View Full Version : Akselimassat
Minkäs mukaan mennään otetaan nyt esimerkiksi tuo oma hj60..
kun olen laittamassa hdj jakareita eteen ja hdj taka-alavarret ja patrollin gr taka-alavarret taakse, niin minkä mukaan noi akselimassat menee
meneekö ne otteen mukaan vai onko konttorilla joku oma tieto mitä määriä missäkin on?
äkkiseltään löysin hdj pariakin eri massaa
1 akseli 1290kg
2 akseli 1670 kg
tälläiset ilmeisesti otteesta otettu..:http://slck.net/viewtopic.php?p=31630&sid=4e5502801af6d37e7a2fed790406d5db
sitten palstan kautta löytyi
HDJ 80 akselimassoja:
1990 mallinen automaatti, (huoltoauto - ai laihdutettu), 15" ei ABS
1. 1270 kg
2. 1690 kg
1992 mallinen automaatti, 5 h henkilöauto, 16" + ABS
1. 1500 kg
2. 1850 kg
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=41371&highlight=akselimassa
ja mulla on otteessa hj60
1. 1280
2.1350
patrollin takavarsille löysin jonkun 1500kg massaks..
eli yhteenvetona :
1.otanko jostain samanmoisista autoista otteesta kopion vai onko konttorilla tietokanta tähän..? ja jos on tietokanta nin silloinhan nuo oman otteen painot ei varmaan pidä paikkaansa?
2. mikä on luotettava selvitys konttorille käytetyistä osista että ne on tästä ja tästä autosta peräsin..?
BJ-40/76
14.12.2013, 22:23
Konttorilta pitäs löytyä akselimassat koneelta, mutta helpoiten ne näkee auton tyyppikilvestä (valmistajan sallimat) varmuus että kelpaa suomessa, löytyy konttorilta.
Tarkastin tuossa 3 hdj-80 tyyppikilpeä, niin kaikissa oli 1500kg eteen ja 1850 kg taakse.
p.s olisi yksi sarja hdj etujakareita ylimääräisenä. (siis 2 jakaria ja panhardi)
eli mun pitää katsoa omasta hj:stä myös siitä tyyppikilvestä ne painot?
laitoin yv:tä jakareista..
löytyykös keltään sitten äkkiseltään hj60 tyyppikilpi tietoja mitä ne mahtaa siinä olla? tai näänhän mää ne huomenna tallilla ..
myös pitkän gr patrollin massat kiinnostaa.. että meneekö ne tuohon hj:hin edes.. meinaan otteesta katselin tietoja..
no nyt löyty tälläinen..
Akselipainoja:
Land Rover Range Rover (-87)
Tyyppikatsastustodistus 5180011804
Etuakseli: 1200kg
Taka-akseli: 1505kg
Land Rover Defender 110 (-97)(Diesel)
Tyyppikatsastustodistus 5181041801
Etuakseli: 1200kg
Taka-akseli: 1750kg
Land Rover Defender 110 (-97)(Bensa)
Tyyppikatsastustodistus 5181041802
Etuakseli: 1200kg
Taka-akseli: 1850kg
Land Rover Defender 130
Tyyppikatsastustodistus 41810313
Etuakseli: 1580kg
Taka-akseli: 2200kg
Nissan Patrol MK160 (-85)
Tyyppikatsastustodistus 5900061801
Etuakseli: 1300kg
Taka-akseli: 1550kg
Toyota LJ70 (-87)
Tyyppikatsastustodistus 5905091801
Etuakseli: 1050kg
Taka-akseli: 1420kg
Toyota BJ40 (-77)
Tyyppikatsastustodistus (5905041806)
Etuakseli: 1020kg
Taka-akseli: 1350kg
Toyota HJ60 (-81)
Tyyppikatsastustodistus 5905061801
Etuakseli: 1300kg
Taka-akseli: 1600kg
jos ne pitkän patrollin akselimassat on sen 1500kg niin eihän ne patrollin varret sitten käy meitille..
tapsa4x4
15.12.2013, 00:01
2.8gr taka akseli massa 1520kg. 4.2diesel muistaakseni oli aika paljon isompi ja samoin y61 patrollissa.kaikissa saman tukivarret takana.
Muutoskatsastuksessa voi käyttää molempia massoja.
Jos otteessa on eri massat, kun siellä tyyppikilvessä olevat valmistajan ilmoittamat, ne voi muuttaa.
Eli HJ:ssa voit katsastuksessa käyttää otteesta löytyviä alempia massoja, ja kaytettävien varaosian suhteen sitten ko. mallin valmistajan ilmoittamia isompia massoja. HJ:n akselimassat on tyyppikilvessä 1. 1300kg ja 2. 1600kg.
GR patrollin tyyppikilvessä oli muistaakseni paaljon isommat.
Esim. jos otteessa on vaikka 1250kg ja 1500kg, niin voi leimata hojoon vaikka LJ:n jakarit. Mut sen jälkeen ei sitten voi nostaa noita akselimassoja.
1.otanko jostain samanmoisista autoista otteesta kopion vai onko konttorilla tietokanta tähän..? ja jos on tietokanta nin silloinhan nuo oman otteen painot ei varmaan pidä paikkaansa?
2. mikä on luotettava selvitys konttorille käytetyistä osista että ne on tästä ja tästä autosta peräsin..?
Konttorilta kai pitäs löytyä tietokanta tyyppihyväksytyistä akselimassoista, mut helpoimmalla pääsis, ku ois valokuva varaosa-auton valmistajankilvestä.
Muutoskatsastuksessa täytät sitten sellaisen planketin, jossa selitetään vaihdetut osat, niiden alkuperä ja prosenttimäärä. Siinä itse vakuutat osien olevan jostain tietystä automallista, vaikka olisit tehnyt ne itse.
justiin kävin kanssa tallilla katsomassa että siellä kilvessä on se 1300kg ja 1600kg
olikos rangessa ja defessä sama jakari? defen jakareissahan näyttää painot piisavan kummasti.
onhan toi meinaan aika hassua että on eri lukemia otteesas ja tyyppikilvessä, tämänhän varmasti saa varmistettua vielä konttorilta että miten menee, mutta toi kuulostaa hyvälle että jos saa käyttää molempi (sekä otteen, että tyyppikilven) tosin mullahan ei oo noihin mihinkään osaan mitään plakaatia muuta kun sana että ne on sellasista autoista..
onhan toi meinaan aika hassua että on eri lukemia otteesas ja tyyppikilvessä, tämänhän varmasti saa varmistettua vielä konttorilta että miten menee, mutta toi kuulostaa hyvälle että jos saa käyttää molempi (sekä otteen, että tyyppikilven) tosin mullahan ei oo noihin mihinkään osaan mitään plakaatia muuta kun sana että ne on sellasista autoista..
Kyllä se vaan niin menee:
11 §
Akseliston muutokset
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin:
a) autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;
90-luvun alkua vanhemmissa suomi-autoissa on aika erikoisia tieliikenteessä sallittuja akselimassoja.