PDA

View Full Version : Polykarbonaatti levyä lasien tilalle?


Pajares
14.12.2013, 19:52
Millasella paksuudella tota kannattaisi tilata ja mihin laseihin sitä saa käyttää "katuautossa"
-Samuraista vähän painoja syynäillä alaspäin,Niin tarkoitus takasivulasit+takalasi korvata tolla muiden toimenpiteiden ohella!
Ja jos ei naarmuunnu ihan helpolla ja laki sallii,niin myös etusivuikkunat?

-MaTTi-
14.12.2013, 20:15
Ei onnistu Samurain ikäiseen autoon:
01.01.1981
tuli voimaan määräys, jonka mukaan
- auton ikkunoiden tulee olla varmuuslasia, vaatimustasoltaan E 43 tai SFS 2728 tai vastaava kansainvälinen tahi ulkomainen kansallinen standardi ja asianmukaisesti merkitty. ANA Tpp 38 §, 150/832

HeikkiH
14.12.2013, 20:56
Koskeeko tuo kaikkia laseja riippumatta ajoneuvoluokasta ja korimallista? Ts pakussa tavaratilan lasejakaan ei saa korvata PC:llä tai vastaavalla?

parukit
14.12.2013, 21:21
Tälläkin palstalla on esitetty useitakin projekteja lähinnä Hj:n lyhentämisestä, niin kysyisinkin tekijöiltä miten he ovat onnistuneet alkuperäisten takasivulasien lyhentämisessä. Millä välineillä ja tekniikalla? Tuo lasihan on jotain sekurittia tai jotain sellaista joka menee tuhannen siruiksi. Omassa autossani pian ajankohtaista, joten tieto olisi tarpeen.

GaryRock
14.12.2013, 21:23
Eikös läpinäkyvän muovipussin tai vastaavan voi teipata takasivuikkunan tilalle vaikka karbonaatit ei olisi sallittuja? Kevyt ja halpa :)

Temutin
14.12.2013, 21:30
mullakin on menossa hj:n lyhennys aattelin kanssa jotain läpinäkyvää laittaa, mutta jos se ei oo salittua -81 vm jälkeen niin varmaan pellillä peitettävä sitten noi aukot mitä jää..

HannuN
14.12.2013, 22:42
Ei onnistu Samurain ikäiseen autoon:

Siis 1.1.81 vanhempiin saa laitella polykarponaattia vaikka kaikki lasit ?
Mites nämä oven puolikkaat / rättiovet, joita myydään esim Jeeppeihin,,,niissä jottain läpinäkyvää muovin tapaista ?

solihull
15.12.2013, 09:29
Minä en erikoiskovaa polykarbonaattia laittaisi kuin korkeintaan takalasiin ja takasivulaseihin. Ei minnekään missä on pyyhkijät tai alaslaskevat ikkunat. Pc-muovi ei kestä naarmuttamista vaikka olisi kovapintaista. Vuodessa parissa on jo ihan sameana jos on hiekkaa ja kuraa, harjataan ja skrabataan jäitä. Kallistakin se on, rahanna laitatte hukkaan muutaman kilon ja sirpaleiden takia. Vaikka mm. metsäkoneissa on näitä ikkunoita, ne eivät joudu läheskään yhtä kovalle kulutukselle kuin offikalustin lasit jotka on ravassa ja kurassa ja joita pyyhitään hanskoilla ja "lapioilla". Mutta jos joku kovakallo haluaa kokeilla niin siitä vaan.

TT

suzs205
15.12.2013, 10:05
Ei onnistu Samurain ikäiseen autoon:

Lainaus:
01.01.1981
tuli voimaan määräys, jonka mukaan
- auton ikkunoiden tulee olla varmuuslasia, vaatimustasoltaan E 43 tai SFS 2728 tai vastaava kansainvälinen tahi ulkomainen kansallinen standardi ja asianmukaisesti merkitty. ANA Tpp 38 §, 150/832



Eikös tuo koske vain sitä että lasien on oltava varmuuslasia?

Eli nuo vaatimukset koskevat vain tuulilasia ja etusivulaseja.

Rättikatoissahan muut lasit ovat usein muovia. Samoin asuntoautoissa muut lasit ovat yleensä muovia.

EDIT:

https://www.google.com/search?channel=fs&q=ake+katsastajan+k%C3%A4sikirja on ihan mielenkiintoista lukemista.

hj 60/61
15.12.2013, 10:22
Mulla on HJ:n takaluukunssa biltemasta haettu 4mm Puristettua styreeni-akryylinitriiliä (kopioitu bilteman sivulta) ja on käyty leimaamassa sen muovi-ikkunan kanssa...

Viipo
15.12.2013, 10:51
Joo, tämäkin on niitä sääntöjä, joita nyt ei oo mietitty ihan loppuunasti. hassua, et ikkunat pitäs olla sekuriittilasia, mutta pakussa saa pellittää vaikka koko tavaratilan umpeen. mut jos siihen peltiin tekee pienen tirkistysreiän, se pitäisi olla sitten lasia, eikä karbonaattia.

Ja joo, pleksillä ja karbonaatilla miekin oon särkyneet ikkunat korvannu, eikä niistä oo kukaan valittanu.. Mm. LJ:ssa ei ollu leimalla valittamista pleksisistä takasivuikkunoista. Jos olis, niin tilalle tulis millistä peltiä.

GaryRock
15.12.2013, 10:59
Joo, tämäkin on niitä sääntöjä, joita nyt ei oo mietitty ihan loppuunasti. hassua, et ikkunat pitäs olla sekuriittilasia, mutta pakussa saa pellittää vaikka koko tavaratilan umpeen. mut jos siihen peltiin tekee pienen tirkistysreiän, se pitäisi olla sitten lasia, eikä karbonaattia.

Ja joo, pleksillä ja karbonaatilla miekin oon särkyneet ikkunat korvannu, eikä niistä oo kukaan valittanu.. Mm. LJ:ssa ei ollu leimalla valittamista pleksisistä takasivuikkunoista. Jos olis, niin tilalle tulis millistä peltiä.

Onhan se autoa kaataessa kiva, että hyttiin tulee pientä lasisilppua ennemmin kuin isoja viiltäviä säleitä

Viipo
15.12.2013, 11:02
Onhan se autoa kaataessa kiva, että hyttiin tulee pientä lasisilppua ennemmin kuin isoja viiltäviä säleitä

Mie haluisin nähä, miten teet karbonaatista isoja viiltäviä säleitä ilman rälläkkää.

Ja joku pleksinen takaikkuna lie pienin murhe, kun ruuvipenkit ja moottorisahat on siellä kontissa.
Lähempänä on kuitenkin tuulilasi, josta kyllä irtoo isoja säleitä naamalle.

GaryRock
15.12.2013, 11:14
Mie haluisin nähä, miten teet karbonaatista isoja viiltäviä säleitä ilman rälläkkää.

Napakka isku riittää. Riippuu toki millasta polykarbonaattia on.


Ja joku pleksinen takaikkuna lie pienin murhe, kun ruuvipenkit ja moottorisahat on siellä kontissa.

Noi oppii pistämään kiinni yleensä ekan kaadon jälkeen.

HannuN
15.12.2013, 11:34
tainnu mennä muovilaadut sekaisin...
alla linkki, joka kannattaa vilkasta:
http://www.foiltek.fi/tuotteet/muovilevyt-ja-kalvot/polykarbonaatti

GaryRock
15.12.2013, 12:16
tainnu mennä muovilaadut sekaisin...
alla linkki, joka kannattaa vilkasta:
http://www.foiltek.fi/tuotteet/muovilevyt-ja-kalvot/polykarbonaatti

viikko sitten sain säleitä käytännössä särkymättömästä ja iskunkestävästä _polykarbonaatista_. Radio-ohjattavien kortikin on lexania ja hyvin niistäkin irtoaa säleitä jos sopivasti osuu.

HannuN
15.12.2013, 12:20
viikko sitten sain säleitä käytännössä särkymättömästä ja iskunkestävästä _polykarbonaatista_. Radio-ohjattavien kortikin on lexania ja hyvin niistäkin irtoaa säleitä jos sopivasti osuu.

ei siis sovellu rc-puolelle mutta offikikottimiin kyllä :D:D

454SS
15.12.2013, 12:24
Ja joo, pleksillä ja karbonaatilla miekin oon särkyneet ikkunat korvannu, eikä niistä oo kukaan valittanu.. Mm. LJ:ssa ei ollu leimalla valittamista pleksisistä takasivuikkunoista. Jos olis, niin tilalle tulis millistä peltiä.

Uuden suunnistus cupin säännöissä sanotaan että muutokset oltava otteessa, aina löytyy porukasta kuitenkin vähintään yksi protestoija :( Joutuukohan sittenkin laittamaan omaan autoon lasiset ikkunat.


Mitähän tuo direktiivi muusta materiaalista taas mahtaa tarkoittaa?



"463/2002


68 §

Tuulilasi ja muut ikkunat

1. Auton tuulilasin tulee olla kerroslasia.

2. Tuulilasin ja muiden ikkunoiden on oltava turvalasia tai muuta sellaista ainetta, että leikkaavien särmien syntyminen lasin särkyessä jää mahdollisimman vähäiseksi. Tuulilasin ja muiden ikkunoiden tulee vastata turvalaseista ja lasimateriaaleista moottoriajoneuvoissa ja niiden perävaunuissa annetun neuvoston direktiivin 92/22/ETY vaatimuksia, sellaisina kuin ne ovat muutettuina komission direktiivillä 2001/92/EY, tai E-säännön n:o 43 sellaisen version vaatimuksia, joka vastaa mainittujen direktiivien vaatimuksia."

-Stedt-
15.12.2013, 12:36
Patukassa toinen takasivulasi polykarbonaattia, ja toinenkin tulee. On osunu puihin ja vasarallakin sipastu:rolleyes:...eikä oo hajonnu. Leikkimökkiinkin pistin lasien paikalle karbonaattia kun junnut oli viskannu krokettipallon lasin läpi, ja noitakin yrittäneet kivittää, tuloksetta! Luulis kyllä ettei tollasesta suunnistus kisoissa hylkyyn voi joutua..

Pajares
15.12.2013, 13:06
Tätäkin näyttää olevan kahta laatua perus ja sitten karkaistulla pinnalla!
Eiks toi jälkimmäinen käy sitten ihan lainpuitteissakin autokäyttöön,joissakin jutuissa ainakin oli että saa laittaa kilpaautoihin jokkis,drifting jne.(ei tuulilasia) ja metsäkoneisiin?
JA mistä katsastus setä muka erottaa noi kaksi laatua toisistaan?:D

-MaTTi-
15.12.2013, 13:12
Eikös tuo koske vain sitä että lasien on oltava varmuuslasia?

Eli nuo vaatimukset koskevat vain tuulilasia ja etusivulaseja.

Rättikatoissahan muut lasit ovat usein muovia. Samoin asuntoautoissa muut lasit ovat yleensä muovia.
Tuossa mun eka postauksessa teksti koski muita ikkunoita kuin tuulilasia. Ei oo eritelty koskeeko esmes pakun umpinaisen tilan ikkunoita. Mun ymmärryksen mukaan koskee.

Ja on niissä asuntoauton ja -vaunun muovi-ikkunoissakin tuo E-sääntö 43 hyväksyntä.

GaryRock
15.12.2013, 13:13
Tätäkin näyttää olevan kahta laatua perus ja sitten karkaistulla pinnalla!
Eiks toi jälkimmäinen käy sitten ihan lainpuitteissakin autokäyttöön,joissakin jutuissa ainakin oli että saa laittaa kilpaautoihin jokkis,drifting jne.(ei tuulilasia) ja metsäkoneisiin?
JA mistä katsastus setä muka erottaa noi kaksi laatua toisistaan?:D

Eikö se karkaisu vain vähennä sen naarmuuntumista, mutta muuten ihan yhtä kestäviä iskussa, jotka offissa mietoja, mutta liikenteessä vähä napakampia?

Pajares
15.12.2013, 13:24
Niimpäs se onkin että vaikka soveltuis kilpapuolelle tms.,niin "ei hyväksytty tieliikenteeseen"
No hyvä ideahan se olikin ja helppoja kiloja,kaikkea pitää yrittää...

Pajares
15.12.2013, 13:45
Sen verta vielä wikipediasta lainattuna.
Polykarbonaatti-muovien merkittävin ominaisuus on niiden iskunkestävyys. Polykarbonaateista valmistetaan muun muassa CD-levyjä, kypäriä, iskunkestävää läpinäkyvää muovia, matkapuhelinten näyttöjä, suojalasien linssejä ja aikaisemmin myös armeijan muovisia lautasia.

Ainakin mopokypäriä näytti olevan pc:tä,Niin eikös se nyt sirpaloidu ja lävistä pään ihan yhtälailla,kuin auton ikkunassa käytettynä:D

Poukko
15.12.2013, 14:35
Napakka isku riittää. Riippuu toki millasta polykarbonaattia on.


Kuinkahan napakka sen iskun pitäisi olla kun metsäkoneiden polykarbonaatti ikkunat kestää vaikka pinon päältä putoavan sylentäyteisen pöllin ja pysäyttävät pienoiskiväärin luodin. kerran yritettiin särkeä yhtä pilalle naarmuuntunutta ikkunaa pienoiskiväärillä ampumalla ja lekalla hakkaamalla, luodit upposivat noin 5mm ja leka teki vain pieniä naarmuja. Lopulta ajeltiin pari kertaa ajokonella yli (teloilla ja riimuilla tietysti kuorma päällä kivikossa) eikä silloinkaan saatu kuin pari repeämää aikaiseksi. Akryyli-pleksit taas ovat paljon hauraampia.

Jappi
15.12.2013, 15:10
Akryyli (Lexan) hajoaa iskusta tai väännöstä, polykarbonaatti ei.

Joske
15.12.2013, 15:53
Ja on niissä asuntoauton ja -vaunun muovi-ikkunoissakin tuo E-sääntö 43 hyväksyntä.

No saiskos niitä kiimaliiterin akkunoita sitte laittaa muihin autoihi??

-MaTTi-
15.12.2013, 16:35
No saiskos niitä kiimaliiterin akkunoita sitte laittaa muihin autoihi??

Tottahan toki, samat vaatimukset/hyväksynnät.

vmt
15.12.2013, 16:38
Akryyli (Lexan) hajoaa iskusta tai väännöstä, polykarbonaatti ei.

Muuten oikein, mutta lexan on polykarbonaattia, eikä siis hajoa ollenkaan helposti, eikä varsinkaan sirpaloidu.

GaryRock
15.12.2013, 16:48
eikä siis hajoa ollenkaan helposti, eikä varsinkaan sirpaloidu.

Kokeileppa joskus taittaa cd-levyä. Kyllä ne sirpaloituu välillä oikeinkin hyvin. Jos sopivasti on jännitystä tai sopiva isku, niin halkeaa ja tulee sirpaleita.

vmt
15.12.2013, 17:01
Kokeileppa joskus taittaa cd-levyä. Kyllä ne sirpaloituu välillä oikeinkin hyvin. Jos sopivasti on jännitystä tai sopiva isku, niin halkeaa ja tulee sirpaleita.

Oisko sitten, että kun on kovin ohutta, niin noin voi käydä? Koitin parista cd-levystä kattoa, mistä materiaalista ne on, mutta eipä lukenut..

Olen tehnyt prätkään useemmankin "pleksin" 4 mm polykarbonaattilevystä ja hukkapaloja koittanut särkeä. Eipä niitä rikki ole saanut. Eikä kylmänäkään taivuttaminen ole mitään aiheuttanut. Ja tosiaan siitä materiaalistahan tehdään kypäröitäkin ja luodinkestäviä "laseja" myös on samasta tavarasta tehty.

HannuN
15.12.2013, 17:04
Kokeileppa joskus taittaa cd-levyä. Kyllä ne sirpaloituu välillä oikeinkin hyvin. Jos sopivasti on jännitystä tai sopiva isku, niin halkeaa ja tulee sirpaleita.

käväse ostamassa kaupasta polykarponaatin palanen, pistä se ruuvi penkkiiin leukojen väliin kiinni ja hakkaa vasaralla niin huomaat miten se käyttäytyy...loppuu se vänkääminen :D

Korpikumpu
15.12.2013, 17:09
käväse ostamassa kaupasta polykarponaatin palanen, pistä se ruuvi penkkiiin leukojen väliin kiinni ja hakkaa vasaralla niin huomaat miten se käyttäytyy...loppuu se vänkääminen :D

Aina kannattaa vähän vängätä, vaikka olisikin väärässä :)

GaryRock
15.12.2013, 17:11
Oisko sitten, että kun on kovin ohutta, niin noin voi käydä? Koitin parista cd-levystä kattoa, mistä materiaalista ne on, mutta eipä lukenut..

Olen tehnyt prätkään useemmankin "pleksin" 4 mm polykarbonaattilevystä ja hukkapaloja koittanut särkeä. Eipä niitä rikki ole saanut. Eikä kylmänäkään taivuttaminen ole mitään aiheuttanut. Ja tosiaan siitä materiaalistahan tehdään kypäröitäkin ja luodinkestäviä "laseja" myös on samasta tavarasta tehty.

cd:t on polykarbonaattia, ainaki yleensä. Paksummat tuoreet polykarbonaatit vaatii aika kovan iskun ennen kuin halkeaa. Luotikin on pehmeää ja pientä sen rinnalla jos liikenteessä mällää kunnolla.
Voi sen niinkin ajatella, että riittävän paksu polykarbonaatti vaatii sen verran kovan iskun, että se mihin se on kiinnitety, antaa jo myöten ja pehmentää iskua. Impulssi jää kauas diracin deltafunktiosta ja on paljo lähempänä tempur-patjaan pierasua :p Vähä kuin pyssyissäkin aivan liian mieto lataus nostaa paineen hetkellisesti niin suureksi, että jopa Rugerikin voi antaa periksi, mutta energialta paljo suuremmat ja täydet latingit ei tunnu missään.

Teme74
15.12.2013, 17:14
Oisko sitten, että kun on kovin ohutta, niin noin voi käydä? Koitin parista cd-levystä kattoa, mistä materiaalista ne on, mutta eipä lukenut..

Olen tehnyt prätkään useemmankin "pleksin" 4 mm polykarbonaattilevystä ja hukkapaloja koittanut särkeä. Eipä niitä rikki ole saanut. Eikä kylmänäkään taivuttaminen ole mitään aiheuttanut. Ja tosiaan siitä materiaalistahan tehdään kypäröitäkin ja luodinkestäviä "laseja" myös on samasta tavarasta tehty.

Samaa mieltä:D

Mä kun ostin itselleni polykarbonaattilevyn, niin se pakattiin rullalle tuotetta myyvässä liikkeessä. Levy oli 3mm paksua. Aika kestävää se tuntuu olevan...

GaryRock
15.12.2013, 17:14
käväse ostamassa kaupasta polykarponaatin palanen, pistä se ruuvi penkkiiin leukojen väliin kiinni ja hakkaa vasaralla niin huomaat miten se käyttäytyy...loppuu se vänkääminen :D

oon polykarbonaatteja hajotellu 20 vuotta, ei tarvi todistella mitään.

Pajares
15.12.2013, 17:20
Jossain oli että tota pystyy särmäämään ongelmitta 90-asteen kulmaan(ainoastaan kirkkaus lähtee pois kantin kohtaa,muuttuu valkoiseksi)

GaryRock
15.12.2013, 17:28
Jossain oli että tota pystyy särmäämään ongelmitta 90-asteen kulmaan(ainoastaan kirkkaus lähtee pois kantin kohtaa,muuttuu valkoiseksi)
Kevysti paljon enemmänkin, jos säde on joku 2 kertaa paksuus. alle milliset menee kaksinkerroin.

HannuN
15.12.2013, 17:37
oon polykarbonaatteja hajotellu 20 vuotta, ei tarvi todistella mitään.

:D:D:D:D

Pajares
15.12.2013, 17:41
Paljon noissa on sitten eroa murtolujuudessa vs tavallinen auton lasi?

Paljon enemmän mua huolestuttaa tollaisen suzukin kestävyys jossain rajussa kolaritilanteessa,kun toi polykarbonaatin pirstoutuminen...
Tyyliin:jos pellit ympäriltä kestää vähemmän kuin toi..

Vähän offtopic.
Mutta löihän se uskomaton herra goodwingin yhdellä sormella auton sivulasin rikki,Mitenköhän ton kanssa ois mahtanut käydä:D

PunisherFIN
15.12.2013, 17:42
oon polykarbonaatteja hajotellu 20 vuotta, ei tarvi todistella mitään.

hajotellu niitä unelmissas kun kerran tiedät faktat polykarbonaatin ominaisuuksista ja helvetin hieno, että aikuiset ihmiset jaksaa trollata harrastefoorumilla :D

esmes sakemannien mellakkakypärän visiiri on polykarbonaattia, taivutettuna hiukan jännitykseen ja siihen saat tumpata .308 hirvikiväärillä, eikä sirpaloidu, sen nyt sanoo jo järkikin, ettei tuollaseen voi laittaa osia jotka ois käyttäjälleen vaarallisia.. sen kypärän päässä pitäjän niskat voi olla heikossa hapessa, mutta reikää siihen ei tule 308:lla :P

sen lisäksi, että se on vaikee rampauttaa muuten kun naarmuttamalla niin se on yksi parhaista muoveista työstää ns normaaleilla menetelmillä, eli sahaamalla ja viilaamalla tms.

GaryRock
15.12.2013, 17:48
esmes sakemannien mellakkakypärän visiiri on polykarbonaattia, taivutettuna hiukan jännitykseen ja siihen saat tumpata .308 hirvikiväärillä, eikä sirpaloidu, sen nyt sanoo jo järkikin, ettei tuollaseen voi laittaa osia jotka ois käyttäjälleen vaarallisia.. sen kypärän päässä pitäjän niskat voi olla heikossa hapessa, mutta reikää siihen ei tule 308:lla :P

kokeileppa ampua ilmakiväärillä cd-levyyn, joka sekin on polykarbonaattia.


sen lisäksi, että se on vaikee rampauttaa muuten kun naarmuttamalla niin se on yksi parhaista muoveista työstää ns normaaleilla menetelmillä, eli sahaamalla ja viilaamalla tms.
Sen voi rampauttaa valolla, lasinpesunesteellä, bensahöyryillä jne.

Enkä kertaakaan väittäny, että se ei kävisi sivulasien tilalle autoon, vaan ainoastaa että sen saa säleiksi jos haluaa. Kannattaa lukasta enemmänkin kuin yksi rivi.

Pajares
15.12.2013, 17:55
Oikealta nimeltään plexi on akryylimuovia.
Jos kerran tuulilasia hamuat autoosi niin oikea vaihtoehto on kuten edellä jo mainittiin niin polykarbonaatti. Ja sitäkin kun saa kahta mallia niin kannattaa ottaa sitä karkaistua sillä ei karkaistu naarmuuntuu todella helposti. Karkaistun polykarbonaatin kun vielä kaäsittelee puulattiavahalla(kiinteällä) niin kestää vielä pitempään ja naarmuntuminen on vaikeampaa.

Kirjoitettu: 12.01.2005 12:53:00
(lainattu jokkis.net sivuilta)

Mites toi ylläoleva väite pitää paikkansa puulattiavahasta,Kun useammalla nyt tuntuu noista olevan tietoa?

GaryRock
15.12.2013, 17:57
esmes sakemannien mellakkakypärän visiiri on polykarbonaattia, taivutettuna hiukan jännitykseen ja siihen saat tumpata .308 hirvikiväärillä, eikä sirpaloidu, sen nyt sanoo jo järkikin, ettei tuollaseen voi laittaa osia jotka ois käyttäjälleen vaarallisia.. sen kypärän päässä pitäjän niskat voi olla heikossa hapessa, mutta reikää siihen ei tule 308:lla :P

Se ei ole pelkkää polycarbonaattia, koska muuten se hajoaisi

GaryRock
15.12.2013, 17:57
Oikealta nimeltään plexi on akryylimuovia.
Jos kerran tuulilasia hamuat autoosi niin oikea vaihtoehto on kuten edellä jo mainittiin niin polykarbonaatti. Ja sitäkin kun saa kahta mallia niin kannattaa ottaa sitä karkaistua sillä ei karkaistu naarmuuntuu todella helposti. Karkaistun polykarbonaatin kun vielä kaäsittelee puulattiavahalla(kiinteällä) niin kestää vielä pitempään ja naarmuntuminen on vaikeampaa.

Kirjoitettu: 12.01.2005 12:53:00
(lainattu jokkis.net sivuilta)

Mites toi ylläoleva väite pitää paikkansa puulattiavahasta,Kun useammalla nyt tuntuu noista olevan tietoa?

Vahasta en tiedä, mutta aikoinaan kun mietin samuraihin takasivulaseja karkaistusta polykarbonaatista, niin se hyyty tolkuttomaan hintaan. Muistaakseni lähemmäs 300e neliö, paksuutta en muista

PunisherFIN
15.12.2013, 18:04
sit ne möi tuossa paikallisessa kaupassa varmaankin jotain uberkarbonaattia, kun patun takasivulasi ei taivutettaessa räjähdä tappaen ympäristöstään kaiken sirpaloitumisen takia, eikä se sen puoleen ole millänsäkään myöskään vasaralla lyömisestä.. teinkin hyvän diilin, kun sain ikkunan kahdella kympillä jos neliöhinta on yli kolme hunttia!! :D
samoten miulla on ollut ihan USKOMATON, siis toistan U-S-K-O-M-A-T-O-N munkki, kun olen vääntänyt varmaan yhen viis sataa cd levyä poikki ja miulla on viellä sormet tallella, koska ne ei oo nekään RÄJÄHTÄNY kappaleiksi sirpaloituen ja tuhoten miun pienokaiset nakkisormet.. taidampa tehhä loton, KESTONA ku oon näin helevetin onnekas jamppari, säilyny hengis ja ympärillä melkeen JOKA PAIKASSA, tuota tappavaa POLYKARBONAATTIA :D :D :D :D

vai oks ne sit kuiten sitä UBERKarbonaattia, eikä POLYkarbonaattia nuo sawossa myytävät cd:t sun muut?? meille turaperseille ihan omat muoviseokset, täh??

nimim: epätietoinen

GaryRock
15.12.2013, 18:09
sit ne möi tuossa paikallisessa kaupassa varmaankin jotain uberkarbonaattia, kun patun takasivulasi ei taivutettaessa räjähdä tappaen ympäristöstään kaiken sirpaloitumisen takia, eikä se sen puoleen ole millänsäkään myöskään vasaralla lyömisestä.. teinkin hyvän diilin, kun sain ikkunan kahdella kympillä jos neliöhinta on yli kolme hunttia!! :D
samoten miulla on ollut ihan USKOMATON, siis toistan U-S-K-O-M-A-T-O-N munkki, kun olen vääntänyt varmaan yhen viis sataa cd levyä poikki ja miulla on viellä sormet tallella, koska ne ei oo nekään RÄJÄHTÄNY kappaleiksi sirpaloituen ja tuhoten miun pienokaiset nakkisormet.. taidampa tehhä loton, KESTONA ku oon näin helevetin onnekas jamppari, säilyny hengis ja ympärillä melkeen JOKA PAIKASSA, tuota tappavaa POLYKARBONAATTIA :D :D :D :D

vai oks ne sit kuiten sitä UBERKarbonaattia, eikä POLYkarbonaattia nuo sawossa myytävät cd:t sun muut?? meille turaperseille ihan omat muoviseokset, täh??

nimim: epätietoinen

Ehkä olet vain heikko tai muuten vain huono ihminen :confused:

Osta parilla kympillä neliö ja myy vaikka 100e edelleen. Toista tarvittaessa niin rikastut
http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/64107/muut/polykarbonaatti-levy Muualla se on vähän kalliimpaa, ei tosin 300e neliö niin ku muistin

suzs205
15.12.2013, 18:47
samoten miulla on ollut ihan USKOMATON, siis toistan U-S-K-O-M-A-T-O-N munkki, kun olen vääntänyt varmaan yhen viis sataa cd levyä poikki ja miulla on viellä sormet tallella, koska ne ei oo nekään RÄJÄHTÄNY kappaleiksi sirpaloituen ja tuhoten miun pienokaiset nakkisormet.

Minunkin on pitänyt tuhota noita cd/dvd levyjä ja muutama niistä on kyllä mennyt teräviksi kappaleiksi.

Kaveri kolhi syksyllä 2001-mallisen asuntoautonsa muovisen sivuikkunan, ja siitäkin irtosi teräviä kappaleita.

Vaikuttaako tuohon sitten jokin ympäristötekijä, lämpötila? Vai onko osa noista vaan huonompilaatuisia kuin muut?

Pajares
15.12.2013, 18:54
Haurautusko iän myötä? söiskö auringonvalo tai lämpötilavaihtelut...

JAMANT
15.12.2013, 19:09
Pitäisköhän teidän ymmärtää myös se, että lasin saa tarvittaessa pelastusviranomainen rikki, mutta jos ei muovia saa rikki, jää ehkä uhri pelastamatta (siis helposti pelastamatta, niissä tapauksissa, kun onnettomuuden kohdatessa, uhri ei saa esim oven lukitusta enää itse avattua ja pelastaja haluais oven auki, että sais uhrin ulos, ennen kuin palaa auton sisään)... Oliskohan sen takia sen "lasin" oltava myös rikottavaa?? Onnettomuustilanteet pitää ottaa myös huomioon asetuksissa, ei vain se, että jossain haetussa tilanteessa maastoajossa menee ikkunalasi rikki...

Nikuzai
15.12.2013, 19:10
Sen olen huomannut et cd;itä on eri aines-seoksilla osa kestää taittelua ja osa katkeaa jos päälle sohvalla istuu
sit sellainen on tullut kans vastaan mikä tosiaan pirstoutui kiiloiksi kun kaveri sen kaksinkerroin käsissään taittoi :eek:




Kaikki kirkaat läpinäkuvät muovit on seoksia ei niitä maasta louhita ja levyksi valssata vasta tarkat prosentit saamalla voi sanoa mitä ominaisuuksia niissä on

En tiedä, mutta jos esim pleksi voitaisiin tehdä 30% ainesheitoilla ja kaikki kirkkaita 3mm paksuja niin onkos niissä ominaisuudet kaikissa täysin samat?

"pleksit" mahtaa olla yhtä suurilla ominaisuuksien eroilla kuin metalli levyt

huhtip
15.12.2013, 19:18
Haurautusko iän myötä? söiskö auringonvalo tai lämpötilavaihtelut...

"Polykarbonaatilla on taipumusta jännityskorroosioon. Tällöin jännitys yhdessä jonkin haitallisen kemikaalin kanssa saattaa aiheuttaa kappaleen rikkoontumisen. Tavanomaistenkin kemikaalien vaikutus voi kumota materiaalin luontaisen iskunkestävyyden lähes täysin."

http://www.tuotteet.vink.fi/tuotteet/pc-polykarbonaatti.html

GaryRock
15.12.2013, 20:06
Pitäisköhän teidän ymmärtää myös se, että lasin saa tarvittaessa pelastusviranomainen rikki, mutta jos ei muovia saa rikki, jää ehkä uhri pelastamatta (siis helposti pelastamatta, niissä tapauksissa, kun onnettomuuden kohdatessa, uhri ei saa esim oven lukitusta enää itse avattua ja pelastaja haluais oven auki, että sais uhrin ulos, ennen kuin palaa auton sisään)... Oliskohan sen takia sen "lasin" oltava myös rikottavaa?? Onnettomuustilanteet pitää ottaa myös huomioon asetuksissa, ei vain se, että jossain haetussa tilanteessa maastoajossa menee ikkunalasi rikki...
Ennen tämä oli yks syy, mutta nykyään taitaa niillä kulkea mukana sopivat porat ja sahat polykarbonaattien rikkomiseenkin.

GaryRock
15.12.2013, 20:07
Eikös lentokoneissakin käytetä tätä ihmemuovia? Tuli lenkillä mieleen myytinmurtajien jäinen kana ja siinä se tais mennä päreiksi. Onhan pakkasella jäisen mehton osuminen tuulilasiin ihan mahdollista mettässä ajellessa :cool:

Byrocrat
15.12.2013, 20:11
Oisko sitten, että kun on kovin ohutta, niin noin voi käydä? Koitin parista cd-levystä kattoa, mistä materiaalista ne on, mutta eipä lukenut..

Olen tehnyt prätkään useemmankin "pleksin" 4 mm polykarbonaattilevystä ja hukkapaloja koittanut särkeä. Eipä niitä rikki ole saanut. Eikä kylmänäkään taivuttaminen ole mitään aiheuttanut. Ja tosiaan siitä materiaalistahan tehdään kypäröitäkin ja luodinkestäviä "laseja" myös on samasta tavarasta tehty.

http://www.foiltek.fi/tuotteet/muovilevyt-ja-kalvot/polykarbonaatti

http://www.muovityosto.fi/pc-polykarbonaatti

http://fi.wikipedia.org/wiki/Polykarbonaatti

vmt
15.12.2013, 20:15
En sotkenutkaan. Ja siksi siinä ne lainausmerkit olikin. Varmaan ois pitänyt kirjoittaa "pleksi" tilalle tuulisuoja tms...

PunisherFIN
15.12.2013, 20:19
no rehellisyyden nimissä piti savolaisittain hiukan jo vittuilla tuosta kestävyydesta, koska oli niin tiukkoja teesejä polykarbonaattia vastaan. :)
vakavissaan jos tuota rikki menemistä ajattelee, niin ei ole kokemusta esmes tapauksesta, että levy olisi ollut vaikka taivasalla (niinko auton maholliset ikkunat) vuosikausia, niin varsin sen rakenne heikentyy ja se voi hajota aika hitokseen helepommin kun pakasta vedetty. cd levyt tehään ainakin kokemusperäsesti millon mistäkin, koska ne tosiaan osa menee rikki aika helpostikin ja toisia saa ihan oikeesti raivon kanssa taivuttaa, että ne saa kappaleiksi. luulen, että levyissä on aika paljon myös muita laatueroja kun pelkästään se materiaali mistä ne on tehty. ihe en lasin korvaajana sitä juuri jännittäisi, ehken käyttäisi etu/etusivu laseina jo ihan lain takia, mutta peräkontin ikkunoina ei varmastikaan edes vanhemmiten ole yhtään hassumpaa tavaraa, varsinkin kun sitä pystyy ite aika helpostikin muokkailemaan (työkulut jää pois), niin tälläsellekin tyhjätaskulle se on ihan hyvä valinta jos ei jostain ehjää lasia ihan helpolla löydä. toisekseen muovin "sirpaloituminen" on aika paljon maltillisempaa kun lasin, toki silläkin viiltää huonolla tuurilla sormensa auki, mutta se on epätodennäköisempää kun oikeen lasin kanssa, lasin siruja noukkiessa paljain käsin ne haavat on selviö :D

pee
15.12.2013, 21:26
aika monessa, ihan tavallisen kansan autossakin on nykyään "särkymättömät" lasit, eli kahden lasin välissä millinen muovi, eikä mee nisti eikä narkki niistä läpi ...

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ-ty2czoepx6CFoZUo2xJXaRy6Gebugf6gg-13b7Xo_UdprJeVOg (http://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=images&cd=&cad=rja&docid=ubOvzRM_W0dfBM&tbnid=FmH9yGonOwO7jM:&ved=0CAUQjRw&url=http%3A%2F%2Fforums.offipalsta.com%2Fshowthrea d.php%3Fp%3D962159&ei=MwKuUsK4KsTK4ATAtIHoBA&bvm=bv.57967247,d.bGE&psig=AFQjCNFbspkUJSjmfNcHkuVpAAeOTYl9FQ&ust=1387221930609572)

isommat kuvat tuolla:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=962159

... mutta pelastuslaitos menee

sos
16.12.2013, 08:51
täällä ainaki aikonaan tulkitsivat, että matkustajien kohdalla olevat lasit pitää olla hyväksyttyjä, eli peräluukun lasit sai vaihtaa muoviin, mutta esi suikkaan ei koska kaikki lasit "rajautuu"matkustamoon, mikäli 2+2 paikkanen

iikkoo
16.12.2013, 09:27
Mulla on HJ:n takaluukunssa biltemasta haettu 4mm Puristettua styreeni-akryylinitriiliä (kopioitu bilteman sivulta) ja on käyty leimaamassa sen muovi-ikkunan kanssa...

Kuinka helposti tua naarmuuntuu?

Danlig
16.12.2013, 10:21
Eikös täällä kemissä oo yks nimeltä mainitsematon auto joka on varsin maastokelpoinen ja rekisteröity jossa on tuulilasia vaille kaikki ikkunat jotai muovia?

dirtysalami
16.12.2013, 10:56
Jos polykarbonaatti olisi vaarallista niin kuvittelisin, ettei sitä sallittaisi melkein kaikessa moottoriurheilussa sivuikkunoissa ja joissain luokissa tuulilasinakin. Sen mitä ite on käsitellyt kyseistä materiaalia, niin en ole koskaan saanut sitä sälöytymään. Tieliikennelait on tietenkin oma lukunsa.

Jjurva
16.12.2013, 12:38
Meillä on venneesä lasit kovapintasta, UV-n kestävää polykarbonaattia. 3mm vahavaa. Parikessää sitä on pyyhkimillä hinkattu eikä oo naarmuuntunu. Tosin ei siinä juuri hiekkaakaan oo. Kuletuksen jäläkeen oon ämpärillä heittäny vettä että ois puhas ennen pyyhkimien käyttyä. Aina siinä kuitenki jotaki hienua pölyä tahtoo olla.

Niittaamalla kiinni niin joittenkin niittien ympärille tuli pieniä halakeemia(muutaman millin pitusia) eka talaven aikana. Niitin reijät ei ollu välijät, ois varmaan pitäny olla.

Sirpaloituun en oo tuota saanu. On kantattu kylymänä, oon laittanu alasimen kulumaa vasten ja lyöny vasaralla, ruuvipenki leukoihin ja vasaralla lyöty. Saa siittä kappaleen irti hakkaamalla muttei se sirpaleiksi oo menny. Voisin viikoloppuna koittaa onko kaksvuotta aiheuttanu heikkenemistä.

Antakaa nyt vinkkejä miten saan sirpaleiksi niin torstaina luppaan yrittää?

Nii ja lenti sielä kolarisa mitä vaan niin kaiken otan vastaa mieluummin kun sen luodin jos valita pitäs.

Tämmösiä kokemuksia mulla polykarbonaatista.

veijon-esso
16.12.2013, 12:57
Jos tästä nyt on jotain opittu ja kaikki on ollu samaa mieltä, niin CD levyistä ei kannata tehdä sivuikkunoita. :D :D

Sami89
16.12.2013, 13:29
Jos tästä nyt on jotain opittu ja kaikki on ollu samaa mieltä, niin CD levyistä ei kannata tehdä sivuikkunoita. :D :D

Siksi kun ne on heikkoja vai siksi ku niistä ei näe läpi?:D:D:D

jabe
16.12.2013, 13:30
Rallicross autoissa käytetään tuulilasina polykarbonaattia. Tuli vaan mieleen:D

jabe
16.12.2013, 13:36
10mm polykarbonaatti 90cm×90cm kestää 20tonnin painon

GaryRock
16.12.2013, 17:22
10mm polykarbonaatti 90cm×90cm kestää 20tonnin painon

Sillä sitte säästämään sitä painoa ;) Pellinki saa muuten kestämään ton verran.

GaryRock
16.12.2013, 17:23
Rallicross autoissa käytetään tuulilasina polykarbonaattia. Tuli vaan mieleen:D
Niitä ei tartte katsastaa ja niiden jatkuva vaihtaminen ei taida paljoa kaikkien muiden kulujen rinnalla tuntua

GaryRock
16.12.2013, 17:24
Jos tästä nyt on jotain opittu ja kaikki on ollu samaa mieltä, niin CD levyistä ei kannata tehdä sivuikkunoita. :D :D
Tai että paksuus kannattaa olla vähä enemmän kuin milli ;)
Mieluiten lähemmäs 5mm. Painonsäästö onki sitte eri juttu paksummissa.

Jappi
17.12.2013, 00:27
Sillä sitte säästämään sitä painoa ;) Pellinki saa muuten kestämään ton verran.

Pellin läpi kulkevan valon määrä on kuulemma matalampi...

Patu925
17.12.2013, 16:34
Jaa eikös moton lasi ole kanssa muovii? Ainakin aikoinaan metsäkäyttöön meneviin kaivureihin vaihdettiin muovilasi siltä varalta jos kaatopään sahasta lenti jotain ruutuun niin ei heti kilahda...

Tuolla on myös muovii myynnissä.

http://tuotteet.etra.fi/fi/g2228412/iskunkestava-xt

ZeiZei
17.12.2013, 17:06
Jaa eikös moton lasi ole kanssa muovii? Ainakin aikoinaan metsäkäyttöön meneviin kaivureihin vaihdettiin muovilasi siltä varalta jos kaatopään sahasta lenti jotain ruutuun niin ei heti kilahda...

Tuolla on myös muovii myynnissä.

http://tuotteet.etra.fi/fi/g2228412/iskunkestava-xt

Uskoisin kuitenkin olevan tuollaista:

http://tuotteet.etra.fi/fi/g2226988/makrolife-kirkas-uv-suojattu

jokke-76
17.12.2013, 17:07
Käytän noin 5000€ esdestä polykarponaattia vuodessa .kyllä niitä rikki saa varsinkin kun vahenee ja naarmuntuu helposti sekä samenee .jos on suoria laseja niin kannattaa teettää lasiliikkeessä leikkaavat sopiavia paloja ja on paljo halvempaa

Jjurva
17.12.2013, 22:29
Käytän noin 5000€ esdestä polykarponaattia vuodessa .kyllä niitä rikki saa varsinkin kun vahenee ja naarmuntuu helposti sekä samenee .jos on suoria laseja niin kannattaa teettää lasiliikkeessä leikkaavat sopiavia paloja ja on paljo halvempaa

Miksi samenee? Ja miten saa rikki normaali lasikäytösä? Sen uskon että jos hiekkasta pintaa hangataan vaikka pyyhkijällä niin naarmuuntuu ja himmenee mutta niin lasikin.

RoJu
18.12.2013, 01:25
Edellisestä RJ:stä happanivat takasivulasien kehykset niinkuin niillä on tapana ja kun uudet olisivat maksaneet hunajaa ja mansikoita, niin teetin lasiliikkeessä polykarbonaatista kiinteät "lasit", jotka laitettiin kumitiivisteellä kiinni. Tuli hyvä ja halapa eikä moitittu katsastuksessa.

estate
18.12.2013, 09:04
Niitä ei tartte katsastaa ja niiden jatkuva vaihtaminen ei taida paljoa kaikkien muiden kulujen rinnalla tuntua

Kyllä nekin katsastetaan, ei tosin katsastuskonttorilla.
Ei sitä karbonaattilasia tarvi olla yhtenään vaihtamassa. Ajaa kaksikin kautta vaihtamatta, riippuu ihan miten on kiviä osunut. Jokkisautoissa olen käyttänyt 3 millin karbonattia laseina, naarmuuntuuhan se helpommin kuin lasi mutta kun ei hinkkaa kuiviltaan niin kestää. Harmaantuu auringonvalossa mutta uv-suojattu kestää useamman vuoden. Kiveniskemien vuoksi joutuu yleensä vaihtamaan, laminaattilasi saattaa mennä paskaksi jo yhdestä kivestä, karbonaattiin tulee yleensä vaan ns. häränsilmä kun taas laminaattilasi halkeilee joka suuntaan ja menee sameaksi. Ja muutamaan kertaan kaadettuun hyttiin on paljon helpompi asentaa karbonaattilasi, laminaattilasi kun ei yleensä sovi reikään ja sitä on kohtuu mahdoton työstää kotikonstein. Karbonaatti kestää isoja muodonmuutoksia hajoamatta, laminaattilasia ei juuri taitella (ja karkaistua sivulasia vielä vähemmän). Yhtään kiveä ei ole tullut karbonaatista läpi, laminaattilasista tuli.

Karkaisematonta float lasia (tavallinen ikkunalasi) ei sitten missään nimessä saa käyttää missään auton lasissa (ei kai kukaan niin hullu olekaan). Aina karkaistua sivu- ja takalaseina, tuulilasina vain laminoitua lasia.

AVRO
18.12.2013, 10:19
Eikös lentokoneissakin käytetä tätä ihmemuovia? Tuli lenkillä mieleen myytinmurtajien jäinen kana ja siinä se tais mennä päreiksi. Onhan pakkasella jäisen mehton osuminen tuulilasiin ihan mahdollista mettässä ajellessa :cool:

Pienkoneissa on ikkunat muovia, aika ohutta. Eli niistä tulee kyllä kovat esineet läpi.

Isoissa, eli ns.matkustajakoneissa tuulilasit ovat paksuja kerroslaseja. Uloimmat kerrokset ovat lasia ja välissä muovia + ne lämmityselementit.
Pääsääntöisesti nämä ovat useamman sentin paksuisia paketteja, eikä niitä esim. nostele yksin kovinkaan helposti. Tarpeeksi iso esine noistakin kyllä tulee läpi, lintutörmäyksistä selvitään yleensä vaurioitta tai sitten se ulkoruutu säröytyy ja lasi vaihdetaan ilman sen kummempaa dramatiikkaa. Harvoin noihinkaan jäisiä kanoja osuu. :D

Matkustamoikkunat ovat muovia, ulkoruutu ~10mm paksua ja sen sisäpuolella sisäruutu joka on ehkä 3mm. Lisäksi vielä ohut verhoiluruutu siinä kaihtimen yhteydessä.
Ulkoruudut ovat aika painavia kuten tuossa aiemmin tuli jo julki.

Näitä vaivaa yleisesti muovin vaivat. Samentuvat, naarmuuntuvat, tulee niitä mikrokräkkejä(kuten koulun viivoittimeen), tulee isoja naarmuja. Useimmiten vaihdetaan ulkonäöllisistä syistä ennenkuin varsinainen rakenteellinen lujuus on heikentynyt.

hitoy
31.03.2015, 21:50
Tarvisin 110cm X 100cm palasen 3 - 4mm polyä pk.seudulla. etra? Joku muu? Sinulla juuri on tarjota? Patruulin takasivulaseiksi tulee.

Häänrik
01.04.2015, 07:24
Kunnon karkaistun polykarbonaatin naarmuuntuminen on omien kokemusten mukaan höpöpuhetta. Mun työpaikassa puutavaranostureissa ja kaivinkoneissa on ikkunat osassa luodinkestävää tuplalasia osassa karkaistua 10mmpolykarbonaattia kun näistä hakkureista ja murskista lentelee kaikki raudat pihalle mitä noihin enerkiakasoihin on eksyny. Täälä pöläjää koko ajan hietaa ja puupölyä laseihin ja puuhkijöillä poistetaan tomu eikä oo lasit naarmuuntunu. Superkestäviä on kyllä, yhen polykarb tuulilasin sain säröille kun murskanterä (n.1,5kg) lenti koneesta niin lujaa keskelle lasia että karmit vääntyi. Keskelle lasia tuli säröt noin 10cm halkaisijalle Työkaverilla lenti muistaaksen joku iso raudankappale ,urskan kidasta kaivurin tuulilasiin (polykarb), karmit tuli syliin mutta itse pleksiin vain n. 1mm syvä naarmu.

hitoy
02.04.2015, 10:41
3mm PC.tä kävin hakemassa.. reilu 80e / neliö oli hintaa.

Koivunoksa
16.11.2021, 11:34
Miten tämä nyt menee uuden lain aikana. Saako sitä ikkunoita korvata polykarbonaatilla ja onko joku vuoismalli se raja missä on sallittu ja missä ei.

Itse en ainakaan löydä lakitekstistä mitään mainintaa näistä??!!

toyopet
18.11.2021, 10:53
Miten tämä nyt menee uuden lain aikana. Saako sitä ikkunoita korvata polykarbonaatilla ja onko joku vuoismalli se raja missä on sallittu ja missä ei.

Itse en ainakaan löydä lakitekstistä mitään mainintaa näistä??!!
Onko tämä nyt semmoinen asia, että periaatteessa ei saisi mutta ehkä käytännössä asiaan ei puututa mutta parempi kuitenkin ettei kommentoida?:)

Koivunoksa
25.11.2021, 09:41
Onko tämä nyt semmoinen asia, että periaatteessa ei saisi mutta ehkä käytännössä asiaan ei puututa mutta parempi kuitenkin ettei kommentoida?:)

No näin vois olettaa mutta pitäähän siitä jotain mainintaa löytyä lakitekstistä. Eikö? :eek:

mobil2
30.11.2021, 20:28
Tuo polykarponaatin rikkominen on helppoa esim moottorisahalla ja puukkosahalla joten pelastaminen ei liene ongelma.
ylensä myös ikkunan karmien pahasti vääntyessä repeää nuo muovit irti

mobil2
30.11.2021, 20:30
Itse olen käyttänyt 1mm polykarponaattia takalaseina on kevyttä voi helposti leikata esim peltisaksilla ja eipä nuihin ole katsastuksessa puututtu :D

-MaTTi-
30.11.2021, 21:07
Miten tämä nyt menee uuden lain aikana. Saako sitä ikkunoita korvata polykarbonaatilla ja onko joku vuoismalli se raja missä on sallittu ja missä ei.

Itse en ainakaan löydä lakitekstistä mitään mainintaa näistä??!!
Ennen 1981 käyttöönotetussa voi olla merkinnättömät polykarbonaatti-ikkunat, uudemmissa pitää olla hyväksyntämerkintä:
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=100873&stc=1&d=1638299113

Koivunoksa
01.12.2021, 08:53
Ennen 1981 käyttöönotetussa voi olla merkinnättömät polykarbonaatti-ikkunat, uudemmissa pitää olla hyväksyntämerkintä:
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=100873&stc=1&d=1638299113

Tätä minä muistelin että olen tämän lapun joskus nähnyt. Eli ei kannata alkaa inttämään katsurin kanssa patrollin takalasista kun auto on vm83 sekä toinen harraste auto jossa sivulasit oli tarkoitus tehdä polykarbonaatista vm82. Eli se siitä:(:(

JAMANT
01.12.2021, 09:31
Ennen 1981 käyttöönotetussa voi olla merkinnättömät polykarbonaatti-ikkunat, uudemmissa pitää olla hyväksyntämerkintä:
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=100873&stc=1&d=1638299113
Eipä nuuo määräykset katsastusmiestä näköjään kiinnnosta, just oli yksi ZJ-Grand Cherokee jossa takaluukun lasi oli korvattu ihan muovilevyllä, ilman mitään merkintöjä, leimattu sillä ainakin kolme kertaa...

Gary Grand
01.12.2021, 09:51
Ennen 1981 käyttöönotetussa voi olla merkinnättömät polykarbonaatti-ikkunat, uudemmissa pitää olla hyväksyntämerkintä:
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=100873&stc=1&d=1638299113

Tähän pitää ihan vähän tarttua..

Käyttöönottoko on ratkaiseva tekijä, ei auton valmistusajankohta?:confused:

Mulla siis 1981 käyttöönotettu auto.. Valmistusnumeron mukaan kuitenkin 1980

-MaTTi-
01.12.2021, 13:01
Tähän pitää ihan vähän tarttua..

Käyttöönottoko on ratkaiseva tekijä, ei auton valmistusajankohta?:confused:

Mulla siis 1981 käyttöönotettu auto.. Valmistusnumeron mukaan kuitenkin 1980
Käyttöönoton perusteella vaatimukset määräytyy. Tuo kohta tosin kirjoitettu vähän erilailla kuin yleensä, ei ole tuota "tai sen jälkeen käyttöön otetun" kuten vaikkapa 1.1.1993 voimaantulosta.

Mut kuten Jamant tuumas, ei nää keskimäärin kovin taida katsastajia kiinnostaa vaikka pitäisikin, kunhan nyt ikkuna on ikkunan näköinen eikä poraruuveilla pitkin karmeja kiinnitetty pleksi. Korjauskehotus lähtökohtaisesti joka tapauksessa eli ei ole leiman saamisen este, olipa minkälainen säännöstenvastainen ruutu tahansa.

Gary Grand
01.12.2021, 13:06
Käyttöönoton perusteella vaatimukset määräytyy. Tuo kohta tosin kirjoitettu vähän erilailla kuin yleensä, ei ole tuota "tai sen jälkeen käyttöön otetun" kuten vaikkapa 1.1.1993 voimaantulosta.

Mut kuten Jamant tuumas, ei nää keskimäärin kovin taida katsastajia kiinnostaa vaikka pitäisikin, kunhan nyt ikkuna on ikkunan näköinen eikä poraruuveilla pitkin karmeja kiinnitetty pleksi. Korjauskehotus lähtökohtaisesti joka tapauksessa eli ei ole leiman saamisen este, olipa minkälainen säännöstenvastainen ruutu tahansa.

No,katotaan..

Saattaa mun rojektiilissa olla ihan muut asiat muutoskatsastuksessa pinnalla kuin parin sivulasin materiaali..:rolleyes:

https://jaatiedostosi.com/Gary_Grand/Jeeppi/20210831_202322.jpg

JAMANT
01.12.2021, 13:40
Mut kuten Jamant tuumas, ei nää keskimäärin kovin taida katsastajia kiinnostaa vaikka pitäisikin, kunhan nyt ikkuna on ikkunan näköinen eikä poraruuveilla pitkin karmeja kiinnitetty pleksi. Korjauskehotus lähtökohtaisesti joka tapauksessa eli ei ole leiman saamisen este, olipa minkälainen säännöstenvastainen ruutu tahansa.No se muovi oli kyllä aika rivosti kiinni ja läpi ei nähnyt....

JAMANT
01.12.2021, 13:42
Ja kun katsastuksista puhutaan, niin OT:na yksi XJ-Cherokee on kuulema mennyt leimasta läpi pari kertaa jo Aibagin valo palaen... Taitaa olla aika sokea se katsastusmies...

toyopet
01.12.2021, 14:19
No se muovi oli kyllä aika rivosti kiinni ja läpi ei nähnyt....

Mutta eikös tuossa dokumentissa kuitenkin sanota, että sen takalasin saa laittaa vaikka kokonaan umpeen, niin jos katsuri on sen umpinaiseksi tulkinnut.

JAMANT
01.12.2021, 14:51
Mutta eikös tuossa dokumentissa kuitenkin sanota, että sen takalasin saa laittaa vaikka kokonaan umpeen, niin jos katsuri on sen umpinaiseksi tulkinnut.
Tää saattaa olla totta.... Ei voi tietää...

Koivunoksa
01.12.2021, 22:06
Mutta eikös tuossa dokumentissa kuitenkin sanota, että sen takalasin saa laittaa vaikka kokonaan umpeen, niin jos katsuri on sen umpinaiseksi tulkinnut.

Voi olla näin. Mutta onneksi on valveutunut katsuri meidän kylällä ja on enemmän ku virkaintoinen kieltämään kaiken. No vielä olisi jotenkin saanu rukoiltu sen takalasin mutta ongelma on juuri sivulasit. Ja mikä oli yllätys niin arvatkaapa mikä oli kommentti kun ehdotin syylärin siirtoa pätkä patrollin vasempaan taka ikkunaan. :D Katsuri meinasi selkäkeikka naurua nauraa konttorin lattialla sikiöasennossa. Ei aivan ole direktiivien mukainen ikkuna sen jälkeen. :eek::eek:

HeikkiH
01.12.2021, 22:32
Eihän se mikää ikkuna oliskaan, vaan jäähdyttimen ilma-aukko :D

Timo_L
02.12.2021, 07:13
arvatkaapa mikä oli kommentti kun ehdotin syylärin siirtoa pätkä patrollin vasempaan taka ikkunaan. :D Katsuri meinasi selkäkeikka naurua nauraa konttorin lattialla sikiöasennossa. Ei aivan ole direktiivien mukainen ikkuna sen jälkeen. :eek::eek:

Eli kun pykälien mukaisesti poistaa ikkunan ja laittaa ikkuna- aukon umpeen, niin paikallinen osaamaton katsastajasi kieltää sen. Vähän sama kun poliisi sanoisi rengasratsiassa että et saa ajaa nastattomilla talvirenkailla talvella :D

ISE
03.12.2021, 22:24
:D:DOliko hommissa päällikön vai t-tonttu? Hirvittää viedä vakio hr-v käyttöauto kun siinä on peräkontissa työkaluja muovilaatikossa

Koivunoksa
05.12.2021, 09:15
:D:DOliko hommissa päällikön vai t-tonttu? Hirvittää viedä vakio hr-v käyttöauto kun siinä on peräkontissa työkaluja muovilaatikossa

No eipä siellä ko konttorilla ole kuin yksi joka saa muutos katsastuksia tehdä eli päällikkö itse.