View Full Version : Pronssiholkki murheet pois
Olipa mieluinen yllätys kun hypistelin käsissä uutta systeemiä maailmalta.
Nyt on kehitetty pronssi holkintilalle neulalaakeri holkki,joka laitetaan ekaksi paikalleen ja sit laitetaan perään ns.huomattavasti lyhennetty (pronssiholkki).
Tätä käytetään just näiden pronssiholkkien ongelmien vuoksi maailmalla ja hyvä kuulemma on.
Löytyy CROS4WD:TÄ (suomen maastoautotarvike).
En mie nyt tiiä, onko ne pronssiholkit ikinä mikään ongelma ollut, jos 15e osan joutuu vaihtamaan 300 tkm välein...
Patrollissa ollut aina tuollainen neulalaakeri =)
bj45lava
13.12.2013, 10:30
Niin, toi on ollut toyotassa esim jossain hzj80:ssä ihan tehtaalta asti jo pari vuosikymmentä käytössä...
hiluvitkutin
13.12.2013, 13:30
Niin, tais opa just tarkottaa että patukoissa tehtaalta lähtiessään. Eli muutama vuoskymmen:-)
hunter hdj
13.12.2013, 14:35
En mie nyt tiiä, onko ne pronssiholkit ikinä mikään ongelma ollut, jos 15e osan joutuu vaihtamaan 300 tkm välein...
Pronssiholkkeja jotka ostanut ollu materiaalisia ongelmia. ei ole toiminut halutulla/ilmoitetulla välyksellä. esim holkin ja vetarin välys 0.10mm kasattu vaseliinillä... niin jurskista ja jurskista....
Ei tarvii ainaskaan miettiä mistä ja MITÄ tilaan seuraavaksi...
Laitappas MAKE 764 kuva holkista näkyville?
Ei saa Toyotalta tuota neulalaakerimallia, muuten kuin tilaamalla sen osan jossa tuo pronssiholkki on kiinni, kysyin viime viikolla, ja tilasin perinteisen.
Pronssiholkkeja jotka ostanut ollu materiaalisia ongelmia. ei ole toiminut halutulla/ilmoitetulla välyksellä. esim holkin ja vetarin välys 0.10mm kasattu vaseliinillä... niin jurskista ja jurskista....
Ei tarvii ainaskaan miettiä mistä ja MITÄ tilaan seuraavaksi...
Laitappas MAKE 764 kuva holkista näkyville?
Holkista ei ole mitään ongelmaa, jos sen asennuksen tekee oikein, eli paikalleen lyönnin jälkeen hoonataan mitoille!
Samppa79
13.12.2013, 16:35
Holkista ei ole mitään ongelmaa, jos sen asennuksen tekee oikein, eli paikalleen lyönnin jälkeen hoonataan mitoille!
Ja käytetään talvella sopivaa voiteluainetta. Tavallinen vaseliini on melkosen jäykää 30 asteen pakkasessa.
hunter hdj
13.12.2013, 16:42
Holkista ei ole mitään ongelmaa, jos sen asennuksen tekee oikein, eli paikalleen lyönnin jälkeen hoonataan mitoille!
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=75525&highlight=HDJ+pronssiholkki
Tottakai se hoonataan mitoille kun rymppääntyy himpun paikalleen laitettaessa..
Alumiinipronsseissa on materiaali eroja on pointtini..
Onneksi on vaihtoehtoja....
Kai raati ymmärtää et hojossa tai läjässä ei holkit oo kovinkaan tiukoilla jos ajat kesälomareissut ja mehtärymyt samalla autolla Tuskin ajat kesällä 4wd päällä asfaltilla?.
Esim jatkuva 4wd HDJ:llä 400km +25 asteen kesähelteessä putkeen. Aika moni voimansiirron osa poltti kättä kun mittailin voimansiirron lämpöjä... (Testattu) Voihan se jo olla että välykset ja voitelurasvat jotka toimii on löydetty ja vain parasta ostetaan... :)
Ongelmia on holkeissa.Olen asentanut niitä moniin autoihin ja osaan asentaa oikein,mutta tuotteissa on hirveesti eroja. Kokeeksi asennutin marmori väellä orkkis holkit hodariin...kesti 330km. ja hinta oli riittävä.Kysyin vielä kun vein auton,että osaatte asentaa oikein.Vastaus kyllä osataan. Soiti 2pvn päästä (kun hirtti kiinni) ei takuuta sennuksista ja sit meni multa heeeeeermooooo:mad::mad::mad:
Ostin tässä kaikki holkki malli mitä löysin ja perkele pöydälle vertailuun.
Eroja vaikka kuinka.Punnittiin jopa gramma vaakalla.
Jokainen voi ostaa mistä haluaa ja mitä haluaa.
Niin, toimisko tuossa rasvana redlinen cv-2 parhaiten.
Kovasti on tuota mainostettu ja kehuttu.
BJ-40/76
13.12.2013, 22:00
Jotkin tarvikeholkit semmoista paskaa, että hirttävät kiinni vaikka olisi kuinka hoonattu sopiviksi, ja vielä pikkasen päälle varmuuden vuoksi...
-> taitaa minulta loppua elinikä, ennen kuin pistän tarvike pronssiholkkia hodariin, noita alkuperäisiä kyllä olen laittanut, ja yhtään ei ole leiponut kiinni, ei edes tarvikevetonivelille. vaseliininä olen käyttänyt useimmiten tb:n moly- vassua
Profiilissa kuvia noista kiinnileikanneista holkeista.
Tuo ns. hzj:n neulalaakeri+päittäislaakeriholkki pitäisi sopia heittämällä hdj-80 napaan, ja en usko ettei saa hzj:n varaosana varaosatiskiltä.
Siis tojotassa HDJ:ssä pelkkä holkki ja HZJ:ssä neulalaakeripaketti....?
Niin sitä vaan oppii joka pv lisää.
Jatkuvanelikoissa tuo neulalaakeriviritys on varmasti fiksu mutta näissä kytkettävissä ei varmaan isoja eroja.
BJ-40/76
13.12.2013, 22:47
Siis tojotassa HDJ:ssä pelkkä holkki ja HZJ:ssä neulalaakeripaketti....?
Niin sitä vaan oppii joka pv lisää.
Jatkuvanelikoissa tuo neulalaakeriviritys on varmasti fiksu mutta näissä kytkettävissä ei varmaan isoja eroja.
Siis tuota neulalaakeriviritystä ei ole hzj-80 (ainakaan yleisesti), mutta hdj-100 (ainakin osasta löytyy) rimpulakeulasta löytyy...
-> siis pääsääntöisesti noin 8/1999 alkaen k.o laakerisarja löytyy JÄYKKÄ akselisista hzj:sta (hdj ei valmisteta jäykällä akselilla k.o ajan jälkeen, ainakaan enemmälti)
Vähän sama juttu, kun hj-6x 100% lukkoakseleita kutsutaan hj-61 akseleiksi, vaikka sitä löytyy myös hj-60:stä, ja kaikki hj-61 eivät ole k.o akseleilla.
P.s ei sattunut silmään k.o tuotetta tuolta topiikin aloittajan siuvuilta, oliko maksettu ennakkomainos? paljonko hinta?
hunter hdj
13.12.2013, 23:15
P.s ei sattunut silmään k.o tuotetta tuolta topiikin aloittajan siuvuilta, oliko maksettu ennakkomainos? paljonko hinta?
Tätä neulalaakeri holkin kuvaa odotellessa? :)
tonnisata
14.12.2013, 14:02
muutamissa LN-170 hilukseissa olen nähnyt tehtaalta neulalaakerit tuossakohtaa, ja 4 ovisissa malleissa etenkin jotka aika harvinaisia suomen oloissa. Niitä napoja mulla tuolla olisi, kun viittis kunnostella niin saisi vaihdeltua vaikka Ln 110 autoon kun samat. Talvi pilaa harrastuksen kun jää lumen peittoon vaan :(. Mutta siis hilukseihinkin tuo on keksitty.
Dana akseleissa pyritään pois noista neulalaakereista ja laitetaan nailonia tilalle. Longfieldilta niitä saa http://www.longfieldsuperaxles.com/other-products/8/new-dana-60-44-30-spindle-bushings.html hommasin yhdet malliksi ja paikallinen kilpauatonosasorvaamo pyöräytti sit muutaman varastoon. Milloinkohan tämä kehitys saavuttaa Tojota harrastajat ;) ;) ,) ;) :) :) :) ;) ;)
Ruusulehto
15.12.2013, 13:45
Ongelmia on holkeissa.Olen asentanut niitä moniin autoihin ja osaan asentaa oikein,mutta tuotteissa on hirveesti eroja. Kokeeksi asennutin marmori väellä orkkis holkit hodariin...kesti 330km. ja hinta oli riittävä.Kysyin vielä kun vein auton,että osaatte asentaa oikein.Vastaus kyllä osataan. Soiti 2pvn päästä (kun hirtti kiinni) ei takuuta sennuksista ja sit meni multa heeeeeermooooo:mad::mad::mad:
Ostin tässä kaikki holkki malli mitä löysin ja perkele pöydälle vertailuun.
Eroja vaikka kuinka.Punnittiin jopa gramma vaakalla.
Jokainen voi ostaa mistä haluaa ja mitä haluaa.
Aivan varmasti on taakuu asennuksella ja osilla vaikka ne asennuttais missä nyrkkipajassa, jos muuta väittäävät niin puhelu kuluttaja-asiamieheen.
bj45lava
15.12.2013, 20:20
No jos siihen 700 tkm ajettuun laitteeseen vaihdetaan pelkät pronssihelat, eikä mitään muuta, niin aika heikko takuuta on itkeä.
Harmi vaan kun kaikki osat on uutta ja autolla ajettu 350tkm.Kuluttaja as.mies sano valitus kuluttajariitalautakuntaan ja siinä katsotaan auton ikä,arvo,kulut ym,ym plääp plääp:confused:
Edelliseen kysymykseen. mainospuheita tuskin tarvii pitää ja hintaa en muista neulalaakereille,mutta jos vaikka huomenna selviäisi:)
Olisiko kenelläkään Toyotan varaosanumeroa neulalaakeri hässäkälle HDJ/HZJ 80?
Olisiko kenelläkään Toyotan varaosanumeroa neulalaakeri hässäkälle HDJ/HZJ 80?
90364-33011
Koyo BTM344017A (40*33.5*17 mm)
Oliskohan tuo koko napa erilainen: http://forum.ih8mud.com/akella-oem-parts/745427-80-70-series-spindle-needle-bearing-43401-60080-43401-60081-a.html
http://www.toyodiy.com/parts/p_G_199801_TOYOTA_LAND+CRUISER_FZJ80L-GNPEK_4802.html
Ongelmia on holkeissa.Olen asentanut niitä moniin autoihin ja osaan asentaa oikein,mutta tuotteissa on hirveesti eroja. Kokeeksi asennutin marmori väellä orkkis holkit hodariin...kesti 330km. ja hinta oli riittävä.Kysyin vielä kun vein auton,että osaatte asentaa oikein.Vastaus kyllä osataan. Soiti 2pvn päästä (kun hirtti kiinni) ei takuuta sennuksista ja sit meni multa heeeeeermooooo:mad::mad::mad:
Ostin tässä kaikki holkki malli mitä löysin ja perkele pöydälle vertailuun.
Eroja vaikka kuinka.Punnittiin jopa gramma vaakalla.
Jokainen voi ostaa mistä haluaa ja mitä haluaa.
Uskomaton juttu, tosin en aijo epäillä kirjoittajan motiiveja, vaikka ei itsellä ole ollut mitään ongelmia, kun on hankkinut varaosat Toyotalta.
Johtunee siitä, että 80-luvulla ei ollut muita vaihtoehtoja.
Edelleenkin haen kriittiset osat, esim.kytkinosat ja voimansiirto yms. "Marmoritiskiltä"!
Joitain kulutusosia, kuten kardaaninristikoita, voi ostaa mistävain, kun ei ne kestä kuitenkaan?
hunter hdj
16.12.2013, 23:23
Dana akseleissa pyritään pois noista neulalaakereista ja laitetaan nailonia tilalle. Longfieldilta niitä saa http://www.longfieldsuperaxles.com/other-products/8/new-dana-60-44-30-spindle-bushings.html hommasin yhdet malliksi ja paikallinen kilpauatonosasorvaamo pyöräytti sit muutaman varastoon. Milloinkohan tämä kehitys saavuttaa Tojota harrastajat ;) ;) ,) ;) :) :) :) ;) ;)
Vain omalta kohdalta ( vastaus).
Olemme samassa junassa kuin dana miehet mutta takemmassa vaunussa :D parempi sekin kuin istua asemalla katoksessa ja odottaa junaa... :) :)
No joo ...Pronssi mielestäin paremmin laahausta kestävää kuin nylon tai teflon kunhan saa sillein et ei leikkaile kiinni.
kai se on hangattava pronnssit loppuun? ja katottava sit uudestaan tilannetta.
mitä oireita tulee kuluneesta holkista, eli miks niitä vaihtelette?
mitä oireita tulee kuluneesta holkista, eli miks niitä vaihtelette?
Kylmä ilma ja hirveä jurina/tärinä nelivedolla ilman kohmeloa...
Ja laakerimateriaalista liputtaisin lyijypronssille muttakun ituhipit ja myrkyllisyys... Eli jos haluaa olla edelläkulkija niin Mos2 sekoitteinen muovi ja siitä tekee...
Eli mites se nyt sitten menee kun tarkoitukseni on talvella vaihtaa lj. Hin etuakselille kaikki tiivisteet. Laakerit. Vasukat ja murros. Niin samalla ajattelin nuo pronssiholkit laittaa uudet niin onnistuuko se sitten vaan sillai että vanha veke ja. Uuden lyö tolalle, kamat kasaan ja kovaa ajoa, vai pitääkö jotain huomioda holkin asennuksessa??????
mitä oireita tulee kuluneesta holkista, eli miks niitä vaihtelette?
Ainakin Cruisereissa alkaa vetarin stefa vuotamaan koska ulompi vetari ei ole enää akseliputken keskellä.
Samppa79
17.12.2013, 07:57
Eli mites se nyt sitten menee kun tarkoitukseni on talvella vaihtaa lj. Hin etuakselille kaikki tiivisteet. Laakerit. Vasukat ja murros. Niin samalla ajattelin nuo pronssiholkit laittaa uudet niin onnistuuko se sitten vaan sillai että vanha veke ja. Uuden lyö tolalle, kamat kasaan ja kovaa ajoa, vai pitääkö jotain huomioda holkin asennuksessa??????
Mulla on ollu kolme toyotaa. Ainut joka söi holkkeja oli 4runneri. Lj:n tein täydellisen etuperäremontin ja holkkeja ei tarvinnu vaihtaa. Alkuperäiset stefat sinne laitoin. Rj:n tei kesällä tiiviste rempan. Siihen tuli lipposelta enempi elämistä kestävä stefa. Holkit jäi vanhat. Kannttaa käyttää enemmän elämistä sietävää mallia stefana, jos ne holkit ei ole todella pahat. Samalla stefapinta vetoakselissa muuttuu hieman eri kohtaan.
Eli mites se nyt sitten menee kun tarkoitukseni on talvella vaihtaa lj. Hin etuakselille kaikki tiivisteet. Laakerit. Vasukat ja murros. Niin samalla ajattelin nuo pronssiholkit laittaa uudet niin onnistuuko se sitten vaan sillai että vanha veke ja. Uuden lyö tolalle, kamat kasaan ja kovaa ajoa, vai pitääkö jotain huomioda holkin asennuksessa??????
Holkki kannattaa hoonailla siihen vetariin sopivaksi, tai sit jos omistaa säädettävän kalvaimen niin sillä olis mukava säätää se holkki sopivaksi.
Etenkin jos onnistuu edes hieman sössimään sen holkin asennuksessa et se ei mene ihan suoraan sinne pesäänsä niin sit vetaria on todella piukee sinne holkkiin.
Etenkin jos onnistuu edes hieman sössimään sen holkin asennuksessa et se ei mene ihan suoraan sinne pesäänsä niin sit vetaria on todella piukee sinne holkkiin.
..sitten tarttuu vetariin kiinni ja koko paketti lähtee pyörimään pesässään.
Miten helvetissä sen holkin voi saada sinne vinoon ? Täytyy kyllä olla todellinen yyberitumpelo jos holkin vaihdon pystyy sössiin...
Siis jos voimalla paiskoo enempiä kattelematta? Kyllähän se sit lopulta antaa periks ja vääntyy..
Miten helvetissä sen holkin voi saada sinne vinoon ? Täytyy kyllä olla todellinen yyberitumpelo jos holkin vaihdon pystyy sössiin...
En nyt tarkottanu puolta senttiä vinoon vaan jos se lähtee kympän kaks vinossa niin tätsit.
Ei tarvi olla yybertumpelo vaan vahinkoja sattuu.
HV on vissiin maailman paras asentaja, kenelle ei satu ikinä mitään mokia.
Se on rentouttavaa kun meitä huonompiakin on seassa.
Nimim. kymmenisen holkkia vaihtanut (ainakin) [ei omaan pirssiin kaikkia] :D
HV on vissiin maailman paras asentaja, kenelle ei satu ikinä mitään mokia
Haha, arvasit oikein.
Siis jos voimalla paiskoo enempiä kattelematta? Kyllähän se sit lopulta antaa periks ja vääntyy..
Ilmeisesti tää on se tyyli millä porukka nitä vaihtelee :D
Sitä en väittäny, tuo oli vastaus siihen miten ne saa paskaks asentaessa
Se on aikas pehmeetä tavaraa niin ei oo mikään ihme saada sitä vinoon/lyttyyn ja saattaapa siinä olla pikku heitto mitassakin niin on liika pieni välys...
BJ-40/76
17.12.2013, 23:02
Eli mites se nyt sitten menee kun tarkoitukseni on talvella vaihtaa lj. Hin etuakselille kaikki tiivisteet. Laakerit. Vasukat ja murros. Niin samalla ajattelin nuo pronssiholkit laittaa uudet niin onnistuuko se sitten vaan sillai että vanha veke ja. Uuden lyö tolalle, kamat kasaan ja kovaa ajoa, vai pitääkö jotain huomioda holkin asennuksessa??????
katsoppa minun profiilista kuvia HDJ-80 pronssiholkeista, noissa sattunut semmoinen virhe, että ostettu tarvikeliikkeestä (nuo kiinnileiponeet).
Toki ei hj/lj ole yhtä herkkä, mutta leipoo nekin joskus kiinni.
p.s Ja nuo kaikki kiinnileiponeet on hiottu ajatuksen kanssa juuri "sopivaksi", toki ei yhtäväljäksi, kuin vanhat.... Mutta kun vaihtelin tilalle alkuperäiset, niin jäi niin tiukalle/lähes nolla välykselle, että hirvitti, mutta niin vaan kestäneet...
P.S ostin ensin halpoja, sitten hyviä, ja nyt vain hyviä (alkuperäisiä), kun ei ole varaa ostaa hyviä ja halpoja, eikä vetoakseleita nivelellä. (tuosta pahimmasta meni vetoakseli ja alta 1000 km ajettu nivel pilalle, ja takuusta; olet kasannut liian tiukkana, ei korvata..., tuli muutaman kympin säästölle hintaa:mad:)
Nuo ns. hdj:n vetarin stefat, jotka varustettu ylimääräisellä joustavalla keskitystä auttavalla joustolla, on varmaan hintansa arvoiset. (tilasin itselle muutaman odottamaan bj/hj remppaa)
Tässä tämä linkki neulalaakerille.
http://www.cros4wd.fi/OrigamiDEAL/index.php?page=product_info&id=28534&cid=24&path=0,24&lang=
Kysyin toyotalta hintaa.Pelkkä pronssi holkki 17,40€ (siis lyhyt joka kuuluu neulalaakerin kanssa) ja laakeri 145€ :eek:
helmapelti
20.12.2013, 16:26
Eiks se ole ihan normaalia että holkki menee lyttyyn asennuksessa?
Sit se hoonataan sopivaks muutaman kympin välykseen, ei kai parempi stefa vuoda kun vasta yli ,5mm välyksellä?
Jätin ekakerralla holkin liian tiukaksi ja tamgears antoi uuden vaikka olisin ostanut. Hoonasin hiukan enemmän ja toimii hyvin. Holkin ja akselin voitelu on hyvin heikko ja rasvoilla on oma merkityksensä.
Eikö ylikääntyvä väljä murros aiheuta vetariin sellaisia vipatuksia ettei holkilla ole mitään merkitystä vaikka olisikin kunnossa? Uiko tikku muuten öljyssä vaakatasossa ajettaessa?
lepoantti
20.12.2013, 20:50
useamman holkin olen toyotaharrastajana asentanut, ja jotenkin sellanen muistijälki että kaikki ns. tarvikeholkkeja. kun huolella tekee niin ei näistä mitään harmia ole ollut, kaikki olen tosin sorvissa sovittanut paikalleen asentamisen jälkeen. itse en ainakaan koe mitään järkevää syytä neulalaakerille täsä kohdassa, ehkä vielä kriittisempi voitelulle tai sen puutteelle kuin pronssiholkki.
aikaa ennen longfieldin murroksia kun käytettiin mitä sattui saamaan ja mitkä oli kuplille kehuttu niin saattoi olla murroksen akselin paksuudessa useiden kymppien paksuusero, saatta kiinnileiponeet pronssiholkit olla seurausta osin tästä jos on oletettu että kaikki murrokset ovat samanlaisia.
vetarin stefoista ei kannata olla niin hirmu huolestunut, me on ajettu useammalla tötteröllä ilman niitä. jos on kääntöpään ja napalukon rungon ja valintalevyn tiivisteet ehjät niin ei ne vuoda. samalla saa pronssiholkki, murros ja laakerit kunnon öljykylvyn. ja sama juttu täyskevennetyssä taka-akselissa.
vetarin stefoista ei kannata olla niin hirmu huolestunut, me on ajettu useammalla tötteröllä ilman niitä. jos on kääntöpään ja napalukon rungon ja valintalevyn tiivisteet ehjät niin ei ne vuoda. samalla saa pronssiholkki, murros ja laakerit kunnon öljykylvyn. ja sama juttu täyskevennetyssä taka-akselissa.
Paitsi, jos käy niinku oon nähny parissakin HJ:ssa. Stefat paskana, ja peräöljy oli pessy koko maljan sisäosat ja murroksen ihan puhtaaksi vaseliinista. Niinku olis astianpesukoneessa käyny. Sitten ei ollu enää hirveesti voitelua murroksella tai pronssiholkilla.
Samppa79
21.12.2013, 07:18
Paitsi, jos käy niinku oon nähny parissakin HJ:ssa. Stefat paskana, ja peräöljy oli pessy koko maljan sisäosat ja murroksen ihan puhtaaksi vaseliinista. Niinku olis astianpesukoneessa käyny. Sitten ei ollu enää hirveesti voitelua murroksella tai pronssiholkilla.
Ei ole kiva pestä auton kylkeäkää peräöljystä puhtaaksi. Leviää RJ:ssäkin takakontin ovia myöten ja tosi yllättäen. Tulee samalla takana tulevien ikkunat voideltua viimeisen päälle. Siinä mielessä stefa on ihan tarpellinen.
lepoantti
21.12.2013, 11:32
hypoidiöljykö ei osaa voidella muuta kuin välityksen, sekö ei kelpaa voiteluksi murrokselle, pronssiholkille,pyörän laakereille ja olkalaakereille vaan hyppää äkkiä pois välistä kun huomaa että tämä ei olekkaan perävälitys? kuten kirjoitin niin muun tiivistyksen pitää olla kunnossa jos stefat jättää pois. kuinka hyvin esim. talvikelissä perinteinen vaseliini voitelee murrosta vs. öljy?
kääntöpään tiivistesetti taitaa olla toyotan tiskillä alle 20e.....tai ei ainakaan mikään niin kallis etteikö niitä voi uusia aina tarvittaessa.
hypoidiöljykö ei osaa voidella muuta kuin välityksen, sekö ei kelpaa voiteluksi murrokselle, pronssiholkille,pyörän laakereille ja olkalaakereille vaan hyppää äkkiä pois välistä kun huomaa että tämä ei olekkaan perävälitys? kuten kirjoitin niin muun tiivistyksen pitää olla kunnossa jos stefat jättää pois. kuinka hyvin esim. talvikelissä perinteinen vaseliini voitelee murrosta vs. öljy?
kääntöpään tiivistesetti taitaa olla toyotan tiskillä alle 20e.....tai ei ainakaan mikään niin kallis etteikö niitä voi uusia aina tarvittaessa.
Ei se siellä vaan kestä, vaan valuu pinnoilta pois. Murroksen malja ja spindlen takaosa oli päässy pintaruosteeseen asti.
Siellä pitäs olla jatkuva roiskevoitelu, jotta se öljy voitelis kunnolla. Eli toimiihan se niin kauan, kun se siellä pysyy, mut sitten ku tiiviste rupeaa vuotamaan, niin sieltä valuu kaikki pihalle. Noissa vanhoissa tojotissa on melko vaikea saada sitä takapuolen tiivistettä kovin tiiviiksi, kun korroosiokuoriainen on yleensä syöny sen pallon liukupinnan melkosille urille ja kuopille.
Samppa79
21.12.2013, 13:02
hypoidiöljykö ei osaa voidella muuta kuin välityksen, sekö ei kelpaa voiteluksi murrokselle, pronssiholkille,pyörän laakereille ja olkalaakereille vaan hyppää äkkiä pois välistä kun huomaa että tämä ei olekkaan perävälitys? kuten kirjoitin niin muun tiivistyksen pitää olla kunnossa jos stefat jättää pois. kuinka hyvin esim. talvikelissä perinteinen vaseliini voitelee murrosta vs. öljy?
kääntöpään tiivistesetti taitaa olla toyotan tiskillä alle 20e.....tai ei ainakaan mikään niin kallis etteikö niitä voi uusia aina tarvittaessa.
Saattaahan se siellä kestää kun tarpeeksi jäykkää on. Oma kokemus on se että ulos tulee viimeistään siinä vaiheessa kun auton jättää kallelleen parkkiin. On nämä meikäläisen pirssit parhaat päivät nähneet jo ajat sitten, joten kääntöpää on yleensä vaikka minkälaisella ruostekuopalla varustettu. Minusta on liikenneturvallisuuden kannalta Stefan hyvä olla paikallaan, varsinkin autossa jolla ajellaan joka päivä muuallakin kuin metsässä. Nykyinen auto levitteli öljynsä ensin napaan ja lokasuojaan ja siitä ilmavirran mukana auton kylkeen ja peräpäähän.
helmapelti
21.12.2013, 17:29
Mulla kun on tuoreet vassut murroksessa niin se voimaa siirtävä pinta on suht kuiva.
Ite haluaisin sellaisen sotkun sinne joka olis kuin hunajaa, roiskuis ja valuis mutta pysyis jotenkin sisällä.
Talvella kuulan ja vastineen pinnat menee varmaan aika kuiviks.
Ei kai suosituskaan ole että kääntöpää on puolillaan vaseliinia?
Se pitäis olla puolillaan kylmää siirappia tai lämmintä hunajaa.
Pitäiskö itte sotkea sellainen ep-vassu joka voitelis holkinkin?
BJ-40/76
21.12.2013, 19:19
Sii hypoidiöljy sitoo itseensä vettä, kun taasen vaseliinin kuuluu kestää vettä. -> siis kun akseli on metrin syvässä puron pohjalla, niin vesi, joka menee napaan, imeytyy hypoidiöljyyn, kun taasen vaseliinin seassa se pysyy palloina, ja turskahtaa jossain vaiheessa ulos.
-> vaseliinin ja hypoidiöljyn seos: litku joka imee kosteutta? molempien huonot puolet samassa paketissa.
Ja vielä tuohon neulalaakeriin; toyotan navassa on siinä pallossa tosiaankin yleensä enemmän taikka vähemmän ruostetta, ja se tiivistesarja varmasti päästää sitä hiekka/turve paskaa vaseliinin sekaan, niin en usko että tuo neulalaakerikaan on ikuinen....
Ja sitten vielä noista vetoakselin liukupinnoista; Ainakin osassa tuo pinta näyttää neulalaakerille aivan liian epämääträiseltä...
ja jos tuo neulalaakeri särkyy navassa, niin aika suuri mahdollisuus, että menee myös nivel....
helmapelti
21.12.2013, 20:07
Hyvä pointti, jos kääntöpää täyttyy vedestä niin milloin se poistuu sieltä?
Kai se vassu silloin sit suojaa parhaiten?
Kuitenkin ne pinnat, hyvin pienet jotka voimaa välittää, ovat mielestäni heikolla voitelulla vesi vaseliinissakin.
Olis mukava kuvitella että ne uudet rasvaiset kääntöpään stefat pitäisi veden ulkopuolella..
Nämä taas huonoja arvauksia.
Toisaalta murroksen kuulat liikkuu niin hitaasti että voitelu ei taida olla niin merkityksellinen. Ei siellä mitään "täydellistä liukuvoitelua" voi tapahtua?
Onko se 1,5dl vaihtomurroksen rasva sit paras vaihtoehto?
Kyllähän vaseliinitki ottaa vettä ittensä. Paitsi joku sininen Marine vassu... Voihan sen kääntöpäänki hioo ja maalailla hyväks,niin rupee tiivisteetki kestään. Hiomavärin kans tasoittelee montut. Ja joku kova maali päälle. Itte oon käyttänyt kääntöpään sisällä sitä sitkeetä punasta pitkäkuitustsa vassua. Ja pyörän laakereihin vaaleata. Ja napalukkoon nipat et saa uutta pistää välillä, tosin pitää olla varovainen ettei pää liikaa kerralla :D
http://www.milneroffroad.com/toyota-uk/land-cruiser/hdj80-4-2td-1990-1998-ukimport/hdj80-axle-frontrear-0/hdj80-upright-needle-roller-bearing-0
http://www.milneroffroad.com/toyota-uk/land-cruiser/hdj80-4-2td-1990-1998-ukimport/hdj80-axle-frontrear-0/hdj80-upright-bronze-bush-inner-0
Posti Pate toi tuommoisia settejä pari. pitäis vielä innostua asentamaan. Kiitokset vielä neuvoja laittaneille.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1017&pictureid=146621
Kyllähän vaseliinitki ottaa vettä ittensä. Paitsi joku sininen Marine vassu...
Väri on ihan valmistajan makuasia. Löytyy mm. valkoisena ruoppauskoneisiin käytettävää tavaraa...
Väri on ihan valmistajan makuasia. Löytyy mm. valkoisena ruoppauskoneisiin käytettävää tavaraa...
Ja ihan quicksilver:illä ihan normaalivärisenä vaseliinina...
onhan niitä juu sellasia ettei ota vettä itteensä toi nyt vaan oli esimerkki...
mutta monet yleis vaseliinit imee aika herkästi.
ja kannattaa muutenki vähän silmäillä mihkä käyttötarkotukseen se on, noi paksut tapirasvat kun ei oikeen toimi pakkas kelissä pyöränlaakerissa :D
toyota4x4
11.01.2014, 09:54
kymmenkunta pronssi holkkia asentanu ja jo ekalla kerralla huomasin jotta uusi holkki ja uusi murros vaatii hoonauksen sopivaksi sen jälkeen toiminut mulla tuhansia kilometrejä.
-asennus ihan vanha holkki pois ja uusi paikalleen sillein että olen uuden holkin laittanut jonkun vanhalla murroksen sisään ja naputtanut sillä paikalleen+napaan hieman lämpöä... tai ruuvipenkissä painanu.
-BJ75 pronssi holkki tais maksaa toyotan tiskillä 16e joita olen laittanu.
-mitään ongelmaa ei tule jos tuo pieni välys tehdään vaikka vesihiomapaperilla.
ja ongelmia tulee jos ei tehdä!!
olen nähnyt joidenkin jättämättä tekemättä loppu hionta ja on murros leikannu kiinni holkkiin. ja ongelma poistunut kun seuraavalla kerralla on hiottu.
-ei ole vaikea asia .