PDA

View Full Version : Sovitekappaleet?


RankeriLeke
12.12.2013, 22:42
Minkä vuoksi vanteille tarjotaan soviterenkaita?

Jos pulttijako on oikea ja vanteen keskireiän halkaisija on isompi kuin tarvittava, niin mihin tarvitaan nuita sovitteita.

Käsitänkö väärin, kun kartiopultit tai -mutterit on kiristetty järjestyksessä ristiin, niin tuolla keskireiällä ei ole mitään tekemistä enää valssin ja akselin välisessä kantavuudessa.

RIPAX
12.12.2013, 22:55
Minkä vuoksi vanteille tarjotaan soviterenkaita?

Jos pulttijako on oikea ja vanteen keskireiän halkaisija on isompi kuin tarvittava, niin mihin tarvitaan nuita sovitteita.

Käsitänkö väärin, kun kartiopultit tai -mutterit on kiristetty järjestyksessä ristiin, niin tuolla keskireiällä ei ole mitään tekemistä enää valssin ja akselin välisessä kantavuudessa.

Ei kyl se soviterengas tarkoittaa sitä keskireikään tulevaa rinkulaa,sen reijän pitää olla jämpti,jos ei oo ni ei taho kiristyä keskelle varsinkaan viispulttisissa. Nyrkkisääntö on et aina se soviterengas tarvitaan paitsi kuus pulttisissa,joskus niissäkin. Ja yleensä sen rinkulan puuttumisen huomaa.

Late_
12.12.2013, 23:12
Aivan oikein. Kaikki normaali-ihmiset tarvii soviterenkaat ihmisautoihin jotta pyörät keskittyy kunnolla. Tietenkin pois lukien kaikki Pelle Pelottomat ja Puuha-Petet ketkä osaa ja tietää kaiken.

Viipo
12.12.2013, 23:15
oon varmaan erilainen nuori, kun en oo huomannu moisten tarvetta :/

Tosin, oon jo tottunu siihen, et boggerit on äärimmäisen hyvät talvirenkaat käyttöautossa...

Nuhapumppu
12.12.2013, 23:16
Minkä vuoksi vanteille tarjotaan soviterenkaita?

Jos pulttijako on oikea ja vanteen keskireiän halkaisija on isompi kuin tarvittava, niin mihin tarvitaan nuita sovitteita.

Käsitänkö väärin, kun kartiopultit tai -mutterit on kiristetty järjestyksessä ristiin, niin tuolla keskireiällä ei ole mitään tekemistä enää valssin ja akselin välisessä kantavuudessa.
Kyllä sillä on tekemistä vanteen ja akselin välisessä kantavuudessakin. Muutenhan se voima on pelkästään pulteilla kun tuon soviterenkaan ansiosta se on myös navalla. Ja jossei sillä olisi merkitystä,niin miksi auton valmistajat tekee vanteista navoille tyköistuvat,eikö se riittäisi kunhan on vähän sinnepäin?

Viipo
12.12.2013, 23:29
Kyllä sillä on tekemistä vanteen ja akselin välisessä kantavuudessakin. Muutenhan se voima on pelkästään pulteilla kun tuon soviterenkaan ansiosta se on myös navalla. Ja jossei sillä olisi merkitystä,niin miksi auton valmistajat tekee vanteista navoille tyköistuvat,eikö se riittäisi kunhan on vähän sinnepäin?

Eikös se kuorma oo ihan sen vanteen ja navan välisessä kitkassa, jonka aikaansaa pulteilla kiristäminen sitä napaa vasten.
Ja noi keskireiäthän on ainakin peltivanteissa "sinnepäin" eli välystä on millejä, joskus useita. Ellei sitten erehy laittamaan mersuun audin vanteita, tai corollaan volkkarin vanteita...

Nii, ja se pulttijakokin, sekin riittää, et se on sinnepäin. On mulla ollu mersussa ooppelin alumiinivanteet ja ooppelissa mersun peltivanteet.

RankeriLeke
12.12.2013, 23:57
Tulipahan taas nähtyä, että 'tietäjiä' löytyy. Höhöö Ajatelkaa. Paljonko se sovitekiekko kiristää vannetta akselin/navan laippaa vasten? Ei yhtään. Vaan pultit/mutterit sen tekee.

-MaTTi-
13.12.2013, 00:08
Henkilöautoissa yleensä hyvinkin tarpeelliset, aluvanne ei vaan keskity neljällä-viidelläkään kartiopultilla/mutterilla tarpeeks hyvin. Jo parin kymmenesosan heitto keskityksessä tekee tasapainoitukseen selvän virheen. Maasturin kokoluokan pyörissä ei niin nuukaa, joku (erillisripustuksella oleva) automalli voi olla nirsompi kuin valtaosa muista.

Rytari
13.12.2013, 00:09
aluvanteet on enemmän niitä mihin niitä soviterenkaita on, ja useissa tavisautoissa niitä joutuu käyttämään, kaverilla rengasliike ei ole ihan yks ja kaks audi ja mersukuskia kun on palannut niitä soviterenkaita osteleen kun auto tuppaa ravistamaan tienpäällä, puttinreiät ja kartiot ei kuiteskaan ole niin hyvin keskittäviä etteikö jotkut herkemmät autot siitä ilmoittaisi, boggereissa eri juttu kun voi olla 10-15mm selkäheittoa jo renkaassakin.


toinen asia sitte taas on 5 pulttiset peltivanteet, jotkut yleismankelit ja 10mm liian iso keskireikä niin käyny vaneissa ainakin vähän samaa kun vatroissa nevahommissa että mennyt pyöränpultteja poikki raskaammalla kuormalla ei pultti kanna sivusuunnassa juurikaan mitään ja jos ei navasta tue niin se homma menee ihan sen navan ja vanteen välisellä kitkalla joka ei pellivanteessa ole järin suuri sen prässätyn rakenteen takia.

RIPAX
13.12.2013, 00:12
Noille kahdelle edelliselle sanoisin vielä et perehtykääpä hieman asiaan vielä. Ja antakaa omien autojenne renkaan/vanteen vaihdot ammattimiehille,älkää vaan itse ryhtykö hommaan kun se on väärin tehtynä jopa vaarallista. Kirjastostakin löytyy oppimateriaalia näihin perus asioihin.:eek::eek::eek::eek: Korjaan siis rankeri-lekelle ja viipolle.

sisua45
13.12.2013, 01:28
Nii, ja se pulttijakokin, sekin riittää, et se on sinnepäin. On mulla ollu mersussa ooppelin alumiinivanteet ja ooppelissa mersun peltivanteet.

5x112-5x110mm, ja 5x110-5x112mm.

Kiristelitkö pultteja kuinka taajaan? Milli per pultti on melko paljon, ite en tiellä (enää aikuisella iällä) uskaltais ajaa.

Kavereilla oli 90-luvulla ladan/fiatin vanteita jääräta ooppeleissa, 4x98-4x100mm. Niitä sai ainakin koko ajan kiristellä. Sitten kun pultit taipui muotoonsa, niin alkoi pysymään kireällä.

dirtysalami
13.12.2013, 08:38
Renkaita tarvitaan vanteen keskittämiseen kiinnityksen aikana joissain autoissa, ei kaikissa. Joissain autoissa ei ole navassa edes olaketta, millä keskittää.

Omien havaintojen mukaan kun pyörä kiinnitetään pultilla, tahtoo kierteissä olla sen verran väljää, ettei vanne keskity pelkillä pulteilla ilman armotonta ristiin kiristämisen ja kokeilemisen tuskaa. Justiinsa laitoin eukon volvoon sovitusrenkulat ja päästiin eroon vapinoista.

Topi1982
13.12.2013, 09:26
Vahan isompi vika mutta sama syy.
Mobiilinosturi Lokomo 25 t "Aku Ankka" katkoi pyoranpullttejaan aika usein.
Pultit oli Sisun kuorma-auto varaosia, oisko olleet 12.0 kovia.
Tehtiin sovitelaippa napaan (tiivis sovite vanteelle) ja vaiva katosi.
Ei riittany nahtavasti kitkat vanteen ja navan valissa, vaikka olivat oikeissa
kiristysarvoissa.

iikkoo
13.12.2013, 09:35
Vahan isompi vika mutta sama syy.
Mobiilinosturi Lokomo 25 t "Aku Ankka" katkoi pyoranpullttejaan aika usein.
Pultit oli Sisun kuorma-auto varaosia, oisko olleet 12.0 kovia.
Tehtiin sovitelaippa napaan (tiivis sovite vanteelle) ja vaiva katosi.
Ei riittany nahtavasti kitkat vanteen ja navan valissa, vaikka olivat oikeissa
kiristysarvoissa.

Kuinka porukoilla on kestäny mettäs offikikottimis pultit? En yhtäkkiä muista että kellään olis katkennu vaikka tuskin kellään on sovitelaippoja. Ittellä ei oo ollu ikinä mihinää pirssis ja täs ollahan viäläki. Tarkootus ei oo kyseenalaistaa vaan kysyä ja todeta.

H&K
13.12.2013, 09:39
Kuinka porukoilla on kestäny mettäs offikikottimis pultit? En yhtäkkiä muista että kellään olis katkennu vaikka tuskin kellään on sovitelaippoja. Ittellä ei oo ollu ikinä mihinää pirssis ja täs ollahan viäläki. Tarkootus ei oo kyseenalaistaa vaan kysyä ja todeta.

Volvon 6- pulttisiksi muutetuista navoista on katkeillu pultteja useissakin suunnistuskisoissa.

sos
13.12.2013, 09:40
suikkaan ostin oikeat talvirenkaat ja ravistus alkoi, epäilen että alut ei ole keskittyny kunnolla, siis pultit ainoastaan keskittää. pitää löysätä ja kirrailla pikkuhiljaa ristiinrastiin

Smäkä
13.12.2013, 09:58
suikkaan ostin oikeat talvirenkaat ja ravistus alkoi, epäilen että alut ei ole keskittyny kunnolla, siis pultit ainoastaan keskittää. pitää löysätä ja kirrailla pikkuhiljaa ristiinrastiin

Minullakin ollut 3 eri Suzukia ( Samu, Jimny ja Vitara), yhdessäkään ei ollut olaketta mihin soviterengasta keskittäisi, pelkillä pulteilla pakko tehä.

Jos oli hopussa sen kyllä ajossa huomasi.

RankeriLeke
13.12.2013, 15:13
Palataanpa sitten niihin perusasioihin, joita RipaX kaipaili.

Pultti-/ruuviliitos on huonosti suunniteltu ja/tai toteutettu, jos pultti joutuu ottamaan vastaan kuormitusta liitospintojen kitkavoiman sijasta.

Alumiinivanteiden pulteille kiristysmomentit ovat niin pienet, että voiman kohdistuminen keskireiälle on todellakin mahdollista, jolloin näitä soviterenkaita on syytä käyttää.
Teräsvanteiden pulttien momentti voi olla huomattavasti suurempi, sovitteet eivät välttämättä ole tarpeellisia.

Momenteista puheenollen, liika kireys on todnäk syy pulttien katkeamiseen.

Se vanha niksi, että ensin pultti poikki ja sitten puolikierrosta takaisin, ei oikein toimi.

P.s. Ei tarvinnu mennä kirjastoon :)

vilenius
13.12.2013, 15:35
no oot sää josai käyny perehtyyn asiaan:)kun itse itsellesi vastasit.
pultilla olevat vanteet pääsee liikkuun koska se pultti pääsee kierteessä menee vähä vinoon painon tullessa vanteelle.pinna pultti/mutteri kiinnityksessä näin ei ole plus sitte vielä ne hapettuneet aluvanteiden pinnat mitkä vastaa napaan. on vielä muitakin seikkoja mitkä vaikuttaa tähän, alu vs pelti.
ite olen todennu että peltivanteisiin ei välttämättä tarvi keskireijän olla tinki mutta aluvanteissa ja eritoten pultti kiinnityksellä ehdottomasti tinki.

Samppa79
13.12.2013, 16:47
oon varmaan erilainen nuori, kun en oo huomannu moisten tarvetta :/

Tosin, oon jo tottunu siihen, et boggerit on äärimmäisen hyvät talvirenkaat käyttöautossa...

Omissa kiikuttimissa on aina keskittynyt hienosti ilman soviterenkaita. Neljä pulttiset alut keskityi ongelmitta wolkkariin samoin kuin 6-pulttiset LJ:n alle. Taitaa nissanissa olla tällä hetkelläkin alut joista puuttuu keskirenkaat ja hyvin keskittyi. TML:n teräsvanteetkin on melko väljät RJ:n napaan. Jatkan samalla mallilla kunnes huomaan renkulat tarpeelliseksi. Ennemmin kantaisin huolta siitä että käytettävissä vanteissa on niihin tarkoitetut sopivat pultit/mutterit.

RankeriLeke
13.12.2013, 16:47
no oot sää josai käyny perehtyyn asiaan:)kun itse itsellesi vastasit.


No enkä käyny :)

Satuin vain muistamaan kuinka pienet ne momentit aluvanteille on.
Nehän saa aikaseksi huonomman käden parilla sormella.

Eipä tästä ole kuin 2-3 viikkoa, kun näin työkaverin vaihtamassa renkaita. Alla oli liikkeen asentamat alumiinivanteet.
Jätkä tartti metristä jatkovartta pulttien aukaisuun.
Siinä samassa näin kuinka nämä muoviset soviterenkaat oli murjottu.

Eipä ole joka paikassa luottamista ammattitaitoon.
Onhan näitä 'AMMATTI'miehiä nähty ennenkin.

Muuten, mitkäs ne momentit aluvanteille tarkalleen ovat?
Kuten sanoin, sen muistan, että ne on pienet.

No, ite joudun veteleen usein pultteja/muttereita 430 Nm:n kireyteen eikä ne ole renkaissa. :)
Momenttiavainkin on pikkusen isompi.

Arpe
13.12.2013, 17:17
suikkaan ostin oikeat talvirenkaat ja ravistus alkoi, epäilen että alut ei ole keskittyny kunnolla, siis pultit ainoastaan keskittää. pitää löysätä ja kirrailla pikkuhiljaa ristiinrastiin

Eipä keskitä suikissa keskireikä,pakko pärjätä pelkillä pulteilla.
Ja osa ei uskaltais ees ajaa sj:llä jos näkis miten takajarrurumpu kaikkine pyöränpultteineen on kiinni vetoakselissa:D:D

vmt
13.12.2013, 17:33
Alumiinivanteiden pulteille kiristysmomentit ovat niin pienet, että voiman kohdistuminen keskireiälle on todellakin mahdollista, jolloin näitä soviterenkaita on syytä käyttää.
Teräsvanteiden pulttien momentti voi olla huomattavasti suurempi, sovitteet eivät välttämättä ole tarpeellisia.


Missä olet nähnyt annettavan tuollaista tietoa? Siis, että pyöränpultit / -mutterit pitää vetää aluvanteille xxx Nm momenttiin ja teräsvanteille voi sitten vääntää huomattavasti suurempia?

Kyllä se momentti määräytyy niistä pulteista / muttereista! Esim. M12 12.9 kierreliitokselle suurin sallittu momentti on 160 Nm ja 10.9 tapauksessa vajaa 140 Nm ja 8.8 alle 100 Nm.

Minä olen nähnyt vaan henkilöautokokoluokassa ainakin annettavan vaan kiristysarvot pyöränpulteille tai muttereille ja ne ovat olleet luokkaa 100 - 140 Nm autosta riippuen. Kuitenkaan ei ole näkynyt erikseen alu- ja teräsvanne arvoja.

RankeriLeke
13.12.2013, 18:30
Missä olet nähnyt annettavan tuollaista tietoa? Siis, että pyöränpultit / -mutterit pitää vetää aluvanteille xxx Nm momenttiin ja teräsvanteille voi sitten vääntää huomattavasti suurempia?

Kyllä se momentti määräytyy niistä pulteista / muttereista! Esim. M12 12.9 kierreliitokselle suurin sallittu momentti on 160 Nm ja 10.9 tapauksessa vajaa 140 Nm ja 8.8 alle 100 Nm.

Minä olen nähnyt vaan henkilöautokokoluokassa ainakin annettavan vaan kiristysarvot pyöränpulteille tai muttereille ja ne ovat olleet luokkaa 100 - 140 Nm autosta riippuen. Kuitenkaan ei ole näkynyt erikseen alu- ja teräsvanne arvoja.

Ok, asia alkaa selvitä.

Olen nähnyt alumiini- ja teräsvanteille erilaiset pultit tai mutterit.

Aluvannepulteissa on ollut huomattavasti jyrkempi kartio. Eli ne ovat kiristäneet vannetta laippaa vasten vähemmän samalla momentilla.

Ei tämä ole kuin yksinkertaista tekniikkaa.
Kyse on siitä kuinka asian tajuan tai ihmiset tajuaa.

Sitäpaitsi tuo 100-160 Nm on todellakin vain 'vasuri'-kireys, mitenkään vasenkätisiä halventamatta. :)

Lieköhän enemmänkin ongelma tuo voimankäytön hallinta.

lavanelikko
13.12.2013, 18:45
Sitäpaitsi tuo 100-160 Nm on todellakin vain 'vasuri'-kireys, mitenkään vasenkätisiä halventamatta. :)

Kuveja kehiin heti:D

Nikuzai
13.12.2013, 18:53
Missä olet nähnyt annettavan tuollaista tietoa? Siis, että pyöränpultit / -mutterit pitää vetää aluvanteille xxx Nm momenttiin ja teräsvanteille voi sitten vääntää huomattavasti suurempia?

Kyllä se momentti määräytyy niistä pulteista / muttereista! Esim. M12 12.9 kierreliitokselle suurin sallittu momentti on 160 Nm ja 10.9 tapauksessa vajaa 140 Nm ja 8.8 alle 100 Nm.

Minä olen nähnyt vaan henkilöautokokoluokassa ainakin annettavan vaan kiristysarvot pyöränpulteille tai muttereille ja ne ovat olleet luokkaa 100 - 140 Nm autosta riippuen. Kuitenkaan ei ole näkynyt erikseen alu- ja teräsvanne arvoja.



Empä ole keskitys renkaita omiin autoihin kaipaillut,
mut tarvike vanteita avensikseen laittaessa ne mukana tulleet kiekot paikalleen laitoin

2-jako vanteissa mutsin t4 volkkarissa ei ole kunnolliset kartiot vanteissa ja hyvin keskityy kun käyttää ajatusta :)

Ensimmäinen pulttimopolla 1;sellä kiinni sit seuraava sekä kolmas sitten ensimmäinen auki ja 2 ja 3 kiristäen lisää jo 3;sella ja sit loput kiinni pyöräytetään jos ei vippaa niin vielä kierros 4;sella ja se on siinä :D



Nyky seat;iin kun sovitin länsisaksalaiset vanteen kartiot niin päivittäin piti kiriä :p ensimmäinne kuukausi sit enään joka toinen päivä loppu kesän ajan, seuraavana kesänä ei tarttenutkaan edes jälkikiristää :eek:
Ja momentti ei ole apinanraivolla idiootin innolla :D :D

sos
13.12.2013, 18:59
aikoinaan kaikki vanteet wurthin puolentuuman pulttipyssyllä 4sella kiinni, nykyään luottaa jo 3sella ei ole tarvinnu jälkikiristellä, nyt nuo suikan aluvanteet vaatii kiristyksen pikkuhiljaa, että keskittää

RankeriLeke
13.12.2013, 19:08
Kuveja kehiin heti:D

Irvaillaanpa lisää...

Siis kuvia pulteista, vanteista, avaimista vai mun vasurista? :D:D

vilenius
13.12.2013, 19:16
melkeen 10vuotta kevään ja syksyn renkaanvaihto sesongit tehneenä aika monasti huomannu et vaikka pulttikoneella laittaa jarkeä käyttäen tiukalle niin aluvanteen pultit kiristyy vielä helposti puolenmetrin vääntimellä kirrattuna.ikään en jätä pulttikoneen varaan.kauden jälkeen aina aukiaa samoista autoista helposti pultit.ehkä turhaa ehkä ei mut parempi kokeilla kuin katua:)

sos
13.12.2013, 19:20
ei ole vielä kertaakaan tarvinnu katua:)

Nikuzai
13.12.2013, 21:04
Irvaillaanpa lisää...

Siis kuvia pulteista, vanteista, avaimista vai mun vasurista? :D:D



Lie vasurista
Nimim. oikeallehan ne aukeaa :rolleyes:
joskus hiacen mutterin halki kiristänyt ensimmäinen ristikko meni rusetille ja seuraava kesti metrin putken kanssa mutterin taas ei :o

Joskus oli voimaa ja nyt on hartiat kipeenä :(

lavanelikko
13.12.2013, 22:13
Irvaillaanpa lisää...

Siis kuvia pulteista, vanteista, avaimista vai mun vasurista? :D:D

Lähinnä kiinnostaa avaimen koko ja vasuri tositöissä... Nimim. itellä ei piano piisannut n. 700Nm momenttiin vaan piti ottaa toisellä kädellä vastaan. Saapi olla aika iso äijä jos tommosia momentteja vääntelee "parilla sormella"...

Juippa
13.12.2013, 22:26
Ok, asia alkaa selvitä.
Aluvannepulteissa on ollut huomattavasti jyrkempi kartio. Eli ne ovat kiristäneet vannetta laippaa vasten vähemmän samalla momentilla.

Ei tämä ole kuin yksinkertaista tekniikkaa.
Kyse on siitä kuinka asian tajuan tai ihmiset tajuaa.


Löytyy aluvannemuttereita/pultteja ilman kartiotakin.

Nuhapumppu
13.12.2013, 22:32
Eikös se kuorma oo ihan sen vanteen ja navan välisessä kitkassa, jonka aikaansaa pulteilla kiristäminen sitä napaa vasten.
Ja noi keskireiäthän on ainakin peltivanteissa "sinnepäin" eli välystä on millejä, joskus useita. Ellei sitten erehy laittamaan mersuun audin vanteita, tai corollaan volkkarin vanteita...

Nii, ja se pulttijakokin, sekin riittää, et se on sinnepäin. On mulla ollu mersussa ooppelin alumiinivanteet ja ooppelissa mersun peltivanteet.
Juu epäkeskoillahan tuo onnistuu tuosta nuin vain eikä tee edes tiukkaa. Peltivanteet ovat täysin eriasia kuin aluvanteet koska peltien keskiosa toimii "jousiprikka" periaattella ja monesti löysäkin keskireikä puree kiinni napaan kun mutterit/pultit on laitettu kiinni. Sitten toki on nämä Alkon peräkärryn akselit joissa napa on 21mm ja vanteen reikä on 50mm.
Hoksaa siitä aikahyvin että omassa modeossa on joka kevät talvivanteet saatanan lujassa kiinni navalla,kunhan ne saa irti niin menevät kevyestä paikoileen,napa on yleensä hieman kartio.

P

Alumiinivanteiden pulteille kiristysmomentit ovat niin pienet, että voiman kohdistuminen keskireiälle on todellakin mahdollista, jolloin näitä soviterenkaita on syytä käyttää.
Teräsvanteiden pulttien momentti voi olla huomattavasti suurempi, sovitteet eivät välttämättä ole tarpeellisia.


En nyt sanoisi pieniksi nuita momentteja,lähtee sieltä 90nm aina 170nm,peltivanne pysyy huomattavasti pienemmillä momenteilla kiinni yllämainitsemani seikan ansiosta eikä vaadi jälkikiristystä. Pakuihin kun mennään niin kiristystiukkuudet huitelee siellä 200-250nm tuntumassa aluvanteille.
Ja ihan kaikille että kannattaa katsoa myös se millaisilla kartioilla ne vanteet+pultit/mutterit on,se kun pallokartio(Vag/mb) pysyy aika huonosti ns vakiokartiolla ja toisinpäin. Toki sitten on näitä japanilaisten+enkkujen laippamutterit yms.

axu87
13.12.2013, 22:48
Kyllä ainakin minä saan vasemman käden peukalolla mutterin 2250nm kireyteen, eikä tarvitse edes ottaa toisella kädellä tukea ;)

RIPAX
13.12.2013, 23:20
Palataanpa sitten niihin perusasioihin, joita RipaX kaipaili.

Pultti-/ruuviliitos on huonosti suunniteltu ja/tai toteutettu, jos pultti joutuu ottamaan vastaan kuormitusta liitospintojen kitkavoiman sijasta.

Alumiinivanteiden pulteille kiristysmomentit ovat niin pienet, että voiman kohdistuminen keskireiälle on todellakin mahdollista, jolloin näitä soviterenkaita on syytä käyttää.
Teräsvanteiden pulttien momentti voi olla huomattavasti suurempi, sovitteet eivät välttämättä ole tarpeellisia.

Momenteista puheenollen, liika kireys on todnäk syy pulttien katkeamiseen.

Se vanha niksi, että ensin pultti poikki ja sitten puolikierrosta takaisin, ei oikein toimi.

P.s. Ei tarvinnu mennä kirjastoon :)

Tosta suunnittelusta sen verran et kaikki pyöräthän tulee käytännössä samalla tavalla kiinni joten suunnittelu on kaikissa sama,kaikki orkkis vanteet keskittää muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Ja oikea momentti takaa sen et pultit kestää eikä pultin reijät leviä,EI OLE syytä kiristää liikaa. Ei oikeastaan ole muutenkan syytä poiketa auton/vanne valmistajan ohjeista. Sit aluvanteen ja peltivanteen ikävin ero on se et ne on myös eripaksuisia jolloin pultille tulee erilainen rasitus,tyyliin Kikuli heiluu herkemmin päästä ku tyvestä. Sit Jos vielä puuttuu keskitysrengas ni on erittäin tarkka oikeasta momentista ja ristiin kiristyksestä,puhumattakaan silloin kun tulee joku kolhu tai tälli vanteeseen tai ajaa vaan isoon monttuun tms. Varsinkin viisimutteriset on ongelmallisia ku ei oikein voi kiristää symmetrisesti ristiin, neli ja kuus mutteriset onkin helpompia. Kriittisin vaihe keskittämisessä on juurikin muttereiden kiristys jolloin vanteella on taipumus venkoilla johonkin suuntaan jolloin ei välttämättä kiristy keskelle. Siksi navat yleensä keskittää,voi sanoa et kaikissa henkilö autoissa. Voi toki sanoa et ei sitä keskitystä VÄLTTÄMÄTTÄ tarvi,niinkuin ei kaikkia muttereitakaan tai kalsareita sarkahousuissa. Järkevintä on vaan käyttää aina kun mahdollista.

BJ-40/76
13.12.2013, 23:54
Koska noille 6 pultin jaolle ei ole kuulemma ole tapana käyttää soviterenkaita, niin en ole tehnyt niitä. Mutta olen kyllä keskittänyt vanteet paikalleen "manuaalisesti", siis ensin väännetään yksi pultti niin kireään, että vanne tarttuu napaan, sitten ruuvataan vastakkainen pultti "sormitiukkuuteen" ja sitten löysätään ensimmäistä sen verran, että rengasta jaksaa "hemputtaa" pyörännavassa, ja sitten kiristetään ensimmäinen pultti niin tiukkaan, että rengasta saa pyöritettyä millin murto-osan ja sitten toinenkin pultti kiinni (esim. 20 Nm)
Sitten vaan loput pultit sormitiukkuuteen, ja kiristellään vuoronperään ristiin tuohon suositeltuun, jos ei tietoa niin n. 100-120 Nm, ja tienpäälle! 1-10 km kireyden tarkistus/lisäys edelliseen momenttiin, ja 50-100 km jälkeen vielä tarkistus; ja jos kiristyy, niin seuraava tarkistus 100 km päästä... (miksihän se rengasavain matkustaa etujalkatilassa:rolleyes:)

Ja kiristysmomentit teräsvanne vs kevytmetallivanne; minusta tuo teräsvanne sietää jopa suuremman kiristysmomentti eron, kun prässätyssä vanteessa vanteen napa pääsee joustamaan kiristämisen myötä... Kevytmetallivanne on pehmeää värkkiä, jos meinataan "vetää jännitykseen", tulee vanneromua helposti, koska se ei jouuta juurikaan...

(Nyt omassa hodarissa alla Mangles? aluvanteet, reilu 10v sitten valettu, asiallisen näköiset, käyttöautoon, mutta joku URBO on vetänyt pultinreijät "vituksi", siis vanne ei keskity tasapainoituskoneeseen kunnolla, kun keskireikä ei ole pyöreä...

Rytari
14.12.2013, 00:22
Kyllä ainakin minä saan vasemman käden peukalolla mutterin 2250nm kireyteen, eikä tarvitse edes ottaa toisella kädellä tukea ;)

juuri viimme viikolla kiristin kanssa 18500nm mutta jouduin kyllä oikealla...

kumma juttu että ne silti rengasliikkeesäs aina vääntää aluvaneet ihan momenttiavaillla eikä metrin varrella, mä oon pärjänny yleensä ihan akkupyssyllä tai normi 1/2" räikällä... jatkovarren kanssa saa ku pultit venyyn ja kierteen harjat piikille jonka jälkeen tuppaa pyörät löystyyn ja pahimmilaan irtoileen

axu87
15.12.2013, 12:11
Millä moisiin lukuihin pystyy?? Noista alumiinivanteiden kartioista, monta kertaa ihmiset laittaa pallokartio vanteeseen suoran tai toistepäin, eli senkin takia voi keskitys mennä perseelleen jos et ole itse ostanut uutena vanteita ja joku on ne kartiot väärillä pulteilla pilannut, saattaa ilmetä myös reilumman puoleisesti löystymistä.

-MaTTi-
15.12.2013, 13:23
Millä moisiin lukuihin pystyy??
Mieti ny vielä toisen kerran. :rolleyes:;)
18500 Nm on suunnilleen sama kuin 1850 kg metrisen varren päässä. :eek:

Nikuzai
15.12.2013, 17:34
Mieti ny vielä toisen kerran. :rolleyes:;)
18500 Nm on suunnilleen sama kuin 1850 kg metrisen varren päässä. :eek:



Paljos mig-hitsauksen murto lujuus on :confused:

-MaTTi-
15.12.2013, 18:01
Paljos mig-hitsauksen murto lujuus on :confused:
Tä? Riippuu siitä kuka on hitsannu, mitä on hitsannu, millä on hitsannu ja kuinka paksulla saumalla.

Nikuzai
15.12.2013, 18:57
Tä? Riippuu siitä kuka on hitsannu, mitä on hitsannu, millä on hitsannu ja kuinka paksulla saumalla.



Oisko siinä vastaus tohon yhellä sormella 18500nm :)

sisua45
15.12.2013, 19:47
Rytari kiristelee työpaikallaan vähän isompia pultteja, mutta tuskin ihan paljain käsin. :) Momentinmuuntajan kanssa saa pultit kireään.

Racingrabbit
15.12.2013, 20:17
Rytari kiristelee työpaikallaan vähän isompia pultteja, mutta tuskin ihan paljain käsin. :) Momentinmuuntajan kanssa saa pultit kireään.

Jep,eiköhän noitten tuulivoimaloiden osien pultit kiristellä vähän tiukempaan,kuin normaali auton pultit... :D

axu87
16.12.2013, 11:25
Mieti ny vielä toisen kerran. :rolleyes:;)
18500 Nm on suunnilleen sama kuin 1850 kg metrisen varren päässä. :eek:

Niinno emmä ny ihan käsipelillä sen niitä ajatellukka vetävän... Joudun mäkin tohon vasemman käden peukalon kiristykseen käyttään hytorcia, peukalolla nappia siis :)

Mikko_L
16.12.2013, 12:33
Jokunen vuosi sitten kävin kyselemässä isosta rengasliikkeestä aluvanteita hiaceen (6pulttinen). Lehtiöstä löytyi mieleiset ja myyjä kysyi että onko auto taka vai neliveto. Vastasin että takavetonenhan se jolloin sain vastauksen että sit noi ei käy. liian iso keskireikä. Sanoin että ei haittaa mua mutta ei suostunut myymään kun ei ole käypäset. Kävelin liikkeestä ulos ja menin takaisin sisään. Hei tarvitsisin minun 4x4 hiaceen aluvanteet. Myyjä ei vaan heltyny ja sanoi ettei saa myydä koska jos auto suistuu metsään sen takia että pyörät irtoo niin he ovat vastuussa kun todetaan että ei ole olleet oikean laiset... No toisesta liikkeestä sain sitten kuitenkin vanteet ja siellä kerrottiin että takatuupparin vanteet ei käy 4x4 mutta 4x4 käy sit molempiin... Siellä ei tiedetty että liike vaarantaa ihmishenkiä.... Tiedä sit miten tuollaiset vastuu asiat menee... :confused: Hyvin on hiacessa pysyny vanteet kiinni enkä kyllä usko että tuon takia irtoaisi, mutta eihän nää oo uskon asioita :D

hunter hdj
20.12.2013, 22:16
Ja osa ei uskaltais ees ajaa sj:llä jos näkis miten takajarrurumpu kaikkine pyöränpultteineen on kiinni vetoakselissa:D:D[/QUOTE]


reissussa rähjääntyy...

Kaverini oli sj 410 supijahti keikalla ja huomautti auton omistajalle et taka pyörästä kuuluu ääntä menomatkalla... :) ?

Tulomatkalla vika selvisi..? Suikan ohitti Rengas jossa oli vetoakseli kiinni.. :D :) Tiellä pysyivät...

Viipo
20.12.2013, 22:41
Huomasin tuossa renkaita vaihellessa, et subarussa ei myöskään oo minkaanlaista sovitetta vanteelle, eli navassa ei oo minkaanlaista uloketta. Vanne keskittyy vain muttereilla. Kovasti noilla silti rallia ajetaan.

Rytari
20.12.2013, 23:09
Rytari kiristelee työpaikallaan vähän isompia pultteja, mutta tuskin ihan paljain käsin. :) Momentinmuuntajan kanssa saa pultit kireään.



joo, 32 kpl M64x170 pultteja, 95mm hylsy ja siihen sopiva momenttiavain.

mut skodat on ny purettu ja myyty intiaan, ens vuonna sit johki pikkukoneelle firman toisessa yksikössä (tai lopputili ja lomaraha)

Jappi
21.12.2013, 02:37
joo, 32 kpl M64x170 pultteja, 95mm hylsy ja siihen sopiva momenttiavain.

mut skodat on ny purettu ja myyty intiaan, ens vuonna sit johki pikkukoneelle firman toisessa yksikössä (tai lopputili ja lomaraha)


Eli tuulivoiman sitten unohdan. Jos kerran tekijää potkitaan... Vai?

Rytari
21.12.2013, 07:19
Eli tuulivoiman sitten unohdan. Jos kerran tekijää potkitaan... Vai?

jos sillä perusteella unohdat että meikäläistä sorretaan niin ei sit kannata mennä risteilyllekkää, eikä ostaa sementtiä, eikä mursketta pihaan, eikä käyttää pelliä,eikä oikeastaan öljyäkään mikä on merenpohjasta, ja oikeastaan roskaaminenkin on kielletty kun roskamurskan teriäkin on tullu.... mut joo, viimmenen tuulivoimajuttu lähti eilen rekalla, jatkossa tehdään vaan jotain pikkunappuloita.

jukkan
23.01.2018, 16:21
Ei ole itsellä sorvia käytössä,,,
niin kysyn,, että Miten olette muin kotikonstein suurentaneet vanteen keskireikää onnistuneesti ?

jmk
23.01.2018, 16:49
Minkä verran pitää suurentaa?

jukkan
23.01.2018, 17:54
41 mm.
Reiän Laidasta pois 20,5 mm.
Peltivanteet.

jmk
23.01.2018, 20:03
Miten menis kunnollisella rasiaporalla? Joku latta pulteilla kiinni ja keskittää rasiaporan terän siihen ja kunnolla leikkuuöljyä mukaan saattaa tosin mennä aikaa tupakkia ja olutta:)

jukkan
23.01.2018, 20:22
Pora tuli itsellekin ensin mieleen. Sitten katselin noita vanteita, ovat paksua peltiä, joten siinä menisi monta rasiaporaa... ja sitä aikaa...
( kaljoittelu kyllä sopisi hyvin..mutta nostaa lopputuloksen hintaa liikaa..).
Pitänee yrittää teettää sorvilla tai jyrsimellä, kun sorvaus paikan löytää....

tdi
23.01.2018, 20:36
Aivan oikein. Kaikki normaali-ihmiset tarvii soviterenkaat ihmisautoihin jotta pyörät keskittyy kunnolla. Tietenkin pois lukien kaikki Pelle Pelottomat ja Puuha-Petet ketkä osaa ja tietää kaiken.


Juuri näin!

Arpe
23.01.2018, 20:47
Ja osa ei uskaltais ees ajaa sj:llä jos näkis miten takajarrurumpu kaikkine pyöränpultteineen on kiinni vetoakselissa:D:D

Varsinkaa suuremmilla ja leveemmillä renkailla. Käsittämättömän pieni se vetarinpään laippa:D

tdi
23.01.2018, 21:33
Ei varsinkaa sen jälkee ku näkee ekankerran ku sellanen purkenee vauhdissa:D

Timo_L
23.01.2018, 22:00
Pora tuli itsellekin ensin mieleen. Sitten katselin noita vanteita, ovat paksua peltiä, joten siinä menisi monta rasiaporaa...

Minkä kokoista reikää pitäisi porata?

Ihan Boschin bi-metal rasiaterillä olen porannut mm. 8mm teräslevyyn 102mm reikiä kiinan- mallin hihnavetoisella pylväskoneella useitakin. Ja sama terä edelleen käytössä.
Kandee vaan sitten muistaa, että tuolla tavalla ei mitään tarkkuusreikää porata.

Ja sitten se toinen juttu, että normi peltivanteissa yleensä on keskireiän kohdalla pokkaus vahvistamassa vannetta. Onko nämä jotkut tee-se-itse- vanteet, vai kuorma- auton (tjsp.) vanteet missä ei ole pokkausta, mutta laipan paksuus tyyliin 15mm?

jukkan
24.01.2018, 00:14
Alkuperää en tiedä, painavat on, 6 pulttiset, 15". Ainoa merkintä, 15 X 6,5J
Keskireiän ympärys tukevaa tavaraa, n. 8 mm. Ei taitosta.
- Laitan metsäautoon, muistaakseni oli n. 108 mm kr, D44 akseleille.

-MaTTi-
24.01.2018, 00:41
Älyvapaata hommaa alkaa keskiötä tavan peltivanteista suurentamaan. Tollasia vanteita saa suunnilleen käden nostamalla sopivassa paikassa.

Viipo
24.01.2018, 07:22
Ilmeisesti 90-luvun alun 4x4-chevyn vanteet? niissä oli Normi 6-pulttijako, mutta keskireikä vain jotain 70mm luokkaa.

http://www.hubcaphaven.com/mm5/graphics/00000001/stl1622_lg.jpg

Ja kun tuolla aikasemmin oli puhetta niistä soviterinkuloista, niin mitempä tämmöseenkin chevyn napaan löydät mistään soviterenkaan, jotta siihen istuu tavallinen 108 tai 110 keskireiällä varustettu maastrurin vanne?

Jäärataooppeliin ei meinannu löytyä 16" peltivanteita piikkipyörille, niin ne syntyi näppärästi kun mersun vanteista pillillä poltti keskireiän isommaksi. Toki pulttijakokaan ei nyt ollu ihan sama, mutta hyvin niillä meni monta talvea radalla.

jukkan
24.01.2018, 19:01
-matti- vastineena että,
kyllä ja juu,, älyvapaata on myös tällainen offroad harrastus monestikin,,,,, Varsinkin kun näitä omarakenne metsäautoja rassaa.
Tehdään osista joita eteen sattuu, ja halavalla,, jne.

-Viipo, vastineena, että sopisi just tuon vanhemman gm kuvan mukaisiksi, tms. nämä vanteet. Kiitos kuvasta. Ja esim. pilli, tai plasmaleikkuri voisi olla hyvä karkeaan työnjälkeen..

Käytännössä ei kannata paljoa uhrata työtä tai maksaa sorvauksista, yms,
ehkä löytyy sopivammat sopu hintaan?

Näissä vanteissa on hyvää ainevahvuudet.
Kokemusta on myös brasilian tarvike "mangelseista" tms, jotka oli kauniit ja sitten aivan liian ohuesta pellistä tehty, ei kestäneet käytössä....