View Full Version : Dot 3 jarruneste
traktori
12.12.2013, 19:54
käykö tähän tilalle dot 4
Jeps, Dot3 ja Dot4 on yhteensopivia, muistaakseni myös Dot 5.1
Juu, Dot 3,4 ja 5.1 menee sekasin keskenään. Tais olla Dot 5, jota ei kärsi sekoittaa muiden kanssa...Harvoin sitä myynnissä taitaa edes ollakaan. Siinä on lisäaineita, jotka ei sekotu muiden kanssa.
Juu, Dot 3,4 ja 5.1 menee sekasin keskenään. Tais olla Dot 5, jota ei kärsi sekoittaa muiden kanssa...Harvoin sitä myynnissä taitaa edes ollakaan. Siinä on lisäaineita, jotka ei sekotu muiden kanssa.
Just noin, paitsi että DOT 5 on silikonipohjainen neste ja muut glykolipohjaisia, siis ihan eri tavaraa. Mutta ei siis sekoitu, vaikka ei lisäaineista johdukaan.
Dot 5:n hyvä puoli on ettei se ime vettä itseensä. Huono puoli sitten se, että koko jarrujärjestelmä pitää olla sen liemen kanssa yhteensopiva. Niitä on aika harvassa..
Dot 5:n hyvä puoli on ettei se ime vettä itseensä. Huono puoli sitten se, että koko jarrujärjestelmä pitää olla sen liemen kanssa yhteensopiva. Niitä on aika harvassa..
Mitä se tekee jos normaalin järjestelmän sillä täyttää nesteiden vaihdon yhteydessä?
hiluvitkutin
13.12.2013, 22:06
Mä laitoin tohon mun nelivetopeliin atf:ät
Mitä se tekee jos normaalin järjestelmän sillä täyttää nesteiden vaihdon yhteydessä?
Tiivisteet menee huonoksi ja muutenkin jarrujärjestelmään muodostuu sellaista puuroa, että ei kannata kokeilla.
Jos haluaisi jostain syystä vaihtaa nestettä DOT 5 nesteeseen, niin kaikki osat pitäisi pestä ja kuivata tosi huolellisesti ennen täyttöä. Ja nähtävästi vitosta ei voi käyttää ABS-järjestelmissä.
20xx vuoteen asti Harrikoissa oli DOT 5 nesteet ja tuo nesteiden sekoittaminen on niiden jarruissa aiheuttanut ongelmia, vaikka sitä vitosta ei sinne sekaan vaihdossa jää kuin nimeksi. Uusissa on DOT 4 nesteet ja taisi tulla silloin, kun ABS:eja alkoi niihinkin osaan tulla.
Siis ei kannata sekoitella ja onhan tuo vitonen paljon kalliimpaakin ja aika harvasta paikasta saatavaa.
Laitetaan tähän vielä tämä huomautus, jos joku joskus vaikka myöhemmin lukee: DOT 5 ja 5.1 on ihan eri litkuja, eivätkä ole missään tapauksessa sekoituskelpoisia!!!
Mä laitoin tohon mun nelivetopeliin atf:ät
Laitoit öljyä jarrunesteeksi? Toivottavasti oli kyseessä citroen. :D
hiluvitkutin
14.12.2013, 14:41
Laitoit öljyä jarrunesteeksi? Toivottavasti oli kyseessä citroen. :D
Ei ku new holland.
En raskinu ostaa samaa tavaraa nyykkärin liikkeestä neljä kertaa kalliimmalla.
Ja ne käyttää omasta super aineestaan nimitystä jarru öljy. Ja mitään muutahan ei tietenkään saisi käyttää
Mun mielestä tuo 3:n on huonoa. ...
Ei ku new holland.
En raskinu ostaa samaa tavaraa nyykkärin liikkeestä neljä kertaa kalliimmalla.
Ja ne käyttää omasta super aineestaan nimitystä jarru öljy. Ja mitään muutahan ei tietenkään saisi käyttää
No juu, nyt kuulostaa järkevältä. Ajattelin vaan, että oletko laittanut öljyä johonkin maastoautoon. :)
Sitikoissa tais keskushydrauliikan öljy kiertää myös satuloissa? Esim BX.
Jossain oli juttua et afriikassa olivat kuulemma jarru remppaa seuranneet niin järjestelmä oli pesty hyvin ja sit jotain öljyn näköistä kanisterissa veteen sekoittanut ja sitä sit järjestelmään :eek:
Miten lie märkäjarruöljy senhän ei pitäisi turvottaa kumia :confused:
Nonnih... DOT5 on silikonineste, ei ime kosteutta mutta ei missään nimessä saa sotkea perinteisiin jarrunesteisiin(DOT 3&4 ja 5.1). Ja märkäjarruöljy on sitten taas aivan eri tavaraa, voi sekoittaa vaihteistoöljyyn joissain tapauksissa mutta EI jarrunesteeseen...
Märkäjarruöljy voitelee hienosti metallisintratut kitkapinnat mutta ei jarrutiivisteitä...