View Full Version : Mitsubishi Delica
Rupesin perheen retkeilyautoa tuunaamaan aikani kuluksi, vaikka muitakin keskeneräisiä projekteja olisi ollut pihassa. Offroadtourilla olinkin sillä Suonenjoella ajamassa.
Aloitellaan nyt ensin ruostevaurioiden korjauksilla joita tässäkin yksilössä riittää. Haperot pois ja uutta peltiä ja helmaa tilalle.
Mitäs tälläisen auton alustalle pitäisi tehdä että saisi joustomatkoja pidennettyä, vaiko voiko tehdä mitään?
En muuten löytänyt yhtään kuvaa autosta missä se olisi näkynyt kokonaan.
Tätä tuli vähän suonejoella kurkisteltua mutta en enään muista olikos tuossa jäykkä etuakseli?
Ruusulehto
12.12.2013, 07:36
Näyttäs olevan retkukeula, kun tuossa keskimmäisessä kuvassa näkyis ylätukivarsi
Eikös tuo ole henkisesti melko pitkälti pajero. Samoilla opeilla vaan. Etupäähän ei hirveitä voine tehdä. Olikos takapää vietereillä? Aikanaan katselin tuollaista 1/3 vakavasti. Kivan retkuiluauton tuollaisesta tekee. Offihommissa tarvitaankin sitten hiukan enemmän asennetta. Keula oli muistaakseni pitkän oloinen.
Eikai tuossa muuta kuin mieto korotus jousilla, herkimpiin paikkoihin panssarin tapaista ja vinssi keulaan. Kaasun annostelulla korvataan muut hienoudet.
Retku keula näköjään...
Pikainen KVG tuotti tulosta seuraavasti
http://www.ebay.ie/itm/MITSUBISHI-4X4-l200-PAJERO-DELICA-2-5-3-LIFT-KIT-/310811179696?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item485dca3ab0
ja hieman halvempaa
http://www.wellspacedout.co.uk/lift-kits/mitsubishi-delica-lift-kit-and-spring-spacers-50mm
Retku keula näköjään...
http://www.ebay.ie/itm/MITSUBISHI-4X4-l200-PAJERO-DELICA-2-5-3-LIFT-KIT-/310811179696?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item485dca3ab0
[/url]
Tuleeko tuossa paketissa myös iskarit mukana? Englannin taito heikohko. :(
Hieman joutessaan tänäänkin väsäilin, Ainakaan pyöräaukkoja ei saa isommiksi edessä. Joutuukohan 31" vaihtamaan isompiin. :cool:
Keulan alta kaikki joutava pois ja puskurista myös. siihen sitten jonkinmoinen pohjapanssari alle jota pitkin voi liu'uttaa. :rolleyes:
Ja vinssi, mutta ei ollu Juukassa vasta kuin tammikuussa sopivan halpoja saatavilla.
Ei tule, pelkästään noi takariipukkeet ja etutukivarret. Etu vakaajalla kannattaa heittää vesilintua myös.
Tuolta löytyy lisää kaikkee jännää.
http://www.delica.ca/forum/2-l300-3-l300-2-l400-lift-kits-for-sale-7697.html?highlight=lift+kit
Olikos takapää vietereillä?
Melko selvästi näkyy lehtijousi ekassa kuvassa.
Melko selvästi näkyy lehtijousi ekassa kuvassa.
Perhanan puusilmä. No jos tuo olisi oma, purkaisin ja putsaisin pakat. Saattaisinpa kopistella niihin hiukan lisää kaartakin vasaralla. Aika paskoja pakkojakin on onnistuttu elvyttämään kohtalaisiksi.
Saattaisinpa kopistella niihin hiukan lisää kaartakin vasaralla. Aika paskoja pakkojakin on onnistuttu elvyttämään kohtalaisiksi.
Mites tää käytännössä tehdään?
Ja kauan tälläinen elvytys kestää?
lavanelikko
12.12.2013, 20:58
Tossa yks rakentelukertomus http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=15045.0 Jousien takomisesta on ollut juttua aiemminkin tällä palstalla... Nopee muistikuva kertois, että joku koulukunta naputtelee pallopäävasaralla lehtien alapuolelta, että saadaan sitä puolta venymään... Kestosta ei mitään käsitystä...
Muutama lisä kuva projektin etenemisestä.
On kyllä kankea kuin rautakanki tuo Delica, 20cm kun nostin etupyörää niin nosti jo takatassua ilmaan. Ja etu kallistuksen vakaajakin oli jo irti. No pitää noiden ruostekorjausten jälkeen koettaa tuota alustaa ehostella.
Muutamia kuvia.
Ruosteet alkas olla korjailtu, vielä pitäs oikeanpuoleinen liukuovi madaltaa. Mielenkiintoisista paikoista on kyllä ruostunut. Massat ja kotelosuoja-aineet tuli myös ruiskittua.
On kyllä kankea kuin rautakanki tuo Delica, 20cm kun nostin etupyörää niin nosti jo takatassua ilmaan. Ja etu kallistuksen vakaajakin oli jo irti. No pitää noiden ruostekorjausten jälkeen koettaa tuota alustaa ehostella.
Muutamia kuvia.
Moro.Mikähän tuon helmapalkin koko,kun piäis itsellekin laittaa.Onkos tuossa tölkki kuvassa viritelty jo jousia ja toi rngaskoko,minulla 31" ja maastoon 265x75x16,nämä jo vaatii leikkelyä.Onks toi toinen Delica menossa laittoon vai varaosa-auto?
Ps.Oma alkaisi olla rekisteröinti kunnossa,pitäis vaan sada kilpiin niin vois jatkaa työpaikalla hitsausta vaativia hommia ku omassa tallissa ei onnistu.
Helmapalkki oli muistaakseni 100X40 ei mitenkään älyttömän paksulla seinämällä. Tölkkikuvassa on vakio jouset, tosin vääntösauvat aika tiukalle väännetty. tänään meinasin niitä löysätä. Alle tulee 33"x12,5x15 renkaat ainakin näyttäs sopivan alla hyvin pyörimään kun isonsin nuo pyöräaukot. Tosin noilla 10" leveillä vanteilla tulee 4cm korilinajan ulkopuolelle ja liukuovet ei sovi aukeamaan kuin 30cm. tämä vaikeuttaa myös jonkin sortin levitysten tekemistä. Pitäs jonkun viisaan kertoa että mitenkä saisi oven siirtymään ulommas ovea avatessa. Edessä pyöränaukon isontaminen olikin hieman isompi homma kun joutu noista ovistakin ne isontamaan. No ei tule mikään näyttelyauto eikä mikään äärimmäinen offroad peli. Enempi tälläinen maastokelpoinen retkeilyauto perheenkanssa matkusteluun.
Tuli käytyä äskettäin tuolla Kreikassa ja siellä ihastuin noihin avomallin Suzuki maastureihin. Sellaisen vielä hommaan kesäautoksi. :)
Niin ja tuo toisen Delican hain varaosiksi. venttiili oli pudonnut moottoriin.
Rupeshan se Delicakin taipumaan. Vääntösauvat vaan aikalailla vakio asentoon, ja lehtijousista se paksuin alin lati pois. Nyt tosin nuo 33" raapii sisälokariin eturenkaan takana.
Niin ja se helmapalkki olikin 80X40
mikset tee tuningmuodikkaasti ns lokinsiipiovea? eli yläosastaan saranoitua?tai saranoi sivusta,mahtunee senjälkeen aukeamaan..
Tomppaa_
29.12.2013, 23:25
Jakis huutaa panssaria.
mikset tee tuningmuodikkaasti ns lokinsiipiovea? eli yläosastaan saranoitua?tai saranoi sivusta,mahtunee senjälkeen aukeamaan..
Kyllähän tuo olisi oikotie onneen, mutta se käytännölisyys jossain ostoskeskuksen parkkipaikalla kun noita lapsia nostelee kyydistä pois katoaisi täysin. Vaikkei noita lapsia ole kuin kaksi niin sisustus on tarkoitus pitää aikalailla orkkiksena. Eli 8 paikkaisena.
Jakis huutaa panssaria.
Panssarointia tulossa keulaan ja alle. Täytyy vain saada nämä perusasiat kuntoon ensin. Sitten kehitellä helposti pois otettavat panssarit. Keulan teko vain odottaa vinssiä. Pitäs vaan keksiä mistä sen ostaa edullisesti.
Tuossa liukuovi ongelmaan vaihtoehto
http://www.delica.ca/forum/wanted-slide-door-extension-hinges-12614.html
Tuossa liukuovi ongelmaan vaihtoehto
http://www.delica.ca/forum/wanted-slide-door-extension-hinges-12614.html
No itseasiassa tuo on juurikin sen näköinen kuin mitä ihan itse pähkäilin millainen sen pitäisi olla. :) Tai melkein, on tuo hieman paremman näköinen toteutus.
Vielä pitää tuo toinen liukuovi lyhentää alapäästä tuon kynnyksen kanssa toimivaksi, sitten sisustaa asentelemaan takaisin.
Kiitos vinkistä.
Keulan teko vain odottaa vinssiä. Pitäs vaan keksiä mistä sen ostaa edullisesti.
Näistä mitään tietämättä, olisiko tuo vinssi mahdollista asemoida esimerkiksi jalkatilaan / lattialle (runkolle?) etupenkkien taka? Painopiste olis parempi kuin vinssin ollessa metrin päässä renkaista keulalla ja keulan mahdollisesti tökätessä ojanpenkkaan, ei tarvisi kaivella vinssin vipuja mudasta. Vaijeri vaikka hytikkaputken sisällä keulalle...
No itseasiassa tuo on juurikin sen näköinen kuin mitä ihan itse pähkäilin millainen sen pitäisi olla. :) Tai melkein, on tuo hieman paremman näköinen toteutus.
Vielä pitää tuo toinen liukuovi lyhentää alapäästä tuon kynnyksen kanssa toimivaksi, sitten sisustaa asentelemaan takaisin.
Kiitos vinkistä.
eikö kynnyksen olis voinu nostaa ylemmäs. ovi poikki seuraavasta pokkauksesta. samalla lattiasta olis tullu tasainen :D
eikö kynnyksen olis voinu nostaa ylemmäs. ovi poikki seuraavasta pokkauksesta. samalla lattiasta olis tullu tasainen :D
Ja allah pitää oven alalaidan paikallaan?
Ja allah pitää oven alalaidan paikallaan?
jaa...sekö sen alakiskon ja kiinnikkeen nimi on ? :D
jaa...sekö sen alakiskon ja kiinnikkeen nimi on ? :D
Ääh tottunut siihen, et yleensä ihmiset ei tajua, et siellä on alhaalla kisko jonka päällä oven paino lepää, mut täytyy sanoa et olikohan raskalainen insinööri on nero rellussa taitaa olla se kisko kotelo takaa avoin eli letkulla saa laskettua hiekat sun muut ulos
Kerran tuli hiase vaihdossa jota isäntä oli ihan ite korjannut ja sivuovi ei kuulemma enään pysynyt paikallaan kun remonttia oli tehnyt, noh tää turpourpo oli laikannut koko kynnyksen kiskoineen pois ja peltiä tilalle, onneksi oli pihassa kolari hiace josta sai puuttuvat osaset :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9&pictureid=128399
Tai sitten liukuovi pois, ja Neuvostoliiton tyyliin ladon ovi tilalle? :)
Vaatii parkkipaikalla enemmän tilaa, mutta ei ole kiskoista ongelmia.
No tarkoituksena pitää nuo sivuovet ihan liukutyyppisinä. Täytyy huomenna laittaa vielä nuo pienemmät (31") renkaat alle että ovet pelaa. 33" ottaa kiinni edessä sisälokariin pyörän takana ja sekin ongelma pitää poistaa ennen isompia ajeluja.
mistähän pitäs alkaa etsimään vikaa kun kaikki mittarinvalot on ollu Delicassa koko omistusaikani pimeänä. kaikki sulakkeet oli rasiassa ehjät, voisiko muka olla että kaikki polttimot on vaan palaneet?
Minun Delicassa oli samaa vikaa,kaikki mittaritaulun ja takamatkustamon polttimot oli poks!!
Miten ois möisitkö oikean takaoven taaimaisen liuku ikkunan,omassa joku pleksi?,näyttäisi siltä että käy myös vasemman oven etummaiseen??
Minun Delicassa oli samaa vikaa,kaikki mittaritaulun ja takamatkustamon polttimot oli poks!!
Miten ois möisitkö oikean takaoven taaimaisen liuku ikkunan,omassa joku pleksi?,näyttäisi siltä että käy myös vasemman oven etummaiseen??
Täytynee alkaa katella polttimoita esille että nekö siellä on sitten kaikki pimeänä.
Passoo tuo ikkuna vaikka myyväkkin. Tarjouksia otetaan vastaan. :rolleyes:
eipä ollu polttimoissa vikaa, ei vaan tule virtaa mittarien valoille. kaikki sulakkeet pitäs olla ehjät. täytynee joku hyppyvirtapiuha viritellä. :confused:
eipä ollu polttimoissa vikaa, ei vaan tule virtaa mittarien valoille. kaikki sulakkeet pitäs olla ehjät. täytynee joku hyppyvirtapiuha viritellä. :confused:
Onkos tossa mittariston valonkirkkauden säätöä?
Joskus se vastus potikka palaa niin virtaa ei vaan mene läpi eli valokatkaisija tai se himmennin irti ja kattoo onko se kuollut tai sitten
jenkeissä on samassa sisävalon pakko sammutin eli voi olla jopa, et sitä pyöräyttämällä rupeaa toimimaan
Eipä ole mittariston himmennintä. sen verran mittailin että maadottaa molemmista mittarinvaloille tulevista johdoista. :confused:
siihen ei vaikuttanut vaikka otin irti virtalukonpohjan ja vilkunviiksen liittimet, maadoittelee vain. yhtään sulaketta ei ole sulakerasiasta palanut.
ja sitten mittarivalojen liittimeen tulee yhteen napaan kokoajan virta, ja sitäkin kun kosketti hipaisemalla yleismittarilla vastus summeri päällä niin se vähän inisi. Siis se johto vähän maadoittaa vaikka siihen tulee virta?
Taidan katkaista molemmat mittariston valoille tulevat johdot ja vetästä maadoituksen ja virrat jostain ihan muualta. laittaisi siihen samaan nuo lämppärin säätimien valot myös. ei jaksa enempää ruveta purkamaan ja korjaamaan.
eikös se maadoitus kierrä polttimoiden kautta, eli kuulukin maadoittua
eli tarkoitan kun kahdesta nastasta jotka molemmat menee polttimoitten alle piirilevyssä mittariston takana, nii varmaankin toisen pitäisi olla + että syttyy polttimoon valo.? :confused: nyt molemmat maadottaa.
vai mistä se virta hyppää.? en tajua. :(
eli tarkoitan kun kahdesta nastasta jotka molemmat menee polttimoitten alle piirilevyssä mittariston takana, nii varmaankin toisen pitäisi olla + että syttyy polttimoon valo.? :confused: nyt molemmat maadottaa.
vai mistä se virta hyppää.? en tajua. :(
luulin että mittasit ilman virtaa ton maadotuksen
Oikosulussa tuntuu mittarienvalonjohdot olevan kovastikkin. No katkaisimille uudet virtapiuhat merkkivaloille, ja mitteristoon. Rele ja sille ohjaus jostakin ja maadoitus katkaisian kautta. hyvä tulee.. :) Varsinkin jos ei pala koko auto.
Huomasin tuossa kun olin ne vääntösauvat löysännyt suurinpiirtein alkuperäisille asennoille, niin etukynkät oli kumityynyjä vasten. ajettavuus kyllä parani, kun ei niin paljon pompottanut keulaa. Eli oletteko joutunut naperoihinne/vastaaviin joissa on vääntösauvat, niitä vaihtamaan kuoleutumisen takia?. Eihän tuossa keulassa paljon joustovaroja ole, mutta olisi mukava saada ne kaikki käyttöön.
Moi,pajerosta vaihtoin kerran rungon ja ei viittinyt niita sauvoja vaihta ja ei saanut miten samalla korkeutelle takasin mitä ennen oli ,vaikka ne olis pohjan käännetty,ero oli 50mm,kun pajero ei ole enää offikäytossa niin vanhat on mulla vielä,jos tarvit ,multa saisit
Löytäisköhän joku netistä varaosa kuvastoa Pajerosta ja Delicasta,vaikka saman näköisiä osia niin delicassa vääntösauva ylätukivarressa pallonivel alapuolella tukivartta mihin on saatavana korotuspala väliin,taisi olla jossain sarjassa tuuman pala ja pitemmät riiput taakse,2" pala vaatii jo perän kehikon ja korin väliin palikat myös,tuo tuumainen tois vähän lisää ulos joustoa niin ei tarvii kiriä säätöä tappiin ja alatukivarressa on camperkulman säätö.
Pitihän sitä pojankin maasturista ottaa pakolliset joustokuvat… :rolleyes: Ai miten niin tekemisen puute...
-Jarkko-
19.04.2014, 08:50
Mikäs tämän projektin tila on? Tuli vaan mieleen kun otin oman samanlaisen taas liikenteeseen:rolleyes:
Mikäs tämän projektin tila on? Tuli vaan mieleen kun otin oman samanlaisen taas liikenteeseen:rolleyes:
No 3 viikkoa sitten katsastin huomautuksitta, no tosin sanoi että takapuskuri olisi hyvä laittaa jonkinmoinen. Mutta ei merkinnyt otteeseen. Silloin tällöin on käyty ajamassa metsikössä ja yleensä joka kerta on jonnekkin jääty kiinni että hinata on pitänyt. Nyt vaan kovaa ajoa, ja kun syksyllä työt helpottaa niin tarkoitus jatkaa tuunaamista. Korotus voisi olla kova sana yms.
Joitain ruttuja on saatu aikaan esim kuskin puoleinen liukuovi, eli palkkihelmoihin pitää laittaa vielä ne kylkiputket.
Jottain pientä on tullut tähänkin taas väkerreltyä. Etupyöräaukot isonsin että sopii 33"/12,5"/15 pyörimään ja kääntymään kunnolla. helmapalkkeihin laitoin "kylkiputket" että vois paremmiin vaikka kantoihin nojailla. Sitten takapuskurin rakentelin ihan 2mm pellistä, vanha aina silloin tällöin putoili metsään.
Tarkoitus olisi kyljestä oikoa rutut pois ja fiksailla liukuovet niin että sopii noilla pyörillä aukeamaan. Ja pitäs kai se vinssi tuonne eteen laittaa.