PDA

View Full Version : Pajero 2.8 jyrinät ja värinät


tatup
11.12.2013, 13:38
Tervehdys uudelta foorumilaiselta!

Näitä pajeron värinä ja tärinä aiheisia ketjuja on palstoilla useita, mutta ratkaisuja ongelmiin varsin niukasti, joten antakaapas vinkkejä.


Autohan on pajero 2.8 vm 98 ja SS laatikolla. Ajettu reilu 400tkm joista itse olen päästellyt noin 50 tkm.

Autossa on aina ollut ominaisuutena 1000-2000 rpm:llä vedetettäessä jonkilaista jyrinää, mutta tämän lasken ominaisuudeksi näissä vehkeissä. Uutena ilmiönä on tullut tärinä/värinä yli 80km/h nopeudessa. Ainut asia mikä tuohon vaikuttaa on nopeus. Sillä onko veto päällä vai moottorijarrutus tai vapaa rullaus ei ole vaikutusta. Kaartelua en ole oikein saanut kokeiltua kun kaarreominaisuudet tuossa vauhdissa hieman heikot.Renkaiden tasapainotuksesta en usko olevan kyse, koska sellaisen kyllä tunnistaisin kokemuksesta. Tämä tärinä ilmeni äkillisesti, eikä siten että olisi pahentunut pikkuhiljaa.

Autossa on väljää takakardaanin laatikosta ulostulossa, etupyörän laakereissa ja perä ulvoo lievästi. Näissä ei kuitenkaan ole tapahtunut havaittavaa muutosta viimeisen 50 tkm aikana.

Kardaanit ja vetonivelet olen tutkinut niin hyvin kun ne mitään purkamatta voi tutkia.

Antakaapas vinkkejä arvon Foorumilaiset

Tomppaa_
11.12.2013, 22:05
Tervehdys uudelta foorumilaiselta!

Näitä pajeron värinä ja tärinä aiheisia ketjuja on palstoilla useita, mutta ratkaisuja ongelmiin varsin niukasti, joten antakaapas vinkkejä.


Autohan on pajero 2.8 vm 98 ja SS laatikolla. Ajettu reilu 400tkm joista itse olen päästellyt noin 50 tkm.

Autossa on aina ollut ominaisuutena 1000-2000 rpm:llä vedetettäessä jonkilaista jyrinää, mutta tämän lasken ominaisuudeksi näissä vehkeissä. Uutena ilmiönä on tullut tärinä/värinä yli 80km/h nopeudessa. Ainut asia mikä tuohon vaikuttaa on nopeus. Sillä onko veto päällä vai moottorijarrutus tai vapaa rullaus ei ole vaikutusta. Kaartelua en ole oikein saanut kokeiltua kun kaarreominaisuudet tuossa vauhdissa hieman heikot.Renkaiden tasapainotuksesta en usko olevan kyse, koska sellaisen kyllä tunnistaisin kokemuksesta. Tämä tärinä ilmeni äkillisesti, eikä siten että olisi pahentunut pikkuhiljaa.

Autossa on väljää takakardaanin laatikosta ulostulossa, etupyörän laakereissa ja perä ulvoo lievästi. Näissä ei kuitenkaan ole tapahtunut havaittavaa muutosta viimeisen 50 tkm aikana.

Kardaanit ja vetonivelet olen tutkinut niin hyvin kun ne mitään purkamatta voi tutkia.

Antakaapas vinkkejä arvon Foorumilaiset

No kyllä tuo renkaitten tasapainotukseen vahvasti viittais jos alkaa vasta yli 80 vauhissa. Ja tuo jurina mikä tulee tuosta 1-2k rpm on ihan normaalia, isommilla vaihteilla pitäs välttää meoa alle 2k rpm vedossa.. Jos vika olis vetolaitteitten puolella ni vedossa pitäs pahentua. Tuossa kardaanin liussa saa aika paljon olla klappia että rupee vatkaamaan, ja se on semmosta tosi tiheetä tärinää.