View Full Version : Etuperä leveämpi kuin takaperä
Monissa neliveto autoissa raideleveys on etupäässä suurempi kuin takana. Esim blazer ja Hj. Miksi?
Ainakin mutkassa vähän kääntyvyys paranee, kun takapää ei leikkaa ihan niin paljon. Olisikohan siinä myös jotain muutakin alusta- ja ohjausgeometriaan liittyvää?
Joskus kuullut selitykseksi että ainakin toinen takanen ei olisi lipsumassa vanhassa urassa. Selitys kyllä kuullostaa, hmmm... Selitykseltä.
Monissa neliveto autoissa raideleveys on etupäässä suurempi kuin takana. Esim blazer ja Hj. Miksi?
Eikös muuten melkeinpä kaikissa henkilöautoissa ole,niin etu-,taka-,kuin nelivetoisissa
Auton uraherkkyyden sanotaan kasvavan jos raideleveydet ovat samat.
Ainaskin eturenkaat mahtuu kääntymään paremmin kun on edessä leveämpi raideväli. Oon joskus myös lukenu/kuullu toisenkin pätevän selityksen tuolle ja se liittyi nimenomaan ohjausgeometriaan, ei vaan nyt miillään muistu mieleen tarkemmin... :mad: Ei tietääkseni kuitenkaan liity nelivetoon vaan sama homma monissa 2-vetoisissakin.
Eikös muuten melkeinpä kaikissa henkilöautoissa ole,niin etu-,taka-,kuin nelivetoisissa
Näinhän se on,poikkeuksia ovat takamoottoriset autot. On varmaa muitaki mut etu,taka ja nelivetosissa edessä on leveempi ku takana,taitaa johtua monestakin syystä.
äFJiissä on samat:
Front tread mm (in.) 1605 (63.2)
Rear tread mm (in.) 1605 (63.2)