Kirjaudu sisään

View Full Version : HJ61:n kansipahvi antautu?


PH75
09.12.2013, 20:14
Kone ravistaa tyhjäkäynnilla aika rajusti ja ilmanputsarista kuuluu sellasta ääntä kun tulpatonta mopoa polkis ja pakoputkesta myös melkosta "puputusta". Putkesta myös hiukka normaalia ememmän mustaa savua.

Onkos muilla menny tiiviste kahden sylinterin väliltä paskaksi? (jota viaksi epäilen)

Kuuluisa männänrengasongelma se tuskin on. Pumpussa sinetit paikallaan, enkä oo"sikaa" pahemmin antanu, tuskin alkuperäinen omistajakaan. Eikä ole keittänyt; ainakaan minulla.
Mitään muuta (kuin edellä kuvattu) normaalista poikkeavaa naputusta, kalinaa, kolinaa,huohotusta ei ole. Kilometrejä vasta 282tkm (jotka pitää paikkansa. Ostettu 4km päästä 1929 syntyneeltä naiselta, jolla ollut uudesta asti.)
Ja oston jälkeen purin auton osiksi (lähinnä ruostevaurioiden takia) ja kasasin melkeinpä kokonaan lukuun ottamatta tuota kannen aukaisua. 3000km ajanu "remontin" jälkeen. Alakertakin oli kuin uusi kun öljypohjan auki käytin kun kone oli silloin pöydällä.(Pitkittäis laakerit laitoin kuitenkin uudet). Vähän meinaa ketuttaa, kun ei tullu kantta aukaistua.:(

Tämän aiheesta ainakin löysin:http: //www.slck.net/viewtopic.php?p=55957&sid=55bb6a4e680fdc38b9183b2b0e2ec770

burton
10.12.2013, 08:43
Mittaa puristukset ens alkuu. Joutuuhan sitä vähä enempi töitä tekee ku tärpätti koneen kans mut luulis näkyvän selvä ero jos pyttyjen välistä pahvi palanu.

PH75
10.12.2013, 08:50
Mittaa puristukset ens alkuu. Joutuuhan sitä vähä enempi töitä tekee ku tärpätti koneen kans mut luulis näkyvän selvä ero jos pyttyjen välistä pahvi palanu.
Juu, niin pitää mittailla ettei turaan pura. Pakoputkesta kuullosta aika lailla tältä, ei onneksi kuitenkaan konehuoneessa samalta :) http://www.youtube.com/watch?v=Gy5ZsGQyLGo

Bj 40
10.12.2013, 09:17
Kaverilta meni kaksi pahvia vuoden välein, sitten meni kansi ja lohko plaanaukseen! Kyllä, lohko oli kuopalla sylinterien välistä yllättävän paljon! Oisko ollu 4-5 väli vai 5-6.. Tuo kannattaa tarkistaa myös jos kannen nostat ylös, suora 'viivoitin' ja rakotulkki niin tuonkin näkee.. Kaveri aukaisi jo sitten koko koneen ja samalla selvisi nuo lähes tuplaksi venyneet ylimmän männänrenkaan urat, neljä mäntää oli vaihtokunnossa ja kaksi oli kelvollista.

karvanoppa
12.12.2013, 19:57
Katoppa venttiili välykset, äsken säädin mitsu L 200 venttiilit ja piti samanlaista puputusta, välystä oli 2 sylinterin imupuolella aivan liikaa ( 2-3 mm) ja äänet loppuivat kun venttiilivälykset laitoin kohdilleen.

kuulostaa aivan eri moottorille nyt. :)

tdi
13.12.2013, 10:02
Kansi pois vaan ja käytät plaanaukses, tarkistat lohkon tasopinnan kunnon ja samalla läppäät venttiilit. Aika mukava irrottaa hj;sta kansi. Ja ihan samanlaiset oireet kun itellä, kun meni sylintereitten välistä. Niin ja toyotan orkkis tiiviste ei aivan älyttömän hintanen ollu. Niinku tuos kuvan tarvike tiivisteestä puuttuu 3-4 sylinterin välinen pelti (väli on pidempi) siitä se helpoiten antautuu.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=10350&d=1263833798

PH75
28.12.2013, 22:46
Otin kannen tänään pois. 4. ja 5.sylinterin välistähän se tiiviste oli häipyny samallalailla kun edellisestä kuvasta näkyy.(tuossa kuvassa 3-4 väli) Muutama kirosana pääsi, kun melko paljon vittumaisempi oli purkaa siihen verrattuna että kone olisi irrotettuna pöydällä(niin kuin se vielä viime keväänä oli) :mad: