View Full Version : kuljetus autoon makuuosasto lavalle??
Mitähän viranomaiset meinaa jos kuorma-auton (FL614) lavalle tekee metrin korkean ja 3 pitkän "työkalulaatikon" jossa on sattumalta kuljetettavana;) pari patjaa sisällä ja webasto jotta työkalut pysyy lämpiminä ja vielä pikkuikkunat että tulee valoa sisälle, näkee ottaa niitä työkaluja sieltä. Vai saako lavalla olla ihan virallinen makuuhytti?
Pitäis hiukan vollen kuljetus kapasiteettia lisätä ja tolla laatikolla saisi etummaisen auton hiukan hytin päälle ja taaemman auton osittain etummaisen alle, säästyisi melkein pari metriä kuljetustilaa. Ja lisäksi olisi oma yöpaikka aina mukana:rolleyes:
Mitähän viranomaiset meinaa jos kuorma-auton (FL614) lavalle tekee metrin korkean ja 3 pitkän "työkalulaatikon" jossa on sattumalta kuljetettavana;) pari patjaa sisällä ja webasto jotta työkalut pysyy lämpiminä ja vielä pikkuikkunat että tulee valoa sisälle, näkee ottaa niitä työkaluja sieltä. Vai saako lavalla olla ihan virallinen makuuhytti?
Pitäis hiukan vollen kuljetus kapasiteettia lisätä ja tolla laatikolla saisi etummaisen auton hiukan hytin päälle ja taaemman auton osittain etummaisen alle, säästyisi melkein pari metriä kuljetustilaa. Ja lisäksi olisi oma yöpaikka aina mukana:rolleyes:
Tää on sellanen homma et kannattaa kysyä
täältä
kansalaisneuvonta 0295000
poliisilta useammalta
liikkuvilta useampi jos vain löytyy
trafista
kats.asemilta pari mieluusti
verottajalta
ja noista kaikista kun saa hyväksynnän niin antaa mennä.
Muistaakseni siihen oli jotain typeriä pykäliä ja helpoin oli et se koppero on kyydissä ovi seinää päin eli et sen joutuu siirtämään ennen kuin möksään pääsee ryömimään
näin eräs M-A kuorma-auton lavalla ajanmukaista tauko tupaa kuljettava sanoi kun kyselin et miten pollarit suhtautuu
Eihän suomaliassa suomalaisella saa edes pick-upin lavalla olla camperia :mad:
Eihän suomaliassa suomalaisella saa edes pick-upin lavalla olla camperia :mad:
Kyllä ainakin jossain välissä sai laittaa irroitettavan camperin lavalle mutta siellä ei saanut matkustaa ajonaikana.
Kyllä ainakin jossain välissä sai laittaa irroitettavan camperin lavalle mutta siellä ei saanut matkustaa ajonaikana.
Muistaakseni pakuun jos laittoi
verot paukkui maksuun koska se ei enään ollut lava-auto ja pakun tilamääräykset ei täyttynyt
Sen kun teet sen poikamiesboksin sinne. Kuorkki kun ei ole autoverollinen laite niin wtf.
Torikauppiaat ym.rukkaskauppiaat liikkuu juuri tuonkaltaisilla virityksillä.
Olen yhteen hevokuljetusautoon törmännyt jossa oli ohjaamosta erillisessä kontissa 2 hengen istuimet ihan leimattuna. Sitä en tiedä onko pykälät muuttuneet tai onko noilla elukka-autoilla jotain eri pykäliä.
Kyllä sinne makuuosaston voi tehdä, jopa ajonaikaisia istuimiakin tietyin edellytyksin: http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/af8699ae9c5faea17cfa07bb20873b32/4727-Istuinten_hyvaksyminen_pakettiauton_ja_kuorma-auton_ohjaamoon_tai_kuormatilaan.pdf
Nyt tulee ulkomuistista, kun en just voi pykäliä tarkistaa. Selvittelin tätä kuitenkin omaan kuorkkiin liittyen. Jos jotenkin tulkittaisiin, että ei enää ole pääasiallisesti tavaran kuljetukseen tarkoitettu, niin voitaisiin verottaa M-luokan mukaan ja jos ei muita verottomuuden edellytyksiä täytä. Kuitenkin omapainoltaan yli 6 tonnisista M luokan ajoneuvoista ei pertä veroa, joten sen painoiselle ei veroa voi tulla. Ja kun oma auto on kopperon kanssa ainakin tuon painoinen, niin enpä huolinut asiasta enempää. Ja tapauksessa, jossa kaksi maasturia mahtuu vielä kyytiin, niin ei kai voi rulkitakaan, ettei ole enää tavarankuljetukseen tarkoitettu.
Trafin sivuilta tai Finlexistä silloin noita luin, jlten löytyy ne jostain säädökset, jos vaan ehtii etsiä.
Kyllähän tuohon vielä rahtitilaa jää kopperon jälkeen vähintään 4m, ehkä 5m jos lava vielä vaihtuu. Ensin ajattelin pelkkiä ramppeja etummaiselle autolle, mutta sitten pälkähti päähän että samantien sinne hukkatilaan pienen asunnon tekee. Kyllähän 1x1x2,5 tilassa nukkuu jo hyvinkin! Ehkä vois vielä supistaa huonekoon 80cm leveäksi, silloin olisi 3 punkkaa ja vielä 60cm koppero tavaroille ja niille työkaluille. Koko laatikko irroitettavaksi, nostaa pois kyydistä kun ei ole tarvetta, niin pysyy auton lava käyttökelpoisena muuhun käyttöön.
Mää en kyllä ton kokoisessa laatikossa nuku ennenku ollaan sillä viimeisellä matkalla...
Veikkaan et aika vaikee ratkaisu noin käytännössä. Mites vesitiiviys ja kosteudenpoisto noin muuten. Tollanen patja imee aika hyvin eikä sillä vebastollakaan ihan vartissa kuivu.
Tiukassa paikassa voi vaikka siinä kuskin penkillä vetää tirsat ja jatkaa matkaa.
Tai sitte hankkii teltan.
Mää en kyllä ton kokoisessa laatikossa nuku ennenku ollaan sillä viimeisellä matkalla...
Veikkaan et aika vaikee ratkaisu noin käytännössä. Mites vesitiiviys ja kosteudenpoisto noin muuten. Tollanen patja imee aika hyvin eikä sillä vebastollakaan ihan vartissa kuivu.
Tiukassa paikassa voi vaikka siinä kuskin penkillä vetää tirsat ja jatkaa matkaa.
Tai sitte hankkii teltan.
No eikai ne petivaatteet siellä koko aikaa ole, 350vrk vuodesta ne on torpassa kuivassa tilassa odottelemassa käyttöä. Otetaan sitten mukaan kun tarvitaan. Eikai roiskevesitiiviin kopan teko mitään avaruustiedettä ole, toki hyvä tuuletus tarvitaan ettei kondensoi märkää sisälle. Voihan siihen vielä laittaa hydraulipikaliittimillä kierron auton lämppärikiertoon, koppi lämpeää jo matkalla. Ja eihän tuo pieni tila mikään ongelma ole, sama kun nukkuisi kerrossängyn alemmalla pedillä, aamulla vaan pitää poistua päädyn kautta. Tilan voi myös tehdä yhtenäiseksi 240x100x250 ja erottaa vaikka verhoilla, jos nukkujat haluavat, olis helpompi jakaa lämpöäkin.
Ja mitä telttaan tulee, niin kyllä kunnon patja tasaisessa ja tasalämpimässä paikassa pienen teltan voittaa, ja tota ei tarvitse pystyttää paikanpäällä, senkun mönkii sisään vaan.
BJ-40/76
07.12.2013, 00:07
Jos kuoppurissa on vebasto, niin ilman muuta vesikiertoon pikaliittimillä, ja omalla, termostaattiohjatulla kiertovesipumpulla.
Ja tuo ilman vaihto; ota vaikka kopista tuo "raakailma" tuonne makuusoluun, niin on pikkasen esilämmitettyä (kopissa myös lämmöt webastosta, sisäilman kierrolla)
Ja viimmeisimpänä, muttei vähäisimpänä; muista palovaroitin! häkävaroitin olisi myös hyvä....
Nyt tulee ulkomuistista, kun en just voi pykäliä tarkistaa. Selvittelin tätä kuitenkin omaan kuorkkiin liittyen. Jos jotenkin tulkittaisiin, että ei enää ole pääasiallisesti tavaran kuljetukseen tarkoitettu, niin voitaisiin verottaa M-luokan mukaan ja jos ei muita verottomuuden edellytyksiä täytä. Kuitenkin omapainoltaan yli 6 tonnisista M luokan ajoneuvoista ei pertä veroa, joten sen painoiselle ei veroa voi tulla. Ja kun oma auto on kopperon kanssa ainakin tuon painoinen, niin enpä huolinut asiasta enempää. Ja tapauksessa, jossa kaksi maasturia mahtuu vielä kyytiin, niin ei kai voi rulkitakaan, ettei ole enää tavarankuljetukseen tarkoitettu.
Yli 6 tonnisista M1:stä ei autoveroa peritä, mutta ajoneuvoveroa peritään.
47 §
Jälkiverotus
Jos ajoneuvo on toimittamatta jätetyn taikka puutteellisen tai tiedoiltaan väärän ilmoituksen tai muun tiedon tai asiakirjan johdosta jäänyt kokonaan tai osaksi verottamatta tai veroa on aiheettomasti palautettu, Liikenteen turvallisuusvirasto määrää maksuun panematta jääneen tai palautetun veron suoritettavaksi
Eikä tosiaan tämän esimerkin autoa koske, onhan kuormatilaa vielä jäljellä ja ruumisarkkukin on sekin kuormaa eikä auton kiinteä osa?
En kyllä minäkään ihan totuttelematta menis tuollaiseen kopperoon yöksi :) Laita avattavat kannet ja teltta päälle?
Miettinyt tässä et en lie tiedä menisinkö ite tollaseen kopperoon ainakaan auto katolla :D
Ovet ehdottomasti molempiin päihin jos poikittain autoon nähden on tarkoitus pötkötellä eteenpäin ryömiminen on helpompaa :)
jos pitkittäin niin tekee rampiksi sen katon et jalat tulee siihen matalaan päähän vaan poistuuko tässä sitten se idea korotetusta lavasta
"Ilmastointi" kannattaa tosiaan tehdä hytistä sen kopin läpi ja samalla tehdessä tulppaa ilmanvaihdon ylipaineventtiilin eli sen kumi läpän taka seinästä
Ja jotain kestovaippa kangasta (uutta) ilmatunnelin suuhun hytin ja kopin väliin niin ei maantie pöly niin kerry puhalluksen mukana makuutilaan
Kopperon ilmanpoisto olisi varmasti hyvä tehdä pitkällä torvella ja kahdella venttiilillä niin pölyn kulkeutuminen olisi minimoitu
En kyllä minäkään ihan totuttelematta menis tuollaiseen kopperoon yöksi :) Laita avattavat kannet ja teltta päälle?[/QUOTE]
Kauheen ahdasmielistä porukkaa täällä, paljonko sitä tilaa oikein tarvitaan silloin kun nukkuu taju kankaalla:eek:
Nukkuuhan jaapaniassakin monet lodjuissa:
http://www.yesicanusechopsticks.com/capsule/
Tosin yrittäähän ne tehdä autojakin:D:D:D (ei herneitä!)
Vai teltta... jos sen tekiskin tuplaseinillä semmoiseksi teleskoopiksi ja paineilmasylinterit nurkkiin, nostais sitten puolet talosta ylös kun on parkeissa. Tulis melkein seisomakorkeus sisälle...
Ja taas mopo keulii niin ettei kiinni saa:)
Tuo 240x100x250 kuulostaa mun mielestä ihan riittävältä. Mahtuu istumaankin. Tai sitten olen nukkunut liian monta yötä purjeveneen pistopunkassa, missä ei saa edes jalkoja koukkuun ja aina kun vaihtaa asentoa, niin lyö kyynärpään/käden/polven tms. kattoon tai seinään. :D
Piti mennä mittaamaan muksujen kerrossängyn alapeti, ja sen vajaan metrin korkea ja leveyttä noin 90 senttiä. Tommonen 1x1x2,5 kokoinen laatikko on aikas tilava, ja sen ku maalaa valkoiseks sisältä ni tuskin siellä klaustrofobia iskee. Että ei tuo huonolta idealta kuulosta :)