View Full Version : toyota hj:in coiloverit
elikkäs onko kukaan asentanut katukäyttöiseen hj 60 eteen coiloverit?
tarkoitus olisi kierteyttää toi hojo niin olis aika simppelit laittaa ja linkkejä voi laittaa et mistä löytysi tohon paino luokkaan..
eiks kukaan ole asennellut kyseisiä iskareita??
No coil-overeitahan tekee yksi jos toinenkin valmistaja, mm. Fox, KOR (king off-road), yms.. Malleja löytyy montaakin ja samoiten pituuksia, voit laittaa yhdellä jousella, double- tai triple-rate versiona, pitäisi vähän tietää jousittamattomasta massasta ja paljonko akselin päällä on painoa minkä mukaan vieterit mitoitetaan.
En tiedä löytyykö mistään valmiina sarjaa mikä lyödä autoon kiinni, mutta varmaan suuntaa- antavia vihjeitä voisi löytyä kun netistä kaivelee. Samoiten löytyy vietereiden mitoitusta helpottavia taulukoita/ pikkuohjelmia.
oisko suomessa sellasta liikettä josta vois tilata kun netti ei oikein anna kunnon tietoo tai ei osaa etsiä :)
Mä oon toimittanut näitä. http://gorancho.com/shocks.php?shock=proseries_coilover
Pitää vaan varautua pitkiin toimitusaikoihin.
Jarno
4x4parts.fi
Lähtökohtana sinun tarvii itse tietää, mitä haluat. Pelkkä "coil over" ei vielä kerro yhtään mitään.
Vanhempiin hj tojotiin kun ei ole ilmeisesti millään valmistajalla valmista settiä tarjolla, pitää sinun itse määritellä mahdollisimman tarkasti tiedot autostasi/millaiseen ajoon ja millaisilla ominaisuuksilla jousesi haluat.
Kokemuksesta voin sanoa, että kun lähetät asiantuntevalle coil overeita myyvälle firmalle perus tiedot autostasi (merkki, malli, etu- ja taka-akseli jousitettu/jousittamaton massa, ajokorkeus, rengaskoko, ajotarkoitus, henk koht mieltymykset, haluttu iskarin pituus jne), osaavat he helposti suositella sinulle parasta mahdollista sovellusta.
Itse tilasin S-A-W 12" lisäsäiliölliset 2" dual ratet Suzukiin tuolta http://www.polyperformance.com
Muutamalla sähköpostilla selvitettiin perusasiat ja lopputulokseen ei voinut olla kuin erittäin tyytyväinen.
Mä oon toimittanut näitä. http://gorancho.com/shocks.php?shock=proseries_coilover
Pitää vaan varautua pitkiin toimitusaikoihin.
Jarno
4x4parts.fi
Missäs hinnoissa noi Rancholaiset pyörii, noin niinkuin suurinpiirtein?
Ranskasta saa Profenderin coilovereita:
http://www.euro4x4parts.com/5_suspension_steering_parts/x/coilover_shock_profender/1/
Ja jousia niihin:
http://www.euro4x4parts.com/5_suspension_steering_parts/x/coilover_shock_profender_spring/1/
Missäs hinnoissa noi Rancholaiset pyörii, noin niinkuin suurinpiirtein?
n. 900€ / kpl.
oisko suomessa sellasta liikettä josta vois tilata kun netti ei oikein anna kunnon tietoo tai ei osaa etsiä :)
No, kuten totesin niin sinun pitää vähintään tietää sen akselin jousittamaton massa mihin coil-overit asennetaan, pitää tietää sen pään paino mitä coil-overeiden päälle tulee, ja pitää tietää minkä verran iskunpituutta haluat iskareille.
Valmistajilta saa tosiaan jotain ohjeistuksia, mutta kannattaa varautua siihen että se eka vieterisatsi ei välttämättä takaa haluttua lopputulosta. Lisäksi onko sitten vaimennukset millaiset (lisäsäiliölliset missä öljy/ typpi, vai ns. emulsioiskarit, jne.). Lisäksi minkätyyppiseen ajoon ja millaisia ominaisuuksia haluat coil- overeilta (sisään- ja ulosjouston vaimennuksen määrä, ajatko hiljaa/ kovaa, jne...).
Kaikki ylläolevat jo vaikuttaa paljon siihen mitä/ millaista tarvitset, ja paljonko se maksaa. Coil-overeiden rungot maksaa muutamasta satasesta ylöspäin pitkälti yli tonniin, ja siihen vieterit + tarvikkeet lisäksi.
Tuolta esimerkiksi löytyy jo aika hyvin tietoa mitä kenties odottaa asialta:
http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/coilovers/Part_1/
http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/coilovers/Part_2/
Tarvitseeko kaikkea tuota ylläolevien linkkien tietoa pystyä sisäistämään (tai ylipäätään tietää) että voi laittaa coil-overit autoon? No ei varmasti. Mutta se että kysyt "haluan coil-overit hoojiihin, kuka myy?" ei nyt vain oikein ole toimiva juttu siihen, että ylipäänsä kukaan pystyisi sinulle vielä kertomaan mitä sinun pitäisi ostaa ja mistä ;)
kuksaan aikoinaan eivät meinannu myydä typpitikkuja, kun ilmoitin auton painavan 1700kg, ei riitä kantavuus2" tikuissa. sit ilmoitin että 1000kg on jousittamatonta massaa yhteensä, ni oli sitä mieltä että kantavuus tikuissa riittää muttei vaimennus teho, no suostuivat myymään ja samalla shimmasivat niin tappiin ku varaa riitti.
ei mikään optimi, kun jousittamaton massa enemmän ku jousitettu.
mutta hyvin ovat kuksassa asiansa ajanu
ps silloiin ei vielä löytyny 2,5" tikkuja, niissä olis saanu paremmin puljattua paineet, nyt ne on aavistuksen kovemmat mitä sais laittaa