Kirjaudu sisään

View Full Version : Hilux LN 46 Full rebuild


ratigan90
03.12.2013, 20:06
tämmöinen projekti tuli aloitettua kesällä 2013.

http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=6138

kuvat löytyy siitä ainoasta albumistani hakemalla mikäli linkki ei toimi.


ja viimeinen kuva on projektin ensimmäinen eli takaperin selailemaan :)

KAIKKI MYYNNISSÄ OSINA KYSY HINTAA !!!

ratigan90
03.12.2013, 20:11
olisi kiva saada myös jonkinlaisia kommentteja :)

yksin on rakennus, suunnittelu ja toteutus suoritettu.

sos
03.12.2013, 20:19
olis mukavampi seurata, kun olis hieman selostusta eri työvaiheista.
mutta hieno ajopeli

kippo86
03.12.2013, 20:29
Siistiä jälkeä!

Mä oon itekkii miettiny laittaa kardaaneiks vetoakselit, mut mites niiden tasapainotus tai välykset?

Jostai luin et tasapainotus oli 1000r/min? Mut eniten noi välykset mietityttää?
Ei vissii vielä oo ajokokemuksia noilla..? :D

caltsu
03.12.2013, 20:29
Ekana tuli mieleen että miksi juuri tämän korinen hiluksi?
Voisi luulla että ei ihan heti tartte mitään suurempaa korjata kun kaikki paikat käyty läpi:)

ratigan90
03.12.2013, 21:00
no lisäsin kaikki 300 kuvaa kerralla niin laitoin vain pienet kuvatekstit ensi kiiruuseen :)

ratigan90
03.12.2013, 21:04
ei noissa kylläkään välystä tunnu olevan. kartaani putket oikein istuvat keskenään ja vaseliiniä täynnä :) kyllä samanlaisilla kartaanilla pyöritetty haketinta 2000rpm ( kierrosluku voiman ulosotossa) eikä mitään suurempaa resonointia oo havaittu sen näkee sitten käytössa kuin pelaa eli ei vielä ajettu :) huoltoväli vissiin vain 50h eli saa usein rasvata mutta irtoaa ilman työkaluja :)

ratigan90
03.12.2013, 21:07
miksikäs ei eka koppasta ? :) ensin oli suunnitelmissa rakentaa koukkulava alusta piruuttan niin valitsin tuon pidemmällä lavalla olevan mutta suunnitelmat muuttui ja nytten tulee huviauto kunnon musiikkivehkeillä. jäykkäakselinen oli kumminkin kriteerinä. nyt olis yks ln 65 kiikarissa. saa nähä kuin käy ;)

artsi777
03.12.2013, 21:16
Aika tavalla läpi käytyä on näköjään koko luxi ja siistiä jälkeä. Henk. kohtaisesti 46 hiluxi on eniten silmää miellyttävin kori malli koskaan valmistetuista

ratigan90
03.12.2013, 21:24
kiitoksia on siinä jonkun verran työtunteja ehtinyt kulua kun jokainen osa on kädessä ollut :) juu itellekkin tuo ensimmäinen kori jotenkin nasahti silmään kun ei extra cabilla ole sen enempää tekoa kun lyhyempi lava, eikä penkkien taaksekkaan oikeen mitään mahdu. eikä tarvi tuossa 46 penkkejä kaadella ja ronkkia romuja takaa kun ei sinne mitään saa laitettuakaan :)

karvanoppa
03.12.2013, 21:25
Hyvää jälkeä, miten tuo etukardaani, näyttäisi olevan aika isot kulmat.

http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=6138&pictureid=143275

ratigan90
03.12.2013, 21:27
milläköhän kriiteereillä tuo rankki muuttuu aloittelijasta ? :)
tosin ikää on vasta 23 ja tuo on ensimmäinen kunnon rojekti niin ei tässä ihan veteraaneja olla vielä :)

Viipo
03.12.2013, 21:30
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6138&pictureid=143275

Voisin vaikka väittää, et saattaa täristää ajossa.... Ja mitähän tuo tykkää ulosjoustosta?


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6138&pictureid=143376

Näyttää erehdyttävästi vulkanoiduilta kumityynyiltä, mut toivottavasti tää on kuitenkin läpipulteilla...

ratigan90
03.12.2013, 21:34
sen näkee paremmin kun saa akselipukeilla käytettyä kun saa pelit soimaan. ei tuo kulma aivan mahdoton ole näyttää kuvissa jyrkemmältä kuin onkaan tuon suojakuoren takia. orkkis tuplanivel kardaania kokeilin paikkaan niin pyöri sekin vielä. tuossa tuntuu olevan vielä ristikoissa varaa ja tuonkin mahs. hajottamisen jälkeen on vielä laajakulma nivelen kokeilu. ja tuon jyrkempään kulmaan ei pitäisi mennä kun ei ole ulosjoustoa juuri ollenkaan

ratigan90
03.12.2013, 21:39
muistaakseni oli läpipulteilla alla on vaan m16 korilaatta. kardaani adapterit on sorvattu hitsauksen jälkeen niin ovat tasapainossa, mutta saattaa tosin tulla jotain vibraa kepille. sen huomaa ensimmäisillä käytöillä niin kuin yleensä prototyypeissä :) mikäli keksintö on susi niin akseliputki irti ja lehtien tasot käännän reilusti ja laitan peränkuoreen vielä yhden letkunpaikan ja sähkösen pumpun imemään peräöljyä perän pohjalta ja tuuppaamaan pinionin laakerille niin pitäisi tokeentua.

sos
03.12.2013, 21:45
milläköhän kriiteereillä tuo rankki muuttuu aloittelijasta ? :)
tosin ikää on vasta 23 ja tuo on ensimmäinen kunnon rojekti niin ei tässä ihan veteraaneja olla vielä :)

postausten määrä, eli ei mitään tekemistä iällä eikä kauanko harrastanu

kippo86
03.12.2013, 21:48
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6138&pictureid=143275

Voisin vaikka väittää, et saattaa täristää ajossa.... Ja mitähän tuo tykkää ulosjoustosta?

Tää kardaani suorastaa huutaa tuplajakista!! :D:D;)

ratigan90
03.12.2013, 21:56
? elikkäs jos ymmärsin niin toinen jakolaatikko toisen perään ja tuo siirtyy niinkuin taanemmas eli keppi pitenee ja kulma loivenee sekä pikkupuolellehieman lisää pykäliä ?

Sami89
03.12.2013, 21:56
Tää kardaani suorastaa huutaa tuplajakista!! :D:D;)

:D:D

sisua45
03.12.2013, 22:51
Katsoin ja luin koko kuva kansion läpi. Hienoa työtä monessa asiassa, mutta pari asiaa jäi kaivelemaan.

Kova luotto hitsaussaumoihin, kardaanin tumpit ja ohjauksen osat. :eek:

Edit: Niin kai tää kilpiin olis menossa?

ratigan90
03.12.2013, 23:01
juu kyllä kilvet tulee ja kaikkien lakipykälien mukaan ;)
kardaanin tumppeihin olisi voinut laittaa juureen 5cm holkis 6.3 putkesta niin olisi saanut 2 saumaa lisää, mutta pitäisi nuo 2 riittää ja ohjauksen osat on hitsattu lincolnin mc-710-h metallitäytteellä (sitkeämpää eli ei katkea niin helpolla) ohjausvarsi sama lanka ja harjateräs sopisi parhaiten aineena nuihin nostovarsien päihin. (hitsausta aloitettu opettelemaan 10 vanhana sensei ukon opastuksella :)

bluevan
03.12.2013, 23:04
Pystyyks tollasilla kardaanikulmilla oikeesti ajamaan. Hui olkoon :O

ratigan90
03.12.2013, 23:08
musa täysille ja hanaa kyllä ne siellä kieppuu ;)

IironSika
03.12.2013, 23:27
juu kyllä kilvet tulee ja kaikkien lakipykälien mukaan ;)
kardaanin tumppeihin olisi voinut laittaa juureen 5cm holkis 6.3 putkesta niin olisi saanut 2 saumaa lisää, mutta pitäisi nuo 2 riittää ja ohjauksen osat on hitsattu lincolnin mc-710-h metallitäytteellä (sitkeämpää eli ei katkea niin helpolla) ohjausvarsi sama lanka ja harjateräs sopisi parhaiten aineena nuihin nostovarsien päihin. (hitsausta aloitettu opettelemaan 10 vanhana sensei ukon opastuksella :)

En lainkaan epäile sensein opettamia hitsarin taitoja, mutta ongelmaksi saattaa muodostua se, että ohjausosien hitsaaminen on laissa kielletty.

kippo86
04.12.2013, 05:25
? elikkäs jos ymmärsin niin toinen jakolaatikko toisen perään ja tuo siirtyy niinkuin taanemmas eli keppi pitenee ja kulma loivenee sekä pikkupuolellehieman lisää pykäliä ?
Jep, juuri näin. Selaa projektiosiosta esim Toyota Crawler läpi, sielä laitettii semmonen. Näät vähä mallia, ja siin lli muistaakseni juttua välityksistä yms...

ratigan90
04.12.2013, 07:51
suomen laki on kiinnostavuudeltaan lähes sama kuin emmerdalen uusinnat (koskien auton rakentamista)

veijon-esso
04.12.2013, 08:34
Normi kardaanilla kulmat loivenis jo kummasti, nythän nivel tulee ihan eri kohtaan kuin normaalisti. Siis kun tossa on tuota adapteria ja pikakiinnitystä. Tee suosiolla uusiks niin ei toi keltanen kepakko ei ehdi hajottamaan muita kamoja mennessään. Jos kerran luotto on hitsauksiin noin kova, niin hitsaa noi oranssit laipat ja nivelhaarukat yhteen, sorvissa sovitat ja lyhennät.

Eli nivel hässäkät mahdollisimman lyhyenä pakettina että kardaaniputki jää mahdollisimman pitkäksi, niin kulmatkin loivenee.

kippo86
04.12.2013, 08:37
suomen laki on kiinnostavuudeltaan lähes sama kuin emmerdalen uusinnat (koskien auton rakentamista)

No onhan laissa aika paljon mitä kaikkee saa tehä, ja ihan hyvä että ei saa esim ohjausvarsia modata tai tehä ite.

Toi meijän Hiluxi oli taas oiva esimerkki, mitä voi kukin kyläseppä pienessä mielessä keksiä...

Siin oli ohjausvarsi jatkettu/tehty osittain kaasujousesta???? :eek::confused: Mitä vit*ua!? Ei tulis mieleekää laittaa mitää alle millin seinämällä olevaa putkea tollasee paikkaa vaan sen takia, et halkasija on likipitäen sama.
Olipahan tilannetta ku se meni kaikkien onneksi mettässä poikki, ja auto ei ollu liikennekäytössä...

Mutta joo, on paljonki asioita mitä vois saada tehä vielä väljemmin, näin niinku offarin silmin ku katotaa pientä maailmaa...

ratigan90
04.12.2013, 10:56
juu nuilla adaptereilla väli lyhenee entisestään noin 5cm. kokeilen kyllä piruuttaan ensin ajaa alustaa sisään akselipukkien päällä ja jos näyttää / kuulostaa hyvältä niin sitten koe ajolle. mikäli näyttää huonolta niin sitten tilaan tuplajakis adapterin kun ehjiä vaihteistopaketteja on 3-4 hyllyssä niin saa kulmaa paremmalle ja pienempiä pykäliä muutonkin kun tässä ei ole hidasta puolta muutenkaan välitetty hitaammalle.

ratigan90
04.12.2013, 11:05
No onhan laissa aika paljon mitä kaikkee saa tehä, ja ihan hyvä että ei saa esim ohjausvarsia modata tai tehä ite.

Toi meijän Hiluxi oli taas oiva esimerkki, mitä voi kukin kyläseppä pienessä mielessä keksiä...

Siin oli ohjausvarsi jatkettu/tehty osittain kaasujousesta???? :eek::confused: Mitä vit*ua!? Ei tulis mieleekää laittaa mitää alle millin seinämällä olevaa putkea tollasee paikkaa vaan sen takia, et halkasija on likipitäen sama.
Olipahan tilannetta ku se meni kaikkien onneksi mettässä poikki, ja auto ei ollu liikennekäytössä...

Mutta joo, on paljonki asioita mitä vois saada tehä vielä väljemmin, näin niinku offarin silmin ku katotaa pientä maailmaa...

joo omasta mielestä kaikkea saisi tehdä itekkin mikä nyt ihmisen tekemää on alunperinkin. ite muokkailen siinä mielessä jonkun verran ajatellen, kun turvallisuus on kumminkin tärkeää ajan autolla sitten itse tai joku muu sekä liikenteessä usein on myös muita liikkujia niin osat täytyy olla tehty siihen malliin ettei mitään vahinkoja pääse sattumaan. tosin kyllä ne tehtaalaisetkin joskus hajoaa. ja tuossa ohjaustangossa on myös sellainen ominaisuus että vaikka lukkosokat ottaa pois päistä niin tanko ei pääse pois tapeistaan ilman että ohjaus simpukka irtoaa myös.

lisäksi ajattelin laittaa mahdollisesti hydrauliohjauksen tuon rinnalle (ohjaus iskarin tilalle) jotta jos kävisi niin että joko varsi tai tanko menisi jostain syystä rikki niin olisi vielä ohjaus tallella letkujen varassa.

koira
04.12.2013, 18:20
Katsoin ja luin koko kuva kansion läpi. Hienoa työtä monessa asiassa, mutta pari asiaa jäi kaivelemaan.

Kova luotto hitsaussaumoihin, kardaanin tumpit ja ohjauksen osat. :eek:

Edit: Niin kai tää kilpiin olis menossa?

X2

Ymmärsinkö oikein, että ohjausosia tehty harjateräksestä ja hitsaamalla? Pitäiskö tuo kohta harkita uusiksi?

Muuten hienoa jälkeä ja asialliset tilat puuhata!

ratigan90
04.12.2013, 18:59
kyllähän se harjateräksestä on. harjateräs sopi paremmin hitsattavaksi yhteen nostovarren päähän kuin tavallinen teräs. oikeat langat ja kaasut ovat kaiken A ja O kun rupeaa hitsaamaan erikoisempia koostumuksia. kuten tuo ohjausvarsi joka on tullut valusta muttei kumminkaan ole aivan valurautaa ( huomattavasti vähemmän hiiltä ) muuten tuo ohjausvarsi on ensin hitsattu päittäin ( viistetty nollaan ) jonka jälkeen hiottu tasaiseksi saumat jonka jälkeen tehty 6mm plootusta raamit saumakohdan ympärille sivuista ristiin muistaakseni 3cm ja päältä 5cm jonka jälkeen hiottu nätisti ( jos hitsuutta tuollaista ainetta samasta kohdasta moneen kertaan eli saa monet kuumat niin vetää yleensä niin kovaksi, että katkeaa pian käytössä. ( siksi ristiin tehty ja pienillä tauoilla hitsattu)

rocky86
05.12.2013, 04:50
Vaikka olisi miten hitsattu niin se ei poista sitä lakipykälää joka sanoo että näin ei tehdä.
Vaikka tuon saiski nuilla ohjausosilla leimaan olettaen ettei inssi huomaa hitsailtuja osia niin ite olet vastuussa jos tienpäällä porsii ohjaus ja jotain sattuu en usko että vakuutuskaan kovin helposti mitään korvaa.

ratigan90
05.12.2013, 06:42
en ole kyllä missään vaiheessa väittänytkään että kaikki tekemäni muutokset ovat juuri kaikkien kukkahattu tätien päättämien lakien puittessa enkä myöskään kannustanut (mielestäni) muita tekemään samanlaisia muutoksia kuin itse. tässä on vain esitelty miten itse olen asiat tehnyt (jos olisi rääppimällä tehty ja tyylillä että tämä saattaisi kestääkkin niin en täällä esittelisikään)

ja kuten jossain kohtiin on ehkä tullut ilmi niin panostan kuitenkin myös turvallisuuteen ihan itseni ja muidenkin takia. sekä tuo hitsaamista käsittelevä palaute on siinä mielessä lähes huvittavaa, että onko kommentoivat itse kokeineita hitsareita kun tuntuu kommenttien perusteella, että mitään ei vain voi / pysty hitsaamaan.

itsehän en hirveästi hitsaamisesta tiedä kuin 8 vuotta sitä vasta työkseen tehnyt, tosin työhöni kuulu aikas paljon erikoisempia aine laatuja kuin pelkkä 52 plootu.

ratigan90
05.12.2013, 06:58
ja palaute on muuten hyvä kuin sitä tulee on sitten risuja taikka ruusuja niin saa ainakin keskustelun aihetta ja väittelyä.

ja tuohon turvallisuuteen lisäten / verraten nyt juurikin tuon ln 46 originaali ohjausvartta niin siinäkin on kyllä päät ihan hitsattu ( ellei japanilainen meedio ole niitä aikanaan taikonut kiinni joka myös on mahdollista näiden juttujen perusteella kun hitsatut eivät kuuleman mukaan kestä ja nuo orkkikset kestäneet kumminkin )

sekä oman hiluksin orkkis varressa, kuin myös epäilen että muutamassa muussakin samassa mallissa nuo varren pesät olivat niin väljät että hyvä kuin koko varsi pysyi niiden tattien välissä.

ja tuo katsastaminen on yksi sellainen, että sieltä konttorilta lähtee kyllä semmoisia "autoja vuodessa melkoinen läjä leimattuna millä itse en edes lähtisi turvallisuuden takia ajamaan kuin pellolle

mikä on sinänsä kummaa koska katsarillakin mielestäni on jonkinlainen vastuu millaisen auton päästää läpitten. vaikka niitäkin on paljon kun kähjäämällä raapii ja peittelee autonsa puutteita hieman kyseenalaisesti ainoana kriteeriinä että se näyttää sellaiselta että saisi leiman

parhaimpiin esimerkkeihin / hauskimpaan mitä olen kuullut niin henkilöauton kori ollut aikas reikäinen pohjasta sieltä täältä niin talvella vaan märkää sanomalehteä ulkona liimailee pohjaan jotta jäätyy ja sprayta päälle sekä toivotaan ettei ole konttorila niin kauaa että " paikat " tippuu :D

toinen esimerkki bj 40 jossa runkoon syöpynyt läpi useita 20-30 pikkurillin mentävää reikää -> katsatuksessa hylky ja sitten takisin oli mennyt kotiin ja ottanut kalupakista peukalon kokoisen lyönti tuurnan ja lyönyt ruostereijät sillä vain symmetrisen pyöreään muotoon niin näyttivät siltä että kuuluivat runkoon :D

Tolu
05.12.2013, 13:19
hitsaukset varmasti kestää jos ovat oikein tehty. Kaikki ihmiset eivät ole ammattilaisia hitsaamisessa minkä takia mm. noita ohjausvarsia ei saa lainpuitteissa hitsata. Tärkein pointti kumminkin on että jos ajat kolarin ja satutat toista ihmistä niin sinä olet täydessä vastuussa jos huomataan että olet muokannut autoa etkä ole sitä muutoskatsastanut. Vakuutuksetkin voi jättää maksamatta kun eivät korvaa kumminkaan mitään tässä tapauksessa... Kilvettömät metsäautot ovat erikseen kuin tieliikenneautot.

T:hitsari

ratigan90
05.12.2013, 13:34
juu ymmärrän sen kyllä että jos kaikkea saisi muuttella itse oman maun mukaan niin olisi aikas pommeja liikenteessä juurikin tuon takia kun usein yritetään enemmän kuin osataan :) ja kyllä siinä maksumieheksi joutuu onnettomuudessa, mutta harrastukset sen mukaan kuin perse antaa myöden ;) ( ja niin kauan menee hyvin kuin rahalla selviää henkilövahingot on sitten se huono puoli aina ja kaikessa)

jubet
05.12.2013, 21:30
Huvittaa kyllä tuo hitsaus keskustelu. Onko laissa määrätty enemmän ja vähemmän laittomia? Eikö riitä kun rakentajalle huomauttaa aiheesta vai pitääkökaksi sivua keskustella. Eikö se ole sama kun laittaa 35" renkaat niin samallalailla laiton eikä aiheuta täällä keskustelu.

Asiaan. Hyvin rakennettu ja hyvät kuvat. Enemmän olis kaivannut stooria.

ratigan90
05.12.2013, 21:39
olin juuri päivällä kirjoittamassa että aikas monta sivua keskustelua on tulossa jos yhdestä osasta saa 2 sivua tekstiä :D niimp miten mahtaa nuo jumalan veistämät orkkis ohjaukset kestää niillä 38,5 muttereilla ;)

eli keskitytään autoon enemmin kuin pykäliin, niitä varten varmaan löytyy joku topikki tai suoraan akelta :)

Samsonite
05.12.2013, 22:01
Melko paljon heppailtu pätkillä rautaa päällekkäin, ruostuuko?

Se on ihan sama sattuuko vaikka hevosenkenkä tahi potkukelkanjalas mukavasti tojotan ohjauslaitteisiin seokseltaan, kilpivehkeissä niitä ei hitsailla.;)

ratigan90
05.12.2013, 22:10
potkukelkan jalas on luultavasti liian kovaa ainetta ( laatukelkka) pitäisi hitsata rutiini täytelangalla, mutta luulen että murtuis aikas helposti.

ei kukaan muu hitsaile niitä kilpivehkeissä kun mä vai oliks se niin että te muut ette mainosta sitä ;) ?

HRD
05.12.2013, 22:43
Joo mitään ohjausosiahan ei saa hitsata, mutta itse en katsoisi asiaa kovin pahalla, jos hitsauksen kohteena on raidetanko, mihin on hitsattu mutteri kiinni raidetangonpään kiinnitystä varten jo tehtaalla. Ja tämä siis hyvin tehtynä. Eli siis voidaan puhua helposti hitsattavien terästen liimailusta.

Sitten taas kun aletaan hitsaileen ohjauksessa oleva valu/teräsvalu osia, niin miettisin kyllä kaksi kertaa. Oli se valu miten hyvää tahansa ja hitsaus suoritettu miten hyvin vaan, niin sitä saumaa vaan kun ei saa ikinä vastaamaan lähellekään valun alkuperäistä materiaalia/käyttäytymistä. Harvalle valun korjaushitsaukselle pystyy myöntämään takuun, että kestää saman mitä uusi osa.
Aivan heikko kohta löytyy sauman vierestä.

Harjateräksen jättäisin nykypäivänä ihan suosiolla sinne betonin sekaan, vedetyt akselit on sentään "tarkoitettu" koneen rakentamisiin.
Ennenvanhaan harjaksellahan kuorrutettiin ja korjattiin kaikki mahdolliset vehkeet.

En tässä vähättele hitsaustaitojasi/tietojasi, vaan omia mietteitäni.
Nimimerkillä: Metallia jo kolmennessa polvessa.

sisua45
05.12.2013, 22:48
sekä tuo hitsaamista käsittelevä palaute on siinä mielessä lähes huvittavaa, että onko kommentoivat itse kokeineita hitsareita kun tuntuu kommenttien perusteella, että mitään ei vain voi / pysty hitsaamaan.

itsehän en hirveästi hitsaamisesta tiedä kuin 8 vuotta sitä vasta työkseen tehnyt, tosin työhöni kuulu aikas paljon erikoisempia aine laatuja kuin pelkkä 52 plootu.

Melkein mitä tahansa pystyy, ja voi hitsata, kyse ei ole siitä. Mutta kaikkia osia ei saa hitsata, koska se on laissa kiellettyä. Tämä laki koskee kaikkia, myös ammattihitsareita.

25 vuotta olen hitsannut omaksi ilokseni ja myös töissä, mutta en millään tavalla ammatikseni. Ammatti on ollut laitosmies, autonasentaja, moottoriasentaja...

Siinä olet oikeassa, että hitsaus-jupakka vie liikaa huomiota itse hilux-projektista. Mielestäni alusta on muuten tehty viimesen päälle. Lattian 3 mm "peltiä" en ihan ymmärrä, mutta onpa siinä pohjapanssari samassa.

Samsonite
05.12.2013, 23:37
ei kukaan muu hitsaile niitä kilpivehkeissä kun mä vai oliks se niin että te muut ette mainosta sitä ;) ?

Juuri näin, ja 23 vuotta on kuitenkin yritetty metalleja liittää.;)
Ei kannata mainostaa monestakaan eri syystä.:)

ratigan90
06.12.2013, 10:14
juu tuli tehtyä lattia 3mm kun ei sattunut olemaan ohuempaa :) no ainakin on sen verran jämäkkä lattia ettei pienessä tuulessa väpätä. sekä auton lisääntyvä paino voidaan kompensoida helposti syöttöpumpusta jos on tarvetta :) en kyllä usko kun auto ei tule mihinkään kilpailukäyttöön eikä se ominaisuuksiltaan ole mikään urheiluauto on tehoa sitten 100 tai 300 hp. tarkoitus on kumminkin pitää yksinkertaisena sekä kestävänä ( sen takia säilytin lehtialustankin koska on paljon yksinkertaisempi kuin vieteri alusta ja vähempi tankoja pohjassa :)

ratigan90
06.12.2013, 11:13
nyt olen vähän suunnitellut uutta ohjausta, kun tuntuu niin kamalasti olevan kritiikkiä ja saisi samalla raidetangon lehtien päälle. teetän koneistamossa uudet ohjausvarret ( itsellä ei ole kuin vanha väljä sorvi :)

eli jatketaan ohjausosien puimista kun on uusi prototyyppi valmistunut ja näyttää kuvat pöytään :)

HRD
06.12.2013, 11:30
Ohjauksen toteutukseen löytyy valmiitakin settejä, tosin simpukan joutuu vaihtamaan toisen malliseen, mutta niin pitää tehdä joka tapauksessa, jos haluaa ohjausta muutella fiksummaksi.
http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/32469

Ainoa mutta tuohon tulee matkalle nuo "ylikorkeat" jousipedit, mitkä olet akseleihin hitsannut. Ei taida tangot ylettää kulkemaan jousien yläpuolelle, niinkuin tuo setti on suunniteltu...

veijon-esso
06.12.2013, 11:30
nyt olen vähän suunnitellut uutta ohjausta, kun tuntuu niin kamalasti olevan kritiikkiä ja saisi samalla raidetangon lehtien päälle. teetän koneistamossa uudet ohjausvarret ( itsellä ei ole kuin vanha väljä sorvi :)

eli jatketaan ohjausosien puimista kun on uusi prototyyppi valmistunut ja näyttää kuvat pöytään :)

Nythän niitä juuri kannattaisi puida ennenkuin tekee mitään. Tällä palstalla on varmaan sata jätkää rakentanu tollasta hilun ohjausta paremmaksi, niin niiden neuvoja kuuntelemalla voisi seuraava prototyyppi jäädä jo lopulliseksi versioksi.

Kala92
06.12.2013, 11:33
Nyt iso peukku tosta ohjauksen uudelleen toteutuksesta! Ja joo tosta mosasta ei kannata liikaa kaivaa irti jos haluaa kestävän. Tai no äkkiähän siihen ressilevyt tekasee ylä- ja alakertaan ja nakkaa ahdot siihen 2bar :D

lepoantti
06.12.2013, 13:09
nyt olen vähän suunnitellut uutta ohjausta, kun tuntuu niin kamalasti olevan kritiikkiä ja saisi samalla raidetangon lehtien päälle. teetän koneistamossa uudet ohjausvarret ( itsellä ei ole kuin vanha väljä sorvi :)

eli jatketaan ohjausosien puimista kun on uusi prototyyppi valmistunut ja näyttää kuvat pöytään :)

ennenkuin teetät mitään niin kannattaa kysyä mitä ohjausvarret maksaa koneistamossa veistettynä. TG:n, Marlinin, Allpro offroadin ja mitä lienee näitä onkaan taitaa täältä saada alle 200e pari. olen muutamaan hiluxiin tehnyt ohjuksen kyseisillä osilla, toimii, kestää ja jos jotakin murhetta tulee niin uuden osan saa tilalle koska vain muutaman päivään. nämä suunniteltu kasattavaksi kartioprikoilla ja vakio pinnapulteilla, itse en ainakaan ilman näitä rakentaisi ohjausta jos meinaa maastossa ajaa, tai missä tahansa.

tässä yksi kuvatus ln110 etupäästä johon taisin laittaa allpron ohjausvarret.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4302&pictureid=133158

edittiä: en ole viitsinyt koko ketjua lukea läpi saati katsoa kuvia....jotta jos kyse onkin raide- ja vetotangosta joita on hitsattu eikä ojhausvarsista, käsitin kyllä että ohjausvarsista on kyse. mutta näistä on niin monta nimitystä käytössä että välillä ei tiedä että kuka mistäkin puuhuu....

Jp
06.12.2013, 13:15
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=1074874#post1074874

ratigan90
06.12.2013, 15:14
itellä hyvät sopimukset yhteen koneistamoon niin ei tulisi järjettömän hintavaksikaan ja saa varmasti sitten sopivat. kuin esim mallina pitää offitarvikkeen sarjaa ja mitat vaan katsoo läpi.

niin ja kuin joku kehu näitä työtiloja niin juu on sitä suht mukava rakennella. keväällä mahdollisesti aloitetaan 20 x 60m hallinrakennus johon tulisi koko matkalle siltanosturi ja meinasin varata itselle 10 x 20m kaistan huolto ja remontti tiloiksi ( omille offirojekteille ;)))) jonne luonnollisesti tulisi 4 pilarinosturikin lisäksi niin pitäisi ruveta hommat kulkemaan lepposasti :)

olis hinkua tehdä jokin kilpa kikokin harrasteluokkaan kuin osiakin on 3 hiluksin verran ja lisää auton romuja tulee hommailtua koko ajan. ei viitsi vaan aloittaa ennen kuin nykyinen projekti valmistuu.

offikikottimen alustaa tosin olen jo pyöritellyt mielessä nuita akselisto ja jousitusta sellainen jonkinlainen kuvitelma löytyy jo joka sisältää hydrauliikkaa sekä paineilmaa, mutta ei siitä sen enempiä vielä tässä vaiheessa ;)

ratigan90
07.12.2013, 12:19
muistakkee äänestää myös jos rojekti näyttää hyvältä, tosin taso on aikas hyvä. nollat taulussa mennään vielä kun itseäni en äänestänyt periaatteestakaan :)

Rytari
07.12.2013, 15:06
muistakkee äänestää myös jos rojekti näyttää hyvältä, tosin taso on aikas hyvä. nollat taulussa mennään vielä kun itseäni en äänestänyt periaatteestakaan :)

eikai siihen edes tarvi mitään periaatetta että ymmärtäää olla itseään äänestämättä...

auttais paljon jos sulla alkuunsa oli oikea kertomus siitä mitä autolle on tehty, kuvia on kyllä ja jotain sanoja kuvissa, mutta ei varsinaista asiaa siitä millasia työviaheita on ollut, mitä muutoksia ontehty ja mistä syystä, niistä syntyy resepti yleisemmin palstalla nähtyihin projekteihin, kannattaa tutustua noihin eniten ääniä saaneisiin kanssakilpailijoihin....

ratigan90
07.12.2013, 15:21
joo no käyn tänään lävitten kaikki kuvat ja laitan enemmin asiaa mitä on tehty :)

ratigan90
25.12.2013, 20:08
nyt tarjousten perusteella koko härveli kaikkine varaosineen myynnissä tarjousten perusteella. ei kuitenkaan alle 10k vaihda osoitetta.

Rolpatti
25.12.2013, 20:12
Tulikos joulusta noin paha krapula?

veijon-esso
25.12.2013, 20:24
no jo on pitkäjänteistä rakentamista. Tsemppiä myyntiin.:D

-MaTTi-
25.12.2013, 21:49
täydellinen ln 46 uudelleen rakennus tarkoituksena tehdä käyttöauto, joka kestää. rakentamiskustannukset tällä haavaa noin 25-30 kiloeuroa.


Mikä tässä on maksanu noin älyttömiä ku ite pääosin kotitarpeista näyttää tehdyn? :eek: (en kyllä malttanu kaikkia kuvia selailla ku nettiyhteydet kännykällä täällä Jojensuun takametissä on mitä on)

murkula_
25.12.2013, 21:57
Mikä tässä on maksanu noin älyttömiä ku ite pääosin kotitarpeista näyttää tehdyn? :eek: (en kyllä malttanu kaikkia kuvia selailla ku nettiyhteydet kännykällä täällä Jojensuun takametissä on mitä on)


Mä mietin ihan samaa...

hiluvitkutin
25.12.2013, 22:04
onhan nuo traktorin nivelakselit maksanu ainaki 200 yhteensä, että onhan siinä osto osaaki ;) ?

ratigan90
25.12.2013, 23:09
no kaikkia kuitteja muttereista ei ole, mutta tässä nyt jotain kuitteja jotka mapissa on tallessa.

arb paineilma lukko, perän laakerit, pyöränpultit, jakolaatikon kannatin pohjaanlyötikumit eteen ja taakse 1590e (cros4wd)

maalit + ohenne (maalitukku) 206e

dobinssons lehtialusta + iskunvaimentimet + ohjausiskari, puslasarjat + rasvattavat jousen riipukkeet 1675e (lipponen)

jarrusatulat, palat, levyt + akseleiden kaikki laakerit, stefat, pronssihelat kääntövarsien pinnapultit 1400e (lipponen)

vielä jälkeen toisen perän poskilaakerit, raidetangonpäät olkavarrenkiinnitys sarjaa 481e (cross4wd)

kasa laakereita jälkitoimituksesta 320e (cross4wd)

wilwood käsijarru sydeemit, jarruletkut, snorkkelia 325e (lipponen

traktori kardaanit ja tarvikkeet 362e (AD)

warn vinssi + kaukoohjain + toinen arb lukko 2727e (cross4wd)

1 auton hankinta 2500e
2 auto 3300e

rungon sinkitys 500e

joitain tarvikkeita joita laitettu ylös. ( hiekkapuhallus hiekkaa pulttia, mutteria sähkölaitteita yms yms yms noin 3000e

ratigan90
25.12.2013, 23:21
kaikkia kuitteja en jaksa näin yötä vasten kahlaamaan, mutta varmaan joku kuvia selaillut huomaa, että on alusta asti tehty uudeksi uusilla osilla ja sellainen rakentelu maksaa hieman enemmin kuin tavallinen peruskunnostus.

joka yleensä käsittää auton purkamisen, paskojen osien hiekkapuhaltamisen, maalaamisen ja kasaamisen.

se on myös hyvä jos jokaisen kodin perustarpeisiin kuuluu hyvät valikoimat erilaisia teräksiä sekä työstökoneita jotka myös ovat ilmaisiakin. :D

ratigan90
25.12.2013, 23:29
ajattelin ihan muuten ilmoittaa vaan jos joku haluaa omakseen hyvin alkaneen rojektin niin saisi edullisesti.

mieluusti kannattaisi kumminkin katsoa omaa aarretta ensin joka kullakkin on tallissa ennenkuin muiden härpäkkeitä haukkuu 0 budjetilla tehdyiksi.

ratigan90
25.12.2013, 23:33
Tulikos joulusta noin paha krapula?

juup aivan järkyttävä darra :) (ei oo tullu 2vuoteen naukattua)

aika on kortilla rojektin suhteen mutta on kaikki osat ja hilppeet säältä suojassa niin ei ole mitään kovaa hinkua kuitenkaan luopua kuin säilytys tilaa riittää toistaiseksi

Rolpatti
26.12.2013, 07:06
Tuttuja ongelmia, tosin että tommonen projektikuntonen auto on tuossa tilassa usein lähes mahdoton myydä, mikään ei ole vittumaisempaa kun lähteä rakentamaan autoa mitä joku muu on jo muutellut ja miettiä että mitäköhän tässäkin sitten on taas haettu takaa ja miksi tämä on muutettu näin.
Nyt jos vaan saa ajan riittämään niin rutistat sen nippuun niin sitten se on helpompi myydä (tai sit huomaat että ei enää haluakkaan myydä :D )

ratigan90
26.12.2013, 08:36
juu sitten jos valmiiksi asti ennättää niin ei sitä sitten enää oikeen tee mieli myydä ellei jotain merkillistä tapahdu :)

Racingrabbit
26.12.2013, 08:52
Ja osina saa yleensä parhaan hinnan.
Viimeisen vuoden aikana on ollut myynnissä useampikin yli 10k€ kilpa-auto ja melkeinpä kaikki on menneet purkuun,kun kellään ei ole ollut rahaa ostaa kokonaisena.

Calmari
26.12.2013, 18:58
Mikä tuos takaseinäs on ideana ? ovista ja muista peltihommista sais olla lisää kuvia valmiina, myös tuo moottorilohkon maalaus vaikuttaa mielenkiintoiselta saisko vinkkejä jos joskus omankin moottorin maalais ?

ratigan90
26.12.2013, 20:54
lavasta tulee puoleen väliin lämmintä umpinaista tilaa "lämpö pääsee reikäritilän läpi mahdollisesti" jonne tulee ensihätään tupla subit 12 tuumaa ja takaseinän koloihin erillissarjat. ja sittenkuin kyllästyy subiin niin on lämmintä tilaa koiraa varten.

moottorilohko tietty purettu kokonaan. sitten maaliruiskuun vahvaa ohennetta jolla ruiskuttaa lohkon "puhtaaksi" jonka jälkeen paineilmalla kuivaa motin.
sen jälkeen peräreikä mirkelillä monen mallisilla teräsharja päillä (jotka kumminkin ovat messinkiä) käy koko lohkon tarkaan läpi (ei tietenkään koneistettuja pintoja) jonka jälkeen ohenne ruiskutusta niin kauan jotta lohkosta valuva ohenne on kirkasta jonka jälkeen taas paineilmalla kuivaa.

sitten vaan moottorilohkoon tarkoitettua maalia päälle ja voila.

vedellä ja muilla vesipohjaisilla tötkyillä ei kannata kuurata (ruostuu muuten). en muista ohenteen tietoja tarkkaan. jotain jotunin teollisussmaalin ohennetta oikein myrkkyä jolla kädet halkeilee reilusti kun huljuttelee sangossa.

akselit ja kaikki muutkin öljyssä / rasvassa kylpevät osat on tuon ohenne ruisku putsauksen saaneet (ohenne joku 60e 20L) joten vielä halvempaa kuin moottoripesu kilikali tölkit ja paljon jytynpää tavaraa.

Calmari
26.12.2013, 21:09
lavasta tulee puoleen väliin lämmintä umpinaista tilaa "lämpö pääsee reikäritilän läpi mahdollisesti" jonne tulee ensihätään tupla subit 12 tuumaa ja takaseinän koloihin erillissarjat. ja sittenkuin kyllästyy subiin niin on lämmintä tilaa koiraa varten.

eli huoltoautoks leimaus ku lava lyhenee ?

ratigan90
26.12.2013, 22:43
juu kyllä leima tulee ;)

Calmari
26.12.2013, 23:00
juu kyllä leima tulee ;)
Eli vähän sama homma kun ittellä ku tuttu katsuri leimas 35" renkaat hj:n alle ilman mitää, pitäähän suhteita olla :-)

Repro
26.12.2013, 23:21
esim mallina pitää offitarvikkeen sarjaa ja mitat vaan katsoo läpi.

Kannattaa melkein soittaa ja kysäistä ne mitat niin ei tarvii mallikappaleistakaan maksaa.

eikai siihen edes tarvi mitään periaatetta että ymmärtäää olla itseään äänestämättä...
:D

Calmari
26.12.2013, 23:49
offikikottimen alustaa tosin olen jo pyöritellyt mielessä nuita akselisto ja jousitusta sellainen jonkinlainen kuvitelma löytyy jo joka sisältää hydrauliikkaa sekä paineilmaa, mutta ei siitä sen enempiä vielä tässä vaiheessa ;)
Älä missään nimessä lopeta rakentelua kun tilat ja taitoakin tuntuu löytyvän, offiporukka on vaan niin sisään lämpiävä että uusia, vaikka päteviäkin, tulokkaita ei hevin oteta vakavasti, ja jokainen uusi idea on aina tervetullut.

young n dum
27.12.2013, 00:07
Älä missään nimessä lopeta rakentelua kun tilat ja taitoakin tuntuu löytyvän, offiporukka on vaan niin sisään lämpiävä että uusia, vaikka päteviäkin, tulokkaita ei hevin oteta vakavasti, ja jokainen uusi idea on aina tervetullut.

x2 hirmu kiva katella uusia hienoja innovaatioita :)

Calmari
27.12.2013, 00:37
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6138&pictureid=143043
mikä ton panhard tangon idea lie on ?

-MaTTi-
27.12.2013, 02:29
mieluusti kannattaisi kumminkin katsoa omaa aarretta ensin joka kullakkin on tallissa ennenkuin muiden härpäkkeitä haukkuu 0 budjetilla tehdyiksi.
Hatunnoston arvoisen huolellisesti läpikoluttu Hiluxihan tämä, mutta hämmästytti enemmänkin tuo budjetin suuruus kun autosta ei äkkiseltään näkynyt mitään kallista uutta mystistä hipo-osaa. Mutta rakennuskustannuksistahan tässä vain puhuttiinkin eikä auton arvosta.

Jatka nyt hyvä mies loppuun asti äläkä myy raakileena pitkin hampain eteenpäin, ilmiselvästi tekijämiehiä kun olet.

-MaTTi-
27.12.2013, 02:30
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6138&pictureid=143043
mikä ton panhard tangon idea lie on ?

Missä sää panhardin näät?

Repro
27.12.2013, 07:41
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6138&pictureid=143043
mikä ton panhard tangon idea lie on ?

Tarkoitako tuota Hiluxin alkuperäistä traction bar tankoa?

Calmari
27.12.2013, 09:15
Missä sää panhardin näät?
kuva tekstissä :-)

IironSika
27.12.2013, 11:47
kuva tekstissä :-)

En minä ainakaan näe kuvaa tekstissä, vaan kirjaimia. :D

Calmari
27.12.2013, 12:19
En minä ainakaan näe kuvaa tekstissä, vaan kirjaimia. :D
jaksa yks kätisenä kieliopista jännittää :-)

ratigan90
27.12.2013, 16:53
Älä missään nimessä lopeta rakentelua kun tilat ja taitoakin tuntuu löytyvän, offiporukka on vaan niin sisään lämpiävä että uusia, vaikka päteviäkin, tulokkaita ei hevin oteta vakavasti, ja jokainen uusi idea on aina tervetullut.

joo kyllä tarkotus oli kun oli aikas tiedossa ettei ketään tälläista osta niin jatkaa tuossa jonkun kk päästä rakentelua jos työkiireet hieman helpottaisi :)

juu ja oli tuohon maasturiprojekti kilpailuun lähtemisessäkin kahdenlaisia ajatuksia, että ensin oli kovat odotukset kun meinasin ku on aikas perusteellisesti aloitettu tekemään mielestäni suht hyvin ja laadukkaasti sekä muutenkin suuritöinen joten kaikki vapaa aika on kulunut tähän mistä johtuen myös emännän hermot on menny ajat sitten kun ei ollut koskaan kotona :D

ja toisena tuli juurikin tuo mieleen, että vaikka tekisikin kuinka hartaasti hienoa jälkeä niin kun on uusi raapustelija tällä palvelimella niin ei tiennyt oikeen että miten tuo äänestys mahtaa mennä tällaisessa yhteisössä että onko se juurikin vuoden maasturi äänestys vaiko vuoden paras kaveri äänestys :)

en nyt sano että muut kilpailijat eivät olisi ääniänsä ansanneet koska kyllä kaikissa työtä, aikaa ja rahaa on mennyt ja työn jälki / laatukin on hyvä

ja kun nuo terapeuttit ovat nykyään niin kovin kalliita niin meinasin että täällä on myös hyvä purkaa projektiin liittyvät tuntemuksen sekä lisäksi se on ilmaista! ja joidenkin mielestä on mukava lukea toisten parkumista :)

joten osasyynä miksi jossain kohtaa tulee mieleen laittaa myyntiin kaikki kyseiseen projektiin liittyvä / lytätä kaivinkoneella ja nostaa romulavalle on juurikin tuo tekemisen taustalla jatkuvasti oleskeleva vitutus joka johtuu pääasiassa pomostani (joka sattuu olemaan myös isäni) hän ei ollenkaan ymmärä tätä auton ropaamista harrastuksena vaan koko ajan tulee kommenttia "vanha paska auton romu, tuossa ei ole mitään järkeä, miettisit hieman mihin sitä rahaa käyttää" ja tuommosta haistattelua sekä mollaamista aivan päivittäin ja kun sitä on vuodenkin verran kestänyt niin siinä rupeaa hitsaamaan hieman kiinni.

sen lisäksi vielä kun maksaa palkkani niin usein myös pidättelee palkan maksua viikko kaupalla ihan vittuuttaan koska haluaisis että innostukseni lopahtaa kokonaan siinä kohtaan kun ei pysty ostamaan mitään projektiin liittyvää.

mutsikin on tietysti samalla linjalla. ei kylläkään olla juuri missään yhteyksissä, mutta välillä myös hän muistaa minua puhelimitse haukkumalla ja mollaamalla samat rimpsut (yliteippauksen yhteydessä voisi laittaa kylkeen isot tekstit "vanha paska auton romu" jollaisena hilua on puhuteltu alusta pitäen.

3 kohtana on tietysti rakas avokki. ei niinkään hauku autoa, mutta kun tuo rakentaminen vie lähes kaiken yhteisen ajan pois niin rupiaa emännän suu louskumaan "auto on aina tärkeämpi kuin minä" yms yms. ja jos ottaa yhden vkl ettei mene hallille auton kimppuun niin koko aika kyselee että koska on valmis että pääsee ajamaan ja miksei valmistu ja mikä siinä kestää ???? olen kyllä miettinyt keinoa miten pystyisi samaan aikaan olla emännän vieressä sohvan pohjalla katsomassa romanttisia elokuvia sekä valmistaa autoa käyttökuntoon mutten vielä ole keksinyt miten voisin ratketa 2 paikkaan samaan aikaan kun en ole kuin perseeseen asti halki :D????

eli rupeaa ihan mielenterveyden puolelta olemaan paukut loppu projektiin kun yksin joutuu kaiken tekemään ja kannustusjoukkoja ei oo vielä näkynyn

mutta sitten silmiin osui joulukuussa juuri tuo maasturi projekti kilpailu ja heti kolahti kun mielestäni rojekti on siihen malliin tehty että voisi hyvinkin pärjätä kisassa että kun voittaiskin vielä niin saisi vuodeksi taulun kotiin ja vilauttaa vittuilijoille että kyllä jotkut tälläista vanhaa paskaa arvostaa.

sittenkuin sai kuvat ladattua hätäseen tänne niin odotukset vielä oikeen pomppas kun vierailu klikkailuja tuli melkeenpä 1000kpl /pv muutamana päivänä
niin meinasin että kait niitä ääniäkin tulee kun joku tuntuu olevan kiinnostunut tästä romusta :) nooh keskustelua oli ensimmäisenä viikkona mutta keskittyi pelkästään noihin ohjausosiin :D mielessä pyöri vaan " perkele eikö ketään näe autossa mitään muita osia kuin ohjausvarren :D

nooh sitten meinasin että odotellaan äänestyksen alkamista niin näkee miten asia sitten on... hiukan meni niinkuin meinasinkin 2vko kului ja ääniä kertyi 2kpl :D siinä kohdilla rupesi pieni epäilys rojektiin nousemaan kun sen vielä sietää jos muutama immeinen haukkuu, mutta täällä kun on paljon asiantuntevaa porukkaa eikä kovin lämmintä vastaanottoa tullut niin hieman sieppaa :)

noh nyt on tähän astiset rojekti tunnelmat käyty läpi ja eteenpäin mennään, muutakun leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä :D

tarkoitus oli vuodattaa aikaisemmin vitutus tuntemuksia tänne, mutta meinasin että jos tulee paremmin ääniä kun hymyilee vaan niin ei kenellekkään tule sellainen olo että säälipisteitä kerätään kun säälihän on sairautta :)

ei kait muuta tällä erää hyvä jos joku jaksoi lukasta nämäkin värssyt :) muutakun kommentia tulemaan ja voorumit tukkoo ! :)

Teme74
27.12.2013, 17:35
Mä katselin yhdellä kertaa kaikki kuvat sinun profiilista läpi. Kovan työn olet tehnyt, etkä todellakaan turhaan, vaikka ei maasturiprojektikilpailussa ihan ääniharavana ole ollutkaan. Kuvista oli hieno seurata, miten projekti alkoi muodostua.

Älä todellakaan luovuta projektisi kanssa. Nuo on vaan niitä hetkiä kun tulee "se" vaihe projektissa. Välillä omassakin projektissa on tullut vedettyä raivohuutoja ja huudettua lupauksia koko paskan myymisestä:D
Tsemppiä projektin lopulle! Hieno laite.

sos
27.12.2013, 17:41
ite en ainakakaan äänestänyt pelkkää loppu tulosta, vaan myös miten kerrottu projektin eteneminen, ja sillä paljonko rahaa polttaa projektii ei mitään merkitystä.
ps itellä suikka osina ja motivaatio ollut melki vuoden hukassa, odotelkoot tallissa, ei se siellä leipää pyydä jatkaa sitte ku jaksaa
pss koita saada mamma mukaan ajoihin, meillä se on koko perheen harrastus, irtoo talli tunteja paremmin, ku mammakin ajeluissa ja kisoissa mukana

ratigan90
27.12.2013, 19:31
juu ei se vielä kovin innostunut ole muttakun saisi valmiiksi ja "pakottaa" emännän ajamaan helppoa metsä uraa niin kyllä se siitä innostuu ;)

jubet
27.12.2013, 19:53
Mitä tohon "kilpailuun" tulee niin harvakait sitä vakavasti tääl ottaa. Itsellä ei oikein mittään pahaa sanottavaa projektista ja harvalla sitä täällä on. Enemmänkin kehitys ideoita ja muille tietoa vaihtoehdoista. Jos kilpailussa haluais pärjätä, niin näkisin järkevänä käydä keskustelua täällä koko projektinajan. Päivittää aktiivisesti kuvien ja tarinoiden kera.
Ei sentarkoita vaikka lopputulos olis täydellinen että sillä voittaa vaan se kokonaisuus ja ennenkaikkea projektin seurattavuus.
Älä luovuta tsemppiä projekttiin. :D:D

MakeO
27.12.2013, 20:26
Samat sanat kuin "jubet" . Ja lisäisin vielä että itselle (ja perheen harrastuksena) nämä autot yleensä rakennetaan eikä arvosteltavaksi,mutta jos "maine ja kunnia" antaa lisäpotkua niin hyvä vaan. Ei muutakuin tsemppiä projektiin ja rakenna Hilu valmiiksi!

4x4_88
27.12.2013, 20:51
Elä hyvä mies luovuta noin helpolla. Elä välitä muiden mielipiteistä tahi "vuoden maasturiprojekti" menestyksestä. Rakentavia kommentteja kuitenkin kannattaa kuunnella.
Se on sun auto ja sä rakennat sen itelle. Sillä voiki sit ajaa monta kymmentä vuotta ku rakentaa huolella, niinkuin nyt teet!
Sä et koskaan tuu saamaan omias takas jos meet myymään. Itelläki välillä tekis mieli myyä oma BJ, mut järjen ääni sanoo toisin. Kai tommosen rakentamisen (kuin sulla) jälkeen autoon tulee tunne side?

ratigan90
27.12.2013, 21:21
juup kyllähän tuommosella ajelee monet ajat mikäli pysyy kunnossa sillä tapaa ettei jää rekan alle :) varsinkin kun akseleita, vaihteistoja ja moottoreita on hyllyssä niin jonkun osan rikkoutuessa saa varaosat helposti :)

ja kokoajan tulee 46 osia haalittua varastoon. meinaan vaikka 2030 voi olla hieman hankalempi saada esim. akseleita sun muita kilkuttimia. laakereita toki löytyy varmaan aina.

VOLIATTI
27.12.2013, 21:35
Älä missään nimessä lopeta rakentelua kun tilat ja taitoakin tuntuu löytyvän, offiporukka on vaan niin sisään lämpiävä että uusia, vaikka päteviäkin, tulokkaita ei hevin oteta vakavasti, ja jokainen uusi idea on aina tervetullut.

:D joo aika yrmy leukoja tuntuu olevan joukossa vaikka todellisuudessa saakelin hyviä tyyppejä, voin sanoo noin 26 vuoden ajalta tän eli jo silloin kun koko perkeleen nettiä ei viellä ollu olemassa, täällä se on vaan niin helppo huudella, kannattaa myös kuunnella näitä setiä joilla on paaljon viestejä takana koska niillä ei ole ollut välttis rahaa kun aloittivat tän tai silloin ei vain saanut osia niin ne tehtiin ite ja vituikshan se meni, nykyään saa suht helpolla ja huokealla hyviä osia niin ei välttis itse tarvii rakentaa vaikka onkin herkullisen helppoa ja halpaa,
itse en perusta noitten projekti kansioiden pitämisestä koska ei kaikki jutut ole kaikelle kansalle näytettävissä varsinkaan kilpi peleissä:D,ja nyt saa myös muutkin katsoa peiliin kuin minä, joo jatka vaan samaan malliin sit kun rakennat kolmatta kertaa niin eiköhän ne oikeat osa ala löytymään oikeille paikoilleen:D tosi makee hiluksi :eek:

ratigan90
27.12.2013, 21:44
joo kyllähän se tiedossa on ettei kaikkea rakennettua kannattaisi mainostaa, mutta itse en jaksa hallilla "valot kiinni" rakentaa vaan laittelen kaikki muutokset ja rakentelut tänne ihan muiden hämmästelyksi ja eikun kohti maanteitä ;)

kommentit ovat kyllä pääosin ihan asia palautetta / kyselyä, mutta noita laki tekstejä sun muita "noin ei saa tehä tieliikenteeseen" asioita on mielestäni turha täällä vatvoa koska tiedän kyllä aika tarkkaan mitä saa tehdä muutosten osalta.

ratigan90
27.12.2013, 21:46
ja kyllä kai se 3 hiluksi jossain kohtaa sitten tulee ;)

VOLIATTI
27.12.2013, 21:50
Juuri näin

-MaTTi-
27.12.2013, 22:12
ja kyllä kai se 3 hiluksi jossain kohtaa sitten tulee ;)

Siis onko tähän yhistetty jo nyt kaks Hiluxia? Liittyy tuohon maasturiprojektijuttuunki, ei se tälleen toimi et kuvia pitää jostain profiilin kansiosta klikkailla alun toistakymmentä sivua kerralla, hyvin minimaalisin kuvatekstein höystettynä. Lopultakaan ei tule edes selvyyttä mihin käyttöön on toinen auto ostettu ja purettu? (tai sit mää oon puusilmä)
Siinä varmastikin syy miksi ääniä ei ole sulle kertyny, juttua ja kuvia pitäis olla läpi vuoden tai ainakin jonkin kuukauden. Ihan melkein sama mitä tekee ja millä budjetilla, kunhan projekti on jollain tasolla omaperäinen ja stooria saa päivitettyä tarpeeksi usein ja kuvat sekä juttu on selkeetä ja mielenkiintoista seurattavaa.

Edit: Siis toisellalailla esitettynä/kerrottuna tää Hiluxi olis ollu voittaja-ainesta.

MakeO
27.12.2013, 22:27
Matti ... Varmaan ratigan90 viittaa siihen että osia on jo nyt 3 meen autoon mitä voi rakentaa :D

Edit: ja tosiaankin samaa mieltä sun kans siitä että kunnon topikki pystyyn niin voittaja ainesta . Jo perus offi harrastajakin näkee että on euroja palanu osiin mutta
kansa vaatii hiontakuvia ja hikeä että näkee kans ettei oo päästy liian helpolla... vitsi :D

Calmari
27.12.2013, 22:31
Oikeesti Laurie mitää osaa rakentaa mut tarinan kerrontaan saa vinkkei tuolta http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=83807

MakeO
27.12.2013, 22:42
Modet vois kyhäillä tänne kans semmosen "tykkään" napin niinku fasepuukissakin on niin vois edes joskus tämmönen vanha ukkokin painaa :D ?

Byrocrat
27.12.2013, 22:46
joo kyllähän se tiedossa on ettei kaikkea rakennettua kannattaisi mainostaa, mutta itse en jaksa hallilla "valot kiinni" rakentaa vaan laittelen kaikki muutokset ja rakentelut tänne ihan muiden hämmästelyksi ja eikun kohti maanteitä ;)

kommentit ovat kyllä pääosin ihan asia palautetta / kyselyä, mutta noita laki tekstejä sun muita "noin ei saa tehä tieliikenteeseen" asioita on mielestäni turha täällä vatvoa koska tiedän kyllä aika tarkkaan mitä saa tehdä muutosten osalta.


Vuoden projekti-äänestys on leikkimielinen kisa eikä sitä pidä ottaa haudanvakavasti vaikka ei kärkisijoille pääsekään. Siitä huolimatta täällä näkymisestä saattaa joillekin olla herätteenä lähteä rakentamaan omaa offiautoprojektia:)

Tuohon jälkimmäiseen kommenttiisi sen verran, että täällä palstalla on useampikin alan ammattilainen joiden neuvoja kannattaa kuunnella, ei ne turhaan kommentoi jos joku on itselleen hankkimassa vaikeuksia tieten tai tietämättään, rakentamalla "laitonta" kikotinta tieliikenteeseen :rolleyes::eek:

susiraja2
28.12.2013, 00:47
elä välitä mitä muut sanoo sillä aina loppujen lopuksi itsellesihän sinä rakennat
aina välillä on motivaatio hukassa itse kelläkin itellä on rodge oottanut koneen purkua jo parikuukautta mutta ei joo motivaatiota ja blaizeri oottanut sähkösarjan asennusta 2 vuotta että näin
tohon vuoden maasturikisaan pääseminenkin on jo saavutus
ja lueskele noita yong n dum juttuja sillä aika rennolla asenteella äijä rakentaa
loppujen lopuksi tämä on harrastus ei pakko pullaa ja hampaitten kiristystä :D
eikä noi munkaan vanhemmat ymmärrä tätä harrastusta mutta se on niitten ongelma ei minun

vähä taukoo ja taas rakennetaan ja sitten säretään ja etsitään motivaatiota korjata sitä tämä on aika pitkäti:o

komee on hiluksi:)

Slayer
20.02.2014, 23:55
Onkos tällä autolla minkälaista koeajoa suoritettu?

ratigan90
01.03.2014, 07:07
ei ole kun puuttuu vielä puolet ahtoputkista, pakoputki, ja muuta pientä ennen k

ratigan90
01.03.2014, 07:09
kuin saa käyntiin. eikä ole kerennyt tekemään mitään rojektin eteen joulukuun jälkeen. varmaan laitan osina myyntiin kun jaksan laittaa jotain ilmoitusta

Tolu
01.03.2014, 08:43
Tee enemmin valmiiks. Sit ei raaski enään myydä

hitoy
01.03.2014, 09:10
Juu teet valmiiksi tai laitat säilöön. Omias et kuitenkaan takas saa lähellekkään. Vaikka osat olisi uusia niin ei niistä kuitenkaan saa edes kaupan ALE hintaakaan.. :( Enemmän sua ärsyttää niitä kauppailla ku rakentaa tätä?? Ite joutunut myymään 2 keskenerästä autoa ja kumpikin ahistaa.. nykyiseen pateen en ole pistänyt rahaa kiinni joten se ei todennäkösti joudu myyntilistalle kun talouskriisi iskee. :p

PeteTurku
01.03.2014, 09:48
Autohan on jo ihan loppusuoralla. Annat sen vielä viikon kerätä motivaatiota ja sit taas alat pikkuhiljaa niputtamaan.

ratigan90
02.03.2014, 08:53
kyllä se taitaa olla paree palotella, kun ei ehdi kasailemaan vaikka olisikin motivaatiota. osta pete tästä juur rempattu tekniikka ja vaihteistojakin on hyllyllä kaiketit 3

Ipu33
29.05.2015, 07:42
Täällä on runko käytössä ja kori menossa käyttöön. :) Kiitos vaan rakentajalle hyvästä työstä niin sain itse heittää vanhan korin suoraan romulavalle ja uutta tilalle :D ;) Tuulilasin tiivisteen alta otin vähän ruosteita kiinni ja pyhkäsin korikitit pois kun oli niiden alla myös alkavaa ruostetta. Myös kopan väri vaihtui. :)