Kirjaudu sisään

View Full Version : hdj 80 murros hj61:seen


helmapelti
03.12.2013, 11:51
Nyt kun tamgears murros napsahti ja akselikin meni vaihtoon niin sopiiko tämanlainen hdj murros tilalle pelkästään kääntöpäähän tilaa vinguttamalla?
http://www.mister-auto.fi/fi/vetonivelet/bolk-bol-c061044_g5_a999BOL-C061044.html

Akseli tulee varmaan jo huomenna ja nyt jos tilaisi noi nivelet niin samalla ne sovittelisi paikoilleen.
Äkkiä en löytänyt tarkkaa tietoa sopivuudesta. Tietty akselin ja nivelten kanssa voi mennä tamgearsiin vertailemaan mutta jos tietoa löytyy niin tilaisin kaksi tuollaista bölk niveltä.

Onko bölkkejä kukaan testannu?
Mulla saattaa olla pari orkkismurrostakin mutta ne vois säästää jos testais tommosia halpiksia.
Pipari sais olla hjta vahvempi ettei pitäboorinen tikku menisi uudestaan paskaks.

Äkkiä linkkiä tai vinkkiä aiheeseen!

kippo86
03.12.2013, 12:22
Nyt kun tamgears murros napsahti ja akselikin meni vaihtoon niin sopiiko tämanlainen hdj murros tilalle pelkästään kääntöpäähän tilaa vinguttamalla?
http://www.mister-auto.fi/fi/vetonivelet/bolk-bol-c061044_g5_a999BOL-C061044.html

Akseli tulee varmaan jo huomenna ja nyt jos tilaisi noi nivelet niin samalla ne sovittelisi paikoilleen.
Äkkiä en löytänyt tarkkaa tietoa sopivuudesta. Tietty akselin ja nivelten kanssa voi mennä tamgearsiin vertailemaan mutta jos tietoa löytyy niin tilaisin kaksi tuollaista bölk niveltä.

Onko bölkkejä kukaan testannu?
Mulla saattaa olla pari orkkismurrostakin mutta ne vois säästää jos testais tommosia halpiksia.
Pipari sais olla hjta vahvempi ettei pitäboorinen tikku menisi uudestaan paskaks.

Äkkiä linkkiä tai vinkkiä aiheeseen!

Jenkeissä pojat ainaki vaihtaa koko kääntöpään. Varmaks en sano, mut luulen ettei vinguttaminen riitä...

helmapelti
03.12.2013, 13:25
No pentele, tiedän että näitä on tehty.
Tuo hinta köyhää houkuttaa, pakko tuon hodarin nivelen on olla vahvempi kun on isompikin.
Jos nuo ei sovi helposti niin tilaan vakionivelen kokeeksi.

helmapelti
03.12.2013, 13:33
Mitähän tuo kytkin pitää sisällään:http://www.mister-auto.fi/fi/kytkinpaketti/luk-628-2034-60_g479_a006628!2034!60.html
Ei jarrulevytkään pahan hintaiset:http://www.mister-auto.fi/fi/etujarrulevy/bolk-bol-d021152_g900007_a999BOL-D021152.html

hj 60/61
03.12.2013, 13:38
Kuulin tuossa lauantain saunaillassa, et on vingulla laajennettu maljaa, et hodarin nivel sinne mahtuu... Melkoinen työmaa se ilmeisemmin on, mut mahdolinen kuitenkin...

helmapelti
03.12.2013, 13:50
Vaii tarviiko se hodarin tikutkin eikä sovi lukolliseen perään?
Booreissa ja pituudessa on eroa tiedoissa, tarviiko se hdjn napalukotkin?
Hö, en voi tilata kun en tiedä.
Jos paan vanhan ehkä orkkismurroksen ja selvitetään sopivuus. Kyllä noi silti kiinnostaa..

Repro
03.12.2013, 13:53
tarviiko se hdjn napalukotkin?
Muistelisin että HDJ:ssa on kiinteät vetolaipat eikä napalukkoja ollenkaan, kohta joku varmaan korjaa?

kippo86
03.12.2013, 15:04
Muistelisin että HDJ:ssa on kiinteät vetolaipat eikä napalukkoja ollenkaan, kohta joku varmaan korjaa?
Ne jotka on jatkuvalla nelivedolla=ei napalukkoja
työkalumallit jotka on kytkettävällä nelikolla on napikset...

bj45lava
03.12.2013, 15:15
Joo mut hdj akselin päähän sopii se napis esim vm: 80 bj:stä... eli se pää on samaa kamaa...

helmapelti
03.12.2013, 17:18
Ok eli taidan tilata hodarin murrokset ja sitten kun löytyy napikset niin sovittelen paikalle. kyllä niistä eroon pääsee hodarimiehelle jollei tule laitettua alle..

Japa
03.12.2013, 17:22
Joo kyl ne HDJ:n murrokset HJ:n akseliin saa sopimaan, jonkinmoinen vinguttaminen siinä toki on :D ja malja menee seinämältään paikka paikoin melko ohueksi... Ja HJ orkkis napalukko sopii myös HDJ niveleen.

helmapelti
03.12.2013, 18:12
Toi misterauto väittää että hdj80 sisähammastus 24 ja hj 27
Piparin boorejako se tarkoittaa?

Jani E
03.12.2013, 18:34
hdj murroksessa on isompi reikä mihkä vetoakselin pitäis tulla ku hjssa...
ja olka akselin laakerit tulee kyllä läpi jos sitä maljaa niin paljo vinguttaa. irto kääntöpäätä olis hyvä sorvissa isontaa!

helmapelti
03.12.2013, 19:18
Meneepä tämäkin pohdinta vaikeaksi, niitä on laitettu ainakin lukottomiin akseleihin mutta onko sitten vetotikutkin vaihdettu?
Kääntöpää menee ohueksi ja on sellaisen joku tainnut rikkoakkin, jotain juttua joskus aiheesta lueskelin. Pitäsikö vaan ottaa vakiomurrokset ja rajoittaa kääntymistä hiukan lisää.
Jos murros kestää niin jotaain muuta hajoaa, pikkupultit tms.

Napalukossa sais olla murtosokka, pitäskö tehdä itse sellaiset?

Jeeper
03.12.2013, 19:32
Toi misterauto väittää että hdj80 sisähammastus 24 ja hj 27
Piparin boorejako se tarkoittaa?

Jep, Murroksen sisäboorit on erilaiset...... Ei sovi HDJ:n murros HJ:n tikkuun.

http://www.pirate4x4.com/forum/attachments/land-rover/713416d1355922906-longfield-full-30-spline-fj80-stuff-birfield_sizes.jpg

helmapelti
03.12.2013, 19:42
On noissa ihan olennainen kokoero, on kai hjn nivel heikoksi huomattukin.
Hitto sentään, kaveri korjailee booreja vanhaan akseliin, siihen olis voinut tehdä sopivat tohonkin.
Toki korjattu tikku katkeaakin.. Mennään sit pikkumurroksilla, kyllä ne mulla suoraan kesti vetää kalliolla 38"renkailla 0,5 bar paineilla lukot päällä vaikka kaasu käväs syvälläkin ja tractionbarit taipui.

Pyörät suoraan ennen kaasun koskemista ja vinssi töihin jos on pakko mennä pahaan paikkaan..
Rajoitetaan kääntöä ja lisätään tehostusta ja vekslaa enemmän niin pääsee pidemmälle.

kippo86
03.12.2013, 19:47
Eikös 61 akselit saa kestämää ihan ok 38" renkaita esmes lonkkarin murroksilla..?

helmapelti
03.12.2013, 20:09
Niin kai mutta toi hinta pakotti kyselemään, jos 120€ olis saanu noi isommat heittämällä paikoilleen niin oliin toki kääntöpäätä vingutellut.
Noita kai sais ainakin kolmet lonkkarien hinnalla..

Pitäiskö tosta kytkinpaketista kysyä mitä siinä on, sekin olis köyhän hankittavissa.
Saako noihin tehtyä jotain tupla-asetelmia vai kannattaisko mennä vaan suht vakiolla kun vääntö riittää offailuun.

Japa
03.12.2013, 20:10
Muisti pätkii.. :confused::confused: Oiskohan ne ollu sittenkin tuollasen uuskoppasen LJ:n nivelet mitkä tuli HJ:n akseleihin joskus laitettua. Iso nivel se ainaki oli ja sopi HJ:n vakio vetareille suoraan, maljat vaan vaati v***sti vinguttamista. Muistaakseni offroadtarvikkeelta ne tuli ja myytiin jonain hd-nivelinä...

Jani E
03.12.2013, 20:26
joo noi uuskoppasen lj/rj murrokset on isommat, (niitä mitä myydään hd nivelenä) ja ne saa sopiin vinguttamalla hj, ja bjn yms akseliin. mutta hdj nivel on pirusti isompi, ja eri poorit.

helmapelti
03.12.2013, 20:32
No hitto, kaikki nivelet tuolla olis 55€ mielestäni halpoja. Noissa läjän nivelissä sanotaan samat mitat akseleille mutta muuten mitoissa on eroja.
Mistäs tää nyt selviää!
Lipponen sen varmaan tietäis, sieltä akselikin on tulossa..

helmapelti
03.12.2013, 20:44
joo noi uuskoppasen lj/rj murrokset on isommat, (niitä mitä myydään hd nivelenä) ja ne saa sopiin vinguttamalla hj, ja bjn yms akseliin. mutta hdj nivel on pirusti isompi, ja eri poorit.

Piru sun kanssas ,olisit kertonu kun tiesit mitä haen.
http://www.mister-auto.fi/fi/vetonivelet/toyota-land-cruiser-j7-2-4-rj70-rj73-81kw_v3599_g5.html
Tämäkö se sitten on? Tiivisteessä lukee muuta kuin vakio 33,5mm
Muuten mitat on lähellä.
Eikö sen tiedon vois nyt jakaa ja tilataan noi misterin varastot tyhjiksi?

BJ-40/76
03.12.2013, 23:39
Tuo uudempi läjän murros menee pirraamalla pesää isommaksi.
Hdj-80 nivel menee ainoastaan vaihtamalla koko napa ja vetoakselit ja ja.....

Ja noista halvoista nivelistä; niiden laatu huonoimmillaan on todella surkea, siis ei kestä juuri yhtään vedättää! Osta jotkut "tunnetut" nivelet.

_kekkula_
04.12.2013, 07:42
Kun tässäkin puhutaan rahan puutteesta niin mites jos ajattelis sillain ettei köyhän kannata ostaa halpaa.

turakki
04.12.2013, 09:19
Eiköhän täälläkin jokainen pitempään Hj:lla harrastanut ole kokeillut nuo tarvikenivelet ennen kuin lonkkareita oli helposti saatavilla. Useimmat tarvikenivelet lienevät huonommat, kuin puoli miljoonaa ajetut orkkikset. Mitä sitten jos hyvä nivel maksaa vaikka 3x tarvikkeen verran, mutta kestää 3x alkuperäisen verran. Hj:ssa oikeasti nivelet ovat lujilla jos alla on isot pyörät.

kippo86
04.12.2013, 09:25
Joo mäki sivusta seuranneena kattonu murrosjumppia, et hommasin Lonkkarit ennenku autos on akselit alla :D

Aattelin säästää euroja, hermoja ja ennen kaikkea aikaa, kun ei tarvi monee kertaa vaihella (toivottavasti) Mut kaiken varalta tulee olemaa vähän ajettu murros aina mukana, ku eihän sitä koskaa mistää tiedä... :p

helmapelti
04.12.2013, 17:39
Kyllä tiedän ettei köyhän kannata halpaa, siksi toyotan laitoinkin ja kaikki rahat menee siihen helposti:)
Mutta! jos nyt ne läjän nivukat olis edes vähän lujemmat kuin burmanpoikeien joulutinasta valamat tarvikkeet niin niillä voisin pärjätä. Itse en ole siis tamgearssilastakaan rikkonut ja aika hyvin muiden peesissä päässyt.

Jos ne lonkkarit katkoo vetotikkujakin niin pian katoo lukosta hampaat ja 5.29 pinionista kans.
Jos etuakseli kestää niin sitten menee taka-akselikin rikki.
Mieluummin vaihtaisin tuollaisen halpisnivelen enkä rikkoisi muuta.
Mä oon tyytyväinen etenemiseen varovastikkin ja vinssiä vois käyttää enemmän.

HRD
04.12.2013, 21:15
Joo ei siinä mitään, että hajoo murros, mutta kun monesti siinä on tapana vetarinkin saada selkäänsä.

artsi777
04.12.2013, 21:27
Ennemmin tojon orkkis murrokset vaikka vähän enemmänkin ajetut kuin motonetin tarvikkeet, kestää vielä pirun paljon enemmän ja sit jos ei jaksa murroksista murehtia ni lonkkarit...

Sami89
04.12.2013, 22:05
En kyllä lähtis tuomitsee tota mister-autoa..
Miäki halvan hinnan perässä tilasin sieltä patrolliin murrokset ja tälläset tuli;
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4667&pictureid=129537

Ja on ne nyt vielä tuntunu kestävän.. Tai siis silloin tuntu kestävän ku laite oli vielä muuten ajokunnossa.:D Tamgearssin murrokset tuntu räjähtävän suunnillee jokakerta ku joutu hapettaa reilummin, ja tollasella(siis ei oo viel tarvinnu ku toiselle puolelle laittaa.;)) on nyt kestäny kenkiä ihan miulle ominaisella tyylillä.:D En enää ees muista mikä sillä on kaverina mut on niillä nyt taijettu jo 4-5 kertaa metässä käyä..:rolleyes: Ja se on tolle autolle paljon!:D:D