View Full Version : SJ413, Minioffroad ja Monark
Deluxe66
03.12.2013, 09:03
Morjens pitäs alkaa ryhtymään rakentamaan omaa autoa hieman lisää ja kysely ikä iski. Aloitellaan ny tommosilla kuvilla tämä ketju. Minioffroad ja Monark onkin sitten perheen lapsille minä mukaa lukien, niistä tulee jotakin tieto myös.
Auto ostohetkellä (edellisen omistajan nimissä vielä tässä vaiheessa)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6385&pictureid=143390
Sitten otin ruostepilkut pois takakontista
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6385&pictureid=143391
Kesällä kerran hiekkatiellä ajelemassa
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6385&pictureid=143392
Deluxe66
03.12.2013, 09:36
Jossakin vaiheessa alkoi kiinnostamaan oman maasturin rakentaminen. Tämä on semmone tutkielma jonka tuloksena saadaan jonkinlainen kulkine. ALussa oli putkikasa
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6383&pictureid=143384
Sitten niitä laittelin toisiinsa kiinni ja malliksi kupeeseen peltiä
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6383&pictureid=143385
Konehuoneeseen isolohko 110CC
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6383&pictureid=143386
Tästä tulee 4WD n.3/4 kokoinen Jiippi ketjuvedolla. Takana D20mm umpijööti akseli, molemmille renkaille oma ketju neliöputki tukivarren sisällä ns. erillisjousitettu. Edessä on Swift vaihdelaatikosta ja perästä rakennettu tasauspyörästö johonka liimasin ketjupyörän kiinni. Päällekkäiset kolmiotukivarret unipoltseilla ja Swift lyhennetyillä vetareilla. Swift kavennettu hammastanko- ohjus, jolla juniorit toivottavasti jaksaa veivata.
Veto tulee motilta ensin väliakselille ja siitä sitten omilla ketjuilla eteen ja taakse. Maavaraksi olen sommitellut n.300mm. Akseliväli 1450mm, leveys renkaan ulkopinnoista mitattuna n.1300 ( mahtuu just Muulin sisään) ja renkas koko 22x11-10 mönkijä peräkärry malliset.
Paaljo vielä tekemättä ja varmaan joutuu jotaki tekemään uusiks ku joskus testaamaan pääsee.
eli jos taistolla on mini jeeppi, ni tän on oltava valimallin jeeppi.
mielenkiintoinen projekti sopivasti erilainen, peukut tälle
Deluxe66
03.12.2013, 09:54
Sitten oli perheen pojilla kova mönkijä kuume. No semmosta sitten etsimään ja ei sitten butjettiin sopivaa meinannu löytyä varsinkaan kotiovelle tuotuna :)
Tämä menee nyt pikkusen harrastelin puuhastelu osatolle, mutta koittakaa jaksaa. Sitten tuli vastaan tommonen latolöytö n. 10v ajamaton -80 luvun Monarkki. Nyt kun on tommonen offroad kärpäne iskeny ni sitä sitten muokaamaan. Kaverille sitten kehumaa että tästä tulee maastomalli ja se sitten kommentoimaan että eipä taida pitkälle maastoon päästä. No siinä olikin syy miksi minä tämän tänne teille esille laitoinki ku niin minä mieleni pahoitin. Kysymys kuuluu mitenkä sais eturenkaatki vetämään? Mulla olis pari Swiftin starttia ylimääräisenä ja yks versio olis pistää molemmille renkaille omat moottorit ketjuvedolla ja veto päälle on / off tyyppisesti päävirtakytkimillä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6384&pictureid=143389
Sen verran harjoittelin että piitlok vanteet tein mallia ensimmäiset ikinä. Renkaat on 21x7-10 jotku rossimallin mönkijä eturenkaat
Edit:Tärkeä tieto unehtu tästä vanne hommasta. Kiitokset töikavereille avusta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6384&pictureid=143387
Kiitos ja anteeksi
komia laite näyttäs tulevan,, kuvia vaan kansan nähtäväksi paljon.. :D
sit ois yx torumisen aihe :( ,, missäs nuoren kuskin kypärä on .. :eek: :confused:
Deluxe66
03.12.2013, 11:38
Seliselipeli minun moka kypärä jäi päästä alku innostuksen johdosta, semmonen kyllä löytyy eikä olis ollu mitään syytä miksi ei sitä päähän olis laitettu. Monarkkiin on tulossa myös narulla varustettu "tappokatkaisin" joka pistetään ruhon ympäri ja toine naru johonki sillei että saa ulkopuolinen sammutettua. Päävirtakatkaisin tulee myös ja katumarauta tai sitten jonkun näköne kehikko.
Tuossa olis jonkinnäköne kuvatus tuosta jiipin etupäästä. Vinssi tulee tähän vekottimeen ja sille olen sommitellu käyttöä myös hätäjarru / sammutus mielessä. Hommasin langattoman kaukosäätimen, vaijerin ja vipuvarsien avulla olis tarkoitus saada jarrut väkisin päälle ja samalla vetästä auto sammuksiin. Turvallisuus on number yksi mutta lipsahdus nyt pääsi käymään eikä semmoinen toistu.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6383&pictureid=143478
Deluxe66
04.12.2013, 07:53
No niin eile sanoin pojalle että muistuttaa kypärän käytöstä seuraavan kerran ku traktorilla ajellaan no sehän sopi. Pojalla on rossi mopo millä se pärtsäilee pitkin pihoja, joten potta on tuttu kapiste. Kiitoksia Mäksälle tärkeästä huomiosta. Kiitoksia muutenki Minioffroad kannustuksista, meinaa välillä olla motivaatio kadoksissa ni virtaa tarvitaan. Lähiaikoina tuo kehikko on ollu lasten kiipeilytelineenä, mutta tarkoitus onkin tuoda iloa ni väliäkös sillä miten se ilo syntyy.
Paluu ensimmäiseen postiin. Elikkäs tuohon susukiin pitäs vaihtaa toine taka-akseli. Autoon on edellinen omistaja tehnyt SOA muutoksen ja uusi akseli on sitten alkuperäisillä pedeillä. Nykyisessä SOA muutoksessa ei ole minun mielestä mitään ongelmaa ei täristä, mitään ei ole mennyt rikki jne. Ainoastaan jousipedin tekisin matalemman tähän uuten akseliin, elikkä niin matalan kuin vain mahdollista.
Täältä intervetistä löytyy varmasti vastaus tähän minun aiheeseen, voisko joku kuitenkin linkittää tai vinkittää kuinka homma pitäs tehä. Jos nyt ominpäin lähen tekemään ni tekisin seuraavasti:
- pelkästään kardaani aluksi irti
- mittaisin jakolaatikon ja taka-akselin laipan kulmat
- mittaisin korkeudet laipoista maahan varulta en tiiä tarviiko mihinkään, mutta mahoton mitata jälkeenpäin
- mittaisin ristimitat ja akselivälin / puoli
- vanha akselin mäkeen ja uusi malliksi alle
- sitten säätämään kulma samaksi kuin se edellisellä akselillakin oli
- ristimitan tarkistus ja akselivälit / puoli
- uuden pedin hitsuuttaminen n. 10mm saumoilla ja jäähdytys välillä
Tässä vaiheessa olisi siis tuo jousipeti madaltunut n.30mm. Suunnilleen tässä vaiheessa loppuukin sitten järki. Voiko tuo 30mm muutos pistää jortaani kulmat ihan päin pyllyä? Onko jotakin mitää pitää tehä erilailla ja mitä ei saa tehä ollenkaan?
Deluxe66
06.12.2013, 08:52
Lissää kuvia minimallista
Tuommosta lautahäkkyrää käytin jiginä. Oli huomattavasti helpompi tehä ja mitata ku sai putket pysymään paikoillaan ennen hitsuuttamista.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6383&pictureid=143630
Sitten olikin tallin siivouksen aika ja häkkyrä pihalle ni näkee mitä tule tehtyä. Ahtaassa tallissa ku ei oikein tiedä mitä siellä valmistuu. Hitsaukset on vielä vaiheessa, pittää hitsailla saumat myöhemmi loppuun.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6383&pictureid=143631
Tuosta häkkyrästä lähin visioimaan pakoputkea
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6383&pictureid=143634
Ja tämmönen siitä sitten tuli. Joustopätkä on siks että ekä ketju kiristetään koko voimalaitosta siirtämällä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6383&pictureid=143635
Lopuksi vielä naamapelti. Isommat rieät täyttyy 10w ajovalo ledeillä ja pienemmät 1W ns. parkkivalo ledeillä
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6383&pictureid=143633
Sitten vielä kuva mistä selviää kokoluokka. Perheen isoin lapsi on 180cm lyhyt. Pitää vielä joku tötterö tehä tuohon päälle kun sommitelmat muuttui matkanvarrella ni ite en enää mahukkaa häkkyrän sisälle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6383&pictureid=143632
Lamppari
08.12.2013, 22:42
Komeata peliä sitä ollaa lapsille ja ei niin lapselle tekemässä
:cool::cool::cool:
Millos tota passaa tulla kahtomaan ja antamaan viisaita neuvoja??
Deluxe66
09.12.2013, 07:48
Viisauksia tarvitaan aina. Meidän tallin aukioloajat vaihtelee päivä kohtaisesti, eile kerkesin sotkea tallilla puolisen tuntia ja sitten piti mennä piparin paisto rojektiin. Minäpäs soittelen ni sovitellaan.
Puolen tunnin sotkemisen jälkeen näytti tältä
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6385&pictureid=143869
Myyjä sanoikin että kannattaa ehken tarkistella noi jarrut. Uutta osaa tiluuseen ni hyvä tulee tai ainakin keskinkertaine.
Panssaria rupesin visioimaan. Hyllystä löyty tommosta s.8mm lattaa keskelle ja jotaki sitkeempää s.6mm levyä noihin reunoihi. Voipi olla että jatkan sivuja vielä korkeemmaks kunha saan noi tuohon aksilaan kiinni.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6385&pictureid=143870
Tähän akseliin meinasin tehä jotku vahvistukset ku auton alla oleva akseli on vissiin mutkalla. Lock rightti rupes pärisemään viimosella ajokerralla ihan erilailla ku alkukesästä.
Mitäs ongelmia tulee jos laitan lock rightin tuonne kuskin etupuolelle olevaan akseliin? Avattavat napalukot pitää ainakin hommata.
Topi1982
09.12.2013, 15:24
Hienoa nuorisotyota ja kadentaitoa!:)
Mitäs ongelmia tulee jos laitan lock rightin tuonne kuskin etupuolelle olevaan akseliin? Avattavat napalukot pitää ainakin hommata.
Talvella siitä tulee vähintäänkin mielenkiintoinen ajettava?:confused:
Deluxe66
09.12.2013, 17:31
Kiitoksia vaan. Tää on mulle tämmöstä opiskelua joka päivä. Lauantaina sain tappokatkaisijan toho rakkoriin. Pojan kanssa oli puhetta että nyt sitten rakkori sammuu jos putoaa kyydistä. Sitten kesken koeajon sanoin että kokeileppas saatko koneen sammuksiin. Poika kysy että hyppäänkö mä kyydistä. Olis tietenki pitäny kysyä että saatko narusta vetämällä koneen sammuksiin :)
Kerran olen talvella ajanu yleisellä tiellä ja sen jälkeen päätin että ajellaanpas jollakin muulla pelillä. Lok raitti ei varmasti tilannetta paranna. Tuleekos tuosta keulasta helposti vajaa vetone. Avoimella perällä en ole toistaiseksi saanu mitään särki.
Saiskohan siihen monarkkiin etuvedon jos laittais erillisjousitetun perän laippa pystyssä ja siihen sen leikkurin hihna pyörän ja tietty hihnan. Välitys vaan kohdalleen ja lyhentelee vetotikut.. ei olisi ainakaan ihan on/off veto... ehkä..?
Deluxe66
10.12.2013, 12:05
Voishan sinne jonku piene murikan saaha mahtumaan, hirveesti ei oo kyllä tiloja. Taidan pistää tämän monarkin ny hold tilaan. Ns. stage1. on saavutettu ku vehjes liikku ja omasta mielestä on turvallista päästää juniori rattiin.
Innostuksen kohteena on nyt toi isoin maasturi eli SJ413. Etten menis innoissaan pilaamaan koko rojektia ni taas olis kysymyksiä. Meinasin tosiaan akseliputkeen pistää vahvikeet, joko pyöreästä putkesta tahi kulmaraudoista kyhäämällä. Ensmäisenä pitäs tietenki mitata onko akseli jo vääntyny. Täytyy nyt myöntää että ei ole mitään hajua miten tuota mittaillaan. Ideoita minulta kyllä löytyy että siitä ei jää kiinni, mutta järkevyys asteen voi sitten jokainen ite miettiä ja mieluusti kertoa heti suoraan että elä ny hyvä mies noi sitä tee.
Mittaustapa 1.
Voiskos akselin vetästä vanteesta kiinni johonki tukevaan paikkaan esim työpöytään ja sitten vaan pyörittämään. Heittokellokin löytyy että jonkun häkkyrän avulla sais akselin toisesta päästä ja mahdollisimman keskeltä mittailtua mitenkä vemputtaa.
Mittaustapa 2.
Akseli johonki tasaiselle alustalle ja esim jarrurumpujen alle tasakorkeat pukit ja sitten vaan mittailemaan akseliputkesta maahan.
Joku muu mikä?
Paljonkos tuommosessa akselissa sais olla heittoa?
Deluxe66
11.12.2013, 08:14
No niin pikkusenku tulee vielä ikää lisää ja kokemusta ni voi olla että minäkin jotain osaan iha ite tai ainakin osaan kopioda muilta. Söörtsillä löyty yksinkertaine ohje ja sitä sitten aamutoimien jälkee kokeilemaan. Sen verran vielä että toi ei nyt justiinsa ollu se tukevin työpöytä mitä tallista löytyy :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6385&pictureid=144014
Noi kulmaraudat ei nyt oikein kovassa vielä ole, mutta jotakin osviittaa sain aikaseks. Pyöritin noi kulmaraudat eka alas ja mittasin etäisyyden puolen metrin päästä vetarin keskeltä. Sitten pyöräytin samat raudat ylös ja mittailin samalta kohdalta etäisyyden. Kulmarautojen väli oli 13mm pidempi. Tätä sitten komitean kanssa miettimään ja tultiin siihen tulokseen että onhan se vääntyny :)
Pitää nyt laittaa vielä jarrurummut paikoilleen ja nuo kulmaraudat kunnolla siihin kiinni ja mittailla uudestaan. Sitä minä vaan jäin ihmettelemään että voiko tuo akseli olla noin päinki mutkalla? Minä kun luulin että akselit vääntyy yleensä ns. ylä- / alasuunnassa. Teoriassa autolla on esim peräytetty päin kiveä. Ehken tämä on nyt liian aikasta spekulaatiota, kunnon mittailut ensi ja sitten vasta väännetään kakka housuun.
No niin pikkusenku tulee vielä ikää lisää ja kokemusta ni voi olla että minäkin jotain osaan iha ite tai ainakin osaan kopioda muilta. Söörtsillä löyty yksinkertaine ohje ja sitä sitten aamutoimien jälkee kokeilemaan. Sen verran vielä että toi ei nyt justiinsa ollu se tukevin työpöytä mitä tallista löytyy :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6385&pictureid=144014
Noi kulmaraudat ei nyt oikein kovassa vielä ole, mutta jotakin osviittaa sain aikaseks. Pyöritin noi kulmaraudat eka alas ja mittasin etäisyyden puolen metrin päästä vetarin keskeltä. Sitten pyöräytin samat raudat ylös ja mittailin samalta kohdalta etäisyyden. Kulmarautojen väli oli 13mm pidempi. Tätä sitten komitean kanssa miettimään ja tultiin siihen tulokseen että onhan se vääntyny :)
Pitää nyt laittaa vielä jarrurummut paikoilleen ja nuo kulmaraudat kunnolla siihin kiinni ja mittailla uudestaan. Sitä minä vaan jäin ihmettelemään että voiko tuo akseli olla noin päinki mutkalla? Minä kun luulin että akselit vääntyy yleensä ns. ylä- / alasuunnassa. Teoriassa autolla on esim peräytetty päin kiveä. Ehken tämä on nyt liian aikasta spekulaatiota, kunnon mittailut ensi ja sitten vasta väännetään kakka housuun.
Oman suzukin akseli oli taipunnut 25mm ylös ja 10mm eteen.
Kaveri sorvasi laipat pyörän/perän laakereiden tilalle jonka läpi työnnettiin 30mm akseli.
Ei ollut mikään helpoin homma.
Deluxe66
11.12.2013, 14:23
Niin tuota mittasitkos murikan reiästä tuon D30mm akselin pinnasta akseliputken pintaan?
Oikomis vaiheessa en mittaillut mitään.. silloinkun akseli meni läpi oli akseliputket suorassa.. jäähdytys ja sormet ristissä kokeilemaan lähteekö akseli viälä pois .
Deluxe66
11.12.2013, 15:11
Nyt kun tämä on minun osalta tämmöstä amatöörimäistä puuhastelua ni mitenkä sä sait noi mitat otettua? Kiitos jo etukäteen.
Akseli kolmesta laipasta läpi ja viimmeisestä mittasi kuinka paljon akseli on ohi laipasta. Oli ensin niin paljon ettei akselia saannut edes työnnettyä laipalle asti.
mites onnistus hätäjarru paineakulla sähköinen kolmitie venttiili joka kääntää paineen jarrupiiriin ja samalla sulkee linjan pääsylkylle, ettei paineet karkaa sieltä. pitäs vaan laittaa esim takaisku venttiilin läpi menemään paine sille akulle, että saa paineistettua käytön jälkee.
kuullostaa liian helpolta, eli tuskin toimii.:)
itsekritiikkiä heti iteltä
Deluxe66
12.12.2013, 17:49
Nonii nyt olis tarkemmat mittailut tehty. Varsi oli puolimetrinen ja semmosella olis nyt pärjättätävä siis tulosten tarkkuudella.
Laitoin rummut paikoilleen ja pyöränpulttien alle puolimetriset lattaraudat niinku noin
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6385&pictureid=144084
Sitten otin mittoja latan päästä päähän n. 500mm akselin keskipisteestä. Mittasin ensin silleesti että latat oli pyöräytetty yläpuolelle ja sitten pyöräytin 180 astetta. Tällä tavalla mitailin useita kertoja ja tulos oli sama. Akselissa olisi tuolla tavalla mitattuna ylä / alasuunnassa 4mm lattojen välillä eroa. Etu/ takasuunnista katsottuna 8mm eroa. En ole mikää kemisti mutta jotenki pieneltä tuntuu tuommonen heitto. Taidan hitsata vahvistukset ja tehä samat mittaukset uudestaan jos tulokset on samoja ni auton alle ja menoks.
Tuo D30 akselin käyttö olis kyllä tarkka tapa, pitää laittaa muistiin jatkoa ajatellen.
Deluxe66
21.12.2013, 08:49
Aikani pyörin tallissa ja kattelin romut läpi. Sitten tarttu käteen tommonen putkenpätkä ja siihen sitten bilseman rypyttimellä mutkat.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6385&pictureid=144217
Sitten tuntui että muutaki tukea tarviis ja levyä leikkaamaan. Yks idän tietäjä kävi ( vai oliko se keski-suomesta) ja ehdotti että laita sauma keskelle akseliputkea ettei vääntyilis niin paljoa. Minusta se oli hyvä idea ni silleesti lähin liikkeelle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6385&pictureid=144601
Irrottelin noi tötteröt vielä akselista ku meinasin turailla noi levyt putkiin kiinni eka. Tarkoitus olis turailla sitte joskus traction bar kiinnikekkin tuoho levyyn + putkeen kii.
Deluxe66
27.12.2013, 18:14
Heissan, nyt kun on tallissa taukoa niin ajattelin askarrella paskarrella tommottisen tarran poikein mini jiippiin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6383&pictureid=145117
Sitä ei koskaan tiedä millon eksyy ruottin puolelle ku safarille mennään :) laitamme ton sitte aikanaan takapeltiin ni tietää että on pikkusia ratissa.
Deluxe66
20.02.2014, 18:03
No niin nyt on taas vähä ehtiny talliinki. Tuosta lähetään turaamaan loput saumat ja sitten toivotaan toivotaan konsertti käyntiin että ei jortaanit ravistele.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6385&pictureid=149353
Minioffroudiin tuli haettua lisää putkia. Meinasin pikkusen turmakaaria muutella että itekkin ja poijaat sitten isompana mahtuis kyytiin. Idea olis meinaat että muutaman vuoden päästäkin keksintö olis vielä kasassa ja konehuoneeseen olis sillo istutettu joku 200cc tai isompi mönijän moottori.
Deluxe66
22.02.2014, 08:32
Pitää nyt heti laittaa kuva kun on etes vähä edistyny. Nyt voiki sitten taas hetken kestää ku täytyy ryhtyä muihin hommiin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6385&pictureid=149439
Tuohon tornii tulee traction barin korvake, heilahduksenvaimentimen kyrväkkeeet ja jarruputkien kiinnikkeet. Jarruletkujen / putkien kiinnikkeet meinasin tehdä sillai erillisenä. Kertaalleen oon murikan ottanu pois ni heti tuli mieleen että letkun kiinnikkeet pitää olla semmoset että nesteitä ei tarvia pudottaa ollenkaan pois. Pitää muistaa täpätä jarrukilven pultit myös kiinni, kun edellisessä akselissa lähti pultti pyörimään rummun sisällä ja taas tuli ylimäärästä hommaa kun piti rummut irroitella. No eihän se tietenkään hevi offarille oo mikkään, mutta ku itellä tuntuu olevan aika aina kortilla ja tsiljoona muuta hommaa tekemättä.
Deluxe66
12.03.2014, 12:56
Nyt olis hitsuuttelut tehty akselin osalta. Sitten ei puutu ku loput.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6385&pictureid=151210
Traction Bar korvakkeen tein melko pienellä reikävälillä. Tuli sillai että tulis mahdollisimman vähän akselin alapuolelle. Ylöspäin ei voinu tuon enempää nostella ku joku on laittanut benssiini tankin siihin akselin yläpuolelle. Kokeillaan noin ja korjataan tarvittaessa.
Hieno pikkujeeppi tulossa, itselläkin haaveissa joskus joku tommoinen projekti.
Olitko miten varovainen noiden akselin tukirakenteiden hitsaamisessa? Vastaavassa hommassa onnistuin joskus käyristämään suzukin akseliputken melko banaaniksi. Pyöränlaakerien elinikä oli varsin lyhyt ;)
Mittaa siis nimenomaan akseliputken laipasta, vetarin päästä mitattuna ei kerro ihan koko totuutta vaikka lienee tähän käyttöön sekin riittävä.
Omassa akseliputkessani (pidempi)vetari meni nippanappa paikalleen poskirattaaseen, mutta laakerin välykset meni nolliin ellei jopa jäänyt vähän kantamaankin. Oikaisu onnistui hitsaamalla akseliputkeen vastakkaiselle puolelle vastaavat hitsisaumat tuplana mitä tukirakenteessa oli.
Deluxe66
12.03.2014, 14:52
Kiitoksia. Veijarit aina välillä kyselee millonka jiippiä rakennellaan, että kyllä siihenkin pitäs taas ehtiä perehtymään.
Nuo tornit hitsasin irrallaan valmiiksi asti, sitten heppailin akseliin kiinni. Sitten vetäsin toisen puolen sauman akseliin kerralla ja heti toiselle puolelle. Varovaisuus ei tainnu olla sitä luokkaa kun tarkoitit :)
Noo mittailin tolleesti vetarin laipasta hitsailujen jälkeen ennen kuin otin vetarit irti ni ei ihan hirveesti ollu kääntyny. Nyt olis harkinnassa että tekiskö laakereidein paikalle holkit ja hakis paikallisesta rautakaupasta D30 umpijöötin, ni ei tarviis arpoa.
Deluxe66
13.03.2014, 08:44
Nonii tein ruuvasin reilun metrisen kulmaraudan akselin laippaan ja toiveikkaan rullamitta käteen, mittauspiste oli 550mm päässä akselin keskeltä.
Auton kulkusuunnassa ajateltuna heittoa oli 5mm, ei aiheuta toimenpiteitä.
Nuoruuden innolla raudat toiseen suuntaan, mutta mitä mitä heittoa on 24mm. Murikka on päättänyt lähteä yläilmoihin. Kolvi käteen ja yhdet saumat orikinaalien jousipetien viereen, nyt heittoa jäi 20mm. Seuraavaksi vetäsen orikinaalit jousipedit kuikkaan ja hitsaan vielä yhdet saumat jousipetien tilalle. Mittaus ja melkovarmasti kasaan. Sitten motonetin ostoskoriin yhdet laakerit ja lappu lattiaan.
Nurkkiin jää pyörimään yksi taka-akseli, ni sen voi sitten heittää alle jos tää rojekti meni iha reisille.
Deluxe66
17.03.2014, 17:24
No nii nyt on alkuperäiset jousipedit mäellä ja hitsasin vielä yhdet saumat juosipetien paikoille.
Sitten akseliputkeen kulmaraudat kiinni ja rullamitta käteen. Heittoa ei olekkaan enää ku 8mm siittä 550mm päästä. Eiku kasaan ja auton alle. Tiedä vaikka tänä vuonna pääsis ajamaanki?
Deluxe66
15.04.2014, 08:26
Sinnehän se putkahti. Sitten pitäs kurkistella kartaanijarun sisuksiin että jotta oonko laittanu vaijerin väärään reikään vai mitenkä on käyny? Joutuu melkein takapenkille jarrukahvan vetämään :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6385&pictureid=153762
pakojöötiin tuli aikonaan laitettua tommonen jatko ku tuli savut tupaan. Olikin sopivasti tommonen joustava osa tallissa vapaana.
Mulla oli joskus ljn kylkiputken päässä joku silikooni luttero :D se kans vähensi sisälle tulevan savun määrää ja ääniä kun tuli kylkilinjalle putken pää. Sellainen hyvä puoli siinä oli että kun se painui jotain kiveä vasten lyttyyn niin sen kuuli äänistä mutta mitään ei hajonnut :) ja yllättävän pitkään se aina kesti etten kuin paloi pilalle :D
Deluxe66
15.04.2014, 14:24
Minä mietin pään kipeäksi että mitenkä tuon putken tekis ettei tarviis joka keikan jälkeen korjailla. No päätin sitten laittaa tollei poikittain tuonne auton alle, sittenhän se pää vasta kipeeks tuliki ku savua pukkaamaan tuonne kapiiniin eikä auttanu vaikka ajeli avona. Tuo jousto-osa pelasti tilanteen eikä oo tarvinnu toistaseks korjailla.
Deluxe66
18.04.2014, 13:02
Ei edes kesä kerenny tulla ja autolla pääsi ajamaan :)
Varovasti ajelin tuossa lenkkiä eikä kartaani ainakin vielä ravistellu, tiedä vaikka rakentelut onnistu.
Pikkusen on semmoinen tunne että jos tälläkin akselilla lukko paukkuu ni joutuu remontin korjuuseen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6385&pictureid=153853
Deluxe66
08.05.2014, 13:11
Diipa daapa naapuri sanomaan että olis harvennusta tuloillaan ja rankoja jäis vähä ylikin. Pitihän se traktoriin tehä metsä varustus.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6384&pictureid=155347
Nyt kun on ollu jonkun aikaa maastopaineet 0,00bar ni pikkuhiljaa alkaa tuo renkgaskin menemään kurttuun. Pitää varmaan toiselle puolelle saada alipaineen puolelle :)
Deluxe66
26.05.2014, 08:42
Juhannus tulee. Otettiin rakkori hyötykäyttöön. Saattaa osa olla kyllä naapuirn Fendillä tuotu :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6384&pictureid=156387
Jospa sitä kohta jatkais pikkusen jiipin rakentelua.
Deluxe66
01.07.2014, 21:05
No nii nyt alko SJ projekti etenemään. Vaihtu kokonaan toiselle paikkakunnalle ja eri mies tekemään. Omistaja ei ainakaan vielä vaihtunu, lupasin kyllä että saa ajella niin paljo ku vaan haluaa. Puraseeko offi kärpänen sitten ja nimet vaihtuu luovariin? No se selviää aikanaan. Itellä on tuommoinen synnytyslaitos projekti ihan näillä näppylöillä ni ei kerkii oikein mitään tekemään.
Kesäloma alkoi ni piti kaivaa traktori esille.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6384&pictureid=158163
muutaman tunnin ahertamisen jälkeen näytti tältä
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6384&pictureid=158162
Kylvökausi taisi mennä jo ohi, mutta josko sitä pääsis talven kunnossa pito tarjous kilipailuun mukaan :)
Kohta ajetaan toi tallista pihalle ni pääsee mini jeepin siirtelemään viimosen päälle hyvälle paikalle. Tein 4 hyllymetriä lisää ni pääsee talliakin siivoileen.
Deluxe66
09.10.2014, 07:12
Kesäloma meni. Tämän vuoden tärkein projekti suoritetttu. SJ on takas omassa pihassa. Tallia on sotkettu lisää. Minioffroudi ei ole edenny mihinkään. Yksi projekti aloitettu lisää.
SJ palautu helmapalkeilla, toimivilla jarruilla, hailifti kiinnitettynä jne. Saattoipa käydä niin että offroad harrastajia tuli yksi lisää. Vahvistettu taka-akseli on pysynyt suorassa, voi toki johtua siitä että autolla ei ole ajettu kuin 50km pääosin asvaltilla :) SJ odottaa ehjänä seuraavaa ajokertaa.
Uusi projetki on melko erikoinen. Kait niitä typerämpiäkin projekteja on? Olen kylläkin yrittäny katella yhtä typerää netistä jne, mutta en ole löytäny. Jotenki hurahtanu tommosiin pienempiin kulkuneuvoihin. Tästä se lähti
http://i10.aijaa.com/t/00265/13460446.t.jpg (http://aijaa.com/nwF1R1)
Tässä kohtaa lähti lapasesta
http://i8.aijaa.com/t/00450/13504489.t.jpg (http://aijaa.com/gM6vsl)
16" rossirenkaat tuloillaan ja takaveto
http://i2.aijaa.com/t/00021/13528295.t.jpg (http://aijaa.com/xrSjS3)
Kiitos ja anteeksi
Deluxe66
17.02.2015, 14:26
Taitaa ola väärä foorumi, mutta laitan silti. Livenä aika häiriintyneen näköne siis tuo härveli.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6384&pictureid=170644
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6384&pictureid=170643
Tiiä vaikka kevväämmällä pääsis ruohoa leikkaamaan. Ohjausympyrän paikkaa pittää vähä tarkistella. Kaikenmaaliman muut hommat tehä ja sit oliski jo valmis.
Rengas / vanne yhdistelmälle on jo muitakin suunnitelmia ja voipi jopa joskus jotain uutta taas syntyäkkin?
Deluxe66
29.09.2015, 07:58
Mini jeeppi on nyt edennyt piitkästä aikaa. Siirsin sen nimittäin tallin päästä päähän :)
Tarkoitus olisi saada toimiva ohjaus seuraavaksi. Kavennettu hammastanko olisi jo valmiina. Rattiakseli ja ratti löytyy. Ristikkoniveliä on vähintäänkin tarpeeksi. Aika on oikeastaan mitä tuntuu aina puuttuvan. Laitan ratin keskelle autoa, niin ei saa vahingossakaan mahtumaan toista penkkiä.
Sitten olisikin oikeastaan ainoa koeajoa estävä seikka jousituksen / iskunvaimennuksen puute. Voipi olla että testiajoille hitsaan vaan teräsputkilla tukivarret jäykiksi niin näkee onnistuko mikään. Lähinnä nopeus ja taka-akselin ketjujen paikoillaan pysyminen arveluttaa tässä vaiheessa.
Onko jollakin linkki vinkkiä mitä iskari jousi yhdistelmää tälläiseen kannataisi tunkea? Puntarissa ei ole käynyt, mutta tulisko painoa 300kg. Rahaa jos laittais paljon ni valikoima olis tieten lähes rajaton, mutta kun on semmonen pienempi butjetti. Voisikohan jotku enduro mopon takaiskarit olla vaihtoehto?
Deluxe66
12.01.2016, 12:04
No niin vihdoin ja viimein löytyi aikaa ja inspiraatiota näihin autotalli touhuihin.
Susukilla on ajeltu vain pihapiirissä. Jakolaatikon keppi pomppas taas pois paikoiltaan, muuta kun lyhyt neliveto pelaa ni mennään sitten sillä tuossa pihassa. Pitäs varmaan investoida kepin korjaussarja.
Harmaalla Monarkilla on ajeltu puita ja pidetty hauskaa. Puita on pihaan ilmestyny n. 20 heittomottia, joka on minusta melko paljon tommoselle puutarha traktorille.
Motocross renkainen laite tuli ajokuntoon, mutta vaatii vielä jotain hieromista. Lapset ja minä ollaan sillä kuitenkin jo ajeltu. Ei tarvii kun käyntiin nykästä ni kuskeja on rivissä, joten riittävän hyvä tuli. Noita renkaita ja vanteita olis tarkoitus käyttää jossakin ultra kevyessä neliveto projektissa sittten joskus. Olkoon siis tuossa mustassa ruutulippu vehkeessä vielä toistaiseksi ja pitkän aikaakin varmasti.
http://i6.aijaa.com/t/00718/14053176.t.jpg (http://aijaa.com/6UwR1w)
http://i8.aijaa.com/t/00518/14061622.t.jpg (http://aijaa.com/ggQWqt)
Mini Jeeppiin olen nyt keskittymässä seuraavaksi. Alumiinin hitsaamista kokeilin vähä kun oli isolohkossa reikä. Aikansa kun piti grillissä ja hitsaili ja hioi niin taisi tulla lopullinen ja ehkä ehjäkin. Tallissa on semmoinen 200A AC/DC aito kiinalainen tikki. Turistina laitoin virrat heti 160A paikkeille, mutta kun rupes vaihteiston rattaat lähestymään noppeesti ni laitoin alle 100A.
http://i10.aijaa.com/t/00771/14072681.t.jpg (http://aijaa.com/KcDMx8)
http://i4.aijaa.com/t/00899/14072682.t.jpg (http://aijaa.com/q2rMoh)
Sitten rupesin askartelemaan ohjausta, etuvetoa ja jousitusta. Ahtasta on mutta kyllä sinne hammastankokin mahtuu ketjun välissä olemaan.
http://i5.aijaa.com/t/00102/14072683.t.jpg (http://aijaa.com/DmV9gY)
Takajousituksen ensimmäiset proto-osat on valittu. Iskunvaimennin on -80 luvun Orionin takaiskari ja jouseksi tulee Bilteman veneen lepuuttajan jousi. Mitään havaintoa ei toimivuudesta ole, mutta monimutkainen tästä ainakin on tulossa :) Iskari tulis tuollei etualaviistoon. Takatukivarteen pitää lisäillä korvake jne. Noo kokeillaan tämmöstä kun sattuu romut olemaan jo tallissa.
mettäsika
12.01.2016, 14:05
mistä tuo etuperä on vai oletko senkin ihan itte väsänny
Deluxe66
12.01.2016, 14:54
Etuperä on "otettu" Sussuki switftin laatikosta. Ei nyt löytynyt parempia kuvia kuin tämä
http://i8.aijaa.com/t/00672/12603760.t.jpg (http://aijaa.com/9idBjw)
Elikkäs leikkasin ylimääräiset laatikon kuorista pois ja jätin vain tasauspyörästön kohdan käyttöön. Sitten sorvailin ja hitsailin 1/2" ketjupyörän sussukin hammaspyörän tilalle. Tasaupyörästö on vielä käytössä hitsasin vaan pellin palat murikan ulkokuoreen ettei kaikki kura ja velli pääse sisään. Meinasin laittaa pellin palaseen rasvanipan, ni voi sitten ruutata koko keksinnön rasvaa täyteen. Yritän muistaa ottaa kuvia etuperästä kun se pitää kuitenkin jossakin välissä purkaa tuolta pois.
Deluxe66
15.01.2016, 13:59
Jotakin tämmöstä tulee takaheilahduksen vaimentimesta.
http://i4.aijaa.com/t/00568/14074698.t.jpg (http://aijaa.com/7wC69J)
Teen toisenkin tuohon vaiheeseen ja kehittelen nuo jotenkin häkkyrään kiinni ni pääsee näkemään onko juosi voima sinne päinkään ja onko iskari liian jäykkä tai jotain. Jos on tominnan edellytyksiä, niin täytyy sitten noita torneja vahvistella.
Deluxe66
18.01.2016, 12:14
Pitää nyt heti taas päivitellä kun jotain olen saanut aikaiseksi. Oikeestaan pakkasten takia olen joutunut menemään talliin kun ei meidän vuoden ikäistä jäpiskää tuonne kolmenkympin pakkaseen laiteta nukkumaan. Pikku-ukko nukkuu ulkovarastossa +5 asteessa ja minä olen siinä välittömässä läheisyydessä seinän toisella puolella eli tallissa. On se lasten hoito välillä vähä erilaista :)
Hammastangon asemointi alkoi ja tuohon se olis tulossa. Pikkusen heppasin vasta kiinni ni voi sitten siirrellä. Lopullinen paikka varmistuu kunnes ketjunkiristimet on paikoillaa. Yläpuolelle on kehittymässä irrotettava putki, johon olis tarkoitus kiinnittää myös tuota etuperää, kun on tuo yks M8 pulttikin tuossa ihan huulilla. Melkein sain suoraan sahattua noo täytyy enskerralla yrittää sahata vinoon ni voi onnistua paremmin.
http://i9.aijaa.com/t/00824/14077322.t.jpg (http://aijaa.com/TU9zLl)
http://i11.aijaa.com/t/00289/14077323.t.jpg (http://aijaa.com/2m3HdT)
Aamulla piti käydä pikaseen tarkistamassa iskunvaimentajan tilat ja samalla otin pari kuvaa koko häkkyrästä.
http://i9.aijaa.com/t/00127/14077324.t.jpg (http://aijaa.com/XBDzXv)
http://i6.aijaa.com/t/00271/14077325.t.jpg (http://aijaa.com/yG6sdY)
Mittailujen ja ihmettelyjen jälkeen tulin siihen tulokseen että iskari mahtuu liikkumaan suunnitellulla tavalla, joten lisää putkia yhteen ja iskari lopulliseen muotoonsa. Nuo kolmiot hitsataan siis takatukivarren päälle. Hitsasin yhden holkin tuohon kylkeen. Pitää sitten nostaa tai laskea tarpeen mukaan.
http://i11.aijaa.com/t/00889/14077326.t.jpg (http://aijaa.com/RiBFvi)
Eihän tuo iskari kaunis ole millään, mutta kohta valmis ja kelpaa minulle. Jonkun kotelon sisään se menee kuitenkin.
Deluxe66
20.01.2016, 07:57
Pikkuauto etenee pikkuaskelilla eteenpäin kuitenkin toistaiseksi. Saa nähdä pitääkö nuo viritykset purkaa ja tehdä kokonaan erilailla? Nyt olisi kuitenkin sitä vaille että vois laittaa iskarit ja renkaat paikoillee ja heivata tuon pukin tuolta alta pois. Eihän siitä ole kuin 2,5 vuotta kun sen tuonne alle pukkasin :)
http://i7.aijaa.com/t/00291/14078632.t.jpg (http://aijaa.com/w6GPtA)
http://i10.aijaa.com/t/00568/14078633.t.jpg (http://aijaa.com/6lU0ZR)
http://i5.aijaa.com/t/00637/14078634.t.jpg (http://aijaa.com/TefGS4)
Takavetoakselit joutunee tekemään uudet kun tuli tehtyä vähän väärässä järjestyksessä. Laipat vemputtaa ja laakeria varten sorvatut kohdat on persikasta. Nyt nuo lyhyet tumpit purkaantuu tuolta neliöputken sisältä päin, mutta seuraavat taidan tehdä sillei että purkaantuu tuosta vanteen laipan puolelta.
Deluxe66
26.01.2016, 07:18
Pikkasen etenee. Hammastangon poikkipalkki on heppailtu kasaan. Pikkune korvake tuli myös tuohon etuperään päin.
http://i4.aijaa.com/t/00756/14083657.t.jpg (http://aijaa.com/3Q4jBe)
Ohjauspylvästä ja istuinta on tarkoitus kehitellä seuraavaksi. Kirkeyn alumiini jakkaroita on kuuklattu ja omat visiot on kehittymässä. Tilanahtauden vuoksi meinasin tehdä irrotettavan ohjausympyrän.
Sen verran olen mittaillut ja tutkinut että jakkaran pohjan pitäisi olla mahdollisimman matala ja selkänoja pitää olla ainakin 20 asteen kulmassa. Piru ku nuo ukot kasvaa noppeempaa ku tämä häksätin valmistuu :)
Deluxe66
28.01.2016, 12:03
Ohjauspylväs alkaa olemaan kiinnikkeitä vaille valmis. Rakennustarvikkeina on käytetty Susuzuki sfithtiä, päältäajettavaa ruohonleikkuria ja putken pätkiä. Kuskeja on ainakin neljä, ikä haitari 3v - 40v joten tein rattiin tuommoisen yksinkertaisen pituuden säädön. Lukituksen teen joko tappi reikään tyyppisesti tai sitten portaattoman puristusliitoksen.
http://i3.aijaa.com/t/00063/14084979.t.jpg (http://aijaa.com/91ujk1)
http://i2.aijaa.com/t/00214/14084980.t.jpg (http://aijaa.com/0Zln2X)
http://i10.aijaa.com/t/00419/14084981.t.jpg (http://aijaa.com/3i16tk)
Jätin tuon susukin ratin ja rattiakselin poorin pätkän jemmaan jos tarviikin isompaa ruoria. Tuo ruohonleikkurin ratti vaikuttas tässä vaiheessa aika hyvältä noin niin kun junioreiden hyppysiin. Ohjaustehostin saadaan äkkiä kun vaihdetaan susukin ratti tilalle.
Deluxe66
01.02.2016, 07:56
Nyt olisi ohjauspylväs valmis ja kiinnikkeet puoli valmiit. Ratti akseliin tuli n.100mm etäisyys säätö. Lukitus tapaa en ole vielä päättänyt.
Muistin varassa tein unipallleja varten kierreholkit ni tuli M10 ku piti olla M12. No nyt olis uudet sorvattu, joten laikataan väärät pois uudet tilalle. Etunavat on tehty Suzuki Swiftin osista ja ainesputkesta. Pyörän laakerit on ihan normaalit kuulalaakerit. Kohtuulliset isot kylläkin, joten ajattelin että kestää. Vetoakselin pituus pitäisi keksiä ja hitsailla kestäväksi.
http://i11.aijaa.com/t/00875/14088573.t.jpg (http://aijaa.com/1WXjdQ)
Tallissa oli kolmen kopla ratin takana istumassa. Leikkaa liimaa operaation jälkeen alkoi ratin paikka löytymään.
http://i7.aijaa.com/t/00943/14088574.t.jpg (http://aijaa.com/noyQ9o)
Ahdasta meinaa olla, mutta juuri sopivasti oli tilaa.
http://i10.aijaa.com/t/00115/14088575.t.jpg (http://aijaa.com/idQIdH)
Toinen takajousi oli tallissa, joten äkkiä paikoilleen ja testaamaan miten liikeradat ja jäykkyydet passaa. Liikerata osu melko hyvin. jouseen jää pari senttiä puristus varaa ja iskarin omat pohjaanlyöntikumit alkaa pohjaamaan ennen kuin rengas ottaa runkoon kiinni = antaa olla toistaiseksi noin. Piti maski laittaa malliksi ni motivaatio taas kasvaa :)
http://i7.aijaa.com/t/00952/14088576.t.jpg (http://aijaa.com/qtrTjL)
Deluxe66
04.02.2016, 07:29
Koska tähän on tulossa pikkune moottori niin ajattelin lisätä ylämäkiavustimen.
http://i10.aijaa.com/t/00954/14091521.t.jpg (http://aijaa.com/IFsSsK)
Tästä romukasasta lähdin liikenteeseen.
http://i4.aijaa.com/t/00479/14091522.t.jpg (http://aijaa.com/KWREYW)
Ja tämmöinen siitä sitten tuli.
http://i2.aijaa.com/t/00229/14091525.t.jpg (http://aijaa.com/qNIMe7)
http://i7.aijaa.com/t/00444/14091526.t.jpg (http://aijaa.com/wOGwH6)
Elikkäs vaihdekeppi hässäkkä siitä sitten tulikin. Puuttuu enää korvakkeet ja välitanko.
Molemmat jouset on nyt paikoillaan. Minun painolla jää reilu reilu 50mm rungon ja renkaan väliin ja poikien painolla perä on tässä vaiheessa n.50mm alempana kuin suunnittelin. Onneksi tein korkeussäädettävät noista iskarin torneista. säätö tapahtuu tosin siten että leikkaa rälläkällä poikki ja tekee uuden pidemmän tornin. No eipä tehdä vieläkään mitään takajousitukselle tässä vaiheessa.
Jakkara olisi nyt suunniteltu ja poika teki ensimmäisen vähän pienemän version.
http://i8.aijaa.com/t/00551/14091523.t.jpg (http://aijaa.com/hdm7wF)
http://i11.aijaa.com/t/00177/14091524.t.jpg (http://aijaa.com/OrnJME)
Seuraavaksi teen 1:1 joko pahvista tai vanerista. Sitten ukot istumaan niin näkee onko sinnepäinkään. Lopullinen jakkara tulee todennäköisesti s.2mm alumiinista.
Seuraava uusi projekti onkin sitten polkimet. Tallista löytyy Orionin polkimet, joista lähdetään liikkeelle.
Toi jakkarahomma näyttää asialliselta, oon suunnitellu samaa täyskokoselle ihmiselle kun kirkeyn tilaaminen on nuljulle kallista :D Tuleeko verhoilua tai pehmusteita?
Deluxe66
05.02.2016, 10:53
Kiitoksia. Muutamia malleja kattelin ja tuo näytti jotenki helpoimmalta tehdä. Tuohon tötteröön kun ei aikuisten malli mahdu niin tehdään itse.
Mitoitus olis tarkoitus tehdä sillai että oma ahteri menis ilman pehmusteita ja pienemmille pitää askarrella jotkut pehmusteet. Telttapatjaa tai jotain muuta mikä ei heti vedä kaikkia vesiä sisäänsä.
Deluxe66
08.02.2016, 12:35
Sinnepäin jakkara tehty vanerista. Oma arse mahtu just ja juniorit hyvinkin. Muuten vois alkaa vaikka askartelemaan, mutta tuli uus idea just eile. Noille iskareille pitää jotkut suojat tehdä niin voisi yhdistää ne istuimen osaksi. Eli tekis semmoiset iskarin kotelot että ne toimis samalla istuimen sivuttaistukena. Täytyy vähän sulatella ajatusta ennen kuin ryhtyy metallia leikkelemään. Kaikki puusepät lyö varmasti käsiä yhteen kun alla olevaa luomusta ihailee :)
http://i4.aijaa.com/t/00448/14095082.t.jpg (http://aijaa.com/A8NLLZ)
Vaihdekeppiä kasailin ja pikkusen piti lisäillä mutkia kun otti poikkiputkeen kiinni. Pitää illalla taas uudella innolla kokeilla käykö paremmin nyt paikoilleen.
http://i8.aijaa.com/t/00214/14095083.t.jpg (http://aijaa.com/Z5vo1b)
http://i2.aijaa.com/t/00648/14095084.t.jpg (http://aijaa.com/MmmiIJ)
Pyörännapoihin olisi nyt heppailtu raidengon kiinnityspisteitä, joten toimiva ohjaus olisi kohtsillään valmis. Onko sitten toimiva geometria ni se onkin ihan toinen juttu.
Deluxe66
10.02.2016, 08:10
Ei menny niin kuin strömsöössä. Pittää ettiä Ackermannin yhteystiedot jostakin.
http://i3.aijaa.com/t/00499/14096477.t.jpg (http://aijaa.com/LdpLLS)
Hammastangon lyhensin todennäköisesti liian lyhyeksi kun tuli pikkune aivopieru. Sehän on tietenkin paikallaan ollessaan lyhyempi kun nuo varret on alaviistoon. No jatketaan tarvittaessa.
Nuo navassa olevat putket on passattu tuohon kohtaan tilanahtauden vuoksi. Renkaaseen päin ei mahdu ilman että laittaa navan ja renkaan väliin speiserit. Ennen speireiden tekoa pitäs käydy mittaamassa muulin leveys kun ajatus oli saada tämä häksätin mahtumaan jarruttoman kärryn sisään, niin vois mennä pihan ulkopuolellekin ajelemaan. Ylös- tai alaspäin ei voi siirtää kun ottaa tukivarsiin kiinni. Uniballin kierreholkit on hitsattu navan ulkoreunaan, joten niittenkään siirto ei onnistu ilman että tekeen jonkun korvakkeen. No ei siinä auta kun hakea raidetangon päälle parempi paikka ja katella sitten mitä pitää tehdä.
Edit:
Onhan noissa uniballeissä säätö mahdollisuus. Pitää hinkata kierteet laidasta laitaan ja tutkia mitä tapahtuu? Voi kun olisikin noin yksinkertaista :)
Deluxe66
11.02.2016, 12:03
Hinkkasin rutosti, mutta tiesihän sen että reisille menee. Vanha kunnon rälläkkä remontti käyntiin. Ylätukivarsia lyhensin 70mm. Etunapoihin tein yläpallonivelen paikan siirron. Tuosta lähdetään liikkeelle.
http://i10.aijaa.com/t/00153/14097620.t.jpg (http://aijaa.com/DhWhFT)
Yläpallinivelen paikka on nyt tuossa putken päässä. En sitten vieläkään tiedä toimiiko paremmin, mutta tehty on jo. Ainakin raidetangolle tulee reilusti enemmän tilaa, koska siirrän ylätukivarren paikkaa ylemmäksi myös rungossa. Tällä remontilla saa myös raidentangon lähemmäksi kääntöakselia jospa vikana oli liian kaukana oleva raidetangonpää.
http://i2.aijaa.com/t/00238/14097621.t.jpg (http://aijaa.com/mI3uzu)
Seuraavaksi onkin sitten uusien korvakkeiden hitsuu runkoon. Sitten pitää nostella ja käännellä renkaita niin näkee tuliko parempi.
Deluxe66
15.02.2016, 11:50
No niin syspension Evo2 alkais olemaan valmis. Parempi tuli mutta tuliko hyvä niin se on taaskin ihan toinen juttu. Nyt kääntyy renkaat noin summassa kateltuna riittävästi ja sisempi renkas vähän enemmän. Hammastangossakin riitti pituus kun nuo raidetangon paikat vaihtui ylemmäksi. Liimailen osat kasaan ja eiku kohti seuraavia haasteita.
http://i6.aijaa.com/t/00936/14100530.t.jpg (http://aijaa.com/XtUiZp)
http://i1.aijaa.com/t/00928/14100531.t.jpg (http://aijaa.com/EjQ4jv)
http://i11.aijaa.com/t/00285/14100539.t.jpg (http://aijaa.com/LZafBW)
Nyt on etunavat toistaiseksi valmiit. Turhan painavat tuli, mutta seuraavat voikin tehdä sitten erilailla. Tuohon vaihdekeppi hässäkkään olisi tarkoitus hitsata kaasupoljin kiinni.
Deluxe66
18.02.2016, 11:50
Testikuljettaja kävi kokeilemassa vaihteiston toiminnan tason. Voipi olla että ei aski kerkeä mukaan ihan jokaiseen vaihtoon.
http://i11.aijaa.com/t/00973/14102581.t.jpg (http://aijaa.com/oxAXnJ)
Oi joi pukit alta pois ja rullaava häkkyrä tallissa.
http://i11.aijaa.com/t/00199/14102582.t.jpg (http://aijaa.com/joJNRv)
Se oli kaunis syksyinen keli 2013 vai oliko sillo paska keli, mutta kuitenki silloin laitoin rungon pukkien päälle. Eihän tuo etujousituskaan vielä valmis ole, mutta pysyi runko kuitenkin jousien varassa. Etujouset on kiina skoden takajouset. Voi joutua laittamaan vielä toiset rinnalle? Paino kun tuppaa aina vaan kasvamaan rojektin edetessä. Jospa koeajolle pääsis näillä.
Yläkorvakkeet on tuommoiset väliaikaiset versiot, joilla voi siirrellä yläpäätä keskemmälle tai ihan tuohon reunaan missä kiinnikkeet nyt on. Säätelen paikan kohdilleen ja teen kiinteät yläkorvakkeet. Rinnalle tulee vielä jotkut auton iskunvaimentimet mitä lojuu tallin lattialla
Osto-osien kustannus 4 x jousituksen osille olis tässä vaiheessa n.30€. Elikkäs mitää offroad pro tason toiveita ei ole asetettu. Kattelin myös hyviä mönkijän jousitus settejä, mutta kun ei nyt olis +1000€ laittaa.
Tuohon penkin takana olevaan levyyn on merkitty +200mm viiva. Siihen korkeuteen pitäisi joku pikku nätti putkihäkkyrä rakentaa, niin pysyisi oma kuulakin putkien sisäpuolella. Työvalojen kiinnitysrautoja olen kuuklaillut, joten voipi olla että joku työvalojen + turvakaarien yhdistelmä istutetaan tuohon päälle.
http://i2.aijaa.com/t/00671/14102604.t.jpg (http://aijaa.com/or2Hdk)
Tuohon tuli kaasupoljin. Pitää vielä taivutella ja lyhennellä poljin sitten kun saapi paikoilleen. Etuvedon ketjun kiristin alkoi myös rakentumaan. Meinasin laittaa eteen ja taakse vielä semmoset motocross pyörän kumirullat jousikiristyksellä, niin vatkaaminen olisi toivottavasti minimoitu.
Deluxe66
07.03.2016, 13:59
Pieni auto = pienet tilat. Tuohon kohdille asettui etuketjunkiristin. Valokuvasta vähän huonosti näkee, mutta tavaraa menee jo nyt ristiin rastiin eikä kaikkia osia ole edes tehty saatika keksitty.
http://i3.aijaa.com/t/00084/14118131.t.jpg (http://aijaa.com/HMN5Fc)
http://i4.aijaa.com/t/00939/14118132.t.jpg (http://aijaa.com/FDQgXR)
Väliakselille olisi tulossa auton ainoa jarru. Joutui pultin kannatkin madaltamaan kun jarrusatula ei muuten mahtuisi. Jarruksi tulee scootterin etujarru ja joku moottorikelkan levy. Ilmausruuvin joutuu laittaa väärään suuntaan, kun tilaa satulalle ei ole. Ketjunkiristin pitäsi nyt olla valmis. Kiristäminen tapahtuu kahdella M8 pultilla noiden reikien läpi. Melko juureen meni, mutta jospa woima riittäisi noinkin.
http://i3.aijaa.com/t/00580/14118133.t.jpg (http://aijaa.com/k3GvCS)
Hidasta on tämä nippeleiden turaaminen, mutta jotakin taas valmistuu joskus.
Deluxe66
23.03.2016, 22:36
Jossakin välissä ehtiny vähän talliinki.
Takatukivarsiin piti tehdä varulta annasku iskä näyttää kolmio tukia.
http://i5.aijaa.com/t/00943/14120631.t.jpg (http://aijaa.com/23Rmiq)
http://i7.aijaa.com/t/00709/14120632.t.jpg (http://aijaa.com/DMndLQ)
Väliakselille alkaa löytymään täytettä.
http://i5.aijaa.com/t/00266/14129485.t.jpg (http://aijaa.com/qX7lE9)
http://i4.aijaa.com/t/00229/14129486.t.jpg (http://aijaa.com/TDlVF8)
Pitää lisätä kohta kenkalusikka työkalupakkiin. Ostin pojan mopediin uuden pääsylinterin ja samalla tuli kolme jarrusatulaakin. Osat on alunperin 200cc kiina mönkkäristä. Väliakselille tulisi nyt sitten 200cc monkijän takajarrusatula. Siinä on vaijerillekin paikka, joten voi helposti askarrella käsijarrunkin tähän keskintöön.
Rattaat ja jarrulevy on tinattu paikoilleen. Kuvassa näkyy myös yksi takatukivarteen lisätty kolmio pala.
http://i3.aijaa.com/t/00744/14130886.t.jpg (http://aijaa.com/ZYG9LA)
Etuvetareihin meinasin tehdä liitoksen putken avulla. Löytyi n.3mm paksulla seinämälllä olevaa putkea, jossa on vähän liian pieni sisäreikä. Tein koevedoksen siten että halkaisin putken ja hakkasin vetoakselin tumpit putkeen. Nyt pystyy säätämään vetarin pituuden oikeaksi paikalleen asennettuna. Rälläkän viilto aukeaa sen verran suureksi että sen läpi pääsee hitsaamaan vetarin ja putken toisiinsa kiinni. Hitsauksen jälkeen voi vaikka rälläköidä samanmoisen railon vastakkaiselle puolelle. Olen ymmärtänyt että pitkittäinen sauma voisi olla hyvä tuommoisessa vetari jatkoksessa. Ymmärryksen taso selviää sitten kun pääsee rymyämään.
Deluxe66
27.07.2016, 11:27
Piitkästä aikaa kävin suzukin leimaamassa ja taitaa tulla myyntiinkin koko keksintö. Hirvee mopo kuume iskeny. Pitää tässä kehitellä ilmoitusluontoinen esitys tuonne myyntipalstan puolelle. Romujen määrä vaan lisääntyy eikä aika riitä ajeluun.
Mini jiippiin on suunniteltu turvakaaret uusiksi. Pitää näyttää vähän rälläkkää ja sommitella takakaari ihan taakse. Yläputket tulee kaarevaksi, jolloin pitäs tulla yli 20cm lisää korkeutta ilman että tulee törkeän ruman näköinen. Tai niin ainakin toivon. Yläputkiin hitsaan 3mm pellin palan kuskin yläpuolelle niin ei tule kivet kurkaamn kabiiniin jos pyrät osoittaakin ylöspäin jossain vaiheessa. Jeeppi olis tekemistä vaille valmis :)
Deluxe66
14.04.2017, 21:05
No eipä se susuki tullukkaa myyntiin. Syksyllä oikein ajoinki sillä. Talvella ajeltiin pari kertaa pihassa. Yhtäkkiä hävis etuveto. Meinasin jo alkaa taas purkamaan jakolaatikon keppiä irti, kun se välillä pomppaa paikoiltaan. Korjasin tilanteen kääntämällä napalukot takaisin päälle. Pitäs varmaan vähä virkistäytyä
Alkasin katsastusremonttia tekemään. Jarrusatula aivan jumissa. Mistähän löytyy aisin 51mm satulaan tiivisteitä ja varmaan joutuu ainakin yhden männän uusimaan.
Alkasin katsastusremonttia tekemään. Jarrusatula aivan jumissa. Mistähän löytyy aisin 51mm satulaan tiivisteitä ja varmaan joutuu ainakin yhden männän uusimaan.
Eipä hirveitä maksa jos tilaa koko satulan mäntineen ulkomaita. Ite just vaihdoin koko setin ja kyllä on vanhat männät ja satulat ruosteessa, kaatopaikkakamaa.
Deluxe66
15.04.2017, 09:52
Kyllä sekin käy. Ruosteessahan nuo on ympäriinsä. Onko sulla linkkiä heittää mistä tilasit.
Korjaussetit ei toisaalta paljoa maksa: http://m.ebay.com/itm/SUZUKI-SJ-410-GYPSY-BRAKE-CALIPER-REPAIR-KIT-GENUINE-TVS-29932005-ECspares-/361815775104?hash=item543de69780%3Ag%3ACmoAAOSwgmJ XysWZ&_trkparms=pageci%253Ae0d560bc-21ef-11e7-adcb-74dbd1806719%257Cparentrq%253A7238dd5915b0a2aba625 3ef8fff95115%257Ciid%253A1
Ite laitoin noi: http://m.ebay.com/itm/fits-SUZUKI-SJ410-SJ413-1981-to-1990-LH-FRONT-BRAKE-CALIPER-JAPANESE-CARS-ONLY-/401274308383?hash=item5d6dd0071f%3Ag%3AqucAAOSw4A5 YndIU&_trkparms=pageci%253A37e0182e-21f0-11e7-adcf-74dbd18033a9%257Cparentrq%253A723b168f15b0a6063606 8262fffc0d53%257Ciid%253A16
Edullisempi vaihtoehto: http://m.ebay.com/itm/Brake-Caliper-fits-SUZUKI-SJ410-1-0-Front-Left-82-to-88-5510070A00-5510070A01-/232097925822?hash=item360a1d4abe%3Ag%3AZ4YAAOSwCGV X7Gx3&_trkparms=pageci%253A6f64e4be-21f0-11e7-b642-74dbd1800dad%257Cparentrq%253A723c834515b0a2ab98bf 0ac4fff61bc7%257Ciid%253A10
Edit: eBay:hin hakusanaksi "SJ410 brake caliper" niin löytyy kaikkee jarruhilpettä
Deluxe66
30.05.2017, 18:16
Do diin. jarrut on kasassa. Motonetin simota vai mikä se oli osat kävi.
Meille uusi susuki
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6384&pictureid=203736
Voimansiirto- ongelmia meinaa olla, mutta josko sen tälle kesälle saisi ajoon. Aito avomalli :)
Deluxe66
21.05.2018, 15:36
No niin Sj on avona ajossa ja alkaa pikkuhiljaa tympimään pakokaasun takaisinkierto. Hyttiin tulee käryä melko riittävästi.
Minkähänlainen pakojööti pitäisi olla että kaasut ei tulisi hyttiin? Tällä
Hetkellä on evo4 käytössä. Putki tulee suunnilleen kuskin kohdalta takaa hieman korilinjan ulkopuolelle ja pienellä käyrällä alaspäin.
artsi777
21.05.2018, 19:11
No niin Sj on avona ajossa ja alkaa pikkuhiljaa tympimään pakokaasun takaisinkierto. Hyttiin tulee käryä melko riittävästi.
Minkähänlainen pakojööti pitäisi olla että kaasut ei tulisi hyttiin? Tällä
Hetkellä on evo4 käytössä. Putki tulee suunnilleen kuskin kohdalta takaa hieman korilinjan ulkopuolelle ja pienellä käyrällä alaspäin.
Mulla on kans avo ajossa eikä mitään ongelmaa vakioputkella
Deluxe66
23.05.2018, 07:48
Ookoo mun autoon ei ehkä vakioputki enään sovi sellaisenaan, koska tankki on takapenkin paikkeilla + muut muutokset.
Hetken kuukkeloinnin jälkeen näyttäs originaali putki olevan alaviistoon. Kokeilen semmosta seuraavaksi.