View Full Version : Huoltoauton varusteet
Mitä olette saaneet katsatuksessa merkittyä huoltoauto varusteiksi ? Työkalulaatikon laitan, mutta viilapenkille ei ole käyttöä. Olisi hyvä jos ei tarvitsisi laittaa ylimääräistä romua roikkumaan autoon.
mulla ainakin riitti työkalulaatikko ja työkaluja
No mulla on hj61 toyota huoltoauto ja sinne on laitettu kuljettajan penkin taakse muovinen halpahallimallinen työkalulaatikko porakärkiruuveilla lattiaan. Toissapäivänä viimeksi leimattu ja ei kukaan kommentoinu siitän mitään.
tekniikkamies
28.11.2013, 10:47
Mulla tulee mieleen, että sellaiset varusteet on hyviä mitä oikeasti kaipaa. Itsellä on tarvetta useasti vaikkapa invertterille ja kompressorille.
Työkalulaatikko ja vinssi on täällä katsastusvarusteina.
ipancruiser
28.11.2013, 11:34
Moro
VINSSI?
Pohjoispohjanmaalla on aina riittänyt että on ruuvipenkki ja työkalulaatikko.
Ja monesti ovat olleet perhon sidonta kokoluokkaa.
Eikös siihen kannata laittaa vain ne mitkä on pakko olla? Jos laittaa 180osasen työkalusarjan ja sit jossain ratsiassa/katsastuksessa ne onkin unohtunut johonkin... sit keljuttaa.. eikös se pakki ja lasten ruuvipenkki kiinteästi riitä täyttämään huoltoauton kriteerit..
Moro
VINSSI?
Pohjoispohjanmaalla on aina riittänyt että on ruuvipenkki ja työkalulaatikko.
Ja monesti ovat olleet perhon sidonta kokoluokkaa.
Ei tässä olekaan kyse siitä mikä riittää, vaan siitä että autoon on laitettu järkevät varusteet ja ne on sitten täyttäneet myös huoltoautovaatimuksen.
Itse kun pruukaan olla enemmän jumissa kuin sitoa perhoja niin tää on ollu mulle ihan hyvä setti. Eipä silti, ruuvipenkkiäkin olisi reissuissa joskus tarvittu mutta sen ois sitten pitänyt olla aika paljon jämäkämpää tekoa ja asennusta kuin keskivertohuoltoautovarustuksessa..
Mulle inssi väitti ettei vinssi ole huolto varuste, kun ei ole hinausauto. Vinssi kyllä löytyy autosta. Pitää yritää sillä, työkalulaatikolla ja työkaluilla jos kelpais.
Mulle inssi väitti ettei vinssi ole huolto varuste, kun ei ole hinausauto. Vinssi kyllä löytyy autosta. Pitää yritää sillä, työkalulaatikolla ja työkaluilla jos kelpais.
Vinssiä voi perustella vaikka sillä, että saa kaivinkoneeseen vedettyä telat helpommin päälle
tekniikkamies
28.11.2013, 15:28
Oisko huolto-autoksi rekisteröimisestä jotain hyötyä jos on N1G pickup kovalla katteella, joka täyttää ne mitat mitä kuuluu ja autossa on tarkoitus olla mukana monenlaiseen huoltamiseen liittyviä varusteita?
Pitäskö porukalla kerrata mitä olikaan huoltoauton erot, hyödyt ja haitat verrattuna N1G pakettiautoon?
Yleensä jos jonkinlaiset firmat kuskailee pakuilla ja kevytkuorma-autoilla vaikka minkälaista huoltovarustusta.
Ei ole hyötyä muuttaa pakua huolto autoks, mun käsittääkseni
Ei ole hyötyä muuttaa pakua huolto autoks, mun käsittääkseni
Paitsi toi kova kate, hytin korkuista kovaa katetta kun ei saa olla autoverolain 23§:n mukaisessa pakussa, tilavuus- ja korkeusvaatimukset eivät täyty. Huoltoautona ei väliä mitoilla.
Ok olen ollu siinä uskossa, että sais olla jos "klipsuilla"kiinni, tai remmeillä
Käviskö paineilmakompressori varusteeks,sellanenhan löytyy monelta ja ois perusteltavissa huolto- ja remonttihommiinkin.Ja oon käsittäny että huoltoautolla ei saa (virallisesti) ajaa ns. omaa ajoa tai hurua,aina pitäis olla perusteena että on menossa/tulossa jostain remontista?Mutta paljon mahdollista että oon käsittäny väärinkin :D
Olikos vielä niin, että jos sen katteen saa lukkoon niin on henkilöauto ja verottaja kiittää SUURELLA laskulla :eek:
BJ-40/76
28.11.2013, 21:01
Olikos vielä niin, että jos sen katteen saa lukkoon niin on henkilöauto ja verottaja kiittää SUURELLA laskulla :eek:
Jos kate on kiinteää ainetta, ja ei täytä umpipakettiauton mittoja, niin vero menee maksuun. Pressu ok, vaneri/lasikuitu ei, vaikka on kiinni vain kumikalalla!
Periaatteessa myös huoltoauto voidaan verottaa jälkeenpäin, jos työkalut on merkitty otteeseen, ja sitten ne unohtuu kotiin. (sitä en tiedä, riittääkö joku rekisteriotteeseen merkitty estämään k.o veron)
Itsellä hj-61:ssä oli kiinalainen 5 tai 6" ruuvipenkki takaluukun sisäpinnassa, siten että tuli "ulos" työskentelyasentoon kun luukun avasi; ja monta kertaa on käynyt mielessä laittaa myös henkilöauto hdj:n samanlainen, oli niin kätevä kaikessa pienessä rempassa....
kyllä jyväskylässä on yks pikappi paku jossa lavalla semmone lavakate härdelli missä on pohja seinät ja katto liinoilla vedetty kiinni orkkis lavalle ja leimalla oli erikseen kysyny, että kelpaako ja inssit oli yhdessä tulkinnu sen kuormaks, eli kelpas leimalle pakuna
Käviskö paineilmakompressori varusteeks,sellanenhan löytyy monelta ja ois perusteltavissa huolto- ja remonttihommiinkin.Ja oon käsittäny että huoltoautolla ei saa (virallisesti) ajaa ns. omaa ajoa tai hurua,aina pitäis olla perusteena että on menossa/tulossa jostain remontista?Mutta paljon mahdollista että oon käsittäny väärinkin :D
Käy pikku kompurakin, ajoneuvojen ja koneiden huoltoon tarkoitettu laitehan se on.
Ja onhan se normi pakukin "yksinomaan tavaran kuljetukseen tarkoitettu", mutta saahan silläkin kirkkoreissut ajella.
Tarvitseeko perustella vinssiä, jos kaverillakin on ja pysty asian todistamaan
kyll se vinssi saa siinä olla, muttei välttämättä inssi hyväksy sitä huoltoauto varusteeksi
Tarkoitin juuri sitä että varusteeksi. Kaverilla on kanssa huoltoauto jossa vinssi merkattu varusteeksi. Jos mulla on kopio / kuva kaverin otteesta, voiko katsastus mies sanoa ettei käy varusteeksi
khonkonen
29.11.2013, 11:11
Mulla on pajerossa työkalulaatikostot. Molemman takalokarin päälle rakennettu laatikko työkaluja varten ni se riittää kun on monikossa. Yksi varuste ei riitä.
helmapelti
29.11.2013, 14:00
Minimi varustus tietenkin, työkalulaatikko ja viilapenkki. Muuta sitten oman tarpeen mukaan, ei niitä pidä pakollisiksi kirjata. Mulla on nyrkin kokoinen viilapenkki ja kyllä siinä on tullut porailtua ja rälläköityä monenlaista.
Ilmankin pärjäsi mutta nyt kun se on niin kyllä sille käyttöä löytyy.
tekniikkamies
29.11.2013, 15:03
Käy pikku kompurakin, ajoneuvojen ja koneiden huoltoon tarkoitettu laitehan se on.
Ja onhan se normi pakukin "yksinomaan tavaran kuljetukseen tarkoitettu", mutta saahan silläkin kirkkoreissut ajella.
Maasturissahan ei mielellään koria muuttele, mutta pickupissa ei ole kovin vaikea täyttää kolmen kuution ja 1,3 metrin vaatimusta.
Tarpeeksi iso tavaratila lähinnä parantaa auton käytettävyyttä. Korkeuden haitallista vaikutusta voi vähentää muotoilemalla katteen etuosa ilman vastusta pienentäväksi ja se voi jatkua ohjaamon ylle. Samalla saa käyttökelpoista tilaa vaikka pitemmälle roinalle kuten tikkaille tms.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ensirekisteroinnin_jalkeinen_autovero/pakettiauto_2
"umpinainen tavaratila → yhtenäisen tavaratilan tilavuus vähintään 3 m3 ja sisäkorkeus vähintään 1,30 metriä"
Paitsi toi kova kate, hytin korkuista kovaa katetta kun ei saa olla autoverolain 23§:n mukaisessa pakussa, tilavuus- ja korkeusvaatimukset eivät täyty. Huoltoautona ei väliä mitoilla.
Eikös noissakin ollut joitakin poikkeuksia? Riittävän uusiin (2009 ja uudemmat?) saa nakata kovan katteen, sitten jos on asennettu jotain tiettyä päivämäärää ennen (xx.xx.199?) ja omamassa +1800kg niin saa olla kova kate?
tekniikkamies
29.11.2013, 17:46
Eikös noissakin ollut joitakin poikkeuksia? Riittävän uusiin (2009 ja uudemmat?) saa nakata kovan katteen, sitten jos on asennettu jotain tiettyä päivämäärää ennen (xx.xx.199?) ja omamassa +1800kg niin saa olla kova kate?
Eikös ne tossa linkissä ole:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ensirekisteroinnin_jalkeinen_autovero/pakettiauto_2
Täytyy vain ottaa huomioon kaikki "parametrit", jotka nimenomaiseen tapaukseen liittyy.
dieselmoottori
28.12.2013, 00:00
Rokiin laitettiin aikoinaan pylväsporakone,viilapenkki,työkalulaatikko ja agregaatti kun piti painoa saada yli sata kiloa lisää. No tarpeenhan nuo työkalut ovat monesti töissä olleet
Näppärähän laittaa huolto-autovarusteiksi jotain semmoista speciaalia tai varustaa sen hirveellä listalla tavaraa mikä saattaa harmittaa seuraavaa omistajaa jos auto menee myyden.
Mulla lukee Patrollin otteessa jotain moottorikelkan tulppa-avainta sun muuta hilpetööriä viilapenkin ja laatikoston lisäksi. Toki ei tuo nyt ole minun tapauksessani iso asia, mutta kummiskin kun en omista moottorikelkkaa tms. mitään aiheeseen liittyvääkään. Saatikka tarttee sitä autoillessani.
Näppärähän laittaa huolto-autovarusteiksi jotain semmoista speciaalia tai varustaa sen hirveellä listalla tavaraa mikä saattaa harmittaa seuraavaa omistajaa jos auto menee myyden.
Mulla lukee Patrollin otteessa jotain moottorikelkan tulppa-avainta sun muuta hilpetööriä viilapenkin ja laatikoston lisäksi. Toki ei tuo nyt ole minun tapauksessani iso asia, mutta kummiskin kun en omista moottorikelkkaa tms. mitään aiheeseen liittyvääkään. Saatikka tarttee sitä autoillessani.
ja kirota, kun ostajaehdokas ei ostakkaan, ennen ku rek ote on järkevillä varusteilla, ja mitäs sitte ku vittuuntunu poliisi tarkasta ja lynxin tulpan avaajaa ei löydykkään ja vie kilvet?
kingkong78
08.04.2014, 12:34
Onko mitään hyötyä muuttaa toyota hj paikkasesta pakusta huoltoautoksi?
kingkong78
08.04.2014, 12:35
kolme paikkanen
Huoltoauto on pakettiauto on huoltoauto joten en kyllä keksi mitä järkeä tossa olisi.
Onko mitään hyötyä muuttaa toyota hj kolme paikkasesta pakusta huoltoautoksi?
Korkeintaan jollakatollapakussa, jos haluaa lasikuitukuutiosta eroon.
kingkong78
08.04.2014, 15:27
Ei oo jollaa,mut tuli vaan mieleen vaikuttaako käyttömaksuihin ku tuli tommonen hj hommattua
vakuutukset tuurissaan erikoisautoluokkaan -> 500e enempi vuodessa.
wuntzikka
08.04.2014, 19:39
itse kun käytin autoa leimalla ja puhuin, että tuli laitettua kovamuovi kate päälle, että mitäs otteeseen saa...?
niin ne meinas ja ihmetteli, että siis oonko vaihtanut koko lavan. olin kyllä siinä taas, että mitä...
aikansa kun juteltiin niin päästiin samalle aaltopituudelle asiassa, kate 4-pultilla kiinni ja otteeseen tuli vaihtoehtoinen kori rakenne.
Pitikös näissä huoltoautoissa olla 80-lätkä? Kysyin muutoskatsastuksessa asiaa, katsuri sanoi jotain että "ei kai"....mutta eihän sen katsurin tarvi sitä sakkoa maksaa jos poliisit sen kirjoittaa että parempi pelata varman päälle :D
Kaitsu67
01.08.2014, 15:54
Niin, mikäs sen lätkän määrää? Kun muutoskatsastin Discon takaisin pakuksi, niin ei ainakaan 100:en lätkää kehottanut katsuri liimaamaan. (ABS & turvatyynyt) jos niitä ei ole niin olis tullu 80 nopeusrajoitus.
Kaikissa ei ole tota nopeusrajoituslätkää et onko se nykyisin "pakollinen" vai ei?
Entiseen patrolliin leimasin maininnalla työkalulaatikko, invertteri ja työkaluja. Invertteri ihan kiva jos tarttee vaikkapa rälläkkää ja aina siellä laatikossa jotain työkaluja on, ei kannattane erikseen mainita mitä.
hiluvitkutin
01.08.2014, 19:02
Niin, mikäs sen lätkän määrää? Kun muutoskatsastin Discon takaisin pakuksi, niin ei ainakaan 100:en lätkää kehottanut katsuri liimaamaan. (ABS & turvatyynyt) jos niitä ei ole niin olis tullu 80 nopeusrajoitus.
Kaikissa ei ole tota nopeusrajoituslätkää et onko se nykyisin "pakollinen" vai ei?
Eikös se painon mukaan mee.? Hiluxissa ei oo, patrolli tarvis.
1800 vai 1850 kg, ja ei abs ja kuljettajan turvatyynyä ->80 lätkä
Pitikös näissä huoltoautoissa olla 80-lätkä? Kysyin muutoskatsastuksessa asiaa, katsuri sanoi jotain että "ei kai"....mutta eihän sen katsurin tarvi sitä sakkoa maksaa jos poliisit sen kirjoittaa että parempi pelata varman päälle :D
Huoltoauton pitää painaa vähintään 1800 kg (1875 kg jos 1.1.1995 uudempi), sama raja on 80-lätkässä jos autosta uupuu ABSit ja kuskin bägi.
Ja kaikissa ennen 80-lukua käyttöönotetuissa pakuissa pitää olla, painoipa mitä hyvvään.
Ja Kaitsu, 100-lätkää ei saa liimata kun matkailu- tai linja-autoon.
Huoltoauton pitää painaa vähintään 1800 kg (1875 kg jos 1.1.1995 uudempi), sama raja on 80-lätkässä jos autosta uupuu ABSit ja kuskin bägi.
Ja kaikissa ennen 80-lukua käyttöönotetuissa pakuissa pitää olla, painoipa mitä hyvvään.
Ja Kaitsu, 100-lätkää ei saa liimata kun matkailu- tai linja-autoon.
Lainataampas tätä kun nyt näky kääntyvän tohon lätkäkeskusteluun.. Mitens on pakuksi leimatussa -83 patrollissa? Sillähän ei kait saa ajaa ku kaheksaakymppiä mut tarviiko se sen tarran persiiseen?
Lainataampas tätä kun nyt näky kääntyvän tohon lätkäkeskusteluun.. Mitens on pakuksi leimatussa -83 patrollissa? Sillähän ei kait saa ajaa ku kaheksaakymppiä mut tarviiko se sen tarran persiiseen?
Tarvii kyl, ku paino paukkuu yli.
Racingrabbit
02.08.2014, 07:14
Ja selitys "ei sitä viimekään katsastuksessa vaadittu",ei mene läpi tien päällä poliiseille.
Nimimerkillä rikesakko ja merkintä rekisteriotteeseen saatu ko. aiheesta... :D
Tarvii kyl, ku paino paukkuu yli.
Mikäs se painoraja sit on? Toihan ku on silvottu lavapeliks ni painaa alle 1800, ainaki paprujen mukaa.. Toki vaa-alle jos joutuu ni totuus voi olla hiukka toinen..
Se riippuu mitä otteessa lukee. Jos otteessa vuosimalli -82 tai uudempia ja omamassa alle 1800kg niin saa päästellä satasta.
Se riippuu mitä otteessa lukee. Jos otteessa vuosimalli -82 tai uudempia ja omamassa alle 1800kg niin saa päästellä satasta.
-83 ja olikohan paino 1750kg.. alle sen 1800 kuitenki.. eli satasta mennään.:)
Tuolla muun muassa noista tarkennuksia, ettei tule pettymyksiä:
http://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=645892&postcount=8
"N1G / Pakettiauto" eli virallinen luokka N1G ja ymmärtämöttömille selvitetty vielä että tarkoittaa pakettiautoa. Luokka & ryhmä valitaan valikosta, eikä kirjoitella omasta päästä miltä tuntuu. Pakettiauto vaatii 80-lätkän jos omamassa yli 1800/1875kg tai on vanha kuin taivas. Poikkeuksena ei tarvi, jos on absit ja kuskin turvatyyny. Ja huoltoauto painaa aina vähintään 1800/1875kg, jos otteessa pienempi paino niin on väärin.
M1-luokan huoltoautokin on olemassa, sellaista ei vaan saa omistaa yksityishenkilö. Pitää olla esim sähköyhtiöllä.
https://www.google.fi/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=huoltoauto+site:offipalsta.com
Nimimerkit -Matti- ja baxxter katsureina tietävät nämä jutut kohtuu hyvin.
Eikös sen huoltoautovarusteluettelon saa muutettua mieleisekseen katsastuksen yhteydessä?
Hoojiin varusteeksi on merkattu "laatikko työkaluille kodinkoneiden huoltoa varten", siis vain laatikko vailla listauksia niistä työkaluista. Alkuperäisen laatikon kyljessä oli Hoover-tarra. ;)
Eikös sen huoltoautovarusteluettelon saa muutettua mieleisekseen katsastuksen yhteydessä?
Hoojiin varusteeksi on merkattu "laatikko työkaluille kodinkoneiden huoltoa varten", siis vain laatikko vailla listauksia niistä työkaluista. Alkuperäisen laatikon kyljessä oli Hoover-tarra. ;)
Mulla tuli otteeseen, että Työkalulaatikko varustettu pullotunkilla ja käsityökaluin. ja tuo käsityökaluin on mun mielestä aika laaja käsite, mitä se voi sisältää. esim 2 ruuvimeisseliä on kästyökaluja monikossa tai vahotoehtosesti laittaa vaikka puuhöylän ja puukon jos ei muuta löydy.
Tuo pullotunkki on ainoa mikä on sinne kirjattu siihenkin ois voinu kirjata vaan, että tunkki niin liftikin ois menny huoltovarusteesta tosin eipä tuo liftiä tarvi, mutta jos joskus ton myyn ja siittä joku alkaa tekeen offikampetta niin luulisin, että tuo pullosanan saa tosta poistettua keskikevyellä selittelyllä
vartiainen
16.12.2014, 15:06
Uusin tulkinta hj:ta huoltoautoksi laiteltaessa:
-takapenkit pois
-työkalulaatikko
-kaksi työlaitetta (vinssi ei kelpaa)
-80-lätkä
Lisäksi kovaa kuulustelua siitä, mitä autolla meinataan huoltaa. Niin ja 33:sia ei saanut muutoskatsastettua "tähän vuosimalliin". Olikohan tuo nyt -89.
onko huoltoauton pakolliset varusteet merkitty aina rekisteriotteeseen ? mulla G:n rek otteessa on vain maininta vinssistä ja voiman ulostosta, eli ilmeisesti nuo on ne huoltoauto varusteet.
onko muilla maininta otteessa esim viilapenkistä ja työkalulaatikosta jos on katsastettu niillä ?
Ei taida olla nuo vinssit/ulosotot varsinaisesti "huoltoautovarusteita". Eli jotain muuta siihen yleensä on vaadittu ja kirjattu otteeseen (työkalulaatikko + viila/ruuvipenkki, kompressori tms)
mulla ei tosiaan ole mainittuna mitään muuta kuin nuo vinssi ja ulosotto eivätkä ole katsastuksessakaan kyselleet. eli kiinnostaa onko jollakin mainintaa rek otteessa työkalusarjoista, viilapenkeistä ym varusteista.
Nuo vinssit ja ulosotot (se ulosotto etenkin) rekisteriotteessa on ajalta, kun se on ollu maastohenkilöauto, jossa piti olla voimanulosotto verohelpotuksen saadakseen. Huoltoautosta saapi sen ulosoton ottaa pois, mutta maastohenkilöautossa se pitäs säilyttää...
Mulla on huoltoautossa merkintä, työkalulaatikosta ja ruuvipenkistä....saattoi olla kompressorikin. On merkintä kyllä ulos-otosta ja vinssistä, mutta ne on muinaisjäänteitä...ei liity huoltoautostatukseen siis ollenkaan
ok kiitti vastauksista.
pitääpäs tarkistaa katsastuskonttorilta pitääkö olla omassani jotain varusteita. tuohan olisi vallan loistavaa jos joskus on saatu rekattua ilman merkintöjä otteeseen. eivät ainakaan 3 vkoa sitten katsastuksessa kyselleet niiden perään.
piti ihan käydä tarkistamassa rek otteesta ja siinä sanotaan luokaksi N1G/pakettiauto ja G:n vm on -82. eli ei siis ilmeisestikkään ole huoltoauto kyseessä. sen verran uusi tuttavuus nämä ajoneuvoluokat että olen olettanut tuon olevan huoltoauto.
mitähän eroa pakulla ja huoltoautolla on maastureissa ? yritin finlexistä etsiä mutta ei sieltä saa vastausta suomen kielellä
piti ihan käydä tarkistamassa rek otteesta ja siinä sanotaan luokaksi N1G/pakettiauto ja G:n vm on -82. eli ei siis ilmeisestikkään ole huoltoauto kyseessä. sen verran uusi tuttavuus nämä ajoneuvoluokat että olen olettanut tuon olevan huoltoauto.
mitähän eroa pakulla ja huoltoautolla on maastureissa ? yritin finlexistä etsiä mutta ei sieltä saa vastausta suomen kielellä
Huoltoauto on paku, mutta verovapaa sellainen. Tähän asti liki ainut konsti muuttaa vanha verovapaa maastohenkilöauto matalamman dieselveron piiriin.
Siitä ei vielä tiedä, mitä ensi vuonna voimaan astuva autoverolaki tuo tullessaan. Tuleekohan jopa ikävähennykset maksamattomille autoveroille? Sillon ei tarttis huoltoautoksi kikkailla, kun maksas vähä veroja...
onko huoltoauton pakolliset varusteet merkitty aina rekisteriotteeseen ? mulla G:n rek otteessa on vain maininta vinssistä ja voiman ulostosta, eli ilmeisesti nuo on ne huoltoauto varusteet.
onko muilla maininta otteessa esim viilapenkistä ja työkalulaatikosta jos on katsastettu niillä ?Hodarin otteessa lukee "Varusteet: Työkalulaatikko työkaluineen"
Takana on siis muovinen pieni työkalupakki reikäraudalla lattiassa kiinni jossa sisällä ruuvimeisseleitä yms pikkusälää. Muuta ei ainakaan viime katsastuksessa vaadittu.
Omassani merkinnät H1/Pakettiauto. Ajoneuvoryhmä Huoltoauto. Lisätekstinä: Ajoneuvojen ja koneiden huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu auto. Ajoneuvossa kiinteästi asennettuna huoltovarustus: Ruuvipuristin sekä työkalulaatikko.
Mietityttää vähän mitä poliisisetä sanoo hevoskuljetuskopin vetämisestä jo sattuu pysäyttämään.
Hautalintu
18.12.2014, 17:58
Omassani merkinnät H1/Pakettiauto. Ajoneuvoryhmä Huoltoauto. Lisätekstinä: Ajoneuvojen ja koneiden huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu auto. Ajoneuvossa kiinteästi asennettuna huoltovarustus: Ruuvipuristin sekä työkalulaatikko.
Mietityttää vähän mitä poliisisetä sanoo hevoskuljetuskopin vetämisestä jo sattuu pysäyttämään.
Eikös nuo karvaformulat ennenmuinoin ollu ajoneuvoja ja koneita? :D nakkaat työkalupakkiin vaikka kengän vaihto työkalut ja pari vara töppöstä penkkiin kiinni ni saa ainaki naureskella ringissä konstaapelien kanssa.. :D tiiä sit estääkö se sakotuksen mutta ei varmaan monesti ole samoja selityksiä saaneet...
työkalupakki ja ruuvipenkki lukee mullakin pajeron otteessa, ostaessani tuon härvelin siä oli kaks vanhaa porakoneen salkkua lattial ja joku perhonsidontapenkki... ja pakkien kiinteä asennus on vissii liukuva käsite ku oli parilla poks-niitillä lattiamatossa kiinni, eli irtos molemmat heti ku koirat otti autoon ekan kerran.. :D
Siis mitä, eikö huoltoautolla saa kärryä vetää? Vai hevoskärrykö on kielletyllä listalla? Yritin lakipykäliä selata, mutta tuollainen kielto ei osunut silmään.
Kyllä sillä saa vetää ja tehdä kaikkea muutakin, mutta pisti vaan silmään tuo rekisteriotteessa oleva määritelmä. Ahtaasti tulkittuna käyttöhän oli tosi rajallista.
Mulla ei ole lj.ssä merkitty mitään huoltoauto varusteita. Tosin eipä ole mitään muutoksia merkitty paitsi renkaat ja muutos prosenttien kokonais määrä mikä koostuu tehdyistä muutoksista. Autoon on kuitenkin vaihdettu mm. eri moottori, korotettu korista sekä alustasta...
Konttorilta kun kysyin et miksei ole otteeseen merkitty muutoksia ym. Vastaus oli et ei niitä nykyään tarvii merkitä, se riittää et he ja poliisit näkee ne koneeltaan. Jos tosiaan on näin niin hiukan on arpapeliä kun menee autoa ostamaan, pitää vaan luottaa myyjän puheisiin (omalla kohdalla palstalla kirjoittelava myyjä oli rehellinen, kiitos siitä hänelle) et kaikki muutokset on hyväksytty, hiukan on hankalaa varmistua et on kaikki työkalut ja varusteet matkassa mukana mitä on listattu huoltoautoksi leimatessa.
Eikä suostunu konttorilla antamaan mukaan sitä listaa minkä he näkevät koneelta, sanoi et sieltä ei pysty millään tapaa tulostamaan sitä listaa ainoastaan käsin kirjoittamaan ja siihen he ei ryhdy. Ja lopuksi vielä painotti "älä ole huolissasi, se riittää että he ja poliisi näkee ne tiedot".
E. vinssi on kirjattu otteeseen myös renkaiden ja prosenttien lisäksi.
Porissa karhu katsastus vaati hj:sta tietenkin takapenkit pois, 80 lätkä luukkuun ja 2 kiinteää asennusta autoon antoivat esimerkin: ruustukki ja kompura. Työkalulaatikko ei ole kiinteä asennus mutta sen tarvitsee olla siellä eikä myöskään alkuperäinen vinssi. tämän jälkeen alkoi tivaus mitäs meinaat alkaa huoltaa autolla ja varusteet sen mukaan kun on huolto kohde tiedossa. Jotenkin tuntuu hankalalta tämä karhu katsastuksen toiminta joten tänään ajoin A-katsastus konttorille ja asia muuttui vähän. A-katsastus vaatii hj:sta takapenkit pois ,80 lätkä luukkuun, kiinteän ruustukin ja kiinteän työkalulaatikon työkaluineen. Täälläkään ei alkuperäinen vinssi käynyt kiinteäksi varusteeksi. Taidan taittua A-katsastukseen tuntuu asiat sujuvan paremmin siellä
(karhu katsastuksen mukaan hj:alle ei saa 33 pyörimään)
liitteenä A-katsastuksesta saatu lappu
Mitens tuo menis jos tuosta pickuppi patrollista muuttais huoltoauton ni häviääkö ne lavan minimimitat? Eli jos tekis takapäähän esim. nelilinkin ni saako takaylityksen poistaa? Lähtis vaan melko pitkä siivu pois perseestä siinä kohtaa.;)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4667&pictureid=110796
Kyllä sillä saa vetää ja tehdä kaikkea muutakin, mutta pisti vaan silmään tuo rekisteriotteessa oleva määritelmä. Ahtaasti tulkittuna käyttöhän oli tosi rajallista.
Joo ei tulkita niin ahtaasti, koska silloinhan huoltoautolla ei voisi edes maitokaupassa käydä.. :)
Joo, ei tarvitse mitoista huolehtia. Auton omapaino pitää olla väh. 1870 kg kuskin kanssa. Taitaa Patrollin paino lyhyelläkin lavalla riittää.
Hautalintu
20.12.2014, 12:33
Porissa karhu katsastus vaati hj:sta tietenkin takapenkit pois, 80 lätkä luukkuun ja 2 kiinteää asennusta autoon antoivat esimerkin: ruustukki ja kompura. Työkalulaatikko ei ole kiinteä asennus mutta sen tarvitsee olla siellä eikä myöskään alkuperäinen vinssi. tämän jälkeen alkoi tivaus mitäs meinaat alkaa huoltaa autolla ja varusteet sen mukaan kun on huolto kohde tiedossa. Jotenkin tuntuu hankalalta tämä karhu katsastuksen toiminta joten tänään ajoin A-katsastus konttorille ja asia muuttui vähän. A-katsastus vaatii hj:sta takapenkit pois ,80 lätkä luukkuun, kiinteän ruustukin ja kiinteän työkalulaatikon työkaluineen. Täälläkään ei alkuperäinen vinssi käynyt kiinteäksi varusteeksi. Taidan taittua A-katsastukseen tuntuu asiat sujuvan paremmin siellä
(karhu katsastuksen mukaan hj:alle ei saa 33 pyörimään)
liitteenä A-katsastuksesta saatu lappu
No karhulla tuntuu olevan muutenki erikoinen toi toiminta tyyli... muunmuassa he elää edelleen siinä uskossa että maasturin katolle ei saa laittaa lisävaloja koska ne on etuakselin takapuolella... mie oon vallan käyttäny tota itäkeskuksen K1 konttoria, siä yks inssi on monasti neuvonu ja opastanut muutoksissa ja jollei tiedä ni ottaa asiasta selvää eikä vaan suoralla kädellä kiellä..
Joo, ei tarvitse mitoista huolehtia. Auton omapaino pitää olla väh. 1870 kg kuskin kanssa. Taitaa Patrollin paino lyhyelläkin lavalla riittää.
Tuos on otteessa kyl alle 1800kg. Saa siis ajaa satasta pakuna.;) Mut tuskimpa tuo enää niin kevyt on ku on tullu vinssiä sun muuta varusteita lisää.:) Tarvii vähäsen miettiä tuota typistystä.
BJ-40/76
21.12.2014, 20:01
Mitens tuo menis jos tuosta pickuppi patrollista muuttais huoltoauton ni häviääkö ne lavan minimimitat? Eli jos tekis takapäähän esim. nelilinkin ni saako takaylityksen poistaa? Lähtis vaan melko pitkä siivu pois perseestä siinä kohtaa.;)
Kannatta kysellä vähän tarkemmin...
Siis jos typpää takaylityksen pois, niin häviää aika olennainen pala runkoa, ja se saattaa aiheuttaa ongelmia.
Kannatta kysellä vähän tarkemmin...
Siis jos typpää takaylityksen pois, niin häviää aika olennainen pala runkoa, ja se saattaa aiheuttaa ongelmia.
Eihän tuosta nyt häviäis kun joku vajaa puol metriä.:D Millasias sääntöjä tuohon rungon pätkimiseen on? Oon kuvitellu et pätkii mitä pätkii, kuhan ei akseleitten välistä ota. Paitsi sekin tietty mallisarjan puitteissa.
BJ-40/76
21.12.2014, 21:46
Siis minulla Ei Ole asiasta mitään varmaa tietoa.
Mutta eikö jollain ollut jotain ongelmia, kun korin kiinnikkeiden määrä muuttui?
Ja tuohan on lava-auto, ja eikö sekin ole kuormakori?
Sillä vaan varoittelen/kehotan hankkimaan tietoa asiasta, ettei käy sillä lailla, että hyvin/huolella tehty muutos todetaan katsastuksessa kelvottomaksi.
Jos tuon rungon takaylityksen lyhentämisen luvallisuus on siitä kiinni, että esim. kiinnikkeitä ja poikkipalkkeja yms. pitää olla alkuperäinen määrä, niin jo suunnitteluvaiheessa tietää sovittaa niitä korinkiinnikkeitä, jäykkäreitä ja poikittaispalkkeja 10 cm välein....
No otteessa lukee et korirakenne muutettu, vastaa lähinnä mallia patrol pick-up. Korikiinnikkeitten määrähän tuossa ei liene enää lähelläkään vakiota..
Eikä toi pätkäsy nyt ihan vielä ens viikon juttuja ole.:rolleyes: Tuli nyt vaan mieleen että jos huoltoautossa ei kerran oo tuota lavan kokoa määrätty ni tostahan joutas pätkästä siivun persiistä pois.. Jonkun verran tuppaa toi takaylitys kolistelemaan kiinni tuolla metsässä ajellessa..;)
Tuli nyt vaan mieleen että jos huoltoautossa ei kerran oo tuota lavan kokoa määrätty ni tostahan joutas pätkästä siivun persiistä pois
Mutta eikös tuo huoltoautohaave torppaannu jo tuohon riittämättömään painoon?
Mutta eikös tuo huoltoautohaave torppaannu jo tuohon riittämättömään painoon?
Eipä tuota nyt kovin vaikee oo senverran lihottaa.;) varmaan painaa jo nyt sen verran paljo et ei tarvis tehä mitää. :)
Saakos tuota varustusta muutettua jälki käteen?
Lukee otteessa: työkalusarja (blueline), hinausköysi, kenttälapio, nosturi..
Minkähän moonen toi nosturi pitäis olla.. Kelpaisko ihan väkipyörä. Taikka tunkki?
Myös toi työkalupakki/sarja mistähä moinen merkki löytyy.
Hessu888
04.10.2017, 21:36
Minkähän moonen toi nosturi pitäis olla.. Kelpaisko ihan väkipyörä. Taikka tunkki?
Kukaan ei ole valokuvannut niitä varusteita joten ostat halvimman biltemasarjan ja nosturiksi tunkin ja sanot että ne on siellä kontissa aina olleet niin varmasti kelpaa.
Aparaatti
05.10.2017, 09:27
Kukaan ei ole valokuvannut niitä varusteita joten ostat halvimman biltemasarjan ja nosturiksi tunkin ja sanot että ne on siellä kontissa aina olleet niin varmasti kelpaa.
IKH:lta löytyy Bluelineä. Mutta aika tarkkaan on merkitty näköjään otteeseen nuo tavarat. Kumma ettei nosturin, lapion tai köyden valmistajaa/merkkiä ole määritetty :D
Olisiko muuten tuo nosturi voinut olla esim. maastotunkki?
Saa. Muutoskatsastamalla. Aika veijari koodannu joskus kun hinausköyden ja kenttälapionki merkannu. :D