View Full Version : Ford 8.8 akselin hinnat nykyään.
Huonosti löytyy kotimaasta Ford Explorer 1995 ja uudempien levyjarrullisista taka-akseleista tarjontaa tai hintatietoja. Kyseessä siin 59,5" leveä malli joka menee pikku muokkauksilla XJ Cherokeehen. Mitähän tuollaisista nykyään pyydetään/ollaan valmiita maksamaan?
Vähän suuntaa antavia hintoja naapurista:
http://en.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=25991416
http://en.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=20439993
Niitä onkin aikalailla siellä myynnissä.........
Yep, ulkomaan hinnat on tiedossa, mutta miten noita arvostetaan Suomessa? Jos sattuisi olemaan pari akselia myynnissä niin oliskohan niille kysyntää ja mihin hintaan?
Kyllä kait noita Jeeppien alle menisi, jos tarjontaa olisi. Tosin jos hintalappu sanoo vaikkapa 800€ tai 1000€, niin taitaa olla hiljaista. En minä tuollaisesta yli 500-600€ maksaisi, ja sekin riippuu kunnosta. ..ja ehdottomasti siis oltava Explorerista, että on 31- spline versio eikä se heikompi 28- spoorinen.
edit: Itselle kun tuollaisen ostin silloin muutamia vuosia sitten ja rakensin XJ:hin, niin maksoin rumpujarruversiosta ~350€ vai oliko 400€ jos en aivan väärin muista.
Kyl itsellä ainakin tuo kipuraja hinnalle on 400e.
Tässä parhaillaan XJ:hin etsiskelen järeempää taka-akselia, mut eteen on valmiina jo Dana44, 6-pultti jaolla, niin ei tuo 8.8 oikein istu sille kaveriks.
Mut levyjarrullisesta tietty joku vois olla valmis vähän lisää maksamaanki. Mut vähän :D
Kyl itsellä ainakin tuo kipuraja hinnalle on 400e.
Tässä parhaillaan XJ:hin etsiskelen järeempää taka-akselia, mut eteen on valmiina jo Dana44, 6-pultti jaolla, niin ei tuo 8.8 oikein istu sille kaveriks.
Mut levyjarrullisesta tietty joku vois olla valmis vähän lisää maksamaanki. Mut vähän :D
Miksei istu kuuspulttisen D44 kaveriksi? http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29897&page=18 Ei noita kyl neljälläsadalla pysty myymään vaikka maailmalta muutaman akselin sattuisikin löytämään.
Miksei istu kuuspulttisen D44 kaveriksi? http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29897&page=18 Ei noita kyl neljälläsadalla pysty myymään vaikka maailmalta muutaman akselin sattuisikin löytämään.
Saahan nuihin c-clip eliminatoreita, samassa yhteydessä tilaa 6- pulttikiinnityksellä vetarit :) Tai sitten vain cromot tilalle, niin sama homma onnistuu. Eikös 5 x 4.5" jaosta 1/2" tai 12mm pinnapulteista 6 x 5.5" jaolle 14mm/ 9/16" pinnapulteille poratessa pari reikää osu perhanan lähelle viispulttijakoa?
Neljäsataa on aika pieni hinta jos itse akseleita jostain koittaisi haalia markkinoille, paitsi ostamalla kokonaisia purkuautoja mistä muutakin tavaraa menisi hyvin myytäväksi. Jenkeissä noi Explorerin 8.8:t maksaa jossain 100-300$ välillä yleensä, eli jos kontilliseen saisi tilattua kasan niitä, ja sinne mukaan pari Fordin HP D60:stä etusta ja muutama taka-akseli, jotain moottoreita + vaihdelaatikoita niin ehkä voisi 400-500€ hintaan myydä olettaen että kauppa käy kaikista osista. Ehkä hieman hankalaa :D
Mielestäni joku 600€ on vielä kohtuuhinta hyväkuntoisesta levyjarrullisesta F8.8:sta, mutta ei yhtään enempää. Kuitenkin rakentamiseen menee helposti vielä touhutonni päälle, riippuen mitä kaikkea vaihtaa (lukko ja välitys + asennussarja laakereineen stefoineen ainakin, kardaaniin laippa- adapteri, mahd. uusia jarruosia, vetarit, kiinnikkeet jos on laiska tekemään itse).
Kuussataa levyjarrullisesta Explorer perästä kuulostaa järkihinnalta. Ens viikon alussa selviää montako noita talliin ilmestyy ;) Yyveellä voi ilmaista kiinnostuksensa kyseisenlaista akselia kohtaan.
Aika vähän niitä yleisesti tässä maassa on käytössä, vaikka on melko helposti saatava perä suomessakin. Pinion on melko korkealla ja sen voi kääntää melkoisen korkeaan kulmaan ilman että tulee voitelu ongelmia pinionin laakereihin, joten kardaanin saa aika hyvin suojaan ylös. Joskus törmäsin jonkun lehden testiin missä väänneltiin vetareita, Dana44 vetarit katkesi n 4000 ftlb, Chevy 10bolt n. 4500 ftlb ja 8.8 vetarit kesti yli 6000 ftlb. Osia ja lukkoja saa aika edukkaasti amerikoista. Ja jos samaan pakettiin saa vielä levyjarrut, niin pitäis olla aika hyvä perä aihio.
"Ford 8.8"/ Ford 9"/ Currie Enterprices/ Opel Vivaro/ Toyota LJ70/ Detroit Locker/ Yokon taka-akseli"
Juurikin näin sen kyllä saa sopimaan kaveriks, totta. Itsellä vain loppuu tietotaito jossain kohtaa ja rahoitus kauan ennen sitä :D
Mielestäni joku 600€ on vielä kohtuuhinta hyväkuntoisesta levyjarrullisesta F8.8:sta, mutta ei yhtään enempää. Kuitenkin rakentamiseen menee helposti vielä touhutonni päälle, riippuen mitä kaikkea vaihtaa (lukko ja välitys + asennussarja laakereineen stefoineen ainakin, kardaaniin laippa- adapteri, mahd. uusia jarruosia, vetarit, kiinnikkeet jos on laiska tekemään itse).
Tässähän se oma kipuraja onkin, kun päälle on vielä jokatapauksessa laitettava useampia satasia. Totta et levyjarrut on kova juttu ja oliskin ehdottoman järkevää päivittää samalla, jos kerta akselia on päivittämässä. Mutta jos rummut riittää, niin tuntuu kitsaasta hankalalta maksaa niistä, kun senkin rahan voi sijoittaa vaikka niihin cromoihin tai välityksiin...
Mut jos rahaa olis ja vois hommata sen mitä mieleen juolahtaa, rakentamisen iloa tietenkään unohtamatta, mutta jos vois hinnasta välittämättä, niin silloinhan tällaiset pohdinnat olis ehkä hieman joutavia :)
Samaa mieltä olen kuitenkin Timo_L:n hinnoittelu suunnan kanssa. Oma kipuraja akselille vain hieman alempana :)
Toinen tyyli tehdä 8.8 6-pulttijako on pultata kaksosaiset adapterit navan ja vanteen väliin. Kustannukset noin satasen. Huono puoli on se että leveys muuttuu.
Kolmas tapa on vaihtaa/vaihdattaa vetareihin laipat joissa 6-pulttijako ja sorvata hieman jarrulevyjä tai vaihtaa jonkun muun vehkeen levyt. Karpiola ainakin kykenee vetarinlaippojen vaihtoon, kysytty on. Tässä tapauksessa kustannukset useampia satasia.
Mie vaan halusin vaihtaa samalla vahvemmat pyöränlaakerit ja poistaa c-clipit ihan vaan varmuuden vuoksi. Eikä rumpujarruilla toimiva kässärikään houkutellut, vaikka luultavasti sekin toimisi ihan hyvin.
Kolme akselia kaikkineen löytyi Viron maalta. Kaksi olis vielä jouten, laittelen myynti-ilmoituksen kunhan ehdin.
Olisi voinut ostaa yhden aihioksi Grandiin (aina ne ABS:t sinne jotenkin saa inssattua :D ), mutta ei ole tähän hätään varaa :(
Kolmas tapa on vaihtaa/vaihdattaa vetareihin laipat joissa 6-pulttijako ja sorvata hieman jarrulevyjä tai vaihtaa jonkun muun vehkeen levyt. Karpiola ainakin kykenee vetarinlaippojen vaihtoon, kysytty on. Tässä tapauksessa kustannukset useampia satasia.
Kun kustannukset on useampia satasia, ja laipanvaihdolla käsittäisin että sorvataan vanha pois ja hitsataan/ lämpökäsitellään uusi tilalle, niin siinä on kuitenkin heikko kohta? Mielestäni ei kannata alkaa turata minkään laipanvaihtojen kanssa, kun saa ehjät uudet cromot hieman kalliimmalla ja voi pitää orkkikset varalla :)
Olisi voinut ostaa yhden aihioksi Grandiin (aina ne ABS:t sinne jotenkin saa inssattua :D ), mutta ei ole tähän hätään varaa :(
Kun kustannukset on useampia satasia, ja laipanvaihdolla käsittäisin että sorvataan vanha pois ja hitsataan/ lämpökäsitellään uusi tilalle, niin siinä on kuitenkin heikko kohta? Mielestäni ei kannata alkaa turata minkään laipanvaihtojen kanssa, kun saa ehjät uudet cromot hieman kalliimmalla ja voi pitää orkkikset varalla :)
OK, mie myyn siulle akselin ja chromo tikut samalla kertaa ;) Vaihdossakin saattais jotain kelvata.