View Full Version : akku ääntää ???
Voiko hyytelöakusta kuulua pientä kihinää ja onko se vaarallista ? :D
Kuulostaa vähän niinkuin pieneltä ilmavuodolta mutta tuntuis että kuuluu akusta, akku on exide maxxima eli vastaavanlainen kuin optima hyytelöakut.
Auton kun sammuttaa niin kuuluu noin 5min jonka jälkeen loppuu, jännitteet on niinkuin pitääkin n. 12.7/14.4V, ei lämpene ja muutenkin vaikuttaa normaalilta.
Ei mulla ainakaan kuulu :o
Ja samanlaiset akut ollu kohta 5 vuotta käytössä.
lavanelikko
26.11.2013, 17:44
Voiko hyytelöakusta kuulua pientä kihinää ja onko se vaarallista ? :D
Kuulostaa vähän niinkuin pieneltä ilmavuodolta mutta tuntuis että kuuluu akusta, akku on exide maxxima eli vastaavanlainen kuin optima hyytelöakut.
Auton kun sammuttaa niin kuuluu noin 5min jonka jälkeen loppuu, jännitteet on niinkuin pitääkin n. 12.7/14.4V, ei lämpene ja muutenkin vaikuttaa normaalilta.
Ettei kuuluis kuitenkin esim. jäähdytysjärjestelmästä tms... Kovasti saattaa hämätä tuo äänilähde konepellin alla:o Nimim. Kokemusta on...
Oisko akun vaihto?
Purkaako akkua itestää?
Meillä -07 ostettu puimurin akku alko kans juttelee, ja samalla alko purkaa itteää. Ei viikkoakaa kestäny et ois kesällä lähteny käyntii... Akun ku vaihto, ni ei suhise akku eikä tyhjene.
Juu huomenna haen kyl uuden akun mutta mietin vain että voiko tuo hyytelöakku ylipäätään pitää ääntä, niinkuin tavallinen akku kun kiehuu...
Korvalla kuulostellen ääni tulee akusta mutta toisaalta se ääni kuulostas niinkuin pieneltä ilmavuodolta.
Sytkärillä tai nortti suussa ei kannata etsiä suhinaa akusta kovin läheltä, jos se vuotaa/painetta poistaa niin kaasu joka sieltä suhisee on vetyä
OT: Juurikin samanlainen Exiden Deep Cycle -akku korkkasi viime viikolla täysin varoittamatta. HJ:n keulalla oli ja toinen pelaa edelleen, mutta apukuskin puoleinen pimeni kerrasta. Oli lämmin auto lämpimässä hallissa.
Uudesta asti tuntunut siltä, että varaus purkautuu suht nopeasti eikä kylmässä kovin iloisesti ole pyörittänyt.
Kesäkelillä normaali kylmälaukku 50w 1 tunti ja akut täysin tyhjät (ihan uutena jo sama juttu).
Lataus on ollut kunnossa ja ajomatkat riittävän pitkiä.
Akut vm 2006 eli nyt toki 7,5 v vanhat. Tuona aikana kilsoja tullut 35tkm ja seisonta-aikoina ladattu pääasiassa Ctekin älylaturilla. Ei tule enää samanlaisia.
Oletko kokeillut stetoskoopilla tai ruuvimeisselillä kuunnella että ääni tulee varmasti akusta?
OT: Juurikin samanlainen Exiden Deep Cycle -akku korkkasi viime viikolla täysin varoittamatta. HJ:n keulalla oli ja toinen pelaa edelleen, mutta apukuskin puoleinen pimeni kerrasta. Oli lämmin auto lämpimässä hallissa.
Uudesta asti tuntunut siltä, että varaus purkautuu suht nopeasti eikä kylmässä kovin iloisesti ole pyörittänyt.
Kesäkelillä normaali kylmälaukku 50w 1 tunti ja akut täysin tyhjät (ihan uutena jo sama juttu).
Lataus on ollut kunnossa ja ajomatkat riittävän pitkiä.
Akut vm 2006 eli nyt toki 7,5 v vanhat. Tuona aikana kilsoja tullut 35tkm ja seisonta-aikoina ladattu pääasiassa Ctekin älylaturilla. Ei tule enää samanlaisia.
Olleet samoilla paikoilla tuon 7.5vuotta?`
24V järjestelmässä on hyvä vaihdella akkujen paikkoja sillointällöin. Akut ei varaudu tasaisesti vaikka olisiva kuinka samanlaisia tahansa. Yksilöeroja on aina.
vaiskitin
28.11.2013, 15:30
Olleet samoilla paikoilla tuon 7.5vuotta?`
24V järjestelmässä on hyvä vaihdella akkujen paikkoja sillointällöin. Akut ei varaudu tasaisesti vaikka olisiva kuinka samanlaisia tahansa. Yksilöeroja on aina.
Mitenkä tuo swappaus vaikuttaa asiaan?
Mitenkä tuo swappaus vaikuttaa asiaan?
Niin,kiinnostais.
Samanlaillahan se niitä lataa,eikö ja joku kenno saattaa silti kuivua,näin on työkaluissa tullut huomattua.
Ja ketäänhän ei tietenkään ryöstä 12v välistä,koska silloin varautuvat epätasaisesti.
Olleet samoilla paikoilla tuon 7.5vuotta?`
24V järjestelmässä on hyvä vaihdella akkujen paikkoja sillointällöin. Akut ei varaudu tasaisesti vaikka olisiva kuinka samanlaisia tahansa. Yksilöeroja on aina.
Mitenkä tuo swappaus vaikuttaa asiaan?
Niin,kiinnostais.
Samanlaillahan se niitä lataa,eikö ja joku kenno saattaa silti kuivua,näin on työkaluissa tullut huomattua.
Ja ketäänhän ei tietenkään ryöstä 12v välistä,koska silloin varautuvat epätasaisesti.
Käsittääkseni se ne erot tulee startissa kun 24v akkua rasitetaan enemmän ja sitten se 12v akku rasittuu kun 24v akkua ladataan täyteen
Belkussa on nyt eri kokoiset akut 24v startti akkuna olikohan 75ah ja käyttö 12v akkuna 60ah
ei pitäisi kuulemma toimia ollenkaan, mutta niin vain se on käyntiin lähtenyt ilman laturia omillaan jo kohta 2 vuotta :eek:
Molemma 75ah akkuina niin jompi kumpi oli aina tyhjänä vaikka kuukausittain puolia vaihtoi ja lopulta vuodessa kuoli toinen eikä se toinenkaan enään hyvässä hapessa ollut
Cruiserissa oli kans samankokoiset parina ostetut akut ja 12v akku kuoli 2 vuodessa, nyt se 24v akku on 12v akkuna ja pikkasen painavampi startti akkuna eikä mitään ongelmia ollut kun käytössä päivittäin oli.
Käsittääkseni se ne erot tulee startissa kun 24v akkua rasitetaan enemmän ja sitten se 12v akku rasittuu kun 24v akkua ladataan täyteen
Belkussa on nyt eri kokoiset akut 24v startti akkuna olikohan 75ah ja käyttö 12v akkuna 60ah
ei pitäisi kuulemma toimia ollenkaan, mutta niin vain se on käyntiin lähtenyt ilman laturia omillaan jo kohta 2 vuotta :eek:
Molemma 75ah akkuina niin jompi kumpi oli aina tyhjänä vaikka kuukausittain puolia vaihtoi ja lopulta vuodessa kuoli toinen eikä se toinenkaan enään hyvässä hapessa ollut
Cruiserissa oli kans samankokoiset parina ostetut akut ja 12v akku kuoli 2 vuodessa, nyt se 24v akku on 12v akkuna ja pikkasen painavampi startti akkuna eikä mitään ongelmia ollut kun käytössä päivittäin oli.
Nyt kyllä pitäis rautalangasta vääntää ainakin mulle. Siis mikä 12v akku 24v järjestelmässä on?
Olleet samoilla paikoilla tuon 7.5vuotta?`
24V järjestelmässä on hyvä vaihdella akkujen paikkoja sillointällöin. Akut ei varaudu tasaisesti vaikka olisiva kuinka samanlaisia tahansa. Yksilöeroja on aina.
Kyllä niitä pariin kertaan oli vaihdeltu (käsittääkseni parantaa akkujen kestoikää). Lisäksi tosiaan Ctekillä kumpikin akku erikseen täyteen aina toisinaan.
BJ-40/76
28.11.2013, 20:41
Käsittääkseni se ne erot tulee startissa kun 24v akkua rasitetaan enemmän ja sitten se 12v akku rasittuu kun 24v akkua ladataan täyteen
Belkussa on nyt eri kokoiset akut 24v startti akkuna olikohan 75ah ja käyttö 12v akkuna 60ah
ei pitäisi kuulemma toimia ollenkaan, mutta niin vain se on käyntiin lähtenyt ilman laturia omillaan jo kohta 2 vuotta :eek:
Molemma 75ah akkuina niin jompi kumpi oli aina tyhjänä vaikka kuukausittain puolia vaihtoi ja lopulta vuodessa kuoli toinen eikä se toinenkaan enään hyvässä hapessa ollut
Cruiserissa oli kans samankokoiset parina ostetut akut ja 12v akku kuoli 2 vuodessa, nyt se 24v akku on 12v akkuna ja pikkasen painavampi startti akkuna eikä mitään ongelmia ollut kun käytössä päivittäin oli.
Mielenkiintoista tuo sinun sähkötekniikka.....
Ja tuosta belaruksesta; se on aivan eri asia, jos akkuja ladataan rinnankytkennässä, (kuten belarus ja hdj-80) kun jos niitä ladataan sarjassa, kuten BJ/HJ land ruisereissa. Periaatteessa akkujen pitäisi olla samankokoisia MYÖS rinnan latauksesa, mutta ei niin tärkeä, kuin sarjalatauksessa.
Tuo, että molempia akkuja ladataan vuoronperään ctec:llä auttaa varmaan tuossa "balansoinnissa", mutta edelleenkin kannattaa katsoa aivan asiasta tehden, että siitä akusta, mistä -navasta lähtee kaapeli toisen akun + napaan, ei lähde noista yhdessä olevista navoista YHTÄÄN johtoa minnekkään.
Tuo "50w kylmä laukku tyhjentää" akun äkkiä, haiskahtaisi siltä, että otettu vain toisesta akusta? yhden kerran kun akku tai kenno pääsee käymään kunnolla "nurin päin" (siis napaisuus väärin päin) niin eläissään ei toivu ennalleen
Nyt kyllä pitäis rautalangasta vääntää ainakin mulle. Siis mikä 12v akku 24v järjestelmässä on?
24 voltin järjestelmässä jos on kaksi 12 voltin akkua sarjaankytkettynä, laturin piuhalta ensimmäisenä olevalta akulta irtoaa 12 volttia.
Homma selviää helposti myös yleismittarilla.
Jos akut on rinnankytkettynä niin molemmilta akuilta irtoaa sen verran mitä kanteen on jännitteeksi merkitty.
BJ-40/76
28.11.2013, 22:04
24 voltin järjestelmässä jos on kaksi 12 voltin akkua sarjaankytkettynä, laturin piuhalta ensimmäisenä olevalta akulta irtoaa 12 volttia.
Homma selviää helposti myös yleismittarilla.
Jos akut on rinnankytkettynä niin molemmilta akuilta irtoaa sen 24 volttia.
??????????????????????????????????????????
Siis 24 voltin järjestelmässä on kaksi 12v akkua, ja ns. "alajännitepuolen" akku on maissa/rungossa miinusnavastaan, ja sen ("alajännitepuolen") + napa on kytketty "yläjännitepuolen" akun miinus napaan; ja tuon "yläjännitepuolen" akun + napa on MYÖS 24v järjestelmän + napa; siis jännite runkoa/maata vastaan on 12v+12v, eli 24 volttia, jonne laturi työntää myös tuon latausjännitteen (n.28 volttia) Akut ovat SIIS kytketty sarjaan.
Rinnan kytkennässä akkujen + navat (ja - navat) on kytketty yhteen, siis jännite on edelleen 12v, mutta 2 kpl 60 Ah akkua rinnankytkennässä on 120 Ah
Sarjaankytkennässä 2 kpl 12v 60 Ah akkuja on 24 volttia 60 Ah
Noh voishan sitä puhua oikeanpuoleisesta ja vasemman puoleisesta, mutta ajattelin loogisesti et jos + navasta mitataan niin toisessa on 12volt ja toisessa 24volt
Jossei usko niin yleismittaria kouraan ja ihmettelemään
Mielenkiintoista tuo sinun sähkötekniikka.....
Ja tuosta belaruksesta; se on aivan eri asia, jos akkuja ladataan rinnankytkennässä, (kuten belarus ja hdj-80) kun jos niitä ladataan sarjassa, kuten BJ/HJ land ruisereissa. Periaatteessa akkujen pitäisi olla samankokoisia MYÖS rinnan latauksesa, mutta ei niin tärkeä, kuin sarjalatauksessa.
Ei siinä mitään ihemeellistä ole vaan venäläistä logiikkaa ilman salama rautaa :D
Toinen eli käyttö akku + navasta 12volt
startti akku + navasta 24volt
Laturi on 12volt ja startti akkua lataa jännitteen korotin joka on 24volt
Siitä en ole aivan varma onko startin heräte jopa 12volttinen, -suonsyrjä- mahtaa muistaa
Vielä kun hämmentää niin kuskinpuolen akusta joka siis "yläpuolen akku" löytyy maita vasten 12V - miinus navasta ja 24V ? Plus navasta. =) helppoa.
??????????????????????????????????????????
Siis 24 voltin järjestelmässä on kaksi 12v akkua, ja ns. "alajännitepuolen" akku on maissa/rungossa miinusnavastaan, ja sen ("alajännitepuolen") + napa on kytketty "yläjännitepuolen" akun miinus napaan; ja tuon "yläjännitepuolen" akun + napa on MYÖS 24v järjestelmän + napa; siis jännite runkoa/maata vastaan on 12v+12v, eli 24 volttia, jonne laturi työntää myös tuon latausjännitteen (n.28 volttia) Akut ovat SIIS kytketty sarjaan.
Rinnan kytkennässä akkujen + navat (ja - navat) on kytketty yhteen, siis jännite on edelleen 12v, mutta 2 kpl 60 Ah akkua rinnankytkennässä on 120 Ah
Sarjaankytkennässä 2 kpl 12v 60 Ah akkuja on 24 volttia 60 Ah
Jottei menisi Oulun suunnalla unet ensi yöltä niin voin kertoa huomaavani virheen: rinnankytkettäessä akut luonnollisesti tulee molemmat olla 24 volttisia jo alunperinkin.
vaiskitin
28.11.2013, 22:38
:confused: :confused: :confused:
:D
Jottei menisi Oulun suunnalla unet ensi yöltä niin voin kertoa huomaavani virheen: rinnankytkettäessä akut luonnollisesti tulee molemmat olla 24 volttisia jo alunperinkin.
Venäläinen ukko väitti kiven kovaa, että kamaz (en aivan varmaksi enään muista) merkkinen akku on tehtaalta tullessa täysin mykkä ja napaisuus ja voltti määrä määräytyy ensimmäisen latauksen perusteella voiko tälläinen olla mahdollista :eek: :confused: :confused:
Kennoja on kuulemma 6+6 ja eikös normaalisti kenno ole 2volt?
jo on kipinöitä ilmassa. pakko keventää
mää olen mahrottoman hämmästyny. Mää ihmettelen kauhiast tämmöst. Mää ole niinku klapil päähä lyäty.
en mää tiäräkkään sähkös mittää :D
toyota4x4
29.11.2013, 09:51
joku taiskertoo että c-tecin laturilla tai vastaavalla äly laturilla hajottanu monta optiman akkua..lataa sit pullistuu?? joku pieni tehoinen akkulaturi parempi..
Ei siinä mitään ihemeellistä ole vaan venäläistä logiikkaa ilman salama rautaa :D
Toinen eli käyttö akku + navasta 12volt
startti akku + navasta 24volt
Laturi on 12volt ja startti akkua lataa jännitteen korotin joka on 24volt
Siitä en ole aivan varma onko startin heräte jopa 12volttinen, -suonsyrjä- mahtaa muistaa
Ei ainakaan mun joskus rassailemassa pelastuksessa toiminut kuin startti 24 voltilla. Startatessa salamarauta sarjaan kytkee akut ja antaa vain starttimoottorille sen 24 volttia. Normaalisti akut on sen salamaraudan kautta rinnan kytketty ja nimellisjännitteeltään 12 volttinen laturi lataa molempia akkuja. Ei siellä mitään jännitteen korotinta ole. Jos belkussa toinen akku ei lataudu niin ensimmäisenä tarkistettaan salamaraudasta löytyvät sulakkeet.
Nyt alkoikin muisti avautumaan.. paku/kuormaauto mersuissa sama systeemi.. muuten 12v järjestelmä, mutta startti 24volttia.. älyvapaa systeemi. Yhteen matkailuautoon piti päävirta katkaisin laittaa ja muuten meni hyvin kunnes starttas, ei mitään muuta ku naksetta.. pistin sit molemmille akuille omat katkaisimet niin toimi..
akut luonnollisesti tulee molemmat olla 24 volttisia jo alunperinkin.
Mitäs sie oikein sekoilet? Kuvia, edes yhdestä 24v akusta?
samisami2
29.11.2013, 18:28
Kyllä ne hyytelöakutkin kihisee/sihisee.
lavanelikko
29.11.2013, 18:59
Mitäs sie oikein sekoilet? Kuvia, edes yhdestä 24v akusta?
https://fi.pdbmakita.com/imagecheck.asp?path=/images/3_Makita/301_machines/3011_a/30115_JPG_web/&file=193739-3.jpg&width=200&height=200&thumb=1 Käyks toi;)
https://fi.pdbmakita.com/imagecheck.asp?path=/images/3_Makita/301_machines/3011_a/30115_JPG_web/&file=193739-3.jpg&width=200&height=200&thumb=1 Käyks toi;)
Unohdin jotta täällä tarvii olla lausunnoissaan hiukan tarkempi, "normi" auton akkuja tietenkin tarkoitin :)
temmi_hoo
30.11.2013, 12:17
Näissä sähköpuolen keskusteluissa helpottais, jos edes yritettäis puhua asioista niiden nimillä. Sähköalan miehet menee ihan sekasin, eikä ymmärrä jos joku täysin itse omassa mökissään oppinu rupee selittämään itsekeksimillään termeillä.
Kahdella akulla rakennetussa 24V järjestelmässä kumpikin akku on siis 12V akku, toinen on yläpuolinen ja toinen alapuolinen. Toinen ei ole 24V -mallia. Tätä sanotaan sarjaankytkennäksi, eikä siinä ole _MITÄÄN_ ihmeellistä.
Lisäksi sähköalan ihmisillä on tämmöisestä sarjakytkennästä oletus, että siitä väliliitoksesta ei oteta kuormaa eikä siihen työnnetä virtaa, semmoinen on vaan kosmisesti väärin.
Sopivanlaisella muuntokytkennällä (rele, kontaktori, solenoidi, salamarauta, rakkaalla lapsella on taas monta nimeä) kahta 12V akkua voidaan kytkeä tarpeen mukaan rinnan ja sarjaan.
Vaikeaksi homma muuttuu, jos akkujen välisestä liitospisteestä otetaan sähköä, joten älkää ottako. Jos otatte, älkää kysykö neuvoa, koska vastaus on ÄLÄ.
mites sitte, kun itse oppineet ei tiedä niitä oikeita nimityksiä eri asioista/osista, mutta silti tietää periaatteen.
ja kyllä ammamihen luulis tietävän, jos 24v järjestelmässä puhutaan 12/24v akusta, eli mitä mittari näyttää, kun akusta suoraan mitataan jännite
mitä mittari näyttää, kun akusta suoraan mitataan jännite
No eikös se mittari näytä ~12v, jos yhtä akkua kerrallaan mitataan, oli akkujen välillä minkälaisia johdotuksia tahansa?
joku taiskertoo että c-tecin laturilla tai vastaavalla äly laturilla hajottanu monta optiman akkua..lataa sit pullistuu?? joku pieni tehoinen akkulaturi parempi..
Mihis tämä perustuu? Ctekissä vartavasten AGM-akuille oma latausmoodi, miks se ei sitä sietäis?
No eikös se mittari näytä ~12v, jos yhtä akkua kerrallaan mitataan, oli akkujen välillä minkälaisia johdotuksia tahansa?
tarkoitin runkoa vasten mitattuna
temmi_hoo
01.12.2013, 16:16
Siinä vaiheessa voi tietty kysästä, että joskohan näitä vois joku vaikka pikkusen opastaa. Tälleen pelkän tekstin välityksellä homma on perkeleen vaikeeta, mutta ihan naamakkain sujuu aika helposti se tarpeellinen määrä, että alkaa päästä kärryille.
Vaikeus tulee siis siitä, että se osaamaton ei osaa muuntaa osaavan sepustuksia omakeksimilleen termeille, eikä se osaava osaa millään ilveellä tajuta mitä ne omakeksimät jutut nyt sitten tarkottaakaan vakiintuneilla nimillä. Vähän siis ku jos puhuis syntyraumalaisen kanssa syvällisiä.
Hyviä kirjavinkkejä toki vois olla kiva tietää. Ite opin nää ohmiset perusteet Osmo A Wiion kirjasta Elektroniikkaa Sinulle, mutta sitä on nykyään vaikee hankkia käsiinsä. Joka tapauksessa siinä on ihan hyvällä tavalla selitettyä asiat vertauskuvin ja siitä pysty ihan omatoimisesti oppimaan.
Kahdella akulla rakennetussa 24V järjestelmässä kumpikin akku on siis 12V akku, toinen on yläpuolinen ja toinen alapuolinen. Toinen ei ole 24V -mallia. Tätä sanotaan sarjaankytkennäksi, eikä siinä ole _MITÄÄN_ ihmeellistä.
Mites jos ne akut on päällekkäin kotelossaan?
Tai toisen kotelo on 20cm alempana?
Ihan vittuilematta laisinkaan nimittäin yhdessä kylmäkoneessa minkä näin oli akut päällekkäin telineessä ja zetorissa on joissain malleissa toinen akku kotelo alempana
Ei ainakaan mun joskus rassailemassa pelastuksessa toiminut kuin startti 24 voltilla. Startatessa salamarauta sarjaan kytkee akut ja antaa vain starttimoottorille sen 24 volttia. Normaalisti akut on sen salamaraudan kautta rinnan kytketty ja nimellisjännitteeltään 12 volttinen laturi lataa molempia akkuja. Ei siellä mitään jännitteen korotinta ole. Jos belkussa toinen akku ei lataudu niin ensimmäisenä tarkistettaan salamaraudasta löytyvät sulakkeet.
http://i108.photobucket.com/albums/n27/EJH10/IMG_3083.jpg
Tossa olisi kuvan kanssa :rolleyes:
Voin ottaa kuvan omasta belkusta vastaava palikka löytyy maskin takaa :cool:
Sotketaan henkimaailman asioilla...
Kuorma-autoissa menee vtuiks yleensä se laturin puoleinen akku...?
Sarjaankytkennässä siis.
Ja ettei menis OT:ks, ni miun yks deepcycle alko juttelemisen jälkeen haista rikille ja toimi hienosti lämmittimenä... 300 kilsaa lisää ni ei enää edes haissut.
Tossa olisi kuvan kanssa :rolleyes:
Voin ottaa kuvan omasta belkusta vastaava palikka löytyy maskin takaa :cool:
Juu tuli tuommoinen ihme nähtyä viikonloppuna ja meni hetki ennenkuin pääsi jyvälle tuommoisen sielunelämästä. Kaikkea ne (ryssän) insinörtit keksii :D Käyttöön tuo systeemi on vissiinkin tullut vasta tällä vuosituhannella.
Pääkytkimen ollessa kytkettynä on akut on kytkettynä sarjaan, eli startin päävirtapulttiin tulee silloin 24V. Laturi tuuppaa sen 14,4 volttia ulos ja syöttää virtaa sarjassa alempaan akkuun (eli siihen, mikä on maadotettu suoraan runkoon). Tämä syöttöjohto tulee pääkytkimelle, laturin heräte ei katkea virta-avaimesta vaan vasta kun pääkytkin on pois päältä. Laturi syöttää myös saman 14,4V keulalla syylärin etupuolella olevaan murkulaan (tuo Nikuzain kuvan kalikka), joka nostaa jännitteen nimellisesti 28,8V:iin, josta sitten syötetään startin päävirtapulttiin ja siitä sarjassa ylemmän akun plusnapaan. Laturilta menee piuhat siihen morkulaan, että se tietää koska laturi pyörii ja morkulan sisällä pitää pikku-ukkojen ruveta töihin. Sitä en sitten tiedä mitä se murkula pitää sisällään, luultavasti niitä pikku-ukkoja ja pienimuotoisen atomivoimalan :D
Mun mielestä olis paljon selkeempi jos olis kokonaan 12 tai 24 voltin vehkeet, mutta kun on molemmat sekotettu samaan vehkeeseen ja lisätään vielä järjestelmää ymmärtämätön asentaja soppaan niin voidaan vain todeta, että savun hälvettyä tarkistamme kytkennät.
temmi_hoo
03.12.2013, 18:11
Juu tuli tuommoinen ihme nähtyä viikonloppuna ja meni hetki ennenkuin pääsi jyvälle tuommoisen sielunelämästä. Kaikkea ne (ryssän) insinörtit keksii :D Käyttöön tuo systeemi on vissiinkin tullut vasta tällä vuosituhannella.
Pääkytkimen ollessa kytkettynä on akut on kytkettynä sarjaan, eli startin päävirtapulttiin tulee silloin 24V. Laturi tuuppaa sen 14,4 volttia ulos ja syöttää virtaa sarjassa alempaan akkuun (eli siihen, mikä on maadotettu suoraan runkoon). Tämä syöttöjohto tulee pääkytkimelle, laturin heräte ei katkea virta-avaimesta vaan vasta kun pääkytkin on pois päältä. Laturi syöttää myös saman 14,4V keulalla syylärin etupuolella olevaan murkulaan (tuo Nikuzain kuvan kalikka), joka nostaa jännitteen nimellisesti 28,8V:iin, josta sitten syötetään startin päävirtapulttiin ja siitä sarjassa ylemmän akun plusnapaan. Laturilta menee piuhat siihen morkulaan, että se tietää koska laturi pyörii ja morkulan sisällä pitää pikku-ukkojen ruveta töihin. Sitä en sitten tiedä mitä se murkula pitää sisällään, luultavasti niitä pikku-ukkoja ja pienimuotoisen atomivoimalan :D
Mun mielestä olis paljon selkeempi jos olis kokonaan 12 tai 24 voltin vehkeet, mutta kun on molemmat sekotettu samaan vehkeeseen ja lisätään vielä järjestelmää ymmärtämätön asentaja soppaan niin voidaan vain todeta, että savun hälvettyä tarkistamme kytkennät.
Ei jumanvita mikä loistosysteemi! Ei tässä ole mitään järkeä, mut ehkä se on suunniteltu jollain Karjalan offireissulla offikunnossa siinä kohtaa kun ei jaksa enää saunoa, mut nuotiolla on vielä joku silmät auki (ehkä hereillä).
Voihan se olla, että Vanja on funtsinu, että tämmöstä härveliä ei kyllä tsuhna tai muu vihulainen saa käyntiin edes, jos täytyy tantereelle jättää.
Siinä on takana kaiketi se ajatus tapa, että 24 volttia jaksaa pyörittää siperian kohmeessa olevaa rautaa paremmin kuin 12 volttia
Sama järjestelmähän se on paku mersuissa salamaraudalla toteutettuna