View Full Version : Volvo TD41 ruiskutusennakko
Killer-Wo
25.11.2013, 14:30
Oisko jollain tietoa mikä on tuollaisen Volvo FL4 kuorkissa olevan TD41g moottorin ruiskutuspumpun ruiskutusennakko?? Autossa on jakajapumppu josta päässyt pultit löysälle.
Killer-Wo
26.11.2013, 07:31
Nyt on selvillä ruiskutusennakko, joka siis on 9 astetta eykk. Seuraavaksi pitäisi löytää merkki milloin mäntä on yläkuolokohdassa. Ei vaan ollut tavanomaisessa paikassa dampperin päässä. Onko jollain haisua missä on ykk merkki???
Vauhtipyörällä? Kytkinkopassa luukku jollain laidalla, jos merkki on siellä. Ei ole noita pikkukoneita tullut tutkittua...
Kotimaisissa dieselmoottoreissa on ruiskutusennakon merkki hihnapyörässä tai vauhtipyörässä, riippuen mallista. Uudemmissa ei ole sitäkään enää lyöty, viisari vaan löytyy. YKK merkkiä ei ole missään merkattu.
Jos ei mistään merkkiä löydy, niin mittakellolla suuttimen reiästä. Tai sitten vääntää raudalla venttiilin mäntää vasten, ja mittakello keinuvivun päälle. Tuota tapaa olen käyttänyt useasti.
Niin oliko tuossa volvon koneessa rivi- vai jakajapumppu? Jos on boschin mekaaninen jakaja, niin täytyy säätää myös pumpun sisäinen ennakko.
Volvossa taitaa olla lukkotapin paikka vauhtipyörällä? Tuollahan on ohje pumpun ajoittamiseen. http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/41fuel.html#/34
Killer-Wo
27.11.2013, 21:55
Jakajapumpulla. Tuota lukkotapin reikää ei ole kuormurin moottorissa, näyttäisi olevan tuon tapin reijän tilalla moottorin kannakke. Vanha td40 pumppu ajoitetaan siten että 6 pytty siten että venttiilit keinuu, tästä väännetään 30 astetta kampuraan vastapäivää. Heiittokello joka on pumpun persissä nollataan, konetta pyöritetään pyörimisuuntaan ja 3-4 astetta yli ykk:n ja tämän jälkeen tarkastetaan heittokellon näyttämä. Td40 tapauksessa se on 1mm. No näillä opeilla eilen säätelin niin tuntuu että ennakkoa on aivan likaa ja kone ei käynnisty. Pitää yrittää löytää jostan ohjeet juurikin td1 moottorille.sen voisi tietenkin kokeilemalla laittaa kohilleen mutta paineilmakompura on pumpun vieressä siten että alinta ruiskupumpunmutteria ei voi kiristää. Pitää käyttää aina kompura irti
Ookko Mikki nimimerkin omaavalta hepulta kysyny, se tietää volvoista.
Minä oon lähinnä pidellyt kotimaan dieseleitä. Niissäkin on käytetty melkein samaa bossin pumppua, mutta jokainen merkki tykkää laittaa oman lusikkansa soppaan. Valmet/sisu diesel moottorin bossin mekaanisella pumpulla voi ajoittaa kahdella eri tavalla, lopputulos sama.
entä ihan pers tuntumalla?
kattoo suuttimen reijästä millon on 1pytty tulossa ylös ja vertaa suuttimesta tulevaa evästä.
likikää kun on kohallaan niin koittaa konetta tulille ja korvakuulolla säätää ennakkoo tarkemmin.
henkilö auto puolella olen tämän tehny kun en omista heittokelloja ja muita expertti kaluja :D
Oliskos jakopäässä lukkotapin paikka siinä pumpun edessä?
Pumpun männän liike pitäisi olla 1,0mm 9 astetta EYKK. Ajoitusmerkki löytyy vauhtipyörältä.