View Full Version : Negatiivinen caster maastossa?
Nyt kun on taas tullu lisää ihmeteltyä ja suunniteltua tuota "talviprojekti" crawleria niin tuli mieleen tämmönen asia että mitenkäs tuo nykyisellään negatiivinen casterkulma vaikuttaa ajossa? Tienopeuksissä kyllä tulee ongelmia tottakai mutta miten asia on maastossa? Onko tuosta negatiivisesta casterista paljonkin haittaa maastossa vai onko tuollaisella asialla merkitystä? Vaikuttaako negatiivinen tai positiivinen caster kääntyvyyten paljonkin hitaassa ajossa vai onko tämä koko pähkäily taas näitä turhanpäiväisiä aivoituksia? :D
Mites muuten trial-kilpureissa nää jutut menee, hakeeko porukka parempaa kääntyvyyttä muuttamalla casteria tai ackermann kulmia?
Ohjaus pyrkii pois keskiasennosta, ei kait se muuta vaikuta.
Racingrabbit
21.11.2013, 15:30
Ulkokurvin puoleinen rengas "taittuu" herkemmin alle
Taitaapi olla mulla taas turhaa haihattelua koko asian miettiminen edes. Tuo että ohjaus pyrkii pois keskiasennosta ei aiheuta ongelmia koska tää juttuhan on ihan tilanteesta kiinni että onko hyvä vai huono asia.
Ulkokurvin puoleinen rengas "taittuu" herkemmin alle
Tää on kyllä jo tallissa pyöritellessä huomattu. Nää taitaa muuten olla sinun vanhat akselit...
Racingrabbit
21.11.2013, 17:26
Ai nää vai?.. :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=162&pictureid=142307
wolfpack
21.11.2013, 17:50
jännä tuo ovaali-raidetangonpää :)
Ai nää vai?.. :D
Juurikin nuo :D
Jos ne nyt kestäis pienemmillä renkailla alle 1000kg härvelissä paremmin :cool:
Olikos sulla ajaessa ongelmaa siitä että ulkopuoleinen rengas taittuu alle? Näyttäähän se vähän hullulta mutta onko siitä käytännössä haittaa?
Taittuessa tuppaa aliohjaamaan ja saattaa joutua ennakoimaan enemmän
Racingrabbit
22.11.2013, 22:55
Jyrkkää rinnettä alaspäin tullessa ja samalla kääntäen joutuu rengas aika tiukille.
Ja alkaa herkemmin samalla puskemaan.
Edittiä: niinhän tuo sos just sen näköjään kertoi,mutta eri sanoin...:D
Hmmm... nuista akseleista ei kyllä enää helpolla käännetä nuita kääntöpäitä, on niihin senverran rautaa sulatettu mutta pitänee harkita tuota alustan madaltamista muutenkin kun tuntuu olevan jo nyt melkonen hirvitorni vaikka tekniikasta tai korista ei ole vielä tietoakaan. :rolleyes: Siinä samalla ainakin pikkusen muuttuu nuokin kulmat fiksumpaan suuntaan.
Punnitsitko Racingrabbit muuten koskaan noita akseleita että paljonko ne painaa panssareineen ja kolmioineen?
Racingrabbit
23.11.2013, 11:20
Ei tullut punnittua,mutta pirusti ne muistaakseni painaa
Nekatiivinen kasteri suurentaa kääntöympyrää. Esimerkkinä vaikka jontikan raktorit, joissa pieni kääntöympyrä on mahrollistettu reilulla positiivisella kasterilla. Sama mersun henkilöautoissa, renkaat "kaatuu" menosuuntaan ja näin kääntyy paremmin. Jos ette usko niin kokeilkaa kottikärryillä. :)
Mä käänsin omasta kikottimesta casteria negatiiviseksi. Ne vaikutukset mitä huomasin, ovat kääntösäteen pienentyminen metrillä(mittanauhalla mitattuna) ja lievää puskemista tietyissä paikoissa. Rengas nousee tosi paljon paremmin pois "boorista" ja kiipeää sivuttain paremmin ylös. Eli jos renkaan ulkopuolella bl kehän vieressä on porras ja siihen ajaa portaan pituussuunnassa, niin siitä se nousee ylös helpommin kuin ennen. Vaikea selittää, mutta toivottavasti edes joku ymmärsi:D
Näin mulla vaikutti casterin kääntö. Entä jos auto olisi painavempi. Puskisiko vähemmän tms??
Ainakin mualaisjärjellä, negatiivinen caster kulma parantaa kääntyvyyttä (kuten ostoskärryissä. Mutta ei niin suuntavakaa. Yleensähän henkilö autoissa edessä positiivinen ja takana negatiivinen näin mukavuuspainotteisempi. Offikäytössä paras olisi kai päinvastoin että eturengas nousee paremmin negatiivisellä kulmalla ja takanen toisi suuntavakautta positiivisella kulmalla, ja ehket jopa "jarruttaisi" takarenkaita tuoden lisää kääntyvyyttä. Tai takanenkin negatiivisenä jos haetaan vain maksimaalista nousukykyä esteiden yli. Tällästä työvuoron viimeisenä tuntina mietittynä :D