View Full Version : Hdj & traktorigeneraattori
Nyt kun ajankohtaista on syksy, myrskyt ja sähkökatkot, niin tuli mieleen voisko hdj:n keulille virittää tuollaisen traktorigeneraattorin? Mitähän se vaatisi, kestääkö, jne? Puhutaan tuollaisesta 15-20kW:n generaattorista, jolla saisi vähän enemmän virtasta mökkiin.
Nyt kun ajankohtaista on syksy, myrskyt ja sähkökatkot, niin tuli mieleen voisko hdj:n keulille virittää tuollaisen traktorigeneraattorin? Mitähän se vaatisi, kestääkö, jne? Puhutaan tuollaisesta 15-20kW:n generaattorista, jolla saisi vähän enemmän virtasta mökkiin.
Eikös sellanen vaadi aika paljon kierroksia?? jos meinasit ulosotosta voiman ottaa :rolleyes: Huom en tiedä, pohdin vaan. kun jossain ikh:n raktorikeneraattoris oli vaadittu muistaakseni kohtuu korkea pyörimisnopeus.
Nyt kun ajankohtaista on syksy, myrskyt ja sähkökatkot, niin tuli mieleen voisko hdj:n keulille virittää tuollaisen traktorigeneraattorin? Mitähän se vaatisi, kestääkö, jne? Puhutaan tuollaisesta 15-20kW:n generaattorista, jolla saisi vähän enemmän virtasta mökkiin.
no niinku henkka tossa totesi ni saattaa olla eksoottinen rojekti.. :eek::eek::eek::eek::eek:
eli millasta lähdettä oot meinannut pyörittää ja millasella nopeudella jne jne jne :eek::eek: :confused::confused::confused::confused::confused: :confused::confused::confused::confused:
ettei ny vaa kävis niin et HALVEMPI ois jos menisit vaik johonki kauppaan ja ostasit X määrän vaativan generaattorin... ??
no niinku henkka tossa totesi ni saattaa olla eksoottinen rojekti.. :eek::eek::eek::eek::eek:
eli millasta lähdettä oot meinannut pyörittää ja millasella nopeudella jne jne jne :eek::eek: :confused::confused::confused::confused::confused: :confused::confused::confused::confused:
ettei ny vaa kävis niin et HALVEMPI ois jos menisit vaik johonki kauppaan ja ostasit X määrän vaativan generaattorin... ??
Tossa ikh:n toisiks pienin raktorimalli
3199.00 € / kpl Tuotekoodi:GE23
teho 18,4 kW/400 V, 8,5 kW/230 V
generaattorin pyörimisnopeus 1500 rpm
pyörityskierrokset 428 rpm
voimalähde väh. 45 hp
automaattinen jännitteensäädin (AVR)
pistorasiat 1 x CEE 400 V/32 A, 1 x CEE 230 V/16 A
jännitemittari
suojausluokka IP23
vikavirtasuoja ja sulakkeet
mitat P1140, L800, K920 mm
paino 202 kg
Kannattaa tosiaan jostaki selevittää paljoko tuos ulosotos on välitys vaikka vitosella :) tulee kallista sähköä jos hodarissa pitää olla 3000rpm :D Mutta voimanlähde on oikea, eihän mikää patrollin kone tota enää jaksais pyörittää ;) :D:D
Ainahan siihen kartaanin väliin saa vaihelaatikon jos kierrokset ei passaa.
Miten auton pumpun säätimellä saadaan moottorin kierrokset pysymään kuormasta huolimatta samana, että pysyy generattorin lähtötaajuus 50Hz? Kierrosrajoitus halutun suuruiseksi ja kaasuvipu täysille?
MoGissa on traktorimallin vakiokierrossäätäjä - sillä tekisi varavoimaa PTO:n perästä aika helposti.
tekniikkamies
20.11.2013, 09:56
Minun mielestä autojen kunnollinen valjastaminen työkäyttöön edellyttäisi, että voima otetaan sieltä mistä se on muutenkin tarkoitettu otettavaksi - pitäskö se sitten ottaa sieltä mistä kardaanikin ellei kardaanista? Näin saatas myös vaihteisto hyötykäyttöön ja erilaisia välityksiä erilaisiin hommiin.
On jäänyt vähän epäselväksi kuinka kompura pickupeissa on voimansiirto järjestetty? Fiksultahan ei tunnu mennä aina auton alle säätelemään jotta saa voimaa ulos.
Voisiko joku sähköinen vakionopeuden säädin pitää kierrokset oikealla alueella jos sellaisen saisi riittävän nopealla reagoinnille?
Tarkoitushan tosiaan olisi pyörittää voimanulosotolla tuota generaattoria. Ensimmäisenä pitäisi tietää mitä kierroksia tuosta ulosotosta saa milläkin vaihteella ja vaikuttaako esim. vaihde kestävyyteen jotenkin. Eli rasittuuko paikat enemmän jos vaihde ykkösellä tai jos vitosella? Vai rasittaako tuo generaattori yleensäkään kovin paljoa tuota voimanulosottoa?
Mitä taas tulee hintapolitiikkaan niin, tuollainen traktorigeneraattori on monta kertaa halvempi kuin "oikea" generaattori (2500EUR vs. 10500EUR), kun verrataan samantehoisia laitteita. Vertailua voi tehdä vaikka IKH:n sivuilla.
Ja noita generaattoreitahan löytyy myös sellaisia joissa on säätimet, jotta ne eivät ole niin tarkkoja voimanulosoton kierrosluvun suhteen.
Sähkönhintahan tuolla lailla tuotettuna on toki kallista, mutta tarkoitushan on käyttää vaan silloin kun verkosta ei saa sähköä, joten hinnalla ei kovin paljoa silloin merkitystä.
BJ/HJ:n vaihdelaatikoissa on paikka kolmannelle kardaanille, josta voi muistaakseni ottaa 60hv?
Eipä ole tullut HDJ:n alle katsottua, että vieläkö siinä on.
Tuttu kertoili joskus normaalilla syöttöpumpulla olevaa mersun konetta generaattoriin kokeilleensa ja kuulemma ei ollenkaan toiminut, pienikin kyykkäys ja kierrokset alle tonnissa josta ne loikkasi tappiin kun generaattori päästi rasitteen pois
Mutta vakkarilla käskyttäminen ei välttämättä olisi paha homma jos vaikka jonkun suikan tekniikan ja rungon siihen laittelisi olisi genulle paikka ja tankit kaikki sais kiinteäksi.
Ja vielä kun laittaisi kardaaniin takavedon vapauttimen niin etuvedolla sais siirreltyä
eikö olis helppoa peräkärrylle pistää tuo keneraattori ja joku vanhan raktorin moottori siihen jatkoksi? ja vaikka tupla tai tripla vauhtipyörä niin ei kierrokset "loiki" niin helposti
Vaan toimisiko vakiopumpulla sellainen, että säätää maksimikierrosten rajoituksen halutun suuruiseksi ja sitten lykkää kaasuvivun täysille? Silloin kone saa ruokaa kuormitustilanteessa vaikka maksimit, mutta kierrokset ei pääse nousemaan kuorman keventyessä yli säädetyn.
Täällä oli joskus aikoja sitten jollakulla (Kivisellä?) myynnissä sellainen pickupin takajortaani, joka oli helposti irroitettavaa mallia. Työmaalla jortaani kytkettiin kompressoriin ja siirtoajossa taka-aksulaan. Joku sellainen se muistaakseni oli.
Voimansiirto kestää paremmin, mitä pienempi vaihde. Generaattorin kierroksetkin pysyy paremmin vakiona, mitä tiuhempi välitys on moottorin ja generaattorin välissä. Moottorin kierrokset on toki kovemmat silloin, mutta eipä tee hyvää myöskään tyhjäkäynnillä jurnuttaa.
Ei kai noissa raktoreissa millä noita pyöritetään ole mitään kierros automatiikkaa, eli lultavasti aika iso kierros alue kelpaa noille agreille.
Ei kai noissa raktoreissa millä noita pyöritetään ole mitään kierros automatiikkaa, eli lultavasti aika iso kierros alue kelpaa noille agreille.
Se värkki mitä itse olen lainassa käyttänyt niin ei ollut tarkkaa kunhan jengaa vaan oli riittävästi.
Se värkki mitä itse olen lainassa käyttänyt niin ei ollut tarkkaa kunhan jengaa vaan oli riittävästi.
Näin itsekkin oletan
Täällä oli joskus aikoja sitten jollakulla (Kivisellä?) myynnissä sellainen pickupin takajortaani, joka oli helposti irroitettavaa mallia. Työmaalla jortaani kytkettiin kompressoriin ja siirtoajossa taka-aksulaan. Joku sellainen se muistaakseni oli.
Jep, hakutoiminto löysi tämän helposti:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=27592
Kestääköhän ulosotto tuota jos generaattorin spekseissä puhutaan jostain 30-40hp tehovaatimuksesta? En tiedä menikö laskut oikein mutta, 1800RPM ja kakkosvaihteella ulosotto pyörii noin 785RPM?? Jostain 500RPM kierroksistahan noissa generaattoreissa puhutaan, niin tuo 785RPM luulisi vielä olevan ok.
Jotenkin tuntuis että, tuollaisella 1800RPM kierrosluvulla sen verran momenttia olisi ettei kierrokset kovin herkästi putoaisi kuorman vaikutuksesta.. tai sitten putoaa, mistä näitä tietää..
http://www.marks4wd.com/transmission-ratio-information
Tuolla on jotain aiheeseen liittyvää asiaa, ei tosin ihan HDJ:stä:
http://www.rover.org.nz/manuals/landrov/land14.htm
Tarvitsee tuollaisen "ENGINE GOVERNOR" nimisen laitteen kaveriksi, mutta tuskin löytyy hodariin?
Lerssinen
20.11.2013, 18:03
Ostakee nettikoneesta vanha taavetti tonnilla ja pyörittäkää sillä, ei ongelmia :D
Jep, hakutoiminto löysi tämän helposti:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=27592
Taisin johonkin tuon ^ vaihtaa viimeisen vuoden aikana.
Asiaa sivuten, mulla odottelee projektijonossa Mb:n moottorilla pyöritettävä 18kVa agri. Tuohon tulee hydrauliikka väliin ja se, toivon mukaan, tasaa tehontarpeesta tulevia heilahteluita. Hydrauliikalla voi sitten ajella muitakin laitteita. Vähän mielenkiinnostaisi rakentaa tuo samantien hydraulivetoisella alustalle, mutta koitetaan ensin tehdä sähköä.
Voihan sitä sen ~3000e käyttää ja ostaa valmiin paketin käytettynä, http://www.masinistit.com/viewtopic.php?t=62927&sid=3a29e9a6c0cd584f7a789081019d7620 . Säästyis ainaki pyörän uuvelleen keksimiseltä ;)
Voihan sitä sen ~3000e käyttää ja ostaa valmiin paketin käytettynä, http://www.masinistit.com/viewtopic.php?t=62927&sid=3a29e9a6c0cd584f7a789081019d7620 . Säästyis ainaki pyörän uuvelleen keksimiseltä ;)
Itelle jos tollaista olisin tekemässä ja se 3 tonttua olisi niin kyllä sen yhden tonnin lisää raapisin kasaan ja uuden generaattorin ostaisin
koneita sen pyörittämiseen saa vaikka mistä sävellettyä pienellä vaivalla, mutta olispahan se gen. uusi
BJ-40/76
21.11.2013, 00:15
kyllä hdj:n pumppua saa säädettyä aika paljon vakiokierros- tyyppiseksi. (minun hodarissa semmoinen, kävi säädätyksillä, ja vaikka kerroin että automaatista, niin nyt kiekkamittari ja kaasupoljin vittumaisesti sykroonissa:mad: )
ja nuo traktorigenut (ainakin osa) vaatii aika tarkasti oikeat kierrokset! tai, siis taajuus vaihtelee kierrosten suhteen -> jos sähkön laatu pitää riittää muuhunkin, kun hellaan taikka lämminvesivaraajaan tms.
Paikallisesta autotarvikkeesta vakionopeus säädin ja anturimangeetit generaattorille menevään kardaaniin. Kestää kierrokset vakiona.
Mites kun generaattori auto on työkone ja saa ajella tuparilla niin onkos siinä säädöstä miten veto on toteutettu?
Jos jostain nelikosta tekisi takakardaanin generaattorille ja nelikon loppu tarpeet sitte liikutteluun
Ja oliko, että generaattoria tai kompressoria ei tartte katsastaa eikä maksaa veroja :confused: :confused:
Näitä työkone & polttoöljy -kysymyksiä ei kannata puida tässä, vaan mieluummin tuolla työkone-topikissa:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=10459
Näitä työkone & polttoöljy -kysymyksiä ei kannata puida tässä, vaan mieluummin tuolla työkone-topikissa:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=10459
Poistin kommenttini, vaikka se asiaan periaatteessa liittyikin
ja nuo traktorigenut (ainakin osa) vaatii aika tarkasti oikeat kierrokset! tai, siis taajuus vaihtelee kierrosten suhteen -> jos sähkön laatu pitää riittää muuhunkin, kun hellaan taikka lämminvesivaraajaan tms.
En tunne tarkemmin noissa käytettyä tekniikkaa mutta sen mitä olen käyttänyt niin liian pienillä kierroksilla taajuus oli alle 50Hz, kierroksia lisäämällä nousi 50 asti ja pysyi siinä vaikka kierroksia nostettiin (kuormituksen aikana traktorin kierrokset tipahti, piti ennakoida ettei tipu jännitteet&taajuudet kuorman alla)
hunter hdj
21.11.2013, 16:20
HDJ perään peräkärri ja esim alla mainittu pahnapuhallin peräkärryyn? :) http://www.fvwa.fi/component/rsgallery2/?gid=234
Sähkölaitos ? :D
Ruotsin armeijan entinen sähkölaitos: saksalaisvalmisteinen aggregaatti, jossa Volkkarin Typ 122 -teollisuusmoottori ja 230 voltin sähköä tuottava generaattori.
Näkymä moottorin päästä. Vasemmalla työkalulaatikko, jonka kyljessä tasku manuaaleja varten, poikkipalkissa käynnistysveivin reikä ja puhallinkopan takana bensatankki.
1.
Autoista tuttu 1200-kuutioinen moottori kiinteällä laturinjalalla, poikkeuksena magneettosytytys ja kierrosluvun rajoitin.
2.
Bensatankin täyttömäärän näkee "ikkunoista". Alapuolella starttimoottori, bensahana, kaasKojetaulussa on moottorin varoitusvalot, sähkömittarit ja -säätimet, 12 voltin ulosotto.