View Full Version : Törkeän näkönen portto HJ
PIkkusen juttua tosta hojosta, millä on viime ajat tullu kruisailtua.
Tollanen tuli hankittua viime talvena. -87 HJ61. Tekniikkaa oli parsittu muutamalla tonnilla, kuitteja oli hirmu nivaska :D Vetoja löytyy mukavasti, varsinkin ku anto lisää keittoa ja baareja. Cooleri pitäs laittaa, kuhan jaksas.
http://imageshack.com/a/img594/7248/i136.jpg (http://imageshack.com/i/gii136j)Uploaded with ImageShack.com (http://imageshack.com)
Kevät, kesä, ja osa syksyä mentiin ilman sen kummempia muutoksia. Mitä ny renkaat 33"->35". Muutama viiko sitten tuli palkkihelmat+putket tehtyä, ja valmiina ostetut kaaret nostettu paikoilleen. Silloin jäi kaaret hitsaamatta takaa kiinni, sen vuoro oli eilen. Henkan kanssa mietittiin jotaki tällaista:
http://imageshack.com/a/img600/9127/6dme.jpg (http://imageshack.com/i/go6dmej)Uploaded with ImageShack.com (http://imageshack.com)
Vai olisko tää kuitenki parempi?
http://imageshack.com/a/img855/4535/oshi.jpg (http://imageshack.com/i/nroshij)Uploaded with ImageShack.com (http://imageshack.com)
Alustana on toiminut vakiojouset+lisäkierteet. Ei jousta, ei elä, ei mitään mihinkään. Se saa siis lähteä. Dopinsonsin pakat tuli hommattua, iskaritkin alkaa olemaan vaihtokuntoset. Niidenkin aika koittaa lähitulevaisuudessa. Lupaavasti startannut jousiremppa loppui lyhyeen, kun uuuuuuu-pultit rupes näyttämään tältä:
http://imageshack.com/a/img6/3083/mmz2.jpg (http://imageshack.com/i/06mmz2j)Uploaded with ImageShack.com (http://imageshack.com)
Tilaamani uudet pultit ei ole vielä tullut, joten niitä odotellaan, ennenkuin auto taas liikkuu. Mitä muuta pitäis lähiaikoina tehdä:
- Snorkkeli kondikseen. Safarisnorkkelin jouduin irroittamaan kaarien tieltä.
- Iskarit vaihtoon.
- Mutikat karkeammiksi. --> Näiden tilalle 37"x12,5" Creepyt.
- Panssarointia.
- Katto täyteen valoa.
- :cool:eri
- Pikku ruostekorjauksia sinne tänne (kiinnostaa vitusti).
- Karjarauta.
- Mitä ny mieleen tulee ja jaksaa tehdä.
- Korinkorotus, TEHTY
Ja voin melkein luvata, että tän kans tapahtuu joskeenkin enemmän, ku hodarin :D:D.
Niin joo, Henkka oli jeesimäs mua eilen. Täytyy sanoa hän on aina ottanut vakavasti suojavälineiden käytön:
http://imageshack.com/a/img6/8862/d18h.jpg (http://imageshack.com/i/06d18hj)Uploaded with ImageShack.com (http://imageshack.com)
Johan mie ihimettelinki etteikö tästä tule mitn rojektikertomusta... :)
Löysin muuten vielä yhen (vaiko kaks, en muista ennää) virta-avvainta tuohon autoon.
37"x12,5" Creepyt tuli hommattua. Ja tallin nurkassa on bl-vanteet. Nyt pitää sit tehdä se korinkorotus, ja varmaan kaaria laikata.
Rotpal GR
18.11.2013, 11:58
Mitäs jäi creepyille hintaa ? Mistä hommasit ? Taian sittenki jättää hjn myymättä ja ruveta rakentaan :p tää projekti sai taas vähä lisää intoo ;)
Liike on sellanen ku Raahen rengas&laite. Tuolla myyntiosiossa on niiden ilmoitus. 1340€/sarja. Olisin ostanut kaksi tuumaa leveämmät, mutta ei ollut sellaisia. Kylläpä noillakin pärjää. Tänään irrottelen hodarista 50mm nylontangot, ja rupean taistelemaan hojon koripultteja auki. Sitten pitää ottaa pulteista mitat, että voi hakea uudet. Renkaat, jouset ja korinkorotus pitää saada valmiiksi ennen MMC:n pikkujoulusafaria. Niin ja suotta hojoa myyt, tee kunnon safaripeli siitä :D
Rotpal GR
18.11.2013, 12:40
Ookkoo. Onko sulla viä ne 35 set mikkä siinä oli enne ? Safaripeliä ois mielessä siitä tehä :) ois kerranki suht ruosteeton jota ei tars ruveta hitsailee heti ensimmäisenä...
Ookkoo. Onko sulla viä ne 35 set mikkä siinä oli enne ? Safaripeliä ois mielessä siitä tehä :) ois kerranki suht ruosteeton jota ei tars ruveta hitsailee heti ensimmäisenä...
35" Creepyt on menny eteenpäin. Mut 35" mutikat olis joutilaana :D:D Niitä on kyl turha mettäpeliin laittaa.
Rotpal GR
18.11.2013, 12:51
Eikö niillä tee vai mitää mettässä :D :D
Eikö niillä tee vai mitää mettässä :D :D
No kai ne hakkapeliitat voittaa :D
35" Creepyt on menny eteenpäin.
Mihinpäin nää meni?
Mihinpäin nää meni?
Naapiritallin jätkä osti ne. Ei taida olla palstalainen :)
Naapiritallin jätkä osti ne. Ei taida olla palstalainen :)
Juu. Ei ne sit oo viel ihan koko suomea kiertäny.:D:D
helmapelti
18.11.2013, 18:35
Kato mitä tein, kysy jos haluat tehdä paremmin.
Jaaha. Kaaret on sitten liimattu kiinni. Kyllä nyt kestää nojailla;)
Oliko ongelmia kehikon päälle nostamisessa?
Jaaha. Kaaret on sitten liimattu kiinni. Kyllä nyt kestää nojailla;)
Oliko ongelmia kehikon päälle nostamisessa?
Kyllä ne melko kivuttomasti päälle meni. Etukautta ujutettiin, yhden pikku naarmun taisivat kylkeen raapaista siinä nostaessa. Apuna oli 85 tonnimetrinen PM :D Pitää ottaa kunnon kuvat, ku saa auton pois tallista.
Kuskin puolen koripultit irroitin. Rälläkällä poikki mutterin ja prikan välistä, sitte vaan tuurnalla lyödä pois. Ainakin ropelin tunnelille pitää vielä jotakin tehdä. Huomenna vois hakea uudet pultit, niin sais toisen puolen korottaa. Sen jälkeen toinen kylki. Kertooko joku, minkä mittaset pultit pitää olla 50mm palojen kanssa, vai googlaanko ite? :D Sekotin noi vanhat jo sen verran hyvin, ettei mittaaminen onnistu :o Toinen takakaarikin tuli avarrettua, nätti siitä ei tullut. No sopiipa ainakin otsikkoon :D Jotakin kumia pitää hommata, niin saa levikkeet tehdä. Ja peltisoirot, ni saa levikkeet johonkin kiinnikin.
severi kun rojekti nimen on noin on keksinyt niin,, SIIS NIIN ON SEVE SUN HJ TÖRKEÄ :eek: :rolleyes: :eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek: ;);) .....
:D :cool::cool::cool::cool::cool::cool::cool::cool::c ool: :):):):) :D :cool::cool::cool: :rolleyes:
laittakaas nyt kuva autosta kaarilla.
laittakaas nyt kuva autosta kaarilla.
Menee viikonloppuun, ennenku saan kuvan. Auto on nyt pajalla, eikä siellä saa kunnon kuvaa.
Nyt on toisen puolen jouset vaihtunu Dopinsonseihin, ja kori nostettu. Huomenna auto ympäri (ei katolleen), ja sama homma apparin puolelle. Äkkiseltään kokeiltuna/katsottuna tuuli tunnelin lisäksi vain jakiksen keppi vaatii lisähuomiota, lukkojen vipstaakit jäykkenivät hieman, mutta tuskin vaativat mitään toimenpiteitä.
kompura takaluukkuun ja sylinterit akseleille :eek: :confused:
Tänään pyöräytettiin Creepyt vanteille. Samalla vauhdilla tuli kehätkin pultattua. Vielä tasapainojauhepapanahiekkapaskat sisään (venttiilin reiästä valuttamalla :D), niin ne saa ruuvata alle. Jossakin topicissa oli juttua siitä, paljonko sitä pitäs laittaa. Mulla on kolme 340 gramman pussia, kokeilen eka jakaa kaksi pussia neljään renkaaseen. Ainakin 35" kanssa se oli riittävästi. Sitte ku rengastyöt tuli valmiiksi, tein korinkorotuksen loppuun. Vittumaista tehdä yksin :mad: Niin ja vastaan itselleni: joka reikään 160mm pultti. Kun kopan sain nostettua, rupesin vaihtamaan apparin puolen jousia. Taakse vaihdoinkin, sitten iski väsymys, vitutus, paskahätä, röökit loppu, akka soitti että haluaa mulkkua, rintaan pisti ja aamulla aikanen herätys. Jätin sitte etujousen vielä vaihtamatta. Sen ku vaihtaa, niin pääsee taas hojo ulkoilmaan. Levikkeet teen joskus ku jaksan. Ei noi renkaat juurikaan pihalle tule.
Noita värkkäillessä mietin, että mitä sisustalle tekis. Ainakin se 5cm paksu, kuution vettä itseensä imevä matto saa lähteä. Ja työkalulaatikko pitäs uusia. Teen varmaan vetolaatikoston vanerista. Kuskin jakkarakin pitäs vaihtaa, pajan nurkassa olis joku keinonahkanen sporttipenkki, mikä mulla oli hodarissa. Niin ja pikku peltitöitä olis, ja ja ja ja........ Ihan vitusti hommaa :D No, pikkuhiljaa. Suurin osa noista on sellasia, ettei ne ajoa haittaa. Eli ei haittaa vaikka jäiskin vähäksi aikaa kesken.
kompura takaluukkuun ja sylinterit akseleille :eek: :confused:
Ei tarvi. Nyt vivut toimii taas normaalisti ku nosti toisenki kyljen. Vois oikeestaan sanoa, ettei toi 50mm korotus vaadi muutoksia kuin tuulitunneliin, ja jakiksen keppiin/sen aukkoon. Rattiakselikaan ei vaatinut pidentämistä.
hj 60/61
23.11.2013, 09:33
HYVÄ HYVÄ!!!:) Eli hojolla pikkujouluihin...;) Oliks sul ne 12.5 leveet creepyt? Mulla noi 14.5 leveet tulee ihan mukavasti korista ulos...:D Ni, ja mäksän kans laitettiin noihin mun creepyihin "noin" 285 grammaa kuulapyssyn kuulia, ja on ihan "hyvät" ajolleen, miten noi nyt voi vaan olla. Nyt loppu ne voblailukin, ku vaihdoin ohjausiskarin. Vielä jos toimii samalla tavalla pikku paineilla, ni helpottaa kummasti elämää....:D:D:D:D:eek:
HYVÄ HYVÄ!!!:) Eli hojolla pikkujouluihin...;) Oliks sul ne 12.5 leveet creepyt? Mulla noi 14.5 leveet tulee ihan mukavasti korista ulos...:D Ni, ja mäksän kans laitettiin noihin mun creepyihin "noin" 285 grammaa kuulapyssyn kuulia, ja on ihan "hyvät" ajolleen, miten noi nyt voi vaan olla. Nyt loppu ne voblailukin, ku vaihdoin ohjausiskarin. Vielä jos toimii samalla tavalla pikku paineilla, ni helpottaa kummasti elämää....:D:D:D:D:eek:
Pahasti se siltä näyttää, että tulee pikkujouluihin kondikseen. Joo Creepyt on 12,5". Paljonko Aatu oot pitäny tiellä painetta? Mettässä nois ny saa ottaa vaikka sielut pois. Tänään on tarkotus vaihtaa viimenen jousi, ja painottaa renkaat. Ja myös se jakiksen keppi pitää modata, että saa pikkupuolen päälle. Sitten ei jää paljoa hommaa ennen pikkujouluja.
hj 60/61
23.11.2013, 10:35
Katupaineina on joutunut pitämään ujosti sen 2.5 kiloo,ku voblaili, mitä oli viime viikonloppuna metsässäkin...:eek: Mut ny ku on tuo yks ongelma poistettu, ni ainakin kilo putoo pois...
Vois oikeestaan sanoa, ettei toi 50mm korotus vaadi muutoksia kuin tuulitunneliin, ja jakiksen keppiin/sen aukkoon. Rattiakselikaan ei vaatinut pidentämistä.
Mun Hojossa nelosvaihde ei pysynyt kunnolla päällä korinkorotuksen jälkeen. Tai siis vaihde pysyi niin kauan päällä, kunnes päästi kaasusta ja antoi liukua moottorijarrutuksella hetken matkaa. Otin pienen palan pois korista, niin ongelma poistui.
Mun Hojossa nelosvaihde ei pysynyt kunnolla päällä korinkorotuksen jälkeen. Tai siis vaihde pysyi niin kauan päällä, kunnes päästi kaasusta ja antoi liukua moottorijarrutuksella hetken matkaa. Otin pienen palan pois korista, niin ongelma poistui.
Tuo selviää sitten koeajolla. Vaikka samahan se olis pikkusen lattiaa leikata, kun pikkukepinkin takaa pitää se tehdä.
hj 60/61
23.11.2013, 11:27
Tuossa mun kikottimessa ei oltu leikkailtu keppien aukkoja, ku se mulle tuli, ja nelikon kytkiessä otti aina koriin kiinni. Leikkailin kans sinne hieman tilaa, ni jo toimii. Myös mekaanisenvirvelin vivulle joutui tekemään tilaa, ku asentelin kardaanin sille. Mulla ei tuo vinssin vipu liiku kun taakse päin etusormi/peukku lukolla...
Tuo selviää sitten koeajolla. Vaikka samahan se olis pikkusen lattiaa leikata, kun pikkukepinkin takaa pitää se tehdä.
Koeajolla se sitten selviää. Ei sitä ennen kannata pilkkoa;)
Edittiä vielä sen verran, että milloin tulee kuvia?
Taisin essolla jo toimittaakkin sulle, mutta tosiaan mun piti hoojiissa nelikon kepin reikää laikata ja vinssin vipuhässäkkää siirtää mittansa taappäin. Mut sähän voit ottaa vaan vaijerin irti ku sulls on se formulavirveli nokalla. :cool: Tai ditten NiRuNaRun virallisen ohjekirjan mukaan tunkkaat vaa kattoo vasten kartaanitunnelia alemmas :D:D
Koeajolla se sitten selviää. Ei sitä ennen kannata pilkkoa;)
Edittiä vielä sen verran, että milloin tulee kuvia?
Jonsei severi muista niin otan kuvia tänään kun meen liiterille :)
Joo kiitti vinkeistä. En taida keritä saada autoa liiteristä ulos ennen pimeää, joten otan huomenna kuvia.
No eipä mennyt taaskaan niinkuin siellä vitun strömsössä vai mikä ruottinkielinen homokunta onkaan :mad: Ei sovi vanteet eteen, ottaa raidetangon päihin kiinni. Jotaki spacereita sinne kai pitäs väliin heittää. Sellaset mulla onkin, mutta ihan liian ohuet. Mites ootte saanu tollaset 15"x10" ET-44 vanteet passaamaan hojoon? Äkkiseltään katsottuna ET:n pitäs olla jotain -60 että mahtuis. Vitun vittu. VITTU. En oliskaan halunnu päästä kylälle elvisteleen uusilla kumeilla :mad::D Perkele, pakko saada auto ajoon ennen pikkujouluja :mad:
hj 60/61
23.11.2013, 19:09
Kyl mulla ainakin on alla 10"*15" -44 et valssit ja mahtuu kyl olemaan...:confused::eek:
Kyl mulla ainakin on alla 10"*15" -44 et valssit ja mahtuu kyl olemaan...:confused::eek:
Mulla ei oo toivoakaan :mad: Kuinkahan paksun spacerin uskaltaa laittaa?
hj 60/61
23.11.2013, 19:31
Mulla ei oo toivoakaan :mad: Kuinkahan paksun spacerin uskaltaa laittaa?
Mulla oli joskus yhdet mangelsit mitkä oli et -35 sinne laitoin silloin 12mm spacerit, et mahtu pyörimään, jouduin kyl vaihtelemaan pidemmät pinnapultitkin. Nytkin on takana ne 12mm spacerit, ku toi 14.5" levee creepy otti rengaskotelon sisälaitaan kiinni...
Voiskohan kyseessä olla sellanen homma, ettei noi vanteet olekaan -44ET:llä? Mä en sitä oo koskaan mitannut, sellaisina ne on mulle myyty.
mulla ainakin sopii hyvin 15x10 -44 eeteellä
mulla ainakin sopii hyvin 15x10 -44 eeteellä
No joo, ongelman syykin selvisi. Tein ääritarkkoja laboratorio mittauksia vatupassilla ja rullamitalla. Ei noiden vanteiden ET ole kuin ~-10mm. Nyt pitäs sit löytää 30-35mm spacerit. Anyone? Vinkkejä?
pastirolli
23.11.2013, 20:21
Ei muuta kun sorvaamoon niin saat vaikka puolimetriset palikat. :D
Ei muuta kun sorvaamoon niin saat vaikka puolimetriset palikat. :D
Näinhän se on. Olis vaan nättiä ostaa valmiit palikat.
Tuli (taas kerran) panikoitua ennen aikojaan :D Lipposelta löytyi lääke tähänkin sairauteen. Tilasin 38mm spacerit :cool:
Olin justiin hakemassa liiteriltä noita 35 pyöriä mulle alle kun severin kanssa koitettiin etupyörää paikoilleen. Kun selvis ettei severi pääsekkään uudenkarheilla kumeilla pimppiringille niin alkoi tulemaan tulikivenkatkuisia ilmauksia siihen tahtiin että totesin parhaaksi poistua hetkeksi paikalta :D:D:D:D Oikiasti miettikää nyt omalle kohalle tuo tilanne, ja säälikää severiä, tuo jos mikä ottaa isoakin miestä luonnon päälle :eek::eek::eek::eek::eek:
hj 60/61
24.11.2013, 07:58
Voiskohan kyseessä olla sellanen homma, ettei noi vanteet olekaan -44ET:llä? Mä en sitä oo koskaan mitannut, sellaisina ne on mulle myyty.
Juu, mullekin myytiin ne et -35 vanteet -44:sina. Kylhän ne alle mahtui, mut sisäkehä söi raidetangon päät vituiks... Köyhänä ja laiskana teetin ne spacerit ja vaihdoin pinnapultit joka nurkkaan pidemmiks...:D
Rotpal GR
24.11.2013, 18:56
Kuvia kehiiin hojottimesta ;)
Kuvia kehiiin hojottimesta ;)
Auto edelleen tallissa :D:D Toivon mukaan tiistaina tulee spacerit. Sitte saa eturenkaatkin paikalleen. Laitan niitä kuvia heti, ku se on renkaillaan. Vittu ku on ahdistanut yksi vaivanen jousiremontti+renkaidenvaihto. Pari viikkoa sitten ajoin auton sisälle, ajattelin että nopeasti illassa vaihdan jouset. No siellä se auto on edelleen :D Pitäs vaan aina tilata ennen remontin alkua kaikki mahdolliset palikat, mitkä saattais tuottaa ongelmia.
Nyt se on pyörillään :D
...ja kuvia tulee kunhan pääsen koneelle! Pysykää kanavalla!
Ensimmääset testiajot otettu!
Olin vähä hitsausapuna tänään :) Severi ruuvas onnellisena spacerit kiinni :D Mikäs sen hienompaa ku ruuvailla uusia kiiltäviä osia autoon kiinni:cool::cool::cool:
43469
Pyöränpultteja kiinnittäes manattiin kun on nii syvät vanteet ettei mahu iso räikkä :mad: :D:D:D
43468
Liimasin toisenkin puolen takapalkin paikoillensa
43471
Kaaret tuli leikeltyä, nelivedon kepille koloa, uudet u-pultit ja vaikka mitä
43475
43474
43473
joo joo siitähän tuloo hyvä. kyllä renkaat mukavasti muuttaa auton ulkonäköä:) nuo kaaret onki jo nähty yhden hojon päällä:)
Meinas olla jännä ajaa liiteriltä kotiin eilen illalla. Luikerteli ku käärme, eikä meinannu tien leveys riittää. Sit muistin että unohtu renkaisiin ilmat laittaa :D:D:D:o Ekalle Nesteelle pysähdys, kolme rengasta 0bar, ja yhdessä 1,5bar. Ajettavuus parani melko paljon ku laitto ilmaa. ~55km/h esiintyy niin kovaa woblausta, että sitä vauhtia ei voi ajaa. Joka rengas vaatii kuitenkin lisää papanoita. Sitten alkaa se oikeiden tiepaineiden haku. Levikkeet on kuitenkin todo listan kärjessä.
Maajussi
27.11.2013, 09:36
Noitten speicereitten kans kannattaa olla tarkkana ettei lähe rengas vauhdissa eri suuntaa.Ei todellakaan ois eka kerta....Varmuuden välttämiseksi laittaisin ainakin jotain puoli kovaa kierre lukitetta.:cool:
Vaviskaa!!!
The beast has been released!! :D:D
gCi0ihMheK4#
Noitten speicereitten kans kannattaa olla tarkkana ettei lähe rengas vauhdissa eri suuntaa.Ei todellakaan ois eka kerta....Varmuuden välttämiseksi laittaisin ainakin jotain puoli kovaa kierre lukitetta.:cool:
Tota mietin itekkin.
nii tulix uudet jouset vai pelkät U-pultit vaan ??
tekniikkamies
27.11.2013, 12:36
Tässä on otsikko ihan harhaanjohtava kun alussa olevan parkkipaikkakuvan perusteella otsikko vois olla mieluummin tyyliin "kelpais varmaan sullekin"... :D
nii tulix uudet jouset vai pelkät U-pultit vaan ??
Jouset myös. Nyt on Dopinsons +45mm.
Tässä on otsikko ihan harhaanjohtava kun alussa olevan parkkipaikkakuvan perusteella otsikko vois olla mieluummin tyyliin "kelpais varmaan sullekin"... :D
Kuvat valehtelee raakasti :D
Tässä on otsikko ihan harhaanjohtava kun alussa olevan parkkipaikkakuvan perusteella otsikko vois olla mieluummin tyyliin "kelpais varmaan sullekin"... :D
Nimi lähti siitä kun severin kans ihmeteltiin hojon takaluukun ruostevaurioita ja severi tokas "siis täähän on ihan törkeen näkönen" :D
[QUOTE=ssuvik;1071392]Jouset myös. Nyt on Dopinsons +45mm.
no ei sitten ihmetellä enempää,, speiceri kuvassa vaa oli uudet U-pultit ja vanhat jouset...
vaihtuukos väritys hojossa..?
no ei sitten ihmetellä enempää,, speiceri kuvassa vaa oli uudet U-pultit ja vanhat jouset...
vaihtuukos väritys hojossa..?
Ei ne jouset ihan käyttämättömät ole. Täysin ryhdissään kuitenkin. Kyllä noi maalaushommelitkin on mielessä käynyt. Mutta aikaisintaan ensi kesänä.
Kyllä noi maalaushommelitkin on mielessä käynyt. Mutta aikaisintaan ensi kesänä.
Eli sulla on sama aikataulu sen auton maalaamiseen ku mulla oli :D
Jos mää maalaan sitte rintterin ja laitan siihenki turmakaaret ni vaihetaanko päikseen takasi? ;):D
Eli sulla on sama aikataulu sen auton maalaamiseen ku mulla oli :D
Jos mää maalaan sitte rintterin ja laitan siihenki turmakaaret ni vaihetaanko päikseen takasi? ;):D
Ei vaihdeta!! :D:D
Tässä nyt niitä kuvia sitten lisää. Pitää myös esittää klassiset pahoittelut kuvanlaadusta, Samsung ei näköjään tykkää mun hellävaraisesta käsittelystä :mad::D Klikkaamalla pitäs kuvan suurentua.
http://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/c/844/unau.jpg (http://imageshack.com/i/ngunauj)
http://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/c/51/dfca.jpg (http://imageshack.com/i/1fdfcaj)
http://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/c/841/j5ti.jpg (http://imageshack.com/i/ndj5tij)
http://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/c/10/uo2y.jpg (http://imageshack.com/i/0auo2yj)
http://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/c/837/g05c.jpg (http://imageshack.com/i/n9g05cj)
http://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/c/542/8yis.jpg (http://imageshack.com/i/f28yisj)
voi helvetti että osaa olla komia auto:)
Rotpal GR
27.11.2013, 16:57
Komee on. Miistähä helekutista sitä keksis kans uuvet jouset vanhoje läSähtäneitte tilalle. Ku ei raaskis ostaa 1000 eurolla uusia jousia taas :D
Komee on. Miistähä helekutista sitä keksis kans uuvet jouset vanhoje läSähtäneitte tilalle. Ku ei raaskis ostaa 1000 eurolla uusia jousia taas :D
Mä ainaki löysin ihan palstan myyntiosiosta. Ja kyl se nyt on parempi ku ennen, ku renkaatki oli jotain 30cm kylkilinjasta sisäänpäin. Pitää ottaa oikeella kameralla vielä kuvat, ku saa levikkeet tehtyä.
Rotpal GR
27.11.2013, 17:20
Paljonkos on akselin alla tilaa entä korkeutta helmaan ? Mahtaakohan milnerin off roadin myymillä jousilla tehä mitään :o
Paljonkos on akselin alla tilaa entä korkeutta helmaan ? Mahtaakohan milnerin off roadin myymillä jousilla tehä mitään :o
Pitääpä tehdä mittaukset, saapahan hyvän syyn juopotella kaljaa :D Mä en noista Milnerin jousista tiedä mitään. Halpoja ainakin on.
Meinas olla jännä ajaa liiteriltä kotiin eilen illalla. Luikerteli ku käärme, eikä meinannu tien leveys riittää. Ajettavuus parani melko paljon ku laitto ilmaa. ~55km/h esiintyy niin kovaa woblausta, että sitä vauhtia ei voi ajaa. . Tästä voikin päätellä että täydellisen maastoauton rakennus meni täysin nappiin :D
voi helvetti että osaa olla komia auto:)
Juu niin on komia auto ja kaaret;):D Nyt voi sitten kunnolla kolistella maastossa, kun kaaret pitävät korin suurinpiirtein suorassa..
Hiton hieno, vaik tojota onkii..;)Takapenkille on hiukka vittumainen kiivetä..:D:D Onks noi joittenki sääntöjen mukaset kaaret?
Hiton hieno, vaik tojota onkii..;)Takapenkille on hiukka vittumainen kiivetä..:D:D Onks noi joittenki sääntöjen mukaset kaaret?
Se on hieno, KOSKA se on Toyota :D Joo takaovet joteki jännästi lopetti toimimasta :confused::D Ainaski Teme sano että olis suunnistus-sääntöjen mukaset kaaret. Ehkä viikonloppuna saa kaaret laittaa testiin :rolleyes:
Ehkä viikonloppuna saa kaaret laittaa testiin :rolleyes:
Meinasitko kuin monta kertaa kaataa?:D:D Auton siis..;);)
Meinasitko kuin monta kertaa kaataa?:D:D Auton siis..;);)
No eka vähä nojailla :D Mut sitte illalla kaadan melko monta kertaa (en autoa).
Mut sitte illalla kaadan melko monta kertaa.
Pirkkaa?:p:p:p
Mikäs muutes on tän auton kohtalo? Jalostuuko kilpuriks asti vai ihan vaa safarointia?
Se on hieno, KOSKA se on Toyota :D Joo takaovet joteki jännästi lopetti toimimasta :confused::D Ainaski Teme sano että olis suunnistus-sääntöjen mukaset kaaret. Ehkä viikonloppuna saa kaaret laittaa testiin :rolleyes:
Cupin sääntöjen mukaan mä ne kaaret silloin joskus tein. Takaovi on tosiaan vähän vähemmän noiden kanssa käytössä:D Teoriassa ne käy vaikka trialiin, kunhan ensin tekee diagonaalin pääkaareen ja a-pilariin yksi vahvike.
hj 60/61
27.11.2013, 20:54
Hyi :mad:
Ei toi ymmärrä hyvän päälle...:D:D:D:eek::cool::rolleyes:
Perhana, oonkos mää nähny tään kikkareen yhelä siltarumputyömaala toisela puolela Suomee tuos joku aika takaperin, tuo takasivulasin tarra näyttää nii tutulta
Mikäs muutes on tän auton kohtalo? Jalostuuko kilpuriks asti vai ihan vaa safarointia?
Kyl tää pysyy safarikamppeena. Ainakin tällä tietoa :D
Perhana, oonkos mää nähny tään kikkareen yhelä siltarumputyömaala toisela puolela Suomee tuos joku aika takaperin, tuo takasivulasin tarra näyttää nii tutulta
Todennäköisesti olet. Savossa tuli kesä ja syksy pyörittyä.
Nonni, olikoha se teitin viimene työmaa niiltä osin, kävin siinä parina päivänä illansuussa ihmettelemässä
Nonni, olikoha se teitin viimene työmaa niiltä osin, kävin siinä parina päivänä illansuussa ihmettelemässä
Himalanpohjassa? Vai mikä olikaan...
Pitääpä tehdä mittaukset, saapahan hyvän syyn juopotella kaljaa :D Mä en noista Milnerin jousista tiedä mitään. Halpoja ainakin on.
nii justiinsa,, virallinen tölkki kuva.. :D :cool::cool:
Kuvat alla. Kiitos Joske.
Jelp vassokuu:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=276&pictureid=142851
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=276&pictureid=142850
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=276&pictureid=142852
Himalanpohjassa? Vai mikä olikaan...
Joo, sama jorpakko.
Ohan toi autos saanu jonkuverra lisää mettäuskottavuutta näköjään.
Ihan ei nappiin mennyt MMC:n pikkujoulut. 200m metsää->murros paskaksi. Siinä sitten vaihdella se liukkaalla kalliolla (kiitos kaikille avusta jne.). Sitten siirtymä seuraavalle pätkälle, missä ehkä 500m metsää->just vaihdettu murros paskaksi. Siinä samalla lakkasi vetämästä myös toinen etunen, mikä on sinänsä jännää, kun mitään vikaa siellä ei ollut. Lukko ja napis kiinni, mutta ei vetänyt ollenkaan :confused: Päästiin kuitenkin kotiin ehjinä. Nyt saa sitten tilailla chromot molemmille puolille. Samalla siinä sit vaihtelee kaikki tiivisteet, stefat, laakerit ja mitä kaikkee siellä nyt onkaan..
Ihan ei nappiin mennyt MMC:n pikkujoulut. 200m metsää->murros paskaksi. Siinä sitten vaihdella se liukkaalla kalliolla (kiitos kaikille avusta jne.). Sitten siirtymä seuraavalle pätkälle, missä ehkä 500m metsää->just vaihdettu murros paskaksi. Siinä samalla lakkasi vetämästä myös toinen etunen, mikä on sinänsä jännää, kun mitään vikaa siellä ei ollut. Lukko ja napis kiinni, mutta ei vetänyt ollenkaan :confused: Päästiin kuitenkin kotiin ehjinä. Nyt saa sitten tilailla chromot molemmille puolille. Samalla siinä sit vaihtelee kaikki tiivisteet, stefat, laakerit ja mitä kaikkee siellä nyt onkaan..
Tuntuu olevan sinullakin huonoa tuuria:eek::) Saitko ollenkaan kaaria kolisteltua puihin?
Tuntuu olevan sinullakin huonoa tuuria:eek::) Saitko ollenkaan kaaria kolisteltua puihin? Naarmuja näytti ainaki olevan ku liiterillä tarkasteltiin :D
Naarmuja näytti ainaki olevan ku liiterillä tarkasteltiin :D
Voi voi. Äkkiä pesu ja vahaus;):D
Kekkeruusi
01.12.2013, 22:53
Naarmuja näytti ainaki olevan ku liiterillä tarkasteltiin :D
Juu se oli ilmeisesti hiukan ahdas se eka pätkä mikä ajettiin.
Kovin oli puut lähellä ku susukilla sieltä välistä ajelin, hj on kai vielä hiukan isompi ni ahdasta on ollut varmasti !
Tuntuu olevan sinullakin huonoa tuuria:eek::) Saitko ollenkaan kaaria kolisteltua puihin?
Kyl sai nojailla. Hienosti liuku yläputkea pitkin.
Juu se oli ilmeisesti hiukan ahdas se eka pätkä mikä ajettiin.
Kovin oli puut lähellä ku susukilla sieltä välistä ajelin, hj on kai vielä hiukan isompi ni ahdasta on ollut varmasti !
Oli ahdasta, ja murros meni paskaksi jo ihan alussa ja alko jumittaan ohjausta, niin oli himppasen kankea :D
Huomenna(?) tulee paketti, missä chromo-murrokset plus pitkäboori, ja kaikki kääntöpäiden tiivisteet, laakerit, stefat ymp. Lyhyttä vetaria ei vissiin löydy koko Suomesta :( Käytettyä en laita, ku kaikki muukin tulee uutta.
helmapelti
03.12.2013, 21:50
Nonni, mitä ne noin poksuu?
Ei kai käänny liikaa kun ei tuosta bussista huomaa sitä, ohjaus kuin laivassa.
Eikö karpiolallakaan ole lyhkästä tikkua?
Noita cromosarjojakin mainostellaan, mutta ei kai sit löydy?
Mulle riittäis vähän orkkisia vahvemmat mut cromot on kalliita..
Huomenna(?) tulee paketti, missä chromo-murrokset plus pitkäboori, ja kaikki kääntöpäiden tiivisteet, laakerit, stefat ymp. Lyhyttä vetaria ei vissiin löydy koko Suomesta :( Käytettyä en laita, ku kaikki muukin tulee uutta.
Onks ihan longfieldit vai lipposchromot?
Nonni, mitä ne noin poksuu?
Ei kai käänny liikaa kun ei tuosta bussista huomaa sitä, ohjaus kuin laivassa.
Eikö karpiolallakaan ole lyhkästä tikkua?
Noita cromosarjojakin mainostellaan, mutta ei kai sit löydy?
Mulle riittäis vähän orkkisia vahvemmat mut cromot on kalliita..
Mä en ole syväanalyysia tehnyt, mut luulen ettei noiden orkkismurrosten kuulukaan kestää 37" renkailla :p Toinen räjähti ku suditti kiveä vasten, toinen ku rauhallisesti vinssas :D Kääntöjä on pikkusen rajotettu. Karpiolallakaan ei ollu valmiita tikkuja.
Onks ihan longfieldit vai lipposchromot?
Lipposchromot on noi. Se sano että ei noi oo yhtään sen heikommat ku Longfielditkään. Saa nähdä miten rupeaa kestämään.. :rolleyes:
Lipposchromoista tuppaa katkeamaan se akselin tumppi siitä maljan juuresta..;)
No onhan noi TML-cromotkin ihan hyviä, mutta kyllä ne ennemmin antautuu ku orkkis vetarit, että ei niitä kyllä tarvi vaihtaa.
No onhan noi TML-cromotkin ihan hyviä, mutta kyllä ne ennemmin antautuu ku orkkis vetarit, että ei niitä kyllä tarvi vaihtaa.
Vaihdanpa silti. Vanha pitkäboori jää varalle, ja lyhyt koki sen verran vauriota, että vaihtaa kannattaa. Siitä saa fiksaamalla varaosan.
E: Soittivat Lipposelta, että löysivät yhden lyhyen vetarin.
hj 60/61
04.12.2013, 11:29
Vaihdanpa silti. Vanha pitkäboori jää varalle, ja lyhyt koki sen verran vauriota, että vaihtaa kannattaa. Siitä saa fiksaamalla varaosan.
E: Soittivat Lipposelta, että löysivät yhden lyhyen vetarin.
Eli lauantaina nähdään äetsässä...? Perjantaina auto nippuun ja testaamaan Eeron maille...:D:cool:
Eli lauantaina nähdään äetsässä...? Perjantaina auto nippuun ja testaamaan Eeron maille...:D:cool:
Ei perkule, ei taida tulla kondikseen. Pitää ne jarrutkin vielä laitella ;):D Eikä ne osatkaan ole vielä tulleet.
helmapelti
04.12.2013, 17:49
Mää yllätyin kun kerran tikinmaalla hyppyytin ainoassa pahassa paikassa kuivilla kallioportailla ja tamgearsmurrokset kesti. Silti molemmat tractionbarit taipui mutta renkaat oli aina suorassa kun nostin kytkimen. Pompuissa kävin kuitenkin katossa ja olin vain ratissa ja kaasussa kiinni.
barit on vahvistettu mutta kertoivat että jonkinlaista voimaa välittivät.
38" creepyt 0.5bar lukkovanteilla antoi ihan hyvin pitoja.
hj 60/61
12.12.2013, 17:06
Jokos tässä on pian neliveto ja jarrut...:eek:;):D:D:D:D
Vähä oon toista puolta purkanu :o Illat menny kotona likan kans, ku vaimo tehny iltatuuria. Huomenna meen töistäpäin pajalle. Ehkä saan molemmat puolet purettua, ennenku vieraita tulee :D
Vihdoinkin tuli loputkin osat. Heti ku on aikaa, niin saa laittaa nippuun ton etupään.
Etuakseliin on tullut vaihdettua osia jonkun verran. Vetarit, murrokset, kaikki pyörän- ja olkalaakerit, kaikki kääntöpään tiivisteet, stefanit, jarrulevyt ym.. Seuraavaksi pitänee hommata perävälitykset. 4,88 vois olla sopiva. 5,29 menee ehkä liian tiuhaksi tieajoa ajatelen.
Etuakseliin on tullut vaihdettua osia jonkun verran. Vetarit, murrokset, kaikki pyörän- ja olkalaakerit, kaikki kääntöpään tiivisteet, stefanit, jarrulevyt ym.. Seuraavaksi pitänee hommata perävälitykset. 4,88 vois olla sopiva. 5,29 menee ehkä liian tiuhaksi tieajoa ajatelen.
jollei muuten ni sit jakiksen välitys vaihtoon.. :eek::eek: :confused: :D :cool: :eek::eek: ;);) :) :cool:
BTW,, laitas severi rojekti kuvia... :eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek: ;) :D :cool: :eek::eek:
Tänään lähdin hakemaan vikalistaa, mutta tulikin leima :eek: Toki laitto otteeseen, että pakoputkea pitäs jatkaa, ja lokarivilkun lasi laittaa. Vittu mikä yllätys oikeesti.
Ja samalla laitto otteeseen korinkorotuksen ja turvakaaret. Napa-kaarimitaksi merkkasi 63 cm.
Ja samalla laitto otteeseen korinkorotuksen ja turvakaaret. Napa-kaarimitaksi merkkasi 63 cm.
Hyvä homma että sait kaaret leimattua:D
Hyvä homma että sait kaaret leimattua:D
Juu, ei se inssi niitä edes mittaillu. Suoraan muutti auton leveyden 1800->1900mm.
Paljoa enempää toi ei jousta.
http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/36/g6vn.jpg (https://imageshack.com/i/10g6vnj)
http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/594/w3d9.jpg (https://imageshack.com/i/giw3d9j)
...ja tarkkojen mittausten ja suunnittelun tuloksena joustoissa etupyörän ja korinkiinnikkeen väliin jää halutut 1,6mm tilaa :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=148356
Juur ja juur tunnistaa vielä samaks autoks. :D
Paljoa enempää toi ei jousta.
http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/36/g6vn.jpg (https://imageshack.com/i/10g6vnj)
http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/594/w3d9.jpg (https://imageshack.com/i/giw3d9j)
Ei voi muuta sanuakko että on hieno.......
Ei voi muuta sanuakko että on hieno.......
Katsastusinssikin haukku rumaksi, eli todennäköisesti harrastelijan silmissä se on siis hieno :D
Nyt asennusta odottas uus raidetanko mallia joker. Pitäs kuulemma olla jämympi ku orkkis :D Ja Tamgearsilta tuli se toinenki tanko (ei hajuakaan sen oikeesta nimestä), molempiin tankoihin päät ja muut kilkkeet mitä niihin ny kuuluukaan.
tekniikkamies
04.02.2014, 17:35
Katsastusinssikin haukku rumaksi, eli todennäköisesti harrastelijan silmissä se on siis hieno :D
Aika rouheelta hyrysysyltä vaikuttaa, tostahan saa myös ulkosesti vaikka minkä näkösen oman maun mukasella esmes pensselimaalauksella tai miksei ruiskullakin jos jaksaa suojauksia laittaa!
Aika rouheelta hyrysysyltä vaikuttaa, tostahan saa myös ulkosesti vaikka minkä näkösen oman maun mukasella esmes pensselimaalauksella tai miksei ruiskullakin jos jaksaa suojauksia laittaa!
Maalaus kyl on suunnitelmissa. Ruiskulla kuiteki ehkä, vaikka tulishan mohairilla ihan nätti pinta :rolleyes: :D Eka pitäs vaan peltitöitä tehdä. Niitä ei ihan mahdottomasti ole tiedossa. Suurimpana kontin lattia. Samalla heivaan lattiamaton videoon.
Severi tuli ajeluttamahan polttari porukkaa. Hauskaa oli ja kaikki jokka ajoo niin tykkäs. Kiiiitoooos!
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5934&pictureid=148713
Severi tuli ajeluttamahan polttari porukkaa. Hauskaa oli ja kaikki jokka ajoo niin tykkäs. Kiiiitoooos!]
Hyvin se sujui. Eikä edes yhtään murrosta särkynyt :D
Kohta pääsee vaihtamaan banaanin muotoiset iskarit tuoreisiin, tilasin Nitro Chargerit joka kulmaan. Ne ja raidetankohommelit ku on vaihdellu, niin pitää rueta keskittymään peltihommiin.
Ristusperkele ku tekee mieli pajalle rassaamaan tota rumilusta. Ei vaan oo aikaa :mad::mad: Ja himottais saada värikin pintaan, siistisi auton ulkonäköä huomattavasti. Suuri osa tosta törkeydestähän johtuu siitä, että kaarien ja korin väritys ei natsaa millään tavalla yhteen :D
no minkäs värisex koppa ja kaaret tulee..??
no minkäs värisex koppa ja kaaret tulee..??
Sitä ei taida tietää kukaan :eek: Koppa varmaan joku hillitty perusväri, kaaret sitte joku räväkkä :rolleyes:
koppa mattamustax ja kaariin joku "neon punanen" :D:D :cool:
Ristusperkele ku tekee mieli pajalle rassaamaan tota rumilusta. Ei vaan oo aikaa :mad::mad: Ja himottais saada värikin pintaan, siistisi auton ulkonäköä huomattavasti. Suuri osa tosta törkeydestähän johtuu siitä, että kaarien ja korin väritys ei natsaa millään tavalla yhteen :D
Ei muuta kuin soitto Marko Paanaselle. Se loihtii sulle jonkun nätin värikartan;)
Ei muuta kuin soitto Marko Paanaselle. Se loihtii sulle jonkun nätin värikartan;)
No vittu. Parempi pysyä erossa koko kaverista. Eikö se oo niitä Lomanin leiriläisiä? :D
No vittu. Parempi pysyä erossa koko kaverista. Eikö se oo niitä Lomanin leiriläisiä? :D
Saattaa olla leirikavereita Teukan kanssa:D
http://img842.imageshack.us/img842/662/0xei.jpg (http://img842.imageshack.us/i/0xei.jpg/)
_kekkula_
08.03.2014, 13:28
No nyt sillä on mutka akselit.
Välitys 5,99?
Kävitkö ulkomailta hakemassa?
No nyt sillä on mutka akselit.
Välitys 5,99?
Kävitkö ulkomailta hakemassa?
Juu 5.99. Nää on Virosta.
"Voisin vaikka vannoa että mä jätin sen mopon just tähän..." ;)
:D
:Dc"Voisin vaikka vannoa että mä jätin sen mopon just tähän..." ;)
:D
:D:D:D
Rakensin tollasen hi-tech pukin, minkä päällä nysvätä akseleita :D On muuten tukeva, kestäis varmasti ainakin 500kg huojumatta.
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/513/77hl.jpg (https://imageshack.com/i/e977hlj)
Purkamaanki piti heti aloittaa. Portaalin rattaat oli kuin uudet, mutta öljyt ei. Ropun kun avasi, niin muutamaan sekuntiin ei tapahtunut mitään. Sitten sieltä oksentui pihalle pikkuvauvan nyrkin kokoinen klimppi ruikun väristä limaa :eek::D Hommat tyssäsi, kun ei ollut 46mm avainta tai hylsyä. Pitää sellanen hakea niin pääsee jatkamaan. Jarruhommista sen verran, että kaikkien varoittelusta huolimatta taidan siirtyä 6-pultti jakoon. Jarrukilven saa nakata vittuun, sen pultit hyödyntää jarrusatulan kiinnikkeelle. Napaa koneistaa sen verran, että se sopii jonkun levyn (HJ?) sisään, ja sitten istuttaa uudet pultit siihen. Satulakin sitten vaikka hojosta. En tiedä oonko edes jäljillä, mutta jotaki tollasta suunnittelin.
hj 60/61
10.03.2014, 11:24
Täähän on tätä vauhtii jo talvisodassa portto....:eek::D:D:D
Kekkeruusi
10.03.2014, 16:40
"Voisin vaikka vannoa että mä jätin sen mopon just tähän..." ;)
Tää oli kyl ihan huippu !
Niinku Aatu jo sano niin talvisotaan portto hoojiillä sit, täs on muutama tehokas työpäivä :D
Vekslailtiin kaverin kanssa renkaita vanteilta toisille ym. Ennenkuin se lähti kotiin, niin ehdotin että eikös käytäs hojolla pikaiset möyrinnät tossa liiterin takapihalla. No tuumasta toimeen ja tuloksena särkynyt murros :D Täytyy vaihtaa piakkoin niin pääsis nelivedolla Talvisotaan. Taidan jatkaa portaalien parissa...
Rakensin tollasen hi-tech pukin, minkä päällä nysvätä akseleita :D On muuten tukeva, kestäis varmasti ainakin 500kg huojumatta.
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/513/77hl.jpg (https://imageshack.com/i/e977hlj)
Purkamaanki piti heti aloittaa. Portaalin rattaat oli kuin uudet, mutta öljyt ei. Ropun kun avasi, niin muutamaan sekuntiin ei tapahtunut mitään. Sitten sieltä oksentui pihalle pikkuvauvan nyrkin kokoinen klimppi ruikun väristä limaa :eek::D Hommat tyssäsi, kun ei ollut 46mm avainta tai hylsyä. Pitää sellanen hakea niin pääsee jatkamaan. Jarruhommista sen verran, että kaikkien varoittelusta huolimatta taidan siirtyä 6-pultti jakoon. Jarrukilven saa nakata vittuun, sen pultit hyödyntää jarrusatulan kiinnikkeelle. Napaa koneistaa sen verran, että se sopii jonkun levyn (HJ?) sisään, ja sitten istuttaa uudet pultit siihen. Satulakin sitten vaikka hojosta. En tiedä oonko edes jäljillä, mutta jotaki tollasta suunnittelin.
HJ:n levyn jos haluat navan "päälle" etkä aio laittaa tosi isoja spacereita niin ainakaan hojon satulat ei varmasti mahdu. Volvon navasta en osaa sanoa mut gr:n takalevyjen kiekot on niin sisässä että niihin mahtuu lähes mitkä tahansa jarrut. Mutta tätä tuskin napa-porttaaliboksi-yhdistelmä sallii. Jos 15/16" reijän haluaa vanteeseen niin uskosin että joutuu kallistuun wilwoodeihin tai johonkin hj:n kokokaliiberiin sopimattomiin jarruihin. Tällaiseen ropleemiin olen ainakin törmännyt mogin jarrujen kanssa. Ja siinä en itseasiassa saanu millään muulla kun LJn jäähdyttämättömällä levyllä satulaa tarpeeksi kauas vanteesta että mikä tahansa 15" tai yli vanne passaa ilman spacereita.
HJ:n levyn jos haluat navan "päälle" etkä aio laittaa tosi isoja spacereita niin ainakaan hojon satulat ei varmasti mahdu. Volvon navasta en osaa sanoa mut gr:n takalevyjen kiekot on niin sisässä että niihin mahtuu lähes mitkä tahansa jarrut. Mutta tätä tuskin napa-porttaaliboksi-yhdistelmä sallii. Jos 15/16" reijän haluaa vanteeseen niin uskosin että joutuu kallistuun wilwoodeihin tai johonkin hj:n kokokaliiberiin sopimattomiin jarruihin. Tällaiseen ropleemiin olen ainakin törmännyt mogin jarrujen kanssa. Ja siinä en itseasiassa saanu millään muulla kun LJn jäähdyttämättömällä levyllä satulaa tarpeeksi kauas vanteesta että mikä tahansa 15" tai yli vanne passaa ilman spacereita.
Kiitos vinkistä. Mähän en ole mitään tarkempia mittailuja ym. vielä tehnyt, pyöritän vai ajatuksia. Ja kiitollinen olen kaikesta infosta jarruihin liittyen. Jos totta puhutaan, niin oon sen verran laiska/mukavuudenhaluinen, että ei haittaa ollenkaan, vaikka joltakin sais mittapiirrokset tjsp. millä jarrut saa tehtyä. Ymmärtääkseni näitä muutoksia on niin paljon tehty, että tietoa maastamme löytyy. Ja uskon että joku sitä myös haluaa jakaa. Jarrut pitäisi olla sellaiset, että leiman saa, mutta 15" vanteelle sopivat ei ole mikään kriteeri. 16" käy oikein hyvin.
tapsa4x4
10.03.2014, 21:38
Useamman volvon levyjarru sovituksen tehneenä niin en oo vielä nähnyt oikeen järkeviä jarruja 15" vanteelle, ainakaan nii että sais ihan virallisesti leimattua.
Mulla on nyt omassa patrollin satulat,napa tehty 6-pulttiseks ja kzj-90 jarru levyt, 16"vanne sopii hyvin ei tarvi mitään speiceri virityksiä. 39" menee lukkoo asfaltilla joten jarru tehoa piisaa.
ainoa eteen tullut toimivsa 15" setti oli wilwoodeilla, non hiGhway use
ainoa eteen tullut toimivsa 15" setti oli wilwoodeilla, non hiGhway use
Taitaa jäädä Wilwood pois laskuista. Eikä haittaa, on niin vitun kalliitkin :D
toyota4x4
10.03.2014, 23:12
ainoa eteen tullut toimivsa 15" setti oli wilwoodeilla, non hiGhway use
ja auton leveys silloin 2.3m ?
ja auton leveys silloin 2.3m ?
jarrusatulatko auton leveyden määrittää :eek:
Meinasin vaan nopeasti vaihtaa murroksen, mutta eipä siitäkään ny tullu oikeen mitään:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5183&pictureid=151245
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5183&pictureid=151246
Vetari katkennut murroksen sisälle :mad: Vitustako mä nyt vetarin repäsen ennen viikonloppua. Olisko jollakin Etelä-Pohjanmaan alueella?
Portaalien jarruhommat tuntuu menevän iisisti. Eräällä palstalaisella on kaksi Lipposlaista kuuspultti napaa ylimääräisenä. Kuulemma LJ:n levyn ja Volvo 850 satulan kanssa menee 15" vanne :cool: Onko noista Lipposen navoista kenelläkään hyvää tai pahaa sanottavaa? Niistä saa myös mallia takanapojen tekemiseen. Lukkojen ohjaukseen ostin purettavasta Volvosta orkkis käyttöpaneelin venttiileineen, ja alipainepöntön. Vielä tarvitaan joku lutkutin tekemään alipainetta. Olisko sähköisestä mihinkään? Alipainelinjat varmaan jarruputki+letku?
Eikös HJ:ssa ole lutkutin siellä laturin päässä? Eikös se muka riitä?
Eikös HJ:ssa ole lutkutin siellä laturin päässä? Eikös se muka riitä?
Sitä mäkin mieti. Mutta joku tossa puheli ettei se riitä. Tiedä sitten...
_kekkula_
12.03.2014, 15:51
oma alipaine pumppu riittää lukoille ihan hyvin, edellyttäen että pumppu on ehjä.
Mulla on hiluxin laturi tekemääsä alipainetta
hyvin se oma pumppu riittää
lisäksi laitaa pienensäiliön takaiskuventtiilillä niin ei lähde lukko pois päältä jarrua polkiessa
portot alle on vielä muutama ilta aikaa.
hj 60/61
12.03.2014, 21:11
portot alle on vielä muutama ilta aikaa.
Justiinsa noin!!!:D:D:eek:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=18738&highlight=volvolaisiin+jarruja
Tuossa on yksi toteutus volvon porttaaleihin levyjarruista. Tämä tyyli on kelvannut leimalle pätkä patrollin alla, ja onhan nämä toiminut jo vuosia maastokäytössä... kohtalaisen menestyksekkäästikkin.. :D:D
jokos hojo nipussa..??
olix se nii et hj61 hantin puolel menee normi hj60 vetarin tikku..??
jokos hojo nipussa..??
olix se nii et hj61 hantin puolel menee normi hj60 vetarin tikku..??
Juu menee, ja löysin tosta 80km päästä vetarin. Pääsee Talvisotaan hojolla :cool: Seuraavalla safarilla ei kai enää olekaan tojon akselit...
Toi Oskan topic on tullu melko tarkkaan luettua.
Jep joo. Firman Hiace on huollossa, joten menin poikkeuksellisesti hojolla töihin. Aattelin että jos hyvin varovasti ajelee, niin toi paska raidetangon pää ehkä kestää. Tuolla meidän tekeillä olevan tien linjalla on yksi mukava kurainen rinne, ja en malttanut olla kokeilematta :D No peruskaasulla lähin koittamaan ylös, etutassut sainkin jo tasaiselle ku HJ päätti istahtaa mahaa myöden. Sitten liina dumpperin perään, ja vetoa. Kaikki meni perin mukavasti siihen asti, että takapuskuri lähti irti :eek::D Hyvin se on tähän asti kestänyt vetää. No sitten liina rungon ympäri, ja romu pois. Siitä kun lähin ajamaan, niin kuulu hirmunen jurina ja raapiminen. Menin kattomaan että mitä vittua, niin norra poikki oikealta edestä. Vittu :mad::D Lauantaina viedään toi trailerilla pajalle, ja akselit irti. Pois tallista vasta portaaleilla :cool: On taas vaan sellanen vaihe päällä, ettei kerkiä liiterille ollenkaan. Jos en ite ole töissä, niin akka on. Mutta eikö tämä pikkuhiljaa...
Jep joo. Firman Hiace on huollossa, joten menin poikkeuksellisesti hojolla töihin. Aattelin että jos hyvin varovasti ajelee, niin toi paska raidetangon pää ehkä kestää. Tuolla meidän tekeillä olevan tien linjalla on yksi mukava kurainen rinne, ja en malttanut olla kokeilematta :D No peruskaasulla lähin koittamaan ylös, etutassut sainkin jo tasaiselle ku HJ päätti istahtaa mahaa myöden. Sitten liina dumpperin perään, ja vetoa. Kaikki meni perin mukavasti siihen asti, että takapuskuri lähti irti :eek::D Hyvin se on tähän asti kestänyt vetää. No sitten liina rungon ympäri, ja romu pois. Siitä kun lähin ajamaan, niin kuulu hirmunen jurina ja raapiminen. Menin kattomaan että mitä vittua, niin norra poikki oikealta edestä. Vittu :mad::D Lauantaina viedään toi trailerilla pajalle, ja akselit irti. Pois tallista vasta portaaleilla :cool: On taas vaan sellanen vaihe päällä, ettei kerkiä liiterille ollenkaan. Jos en ite ole töissä, niin akka on. Mutta eikö tämä pikkuhiljaa...
jaa noinkin hyvä tuuri.. :eek::eek::eek::eek: :confused: :eek::eek::eek::eek:
mä voin tulla sua tsemppaamaan et saat portot nopeesti alle :eek::eek::eek::eek:,, eli siis tuun juomaan sun kaljat et pystyt itse pajottamaan.. :D:D:D :cool: ;);););)
Tänään on karkkipäivä :cool: Vielä kaksi tollasta pitäs ostaa/tehdä/teetättää/juoda kaljaa.
http://img34.imageshack.us/img34/3932/obyt.jpg (http://img34.imageshack.us/i/obyt.jpg/)
Lipposelta tuli kaksi napaa, samoin kuin nippu laakereita ym. Seuraavaksi saakin rueta niputtaan akseleita.
oikea asenne laittaa porttaalit hojoon
meinaatko lyhentää hojon takaylityksen ja tuleeko leima peli ?
T Rohmo
ps. seku huvikseen kyselen :D
oikea asenne laittaa porttaalit hojoon
meinaatko lyhentää hojon takaylityksen ja tuleeko leima peli ?
T Rohmo
ps. seku huvikseen kyselen :D
En varmaan puutu takaylitykseen. Iso kori lisää kyrväkkyyttä potenssiin 69 :D Leimata kyllä meinasin...
Täälä 40km päässä on tänään koitettu lassin kanssa muistella miltä ne akselit näyttikään ja luntattu ruutupaperilta mittoja :) Alettii sitte tekeen sulle jonkinnäköösiä jousipetikötöstyksiä :D
Ensiksi leikattii rakennussarjan osia. Pystysivut 6mm paksusta latasta ja ylä ja ala vaakapalat 10mm latasta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=153141
Pinnapulttien koloihin
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=153142
Kairattin akselinkolot pystysivuihn porraamalla 14mm reiät kun ne akselinki kulmat on pyöriät
Sit ne hitsattiin ikäänkuin noin
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=153144
Ylempi palikka heppailtuna
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=153145
Siinä viimeisteltynä. Toivottavasti kelpaa ja mitat sopii :confused::confused:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=153146
Tuu hakemaan joku ehtoo keitän kahvit :cool::cool:
Ei hermo kestäny pakko oli käydä kokeilees :D:D:D:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=153152
hyvin istuu :)
Etupäässä tullaan käyttämään vakio "painikkeita" eli niitä joilla jous puristetahan kiinni tuohon petiin. taakse pitääkin sitte toiselle puolelle tehdä vähän piremmällä pulttivälillä tehdä tuo peti, kun akseliputki on pyöreä ja vähän paksumpi kun hojon akseli, joten toista taka-akselin painiktta pitää jatkaa abaut 1,5cm
Homma nytkähti taas parilla baby stepillä eteenpäin. Ehdin pariksi tunniksi liiterille, joten laikkasin vanhat jousipedit ynnä muut turhakkeet pois. Homma tosin jäi inan verran kesken, jouduin nimittäin sammutustöihin. Multa ikäänkuin pääsi unohtumaan ympäristön observointi, ja tietysti nurkassa lojunut läjä paskaa, ja muuta sekalaista romua tupsahti tuleen, sinne lentäneiden kipinöiden vaikutuksesta. Onneksi mun räkänokka havahtui savun aromiin, ja pääsin leikkimään palomiestä. Seuraavan kerran jatketaan viikonloppuna.
Ei oo oikein edistynyt. Tässä on kaikkia muita projekteja ollu. Nyt piti saada talliin 2- pilarinostin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5183&pictureid=155359
Creepyt lähti, tollaset tuli.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5183&pictureid=155474
specsit kehiin. (ja viisumi tilaukseen)
näyttäs vähän 42?
specsit kehiin. (ja viisumi tilaukseen)
näyttäs vähän 42?
Juu 42"x15". Vannekoko 16,5". Kyllähän sinne Neuvostoliittoon vois lähteä, tarvis vaan saada joku mentoriksi, ku en oo ikinä siellä käyny.
joo näyttikin kuvio tutulta, on käyny munkin pihassa nuo kumit. ei muutakuin paperit kuntoon ja johonkin safarille letkaan.
Kekkeruusi
10.05.2014, 16:05
:eek:Jaa että ostit vielä tollaset pikkurenkaat porttaaleiden kaveriks :eek:
Voi olla valmistuessaan kohtis härskin näkönen hj :)
rengas kuva otettu äkkiä katottuna oulaisista pitseerian edestä.
:eek:Jaa että ostit vielä tollaset pikkurenkaat porttaaleiden kaveriks :eek:
Voi olla valmistuessaan kohtis härskin näkönen hj :)
No pitäähän ne ny olla :D
rengas kuva otettu äkkiä katottuna oulaisista pitseerian edestä.
Juu siitähän se.
Juu 42"x15". Vannekoko 16,5". Kyllähän sinne Neuvostoliittoon vois lähteä, tarvis vaan saada joku mentoriksi, ku en oo ikinä siellä käyny.
kuun lopussa ollaan menossa Laatokalle viel kerkii mukaan
kuun lopussa ollaan menossa Laatokalle viel kerkii mukaan
Ei oo toi auto kunnossa vielä sillon.
Ens vuonna sit viimeistään :)
Nosturi tuli pystytettyä. Eka nosto piti tehdä tollasella räkänokka-autolla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5183&pictureid=155723
Huomenna haetaan vanhalta vuokratallilta HJ ja HDJ lavetilla, ja portot samaan kyytiin. Pääsee jatkamaan niidenkin pajoitusta.
Autonraadot tuli siirrettyä
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5183&pictureid=155800
Ja akselit tuli siirrettyä
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5183&pictureid=155801
Huomenna jatkuu portaalien pajoitus.
Huomenna jatkuu portaalien pajoitus.
Joha se on aikaki, talli on ihan liian siisti... ;)
Tänään höpöteltiin puhelimessa yhden porttohojistin (vittu mikä sana, keksin ihan itte) kanssa. Siinä tuli tiukka vaatimus laittaa kuvia enemmän. Laitetaan ny kolme. Samalla muutama sana siitä, miten mä meinaan noi jarrut toteuttaa.
Patrolin satulat
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5183&pictureid=155813
LJ:n levyt
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5183&pictureid=155814
Satulat tulee tollasilla käikäleillä kiinni. Noita mulla on nyt vain toi yksi sovitusta varten. Mä leikkautan niitä itselleni viisi kappaletta, sain jo yhden tilauksen ilmeisesti myös viidestä kappaleesta(?). Siinä samalla niitä tulisi muillekin. Ilmoitelkaa pikaisesti, ensi viikolla käyn ne tilaamassa. Laitan joka tapauksessa mittakuvan näytille, kun saan sellaisen tehtyä. Ei sitten kaikkien tarvitse itse niitä pähkäillä. Huom! Toikaan ei ole mun itseni mitoittama.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5183&pictureid=155815
Tolla yhdistelmällä pitää vaihtaa ne pultit pidemmäksi, millä "olka-akseli" tulee portaaliboksiin kiinni. Vetotangon adapterin tilasin Lipposelta. Pyörän pulteiksi tulee T4 Transporterin pinnapultit. Isot pojat kerto, että ne on just sopivan mittaset, ja ne on 14mm paksut. On sitten edes vähän kestävämmät, 12mm pultit kun kuulemma katkeaa ennenkuin ne on edes koloissaan. Kardaaninlaippojen adapterit on myös Lipposelta.
tapsa4x4
15.05.2014, 20:21
Nyt menee vituiks noi jarru hommat.levy on aivan liian ohut ja liian pieni halkaisialtaan noille satuloille.pitää olla kzj90/95 jäähdytettyt levyt.
pinnapulteina 12mm pultit on kestäneen mun käsittelyä aika monta vuotta,12.9 kovuudeltaan kun vaan ei oo mitään speicereitä välissä.
mä voisin ottaa noita satulan kiinnike rautoja kuhan vaan on poltettu jostain vähän kovemmasta aineesta mitä ne vanhat on.
Nyt menee vituiks noi jarru hommat.levy on aivan liian ohut ja liian pieni halkaisialtaan noille satuloille.pitää olla kzj90/95 jäähdytettyt levyt.
pinnapulteina 12mm pultit on kestäneen mun käsittelyä aika monta vuotta,12.9 kovuudeltaan kun vaan ei oo mitään speicereitä välissä.
mä voisin ottaa noita satulan kiinnike rautoja kuhan vaan on poltettu jostain vähän kovemmasta aineesta mitä ne vanhat on.
Levyn halkaisija on sama kun HJ:n levyssä. Toi on ohkasempi. Meinasin tohon edelliseen viestiinkin jo kirjottaa, vittuilkaa ny levyistä ;) Niillä ny kuitenkin koitetaan, paketti on jo tulos.
Montako otat kiinnikerautoja? Hardoxista ne varmaan tehdään.
tapsa4x4
15.05.2014, 20:26
turhaa kasaat lj levyllä.miten saat jarrupalat pysymään satulassa kun levy on jo uutena ainakin 10-15mm liian ohut.
niin ja levyn halkaisia on muistaakseni pikkusen isompi kzj levyssä ja sen r-meinaa olla pikkusen pieni patrollin satulaan,kuluu palat niin että meinaa vakio paloilla jäädä pieni osa kulumatta ja jossain vaiheessa ottavat yhteen.
8kpl jos ei mitään älyttömiä maksa.
turhaa kasaat lj levyllä.miten saat jarrupalat pysymään satulassa kun levy on jo uutena ainakin 10-15mm liian ohut.
8kpl jos ei mitään älyttömiä maksa.
Anna ny perkele munkin harrastaa :D Mä ilmoittelen kun hinta on selvillä.
Pajakameli
15.05.2014, 20:33
On sulla käytössä kuitenki ihan tolkku hiiappi millä pilkkiä!:D Tätä seuraan, lisää sitten kuvia akselihommista!
On sulla käytössä kuitenki ihan tolkku hiiappi millä pilkkiä!:D Tätä seuraan, lisää sitten kuvia akselihommista!
85 tonnimetrinen. Suomessa on kymmeniä isompia (tollakin on jo tilauksessa uusi alusta ja isompi nosturi), mut onhan toikin melko kyrväkäs. 26 metriä puomia, ja vaakatasosta täydellä ulottuvuudella nousee 1200kg.
Noista jarruista vielä. Voihan se olla, ettei toi kombinaatio toimi, mutta se saa nyt olla eka evo versio. Kyllä meitsissä on miestä myöntämään virhe, jos se ei toimikaan.
Liian ohut kyllä, mutta halkaisijaltaan patrollin etulevyä suurempi. LJ70 302 vrt patrol 295
Ota ny oppia ku kaikki muutki sanoo. Ne levyt on liian kapeet, sun pitää ny lopettaa harrastus ja poistaa nimimerkki palstalta :D:D:D
Kaveri sanoi ettei tänään ehi värkkäillä mun kans niitä jousipetejä mutta katotaan huomenna nii sais ne vaikka heppailtua kiinni.
-Captain-
28.05.2014, 10:16
noi LJ:n levyt on pakko olla hyvät, omaan ramchargeriin on porttojen kaveriks uudet samanlaiset levyt ja wilwoodin 4-mäntäset satulat joka kulmaan :) kiva seurailla muiden(kin) porttaalirojekteja... oma rojekti on viel vaihees ja täl hetkel projektitopikki on vaa worryn sivuilla..
mitäs hojolle kuuluu..?? :eek:
Kekkeruusi
12.06.2014, 20:01
mitäs hojolle kuuluu..?? :eek:
Niinpä ? Jokojoko? Kuvia!
Osia odotellaan että saa niputtaa. Jarrusatulan kiinnikkeet ja portaaliboksin pinnapultit vieläkin maailmalla, tilattu toki.
noi LJ:n levyt on pakko olla hyvät, omaan ramchargeriin on porttojen kaveriks uudet samanlaiset levyt ja wilwoodin 4-mäntäset satulat joka kulmaan :) kiva seurailla muiden(kin) porttaalirojekteja... oma rojekti on viel vaihees ja täl hetkel projektitopikki on vaa worryn sivuilla..
Eikö se rojekti kuva/sepostustopikki kannattas avata jo offipalstallekki :D :) :D
T Rohmo
ps.tai eihän kukaan pakota :D:D:D
Täällähän on tullu tämmönen mielenkiintoinen rojekti enkä minä ole tienny mitään.
Visiin synkistelly liikaa oman rojektin kans.
Miten tuommoinen mutka akseli leimataan?
Pitääkö olla hiihtäjä että saa seliteltyä konttorilla miksi näin?
_kekkula_
23.06.2014, 10:57
Käydään vaan muutoskatsastamassa :D
Nyt on kaikki palikat tullu. Aloin tossa jo nipputtaankin napoja pikkuhiljaa. Huomasin että yhdestä on ulompi stefa paskana. Lipposella 90€ ja Tatankalla kulujen kans sama :( Vittuku halpaa. Jarrusatulan kiinnikeitä on 10kpl myynnissä, periaatteessa siis kahteen autoon. Niistä voi tarkemmin kysellä yyveellä.
tapsa4x4
26.06.2014, 17:48
Mä tein kanssa porttaaleihin viimetalvena pientä laakeri ja stefa huoltoa.reilusti yli1000e meni ja lähellekkään kaikkea ei vaihdettu.että niitä öljyjä ja välyksiä kannattaa seurata aika tarkkaan.
Niin ja miten toteutat noi jarrut?
Mä tein kanssa porttaaleihin viimetalvena pientä laakeri ja stefa huoltoa.reilusti yli1000e meni ja lähellekkään kaikkea ei vaihdettu.että niitä öljyjä ja välyksiä kannattaa seurata aika tarkkaan.
Niin ja miten toteutat noi jarrut?
No joo perkele. On vielä muutaman napsun kalliimmat pitää ku tojon omat akselit. Eikö noista jaruhommista oo jo jauhettu ylempänä tarpeeksi... ;)
hj 60/61
25.07.2014, 20:42
Mites tää portto-projekti etenee...:confused:
Mites tää portto-projekti etenee...:confused:
Aina inspiraation yllättäessä meen talliin vähän jotaki värkkäilemään.
gr patrol
09.09.2014, 20:51
joko pian mennään koe ajolle?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5183&pictureid=162267
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=162571
Mallailtiin tossa että tolle korkeudelle se varmaan asettuis.
Ainut murhe enää että mahtaako tulla tarpeeksi kyrväkäs peli, jos ntekis sittenki soan korottavilla jousilla?:cool::cool:
näyttää seve ja henkka hyvältä :D:D:D:D:D:D:D
mutta koitas severi unohtaa tuo lehtijousi + porttaali jasiihen soa :eek::eek::eek::eek::eek:
portto ja ja siihen kierrejousi :eek::eek::eek:
Koitettiin keskiviikkona heittää porukalla tuo etuakseli paikoilleen. Ihan mukavasti se sinne asettui. On siinä vähän vielä tekemistä ennenku pääsöö kylille elvistelemään :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=164604
nyt rupee näyttää hyvältä.. :cool::cool:
_kekkula_
19.10.2014, 16:47
Kyyllä se siitä pikku hiljaa
Tees ny se valmiiks niin jos mäkin saisin inspiksen oman porttaali nysän laittoon.
helmapelti
25.10.2014, 21:30
Eikö tuossa lehtijousiportossa ole miinuksena se että joustot pysyy vakioina?
Soa joustaisi enemmän mutta korkeutta ei tuohon sovi enempää.
Lukkojakin tarvii vasta kun on liukasta tai joustot loppuu kesken?
Eikö tuossa lehtijousiportossa ole miinuksena se että joustot pysyy vakioina?
Soa joustaisi enemmän mutta korkeutta ei tuohon sovi enempää.
Lukkojakin tarvii vasta kun on liukasta tai joustot loppuu kesken?
Pakko kysyä että miten se jouston määrään vaikuttaa onko akseli alla vai päällä?
Helvetinmoinen vipuvarsi ainakin syntyy jos portaaliakseli on lehtijousen alapuolella?
helmapelti
26.10.2014, 02:37
Jos lehti on alkuasennossa suora niin joustoa on ulos ja sisään maksimimäärä.
Jos jousi on orkkis kippura niin sisään jouston rajoittaa yleensä tilanpuute jossain, joko akseli osuu rinkopalkkiin tai pyörä koriin. Ulosjouston rajoittaa jousen käyristyminen. Jos jousi on valmiiksi kaarella niin riipuke estää jousta käyristymästä vaikka muuten vielä venyisi.
Tarkoitin että soalla voisi lehtipakan jäykkyyden muokata paremmaksi, esim. suora soapakka voisi joustaa 15cm sisään ja 15 cm ulos. Vakiopakka on sisäänjoustossa suora ja sisäänjoustoa n.7cm ja ulosjoustoa samanverran noin suunnilleen. Ääritilanteissa molemmilla enemmän mutta noin samassa suhteessa.
Käyrän vakiojousen tarvii lyhentyä ulosjoustossa paljon enemmän kuin suoran soajousen johon riippu ei riitä.
Sisäänjousto ei paljon parane kun jotain osuu jonnekin, soalla sisäänjoustoa tulee akselinverran enemmän jos jousi kestää? Vai eikö?
Ajatus hukkui jo siihen asiaan että koslasta tulisi liian korkea soalla, siksi ihmettelin että akselit muttei jousimuutoksia. No, taisin ajatella omiani jos muut erimieltä, tuossa toteutuksessa mielestäni jousitus kuitenkin pysyy vakiona mikä ei ole erityisen hyväkään. Jos siis verrataan soa vs vakio niin väitän että soalla on mahdollista saavuttaa paremmat joustot ainakin muokkaamalla jousia.
Tractionbarin noihin laittaisin jokatapauksessa.
Olen yleensäkin olettanut että soa tehdään joustojen lisäämisen vuoksi, toki se yleensä korottaakin. Itse ainakin tekisin suorilla jousilla joilla saa max sisään/ulosjouston. vai onko siitä eri mielipiteitä?
Kekkeruusi
02.12.2014, 22:06
Joko alkaa oleen pyörillään :) ?
Joko alkaa oleen pyörillään :) ?
nii just :eek::eek:
severin päivitys projektin etenemisestä tarvitaan :rolleyes::rolleyes:
Eteen sais periaatteessa pyörät ruuvata kiinni. Jarrut ny pikku säätämistä vaatii vielä.
tapsa4x4
03.12.2014, 12:32
Eteen sais periaatteessa pyörät ruuvata kiinni. Jarrut ny pikku säätämistä vaatii vielä.
Mitens ne jarrut on toteutettu? Onko niitä satulan rautoja saatavilla vai?
gr patrol
14.01.2015, 20:54
no joko pian pääsee koe ajolle???
gr patrol
07.02.2015, 23:54
Kuinka rojekti edistyy????
Olikos tästä tulossa ihan kilvissä oleva laite?
Kekkeruusi
19.03.2015, 22:36
Talvisota meni jo ja sut kyllä bongasin sieltä mutta ilman porttohj:ta :mad:
Paljoko puuttuu vielä, onko akselit kiinni ja traction baarit tehty ? Mites jarrut ?
Kekkeruusi
02.07.2015, 10:29
Joko alkaa oleen valmis ??? :D
Inspiraatio on taas hautautunu jonku vuoren alle. Se on melko tympeää, ku ehkä kahden päivän hommilla auto liikkuis. Häänrik lupautu jeesaamaan, pitäs vaan sen pajalle toi kelkkoa.
Se on ärsyttävää kun inspiraatio katoaa :eek:
Tuttu tunne
Ei inspiraatio mihinkään katoa, se vaan saa välillä uusia kohteita :)
Viimeisimpien uutisten mukaan inspiraation kohde on ollut sellainen että en pidä yhtään pahana että hoojii on seissyt tallissa :D
Edittiä: meikäläiselläkin crowniprojektin kans inspiraatio katos 2006-2013 ajaksi jottei tän porttaalirojektin kans oo kuinkaa vielä käyny :D
Piretään ny vain severi porukka jännitykses minkälainen mörkö täältä lääniltä taas oksentuu ;)
Tarttee pari riskiä toveria kaveriksi kun tuot sen auton tänne, niin saadaan berttarojekti kannettua pikkutalliin odottamaan jatkoa :)
Sieltä se inspiraatio alkaa heräilemään. Talli on siivottu, 69000 kaljatölkkiä palautettu, röökinnatsat lakaistu lattialta, pöytä raivattu ja ehkä inan verran raitistuttu (okei vitut mitään raitistuttu olla) Vähän on taas tämän parissa touhattu ja eiköhän se pikkuhiljaa lyödä nippuun. Ennen koeajolle pääsyä olis vielä:
- jarrut (toteutus on aikalailla jo suunniteltu)
- traction barit
- lukkojen alipainelinjat (haluan testata nekin heti)
- jotain pikkujuttuja
artsi777
21.09.2015, 12:24
Ei voi ainakaan väittää ettei olis suunnittelu olutta otettu :D
Ei voi ainakaan väittää ettei olis suunnittelu olutta otettu :D
Hyvin suunniteltu on puolix tehty :cool::D:D:D:D
Sieltä se inspiraatio alkaa heräilemään. Talli on siivottu, 69000 kaljatölkkiä palautettu, röökinnatsat lakaistu lattialta, pöytä raivattu ja ehkä inan verran raitistuttu (okei vitut mitään raitistuttu olla) Vähän on taas tämän parissa touhattu ja eiköhän se pikkuhiljaa lyödä nippuun. Ennen koeajolle pääsyä olis vielä:
- jarrut (toteutus on aikalailla jo suunniteltu)
- traction barit
- lukkojen alipainelinjat (haluan testata nekin heti)
- jotain pikkujuttuja
Viikonlopuksi jo kuntoon? Siis ellei tule mitään pidempää taiteellista taukoa;):D
Viikonlopuksi jo kuntoon? Siis ellei tule mitään pidempää taiteellista taukoa;):D
En taida ihan ensi viikonlopuksi tulla koeajokuntoon. Joka päivä täs kuitenki edes vähän tehdään :D
Kekkeruusi
21.09.2015, 16:30
Nyt iso peukku sulle Severi kun motivaatio alko löytyyn, hyvä hyvä :)
hj 60/61
21.09.2015, 16:52
Hyvä hyvä... Ja kansa vaatii kuvatuksia...
Hyvä hyvä... Ja kansa vaatii kuvatuksia...
Emmä vielä malta kuvia laittaa ;)
Huomenna ohjelmassa on toisen takaiskarin pultit nakata paikalle, ite pumppu siellä jo killuu. Sit kirrata u-pultit vielä kerran ja öljyt napoihin. Sen jälkeen auto trailerille, traileri nelivetohiasteen perään ja kohti Häänrikin wonderlandia. Siellä tehään jarrut ja tractionbarit. Häänrik on mulle vähän velkaa karkkikaupoista, ja ku sekin poloinen on meidän muiden tapaan ihan persauki, ja maksaa pitäis, ni pyysin sitte persettä. Mutta ei luvannu antaa omaansa eikä edes muijansa kakkosta ni maksakoon sitte työllä.
gr patrol
21.09.2015, 21:46
:D:D:D:D
Huomenna ohjelmassa on toisen takaiskarin pultit nakata paikalle, ite pumppu siellä jo killuu. Sit kirrata u-pultit vielä kerran ja öljyt napoihin. Sen jälkeen auto trailerille, traileri nelivetohiasteen perään ja kohti Häänrikin wonderlandia. Siellä tehään jarrut ja tractionbarit. Häänrik on mulle vähän velkaa karkkikaupoista, ja ku sekin poloinen on meidän muiden tapaan ihan persauki, ja maksaa pitäis, ni pyysin sitte persettä. Mutta ei luvannu antaa omaansa eikä edes muijansa kakkosta ni maksakoon sitte työllä.
Sitäpaitsi suurin osa oli mustia karkkeja, eikä nallekarkkeja kuten oli sovittu. Tästä syystä en ota kantaa kuinka luotettavat jarrut siihen saadaan :rolleyes:
Sitäpaitsi suurin osa oli mustia karkkeja, eikä nallekarkkeja kuten oli sovittu. Tästä syystä en ota kantaa kuinka luotettavat jarrut siihen saadaan :rolleyes:
Kyllähän sä tiedät ettei nallekarkit mene tasan tässä maailmassa, joten pidin suurimman osan itselläni.
Nyt iso peukku sulle Severi kun motivaatio alko löytyyn, hyvä hyvä :)
Juu on tässä hiuka odotettu severin inspiraation paluuta :)
Viel ku itteki löytäs inspiraation :eek:
Juu on tässä hiuka odotettu severin inspiraation paluuta :)
Viel ku itteki löytäs inspiraation :eek:
Syö nallekarkkeja, se tekee motivaatiolle ihmeitä.
Tämäkin päivä vaan vielä tuli eteen. HJ on viety pois tallista AJAMALLA. Mitä vittua oikeesti?!? Kohta trailerille ja Häänrikin pajalle. Voin luvata ettei törkeän näkönen seiso siellä ihan puoltaatoistavuotta :D
Nyt hopusti hirveästi kuvia tai laitan ite kuvan tuon auton virta-avvaimesta jonka eilen löysin. ;)
Auto siirretty seuraavalle pajalle. Jarrujen lopullinen toteutus tuli lyötyä lukkoon. Maanantaina käyn hakemassa loput nippelit mitä puuttuu, kattoo jos ens viikon aikana sais ne sit kasailtua. Traction bareista sen verran, että Häänrikillä on niistä hyvänoloinen visio, joten annan hänen toteuttaa itseään niiden kanssa. Koeajolla sitten näkee oliko se hyvä. Kai niitä kuviaki voi rueta napsimaan, laitetaan ny yks tähän. Eli modattu kardaaninlaippa. Sorvari teki kiekon Volvon kardaaninlaipan ympärille, hitsasi kiinni, oikaisi sorvissa ja porasi reiät. Keskityksestä vastaa Lipposelta ostettu prikka. Nyt istuu täydellisesti.
Onkos severi tälle ehtiny tekee mitää ?
Onkos severi tälle ehtiny tekee mitää ?
Juu, joka päivä pikkusen. Jos kaikki natsaa niin viikonlopun aikana ilmestyy jarrut. Tai sit voi olla ettei mikään natsaa eikä päivityksiä tule puoleen vuoteen :D:D
Juu, joka päivä pikkusen. Jos kaikki natsaa niin viikonlopun aikana ilmestyy jarrut. Tai sit voi olla ettei mikään natsaa eikä päivityksiä tule puoleen vuoteen :D:D
Maatkoon tuossa meikäläisen tallissa sen puoli vuotta, siirrän sen sitten jonku muun talliin :D
Jarruja on ny kovasti pähkäälty, ja kattelin tuos jotta jarrulevy on pakko laittaa tuohon navan päällypuolelle. nuos navoos on näköjänsä sorvattu tuo vanteen kiinnityspinta niin kapiaksi jotta vanne ei asetu tuohon tukevasti ja turvallisesti jos ei oo jarrulevy välis.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=182483
No täs ny sitte tulee sellanen pikku lisähomma että nuo hoojiin levyt on tarkootettu navan takapuolisiksi, eli reiät on niin suuret että keskittäminen on liki mahrotonta. ratkaisu löytyy kun aloin sorvaamaan pienenpieniä holkkeja jarrulevyn reikien ja pinnapulttien ympärille. pysykää kanavalla, huomenna tääkin edistyy het kertaheitolla!
Ehkä :D
Eli siihen on tarkotus laittaa hj:n etulevyt. Kannattaa ottaa sit huomioon, et ainakin hj:n omilla satuloilla monet vanteet hipoo jarrusatulaan kiskiöstään. Ettei sit tartte laittaa vielä spacereita jarrulevyn ja vanteen väliin.
Eli siihen on tarkotus laittaa hj:n etulevyt. Kannattaa ottaa sit huomioon, et ainakin hj:n omilla satuloilla monet vanteet hipoo jarrusatulaan kiskiöstään. Ettei sit tartte laittaa vielä spacereita jarrulevyn ja vanteen väliin.
Tämä on otettu huomioon, tuloo nipponin satulat
huomenna tääkin edistyy het kertaheitolla!
Ehkä :D
Tämäkin olis ollu täysin mahdollista, jos pajalla olisi niinkin tavanomaiset työkalut kuin laserleikkuri, tuumainen jenkasatsi, 8mm plootua, ynnä muita tarvikkeita.