View Full Version : pajeron sulannu mäntä.
turhapuro u
16.11.2013, 18:36
mistäs moinen johtuu että 2.5 pajeron yhestä männän laesta puuttuu noin tikkuaskin kokonen piitti ,sulannu pois .veivi poikki ja reikä lohkos. muut männät ihan ok.kansikin tais säästyy .voimaa täs sellaset 235hv ja pakolämmot pysy koko ajan jossain 600/700 nurkilla .kymmenisen kilsaa se kesti vetää 5vaihteella 5500rpm ennen kun mosahti. ihmetyttää että mikä sitä yhtä mäntää ny niin lämmitti.ahtopaineitakaan ei ollu kun 2.5 par.
Tomppaa_
16.11.2013, 19:25
Jos vain yhessä männässä vaurioita niin ääni vuotavalle/muutenvaan paskalle suuttimelle.
Tosta uus mosa..
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=116653
Mitä oli pakopaine ja ahtolämmöt?
Ihmeen kauanhan se kesti jos 10km.
turhapuro u
16.11.2013, 23:11
Pakopaineet ei juuri heitä tosta ahtopaineesta ahdon lämmöst ei ole tietoo mutta keulilla senverta iso cooleri että epäilen liian korkeaa lämpöö koska vauhtii oli kummiskin mittarin mukaa jotain 160 niin ilmaakin se cooleri saa.just purkailin kantta niin oli venttiilit saannu aikas hyvän pinnotuksen tosta alumiinista samoin esikammio mutta kannen alumiini osa ihan puhdas .suutinta rupesin epäilee itekkin kun oli kaivannu just kammion kohtaan se montun . sattuu olee testi pumppu lainassa eikä meinaa kotiutua olleskaa.
Niin siis, jotta pysytään kärryillä, otitko pajeron 2,5td- moottorista 235:n hepan tehoja vanhoilla suuttimilla ilman mitään suutinremppaa?
mistäs moinen johtuu että 2.5 pajeron yhestä männän laesta puuttuu noin tikkuaskin kokonen piitti ,sulannu pois .veivi poikki ja reikä lohkos. muut männät ihan ok.kansikin tais säästyy .voimaa täs sellaset 235hv ja pakolämmot pysy koko ajan jossain 600/700 nurkilla .kymmenisen kilsaa se kesti vetää 5vaihteella 5500rpm ennen kun mosahti. ihmetyttää että mikä sitä yhtä mäntää ny niin lämmitti.ahtopaineitakaan ei ollu kun 2.5 par.
Kuolipahan saappaat jalassa. :D
Tuosta sais melkein kaikki numero-arvot puolittaa, jos meinaa kauaa ajella.
Kuolipahan saappaat jalassa. :D
Tuosta sais melkein kaikki numero-arvot puolittaa, jos meinaa kauaa ajella.
Aika kovat luvut kammiokoneen valumännälle, tosiaan...
E: Todennäköisesti männän laki on haljennut tai suutin pettänyt. Loppu seurausta/oiretta tapahtuneesta.
saako udella että missä ja miks oot ajanu 10km kaasu pohjassa?
onks sellasta viritettyä dsl joka tuon kestää..
Ruvettava seuraavaksi pinnoittamaan mäntiä kuten mersumiehet tekee. Tosin ei suutin vikaa korjaa.
saako udella että missä ja miks oot ajanu 10km kaasu pohjassa?
Ja vieläpä vitosella, 2.5 bar ahtoja ja kaikenlisäks 5500 r/min. :eek: Varmaan Bonnevillen suola-aavikolla kokeiltu. :D:D:D ...tai päiväunissa.
veijon-esso
17.11.2013, 13:32
oliko jakis juuttunu hitaalle puolelle?
Tarina ei myöskään kerro, että missä vaiheessa on herätty ja päästetty kissa ulos.
Tomppaa_
17.11.2013, 16:39
Pakopaineet ei juuri heitä tosta ahtopaineesta ahdon lämmöst ei ole tietoo mutta keulilla senverta iso cooleri että epäilen liian korkeaa lämpöö koska vauhtii oli kummiskin mittarin mukaa jotain 160 niin ilmaakin se cooleri saa.just purkailin kantta niin oli venttiilit saannu aikas hyvän pinnotuksen tosta alumiinista samoin esikammio mutta kannen alumiini osa ihan puhdas .suutinta rupesin epäilee itekkin kun oli kaivannu just kammion kohtaan se montun . sattuu olee testi pumppu lainassa eikä meinaa kotiutua olleskaa.
Veikkaisin että suutin on vuotanu/sumuttanu huonolaatusta sumua joten männän päälle on jääny palamatonta ainetta joka on sitten pidemmällä vedolla ruvennut lämmittämään ja sulattamaan mäntää. Eipä tuossa oikein muusta voi olla kyse kun vain yksi mäntä pilalla. Jos kaikissa olisi vaurioita niin pieleen säädettyä pumppua epäilisin.
KarvaTurpa
17.11.2013, 17:08
Ja vieläpä vitosella, 2.5 bar ahtoja ja kaikenlisäks 5500 r/min. :eek: Varmaan Bonnevillen suola-aavikolla kokeiltu. :D:D:D ...tai päiväunissa.
Ääni päiväunille:D
Ääni päiväunille:D
On voinu olla ns märkäuni? :D
Ite en saanu pajeron koneesta kuin 0.6 bar ahtoja, tosin en kyllä yrittänytkään. :)
turhapuro u
17.11.2013, 17:36
En ti minkälaisii unii työ näätte mut kyl pajee vauhtii saa kun sit vähän virittelee ja niille kuka ihmettelee että missä pajel pystyy ajaa hanat kaakos niin se on niinkin ihmeellinen paikka kun maan tie.oli näköjään saannu mäntä vähän muuten kin kipeetä .oli noi mutterit mystisesti kadonnu tosta veivistä ,kierteet pulteissa ehjät ja laakeri pinta kampurassa et ei kait se ainakaan lakru sta tää vaurio lähtenny.
Jaa, no sitten on asiat kunnossa. Taisivat juuri vaihtaa 160 km/h talvirajoitukset teille. Vanha pajero ja alkutalvinen maantie ovat juurikin paras paikka kokeilla huippunopeuksia.
eikai tuo nyt niin tavatonta ole, liekö vakiopajero yhtään tuon luotettavampi ?
... pääasia että hajos (taas teillä turvallisempaa)
paa 6000 egee siihen pajen koneesee ni se ei silti kestä ajaa kaasu pohjassa montaa aikaa :)
kaikki muutko männät on ihan ehdat?
Ei taida olla ihan päiväunista kyse :D Taitaa olla nimittäin sama laite kuin näissä videoissa:
http://www.youtube.com/watch?v=E1OvJCGq6Cc
http://www.youtube.com/watch?v=b4G_fOKoPq0
Ei taida olla ihan päiväunista kyse :D Taitaa olla nimittäin sama laite kuin näissä videoissa:
http://www.youtube.com/watch?v=E1OvJCGq6Cc
http://www.youtube.com/watch?v=b4G_fOKoPq0
No ei se tuokaan yksilö vitosella ota 5500 r/min, vauhtia olis jo n. 200 km/h. Ja diiselissä kun ne tehot ja väännöt ei oo enää kummosia noilla kierroksilla (paitsi st-mersuissa).
Mut rispektit ko. Pajerolle kuitenki, yleensä ei jaksa samalla lailla pyörittää ees soralla nuo.
Heikki L
17.11.2013, 23:36
Ihme että pysy pystyssä
Nuhapumppu
18.11.2013, 20:52
eikai tuo nyt niin tavatonta ole, liekö vakiopajero yhtään tuon luotettavampi ?
... pääasia että hajos (taas teillä turvallisempaa)
Ei ole yhtään sen luotettavampi,mutta onneksi meillä on ydintuhon kestävä 2L. Enemmänkait minua ihmetyttää se että kuinka helvetissä joku uskoltaa ajaa tuommoisella tötteröllä vitosella yli 3000rpm,sekin kun mennään kuolemaa halveksuen. Ja kuten matti sanoi niin epäilen kans vähän tuota 5500rpm,koska muistaakseni vitosella 90km/h tulee 2500rpm huiteille eli silloin tuolla 5500rpm vauhdiksi tulis sellaiset 198km/h,riippuen toki renkaista.
turhapuro u
18.11.2013, 23:21
Siin oli vauhtii mittarin mukaa vain 170.enkä tie miks se ei jaksais kulkee jos siin on 5000 rpm vääntöö viel 382 nm ei ole toi filmin auto .on tääl näköjään kaiken alan tietäjiä kun kun tiijetään kuika talviset tiet täälläkin on .:D
BJ-40/76
19.11.2013, 00:42
Siin oli vauhtii mittarin mukaa vain 170.enkä tie miks se ei jaksais kulkee jos siin on 5000 rpm vääntöö viel 382 nm ei ole toi filmin auto .on tääl näköjään kaiken alan tietäjiä kun kun tiijetään kuika talviset tiet täälläkin on .:D
ihan mielenkiinosta turbodiesel mitsuun, ja sen ....virittämisen: taannoin (n.20v sitten) mulla oli Galant 2,3 td jota tuli kiusattua säätöruuvien pyörittelyllä, toki ostin myös coolerin..., mutta vakioahtimella sai k.o auton etenemään paljon paremmin kuin vakiona.... siis vakiona 82 hv, ja uskon/muistelen että olisi persetuntumalla lähes 1,5x...
Mutta tuo 5000 rpm ja "vielä" 382 Nm tarkoittaa käsittääkseni reippaasti yli tuon ilmoitetun maksimitehon..... vai päättelinkö väärin?, kaava "hukassa"
Ja taannoin yritin hakea kierroksille voimaa, niin tuo vm. 1981 ei oikein jaksanut hengittää (siis pelkästään ruuvaamalla)
Ja tuo mitsu on esikammio diesel. siis esim. tuo 5000 rpm kuulostaa aika rajulta....
Mutta tuossa 20 vuodessa on tapahtunut paljon.... esim. tuo minun "vanha" VaraRengas, mb 4 matic 300 turbo diesel vm. -89 farkku 2+3 paku (ostettavissa) pudottaa automaatista 4:lta 2:selle kun 89 km/h vauhdista lähtee rekasta ohi...
Sotketaan vielä omaa lusikkaa soppaan
Mitatkaahan joku leimarenkailla kierrokset ja mittari nopeus vitosella navi nopeudessa 80Kmh 100Kmh ja 120Kmh niistä saa jo laskettua kierrokset/max nopeus
Oman H-A;n teoreettinen nopeus tais jäädä alle 180Kmh jos olisi voimaa sinne asti kulkea
Samsonite
19.11.2013, 08:17
No ei se tuokaan yksilö vitosella ota 5500 r/min, vauhtia olis jo n. 200 km/h. Ja diiselissä kun ne tehot ja väännöt ei oo enää kummosia noilla kierroksilla (paitsi st-mersuissa).
Saattaapi vaikuttaa tiiselikonneen muut ominaisuudet enemmän kuin pelkkä merkki tuohon kierrosalueeseen....esihistoriakammiokoneet kiertääää....
Paljon Pajerossa pitäs olla tehoa että jaksaa kulkea 200 km/h, osaako joku laskea?
Siin oli vauhtii mittarin mukaa vain 170.enkä tie miks se ei jaksais kulkee jos siin on 5000 rpm vääntöö viel 382 nm ei ole toi filmin auto .on tääl näköjään kaiken alan tietäjiä kun kun tiijetään kuika talviset tiet täälläkin on .:D
Pakko sen verran sanoo, et 5000 rpm ja 382 Nm tekee tehona aika tarkkaan 200 kW, eli joku 260 hp. Mut kovan luokan pajero kyl, varsinki jos pysy nipussa niinkin hyvin! :D
Jos mies ajaa yleisillä teillä pajerolla 160 km/h:ssa 2,5 bar:n ahdoilla ja huudattaa dieseliä tollasilla kierroksilla, niin moottorin vauriot johtuu käyttäjästä, ei suinkaan huonosta tekniikasta.
Sitä saa mitä tilaa.
Siin oli vauhtii mittarin mukaa vain 170.enkä tie miks se ei jaksais kulkee jos siin on 5000 rpm vääntöö viel 382 nm ei ole toi filmin auto .on tääl näköjään kaiken alan tietäjiä kun kun tiijetään kuika talviset tiet täälläkin on .:D
Älä ny piä hulluja jännitykses vaa laita se käyrä näkösälle??
Moottorin kokoonpano kiinnostaa myös, vaik se pasaks menikin ja en mitsuihin muutenkaan perusta :p :D :D
turhapuro u
19.11.2013, 17:20
tekniikka onkin tosi eksoottist. hx 35 ahdin pumpus isompi nestepää. Pikkusen rajottajan jousta tiukattu ,pikkusen isompi cooleri ja isompi putki.kannnesta ei edes valupurseita poistettu.millähän siit tynolapust sais siedettävän kuvan tänne.
"Attach files" löytyy postausta kirjottaessa alempaa, lataat vaikka siihen.
Tomppaa_
19.11.2013, 18:40
Sotketaan vielä omaa lusikkaa soppaan
Mitatkaahan joku leimarenkailla kierrokset ja mittari nopeus vitosella navi nopeudessa 80Kmh 100Kmh ja 120Kmh niistä saa jo laskettua kierrokset/max nopeus
Oman H-A;n teoreettinen nopeus tais jäädä alle 180Kmh jos olisi voimaa sinne asti kulkea
235/75-15 sirkkelinterillä 125km/h noin 4000rpm
85km/h noin 2500rpm
Ulkomuistista kun noin 80tkm tolla omalla mitsulla oon tahkonnu ja aika paljon navinkin kanssa. Mitsun mittari kusee ihan helvetisti ainaki noilla 235 leveillä sirkkelinterillä, motarilla kun ajoi sakkorajalla niin nopeusmittari näytti noin 140.
karvanoppa
20.11.2013, 20:15
Taitaapi olla Vallasvuon vanha laite? Jos on niin VOIN TODISTAA ETTÄ TEHOLUKEMAT PITÄVÄT PAIKKANSA!
600tkm taisi olla alakerralle liikaa ;);)
EDITTIÄ ja luinkin ettei ole sama laite... näitä sitten enemmänkin tällä kylällä...
turhapuro u
21.11.2013, 19:29
juu ei ole sakun entinen ja tää ei kestänny kun 520000.
Tässä ois Turhapuron "Evo" Pajeron dyno käyrät... :D
vuotava suutin polttaa polttopillin lailla diisselin männän puhki, siinä lähtee sitten myös kaikki lukkoliimat palamaan. Silloin sieltä voi mutterit varista muualtakin irti.
voihan diisselin kierroksia nostaa ylös ei se ole ongelma, ongelmana tulee nopeammin suuret liekkilämmöt sylintereissä mitätön jäähdytystila sylinterissä ja kannessa, eli pistekiehumista. Ylhäällä ei vakio nokalla ole tehoa, kun ei ole paloprosessissa riittävää kaasunvaihtoa. Mäntien jäähdytys ja voitelu on myös tiukilla. sitten on koneen värinät jotka kasvavat sitten tietyn pisteen ylittäessä se ei muistaakseni mennyt ihan suoralla käyrällä vaan se tais nousta yllättävän nopeasti progressiivisen rajusti. mutta joo, noilla paineilla saapi kaikki rikki jos ei kuskilla ole rajoitusta.
Tässä ois Turhapuron "Evo" Pajeron dyno käyrät... :D
Eipä paljoo tapahu kohtuukierroksilla, kierrättämällä 4000 päällä saa sitten tehoa ulos. Esim. 2500 r/min 58 hepoo ja 160 Nm käytettävissä. Ei olis mun makuun tollanen diisseli. Onko tuo pyöräteho vai kampiakselilta?
Eipä paljoo tapahu kohtuukierroksilla, kierrättämällä 4000 päällä saa sitten tehoa ulos. Esim. 2500 r/min 58 hepoo ja 160 Nm käytettävissä. Ei olis mun makuun tollanen diisseli. Onko tuo pyöräteho vai kampiakselilta?
Joo, ei tosiaankaan mikään käyttiksen moottori. Tässä on haluttu paljon huipputehoa muista ominaisuuksista tinkien. Sinänsä melko paljon ahtamista kone kesti noin vakiomoottoriksi.
Eipä paljoo tapahu kohtuukierroksilla, kierrättämällä 4000 päällä saa sitten tehoa ulos. Esim. 2500 r/min 58 hepoo ja 160 Nm käytettävissä. Ei olis mun makuun tollanen diisseli. Onko tuo pyöräteho vai kampiakselilta?
Ei oo pyöriltä toi teholukema. Turhapurolla on jo jotain visioita mielessä, millä saisi alavääntöä paremmaksi.
Ei oo pyöriltä toi teholukema. Turhapurolla on jo jotain visioita mielessä, millä saisi alavääntöä paremmaksi.
Remmiahdin?;)
turhapuro u
22.11.2013, 18:08
sellanen moottori versio on ollu kyllä mistä sitä alavääntöökin löyty mutta se vaatii kytkimeltä suhteellisen hyvää pitoo .luulen kyllä jos tässä jaksaa innostuu niin ahto painetta saattaa olla joskus jo tyhjäkäynnillä täytys vaan ettii alta puolmillii ajettu kone jostain aihioks.mut aika näyttää.ei tää pajero oo vissiin oikein ihmisten suosiossa kun on saannu suht kielteisen kannan täällä , mut tuli sit ostettuu tänään tollanen kolmelitranen pemu josko siirtäs siitä tekniikan toho pajeron ryskään :rolleyes:
Mulla ois myynnissä tekniikka ja siihen kytkin joka pitää.
Remmiahdin?;)
vai sitten compound?
http://image.dieselpowermag.com/f/tech/1302dp_compounding_turbo_crash_course/41454137/1302dp_01-compounding_crash_course-ats_diesel_compound_setup.jpg
turhapuro u
22.11.2013, 22:15
Mulla ois myynnissä tekniikka ja siihen kytkin joka pitää.
onks nää osat siit kakkos kopppasesta mistä on ollu täällä pitkä topiikki ,tullu jonkun projekti juttuu täällä lueskeltuu . onko vehe tuhoutunnu vai jos ollaan samas ryskäs. Osat saattas ehkä kiinnostaa .
BJ-40/76
22.11.2013, 23:29
sellanen moottori versio on ollu kyllä mistä sitä alavääntöökin löyty mutta se vaatii kytkimeltä suhteellisen hyvää pitoo .luulen kyllä jos tässä jaksaa innostuu niin ahto painetta saattaa olla joskus jo tyhjäkäynnillä täytys vaan ettii alta puolmillii ajettu kone jostain aihioks.mut aika näyttää.ei tää pajero oo vissiin oikein ihmisten suosiossa kun on saannu suht kielteisen kannan täällä , mut tuli sit ostettuu tänään tollanen kolmelitranen pemu josko siirtäs siitä tekniikan toho pajeron ryskään :rolleyes:
Siis älä masennu! Siis kaikki uusi- ja erikoinen aina aiheuttaa ihmettelyä! ja kuten itse kirjoitin, niin ei helppoa tempon ainakaan mitsun 2,3td vm -81/82 tehoa kovinkaan paljon, tuo "persepenkillä" mitattu, oliko 125 hv arvaus, jo aika paljon...
Mutta onko sulla joku keskipako- painoilla oleva kytkin? siis kytkinasetelmassa ylimääräisiä painoja, jotka keskipakovoimalla kirii asetelmaa?
Ainakin galantin 2,3 td vakiokytkin käsitteli vaivatta tuon reilu 200 nm, toki ei tullut juurikaan luistatettua max väännöllä, kun tuli "kiire" niin kaasu pohjaan, ja kytkin ylös, ja isompaa silmään sekunnin murto-osa kytkin pohjassa...
2 vaihteistoa "räjähti/otti loparit" 2->3 vaihtaissa. mutta jos kaasun hölläsi, niin 10-15v uudemmat perhesportit tuppas tunkemaan rinnalle...
Siis "vakio" kytkimellä, "ja pehmeällä levyllä", kytkin pitää käytännössä yhtä hyvin 1000 rmp kuin 4000 rpm 400Nm väännöllä
ei tää pajero oo vissiin oikein ihmisten suosiossa kun on saannu suht kielteisen kannan täällä
Itselleni tulee kielteinen kanta vanhasta maastoautosta, joka liikkuu yleisellä tiellä 160 km/h. Ei siitä maastoauton merkistä.
Pajero on ala-arvostettu auto. Osin syystä, mutta osin myös syyttä. Itse ajelin semmoisella useamman vuoden satunnaista maastoajelua. Kivaa oli niin kauan kuin loota hajosi.
onks nää osat siit kakkos kopppasesta mistä on ollu täällä pitkä topiikki ,tullu jonkun projekti juttuu täällä lueskeltuu . onko vehe tuhoutunnu vai jos ollaan samas ryskäs. Osat saattas ehkä kiinnostaa .
on. Kato nimimerkin takaa lisää projektista ja myytävistä osista, eikä ole halvaantunut
täytys vaan ettii alta puolmillii ajettu kone jostain aihioks.
aika harvassa on yli puol millii ajettu pajero :D
Tomppaa_
24.11.2013, 10:29
aika harvassa on yli puol millii ajettu pajero :D
No tällä hetkellä nettiautossa myynnissä 16kpl yli 500tkm ajettuja :D
No tällä hetkellä nettiautossa myynnissä 16kpl yli 500tkm ajettuja :D
Vai oiskohan oltzi tarkkottanut et alta 500tkm ajettua... Mulla tuolla sellanen tekniikka kyllä kii, ja leimalle menossa.
enempi parempi. turhat kitkat vähentyny :D
enempi parempi. turhat kitkat vähentyny :D
Nääinhän se kyllä on... Mut monelle vaan pitää dsl:n kohdalla olla se vähän ajettu. Mut tuo ei kyllä sit hiukan iäkkäämpien Mersujen kohdalla oo välttämätöntä edes. Ja tuon km tiedän, kun esim 2000-luvun dsl Tojo jolla on esimö ajettu 350tkm on jo loppuun ajettu. Ittellä kyllä varmaan jo maatuvaa mallia ku mittarissa on reilut 500tkm -00 Toyotan d4d:ssä.
Mut Mitsun osiahan on jokapaikassa tarjolla, ja itselläkin on pari konetta tallissa vielä ja ompa siellä -93:sestakin jakoremmin poikki menon takia ja ku olivat laittaneet japsista uitetun tilalle heti. Eivät jaksaneet korjata tuota vaikka ois ollut edullisempi se tehdä.
turhapuro u
25.11.2013, 21:32
mikä siitä pajeron lootasta yleensä hajoo ,itelle hommasin kanssa vara askin mutta ei se kyllä ihan helpolla porsi .on tullu kokeiltuu jos jonkin näköstä ajo tyyliä. toinen mikä ihmetyttää on kannen tiiviste kaikkea muuta koneesta on lennelly ympäri tonttii mut tiiviste ei ole kertaakaan korkannu, ihansama minkä merkkisen tilkkeen laittaa niin siellä on pysynny.ja on joskus ollu tota ahtookin ihan tarpeeksi.
mikä siitä pajeron lootasta yleensä hajoo ,itelle hommasin kanssa vara askin mutta ei se kyllä ihan helpolla porsi .on tullu kokeiltuu jos jonkin näköstä ajo tyyliä. toinen mikä ihmetyttää on kannen tiiviste kaikkea muuta koneesta on lennelly ympäri tonttii mut tiiviste ei ole kertaakaan korkannu, ihansama minkä merkkisen tilkkeen laittaa niin siellä on pysynny.ja on joskus ollu tota ahtookin ihan tarpeeksi.
puhuksä ny samanlaisesta pajerosta kuin meistä useimmat :eek:
Joo mäki rupesin miettii että puhutaanko edelleen pajerosta :D
Tomppaa_
25.11.2013, 22:27
mikä siitä pajeron lootasta yleensä hajoo ,itelle hommasin kanssa vara askin mutta ei se kyllä ihan helpolla porsi .on tullu kokeiltuu jos jonkin näköstä ajo tyyliä. toinen mikä ihmetyttää on kannen tiiviste kaikkea muuta koneesta on lennelly ympäri tonttii mut tiiviste ei ole kertaakaan korkannu, ihansama minkä merkkisen tilkkeen laittaa niin siellä on pysynny.ja on joskus ollu tota ahtookin ihan tarpeeksi.
Laakerit pettää siitä galanttipohjasesta. Se vahvempi aski on aika kestävä. Niissä ei vissiin oikeen vikoja oo? ainakaan ite en oo kuullu/omassa ollu mitää.
Omasta pallerosta porsii laatikot tämän tuosta, laakerit menee kun on tarpeeksi kilometrejä. Kansia ei ole mennyt. :O
Keväällä vittuunnuin laatikkoremppohin ja ostin Toyotan. Siinäkin sitten alkoi loota ääntämään ja ajattelin että pitäkää tunkkinne.
Toiskaan muuten oli tehty juuri kansiremppa..
(Ja ei, en vedätä vitosella / kaahaa)
Laakerit pettää siitä galanttipohjasesta. Se vahvempi aski on aika kestävä. Niissä ei vissiin oikeen vikoja oo? ainakaan ite en oo kuullu/omassa ollu mitää.
Meitin entisestä johtoautosta meni laatikosta jotain, oisiko ollu vitosen laakerit tms. En muista kilsoja mutta jotain 230 tkm oli mittarissa kun meni hylkyyn kansivaivojen takia. Ja oli kait kerran jo aiemmin rempattu...
E. Sen verran piti kommentoida itse asiaakin että paljonkohan oisi kaakkeja irronnu kiloa pienemmillä paineilla?
karvanoppa
26.11.2013, 09:25
Yksi paikallinen turbo virittäjä sanoi ettei ahtopaineet riko kansia ja kansipahveja vaan se kuumuus, kun yritetään ottaa tehoja vakio turboilla. :rolleyes::rolleyes:
Yksi paikallinen turbo virittäjä sanoi ettei ahtopaineet riko kansia ja kansipahveja vaan se kuumuus, kun yritetään ottaa tehoja vakio turboilla. :rolleyes::rolleyes:
Eli pakopaineet.
Liian pieni turbo ja tukittu hukkaportin letku on sama kuin pitäisi nenästä kiinni juostessaan maratonia.
turhapuro u
01.12.2013, 23:16
montakohan senttii tulee lisää kun ajaa jollain vanhal tojotan paskalla.
aika tarkkaan mitattuna 14.4cm. toyota mies on meisseli mies.
pajeromies
02.12.2013, 11:18
Joo toijotan miehillä pitää olla meisseli aina käyttökunnossa :D mut Joo ei kannata lannistua vaikka pajeroa mollataan, mullaki tuossa yks viritetty sellainen on, tosin 2.8 koneella. Ois mukava joskus vaihtaa kuulumisia jonkun "maailman huonoimman" maasturin virittäjän kanssa. :rolleyes:
montakohan senttii tulee lisää kun ajaa jollain vanhal tojotan paskalla.
Kuulemma pikkusen vähempi kun bemarikuskeille :D
Kuulemma pikkusen vähempi kun bemarikuskeille :D
Tää tais osua aika pahasti... :D:D:D
helmapelti
02.12.2013, 15:44
Mulla oli ennen tällainen meisseli: http://www.motonet.fi/fi/tuote/771082/Meisseli-tupla-kaantopailla
Toyotan hankittuani pituus riitti mutta kahva paksuni selvästi. Ei vääntö riittäny vanhalla..
Mistä täällä puhutaan?
Tomppaa_
02.12.2013, 22:00
Joo toijotan miehillä pitää olla meisseli aina käyttökunnossa :D mut Joo ei kannata lannistua vaikka pajeroa mollataan, mullaki tuossa yks viritetty sellainen on, tosin 2.8 koneella. Ois mukava joskus vaihtaa kuulumisia jonkun "maailman huonoimman" maasturin virittäjän kanssa. :rolleyes:
Itsellä on tuossa tulossa 2.5td:stä öö jotain, Garretin gt32 ahdin, 3"hormi loppuun asti, 12mm nestepää ja mahdollisesti vesiruutta. Aika näyttää millon on ajossa..
Itsellä on tuossa tulossa 2.5td:stä öö jotain, Garretin gt32 ahdin, 3"hormi loppuun asti, 12mm nestepää ja mahdollisesti vesiruutta. Aika näyttää millon on ajossa..
OT, mutta miten ohjaat vesiruuttaa? Itsellä ohjaus vasta suunnitteilla, kun aiemmin toiminu napilla manuaalisesti, mutta nyt tulee vipu haistelemaan kaasun asentoa ja annostus sen mukaan.
Tomppaa_
03.12.2013, 10:27
OT, mutta miten ohjaat vesiruuttaa? Itsellä ohjaus vasta suunnitteilla, kun aiemmin toiminu napilla manuaalisesti, mutta nyt tulee vipu haistelemaan kaasun asentoa ja annostus sen mukaan.
Ahtopaineesta ajattelin jollain solenoidisysteemillä sen ottaa. Eli ahtopainetunnistin ja sitte siihen joku ohjaussysteemi..Vähän vielä suunnittelun asteella. Tai sitten kytkin kaasuvivustoon pumpun päälle. Ahtopaineestahan se olis paras ottaa niin ei turhaan sumuttelisi vettä, eli esim kun ahtopaine ylittää vaikka 1.5bar niin rupeaisi vettä lentämään..
helmapelti
03.12.2013, 12:26
Tuota vettä meinasin ehdottaakkin, meinasin hjhin laittaakkin mutta totesin ettei sillä pidetä kaasua pohjassa pitkiä aikoja. Ahtopainesta ohjaus ja testailin köyhänversiona 12v kompurapaineistusta vesisäiliöön suuttimena öljypolttimen suutin. Osat 15€ ja 10-15bar paineella sumu erittäin hienoa.
Toki sen voisi sumuttaa ennen ahdintakin jolloin ehtii haihtua paremmin tai monta pintä suutinta pienentää pisarakokoa.Toki noita saa ihan valmiitakin ja toimii suunnitellusti.
Pisaroilla on vähän aikaa haihtua välijäähyltä männänpäälle.
Tein paineenkestävän rosteritankinkin mutta ei offipeli sellaista tarvi.
käsittääkseni imusiipi voi ottaa ihteensä jos ennen turboa suihkuttaa?
helmapelti
03.12.2013, 13:07
Tuota en tiedä, kaiketi jos sille kusten lorottaa. Itse olisin hienoa sumua koittanut, toisaalta sumun voisi antaa ilmansuodattimelle jossa paljon pinta-alaa haihtumiselle.
Paras hyöty kai superhienolla sumulla isolle välijäähdyttimelle jossa se höyrystyy ja laskee ahtoilman lämpötilaa?
Pisarat männänpäällä laskee palolämpöä ja tehoa, ahtoilman jäähdytys lisää koneeseen happea ja laskee pakopaine-lämpötilatarvetta kuten toki tiedätkin.
Vesivälijäähy, hiilihappojääkaukalo ja hieno vesiruisku voi tehdä yöstä päivän moottorin tehoille ja sen kestolle.
En oikeastaan tiedä mitä puhun, joskus perehdyin aiheeseen mutta olen unohtanut faktat.
Näistä löytyy toki tietoa kun kuuklettaa.
Voihan sitä akselia vituttaa jos se on toisestapäästä punainen 150000rpm ja toiseenpäähän ruiskitaan vettä?
Mielestäni kone korkkaa kun sen lämpötilankesto ylittyy, tehoa voisi kestää enemmän jos ahtoilma olisi viileämpää, happea enemmän ja pakopainetta ja sen aiheuttamaa lämpöä vähemmän.
Hienot arvot koneesta olit jo kaivanut. Ruiskuennakot yms vaikuttaa rajusti lämpöihin.
Taisin taas neuvoa viisaampaa:o
helmapelti
03.12.2013, 13:19
Joskus pohdin ja laskin noita tavoite tehoja, paineita ja virtausnopeuksia. En ehkä osannut oikein mutta silloin sain jotain mutu tietoa. Jos hakee pelkkää maksimitehoa niin isolla välijäähyllä tilavuus kasvaa ja virtausnopeus hidastuu, silloin virtausvastus pienenee ja vesisuihkulla on aikaa höyrystyä.
Näistä en tainnut löytää tutkittua tietoa mutta aika jonka ilma seikkailee ahtimelta palotilaan on todella pieni, en muista aikoja.
Normaalin ison välijäähyn vesivaippaan kietominen parantaisi sen jäähdytystehoa valtavasti, saati että jäähyn täyttäisi sillä jäällä.Paikallaan ruopiessa välijäähy ei juurikaan siirrä lämpöä.
Paikallaan ruopiessa välijäähy ei juurikaan siirrä lämpöä.
Ei paljoa, mutta itse yllätyin kun Läjän keulilta cooleria joskus safarilla koitin, lämpötilaero coolerin molemmin puolin oli jo käsin kosketeltavissa merkittävä.
helmapelti
03.12.2013, 14:12
Niinniin, jos baarin ahdoilla ahtolämpö on jo n 120c niin jäähyn tarvisi olla viileä että ahtolämpökin laskisi.
Jos cooleri on 120c niin ahtoilma ei mielestäni voi olennaisesti jäähtyä.
Jäähdytysnesteen lämmöksi 120 on ok ja silloin se siirtää lämpöä tehokkaasti eikä lämpö nouse.
Jos syyläri olisi 150c niin se ei ole siitänyt tarpeeksi lämpöä pois syyläristä ja lämpö on noussut.
Näin siis mielestäni. Toki on parempi että cooleri siirtää edes jotain kuin ilman sitä.
Saa olla erimieltäkin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9&pictureid=143481
Vesiruiskutus ei välttämättä tarvitse yhtään liikkuvaa tai sähköistä osaa. Vesi liikkuu ahtopaineellakin.
Nuo ovat 70-80 luvun ameriikkalaisia virityksiä bensakoneissa. Ilmajäähdytteinen chevrolet corvair kulki bonnevillessä noilla romuilla 285 km/h.
helmapelti
03.12.2013, 19:33
Mäkin muistan lukeneeni ahtimen siiville veden ruiskuttamisesta, kun testasin leikkikompuraa litran limsapulloon niin se teki 15bar suht helposti.
10barista ylöspäin vesi alkaa sumuuntua hyvin, mielestäni on fiksumpaa panostaa vesisumun laatuun(pieneen pisarakokoon) kuin veden määrään. Oikeassa paikassa höyrystyminen sitoo valtavasti lämpöä.
Kerro projektin etenemisestä.
Esim. paineistetulle säiliölle ohjausventtiili 10-15 bar ja ruiskutuksen venttiili ohjaus 1,5 bar.
Pari kolmelitraa minuutissa tai mitä nyt suositellaan niin saattaa mäntä jopa jäädä sulamatta.
Toi haperon kone on aika epäkiitollinen viritettävä kun sen kestäminen on pikemminkin ihme, mersun tekniikassa kaikki työ ei menis hukkaan..
Sohvalta on helppo huudella, hienoa rakentelua!
Mites muuten onko vesisuihkutus kemiallista ahtamista?
Tomppaa_
03.12.2013, 20:47
Mäkin muistan lukeneeni ahtimen siiville veden ruiskuttamisesta, kun testasin leikkikompuraa litran limsapulloon niin se teki 15bar suht helposti.
10barista ylöspäin vesi alkaa sumuuntua hyvin, mielestäni on fiksumpaa panostaa vesisumun laatuun(pieneen pisarakokoon) kuin veden määrään. Oikeassa paikassa höyrystyminen sitoo valtavasti lämpöä.
Kerro projektin etenemisestä.
Esim. paineistetulle säiliölle ohjausventtiili 10-15 bar ja ruiskutuksen venttiili ohjaus 1,5 bar.
Pari kolmelitraa minuutissa tai mitä nyt suositellaan niin saattaa mäntä jopa jäädä sulamatta.
Toi haperon kone on aika epäkiitollinen viritettävä kun sen kestäminen on pikemminkin ihme, mersun tekniikassa kaikki työ ei menis hukkaan..
Sohvalta on helppo huudella, hienoa rakentelua!
Elähän nyt :D Kyllä kun entrasin tuon mitsun padan niin osat oli kyllä sen oloisia että ei ihan pikkupaineilla päästä edes limiteille. Metallinen kannentiiviste ja ehjä moottori niin uskosin että hyvin säädettynä saattaa kestää jopa enemmän kuin vakio. Pajero ahtaa vakioahtimella hukkaportti täysin auki 0.5bar joten kertonee jotain vakioahtimen mitoituksesta... Ja ensin räjäytän tuon 600tkm ajetun mosan ja sitte vasta uus paikalle ;)
Ja tuo ahtimeen veden suihkuttaminen on vähän riskaabelia koska vesi saattaa pisaroitua siipiin jossain tilanteessa joka taas saattaa aiheuttaa kaikenlaisia hassuja värinöitä. Ahtimen siipi pyörii kuitenkin aikas lujaa tilanteista riippuen, jopa 100K rpm. Voit kokeilla ilmiötä hieman korostetusti kun heität reilun tiilen linkoavaan pesukoneeseen.:D
helmapelti
03.12.2013, 21:27
Joo se pisarakoko tarvii saada pieneksi ja syöttö tasaiseksi ,en pissapojalla vettä ahtimeen syöttäisi.
Isoon ilmanputsariin voisin syöttää enemmän vettä kuin ahtimen jälkeen.
Vaikutuksia pitäisi pystyä mittaamaan jollei tiedä asiasta enemmän kuin minä.
Noi värähtelyt oli mulle vaikeita koulussakin, niissä voimat ovat yllättäviä.
Kuten totesin, taidat tietää enemmän kuin minä..
Samsonite
03.12.2013, 21:57
Mites muuten onko vesisuihkutus kemiallista ahtamista?
Ehdottomasti, tai vaihtoehtoisesti ahtoilman jäähdytystä/hapen lisäystä.
Mites muuten onko vesisuihkutus kemiallista ahtamista?
Ehdottomasti, tai vaihtoehtoisesti ahtoilman jäähdytystä/hapen lisäystä.
Kannattaa sitten muistaa, että suolessa on kemiallinen ahtaminen kiellettyä :mad:
Joskus suunnittelin happi pulloa takakonttiin :D
Paljos N2O;ssa on happea se ei käsittääkseni kovin paljoa ollut
joku kertoili/lie valehteli, et agalta sais jätehappea tyyliin tuopullo ja me täytämme, ota kaffet tuolta koneesta vielä päälle :eek:
Ja tuo ahtimeen veden suihkuttaminen on vähän riskaabelia koska vesi saattaa pisaroitua siipiin jossain tilanteessa joka taas saattaa aiheuttaa kaikenlaisia hassuja värinöitä. Ahtimen siipi pyörii kuitenkin aikas lujaa tilanteista riippuen, jopa 100K rpm. Voit kokeilla ilmiötä hieman korostetusti kun heität reilun tiilen linkoavaan pesukoneeseen.:D
ei ainoastaan tasapainotus kärsi vaan se vauhti jolla pisara törmää siipeen on suuri.
näin turboja huoltava kaveri kertoi.
Vesiruisku on välijäähdyttimeen verrattava. Jos syötät hapetinta koneeseen, se on kemiallista ahtamista.
Minulta kun katsuri kysy asiasta, sanoin että startti pilotin tapaista ainetta on ja että niin huonosti lähtee muuten pakkasella käyntiin.... Ja en lähtisi ennen turboa työntämään koneeseen mitään. Yksi esim jälkitiputus pisara saa äkkiä pahaa jälkeä aikaan kun osuu kuumaan siipeen. Ite laittanut aina nuo suuttiet mahdollisimman lähelle imusatsia coolerin jälkeen, jotta ei coolerin pinnoille tiivisty vettä.
helmapelti
04.12.2013, 17:21
Mää taas laittaisin ennen cuuleria jossa turbulenttinen virtaus haihduttaa tehokkaasti, ahdinten korjaajat varmaan näkee kaikenlaista. Ajatellaan että kyllä ne siivet sekoittaa pissapojan lorotuksen.
Riipuu kai veden määrästä ja ahtopianeesta(lämpötilasta) paljonko vettää ehtii höyrystyä.
Ehkä tähän aiheeseen kannattaa kysyä ammattilaisten ohjeet, mulla kun on vain mututietoa.
Minulta kun katsuri kysy asiasta, sanoin että startti pilotin tapaista ainetta on ja että niin huonosti lähtee muuten pakkasella käyntiin.... Ja en lähtisi ennen turboa työntämään koneeseen mitään. Yksi esim jälkitiputus pisara saa äkkiä pahaa jälkeä aikaan kun osuu kuumaan siipeen. Ite laittanut aina nuo suuttiet mahdollisimman lähelle imusatsia coolerin jälkeen, jotta ei coolerin pinnoille tiivisty vettä.
Mites uskoiskohan katsuri ja ennenkaikkea poliisi, että startti apuna happipullo kontissa :D
Miten lie jos suihkuttaisi veden kompressori pesään painetulon juureen eli ahtimesta imariin lähtevään ilmavirtaan siipien jälkeen :confused:
Siinähän se ahtoilma on kaiketi kuumimmillaan vai pisaroituistko se vesi sitten coolerin jälkeen
hehkutulppien tilalle vesi suutinta ei varmaan kannattaisi sovitella ja "mersupilotilla" käynnistys :confused:
Tomppaa_
04.12.2013, 21:17
Mää taas laittaisin ennen cuuleria jossa turbulenttinen virtaus haihduttaa tehokkaasti, ahdinten korjaajat varmaan näkee kaikenlaista. Ajatellaan että kyllä ne siivet sekoittaa pissapojan lorotuksen.
Riipuu kai veden määrästä ja ahtopianeesta(lämpötilasta) paljonko vettää ehtii höyrystyä.
Ehkä tähän aiheeseen kannattaa kysyä ammattilaisten ohjeet, mulla kun on vain mututietoa.
Mä vähän veikkaan että jos suihkuttaa vettä muualle kuin suoraan imusarjaan, vesi pisaroituu johonkin ja jossain vaiheessa menee pyttyyn ja aihteuttaa disasterin. Ei se ahtoilman lämpö hirveästi ole korkeampi verrattuna ulkoilmaan, siis coolerin kanssa. Ahtimelta tulevan ilman lämpötilaa en ole mitannut ikinä mutta imusarjasta mitattuna on ollut tavallisessa ajossa noin 20-30*c korkeampi kuin ulkoilma. Vesiruiskutuksen tarkoitushan on vain viilentää palotapahtumaa noin niinkuin pääasiassa. Pakolämmöissä huomaa erittäin radikaalin muutoksen kun vettä työntää koneeseen. Bensakoneissa tapetaan nakutusta ja dieselissä päästään laittamaan niin ikään lisää soppaa ja ilmaa koneen keston kärsimättä..hirveästi :D
Jos on cooleri niin vesiruiskutus siihen ulkopintaan on myös melko tehokas ahtoilman jäähdyttäjä.
Pulling koneissa oli muuten ainakin aikoinaan vesiruiskutus n.200bar paineella suoraan palotilaan käytössä.
turhapuro u
05.12.2013, 19:45
Mitenkhän toi metanoli pelaa ton tiiselin jäähyttelyssä ko tollasessa tulppa koneessa sitä käyttävät .jäähyttää vissiin paremmin kun vesi ja ois noita sähkösii suuttimia kin tarjolla enempi, ai niin eikä ruostu venttiilit:D:D .siitähän tulis huima viritys kun ekaks nossil herättelis henkiin ja sit perään metanolii et jäähtys ,vois tulla sellaset avaruus lentäjän fiilikset jossain vaiheessa .
turhapuro u
05.12.2013, 19:58
Mitenkhän toi metanoli pelaa ton tiiselin jäähyttelyssä ko tollasessa tulppa koneessa sitä käyttävät .jäähyttää vissiin paremmin kun vesi ja ois noita sähkösii suuttimia kin tarjolla enempi, ai niin eikä ruostu venttiilit:D:D .siitähän tulis huima viritys kun ekaks nossil herättelis henkiin ja sit perään metanolii et jäähtys ,vois tulla sellaset avaruus lentäjän fiilikset jossain vaiheessa .
Että semmosta
Eikös metanoli syty puristuksessa?
Kone vois olla ovelan kuuloinen nilkkasuorana kiihdytyksessä ja näköinen kun metanoli rupeaa palamaan ja maasturi lähtee kuin rusakko sähköpaimeneen kustessa :p
Musta voimasavu siihen päälle turbon ujellus 4000rpm;ään asti sen jälkeen metanolia sekaan ja 5000 jälkeen pelkällä metanolilla jonnekkin 10Trpm;än tienoille :eek: :D
Tomppaa_
05.12.2013, 21:24
Eikös metanoli syty puristuksessa?
Kone vois olla ovelan kuuloinen nilkkasuorana kiihdytyksessä ja näköinen kun metanoli rupeaa palamaan ja maasturi lähtee kuin rusakko sähköpaimeneen kustessa :p
Musta voimasavu siihen päälle turbon ujellus 4000rpm;ään asti sen jälkeen metanolia sekaan ja 5000 jälkeen pelkällä metanolilla jonnekkin 10Trpm;än tienoille :eek: :D
Yleensä on vettä ja metanolia suhteessa fiftififti, eli ei pelkällä viinalla :rolleyes:
BJ-40/76
05.12.2013, 22:21
Jos on cooleri niin vesiruiskutus siihen ulkopintaan on myös melko tehokas ahtoilman jäähdyttäjä.
Pulling koneissa oli muuten ainakin aikoinaan vesiruiskutus n.200bar paineella suoraan palotilaan käytössä.
Pikkasen sivusta seuranneena noista dieseleistä tehoa otettaessa: Jossain pullinki koneessa on varmaan niin suuret paineet(oliko keskipaine diplomaattinen termi) että tuo 200 bar suoraan palotilaan vaatii aikamoista tekniikkaa... ja pelkästään imuventtiilille "normaalia" ahtopainetta vastaan ei kannata yrittää edes "tiputtaa" normi maasturin rengaspaineilla, ei edes tuplapaineilla....
Pekka Herlevin pullinki traktorin moottorissa oli ennen vanhaan paine pesurin pumppu, jolla painettiin vettä koneeseen. :)
Itse tehdyssä imusarjassa oli joka pytylle öljypolttimen suutin, ja vettä työnnettiin niistä läpi koneeseen yhtä paljon kuin dieseliä. Fiksu systeemi, suuttimia löytyy useaa eri kokoa, ja ovat melko halpoja.
Ennen vanhaan = noin 80-luvun lopussa, 90-luvun alussa.
Yleensä on vettä ja metanolia suhteessa fiftififti, eli ei pelkällä viinalla :rolleyes:
Vettä hapettimena?
Mites jos 50/50 happea ja metanolia?
Ennen kokeilua melkein itte ainakin laittaisin tulipellin hardoksista tai jostain muusta kestävästä, ettei tule musta rauta muniin :o
Vettä hapettimena?
Mites jos 50/50 happea ja metanolia?
Ennen kokeilua melkein itte ainakin laittaisin tulipellin hardoksista tai jostain muusta kestävästä, ettei tule musta rauta muniin :o
Äläs nyt. Laitettiin peltoauto 80 audiin jossa vapari diisseli tommonen suihkutus kanssa. Ihan pissapojalla ja ja kahdella suuttimella. Laittaa pissapoikaa sen 90% ja siis sitä pissapoikaa mikä kestää -40C. Loppu meinaan aika joutuin audista kiekkamittari kesken :D Ennen oo kuulukkaan et diisseli alkais nakuttaa mut tulipahan sekin koettua!
Ylikessu
06.12.2013, 16:22
Nestekaasua dieseliin ni johan lähtee!
Vastaa samaa kun bensiinimoottoriseen laitetaan ilokaasua.
Tuolta vähän lisää potkua :)
http://www.ebay.com/bhp/diesel-nitrous-kit
helmapelti
06.12.2013, 17:35
Mun olis pitänyt olla hiljaa tässäkin tapauksessa mutta aihe on kiinnostava ja edullinen tapa rikkoa kone tai estää se.
Olennaista kai että etsii tietoa omia tarkoituksiaa varten, ei kai voi olla yleisohjetta kaikkeen.
Jos ahtoja on vaikka 2,5 bar niin ahtimelta lämpö vaikka 200c. Jos autolla poltetaan kumia parkkipaikalla niin välijäähyn jälkeen lämpö voisi olla 195c mielestäni. Jos autolla ajetaan 250kmh niin lämpö vaikka 100c.
Tai sinnepäin, en tiedä paljonko vettä tarvii syöttää ennen cuuleria että sitä tiivistyisi sinne mutta eikö sen voisi poistaa vaikka millin reijästä? Tuotto ei paljoa putoaisi ja jos vettä tosiaan tiivistyy vaarallisesti niin silloin se ei höyrysty.
Eikös jossain vakiokotteroissa ole ollut ongelmana kun kylmässä vettä tiivistyy cuuleriin ja tosiaan rikkoo koneen. Tuo tehon ja ahtopaineen kasvattaminen lisää lämpökuorman moninkertaiseksi enkä oikein osaa pelätä moista ongelmaa.
Saattaisin jopa kokeilla vakio hjssa 2l min 1,2bar ahdoilla tai jotain järkevää toimivaa määrää.
Kosteassa ilmassa oleva vesimäärä on huomattava ja sitä varmasti voi tiivistyä tehokkaasen cooleriin liikaa jos ahtopaine on käytössä pieni. Mielestäni on pahempi kun ajaa sateessa +1kelissä 500km ahtopaineen ollessa 0,3 jolloin kosteutta voi tiivistyä vaikka litratolkulla kuin että 2,5 bar ahdoilla kuivalla kelillä sitä syötetään hienona sumuna korkealla paineella vaikka 2-5l/min minuutti kerrallaan.
Mielestäni nuo haitat tulevat vasta kun haetaan ihan äärirajoja, se pieni määrä voi jo auttaa paljon eikä ole
ehkä tarpeen mennä kohtuuttomuuksiin.
Joskus yritin rakentaa venettä ja kysyin ahdintietäjältä että sako siitä motista lisää potkua jos ei nousisi luikuun. 1600hp siitä lohkosta on kuulemma otettu että luulis riittävän.
Sorry kun sotken topiccia, lopetan nyt..
Empäs vielä. Mielestäni kun vettä syötetään "suoraan" palotilaan niin ruiskutuspaineen tarvii olla kymmenkertainen että vesi höyrystyy tarpeeksi nopeasti. Lämmön lasku vasta palotilassa ei lisää hapen määrää koneeseen mutta laskee palolämpöä ja ehkä hyötysuhdetta. Puhutaanko nyt eri asioista, jos vesi höyrystyykin vasta työtähdin aikana niin se voisi laskea pakopuolen lämpöjä tehokkaasti jos ruokaa ja happea tulee muutenkin tarpeeksi?
hunter hdj
06.12.2013, 19:48
Mä vähän veikkaan että jos suihkuttaa vettä muualle kuin suoraan imusarjaan, vesi pisaroituu johonkin ja jossain vaiheessa menee pyttyyn ja aihteuttaa disasterin. Ei se ahtoilman lämpö hirveästi ole korkeampi verrattuna ulkoilmaan, siis coolerin kanssa. Ahtimelta tulevan ilman lämpötilaa en ole mitannut ikinä mutta imusarjasta mitattuna on ollut tavallisessa ajossa noin 20-30*c korkeampi kuin ulkoilma. Vesiruiskutuksen tarkoitushan on vain viilentää palotapahtumaa noin niinkuin pääasiassa. Pakolämmöissä huomaa erittäin radikaalin muutoksen kun vettä työntää koneeseen. Bensakoneissa tapetaan nakutusta ja dieselissä päästään laittamaan niin ikään lisää soppaa ja ilmaa koneen keston kärsimättä..hirveästi :D
...
Bensaan en ota kantaa ... Vielä ei ole tarvinnut vettä ruiskuttaa ahdettuun bensa tai diesel moottoriin ...
Dieselin suhteen samoilla linjoilla x1
Vesi= lisähapetin Ehke näihin Suomen Talvi pakkasiin vesiruisku?
ja Offroad auton tarvittaviin tehoihin ?
Tiuhentaa välityksiä ni ruopiikohan jo tarpeeksi?
Tietysti eihän se koskaan riittävästi :)
BJ-40/76
06.12.2013, 20:18
Jos ahtoja on vaikka 2,5 bar niin ahtimelta lämpö vaikka 200c. Jos autolla poltetaan kumia parkkipaikalla niin välijäähyn jälkeen lämpö voisi olla 195c mielestäni. Jos autolla ajetaan 250kmh niin lämpö vaikka 100c.
Tai sinnepäin, .
Juurikin tuota Coolerin jäähdytystä silmällä pitäen cooleri on keulassa ensimmäisenä, ja jos on renkaanpoltossa paineita 2,5 bar, niin taitaa sitä lämpöä riittää muuallakin kuin ahdetussa ilmassa...
Sitä varten siellä on ne flektit, joko sähköllä taikka muuten pyörimässä, että coolerin (ja jäähdyttäjän/jäähdyttimien) läpi saadaan ilmaa, ja jossain on vielä ahtopaineella/coolerin jälkeisellä termostaatilla ohjattuna, sen vakion kaasupolkimen asennon tunnistuksen ja pakkoohjauksen lisäksi.
...en tiedä paljonko vettä tarvii syöttää ennen cuuleria että sitä tiivistyisi sinne mutta eikö sen voisi poistaa vaikka millin reijästä? Tuotto ei paljoa putoaisi ja jos vettä tosiaan tiivistyy vaarallisesti niin silloin se ei höyrysty.
Eikös jossain vakiokotteroissa ole ollut ongelmana kun kylmässä vettä tiivistyy cuuleriin ja tosiaan rikkoo koneen......
Kosteassa ilmassa oleva vesimäärä on huomattava ja sitä varmasti voi tiivistyä tehokkaasen cooleriin liikaa jos ahtopaine on käytössä pieni. Mielestäni on pahempi kun ajaa sateessa +1kelissä 500km ahtopaineen ollessa 0,3 jolloin kosteutta voi tiivistyä vaikka litratolkulla kuin että 2,5 bar ahdoilla kuivalla kelillä sitä syötetään hienona sumuna korkealla paineella vaikka 2-5l/min minuutti kerrallaan.
-> lievästi yhsinkertaistettuna:
Tuo ilmassa oleva vesihöyry; sitä vettä sopii ilmaan rajallinen määrä, ja kun ailmaa puristetaan kasaan, niin sitä vettä sopii edelleenkin siihen coolerin kokoiseen säiliöön vain sen verran, kuin normaalipaineessakin; siis jos valmiiksi 100% kosteus, ja ilmaa puristetaan 2,5 bar ylipaineeseen, niin vettä kondeisoituu noin 2,5x niin paljon, kuin mitä ilmaan jää.... JOS LÄMPÖTILA PYSYY SAMANA. (kuumaan ilmaan sopii enemmän kosteutta kuin kylmään)
Ja suomen talvessa, siis pakkasessa, on vielä ongelma tuo jäätyminen; etanoli ja metanoli taitavat syttyä dsl:n puristustahdin aikana ennakkoon, joka aiheuttaa romua ja tehon pudotusta ilmiönä, mutta varmasti löytyisi joku aine, joka estäs jäätymisen, eikä aiheuttaisi ongelmia....
Joo, meni pikkasen ohi topiikista
...
Vesi= lisähapetin Ehke näihin Suomen Talvi pakkasiin vesiruisku?
Tää taitaa jo mennä korkeemmaksi fysiikaksi, mutta kertokaa toki miten se vesi hajotetaan hapeksi ja vedyksi moottorissa.
hunter hdj
06.12.2013, 22:00
Tää taitaa jo mennä korkeemmaksi fysiikaksi, mutta kertokaa toki miten se vesi hajotetaan hapeksi ja vedyksi moottorissa.
Voin olla väärässä tai ei tarvii olla väärässä kun Pekka Herlevi on jo toisin todistanut .... :D
Imutahdin aikana 4 tahti turbodiesel moottoriin tietty määrä ilmaaa,ahdetaan "sylinteriin ennen kuin moottorissa alkaa puristus tahti...
jos pisara vettä on joukossa jota puristetaan palotilassa erittäin kovassa kuumuudessa ja paineessa jossa diesel polttoaine syttyy puristumalla ja vesi höyrystynyt kuumuudessa ja poksahtaa hallitusti minun mielestä polttoainetta voidaan syöttää reilusti/hallitusti enemmän koska poltettavaa happea on enemmän palotapahtuman aikana? / hapetusta syntynyt vedestä...
Mä oon nii yksinkertainen että olen ajatellut niin et jos kalat voi hengittää vedessä ja pysyvät hengissä on siinä pakko olla happea ? :D
Taitaa käydä sama ilmiö jos 4 tahti bensamoottoriin laitetaan NOS laitteet ja ei lisärikastus toimi ... Raakaa happea palotilaan niin männät ja punahehkuset pakoventtiilit kivast sullaa polttopilli ilmiöllä..-.
Ralli väki ainakin käyttää vesiruskua juurikin lisähapettimena %suhdetta en tosin tiedä.
Ja olikos muuten, että jokkiksessa ei saa vesiruiskua käyttää :confused:
Sen huomannut, että jos on oikeen kostea, muttei kuitenkaan sumuinen ilma niin oma 1,9 vapari diesel on tuntuvasti virkeämpi
Saman ilmiön huomasi 1,6 cvh fordissa sateen alkaessa jaksoi kumia polttaa vaikka maa ei vielä ollut märkänä, mutta kun sade alkoi niin voimaa ei enään riittänyt märälläkään sutimiseen
Tämä tosin saattoi johtua paperisen suodattimen "vettymisestä"
Bemarissa 1,8 ruiskussa merkitys ei ollut niin tuntuva, mutta mutkassa jaksoi hieman pidempään sutia (lukko oli ruksimaton lisävaruste)
bemarissa tosin oli paljon pölyisempi ilmanputsari/kotelon seinät joka huollossa joten kosteus saattoi myös linkoutua imuvirrasta pois eikä mennyt koneeseen niin merkittävänä määränä.
Tää taitaa jo mennä korkeemmaksi fysiikaksi, mutta kertokaa toki miten se vesi hajotetaan hapeksi ja vedyksi moottorissa.
Tätä minäkin ihmettelen. Jos noin saadaan toimimaan, niin vesi toimii silloin polttoaineena oikein hyvin tuossa tapauksessa. Kun se vety tunnetusti palaa aika vilkkaasti. Ja vapaa happi taas mahdollistaa muun lisäpolttoaineen polttamisen... Paitsi että vedyn palaessa se taas muuttuu just samaksi määräksi vettä... Siispä samassa prosessissa jotenkin vesi hajoaa vedyksi ja hapeksi ja yhtyy taas vedeksi ja siinä välissä saadaan energiaa ulos? Tuollahan onkin sitten maailman energiaongelmat heti ratkaistu!
Sen kuitenkin ymmärrän, että jäähdytystä voidaan saada reilustikin aikaiseksi vettä höyrystämällä ja vielä höyryä tulistamalla.
... ja lopputulemana on taas tulistunut mäntä ja asentaja ;)
kohtahan täällä syntyy uuden fysiikan perusteet
pakkanen on kova sana. aikannaan mopoa kun tuli viilattua niin nollakelillä pääsi tietyssä paikassa 65 ja 25asteen pakkasessa neula nousi 80:n :D
hiilitioksiidi sammutin puhaltamanaan kuulerin kylykeen saa varmasti viilennystä :D
... ja lopputulemana on taas tulistunut mäntä ja asentaja ;)
kohtahan täällä syntyy uuden fysiikan perusteet
Siltä vähän alkaa vaikuttaa. Saapa nähdä, kenestä meistä tulee pikamiljardööri..! :)
pakkanen on kova sana. aikannaan mopoa kun tuli viilattua niin nollakelillä pääsi tietyssä paikassa 65 ja 25asteen pakkasessa neula nousi 80:n :D
hiilitioksiidi sammutin puhaltamanaan kuulerin kylykeen saa varmasti viilennystä :D
Noinhan se toimii, kun vaan muistaa sitä hiilidioksiidia samalla puhaltaa myös polttoainetta jäähdyttämään, että sitä tulee enemmän myös ilman kasvanutta ilman tiheyttä vastaamaan.
PS. Nyt kun tämä jo reippaasti sivuraiteilla muutenkin, niin tuohon liittyvä havainto. Oma käyttikseni kun on tiiliskiven airodynamiikalla varustettu (siis ilmanvastus on aina suuri), niin hyvin huomaa, kuinka talvella on kulutus pienempi! Se kun litroina mitataan... Jos taas ilmanvastus on pienempi, niin tuollaista ei huomaa, kun kylmäkäynnistykset vie hyödyn, mikä ajossa syntyy.
Ralli väki ainakin käyttää vesiruskua juurikin lisähapettimena %suhdetta en tosin tiedä.
Ja olikos muuten, että jokkiksessa ei saa vesiruiskua käyttää :confused:
Sen huomannut, että jos on oikeen kostea, muttei kuitenkaan sumuinen ilma niin oma 1,9 vapari diesel on tuntuvasti virkeämpi
Saman ilmiön huomasi 1,6 cvh fordissa sateen alkaessa jaksoi kumia polttaa vaikka maa ei vielä ollut märkänä, mutta kun sade alkoi niin voimaa ei enään riittänyt märälläkään sutimiseen
Tämä tosin saattoi johtua paperisen suodattimen "vettymisestä"
Bemarissa 1,8 ruiskussa merkitys ei ollut niin tuntuva, mutta mutkassa jaksoi hieman pidempään sutia (lukko oli ruksimaton lisävaruste)
bemarissa tosin oli paljon pölyisempi ilmanputsari/kotelon seinät joka huollossa joten kosteus saattoi myös linkoutua imuvirrasta pois eikä mennyt koneeseen niin merkittävänä määränä.
Ralliväestä en tiedä sen enempää, mutta kovia jätkiä jos saavat veden palamaan. Eri asia jos siihen veteen on sotkettu jotain metanolia tai vastaavaa.
Tuo tehonlisä viileällä kelillä johtuu siitä, että ilma on tiiviimpää ja sisältää enemmän happea.
Ralliväestä en tiedä sen enempää, mutta kovia jätkiä jos saavat veden palamaan. Eri asia jos siihen veteen on sotkettu jotain metanolia tai vastaavaa.
Tuo tehonlisä viileällä kelillä johtuu siitä, että ilma on tiiviimpää ja sisältää enemmän happea.
Ei se pelkän veden/lisähapen ruiskuttaminen koneeseen mitään tee ilman lisä polttoainetta
Lisää happea, lisää bensaa ja vesi sisältää happea eikä se vetykään varmaan haitaksi siinä palamistapahtumassa ole
Jossain oli juttua et ahtimia on jäähdytetty puhaltamalla bensaa läpi olikohan Kankkunen joka tälläisiä jutteli, et tehtiin kun pösöllä rallia aikoinaan ajoi
helmapelti
07.12.2013, 19:57
Voin olla väärässä tai ei tarvii olla väärässä kun Pekka Herlevi on jo toisin todistanut .... :D
Imutahdin aikana 4 tahti turbodiesel moottoriin tietty määrä ilmaaa,ahdetaan "sylinteriin ennen kuin moottorissa alkaa puristus tahti...
jos pisara vettä on joukossa jota puristetaan palotilassa erittäin kovassa kuumuudessa ja paineessa jossa diesel polttoaine syttyy puristumalla ja vesi höyrystynyt kuumuudessa ja poksahtaa hallitusti minun mielestä polttoainetta voidaan syöttää reilusti/hallitusti enemmän koska poltettavaa happea on enemmän palotapahtuman aikana? / hapetusta syntynyt vedestä...
Mä oon nii yksinkertainen että olen ajatellut niin et jos kalat voi hengittää vedessä ja pysyvät hengissä on siinä pakko olla happea ? :D
Taitaa käydä sama ilmiö jos 4 tahti bensamoottoriin laitetaan NOS laitteet ja ei lisärikastus toimi ... Raakaa happea palotilaan niin männät ja punahehkuset pakoventtiilit kivast sullaa polttopilli ilmiöllä..-.
Juu ei hajoa vesi hapeksi palotapahtumassa, Vedellä voi olla monia erilaisia vaikutuksia moottorin toimintaan riippuen missä vaiheessa se höyrystyy ja sitoo silloin paljon lämpöenergiaa.
Suuri vaikutus haihtumiseen on myös siinä millaiseen lämpötilaan ja millaisessa pisarakossa se syötetään.
jos Vesi on höyrynä jo ennen ahdinta niin se on sitonut lämpöenergiaa ilmasta ja ilman lämpötila on laskenut, Kylmä ilma on tiheämpää ja siinä on tilavuutta kohti myös enemmän happea.
Siksi kylmässä kelissä saadaan koneeseen enemmän happea ja voidaan syöttää enemmän polttoainetta ja saadaa enemmän tehoa. silloin vesirusku vaikuttaa kuin se suurentaisi ahtimen kokoa.
Tietenkin siinä kuminpoltossa tai hiekkadyyneillä rupiessa pitäisi olla tehokkaat flektit mutta jos vesi saataisiin höyrystymään välijäähdyttimen sisällä niin vaikutus voisi olla vaikka n 10kertainen.
Jos niitä ei ole niin lämpöä riittä jokapaikassa.
"Tuo ilmassa oleva vesihöyry; sitä vettä sopii ilmaan rajallinen määrä, ja kun ailmaa puristetaan kasaan, niin sitä vettä sopii edelleenkin siihen coolerin kokoiseen säiliöön vain sen verran, kuin normaalipaineessakin; siis jos valmiiksi 100% kosteus, ja ilmaa puristetaan 2,5 bar ylipaineeseen, niin vettä kondeisoituu noin 2,5x niin paljon, kuin mitä ilmaan jää.... JOS LÄMPÖTILA PYSYY SAMANA. (kuumaan ilmaan sopii enemmän kosteutta kuin kylmään)"
- tuota en ymmärtänyt? Siis kuumaan ilmaan sopii enemmän vettä, siksihän vesi tiivistyy kun lämpö laskee, Kylmään ilmaan ei mahdu kosteutta ja se pisaroituu. en ymmärtänyt oikein, selitä tarkemmin.
Kun ilman lämpötila laskee pakkaselle niin ilman vesihöyryä tiivistyy paljon, ikkunatkin menee huuruun. Kun pakkanen kiristyy tilanne voimistuu ja ilman sisältämä kosteus vähenee.
Hukuin itsekkin aiheesta, Mistä siis oli kysymys?
Tämä aihe on kiinnostava ja sitä pitää käsiteelä syvällisemmin.
Miten ja miksi syöttäisitte moottoriin vettä?
hunter hdj
07.12.2013, 21:09
Juu ei hajoa vesi hapeksi palotapahtumassa, Vedellä voi olla monia erilaisia vaikutuksia moottorin toimintaan riippuen missä vaiheessa se höyrystyy ja sitoo silloin paljon lämpöenergiaa.
Suuri vaikutus haihtumiseen on myös siinä millaiseen lämpötilaan ja millaisessa pisarakossa se syötetään.
jos Vesi on höyrynä jo ennen ahdinta niin se on sitonut lämpöenergiaa ilmasta ja ilman lämpötila on laskenut, Kylmä ilma on tiheämpää ja siinä on tilavuutta kohti myös enemmän happea.
Siksi kylmässä kelissä saadaan koneeseen enemmän happea ja voidaan syöttää enemmän polttoainetta ja saadaa enemmän tehoa. silloin vesirusku vaikuttaa kuin se suurentaisi ahtimen kokoa.
Tietenkin siinä kuminpoltossa tai hiekkadyyneillä rupiessa pitäisi olla tehokkaat flektit mutta jos vesi saataisiin höyrystymään välijäähdyttimen sisällä niin vaikutus voisi olla vaikka n 10kertainen.
Jos niitä ei ole niin lämpöä riittä jokapaikassa.
"Tuo ilmassa oleva vesihöyry; sitä vettä sopii ilmaan rajallinen määrä, ja kun ailmaa puristetaan kasaan, niin sitä vettä sopii edelleenkin siihen coolerin kokoiseen säiliöön vain sen verran, kuin normaalipaineessakin; siis jos valmiiksi 100% kosteus, ja ilmaa puristetaan 2,5 bar ylipaineeseen, niin vettä kondeisoituu noin 2,5x niin paljon, kuin mitä ilmaan jää.... JOS LÄMPÖTILA PYSYY SAMANA. (kuumaan ilmaan sopii enemmän kosteutta kuin kylmään)"
- tuota en ymmärtänyt? Siis kuumaan ilmaan sopii enemmän vettä, siksihän vesi tiivistyy kun lämpö laskee, Kylmään ilmaan ei mahdu kosteutta ja se pisaroituu. en ymmärtänyt oikein, selitä tarkemmin.
Kun ilman lämpötila laskee pakkaselle niin ilman vesihöyryä tiivistyy paljon, ikkunatkin menee huuruun. Kun pakkanen kiristyy tilanne voimistuu ja ilman sisältämä kosteus vähenee.
Hukuin itsekkin aiheesta, Mistä siis oli kysymys?
Tämä aihe on kiinnostava ja sitä pitää käsiteelä syvällisemmin.
Miten ja miksi syöttäisitte moottoriin vettä?
--....
Just vasta huomasin et aika paljon keskusteltu aihe muillakin aut
o aiheisilla palstoilla. "vedenruiskutus moottoriin " .
En ole omiin projekteihin tarvinnut systeemiä joten on vain mielessä pyörinyt kuinka toteuttaisin.
Nestekaasua dieseliin ni johan lähtee!
Vastaa samaa kun bensiinimoottoriseen laitetaan ilokaasua.
Sen nestekaasun puristuskestävyys ei oo ihan sama ku dieselin,eli syttyy ennenaikojaan sit semmonen ongelma et se ei pala kunnolla jos ei saa happea,ja sen hapen palotilaan saaminenhan on yks perusongelmia,ei polttoaineen. Bensa koneessa sitä Nossia sihistetään sinne palotilaan et voidaan sit ruiskuttaa bensaaki lisää,se on niinku happi mut tehokkaampaa eli kemiallista ahtamista. Eli nestekaasulla ja Dieselillä ja Nossilla ja Bensakoneellla ei oo mitään tekemistä toistensa kanssa.
Tää nyt aihetta sivuaa silleen ku jossain lehdessä,tais olla TM ku joku BMWn Diesel insinööri esitteli uusia innovaatioitaan ja tutkimuksiaan jossa löpöön sekotettiiin vettä jollain laitteella jolla siis saatiin mekaaninen seos löpöstä ja vedestä,tämä paransi hyötysuhdetta Diesel koneessa,en tiijä oliko sillä sinällään tekemistä kestävyyden ja maximaalisen tehon kanssa..Ja mun vahva epäilys on et Diesel koneesta saadaan löylyä lähesrajattomasti,se joka loppujen lopuksi rajoittaa on se et diesel koneessa muutenkin on raskaat massat joten kierroksia ei voi ottaa paljon eikä ahtaa mielin määrin koska mekaaniset häviöt ja ahtamisen eli turbon generoima lämpö sulattaa koneen jos se olisikin saatu mekaanisesti kestämään suurta tehoa. No kysymyshän kuuluukin et kuinka paljon enemmän tehoa se kestäis sillä vesiruiskulla?
Samsonite
08.12.2013, 00:13
http://i9.aijaa.com/b/00671/8011644.jpg
BJ-40/76
08.12.2013, 00:19
Sen nestekaasun puristuskestävyys ei oo ihan sama ku dieselin,eli syttyy ennenaikojaan sit semmonen ongelma et se ei pala kunnolla jos ei saa happea,ja sen hapen palotilaan saaminenhan on yks perusongelmia,ei polttoaineen. Bensa koneessa sitä Nossia sihistetään sinne palotilaan et voidaan sit ruiskuttaa bensaaki lisää,se on niinku happi mut tehokkaampaa eli kemiallista ahtamista. Eli nestekaasulla ja Dieselillä ja Nossilla ja Bensakoneellla ei oo mitään tekemistä toistensa kanssa.
TÄYSIN ulkomuistista; nestekaasu on lähes samaa värkkiä kuin maakaasu, millä noita dieseleitä pääasiassa ajetaan?
Ja tuon maakaasun puristuskestävyys on niin suuri, että se ei syty sylinterissä ennen kuin tuota dieseliä ruikataan pikkasen liekin aikaan saamiseen?
Toki silloin ahtopaineet (ja puristukset) on "normaalit"
sikäli ripax on oikeassa, että jos ahtopaine on suuri, kuten myös puristussuhde, niin maakaasu voi syttyä omia aikojaan, ja aiheuttaa nakutusta, joka särkee koneen.
Ja korostan edelleen, että en tiedä mitä eroa nestekaasussa ja maakaasussa on ds moottorissa.
Ylikessu
09.12.2013, 19:00
TÄYSIN ulkomuistista; nestekaasu on lähes samaa värkkiä kuin maakaasu, millä noita dieseleitä pääasiassa ajetaan?
Ja tuon maakaasun puristuskestävyys on niin suuri, että se ei syty sylinterissä ennen kuin tuota dieseliä ruikataan pikkasen liekin aikaan saamiseen?
Toki silloin ahtopaineet (ja puristukset) on "normaalit"
sikäli ripax on oikeassa, että jos ahtopaine on suuri, kuten myös puristussuhde, niin maakaasu voi syttyä omia aikojaan, ja aiheuttaa nakutusta, joka särkee koneen.
Ja korostan edelleen, että en tiedä mitä eroa nestekaasussa ja maakaasussa on ds moottorissa.
Tuo alkuperäinen heittoni tuosta nestekaasusta dieselissä perustuu erään kiihdytysautorakentajan kommenttiin jonka kuulin joskus ja jäänyt takaraivoon. Tosiaan en ole asiaan perehtynyt tuon suhteen eli hataraa toisen käden tietoa, mutta olisi hauska tietää miten tuo käytännössä toimii, pitää ottaa joskus selvää asiasta enemmän.
turhapuro u
09.12.2013, 21:43
höyrykoneella tässä varmaan kohta puksutellaan vaan voiks siinä käyttää pakkasnestettä että kattila ei halkee kylmäs :cool: onks kellään tietoo tosta miten 85e toimii webastossa.
valonviejä
09.12.2013, 23:27
Samsoniten kuva aivopierusta on kiva ja samalla luontoystävällinen.:)
TÄYSIN ulkomuistista; nestekaasu on lähes samaa värkkiä kuin maakaasu, millä noita dieseleitä pääasiassa ajetaan?
Ja tuon maakaasun puristuskestävyys on niin suuri, että se ei syty sylinterissä ennen kuin tuota dieseliä ruikataan pikkasen liekin aikaan saamiseen?
Toki silloin ahtopaineet (ja puristukset) on "normaalit"
sikäli ripax on oikeassa, että jos ahtopaine on suuri, kuten myös puristussuhde, niin maakaasu voi syttyä omia aikojaan, ja aiheuttaa nakutusta, joka särkee koneen.
Ja korostan edelleen, että en tiedä mitä eroa nestekaasussa ja maakaasussa on ds moottorissa.
Samahan se mitä sinneruikkaa kun tehoa siitä saadaan vaan sen verran ku ilmaakin on pyttyyn saatu,ja maakaasu tai nestekaasu ei pala dieselinkään kera eikä myöskään kipinän eikä minkään muunkaan kanssa ilman happea. Ja sitähän saadaan Turbolla tai remmiahtimella pyttyyn niin paljon ku halutaan. Vaan ei se aivan niin yksinkertaista ole kuin se polttoaineen syöttö,Diesel ruiskutus pumppu on helppo varustaa niin et se syöttää naftaa niin paljon et kone tukehtuu,nestekaasusta puhumattakaan,pointti on siinä et se kaasu ei ole hapetin vaan polttoaine joka ei pala ilman happea. Ns. moottori nestekaasua käytetään mm. trukeissa jotka alunperin on tehty bensakoneiksi,dösissähän käytetään maakaasua sun muuta mut ei se niissäkään ole tehon takia eikä edesauta tehon tuottoa. Eli vielä kerran: teho ei ole yhtä kuin polttoaine vaan ILMA,silloin kun se on tarjoiltu sylinteriin.
BJ-40/76
10.12.2013, 23:41
Samahan se mitä sinneruikkaa kun tehoa siitä saadaan vaan sen verran ku ilmaakin on pyttyyn saatu,ja maakaasu tai nestekaasu ei pala dieselinkään kera eikä myöskään kipinän eikä minkään muunkaan kanssa ilman happea. Ja sitähän saadaan Turbolla tai remmiahtimella pyttyyn niin paljon ku halutaan. Vaan ei se aivan niin yksinkertaista ole kuin se polttoaineen syöttö,Diesel ruiskutus pumppu on helppo varustaa niin et se syöttää naftaa niin paljon et kone tukehtuu,nestekaasusta puhumattakaan,pointti on siinä et se kaasu ei ole hapetin vaan polttoaine joka ei pala ilman happea. Ns. moottori nestekaasua käytetään mm. trukeissa jotka alunperin on tehty bensakoneiksi,dösissähän käytetään maakaasua sun muuta mut ei se niissäkään ole tehon takia eikä edesauta tehon tuottoa. Eli vielä kerran: teho ei ole yhtä kuin polttoaine vaan ILMA,silloin kun se on tarjoiltu sylinteriin.
JOS puhutaan puristesytytteisestä kaasumoottorista, niin se yleensä tarkoittaa sitä, että moottori käyttää VAIN kaasua -> siis koko dsl laitteisto korvataan kaasulaitteistoilla, siis tankki vaihdetaan kaasusäiliöksi jne
JOS puhutaan ns.kaksoispolttoainemoottorista, niin se on käytännössä diesel moottori, jossa kaasu-ilma seos sytytetään sylinterissä pienellä määrällä dieseliä, joka tulee siis dsl-järjestelmän kautta.
JOS kaksoispolttoainemoottorissa AHTOPAINE kasvaa/nostetaan liian suureksi, niin se alkaa nakuttamaan, joka laskee tehoa, ja ennen kaikkea särkee moottorin!
-> siis johonkin 3 kg ahtopaineilla olevaan auton korkeapuristeiseen dieseliin ei kestä mennä ruiskuttelemaan kaasua palotilan ulkopuolelta! eikä sisäpuolelta, muuten kuin männän olessa puristustahdin lopussa....
JOS puhutaan puristesytytteisestä kaasumoottorista, niin se yleensä tarkoittaa sitä, että moottori käyttää VAIN kaasua -> siis koko dsl laitteisto korvataan kaasulaitteistoilla, siis tankki vaihdetaan kaasusäiliöksi jne
JOS puhutaan ns.kaksoispolttoainemoottorista, niin se on käytännössä diesel moottori, jossa kaasu-ilma seos sytytetään sylinterissä pienellä määrällä dieseliä, joka tulee siis dsl-järjestelmän kautta.
JOS kaksoispolttoainemoottorissa AHTOPAINE kasvaa/nostetaan liian suureksi, niin se alkaa nakuttamaan, joka laskee tehoa, ja ennen kaikkea särkee moottorin!
-> siis johonkin 3 kg ahtopaineilla olevaan auton korkeapuristeiseen dieseliin ei kestä mennä ruiskuttelemaan kaasua palotilan ulkopuolelta! eikä sisäpuolelta, muuten kuin männän olessa puristustahdin lopussa....
Näinpä juuri mut sit on olemassa nestekaasu/BENSA moottoreita jotka ovat pensakoneita joista on kaasari poistettu ja tilalle kaasuvehkeet,kipinävehkeiden ollessa samat. Jossain maailman kolkassahan Taxeja muunnettiin kaasukäyttöisiksi päästöjen takia ja trukeissa yleinen variaatio,on ollu muistaakseni trukkeja joissa voitiin käyttää molempia eli kaasua tai pensaa. Esim. maakaasu bussithan ovat dieselkoneita jotka siis erivehkeitä. Ja varsinainen nakutusilmiöhän toki AINA on hyvin tuhoisaa,ja jos diesel koneeseen tarjoillaan jotain nestekaasua ni tuho ei ole kaukana ja tehoa ei teoriassakaan ole luvassa kun se sylinterin täytös ei lisäänny hapen osalta vaik ei nakuttaiskaan. Pitäis joskus piruuttaan pistää ruohonleikkuri käyntiin ja sit pensahana kiinni,sit kosan toholla sihistäis kaasua kaasari kurkusta sisään..kävisköhän kone??
lavanelikko
11.12.2013, 22:26
Pitäis joskus piruuttaan pistää ruohonleikkuri käyntiin ja sit pensahana kiinni,sit kosan toholla sihistäis kaasua kaasari kurkusta sisään..kävisköhän kone??
Kannattaa melkein soittaa "Myytin murtajat" paikalle:D Kuvia ja videoo heti tapahtumasta:D:D:D
BJ-40/76
11.12.2013, 22:34
Näinpä juuri mut sit on olemassa nestekaasu/BENSA .....?
Joo, tuota kaasua poltellaan monen voiman tuottamiseen, itsekkin olen pyörittänyt 190g kaasurasialla (butaani???) höyrykonetta, jossa oli -70 luvun polkupyörän dynamo, ja tuo hehku (muistaakseni 2,4w) valaisi välttävästi vajaan tunnin...
edit. voit käyttää myös dieseliä tyhjäkäynnillä kaasulla, jos alkaa kuulostaa "karkealta" niin lopeta! mutta minä en tiedä mikä neste/maa tms kaasu kestää esim . 3kg ahtopaineita...
ja bensakoneissa jotkut ovat hakeneet alipainevuotoja jarrupesulla...... (tulipalovaara!)
Pitäis joskus piruuttaan pistää ruohonleikkuri käyntiin ja sit pensahana kiinni,sit kosan toholla sihistäis kaasua kaasari kurkusta sisään..kävisköhän kone??
Sytytystä kaiketi varmaan joutuis hieman vääntelemään suuntaan tai toiseen riippuen miten hätäistä se kaasu on napsahtamaan
Veikkaan arvelevani et myöhäsemmälle luulisin, et kaasu saavuttaa nopeammin syttymishetken kuin bensa joka ensin imetään kaasuksi/kaasuuntumaan ja sitten puristetaan ja sytytetään kun kaasu jättää ton kaasuunnuttamis vaiheen väliin
Mut kokeileppas ja kertoile sit, et miten meni
jos repimis jumpan sais kevään ensikäynnistysessä jätettyä väliin kun laittais kaasulla käymään ja sit kun meinaa tukehtua kaasu pois ja bensa hoitaa käynnin :D
Pitäis joskus piruuttaan pistää ruohonleikkuri käyntiin ja sit pensahana kiinni,sit kosan toholla sihistäis kaasua kaasari kurkusta sisään..kävisköhän kone??[/QUOTE]
Kaveri on vanhalla brigsillä testaillut melkein mitä tahansa palavaa. Käy se jos noin tekee. Kokeiltiin vaan pikkupullolla, joka hyytyy nopeasti > ei käynyt kauaa nätisti. Sama leikkuri on tosiaan käynyt myös asetonilla, tinnerillä ja lidlin lasinpesunesteellä. Ihme vehje.
turhapuro u
06.01.2014, 14:55
Tiukas se on toisilla toi auton rimmaus kun oli pajeron koje taulusta käyä repii ahtopaine ja pakolämpö mittari irti ,menetys oli jätti mäiset pari kymppii mut mitä ihmettä niillä enää kukaan tekee risoil mittareilla. ois tullu reilust kysyy niin ois saanu ottaa ehjän irti.sit oli kummiskin jätetty kaikkeist kallein mittari kummiskin paikallensa oli vissiin niin ruman näkönen .joskus ei vaan jymmärrä.
Eiköhän nekin sieltä kylältä löydy?