PDA

View Full Version : Mitsubishi L200 2.5tdic -97 Neliveto ongelma!


turbodiesel
15.11.2013, 22:16
Kuinkahan paljo tollasen pitäs kuluttaa normaali ajossa? Nyt meni puolitankkia ja 110km tuli trippiin? Ei savuta mustaa eikä muutakaan. Voiko suutinkärjet vaikuttaaa? Tai turbo entinen?

Jappi
16.11.2013, 05:35
Joko mittari rikki tai vuotaa polttoainetta. 8-14 suomen rajoitusten mukaan voi mennä, riippuen kuormasta ja/tai rengastuksesta

turbodiesel
16.11.2013, 17:10
Onkos tuossa sähkönen nelivedon kytkin etuperässä? Kardaani pyörii mutta ei vetarit. Nelivedon valo ei myöskään syty. Mitään ylimäärästä ääntä ei myöskään kuulu.

Tunkattiin eturatas ilmaan ja pyöritettiin rengasta takaveto päällä. Pyöri tyhjää. Sittekö laitto nelivedon nii tavallaan kytki napalukon? ja ei pyöriny enään. Sekavaa.

Etu perä siliänä?

Jappi
16.11.2013, 17:17
Onkos tuossa sähkönen nelivedon kytkin etuperässä? Kardaani pyörii mutta ei vetarit. Nelivedon valo ei myöskään syty. Mitään ylimäärästä ääntä ei myöskään kuulu.

Tunkattiin eturatas ilmaan ja pyöritettiin rengasta takaveto päällä. Pyöri tyhjää. Sittekö laitto nelivedon nii tavallaan kytki napalukon? ja ei pyöriny enään. Sekavaa.

Etu perä siliänä?

Muistaakseni siinä on etuperässä vetarin irtikytkentä.

turbodiesel
16.11.2013, 18:46
Muistaakseni siinä on etuperässä vetarin irtikytkentä.

Eli?

Jappi
17.11.2013, 15:05
Jos se on uusikorinen kuten muistelen, siinä ei ole napalukkoja vaan vetoakseli kytketään irti etuperästä sähköllä tai alipaineella, en muista kumpi systeemi noissa oli. Sama tarkoitus kuitenkin kuin napalukoilla.

turbodiesel
17.11.2013, 15:26
Jos se on uusikorinen kuten muistelen, siinä ei ole napalukkoja vaan vetoakseli kytketään irti etuperästä sähköllä tai alipaineella, en muista kumpi systeemi noissa oli. Sama tarkoitus kuitenkin kuin napalukoilla.

Joo uus korinen. Elikkäs vika luultavasti etu peräsä.

JEO
17.11.2013, 16:11
Onkos tuossa sähkönen nelivedon kytkin etuperässä? Kardaani pyörii mutta ei vetarit. Nelivedon valo ei myöskään syty. Mitään ylimäärästä ääntä ei myöskään kuulu.

Tunkattiin eturatas ilmaan ja pyöritettiin rengasta takaveto päällä. Pyöri tyhjää. Sittekö laitto nelivedon nii tavallaan kytki napalukon? ja ei pyöriny enään. Sekavaa.

Etu perä siliänä?

Jos ei ole napalukkoja niin sillon "sähkönen"etuvetarin katkasu.

"Valo ei syty." = oisko johto poikki tai poltin entinen.

Eturatas ilmassa, takavetopäällä. Eturenkaan pitääkin pyöriä (vetarit pyörii, mutta etukardaani ei).

Eturengas ilmassa, nelikkopäällä. Jotta etunen pyörisi, niin takarenkaan pitäis pyöriä kans =neliveto (=ilman lukkoja yks eestä ja yks takkaa).

Eli kaikki toimii niinku pitääkin, munsta.

Mikä se ongelma on, kun etuperää epäilit? Kulutusko?

-MaTTi-
17.11.2013, 16:28
Sama täällä, eikö tuo toimi just niiku pitääki. Mikä on ongelma? :eek:

turbodiesel
17.11.2013, 19:51
Eiku ongelma on se että neliveto ei toimi. Eturenkaat ei vejä!

esahaa
17.11.2013, 21:18
vetoakslit kytkeytyy alipaineella ja 4vedon merkkivalon katkaisija etuperässä

todennäköisesti alipainekello rikki (löytyy tarvittaessa)

JEO
18.11.2013, 20:14
Kerrotko vielä lisää siitä miten neliveto ei toimi?Missä tilanteessa tapahtui?

turbodiesel
18.11.2013, 20:31
Kerrotko vielä lisää siitä miten neliveto ei toimi?Missä tilanteessa tapahtui?

Mikä tuosa on nyt niin epäselvää. Eturenkaat ei vejä. Neliveto ei toimi.

esahaa tuosa jo kertoki todennäkösen vian.

JiiPee
19.11.2013, 05:02
Mikä tuosa on nyt niin epäselvää. Eturenkaat ei vejä. Neliveto ei toimi.

esahaa tuosa jo kertoki todennäkösen vian.

Minulle on ainakin epäselvä kohta tämä, kun kerroit: "Tunkattiin eturatas ilmaan ja pyöritettiin rengasta takaveto päällä. Pyöri tyhjää. Sittekö laitto nelivedon nii tavallaan kytki napalukon? ja ei pyöriny enään".

Minun mielestä noin sen kuuluukin toimia. Jos etupyörä on ilmassa ja neliveto kytkettynä se ei pyöri käsin pyöritellen, niin veto on kytketty silloin sekä eteen että taakse. Miten siinä ei silloin neliveto toimi?

Voisi helpottaa ongelman syyn päättelyä, jos kuvailisit tarkemmin, mitä tarkoittaa se "neliveto ei toimi", miten se käytännössä ilmenee?

turbodiesel
19.11.2013, 07:13
Joo eli koko auto pukkien varaan ja neliveto päälle. Vain takaset pyörii. Jännää sinänsä koska toinen eturengas ilmassa lukihti sen ku laitto nelivedon päälle.

SUPI4x4
19.11.2013, 09:43
Joo eli koko auto pukkien varaan ja neliveto päälle. Vain takaset pyörii. Jännää sinänsä koska toinen eturengas ilmassa lukihti sen ku laitto nelivedon päälle.

Pyöriikö etukardaani neliveto päällä?
Entäs etuvetarit?

-MaTTi-
19.11.2013, 10:50
Joo eli koko auto pukkien varaan ja neliveto päälle. Vain takaset pyörii. Jännää sinänsä koska toinen eturengas ilmassa lukihti sen ku laitto nelivedon päälle.

Siis minkä lukihti, eturenkaan? Miten se voi olla "lukittu" ilman että se pyörii sitten neliveto kytkettynä eli kun mekaaninen yhteys sinne asti tuntuu olevan kunnossa ja etukardaanikin pyörii (käsitin että moottorilla tai rengasta pyörittämällä)?

Auttaisko tämä, kyseessä lienee s. 20 löytyvä EasySelect: http://www.totuusnelivedosta.com/extrat/pdf/Mitsubishi_4WD_Tekninen_kasikirja_2006.pdf

turbodiesel
19.11.2013, 11:27
Pajeam lue tarkemmin.
Sitähän mää täälä kyselenki että mikä vikana.

esahaa
19.11.2013, 11:57
Siis minkä lukihti, eturenkaan? Miten se voi olla "lukittu" ilman että se pyörii sitten neliveto kytkettynä eli kun mekaaninen yhteys sinne asti tuntuu olevan kunnossa ja etukardaanikin pyörii (käsitin että moottorilla tai rengasta pyörittämällä)?

Auttaisko tämä, kyseessä lienee s. 20 löytyvä EasySelect: http://www.totuusnelivedosta.com/extrat/pdf/Mitsubishi_4WD_Tekninen_kasikirja_2006.pdf

alipainekello jousikuormitteinen auto sammuksissa napalukot kiinni (ei alipainetta) oikeanpuolen sisälokasuojasta löytyy *alipainekatkaisijat* nämä voi sekotta systeemiä

-MaTTi-
19.11.2013, 12:52
alipainekello jousikuormitteinen auto sammuksissa napalukot kiinni (ei alipainetta) oikeanpuolen sisälokasuojasta löytyy *alipainekatkaisijat* nämä voi sekotta systeemiä

Ei oo napalukkoja tuossa. Tuo kello katkaisee oikean vetarin, mutta jos on jousitoiminen niin sepä voi olla syypää. Lienee yhteydessä myös nelikko-valoon, joten sähkövialta haiskahtaa.

turbodiesel
19.11.2013, 17:23
Jees. Täytyy lähtiä hallille kohta ihmetteleen. Täytyy tarkistaa mittariston polttimo. Ja sitte keskittyä tuonne etuperään. Mites muuten tuo vihreä joku Lock valo mittaristosa kertoo. Palaa sillontällön ku laittaa virrat päälle.

turbodiesel
19.11.2013, 19:29
alipainekello jousikuormitteinen auto sammuksissa napalukot kiinni (ei alipainetta) oikeanpuolen sisälokasuojasta löytyy *alipainekatkaisijat* nämä voi sekotta systeemiä
Juurikin näin. Eli etuveto kytkeytyy auton ollessa sammunu. Mutta ei kkäynnissä kun alipaine vetää katkaisiaa. Elikkäs missä vika? Sähköisä?

4x4Garage.fi
19.11.2013, 20:17
Osiko näistä apua:

http://www.justanswer.com/mitsubishi/3wqx1-mitsubishi-pajero-diff-lock-fwd-lights-flashing.html

http://www.justanswer.com/car/2iy6k-2001-mitsubishi-montero-sport-wd-light-flashes-when-driving.html

http://www.justanswer.com/mitsubishi/5a67c-head-gasket-vacuum-diagram-2003-l200-warrior-can-t-find-one.html

http://www2.pajeroclub.com.au/forum/showthread.php?t=6694&page=2

turbodiesel
19.11.2013, 21:57
Vikahan on seuraavanlainen. Keulinmaiselle solenoidille tulee kokoajan virta elikkäs etuperä kokoajan vapaa asennosa. Eli ei tunnista millon vetovipu on taka ja millon neliveto asennosa. Neliveto toimii kun solenoidin liitin irti.

Edellinen omistaja vaihtanu tähän laatikon ja luultavasti joku johto jääny kytkemättä.

Edit. Ja oliki kytkemättä. Lootasa oli oikealla puolen kaks anturia. Kaks ja yks johtonen. Yksjohtoseen ei menny mitään johtoa?? Mikähän sen virka on?

JiiPee
20.11.2013, 09:41
Edit. Ja oliki kytkemättä. Lootasa oli oikealla puolen kaks anturia. Kaks ja yks johtonen. Yksjohtoseen ei menny mitään johtoa?? Mikähän sen virka on?

Onko siinä mekaninen vai sähköinen nopeusmittari? Sen liitos tosin on yleensä aina jossakin takakardaanin lähdön lähettyvillä.

Jos on vaan yksi liitin, niin se anturi/kytkin maadoittaa liittimen jossakin tilanteessa. Mittaa vastusmittarilla siitä liittimestä yhteyttä lootan kylkeen/runkoon tai kokeile pienitehoisella lampulla akun plusnavasta siihen liittimeen. Kokeile jakolaatikosta eri vaihtoehdot ja myös päävaihteistosta peruutusvaihde. Jos joku niistä saa jotakin muutosta siinä aikaan, niin löysit sen merkityksen.

kenni_
17.10.2015, 11:39
Lainataanpa ketjua sen verran kun on 2003 vm mallissa samaa vikaa, eli nelikko ei kytkeydy pois. Tai siis etukardaani ei kytkeydy irti. Tossa sitä tarkemmin tutkittuani, huomasin että se alipainekellosysteemi mikä liikuttaa sitä karaa mikä kardaanin kytkee irti, toimii väärin päin.

Eli lepotilassa kellon varsi on sisässä, jolloin neliveto on päällä. Kuitenkin meikäläisellä toimii niin päin että kun laittaa kepin 2wd -> 4wd niin kara liikkuu ulos ja kytkee kardaanin irti. Eli siis toimii väärin päin! Ajattelin että letkut vaan väärin päin, MUTTA kun vaitaa letkut ristiin, ei kello teekkään enään yhtään mitään!!?

Voisko siis olla että niissä solenoideissa on vikaa mitkä käyttää sitä kelloo? Mittasin johdoista jännitteen mitkä niille tulee, ja molemmissa oli jännite kun keppi oli 2wd asennossa ja molemissa tippu jännite nolliin kun laitto nelikon päälle. Kuuluuko sen toimia noin?

turbodiesel
17.10.2015, 20:24
Mulla oli sillon ko tän ketjun aloitin sama vika. Laitoin katkasian väliin.

kenni_
15.11.2015, 12:43
Joo, vika oli aika yksinkertainen. Alipaine solenoidi sökö. Ebaysta uudet 23$ ja nyt toimii niin kun pitää.