PDA

View Full Version : Mahdollisimman kevyt kone+automaatti


oska80
14.11.2013, 08:49
Mikä olisi mahdollisimman kevyt moottori, joka antaa +200 hv ulos kohtalaisen vakiokunnnossa. Sitten olisi plussaa, jos olisi sellainen paketti, missä olisi takavetoautomaattiloota mukana. Toisin sanoen pitäisi suzukia kehittää vähän.

Miten nuo kelkan tai moottoripyörän moottorit? Variaattori autokäytössä?

Kone ja laatikko pitäisi olla kevyempi kuin suzukin vakio kone+laatikko.

Kertokaapa ehdotuksia mikä mylly tuonne suzukin pellin alle istutetaan...

veijon-esso
14.11.2013, 08:55
Kone ja laatikko pitäisi olla kevyempi kuin suzukin vakio kone+laatikko..

Paljonkos suikan kone+loota paketi painaa?

sos
14.11.2013, 08:58
Kone painaa 85kg laatikkoa ei puntaroitu, tuski kevyempää edes plus100hp konelaatikko pakettia löytyy, tai ainaki harvassa

kippo86
14.11.2013, 09:07
Esmes:

"BMW S1000RR:n nelisylinterinen rivimoottori (http://fi.wikipedia.org/wiki/Rivimoottori) yhden litran iskutilavuudella antaa 193hv huipputehon 13 000rpm kierroksilla, sekä 112Nm väännön 9 750rpm kierrosluvuilla." (Wikipediasta apinoitu)

Tohon naittaa jonku pikku tomaatin jatkoks..? :D
Mopon laatikosta vain sopiva vaihde päälle, että automaattia pyöritetää maks 6000r/min?

Tiiä sit miten käytännössä toimis...

junnu78
14.11.2013, 09:07
tai sit se menis just moottoripyörä linjalle ja vääntö puuttuu alhaalta kokonaan. oishan se tietysti hienon kuullosta kun suikkeli kiertäis oikeesti isosti... :D

sos
14.11.2013, 09:51
Konessa kierroksia 18tonnia mopolaatikosta ykkönen ja auto etene sillee, että just erottaa sen liikuvan, alkuun vois olla kivaa, mutta aika äkkiä vois ruveta vituttaa se koneen meteli

Jare
14.11.2013, 18:41
Konessa kierroksia 18tonnia mopolaatikosta ykkönen ja auto etene sillee, että just erottaa sen liikuvan, alkuun vois olla kivaa, mutta aika äkkiä vois ruveta vituttaa se koneen meteli

Mun mielestä trialissa o jo näkyny semmonen suikka, minkä mjoottori huutaa armoa, mutta silti pystyy renkaan kyljestä lukeen ne pienetkin tekstit:D:D:D

sos
14.11.2013, 19:12
Niin mutta siihen vielä kymppitoni kierroksia lisää��
Mites sitte sehän rupee oikeasti olemaan tuufaast foorjuu meininkiä, ku autosta ykkönen ja sit pyörän laatikosta kuus vaihetta läpi, sit auton laatikosta kakkonen ja taas kuus vaihetta läpi, eli 30eteen ja 6 taakse.olishan se näky, ku pakilla pykältää isompaa silmään������

RalliJari
14.11.2013, 20:27
Mites Subarun ej-sarjan kahden litran turbo? Kokoalumiininen ja lyhyt kone niin lyhyt kampuraki, painoo en tiedä mutta melko kevyt kummissi auton moottoriks. Tehoja vähimmillään 170hp turbo foresterissa, impuissa (impreza) yli kahden sadan.
Subrun loota toki vähän hankala ku siinä on etuperä samassa ja neliveto ouus vielä jatkona mutta jos joku toisen härvelin loota.

sos
14.11.2013, 20:35
Joku sudarun boxeri puntaroitiin ja paino105kg mut liian leveä suikkaan olis tullu pakosarjat suoraan runkoon, eli ei mahtunu

Repro
14.11.2013, 22:36
olishan se näky, ku pakilla pykältää isompaa silmään😄😄😄

Onnistuuha se Unimogillakin, neljä pykälää taaksepäinkin käytössä.

BJ-40/76
15.11.2013, 00:05
Ja nimenomaan variaattorin kanssa, toki tuo +200 hv ja (kumihihna)variaattori voi olla äärimmäisen lyhytikäinen kesähelteellä.....

Mutta jos tuota voimaa tarvitaan yksi repäisy, niin tuohon variaattoriin vois modata ohjausta sähköllä tuon keskipakovoiman sijaan...

Variaattorivetoisia volvoja oli taannoin, taitaa olla vielä peruuttamisen nopeusennätys k.o 3-sarjan? volvolla

-Jarkko-
15.11.2013, 01:02
Välikardaanikin valmiina;) Miten sitten käy välitys ja pyörimissuunta...:rolleyes:

http://fi.wikipedia.org/wiki/BMW_K_1200_GT

http://www.rmheino.fi/product_info.php?products_id=4858

karisa
15.11.2013, 10:11
Tuolta mallia http://www.youtube.com/watch?v=J-XgSV3CO9A

mikaelt
15.11.2013, 19:33
En nyt muista paljonko Opelin astra/kadett 16v GSI kone painaa, mutta ei varmaankaan paljoa yli 100kg. Vakiona 150hv, turbo versio (vectra/cali) tais olla 175 ja sitte rata peleissä oli kait lähemmäs 300hv.
- saman sarjan koneita on käytetty monissa GM USA autoissa, joten luulis jonkilaisen tomatin siihen löytyvän, tai ainakin sovitettavan.

Mitähän noi 80-90 cossun tai bemari M3 koneet paino? niissä tais olla joku 220-240hv.

Vähä painavampaa taitaa olla...ja pitkää Volvon T5 koneet, joihin saa kyllä suoraan S60 laatikkoa tai sitte getrakkeja sovittamalla. Volvolla myös T4 B4204 malli joka tais olla vaan vajaa 160hv, vakiona.

Jokkis puolelta muistelen että jostain Hondan 1.6 vapari koneesta, kaasareilla (kun ruiskua ei saa käyttää...) sai lähemmäs 200 ja oli vain vähä painavampi kuin kuplan kone.

Tojota MR2 käytetty kone oli jotain 190-220hv, US/ japani versioissa. Eräs puolituttu väitti omistavansa k.o koneenm joka viritettynä oli antanut penkistä +300hv...Ei vaan saanu katsastettua sitä ja oli palauttanu vakio koneen paikalleen.

Kuljukka
15.11.2013, 19:46
Jossain gti tuning tai jossain vastaavassta lehdessä oli juttua kun vanhaan, oisko ollu pikku corollaan laitettu muistaakseni joku rätkän rivinelonen.
En löytäny nyt juttua mutta oli jouduttu laittaan volvon laatikko pakiksi.

murkula_
15.11.2013, 20:13
Eiköns Mazdan 929 ollu 3L veekutosella?
Löylyä oli vakiona muistaakseni yli 150hp ja semmonen masta oli takavetoinenkin...

murkula_
15.11.2013, 20:17
Eiköns Mazdan 929 ollu 3L veekutosella?
Löylyä oli vakiona muistaakseni yli 150hp ja semmonen masta oli takavetoinenkin...

30sec gookletusta ja tommonen tuli vastaan...

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=16169

Olikin 190 hp:cool:

samppas
15.11.2013, 21:02
Mazdan wankel mylly on myös kevyt ja saanee automaatillakin.

0ltzi
15.11.2013, 22:10
vanha honda crx kone vähä kutiteltuna. tietty tomaatti voi olla vaikeempi löytää.

Samsonite
15.11.2013, 22:30
Woimakin voi olla vaikeempaa löytää jos pitää olla kevyt. Luonnon laki. :)

Sami89
16.11.2013, 00:48
Woimakin voi olla vaikeempaa löytää jos pitää olla kevyt. Luonnon laki. :)

Nyt kun tähän päästiin..:D:D:D

SD33T:D:D:D:D

Edit, Kevythän toi ei kyllä ole.. ;)

Dectane
16.11.2013, 01:09
Nyt kun tähän päästiin..:D:D:D

SD33T:D:D:D:D

Edit, Kevythän toi ei kyllä ole.. ;)

eikö ollut puhe voimasta?

Sami89
16.11.2013, 01:14
eikö ollut puhe voimasta?

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4667&pictureid=137966

Tost malmikasast toi on kyl miust melko paljo..:D:D

oska80
16.11.2013, 16:27
Näyttää sille, että koneeksi tulee joko vr6 vw omalla automaattiaskilla, eli etuvetotekniikka pitkittäin. Toinen tekniikkavaihtoehto voisi olla volvon r4 tai r5 samoin omalla automaatilla.

Vr6 teho on 175hp vakiona, r4 teho noin 200hp ja r5 noin 240hp.
Vr6 on vapari ja volvon koneet ahdettuja.

Tuota vr6 tekniikkaa olisi ehkä helpoiten saatavilla, kun taas tuo r5 näytäis ehkä parhaalle/tehokkaimmalle vaihtoehdolle.

Tällä kokoonpanolla voi jättää jakolaatikon kokonaan pois, niin kokonaispano tekniikassaa ei juurikaan nouse.. Tosin autosta ei tälläisen muutoksen jälkeen taida kovin pikakiitäjä tulla, mutta jospa se riittäisi maastokäyttöön...

Jouni_S
16.11.2013, 18:35
toyotan 3T ahdettuna ja siihen tomaatti perään.Muistaakseni sama loota kun cherokeessa.Itellä oli tollanen megaruutalla.Ei kyllä kerenny koskaan ahdin kiinni.
Mutta leimattukin oli tuolla paketilla.

Olsu
17.11.2013, 21:32
Joskus on tullut puljattua Nissanin 200sx:n kanssa, ja oon mietiskellyt et siitä peräisin oleva CA18DET kone vois olla ihan pätevä tällasiin offiprojekteihinkin. Takavetoisen kone, tästä saa kohtuu helposti yli 200 heppaa, automaattiaskejakin on olemassa. Ja luulisi että näitä olisi jo saatavilla suomenmaassakin aika mukavasti. Kaikenlaista viritys ja vahvistusosaa on joka nettikauppa vääränänsä.
Nopealla googletuksella löytyi moottorin painoksi 128 kg.

Cental73
18.11.2013, 10:16
tost volvon c70 mallista T5 2.3 , vakiona jotain 240 heppaa-- ei tuo ny mikään raketti ole, painaa kokonaisuutena liikaa.. ?

helmapelti
18.11.2013, 18:16
Mikä se automaatin autuus on kun en ole päässyt kokemaan?
Ite kun mopollakin ajelin niin jäi harmittaan niiden potentiaalin hyödyntämättömyys. Mulla halkes painekotelo turbo zx9r:ssä ja vika löytyi vasta purkaessa. 6000rpm ahtoi 0,75bar ja tuntui siitä eteenpäin vääntävänkin.
Toisaalta suzukin 1300cc busan kone vääntäisi alempaakin jos haluaisi sellaiseksi muokata.

Kevyitä, pieniä ja mielestäni uskomattoman kestäviä kunhan ventiilit ei kanna yms.
Tuo hayabusan kone, allennusvaihde ja jakis puolittajalla niin olisi kevyt ja joustava.
lisäks vaihteita saa nakella ilman kytkintä kun opii rytmin kaasulle.

Mielestäni mopojen mosat on paljon laadukkaampia kuin perus ooppelit ja potentiaalia enemmän.
Toki tarvii tietää mitä tekee mutta voisi mielestäni olla haastaja jollekin putkirunko v8 vehkeelle.
Ahdin, vesiruisku, hyvä jäähdytys ja alhainen painopiste.

En voi kun haaveilla mutta haluta saa kaikenlaista.
Ite olen ruostekorjannut vanhaa hjtä 4xenemmän tunteja kun pyörän ahtamiseen meni.
Turbon rosteri-alu pakoputki on vieläkin tallissa kun en malttanut romurille heittää.

sos
18.11.2013, 18:35
Automaatin etuja on ainaki se, että normi ihmisellä on vain kaksi jalkaa😄. Eli monesti pystyy ajamaan tarkemmin ku voi jarrulla sitoa ja kivien päällä keikkuessa riittää jalat samoin mäkilähdöt ja suolla pystyy hiipimään paremmin rikkomatta pintaa.
Itse jos saan päättää ni en manuaali autoa itselleni hommais, siks itelläki samulaihin suunniteilla alffan 2litranen twinsparkki, kunhan keksin minkä automaatin siihen naittas

mikaelt
19.11.2013, 00:52
tost volvon c70 mallista T5 2.3 , vakiona jotain 240 heppaa-- ei tuo ny mikään raketti ole, painaa kokonaisuutena liikaa.. ?

Ihan en nyt muista suoraan painoa, mutta US rahtifirmojen laskennallinen keskipaino long-block koneelle oli 300lbs, eli 136kg! Siihen apulaitteet päälle...ei mielestäni nyt niin kauheasti paina. Ainakin jos otetaan huomioon paljonko nuo koneet ruotsissa maksaa, bildelsbasenista alkaen 4000sek. Suomesta tietenki saa kokonaisia autoja alle tonnin, siis 850T5...pikkuvikaisia.

volvon T5 koneissa on tuo sähköjen vetäminen vaan oma homma. Kannattais melkein hankkia koko auto...toinen vaihtoehto on sitten Hestecin ecu, joka oli kait plug -in asennus. hintaa tuli kait yli tonnin! Jos taas saa asenneltua alkuperäiset johdot ja ecun niin sitten on softalla ja downpipen vaihdolla tais saada lähemmäs 300hp. Isompaa puhallinta ja cooleris +softat, niin lähenee jo 500hp. Väittävät että sen jälkeen pitää laittaa paremmat männät varsineen...satsi on kait taas sen tonnin...Niin ja polttoaineeksi RE85!

Vaihteistoksi sitten vois saada sovitettua jonku BMW automaatin, kun tuolla VRCF palstalla on nimim. Boost, joka tekee sovituksia manuaaleista.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=32732.msg590061#msg590061

Sitä en sitten tiedä miten toimis etuvetosen laatikko, johon tehty lukkoperä, eli vetoakseleista kardaanilähdöt...Sellaisia klaperjahdissa näky, en tosin muista mikä oli tekniikkana. taisi olla jokin kemiallinen syy siihen ;). T5 omat laatikot ei kauheen kestäviä ole...tai sai niihn kait jotain vahvistuksia, mutta ei kuulemma taho kunnolla 300hp kestää...noh jos tarviikaan

Niin tosta VR6 koneesta...pikanen selvitys ruotsin hinnoist näytti aika 10 000sek! eli aika kallista! Ei taida viri palikkaakaan löytää yhtähelposti. Suomestakin kun löytyy ihan kohtuu hinnalla osaa, myös käytettynä.
- Se miksi ton ruotsin mainitsen niin monesti, johtuu siitä että siellä koneita ihan eri tavalla kun suomessa ja hinnat osan siitä. Oska80:n kannattaa kysellä jos Raak tuottaa sieltä muutaman koneen sulle niin voi harjotella. Se kun käy useasti siellä pohjois ruotsissa ja on suhteita hajottamolle. Itsellä jos olis rahaa ja tarvetta niin tuottasin sekä koko auton, että irtokoneen vielä varalle. Täälläkin olis kaverilla pari 850 T5 kokonaista autoa...toisessa kansivika ja toisessa automaatti vika. vielä ei oo ainakaan alettu sovittelemaan pajeroihin noita koneita ;)

edit: volvo är över bra traktor: http://www.youtube.com/watch?v=lo7o3aN0y10

sos
19.11.2013, 11:10
Asiaan osittain liittyen, mikä automaatti olisi lyhyt, kevyt, ohut ja edullinen naittaa alfan joko 1,6 tai 2,0litrasen jatkoks samuraihin

slipoveri
19.11.2013, 21:13
Lievästi aihetta sivuten mikä ois sellanen kone+automaattipaketti jonka sais vielä leimattua,ei taida olla mitään valmista.

sisua45
19.11.2013, 21:32
Asiaan osittain liittyen, mikä automaatti olisi lyhyt, kevyt, ohut ja edullinen naittaa alfan joko 1,6 tai 2,0litrasen jatkoks samuraihin

Kevyestä tai ohuesta en tiedä, mutta 70-80 lukujen takaveto fiiattien (130, 131, 132) laatikko? Niitä oli automaattinakin, jos vaan enää mistään löytää.

Kasari takaveto alfoissa (75, 90, GTV) tais kaikissa olla vaihdelaatikko takana.

sos
19.11.2013, 21:45
Se on just alfojen omien laatikoiden ongelma, pitäs keksiä joku muu laatikko

Repro
19.11.2013, 23:36
Lievästi aihetta sivuten mikä ois sellanen kone+automaattipaketti jonka sais vielä leimattua,ei taida olla mitään valmista.

Sehän riippuu ihan autosta mihin oot sitä leimaamassa.

slipoveri
20.11.2013, 00:09
Sehän riippuu ihan autosta mihin oot sitä leimaamassa.

yllättäen suzuki sj 410 jota tassä viestiketjussa muutenkin käsitellään