View Full Version : PAJERO PÄÄSTÖMITTAUS
Elikkä sama Pajero jonka kanssa tappelin noista jarruista, käytin konttorilla ja mistään muusta ei ollut huomauttamista, kuin päästäarvot jotka oli 6,5, en käsitä mikä sitä nyt on alkanut riivaan kun nuo arvot ovat noin korkeat. En paljon ymmärrä dieselin päälle ja siksi kysynkin ,että mistähän tuota vikaa nyt alkaisi etsimään. Kattelin ennen konttorille menoo ilmanputsarin ja ei se näyttänyt kovin likaiselta. Jos siinä vuotaa suutin niin miten sen voi todeta ja miten korjata.
Siis K-arvo 6.5? Siihen pitää jo tulla melkosen mustaa putkesta. Toi K-arvo on vain pakokaasun valonläpäisy. Polkase kaasu pohjaan ja katso, minkäväristä putkesta tupsauttaa. Jos ihan perinteistä mustaa, niin syöttöä vähä pienemmälle. Jos sinistä tai harmaata, niin kannattaa katella vähä moottoria...
Mutta kun siihen ei ole koskettu syöttöihin, ainut mitä minä olen tehnyt on se ,että kun siinä ei toiminut kylmäkäynnistin, niin siirsin sitä vipua ns. eteenpäin joka painaa kaasua päälle kun kone kylmenee, mutta ei kait sen pitäisi vaikuttaa mitenkään päästöihin.Mitä se merkitsee jos sinistä tai harmaata pölläyttää. Kone siinä käy niin tasaisesti kun nuo nyt yleensä käy, eikä ole koskaan nostanut lämpöjä.
kun siinä ei toiminut kylmäkäynnistin, niin siirsin sitä vipua ns. eteenpäin joka painaa kaasua päälle kun kone kylmenee
Vaikuttaakohan se vipu samalla johonkin muuhunkin, esimerkiksi pumpun ajoitukseen?
-Captain-
14.11.2013, 09:59
Mutta kun siihen ei ole koskettu syöttöihin, ainut mitä minä olen tehnyt on se ,että kun siinä ei toiminut kylmäkäynnistin, niin siirsin sitä vipua ns. eteenpäin joka painaa kaasua päälle kun kone kylmenee, mutta ei kait sen pitäisi vaikuttaa mitenkään päästöihin.Mitä se merkitsee jos sinistä tai harmaata pölläyttää. Kone siinä käy niin tasaisesti kun nuo nyt yleensä käy, eikä ole koskaan nostanut lämpöjä.
toyotan jakajapumpuissa ainakin tuo kylmäyntisysteemi muutaa pumpun ajoitusta.. eli vika voi olla siinä et ajotus on liian aikasella nyt ku oot siirtäny sitä vipuu.
Mitä se merkitsee jos sinistä tai harmaata pölläyttää. Kone siinä käy niin tasaisesti kun nuo nyt yleensä käy, eikä ole koskaan nostanut lämpöjä.
Sininen on öljyä ja harmaa/valkonen jäähdytysnestettä..:rolleyes:
Nuhapumppu
14.11.2013, 17:23
toyotan jakajapumpuissa ainakin tuo kylmäyntisysteemi muutaa pumpun ajoitusta.. eli vika voi olla siinä et ajotus on liian aikasella nyt ku oot siirtäny sitä vipuu.
Tuon kylmäkäynnistimen ennakon muutos on todella pieni joka ei vaikuta radikaalisti. Suuttimen pystyy testaamaan niin että nappaa ne irti ja katsoo avautumispaineen ja suihkutuskuvion,samalla myös kuuntelee että suutin narisee penkissä.
Käyt ajamassa silla Pajerolla maantiellä lenkin, 10-20 km kolmosella kaasu pohjassa (siis ihan pohjassa vaikka kuinka tekisi pahaa) ja suoraan mittaukseen. Tepsi ainakin haisuun kun savuarvo oli kanssa yli kuuden (ensimmisellä polkaisulla meni mittari tukkoon tai joku fatal error tuli kumminkin :D) Katsuri kehotti hyppäämään rattiin ja heittämään vähintään sen 10 km:n lenkin talla pohjassa, lenkin jälkeen k-arvo olikin jotain yhden paikkeilla. Sen jälkeen olen aina ajanut leimalle mennessä kolmosella talla pohjassa ja aina on on ollut savuarvot hyvät.
Käyt ajamassa silla Pajerolla maantiellä lenkin, 10-20 km kolmosella kaasu pohjassa (siis ihan pohjassa vaikka kuinka tekisi pahaa) ja suoraan mittaukseen. Tepsi ainakin haisuun kun savuarvo oli kanssa yli kuuden (ensimmisellä polkaisulla meni mittari tukkoon tai joku fatal error tuli kumminkin :D) Katsuri kehotti hyppäämään rattiin ja heittämään vähintään sen 10 km:n lenkin talla pohjassa, lenkin jälkeen k-arvo olikin jotain yhden paikkeilla. Sen jälkeen olen aina ajanut leimalle mennessä kolmosella talla pohjassa ja aina on on ollut savuarvot hyvät.
Eikä välttämättä tarvi noinkaan rajua kuuria. Itte olen Hj:lla vetänyt pari kilometriä reiluilla kierroksilla, mutta ei sentään rajoittimeen asti. Kaipa sinne hormiin kertyy aika paljon nokikarstaa normiajossa. Olen kanssa saanut lamput vilkkumaan joskus ekalla polkaisulla, ja lopulta ihan OK luvut. Ilmanputsarin olen itse vaihtanut ennen leimaa.
Viime kesän jälkeen kun siirsin sitä vipua, niin siinä on noussut kulutuskin noin litra sataselle. En tiedä onko syyttä vai sattumaa, mutta sen vivunsiirron jälkeen noin on käynyt.Jotenkin vaan hullua että viime syksynä oli arvo 0,9 ja nyt kait tapissa.
SALIASTAJA
14.11.2013, 19:48
Kerran patroolin kampiakselin vaihdon jälkeen olin ajanut ns. sisäänajoa eli sievästi ennen katsastusta. Katsastusmies polki jonkin aikaa ja tuumas että lukema vain nousee. Totesin että eihän enään tule savua juuri ollenkaan, sen jälkeen ymmärsi puhdistaa mittaus laitteen ja arvoksi saatiin 1 pintaan :D:D:D
Kait oli oma vika etten mennyt katsomaan miten se tekee ne mittaukset, mutta useinmiten on vaan perempi ettei sinne mee kattoon mitä he tekevät.
Ei tuo mun mielestä työnnä savua sen enempää kuin ennenkään, mutta katotaan viikoloppuna kun palautan sen vivun takaisin. Minkähänlainen päästömittaustodistus pitää olla ,että kelpaa heille
jokke-76
14.11.2013, 21:48
Käy jossain pikku korjaamolla tekemässä testi.ei tarvi katsurin kanssa vääntää.
wuntzikka
14.11.2013, 21:56
ööö, 740 volvo 2,4td koneesta tuli 7 arvoks. polkemalla minun luvalla saatiin 3 ja vähän päälle. syötöt alas, niin tuli jotain 2...
vein sitten kempsun sen jälkeen ja päästöjä ottaessa kehuin volvon päästöistä saaneen 7 luokkaa, katsuri tuumas ekan polkasun jälkeen et ei tämäkään kauas jääny... no, olihan siellä lukemana 9.9
muutama asiallinen polkasu vielä, niin lukemana 1,79
Niin oli tarkoituskin ,että käytän jossain mittauksella, mutta kun herra katsastusmies oli vähä sillä tuulella ,ettei saanut oikein selvää mikä niille kelpaa. Olisi vaan aika hullua maksaa kahteenkertaan se päästömittaus.
Mua vain mietityttää ne suuttimet, että kun ei ole juurikaan työkaluja, niin voiko ne jotenkin vaan irroittaa ja konetta pyörittämällä katsoa tuleeko neste sumuna vai mitenkä. Mitenkä ne lähtee pois ja onko siellä jotain osia jotka voi tippua maahan???. Ja jos niissä on vikaa, niin mistä niitä saa uusia ja voiko ne uudet vaan laittaa paikoilleen, liekkö nekin sitten kuin arvokkaita.
Kävin aamulla BOCH dieselhuollossa, saanut -12 jotkin serifikaatit hyvästä osaamisesta, vein auton katsastukseen ja . ihme kyllä, hyväksyivät sen päästömittauksen. Eli heidän mittarit näytti k- arvo 6,5 ja tuolla diesel huollossa k- arvo 2,08 ja se asentaja sanoi , että kyllä näillä pitäisi päästä läpi vaikka kuin ois tiukka arvio. herää kysymys ,että edellisvuonna kävin samassa paikassa ja ihmettelin ,että mikä on vikana kun herra insinööri polki kaasua ilman mitään järkeä ja kun menin sinne mittaus paikelle hän ilmoitti ,että mittausarvot 5,5. Sanoin hänelle ,että nääthän sinä itsekkin, että koska putkesta ei tule juuri mitään savua, mikä siinä mättää. No otti toisen mittarin ja kas kummaa arvot 1,09. Elikkä onko heillä toinen mittari sitä varten ,että hylky tulee vai mitä. jos asutte Vantaalla ja menette Koivuhaan autokatsastukseen, niin menkää katsomaan kuinka se tehdään.
Kun menin sinne, oli paikalla yksi auto ja kolme insinööriä laitteli Joulukoristeita seinille, että jos vaan on joku muu paikka, niin kiertäkää kaukaa koko paikka. kerron myöhemmin lisää heidän viisauksista, jota en ymmärrä, koskien valoja. Mutta kiitän teitä kaikki jotka annoitte minulle vinkkejä ja hyviä neuvoja tuon auton kanssa. Kiitos paljon teille kaikille jotka vastasitte kysymyksiini, hieno palsta, josta saa myöskin sielunrauhaa, kun pahasti ahdistaa ja koska ite ei voikkaan ymmärtää kaikkea, niin on hyvä ,että on tällaine paikka jossa samaan tilenteeseen joutuneet kertoo omista kokemuksista ja korjaus hommista ja joskus se vaan onnistuu. Kiitos teille kaikille jotka autoitte minua.
Kun menin sinne, oli paikalla yksi auto ja kolme insinööriä laitteli Joulukoristeita seinille, että jos vaan on joku muu paikka, niin kiertäkää kaukaa koko paikka.
Kuinka julkeavat laittaa joulukoristeita ja vielä seinille! Ei kyllä kannata tuollaiseen paikkaan mennä! Mieluummin vaikka sinne BOCH huoltoon!
Kuinka julkeavat laittaa joulukoristeita ja vielä seinille! Ei kyllä kannata tuollaiseen paikkaan mennä! Mieluummin vaikka sinne BOCH huoltoon!
No höh, johan on kumma paikka :eek::rolleyes:
En tiedä, mutta joskus 2000 luvulla tuohon on asennetu Cibien valot karjapuskuriin, siinä on sumu, että kaukovalot samassa umpiossa, ja nyt ne on kielletty. Eli tuli rek. ot merkintä ,että 2012viat on korjattava. En vaan yrmärrä ,että jos ne on olleet 13 yli vuotta keulalla ja nyt niistä tuli laittomat valot.
En provosoi, mutta lukekaapa mitä vastaa suomi@ .fi kerroin tuosta katastuksesta. Eli suomi@24 autot/ liikenne/ katsastus. Eli varmaankin väärin ymmäretty paska.
Suoli24:stähän se täysjärkisin valamiehistö löytyy. :D Ite oon kiertäny ko. saitin kaukaa viime vuosina.
Mut eiköhän tässäkin tapauksessa olisi ollut viisainta pyytää mittaamaan katsastajaa heti auto uudestaan jo silloin ekalla reissulla, jos ei savuarvo ole tuntunut ollenkaan järkevältä. Autohan meni ajokieltoon tuosta, tai ainakin pitäisi mennä jos yli 4:n savuarvo jää lopputulokseks.
Olis saattanu homma hoitua yhellä reissulla kuntoon asti. Toki katsurilla mitatessa pitäisi olla sen verran silmää että 6.5 ja 2:n pössytyksen erottaa toisistaan.
Mutta kerrataan nyt vielä, dieselin päästömittauksessa mitataan alkuun lähinnä pakoputkeen kertynyttä nokea. Sen takia vanhempien dieselien kohdalla olisi paikallaan valmistella mittausta ajamalla pikkuvaihteella punarajan tuntumassa kilometri-pari. Saadaan se 6.5-arvo helposti 2:een.
Edit: valoista vielä, kyseessä lienee että sumarit on ollu yli 40 cm sisällä auton reunasta. Ko. sääntö ollut voimassa jo ainakin 20 vuotta, luultavasti kauemminkin. Eli ennen on vaan sitten ilmeisesti katsottu läpi sormien ton auton kohdalla.
Suoli24:stähän se täysjärkisin valamiehistö löytyy. :D Ite oon kiertäny ko. saitin kaukaa viime vuosina.
Mut eiköhän tässäkin tapauksessa olisi ollut viisainta pyytää mittaamaan katsastajaa heti auto uudestaan jo silloin ekalla reissulla, jos ei savuarvo ole tuntunut ollenkaan järkevältä. Autohan meni ajokieltoon tuosta, tai ainakin pitäisi mennä jos yli 4:n savuarvo jää lopputulokseks.
Olis saattanu homma hoitua yhellä reissulla kuntoon asti. Toki katsurilla mitatessa pitäisi olla sen verran silmää että 6.5 ja 2:n pössytyksen erottaa toisistaan.
Mutta kerrataan nyt vielä, dieselin päästömittauksessa mitataan alkuun lähinnä pakoputkeen kertynyttä nokea. Sen takia vanhempien dieselien kohdalla olisi paikallaan valmistella mittausta ajamalla pikkuvaihteella punarajan tuntumassa kilometri-pari. Saadaan se 6.5-arvo helposti 2:een.
Edit: valoista vielä, kyseessä lienee että sumarit on ollu yli 40 cm sisällä auton reunasta. Ko. sääntö ollut voimassa jo ainakin 20 vuotta, luultavasti kauemminkin. Eli ennen on vaan sitten ilmeisesti katsottu läpi sormien ton auton kohdalla.
Ei siellä kyllä mitään pakoputken nokea mittailla. Toki päästömittauksessa putken seinämistä mahdollisesti irtoava noki vaikuttaa, mutta aika erikoisesti oot kyllä asian muotoillu. Mittari mittaa pakokaasun valonläpäisyä. Senpä takia koko mittaus onkin ihan humpuukia ja turhaa moottorin kiusaamista.
Ei siellä kyllä mitään pakoputken nokea mittailla. Toki päästömittauksessa putken seinämistä mahdollisesti irtoava noki vaikuttaa, mutta aika erikoisesti oot kyllä asian muotoillu. Mittari mittaa pakokaasun valonläpäisyä. Senpä takia koko mittaus onkin ihan humpuukia ja turhaa moottorin kiusaamista.
No ei tietenkään virallisesti, mutta se irtonoki näyttelee isoa osaa niissä ekoissa polkaisuissa. 13 vuotta päivittäin näitä mittaillu niin jonku näkönen perstuntuma on tullu. ;)
Venttiseiska
27.11.2013, 14:51
Trafin ohjeesta copy-paste-> Pakojärjestelmä on puhdistettava vähintään kolmella moottorin vapaalla kiihdytyksellä tai vastaavalla menetelmällä ja samalla on varmistuttava siitä, että maksimipyörintänopeus on oikein rajoitettu. Puhdistussyklit voidaan niin halutessa sisällyttää varsinaiseen mittaukseen. ;)
Edit: Linkki ohjeeseen! (http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/4f054c74fd58a71db9f1d34c18d91521/4716-Dieselkayttoistenpakokaasupaastojentarkastus.pdf)
neulavuori
07.12.2013, 18:08
sisu ajokki keikka bussin katsastus piti aina pohjustaa :D
huudattaa kone kunnolla kuumaksi niin että nokipalat vaan letelee ;)
ilmanputsari kokonaan pois
kaasuvaijerit tai vivustot löysälle ettei saa täysiä kierroksia ja sitä kautta särjettyä mahdollisesti konettakin
jos nuokaan ei auta niin mahdollisimman vajaaseen tankkiin n20% bensaa sekaan
leima kun on paperissa niin heti kakstahti öljyä tankkiin ja tankki täyteen diisseliä