PDA

View Full Version : Mörkö-Letukka (K5 -79)


Huuto-Olli
11.11.2013, 22:31
Tervehdys!

Laitellaanhan tänne jonkun sortin projektikertomusta itsenäisyyspäivän 2011 hankinnasta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=141689
Eli auto on tosiaankin -79 Chevrolet Blazer K5 "Cheyenne" 350 pikkulohkolla ja valmiiksi sötöstelty siihen malliin, että edes ostaessa ei jäänyt epäselvää tekemisen määrästä. Ennakko-oletuksista huolimatta Mörkö pelas hienosti ensimmäiseen katsastukseen asti, mitä nyt syylari piti vaihtaa kun maailmasta meinas glykoli loppua. Ja pakoputket piti uusia n. etupenkkien takaa taakse.

Sitten päästiin tosiaankin siihen "Hylkäyksen syy" -osastoon. Inssi tuumas, että ei voi päästää läpi, kun on lateja poikki takaa. Ai, no niinpäs on. Kuskin puoli:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=141691

Vänärin pakka ei ollut paljon parempi:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=141693

Ja minä kuukkelilla etsimään budjettiluokan takapakkoja. Sieltä löytyi offipalsta.com -niminen minulle outo foorumi, jossa O/M/V osiossa oli takapakat erittäin harrastajaystävälliseen hintaan tyrkyllä eteläisessä suomessa. Noh, ei muuta kun hakemaan niitä. Tässä kohtaa elettiin siis elokuuta 2012.

Huuto-Olli
11.11.2013, 22:46
Sitten projekti hidastui merkittävästi, ennenkä mitään ehdin sen suuremmin tehdä. Talokaupat (myös alkuperäiskuntoinen seitkytlukulainen) ja esikoinen nyt mainittakoon nyt merkittävinä "sivuprojekteina". Ja tarkoitus olikin tehdä kiireettä, kunhan saa harrastaa silloin tällöin.

Tässä ostetussa talossa kun ei ole tarvittavan suurta sisäharrastetilaa, täytyi sellainen askarrella "pohjolan talliin" pihankaivuun yhteydessä. Ja koska tarkoituksena oli saada takapakat vaihtoon, pitää auton perse saada tarpeeksi ylös. Minullahan ei tietenkään ole kunnon työkaluja, pukkeja tms. vaan tässä vasta ikäänkuin haalitaan sitä mukaa kun budjetti antaa myöden. Työmaalta sain edullisesti kurttuunpökittyä trukkilavahyllyä 3m ja "vanhan mallista" (I-palkki-) ortta 3m leveydellä. Niistä syntyy siisti toteemi:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=141692

Ei muuta kun ketjutaljalla ahteri ylös, pölkyt alle eteen, että on tilaa touhuta ja pakkoja pois. Voittehan arvata, onnistuiko helposti. Pari purkkia penetraattoria ja muutama huuto-perkele siinä turatessa meni. Olis edes kunnon pulttipyssy. Ja tuumaset voimahylsyt...

Aikani voimisteltuani (yksin) sai akselin tallin lattialle. Tässäkohtaa oli tarvittu katkaisulaikkaa vaan yhteen norran pulttiin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=141686

Tästä kelataan nyt taas muutama viikko. Kulutetaan muutama lankalaikka rälläkällä ja ollaan uusilla Energyn uretaanipuslilla ja uusilla U-pulteilla tässä kohtaa. Arvatkaa vaan, oliko se 8. mutteri se joka piti avata tuolla tutulla 1 mm yleisavaimella...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=141687

Huuto-Olli
11.11.2013, 22:55
Tuosta kuormalava/trukkihyllypatentista tuli sen verran hyvä, että taidan tehdä keväällä vähän siistimmän (ja pari metriä matalamman) version "pressuteltaksi" tuohon harrastetilaan. Ajatuksissa olis nimittäin nostella koppa pois rungolta, on tuota mätähommaa tiedossa vähintäänkin riittävästi.

Tuolla toteemivirityksellä sai kivasti tilaa tuohuta tuo akselijumppa:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=141688

Ja siinä alla maatessa tuli suunniteltua aika monta hetkeä palkkihelmoja. On nuo kynnykset sen verran rapeat. Kuskin puoli:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=141683

Ja vänkärin puolen pitsiä:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=141682

Mutta ensin Mörköltti pitää käydä leimaamassa. Katsotaan mitä korjattavaa inssi keksii tällä kertaa. Toivottavasti tuomio ei ole ihan yhtä hidasta korjattavaa, kuin viimeksi - on tuo niin vinka vehje ajettavaksi että bensaa pitäis päästä polttamaan ja urakalla.

nuti-90
11.11.2013, 23:11
Komea mörkö..:D Jos tuntuu että rakentelu tilat vaan jostakin saat niin anna vaan kunnolla lähtä lapasesta tuo rakentelu... On sitte kiva seurata rojektia.. Vaikka hyvältä näyttää jo nyt..:D:D

Huuto-Olli
11.11.2013, 23:17
Kyllä tuo lähtee lapasesta kuitenkin, oli sitä tallia/hallia eli ei. Ajatuksena oli alun pitäen ostaa tää vähän niinkuin kevyeksi harjoittelukappaleeksi, kun ei tuota kemppiliimaa oo tullu pahemmin leviteltyä. Tää Offipalsta on vaan ihan hirveen vaarallinen paikka tämmöselle aloittelevalle foolsize -jenkkiharrastajalle viettää aikaa.

Huuto-Olli
12.11.2013, 20:07
Mitähän hyvää sitä on jollekin tullut joskus tehtyä, kun tähän sai leiman suoraan, vaikka vikalistaa lähti hakemaan? Ajattelin vaan käyttää näytillä, että tietää mitä tilailla muutaman huolto-osan lisäksi. Noh, tiedänpähän ainakin millä kinnerillä kuljen töissä sit jonkun aikaa!

Huuto-Olli
25.11.2013, 15:39
Jaahans, taas tuli jotain turailtua viikonloppuna.

Ajattelin ensin rasvailla kaikki nipalliset paikat alustassa. Siinä maassa makoillessa osui silmiin apukuskin puolen vetarin ristikko, josta näyttää puuttuvan melko paljon neuloja - eli ristikko vaihtoon. No enhän mä tänne nyt siihen hätään ristikkoa saa, täytyy siis koittaa turata "joku pikkuhomma" viikonlopun aikana. Ajattelin siis korjata takalasin, kun ei pysy paikallaan, vaan tippuu aina pois kun sitä laskee.

Selkee homma; katotaas mitä se on syöny. Hommahan on sillai helppo, kun ei ole minkäänsortin sisäverhoiluja kiusana. Ahaa, liukutappienen "topparit" puuttuu nostomekanismin päistä ja siksi ei pysy paikallaan. Noh, koska tässä kohtaa lauantaita alkoi jo työntää lunta vaakaan, ajattelin ottaa luukun käteen ja ehjätä sen tallissa - auto kun ei kokonaan sinne mahdu.

Noh, siinä tuli sitten todettua, että 3:lla pultilla/ sarana kiinni ja aika pehmosen näköstä... Kuskin puolen sarananpaikka irrotettuna:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=142554

Sama, ellei pahempi tilanne apparin reunalla:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=142553

Noh, sitten lankalaikkaa ja tilanteen todellinen luonne alkaa paljastua. Pitsinnypläystalkoot luvassa:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=142555

Tää auto tuli hommattua osittain sen takia, että saa opetella tuota hitsaamista. Jep, sitä saa mitä tilaa... Asiaa auttais toki huomattavasti, jos olis edes kanttikone. Mutta saapa sitä turattua viilapenkkiäkin vasten kun tekee pieninä paloina.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=142556

Apparin puolesta (ja siitä varsinaisesta korjauskohteesta) ei näköjään tarttunut eilen kuvia (korkean kuvanlaadun) Nokialaiseen, josko tänään koittais iltasella ottaa, kun sovittelee paikoilleen tuota. Toki ensin pitää vähän korjata tuota käyttömoottorin sähköistystä ja muuta pientä. On se ihme, että tuolla matkalla (1,5 m) on kolme johdinta, jotka kaikki on tehty vähintään 3:sta palasta.

PunisherFIN
26.11.2013, 01:08
jenkeissä on pikkusen takaperoset sähköt :P niillä ei oo mitään tekemistä järjen kanssa ja muutenkin toteutus on meleko suurpiirteistä :D

Huuto-Olli
26.11.2013, 08:17
Joo niin on. Ja on nuo 35 edellistä suomalaista omistajaa saanu kans tehtyä "riittävästi" omia viritelmiään... Konehuoneesta kun ehdin jossain kohtaa ottaa kuvaa valoisan aikaan niin sielä niitä vallankin menee, niitä rosvoliittimiä ja lisävetoja vailla sulakkeita yms...

PunisherFIN
26.11.2013, 11:57
joo ja sitten nuissa on se vittumaisuus, että kaikki vehkeet on maadotettu omasta pisteestään.. eli kun jotain herkee toimimasta, revi kaikki verhoilut tms edestä pois ja eti se maadotus, koska se ei näy yleensä olevan tulopuolella se vika :D

Huuto-Olli
26.11.2013, 16:37
Ja tässä vielä ne puuttuvat pari kuvaa työvaiheesta "ehjäys". Eli apukuskin puolen sarana:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=142634

Ja vielä se varsinainen syyllinen, miksi tuo luukku piti nostaa pois, eli kummankin nostimenvarren päässä on tappi, jonka päästä puuttui toppari. Ei puutu enää:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=142635

Tähän tulee takalasi sitten kiinni... Ja toimii odotuksista huolimatta. Seuraavaksi pitää viritellä jotkut peräkärrylukot tuonne "sisäverhoiluihin" kiinni pitämään perälautaa tiukemmin "pohjassa", kun tuo kiinnityskieli puuttuu tyystin kuskin puolelta. Ja niukuna ja nitinä on sen mukainen.

Edit: Tuo takalauta "istuu" sen verran vihmerästi tuonne Mörön perseeseen, että siitä ei kuvia kehtaa ottaa - mutta nyt se sentäs menee kiinni potkimatta, eli parannusta alkutilanteeseen on piirun verran!

Jaa, jos laittais vähän niitä huolto-osia tilaukseen...

Huuto-Olli
01.12.2013, 21:29
Ei juurikaan tapahtumia tälle viikonlopulle, mitä nyt pientä suunnittelua tulevan pyhänajan pajoituksesta. Kun se vetarinristikko pitää vaihtaa - ja vaihtoristikko jo köllötää tallin pöydällä.

Mielenkiinnolla odotan, mitä napalukosta paljastuu jahka sitä purkamaan pääsee - ei taida sitä edustaa purkamatta tuota saada vaihdettua? Ei oikein montaa neulaa taida enää löytyä noista kupeista:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=143092

Sen verran tuli kuitenkin "tehtyä", että otin kuvat konehuoneesta. Ja vaihdoin ilmansuodattimen - vaikutus tyhjäkäyntiin oli vähintään dramaattinen, vaikkei se edellinen nyt mitenkään ummessa asti vielä ollut. Nyt "takelteleva ryyppy" rupes pelaamaan ns. kertalaakista... Täytynee laittaa ostoslistalle uutta kaasaria (truck avenger olis kiva, mutta himppasen on vielä hintaa) ja imusarjaa että sais tuon seokset kohdilleen muutenkin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=143093

Tuo sähköisen bensapumpun piuhanveto on vähintään erikoinen - ei oikein montaa letkua ole tuossa välissä minkä ympärille tuota herätepuolelle (3:sta palasta, tottakai) tehtyä piuhaa ei olisi pyöräytetty... Mutta uus mekaaninen odottaa jo myös pöydällä. Vielä pitäis jostain löytää fiksusti bensaletkua - siis Bil-helvetin moskaa paremmin viinaseosta ja aikaa kestävää, mutta alle teräspunoksen metrihinnan. Ehdotuksia?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=143094

MikZ
01.12.2013, 22:42
Tuo sähköisen bensapumpun piuhanveto on vähintään erikoinen - ei oikein montaa letkua ole tuossa välissä minkä ympärille tuota herätepuolelle (3:sta palasta, tottakai) tehtyä piuhaa ei olisi pyöräytetty... Mutta uus mekaaninen odottaa jo myös pöydällä. Vielä pitäis jostain löytää fiksusti bensaletkua - siis Bil-helvetin moskaa paremmin viinaseosta ja aikaa kestävää, mutta alle teräspunoksen metrihinnan. Ehdotuksia?
Multa löytyis Cohlinen letkua, pitäis kestää viinat ja dieselit yms. http://www.silikoniletkut.fi/Polttoaineletkut

Huuto-Olli
02.12.2013, 08:48
Multa löytyis Cohlinen letkua, pitäis kestää viinat ja dieselit yms. http://www.silikoniletkut.fi/Polttoaineletkut

Kuulostaa muuten sopivalta, mutta jää vähän piikasen kokoseksi jos valikoima on tuossa. Pitäis olla kuitenkin sen 3/8" sisäreikä.

MikZ
02.12.2013, 20:09
Kuulostaa muuten sopivalta, mutta jää vähän piikasen kokoseksi jos valikoima on tuossa. Pitäis olla kuitenkin sen 3/8" sisäreikä.

Omassa varastossa ei tällä hetkellä ole isompaa, mutta tosta näyttäisi löytyvän isompiakin kokoja. Noita voi kyllä suositella, laadukasta letkua. http://www.finjector.com/verkkokauppa/fin/polttoaineletkut-24/

Huuto-Olli
16.12.2013, 15:14
Ja päivitellääs tätäkin vähäsen.

Vänkärin vetarin ristikko tuli vaihdettua. Ihan ei ollu puolen tunnin juttu itsenäisyyspäivän vaakamallin lumisateessa pohjolan talliolosuhteissa, mutta tulipahan tehtyä. K.O. operaatiosta ei tullut nipsittyä ainuttakaan kuvaa, sen verran hienosti oli nyrkit rasvassa/paskassa koko ajan, ettei kehdannut edes Nokialaista taskusta kaivaa. Seuraavalla kerralla on jo alle tunnin juttu, kun on kerran jumpannut (ja laittanut kuparitahnan kanssa kiinni...). Erikoistyökalua ei tarvinnut, mutta silti pyöränlaakerin irrottaminen nopeutuu, kun sellaisen tuosta koneistajasukulaiset vääntää.

Suurin ylläri tuossa oli se, että napalukko oli mallia "kiinteä". Ei varmaan metsässä ainakaan haittaa, mutta taitaa vähän pyöriä paikat turhaan mukana muuten? Noh, näillä mennään, kunnes rikastutaan/jotain menee särki.

Sitten niitä kuvia. Sanomalehdet on aina miellyttävä yllätys ruosteen ja lattiamaton välistä... Noh, mitäs en purkanut sisustaa heti alkujaan. Näkymä kuskin vasemman jalan kantturoille:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=144289

Kuskin puolen lattia on "koko matkalta" muutenkin irti kynnyksestä, pikkupaikkaa huutaa:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=144291

Tuo pitää kyllä entistää jo näille pakkasille, nyt kun tietäisi vaan kuinka tuon vääntäisi järkevimmin, kun tarkoitus on palkit noiden läpipaskojen kynnysten tilalle liimata muutenkin. Kuinka muuten olette arvon harrastajat noita tehneet?

Viimeisenä vänkärin puolen lattiaa. Huomattavan paljon terveempi, kuin kuskin puoli:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=144290

veijon-esso
16.12.2013, 17:47
Tuo pitää kyllä entistää jo näille pakkasille, nyt kun tietäisi vaan kuinka tuon vääntäisi järkevimmin, kun tarkoitus on palkit noiden läpipaskojen kynnysten tilalle liimata muutenkin. Kuinka muuten olette arvon harrastajat noita tehneet?


Vaikka tähän tyyliin:
http://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=664407&postcount=118

Huuto-Olli
16.12.2013, 20:21
Vaikka tähän tyyliin:
http://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=664407&postcount=118

tuota veijon-esson topikkia on tullut luettua aika tiiviisti. On siisti peli se! Mun silmiin (ja tämänhetkisiin suunnitelmiin) menee vaan aika korkeelta poikki tuossa toteutuksessa - itse siis meinasin pienissä päissäni asetella tuon alkuoeräisen kynnysprofiilin yläpinnan tasolle palkin yläpinnan, niin ettei ovista tarvitsisi niistää ollenkaan pois. Ja vielä niin, että siihen palkkiin hitsais harjan tuolle sisemmälle oven tiivisteelle. Mutta se mitä en keksi, on kuinka tuon lattiapellin alaspokkauksen / lattiapellin liitoksen palkkiin sais tehtyä siististi. Ja vielä lyhyemmällä tähtäimellä kuinka tuon paikan sötöstelen nyt "väliaikaisesti" ilman kanttikonetta sillai, että siinä olis ns. järkevä paikka, johon sen palkinkin sais vielä kiinni.

veijon-esso
17.12.2013, 10:14
tuota veijon-esson topikkia on tullut luettua aika tiiviisti. On siisti peli se! Mun silmiin (ja tämänhetkisiin suunnitelmiin) menee vaan aika korkeelta poikki tuossa toteutuksessa - itse siis meinasin pienissä päissäni asetella tuon alkuoeräisen kynnysprofiilin yläpinnan tasolle palkin yläpinnan, niin ettei ovista tarvitsisi niistää ollenkaan pois. Ja vielä niin, että siihen palkkiin hitsais harjan tuolle sisemmälle oven tiivisteelle. Mutta se mitä en keksi, on kuinka tuon lattiapellin alaspokkauksen / lattiapellin liitoksen palkkiin sais tehtyä siististi. Ja vielä lyhyemmällä tähtäimellä kuinka tuon paikan sötöstelen nyt "väliaikaisesti" ilman kanttikonetta sillai, että siinä olis ns. järkevä paikka, johon sen palkinkin sais vielä kiinni.

Siistiks tota omaa ei vielä ollu sanottukaan..! :D Mä laitoin jotain 20x20 kulmaa siihen palkin päälle ja orkkis tiiviste kiertää siiitä ja oven sisäpelti tiivistyy siihen, hieman eri kohdasta vain kuin alunperin. Toki sitä kuraa tulee siitä oven ilmaritilästä ihan riittävästi silti, että liekkö tuolla väliä.

Samalla tavallahan siihen helmapalkkiin vois laittaa kulmarautaa sopivalle korkeudelle, jonka päälle lattiapelti sit asettuu.

JA väliaikainen sätöstys tehdään samalla tavalla kuin lopullinenkin, eli ruvetaan leikkailee mätiä veke ja sit tallilla olevista tarpeista ruvetaan sitä paikkailemaan. Se ohjautuu malliinsa siinä tehdessä.

Rytari
17.12.2013, 10:19
http://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=245878&postcount=32

mä laitoin tolleen

Huuto-Olli
17.12.2013, 16:26
http://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=245878&postcount=32

mä laitoin tolleen

Pelottavan tutun näköistä tuo "ei mitään" tuolla missä pitäis olla peltiä... Oon muuten onnistunut missaamaan tämän topikin täydellisesti. Täytyypi tutustua paremmin, näitä malmikasoja ei vaan voi pällistellä liikaa.

Kiitos muuten tarroista! Ja johan sellainen piti eilen vesisateessa lipoa kuran päälle huonosti kiinni. Mutta kesälle menee takaluukku uusiksi, niin välttää siihen asti.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=144391

Edit: Voi tsiisös, mitä kuvia päivällä Noksulla saa

Huuto-Olli
17.12.2013, 16:46
JA väliaikainen sätöstys tehdään samalla tavalla kuin lopullinenkin, eli ruvetaan leikkailee mätiä veke ja sit tallilla olevista tarpeista ruvetaan sitä paikkailemaan. Se ohjautuu malliinsa siinä tehdessä.

Joo, näin siinä käy. Meni vähän isommaksi tuo reikä kun hieman käsipelissä teräsharjalla pyyhkäs. Näkymä päältä eilen illalla otsalampunvalossa:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=144393

Ja alta päin irtos "riittävästi" lasikuitupakkelin sekaista harsoa samalla voimalla, siis ainoastaan vastapuolelta harjamalla:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=144392

Eli käytännössä joulunaikana täytyy vierailla kanttikoneen välittömässä läheisyydessä ja taitaa koko aukon mittainen "Z" jonka vaihtaa tuohon lattiapellin/kynnyksen paikkeille.

Sen varsinaisen palkkihelman taidan tehdä vanhempien valtiomiesten ratkaisujen innoittamana sitten jotenkin niin, että tuo "viimeinen tasainen" joka on siis oven alareunan kohdalla oven ollessa kiinni korvautuu sopivalla RHS:llä. Siihen on sitten hyvä täpätä tuore lattiapelli kiinni ja kevyt harja tiivisteelle. Ajatuksena, että saa samankaltaisella tiivistelistalla kierrettyä koko oviaukon. Piru vie, kun olis plussan puolella pysyvä talli äärellään mihin tuo "foolsize" mahtuis, niin sipaisis ne helmatkin samalla.

Samalla tuli eilen purettua sisusta kokonaan pois kattoverhoiluja, koetaulua ja turvavöitä lukuunottamatta. Ei se nyt muualta niin katastrofaalinen ole, vaikka jos siistin (ja vettäpitävän) haluaa, niin monta neliötä saa peltiä vaihtaa. Se pellinvaihto sisälle ja päälle olkoon siis ensi kesän pääpaino.

Ennen kesää tuosta on turha tehdäkään vedenpitävää, mm. irrotettavan katon tiiviste (jos sielä edes mitään on) kusee näemmä aika lailla kun tuuli vähän sopivalla satanutta vetta katolla kuljettaa - ei ihme, että on ollut aavistuksen "kostea" keli tuola sisällä aina välillä.

Nikuzai
17.12.2013, 19:37
Piru vie, kun olis plussan puolella pysyvä talli äärellään mihin tuo "foolsize" mahtuis, niin sipaisis ne helmatkin samalla.



Joku oli joskus askarrellut pressutallin kovan tallin jatkeeksi kaksin kertaisella pressulla

Huuto-Olli
18.12.2013, 17:39
Joku oli joskus askarrellut pressutallin kovan tallin jatkeeksi kaksin kertaisella pressulla

Tämä taitaa olla ainut vaihtoehto tällä budjetilla. Mutta jatkamme ajatuksenjuoksua, jahka kanttikoneen äärellä on vierailtu. Pitää samalla kertaa muutenkin vähän kerryttää tuota värkkipuolta.

Huuto-Olli
30.12.2013, 16:07
Jou-jou-joulunaika meni iloisesti ja tulipa vierailtua pellikaupassa sekä kummisedän kanttikoneella. 2 m² 1,5mm pelliä mahtuu hienosti varkkuskodillakkiin, näköjään.

Näin joulurauhan mentyä, tapsatahdit löi kulmahiomakoneorkesteri solistinsa Esa B:n kanssa. Vähän tuo lattiapellin ja kynnyksen kohta keveni:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=145505

Sieltä välistä paljastui tähän astisista kötöstyksistä perinteisin: etummaisen korinkannakkeen ja "helman" yhdistävä liitos ja pätkä tätä "helmaa" oli tehty hienosilmäisestä metalliverkosta ja lasikuitupakkelista. Teos painoi n. 2 kg... Ei vaan näköjään tarttunut kameraan.

Ihan hyvin onnistui tuo paikkapellin kanttailu 400 km päässä korjattavasta kohteesta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=145504

Sitten alkoi sataa, joten pidettiin pari välipäivää. En viitsinyt ruveta virittelemään pressua tuon hökötyksen ympärille, kun Foreca lupaili sunnuntaille poutaa. Eläköön ilmastonmuutos (ainakin niin kauan kun pohjolan tallissa on pakko askarrella)! Ja kas, sunnuntaina iltapäivästä laikka lauloi taas:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=145506

Tää olikin sitten ns. v*ttumainen taikinoitava, kun ei tuota asentohitsauskokemusta ole senkään vähää kun itselle optimaalisessa asennossa päästelystä. Siitä syystä toteutus jäi myös vähän torsoksi, kun pitää tuo etulokkari nostaa pois, että saa tuolta alta A-pilarin juurelle tehtyä pientä apua. Mutta "valmiina" näytävät siis tältä:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=145509
Ja tuo puuttuva pellinpala on n. 50% pienempi kuin alkuperäinen reikä, kuva vaan sopivasti hämää. Ja lahkeet ei lepata enää ihan niin paljoa sisällä...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=145508

Sitten vaan tosiaan penkkiä pirua kyytiä kiinni, että pääsee tällä töihin. Olihan muikea äänimaailma, kun tuli revittyä he*vettiin nuo entiset terassimatosta tehdyt matot. Älkää hyvät ihmiset käyttäkö sitä nyppylätaustaista terassimattoa autojen sisustoissa, jookos? Edes niissä myyntiin menevissä... Ei muuten kuiva ikinä se matto. Muuten tuo kabiini ei ole pelleiltään niin paha, kuin pelkäsin kuskin jalkatilan perusteella:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=145507

Pitää koittaa antaa kesällä hiekkakylpyä tuolle pohjalle ja katsoa sitten tarkemmin. Tietty tässä jossain kohtaa sitä ennen teräsharjaa ja hätäapumaalia on suotava vedellä vähän sisäpuolelle. Tuo etupenkkien takana oleva iso pystypokkaus (joka nousee takapenkin/lavan lattiaksi siis) pitää tehdä kuitenkin kesällä kokonaan uusiksi. On edellinen tinaaja vedellyt surutta tuoreet laput vanhojen paskojen päälle, jolloin odotettavissa on samanlaista hauskuutta, kuin tuossa etupäässä. Eli 3...4 ruosteista pelliä on päällekäin ja "pyhällä hengellä" kiinni toisissaan.

Että tällästä tällä kertaa.

Huuto-Olli
04.08.2014, 13:04
Do diih! Pääsihän sitä vihdoin ja viimein tämänkin kimppuun isommin. Tuli tuossa keväällä muutama pikkupaikka sipisteltyä takalonkkaan isän kanssa ja nostettua takakatto pois. Sen jälkeen on vaan tankattu, lisätty moottoriöljyä ja ajettu luu ulkona.

Mutta asialistalla oli seuraavaksi nuo helmakotelot - tarkemmin siis ne puuttuvat sellaiset. Johtuen saatavilla olleesta valikoimasta, tuli kynnyskotelon malliksi 100x50x4 RHS. Tästä lähdettiin siis liikenteeseen:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=160002

Tuolle takalonkalle tuli tehtyä keväällä sen verran ruumiintarkastusta, että todettiin edellisten seppien olleen "suurpiirteisiä" myyntifiksejä tehdessään.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=160004

Rehellisesti on siis lyöty lappua mäskin päälle/alle, vähän "pääskysenpessää" saumaksi ja pakkelit päälle. Noh, eipä siinä kun kuskinpuolelta laikka laulamaan ja kynnystä auki... Korinkannakkeiden päädyt oli melko pehmoset ja B-pilarin juurella oli sitä norjankromia oikein urakalla. Ei muuta kun pintapeltiä auki ja ihmettelemään. Näky veti aika hiljaiseksi...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=160003

5 tai 6 peltiä päällekäin. Välissä sikamassaa, pakkelia, koriliimaa, kotelonsuojaa ja siellä täällä vähän räkäisiä rykelmiä hitsauskipinöitä, jotka eivät olleet oikeasti kiinni missään.

Onneksi oli itseäni etevämpiä peltiseppiä kylässä (kiitos veljelle ja isälle), joten ei edes meinannut huimata - ei muuta kun tulta päin. Helma auki ja palkkia tilalle, korinkannakkeiden päät tehden samalla:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=160008

Koska B-pilarin juurella on esim. turmavyön kiinityspiste, originaalin "turmakaaren" juuri ym. vähäpätoistä, koitettiin sitä sitoa tuohon palkkiin myöskin. Onneksi ei tullut aiemmin tarvetta kokeilla mitä se pitsi olisi turvavyötä pidellyt...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=160005

Ja sitten se pahin "lappu x lappu = oikotie onneen" turaus pois. Eikös oikeaoppinen helman laitto ala aina hartialinjasta?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=160007

Lavanpohjasta se piti aloittaa, tässä kohtaa oli ollut jo aika hyvä mielikuvitus edellisillä sepittäjillä. Oli poraruuvia ja aputukikulmaa, sikafyllillä ym... Mutta tuossa jo vähän paremmin:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=160006

Noh, sitten lavanreuna yksinkertaisena, ympärihitsattuna (kuten kaikki tähän tehtävät, kevenee samalla...):
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=160009

Ja uutta pintapelliä perään:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=160010

Jatkuu taas seuraavassa jaksossa, toivoo hän nimimerkillä "vielä on kesää jäljellä"

veijon-esso
05.08.2014, 00:48
No huhhuh mitä työmaata. Mutta tossahan se on hyvä harjoitella, tekemällä oppii ja tuon kun tekee leimakuntoon niin osaa varmasti jo jotain! Tsemppiä!

Huuto-Olli
05.08.2014, 10:59
Juu, kyllä siinä sitä työmaata on - ja siksi juurikin oivallinen kun on "harjoittelukappaleeksi" ostettukin. Nuo kynnykset kun saa ehjättyä, niin josko uskaltaisi ens kesänä pyöräyttää kopan irti ja tekis tuon lattian paremmin/ehjäksi. Ei nimittäin olisi tainnut vielä viikko sitten ilman nitkahtamista kestää...

Huuto-Olli
15.09.2014, 20:11
No niin... Viikonloppuna tuli taas rykästyä vähän. Nyt on kyljet pintaväreissä ja katto takas päällä. Kuvia tulee, jahka työreissulta kotiudun.

Pieni hierominen vielä toisen helman loppupäätyyn, en sit muistanu laittaa yhtä pikkulappua - osui silmiin kun meinasin ruveta alustamassoja vetelemään...

Velipoika oli hupuloimassa ja siisti sähköjä lisää. On siellä vielä n. 200 rosmoliitintä ja sen 300 muuta kotkausta, mutta josko vähän kerrallaan?

Gary Grand
16.09.2014, 08:04
No niin...
Velipoika oli hupuloimassa ja siisti sähköjä lisää. On siellä vielä n. 200 rosmoliitintä ja sen 300 muuta kotkausta, mutta josko vähän kerrallaan?
:D Mistähän johtuu, että joka ainoa jenkin omistanut TSI-mies kuvittelee ratkaisevansa amerikkalaisen sähköidiootin suunnitteleman järjestelmän ongelmat kasalla rosvoja ja hirveällä kiepilla kaiutinjohtoa..:eek::mad:
No, mullakin on taas Subbarista ylimääräisiä kötöstyksiä purettuani kaapelia nurkassa semmonen läjä, että sähköistän helposti yhden auton uudestaan.:cool:

Mase
16.09.2014, 20:16
:D Mistähän johtuu, että joka ainoa jenkin omistanut TSI-mies kuvittelee ratkaisevansa amerikkalaisen sähköidiootin suunnitteleman järjestelmän ongelmat kasalla rosvoja ja hirveällä kiepilla kaiutinjohtoa..:eek::mad:
No, mullakin on taas Subbarista ylimääräisiä kötöstyksiä purettuani kaapelia nurkassa semmonen läjä, että sähköistän helposti yhden auton uudestaan.:cool:

Tätä samaa ihmetellyt myös monesti! Vaikka auton sähköissä ei olisi vikaa laisinkaan, niin sinne pitää viljellä noita rosmoja ja puriste abikoja sekä turhaa punaista ja mustaa johtoa kymmeniä metrejä. Ikävän lisän tekee Suomen lainsäädännön vaatimat turhat valomuutokset joissa on ikävän paljon käytetty em. ryöstäjiä ja hyppyjohtoja joissa hapettuvat abikot päässä. Juuri katselin yhtä autoa että onpas vähän räpelletty yksilö, mutta pahvilaatikollinen turhaa johtoa siitäkin irtosi kunnes oli vain alkuperäiset, toimivat, omat sähköt paikoillaan.

Huuto-Olli
07.08.2015, 21:19
Oho, onpas aika rientäny? Kohta vuosi edellisestä postauksesta ja lisäkuvat vieläkin laittamatta... Noh jos tuo toinen lapsi (nyt 4kk) kävis hyvästä tekosyystä...

Kuitenkin on tullut vähän tätäkin potkittua, kesän oli vehje pukeilla että sai bensalinjan tehtyä. Ei aina niin helppoa repiä sitä kolmea tuntia yhtenäistä harrastusaikaa ja sovittaa suht sateeton hetki siihen. On tuo pressuteltta nyt vähän parempi, kuin taivasalla touhuta, muttei paljon kuivempi tämän kesän sateille.

Hienoa oli purkaa 8 (!) eri palassa ja jatkoksessa oleva alkuperäinen syöttölinja, sen osittain korvannut (ja vuotamaan käynyt) pehmee letku ja alkuperäinen paluulinja. Hiilikannulinjan vielä jätin, kun oli melko ehjä - vähän kuin malliksi. Mutta nyt siis 6mm kuparia tankilta pumpulle.

Kävin taas hakemassa vikalistaa paikalliselta konttorilta, mutta antoikin leiman suoraan. Hämmästyttävää. Toki mittariin on tullu vaan n. 600 mailia vuoteen, joten ei se ainakaan käyttämällä ole kulumaan päässy...

Mitähän ton kanssa nyt sitten taas tekis? Paitti tietty täys öljyhuolto, se pitäis vielä ennen kylmää kyllä tehdä. Vanikuume on vaivannu jo vaikka kuinka kauan, muttei tommosta kai kukaan osta?

Huuto-Olli
14.09.2015, 16:30
Mitähän ton kanssa nyt sitten taas tekis?

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=181651
jos vaikka laskis nesteet pois...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=181652
irrottelis apulaitteita, kuten vaihdelaatikon ja

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=181654
nostais valurautaa pois keulalta.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=181656
pientä pintapesua parivaljakolta pineline&kärcher. Varmaan 30kg lähti öljykuramoskaa...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=181659
Siitä alkaa SBC anatomiaan tutustuminen "hands on".

Olikos tää nyt sitten se hetki, jolloin voi todeta asiallisesti: "Tottakai katsastettu ja täysin toimiva auto täytyy purkaa. Eihän sitä muuten voi todeta homman lähteneen keulimaan..."

Erityiskiitos veljelle nosturilainasta, kuvien otosta ja muustakin supportista...

Huuto-Olli
29.08.2018, 10:50
Jahas, kohta kolme vuotta myöhemmin on kai todettava tällekin jotain tapahtuneen, ehkä on aika nostaa kone takaisinkin?

Kasisylinterin imupuolen työntötanko oli silppuna pitkin yläpäätä --> melkolailla kokonaisvaltainen koneremontti...

Ja koska SBC, ei kannattanut hioa kampuraa toiseen alikokoon. Samalla sitä sitten ottaa pidemmällä iskulla olevan uuden...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=214987

Lohko, runkopukit, kannet ja venttiilit. Muu uutta. Alumiinikansia olen havitellut aktiivisesti tässä kolme vuotta, mutta asuinpaikkakunnan (ja tallin, taas kylmässä), työnantajan ja viiden(!) käyttökinnerin vaihduttua tässä välillä on se touhutonni aina hävinnyt... Noh elämä on. Tässä ollaan tänään (tai siis jo kolmisen viikkoa sitten oltiin):
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=214990

Päälle vielä uus Truck Avengeri, katotaan kuinka toimii...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6341&pictureid=214992

Nokka ajettaneen sisälle parin viikon päästä, kunhan saa raudat taiottua millä kaasu- ja kickkarivaijeri saadaan sopimaan.