View Full Version : Sisu E11 ABS jarrut
Hessu_Hopo
10.11.2013, 10:16
Mahtaisiko jollain olla tietoa:
Sisu E11 -03
Etupyörän laakerin pettämisen seurauksena ABS anturi rikkoutui. Uusi anturi asennettu mutta silti ilmoittaa: "ABS vika". Vaatiiko kuittauksen testerillä? Vai onko vielä jotain muutakin vikaa?
Toista etulaakeria ei ole vielä ehditty tarkastaa sillä voihan olla mahdollista että sieltäkin on laakeri lopussa.
Millainen testeri pitäisi olla jos haluaisi itse tutkailla auton sielua?
Hessu
Aaltonen
10.11.2013, 10:27
jäikö anturi kauas?
Mahtaisiko jollain olla tietoa:
Sisu E11 -03
Etupyörän laakerin pettämisen seurauksena ABS anturi rikkoutui. Uusi anturi asennettu mutta silti ilmoittaa: "ABS vika". Vaatiiko kuittauksen testerillä? Vai onko vielä jotain muutakin vikaa?
Mitä sille on tehty anturin vaihdon jälkeen? Onko ajettu? Anturivika vaatii vähintään 7km/h nopeutta että boksi kuittaa vian passiiviseks. Pystyykö vikakoodit kattomaan mittaristosta tai vilkkukoodilla?
Terve. Samanlainen auto lavettina töissä, Siitä halkes jarrusatula joskus ja se vaihdettiin ja anturit vaihdettiin (ihan kunnon korjaamolla) ja samaa ABS vikavaloa näyttelee mittaristo. Abs jarrut toimii silti ja katsastuksestakin se meni tommosenaan läpi että erikoinen tapaus. Toimiiko sulla nuo abs:t silti vaikka valo palaa ?
Hessu_Hopo
10.11.2013, 20:19
Autolla on ajettu joten pitäisi kyllä senpuoleen toimia. Anturin etäisyyttä on säädetty mahdollisimman lähelle. ABS:n toimintaa ei ole varsinaisesti testattu, pitäisi olla vähän liukkaammat kelit että viitsisi täysjarrutuksessa kokeilla.
Täytyy vielä tutkia se toisenpuolen anturin kunto.
Voi se vika olla vetoakselillakin. Tai ABS-venttiilissä. Onks johdotukset katottu? Se anturi kannattaa painaa ihan kiinni sinne kehään niin on varmasti riittävän lähellä. 0.8mm on muistaakseni suositus maksimi.
Hessu_Hopo
10.11.2013, 21:26
Juu, voihan se vika olla toki muuallakin, mutta ensimmäisen kerra syttyi juuri laakerin hajoamisen yhteydessä. Tarvii vielä säätää tuota välystä, voi ehkä olla vielä liian kaukana.
mikkoimp
10.11.2013, 22:19
onko absi kehä tutkittu huolella että on ehjä?
onko absi kehä tutkittu huolella että on ehjä?
Tuon saa tarkistettua ilman purkamista, ja itse asiassa anturin etäisyys kehästä selviää samalla; yleismittari vaihtovirta puolelle, ja mitataan anturin liittimestä. Ehjä anturi suoralla kehällä antaa vähintään tasaisen 500 mV lukeman kun rengas pyörähtää noin kaks kierrosta sekunnissa.
Ja anturin vastuksen pitää olla 1.1-1.6 ohmia.
Ne on kilo-Ohmeja. ;)
Joissain anturimalleissa on jopa 1.8k Ohmiakin vastusta, muistaakseni uudemmissa.
Katos, tuli näppäinvirhe yön pikkutunteina.
Kuukausi sit vaihdettiin anturi eikä sitä tarvinut nollata. Sammu itsestään.
Hessu_Hopo
12.11.2013, 18:11
Tämä selvisi: Toinen anturi oli rikki, nyt toimii.