View Full Version : Jäähytys niksejä?
Tuosa mun kingcaapiin -88 on laitettu cerdicin 2.8 motti mutta siinä ei oo minkäänlaista flektiä. Koneen ja syylärin väliin ei mahu eikä syylärin eteenkään jos ei ota maskia pois ja sittenki jos siihen laittaa jonku 50mm paksun flektin niin töröttää tyhmästi.
Millä keinolla ois jähytys helpoin ratkasu? Harvoin nostaa lämpöjä mutta jos pitempään ryskää paikallaan niin silloin tarvis jonku nappi flektin.
Kerran ajelin yhen turbotetun Sukinakin kanssa. Siinä oli ratkastu äkillinen lämpeäminen asentamalla jäähyn eteen yks tuulilasin "ruiskutin" suutin. Oma säiliö ja nappia painamalla tuuttas vettä syylärin päälle. Hyvin oli kiukkua 1.3 koneessa.
-Jarkko-
09.11.2013, 23:34
Vesisumu tai sit pari tollasta kurttuletkulla...
https://www.marineparts.fi/venetarvikkeet/venevarustus/vv-sahkoosat/moottoritilan-tuuletin-76-mm-2500-l-min-12v-gs31210
Niijoo..tämä on tehokkaampi https://www.marineparts.fi/venetarvikkeet/venevarustus/vv-sahkoosat/moottoritilan-tuuletin-102-mm-6400-l-min-12v-gs31201/
Oisko tässä nyt tämän Evans:in vedettömän jäähdytysnesteen paikka http://www.evanscooling.com ;)
Kiehumispiste 180°C, täysin vedetön ja alentaa käyntilämpöä jo itsessänkin....miinuksena ainoastaan hinta. Löytyy mm. kaasutinexpertin kautta.
Pitääpä harkita tuota puhallin jutskaa laittaa kummallekin reunaa syyläriä tuollasen tai kokeilee ensteks onko ne mistää kotosin..
Kampiakselin päässä ois yks vapaa hinha pyörä jos siihen hitsaa siivet :D. Mutta seki pyörä on sentin päässä syyläriä niin ei siihen oikee mahu minkäälaista....
Tuota erikoisnestettä vois koklata :D paljokohan maksaa litra?
Pitääpä harkita tuota puhallin jutskaa laittaa kummallekin reunaa syyläriä tuollasen tai kokeilee ensteks onko ne mistää kotosin..
Kampiakselin päässä ois yks vapaa hinha pyörä jos siihen hitsaa siivet :D. Mutta seki pyörä on sentin päässä syyläriä niin ei siihen oikee mahu minkäälaista....
Tuota erikoisnestettä vois koklata :D paljokohan maksaa litra?
olisko ollu 300€ setti mikä riitti letukan pikkulohkoon eli mopoautossa varmaan pääsee vähä vähemmällä
Konepeltiin hieno skooppi ja sen sisään katkaisijasta päälle kytkettävä kotelotuuletin, joka siis painaa ilmaa koneen päälle.
Missä muuten on sanottu et flekti pitää olla syylärissä kiinni?
Tekee tunnelin mieluusti kuumalle puolelle syyläriä ja flekti konepeltiin imemään syyläristä jos oikeen haluisi hifistellä niin melkein kaks suuntainen flekti ja pakko pyörintä puhalluksella ja sit tarpeeseen ajossa imulla
Yks kanssa minkä olen huomannut laskevan koneen lämpöjä on pakosarjan jäähdytys
Nostokurki
10.11.2013, 09:21
Mitähän tekisi, jos jäähdytysjärjestelmän täyttäisi öljyllä? Vaikka jotain rypsiöljyä, ei kohmetu kylmässä ja johtaa paremmin lämpöä kuin vesi, glykolista puhumattakaan... :)
Konepeltiin hieno skooppi ja sen sisään katkaisijasta päälle kytkettävä kotelotuuletin, joka siis painaa ilmaa koneen päälle.
Ei, vaan vetää ilmaa pois konehuoneesta. Ongelmahan on kun auto ei juurikaan liiku, ja lämpö nousee ylös. Saattais riittää jopa ihan tollaset ritilät:
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/1/3117/121/7790060041_large.jpg
Tai sit vaa flekti pellin päälle (post #30): http://www.jeepforum.com/forum/f11/xxl-xj-closer-being-back-491559/index2.html#post5021298
Jep ei se paljon vaadi puhallusta niin puottaa lämmöt perus lukemiinn 100m ajoa.
Nyt ei kuitenkaan aleta mitää öljyjä laittaa :D
Eikä sinne pellinalle sovi mitään tuuli tunneleita ku sinne on ahdettu sylintereitä 2 liikaa.
Ed.kingissä oli konepellissä itetehty kuupa ja flekti mutta se oli aika tehoton.
Jos jostaki sais valmiin tötterön siihen ei mitään bilteemaa kuitenkaan,ja kunno flekti.
Totta siihen vois kanttailla jonkulaisen pellistä ja ritilä reikään.
Ei viittis kovin hajottaa pinta peltejä kun tarkotus pitää originaalina. Ja pinnassa uus maali ja kaikki, aino ruoste kohta on valoraudassa :D
siirtää syyläri taakse kokonaan...
Ei, vaan vetää ilmaa pois konehuoneesta. Ongelmahan on kun auto ei juurikaan liiku, ja lämpö nousee ylös.
Siis tätä meinasin mutta näemmä kirjotin ihan toista :p
Mitähän tekisi, jos jäähdytysjärjestelmän täyttäisi öljyllä? Vaikka jotain rypsiöljyä, ei kohmetu kylmässä ja johtaa paremmin lämpöä kuin vesi, glykolista puhumattakaan... :)
Ilmeisesti näitä kaikkia on jo kokeiltu menneen 100 vuoden aikana, ja tähän on tultu... 90'luvun alussa (hieno kirjoitus moottorin jäähdyttämisen kehityksestä....)
http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultra1/cat/product_catalog.php?c=84&s=3
Ilmeisesti näitä kaikkia on jo kokeiltu menneen 100 vuoden aikana, ja tähän on tultu... 90'luvun alussa (hieno kirjoitus moottorin jäähdyttämisen kehityksestä....)
http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultra1/cat/product_catalog.php?c=84&s=3
postaus #4? ;)
Täh? Ei mulla oo osaa eikä arpaa kyseisen litkun, eikä tuon edustajan kanssa, enkä kostu noista postauksistani millään tavalla....näin vain just tv:ssä kyseistä litkua käytettävän ja jaoin mielenkiintoista näkemääni vilpittömästi teille muillekkin :)
....pahoittelut! :(
Ei, vaan vetää ilmaa pois konehuoneesta. Ongelmahan on kun auto ei juurikaan liiku, ja lämpö nousee ylös. Saattais riittää jopa ihan tollaset ritilät:
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/1/3117/121/7790060041_large.jpg
Tai sit vaa flekti pellin päälle (post #30): http://www.jeepforum.com/forum/f11/xxl-xj-closer-being-back-491559/index2.html#post5021298
Jos näin alkuun kokeilis tuota, aika arassa paikassa talvella, pitää vaan laitaa sillee kytkin ettei sitä vahingossa laita päälle.. Joskus kun saa insporaatioita niin tekee kotelon päälle.. http://www.motonet.fi/fi/tuote/480962/Sahkotuuletin-o33cm-imeva
2223kuutioita/h eli 37kuutioita/min pitäs riittää? Jos ei tuolla riitä niin sitte pari kanava puhallinta syylärille..
Nyt homma skulaa.. ostin biltemasta :D14"flektin 800kuutiota tunnissa pitäs puhaltaa..
Puri keulasta maskit pois ja vähä rälläköin puskuria nii mahtu just sinne, ja maskikin vielä paikalleen. Näytti vaikuttavanki jotain kun kävin möyrimässä ja ku alko lämmöt nouseen ni flekti laski melkein samantien normaaliin:cool:
Kytkin sen on/off napin taakse pelkästään.
Mitähän tekisi, jos jäähdytysjärjestelmän täyttäisi öljyllä? Vaikka jotain rypsiöljyä, ei kohmetu kylmässä ja johtaa paremmin lämpöä kuin vesi, glykolista puhumattakaan... :)
Eikös tästä joskus ollut keskustelua ja sain sen käsityksen, et öljy ottaa lämmön hyvin nopeasti, muttei luovuta sitä kovin helpolla
Joskus itekkin ajattelin et kokeilis öljyjä jäähdytykseen, kun oli canter;i mikä työnsi öljyä syyläriin reilulla kädellä niin ajattelin loogisesti, että olisin laittanut syylärin ylitulo letkun öljytikun reikään kun melkein vierekkäin olivat :D
Mutta sitten se jäi seisomaan ja öljynkin sotkeminen väheni kun laittoi kannen tiivarin oikein päin, mutta vahinko oli jo sattunut niin ei kokonaan toennut ja useamman vuoden seisonnan jälkeen canterista tuli afrikkalainen rahtiauto
lavanelikko
12.11.2013, 22:39
Eikös tästä joskus ollut keskustelua ja sain sen käsityksen, et öljy ottaa lämmön hyvin nopeasti, muttei luovuta sitä kovin helpolla
Joskus itekkin ajattelin et kokeilis öljyjä jäähdytykseen, kun oli canter;i mikä työnsi öljyä syyläriin reilulla kädellä niin ajattelin loogisesti, että olisin laittanut syylärin ylitulo letkun öljytikun reikään kun melkein vierekkäin olivat :D
Mutta sitten se jäi seisomaan ja öljynkin sotkeminen väheni kun laittoi kannen tiivarin oikein päin, mutta vahinko oli jo sattunut niin ei kokonaan toennut ja useamman vuoden seisonnan jälkeen canterista tuli afrikkalainen rahtiauto
Ite taas muistelisin metallimiesisäni tarinoineen, että metallikappaleita jäähdytettiin öljyssä juurikin karkaistumisen estämiseksi... Ei jaksa nyt kuuklettaa...
Ite taas muistelisin metallimiesisäni tarinoineen, että metallikappaleita jäähdytettiin öljyssä juurikin karkaistumisen estämiseksi... Ei jaksa nyt kuuklettaa...
No jotkut teräkset taas sitten karkaistaan öljyyn. Kaiketi kuitenkin siksi että kaikki teräslaadut eivät kestä vesikarkaisua.
Mutta jos sen verran asiaakin, että voi olla aika tahmeaa tavaraa pakkasella öljyt. Ei välttämättä kierrä oikein ja saattaa ylikuumentua. Kokemusta mehtäkoneesta että kovalla pakkasella jäähdyttimessä ollut öljy oli ilmeisesti sen verran jäykkää että hydrauliikan paluuvirtaus ei saanut sitä liikkeelle ja öljynlämmöt oli jonkun verran koholla.
No jäähytysominaisuudet öljyssä on mitättömät, vedellä parhaimmat. Pelkällä vedellä ei pärjää suomen olosuhteissa talvella ja se piru tuppaa ruostuttamaankin niin siihen on sekotettu erillaisia aineita. Ei tuo "vedetönjäähdytysneste" ole täysin vedetöntä, siinä ei ole vain samanlaista "vettä" kuin normaali vesi on. Muistuttaa läheisesti koostumukseltaan samantyylistä kemiallisesti käsiteltyä vettä jota myös raskaaksi vedeksi kutsutaan. Raskastavettä käytetään ydinvoimaloissa ensiöjäähdytyskierrossa sen korkeamman kiehumispisteen vuoksi.
Mutta itse asiaan... jos siihen syylärin eteen ei mahdu flektiä niin pystyykö sen reunaan laittamaan puhalluskotelon eli joku moottoritilan tuuletin puhaltamaan putkeen jota pitkin sinne syylärin reunaanm vaikka yläreunaan tai kumpaankin pystyreunaan. Ei ole enää kinkkukaappia pihassa jotta voisi tarkistaa millanen tila siellä on..
vai onko syyläri jo siirretty maskiin asti kiinni??
Porkkanasorvissa joutui sylärin ottamaan pois kutoskoneen takia niin se sijoitettiin koneen päälle liki vaakaan ja konepeltiin rivoitus. Teknisestä syystä siihen laitettiin kaksi jäähytintä..
Onko joku palstalaisista jo testannut tuota vedetöntä jäähdytysnestettä?
No jäähytysominaisuudet öljyssä on mitättömät, vedellä parhaimmat. Pelkällä vedellä ei pärjää suomen olosuhteissa talvella ja se piru tuppaa ruostuttamaankin niin siihen on sekotettu erillaisia aineita. Ei tuo "vedetönjäähdytysneste" ole täysin vedetöntä, siinä ei ole vain samanlaista "vettä" kuin normaali vesi on. Muistuttaa läheisesti koostumukseltaan samantyylistä kemiallisesti käsiteltyä vettä jota myös raskaaksi vedeksi kutsutaan. Raskastavettä käytetään ydinvoimaloissa ensiöjäähdytyskierrossa sen korkeamman kiehumispisteen vuoksi.
Mutta itse asiaan... jos siihen syylärin eteen ei mahdu flektiä niin pystyykö sen reunaan laittamaan puhalluskotelon eli joku moottoritilan tuuletin puhaltamaan putkeen jota pitkin sinne syylärin reunaanm vaikka yläreunaan tai kumpaankin pystyreunaan. Ei ole enää kinkkukaappia pihassa jotta voisi tarkistaa millanen tila siellä on..
vai onko syyläri jo siirretty maskiin asti kiinni??
Porkkanasorvissa joutui sylärin ottamaan pois kutoskoneen takia niin se sijoitettiin koneen päälle liki vaakaan ja konepeltiin rivoitus. Teknisestä syystä siihen laitettiin kaksi jäähytintä..
Laitoin sen flektin siihen syylärin eteen niinku tuossa ylempänä kerroin.. just mahtu siihen. Syyläri ei oo vakio paikassa vaan siiretty aivan keulaan. Kun on tuo 6 kone.
Huomenna ajoihin ja katotaan oliko siitä apua vai tehänkö jotaki muuta vielä..
Porkkanasorvissa joutui sylärin ottamaan pois kutoskoneen takia niin se sijoitettiin koneen päälle liki vaakaan ja konepeltiin rivoitus. Teknisestä syystä siihen laitettiin kaksi jäähytintä..
Joskus tätä kanssa suunnitellut et jos konehuoneesta loppuu tila tai asentaa vinssin
niin konepeltiin ne syylärit ja rivikoneessa vielä kahtapuolta kantta, niin aina on tullut vaikka mitä selitystä, ettei tule onnistumaan, mut jos kerran kokemusta on ja toimii niin hyvä sitten :)
Mulla oli omassa vekottimessa lämpöongelmia moottorin ja ohjauksen öljyn lämpöjen kanssa.
Tein tuollaisen ritilän moottorin päälle. Se on sijoitettu niin, että sen toinen puoli on pakosarjan päällä. Lämpö pääsee siitä nousemaan suoraan ylöspäin.
Tämä auttoi pitämään lämmöt kurissa jopa kesällä. Kuvassa oleva tuuletin puhaltaa ohjauksen lauhduttimen läpi moottorin päälle. Läpi tuleva ilma on kaikesta huolimatta melko viileää. Sitä en osaa sanoa, kuinka iso rooli tällä on moottorin jäähdytykseen...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5544&pictureid=135867
offroadjouni
16.11.2013, 09:14
Kytkin sen on/off napin taakse pelkästään.Laita siihen vielä lämötila-anturi ja laitat flektin kytkeytymään automaattisesti. Pääsee ajamisessa paljon helpommalla kun ei tarvitse ajatella koko asiaa vaan homma toimii itsestään.
Ite taas muistelisin metallimiesisäni tarinoineen, että metallikappaleita jäähdytettiin öljyssä juurikin karkaistumisen estämiseksi... Ei jaksa nyt kuuklettaa...Öljyähän nimenomaan käytetään karkaisussa. Kappaleen jäähtymisnopeus määrittää karkenemisen laadun. Öljyt kestävät korkeampia lämpötiloja kuin vesi niin se kiehuu vähemmän, joten karkenemisesta tulee tasaisempaa kun kiehumiskuplat ovat vähäisempiä. Jos joku tietää oikeasti aiheesta jotain muuta niin saa korjata.
Raskastavettä käytetään ydinvoimaloissa ensiöjäähdytyskierrossa sen korkeamman kiehumispisteen vuoksi.Menee offtopiciksi, mutta piti googlettaa kun alkoi kiinnostamaan. Raskaan veden kiehumispiste on 101.4 °C, joten tuo ei ole se syy miksi sitä käytetään/käytettiin. Wikipedia kertoo:
These heavy water reactors have the advantage of being able to run on natural uranium without the use of graphite moderators which can pose radiological[4] and dust explosion[5] hazards in the decommissioning phase. Most modern reactors use enriched uranium with normal "light water" (H2O) as the moderator.