PDA

View Full Version : HJ61 etu ja takaperien huolto

Janne_
06.11.2013, 23:06
Vaihtotakaperä tuli tapsalta hommattua tuohon omaan hj61:seen jossa on kytkettävä lukko, niin tulee nyt kitkalukollinen.

Etuperät onkin kivenalla, saako näihin mistään osia että saisi korjattua,laakerit yms?

hj 60/61
06.11.2013, 23:16
http://tamgears.com

Tuolta ostelin itse ainakin laakerit...

Janne_
06.11.2013, 23:22
http://tamgears.com

Tuolta ostelin itse ainakin laakerit...

Kiitosta, tuolta katselinkin. näytti vaan takaperään saavan laakereita vai kattoinko väärin? etuperässä puolenkierrosta klappia pinionin laipasta kun pyörittää...ed. omistaja ajanut kuivana kun napatiivisteet vuotanut etuperäöljyt pihalle...

Janne_
07.11.2013, 19:00
tietääkö kukaan?

semmonenkin tuli mieleen että kai noissa kaikissa hj61:sen takaperissä on samat välitykset?

tapsa4x4
07.11.2013, 19:13
Hj 60 ja 61 on aina 3.7 perä välitys. Etu ja taka perä samanlaisia käy suoraan ristiin, myös lokoton ja lukollinen perä menee suoraan ristiin,kardaanin laippa jako on eri monesti.

nalle00
08.11.2013, 14:24
lukotonta banjoa vaan joutuu vähän lukonkohalta laikkaamaan jos sinne lukollisen murikan laittaa

BJ-40/76
08.11.2013, 18:51
Etu- ja takaperämurikka ovat identtiset, siis samat laakerit yms. käy ristiin.

Välitys sopii myos kitkalukollisesta/vapaasta murikasta, kardaanilaippa voi olla eri.

samppas
08.11.2013, 18:58
Pinionin akselin laakereissa on eroja, tarvikelaakerit eivät ole samanlaisia kuin tojon koyot ja kuulopuheiden mukaan hajoavat nopeasti.

BJ-40/76
08.11.2013, 19:37
Pinionin akselin laakereissa on eroja, tarvikelaakerit eivät ole samanlaisia kuin tojon koyot ja kuulopuheiden mukaan hajoavat nopeasti.

Siis alkuperäiset laakerit on samat sekä Etu- että Takaperässä.

Ja tarvikelaakerit eivät välttämättä kestä yhtähyvin, kuin alkuperäiset.
Ja varsinkin kun laakereita myydään ulkomittojen mukaan!

TeuvoSlam
08.11.2013, 21:31
Mulla ois nyt seurtaavanlainen probleema.
Auto siis hj60 ja siinä kitkalukollinen tai lukoton taka-akseli.
Sitten irrallaan 61:sen lukko akseli, tää lukko akseli huonossa kunnossa. Eli jousien tallat läpimädät ym. ja jarrut aivan romut. Onnistuuko laittaa tuo lukkomurikka+vetarit tohon lukottomaan akseliin? Jos ymmärsin oikein niin pienellä viilailulla sopis??

Ja meinasin tilata Tamgearsilta tiivisteitä ja stefoja noihin akseleihin, etu sekä taka, ja muuta roipetta, niin saako sieltä silkkaa made in china paskaa, laatua, vai toimivaa mader in china tavaraa?

BJ-40/76
08.11.2013, 23:02
Sitten irrallaan 61:sen lukko akseli, tää lukko akseli huonossa kunnossa. Eli jousien tallat läpimädät ym. ja jarrut aivan romut. Onnistuuko laittaa tuo lukkomurikka+vetarit tohon lukottomaan akseliin? Jos ymmärsin oikein niin pienellä viilailulla sopis??

Ja meinasin tilata Tamgearsilta tiivisteitä ja stefoja noihin akseleihin, etu sekä taka, ja muuta roipetta, niin saako sieltä silkkaa made in china paskaa, laatua, vai toimivaa mader in china tavaraa?

Laakerit perän laakerit ovat olleet (mitä minä olen tilannut) ns. merkkilaakereita, stefat ovat mielestäni keskikastia (milner:n stefat täyttä paskaa, ainakin osa) mutta jos ei viimmeisiä euroja kehissä, niin marmoritiskiltä saa vielä laadukkaampaa yhdellä poikkeuksella; näissä yli 25v autoissa on etuvetoakseli kuluneet (yleensä) urille, että kannattaa ostaa esim. tamgearsilta tuo ns. hdj-80 tyyppinen stefa, siis tuo kalliimpi versio "kuluneelle akselille, keskittävä".
Toinen asia mihin kiinnittäisin huomiota, on etuakselin olkalaakerit, siis ne kartiorullalaakerit (30303) ne täytyy olla juuri nuo alkuperäisenkaltaiset, siis rullien kulmat pitää olla oikeat. (oliko oikea tyyppi 30303D?, siis ulkokoolin sisäreikä on noin 10mm? pienempi kuin k.o koolin ulkohalkaisija) ja jos viimmeisistä euroista kyse, niin ylemmäksi laakeriksi käy tuo halvempikin..

Ja ainakin HDJ-80 etuvetonivelen pronssiholkit MINÄ oastan Toyotalta, toki hj/bj on pelittänyt noilla tamgearsin puslillakin.

oziolli
09.11.2013, 09:52
Hj 60 ja 61 on aina 3.7 perä välitys. Etu ja taka perä samanlaisia käy suoraan ristiin, myös lokoton ja lukollinen perä menee suoraan ristiin,kardaanin laippa jako on eri monesti.

Landcruiser 60-sarjassa peravalitys voi olla joko 3.7 tai 4.1 riippuen siita, onko 4- tai 5-nopeuksinen vaihdelaatikko tai automaatti.

nalle00
09.11.2013, 10:32

Kyllä sopii kun vaihdat vaan lukonpuoleisen vetarin pitkäbooriseen. ja banjoa viilaa lukon kohdalta. tuohon malliin

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4683&pictureid=133727

TeuvoSlam
23.11.2013, 12:32
Entäs onnistuuko 6kymppisen etu akseliin laittamaan 61 lukkomurikan samoilla pikku viilailuilla mitä tarvii takapäähän??

IironSika
23.11.2013, 13:02
Landcruiser 60-sarjassa peravalitys voi olla joko 3.7 tai 4.1 riippuen siita, onko 4- tai 5-nopeuksinen vaihdelaatikko tai automaatti.

Suomeen ei ole ikinä tuotu FJ-60/62:sta, eikä automaatti-60:stä maahantuojan toimesta ja kaikissa Suomeen tuoduissa 60-sarjalaisissa on 3.7 perävälitykset. Joten muut välitysvaihtoehdot lienee melko marginaalinen ilmiö Suomessa. ;)

nalle00
24.11.2013, 01:42
Entäs onnistuuko 6kymppisen etu akseliin laittamaan 61 lukkomurikan samoilla pikku viilailuilla mitä tarvii takapäähän??

Onnistuu samat säänöt pätee etu ja taka skseliin lukon puoleinen vetari pitää vaihtaa ja banjoa viilata jos siinä ei ole tota lukon koloa valmiina. Tuo yllä oleva kuva on etuaksleista