View Full Version : RRC kääntöpään öljy (swivel joint)
Elikkäs suositellaan EP90 mutta ei nyt ole tietenkään mistään saatavilla niin mitäs tuonne kannattaisi laittaa :confused:
Moottoriin, vaihteistoon ja jakolaatikkoon menossa 20w-50 classic oil ja 75w-90 shell super jtn (violetti purkki) menossa periin.
Voisiko esimerkiksi tuota peräöljyä ja CV-joint rasvaa sekoittaa 50/50 ja tyrkätä kääntöpäille? :D
-Osku
solihull
06.11.2013, 20:32
minkä vuotinen RRC on kyseessä. Eri aikakautena on erilaisia öljyvaatimuksia. Vanhoihin käsketään laittaa napavaseliinia, uudempiin liki peräöljyä. Jos ei ole tiivisteet kunnossa ja kuulan pinnat hyvässä kunnossa, ainakin se öljy tulee sieltä pihalle vähän äkkiä.
Itte oon aina laittanut kääntökuulavaseliinia, semmosta sakean öljyn ja vetelän vaseliinin tapaista mönjää. Kai sen voi tehdä ihan sekoittamalla vassua ja öljyä,,,etenkin jos ne vavat vuotaa. AInoa ongelma on, että vaseliini ja öljy ei oikein tahdo vaan sekoittua...
TT
Perhana eli sehän unohtui eli vm 73 :D
Nuori poika vielä :p
Eli ilmeisesti jostain sitten napavaseliinia kätösiin.
Onko jotain suosituspaikkaa josta saisi näppärästi.
-Osku
minkä vuotinen RRC on kyseessä. Eri aikakautena on erilaisia öljyvaatimuksia. Vanhoihin käsketään laittaa napavaseliinia, uudempiin liki peräöljyä. Jos ei ole tiivisteet kunnossa ja kuulan pinnat hyvässä kunnossa, ainakin se öljy tulee sieltä pihalle vähän äkkiä.
TT
On kyllä just toisin päin:
Vanhoihin API-GL5 Hypoid 80 Kylmille keleille (Suomi) ja Hypoid 90 lämpimiin maihin.
Eli samaa öljyä kuin periin. Napalaakerit ja vakionopeusnivel sekä olkalaakerit on voideltu samalla oljyllä.
(laittaisin tuota 75w90 jos ei muuta ole. Nyt sisässä normi peräoljyt 80w90)
Uudemmissa on navoissa omat vaseliinit ja kääntöpäässä samoin.
Tietenkin kaikissa pitäis olla tiivisteet kunnossa...
On kyllä just toisin päin:
Vanhoihin API-GL5 Hypoid 80 Kylmille keleille (Suomi) ja Hypoid 90 lämpimiin maihin.
Eli samaa öljyä kuin periin. Napalaakerit ja vakionopeusnivel sekä olkalaakerit on voideltu samalla oljyllä.
(laittaisin tuota 75w90 jos ei muuta ole. Nyt sisässä normi peräoljyt 80w90)
Uudemmissa on navoissa omat vaseliinit ja kääntöpäässä samoin.
Tietenkin kaikissa pitäis olla tiivisteet kunnossa...
Samoilla linjoilla, 75w90 tai 80w90 on toiminut vallan mainiosti.
Jos on meininki talvella ajella (ja miksei lämpimämpiinkin keleihin) on tuo 20w50 melkoisen jämyä. Voi olla (vaihde)keppi aika kankea veivailla :). Kyllä se ohkaisempi moottorissakin pysyy. Tietty jos öljyt on jo hankittu...
Ei ole vielä hankittu mutta ihan kokeilumielessä kun on suositusöljy ja motonet myy jotain 20w-50 classic british oil hässäkkää sopuhintaan :D
Vähän kankeaa se voi olla mutta katsotaan miten äijän käy :D
Nyt on koneessa 10w-40 ja tyhjäkäynnillä 1bar öljynpaine, jos vaikka hieman tuolla tapahtuisi muutos :p
Voin tänne sitten pistää kokemuksia kun hieman päässyt kokkeilemaan.
-Osku
ai niin, paksummalla öljyillähän matalat paineet nousee, ja homma korjaantuu ... ???
kovalla pakkasella käynnistyksessä homma on sitten huipussaan, kuten ö.paineetkin :eek:
solihull
06.11.2013, 23:32
joskus mulla oli joku -76 RRC V8, jossa öljynpaineen alhaisuuteen löytyi syy lientyneessä ylipaineventtiilin jousessa ja ei ole kuulemma ensimmäinen jossa moinen vika oli?...
TT
Kaitsu67
07.11.2013, 00:02
Kyllä vanhempiinkin voi laittaa öljyn tilalle tuon "one shot greasen".
esim. e-bay:stä tota saa edullisesti
http://www.ebay.co.uk/bhp/one-shot-grease
taikka Paddockilta
http://www.paddockspares.com/stc3435-one-shot-grease.html
Ashcroft transmission "käskee" laittamaan murroksen täyteen laadukasta vetonivelvaseliinia, esim http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/index.php?act=viewProd&productId=139
Ja tuon lisäksi vielä napaan tuo "one shot grease"
Itse olen laittanut murroksiin tuon vetonivelvaseliinin. Olkatapin laakerit ja kääntöpään stefan voidellut reilusti jollain perusvaseliinilla, syrjäyttämään vettä jos ja kun sitä sinne pääsee.
Paljonko tyhjäkäynnillä pitäisi olla paineita?
Kierroksilla on hienosti painetta eli ei ne ihan kokonaan hukassa ole.
-Osku
Paljonko tyhjäkäynnillä pitäisi olla paineita?
Kierroksilla on hienosti painetta eli ei ne ihan kokonaan hukassa ole.
-Osku
Minkä mittarin mukaan tuo 1bar on? Ihan kelvolliselta paineelta kuulostaa.
Omassa autogaugen sähkösen mittarin viisari on ensimmäisellä viivalla nollan kohdilla, kuitenkaan öljynpainevalo ei pala. Ylikuumana kyllä alkaa vilkuttamaan valoa.
lisämittarissa tuo paine ja paine suodattimen jalasta. Öljynpainevalo ei pala.
Yläpää vain näyttöö todella kuivalta, ei paljon öljy loisku, onko ominaisuus? :S
-Osku
Ei sinne vinttiin oljyä paljoo tule. Venakoppa irti auto käymään niin ei pitäis tyhjäkäynnillä sotkea ollenkaan. Jos öljyä roiskuu pitkin konehuonetta niin jotain on vialla tai olet väärän pellin alla. Kilo tyhjäkäynnillä on ihan ok varsinkin jos pitemmän mettäajon aikana ei öpvalo vilku tai pala.
Eli siis homma kunnossa, yllättävän kuiva kyllä on :D
Mitäs tuohon sitten, 10w-40 laaatikkoonkin sitten vai kuitenkin se 20w-50? Ajo erittäin vähäistä kuitenkin ja aina lämpimäksi käy paikallaan niin kai tuo paksumpikin laatikossa notkistuisi?
-Osku
Jotenkin epäilen että laatikossa ei paljon vaikuta moottoriöljyn viskositeetit kankeuteen. Kuitenkin moottoriöljyjen erot eivät ole käytännössä niin suuria kuin vaihteisto/peräöljyjen. Laatikossahan on muovi/bakeliittirattainen öljypumppu työntämässä neulalaakereille öljyä, jonka takia peräöljyä ei sais lootaan laittaan. Toimii varmaan millä vaan moottoriöljyllä, itse laitoin viimeksi mineraali-motoxia. Pitkään käytin talliin kerääntyneitä mysteeriöljyjä joista ei ollut tietoa viskositeeteista ja luokituksista niin ei kehdannu moottoriin laittaa.
tuli nyt sitten ostettua comma oilsin 20w-50 öljyä joka tarkoitettu vanhoille brittiautoille.
Huomenna laatikko ja jakis täyteen ja arpomaan mitä tapahtuu :D
Seksikäs vihreä väri öljyssä onneksi on niin pn mukavaa läträtä sen kanssa
-Osku
Sinnehän ne meni ja yllätysyllätys lukkosokan palasia laatikon öljynsuodattimessa :mad::mad:
Missäköhän tuolla laatikossa niitä lukkosokkia on? siirtäjissä?
Pitäisikö huolestua? :D
-Osku
Minkälaisen lukkosokan palasia?
Sellainen putkisokka, eikai sellainen voi olla muualta kuin siirtäjästä :S
-Osku
Eikös kellään ole mitään käsitystä tai räjäytyskuvaa laatikosta kun ei tuntunut löytyvän mistään :(
-Osku
Siirtäjissä on putkisokkia, yhden oon yläkautta vaihtanut. Oli remontissa menny sokat sekaisin ja oli 1-2 siirtäjästä katkennut. Se lootan yläkannen mahtui ottamaan pois, kun vähän avarsi keskitunnelia :)
Oliko varmasti putkisokka eikä neulalaakerin neula?
Kyllä se sokka oli kun oli halkaistu ja ontto, olisikohan todella niin hyvä tuuri että saisi vaihdettua paikallaan jos avartaisi tunneliin "huoltoluukun" :D
Pitääpä alkaa rällämään joku päivä.
-Osku
Oliko joku tuommonen:
http://www.brit-car.co.uk/product.php/103061/5497/spring_pin_selector_lug_lt85_rrc_def
Niitä on laatikossa noin 8 kappaletta ja vielä eri numeroillakin riippuen laatikon valmistenumerosta
Puhutaan kai LT95 (nelivaihteisesta) laatikosta. Tuliko se vaihteiston propusta vai jakolaatikon puolelta?
LT95 juuri ja juuri tuollainen, vaihdelaatikon suodattimeen oli jäänyt, ties kuinka paljon ajettu tuollaisena :confused:
Ei oikein innostaisi tiputtaa laatikkoa pois autosta :mad:
-Osku
LT95 juuri ja juuri tuollainen, vaihdelaatikon suodattimeen oli jäänyt, ties kuinka paljon ajettu tuollaisena :confused:
Ei oikein innostaisi tiputtaa laatikkoa pois autosta :mad:
-Osku
Mikä vika siinä laatikossa sitten on, jos korjata tarvii? Jos joku on sitä korjannut jo aikaisemmin ja unohtunut vanhan sokan lootaan? Ilmeisesti kaikki vaihteet menee päälle?
Juu kaikki menee päälle, nyt vaan pelko persiissä että laukeaa mettähallituksen puolelle :D
-Osku