View Full Version : offroad ajelua
Laitinen88
06.11.2013, 19:01
Eli kysymyksenä olis niinki tyhmä kuin
Mistä tietää mihin offi ajeluihin kannattaa mennä aloittelijat, miten avuliasta yleensä porukka on jos jumii jää yms yms. Koska olen vain parin kaverin kanssa käynyt satunnaisesti möyrimässä :D
Kiitos jo etu käteen :)
No niissä tapahtumailmotuksissa ilmotetaan lähes poikkeuksetta kalustovaatimus, ja jos siellä mainitaan vakioautot ja/tai vain vähän rakennetut autot niin siellä pärjää aloittelijakin.
Ja näissä piireissä kyllä jeesitään, että periaatteessa ilman appariakin pärjää.
Kattele tuolta tapahtumat osiosta, ja kun löydät Sulle sopivan paikan/ajan niin laita sinne kysymys maastosta, sopiiko Sulle ja autolle. Kyllä mun mielestä offiporukka on hyvinkin avuliasta, neuvoja ja vinssiapua kyllä saa, tietääkseni kukaan ei oo jäänyt metsään.
Laitinen88
06.11.2013, 19:54
Joo noit tapahtumii oon seurannu ja lopelle pitäis 16.11 mennä... ihan mielen kiinnolla ootan ekaa kertaa tuntemattomas porukas :D
Liity johonkin offikerhoon niin sillon pääsee helpommin porukkaan sisälle,etenkin merkikerhoissa on heleppo potkia samanmerkkisten renkaita ja on mukavampaa alkuun olla saman henkisten porukoiden seassa. Kaikkihan on joskus ekaa kertaa metässä, kaikki ei vaan meinaa muistaa sitä kun ollaan niin kovaa kuskia :D ... ei herneitä venttiiliin :o
Pähämalla on kans ajelua lahen lähistöllä 30.11 pikkujoulu safarin merkeissä, klubi maksu on jotai 20-25€/vuos et ei konkurssii joudu. Ei muuta ku klubii liittyy ja sinne tutustuu porukkaa! (Illal bileet) talvellekkin jotai safarin tynkää järjestellää.
Ja tiesittehän et ilman lupia ei ajella?!
Laitinen88
07.11.2013, 06:55
joo tarkotus olis tohonpähäma klubii liittyäkki :D
jep lopelle mars :p
Kaitsu67
07.11.2013, 10:46
Safareilla on kanssa muutama perussääntö, mitkä kannattaa pitää mielessä, esim. nämä: edellä ajavaan pitää pitää riittävä väli kun ajetaan jyrkkää nousua tai laskua. Eli pitää jäädä odottamaan, että edellinen on selvinnyt paikan ohi > jos valuu tai joutuu peruuttamaan/ottamaan vauhtia niin ei tule kontaktia.
Vähän sama mutakossa, ja itse lähtee vasta sitten liikkeelle, kun siellä on sen verran tilaa että auto mahtuu - jos joutuu vaikka hapella tulemaan loppuun asti.
Ja letkassa aina jää joku jumiin, jokainen auto varmistaa, että näkee takana tulevan. Aika usein ajetaan vaan sen edessäajavan perässä eikä tarkkailla mitä takana tapahtuu.
Jos takana ei näy ketään, pitää hidastaa/pysäyttää kunnes näkee.
Siellä voidaan tarvita apua ja jos letka katkeaa, on eksymisen vaara varsinkin risteyksissä, eli risteykseen pitää jäädä aina odottamaan seuraavaa ettei letka pääse hajoamaan ja puolet eksy reitiltä. Vilkkuakin on hyvä risteyksissä käyttää. Kun näkee vilkkukuittauksen tietää että seuraava näkee minne ollaan menossa.
Nuo Kaitsu67:n ohjeet on hyvät, noilla pärjää. Tohon ehkä lisäisin vielä että kun olet päässyt mäen päälle, niin aja tarpeekis pitkälle, että seuraavatkin mahtuu sinne, ennenkuin pysäköit ja tulet katsomaan toisten suoritusta.:)
Porvoon Hilma
08.11.2013, 17:50
Mene alussa safaripuolelle jos ei vielä ole auto siinä kunnossa, että sen voi upottaa maaperän alempiin kerroksiin.
Itte oon ollut safariletkassa pari kertaa ja molemmilla kerroilla sai apua. Kerran vinssailin itsekin useita autoja. Ei ole syytä huoleen, porukat pitää huolta kyllä, jopa musta vaikka olin eka kerran ihan ufona oudossa porukassa ja ihan oudossa jutussa :D
Kaitsu67
08.11.2013, 19:44
Aika usein on vakio, safari ja "rymyryhmä". Jos epäilyttää, niin kannattaa aloittaa vakiosta ja kokeilla miltä tuntuu, yleensä voi vaihtaa ryhmää päivän aikana, jos ei ole tarpeeksi haastetta :D, tai jos sitä on liikaa, pakkohan ei ole ajaa jotain paikkaa jos ei siltä tunnu...monesti löytyy vaihtoehtoinenkin reitti, ei välttämättä kyllä rymyryhmässä :rolleyes::p