Kirjaudu sisään

View Full Version : MB 1222 DRD4-7R


Heering80
05.11.2013, 21:52
Ajattelin aloittaa tänne Offipalstan puolelle tämmöistä matkailuautoprojektia, koska autossa kuitenkin tulee olemaan neliveto ja akselilukkokin. Vaikka autossa onkin maasto-ominaisuuksia, tulee suurin sa käytöstä olemaan kuitenkin autoteiksi tunnistettavilla tieosuuksilla.

Lapsuudessa luin jotain pelastuspartio-sarjakuvalehteä, missä Mersun kuorma-autoilla seikkailtiin viidakoissa. Nyt haaveet viidakkoseikkailusta on karisseet, mutta seikkailunhalua kuitenkin olisi jäljellä. Tultiin vaimon kanssa siihen johtopäätökseen, että tämmöinen matkailuauto saattaisi olla meidän perheelle optimiratkaisu matkailuvietin tyydyttämiseen ja vapaa-ajan mielekkääseen käyttämiseen. Perustelimme projektin itsellemme niin, että sen kautta saamme mielenkiintoisia, hauskoja ja opettavaisia kokemuksia ainakin lähiseuduistamme, ja ajoittain oikeita matkailukokemuksia sitten pidemmiltä matkoiltamme. Jees mutta asiaan..

Tänään on käsiraha maksettu Pohjois-Karjalan Pelastuslaitoksen vanhasta Mesestä (1222). Ajatuksena on laittaa auton perään saksan armeijan vanha kontti, jonka sisään sitten tulisi asumiseen vaadittavat hässäkät.

Tässä ekat kuvat projektista. Lopputulos on toivottavasti hieman kiiltävämmän näköinen. En vaan jaksanut turhia bling-blingejä alkaa photoshopata. Tämä tulee varmaankin päivittymään melko hitaasti, mutta tavoitepositio on kirkkaana mielessä..

pee
05.11.2013, 21:55
asiallista ! http://www.freesmileys.org/smileys/smiley-excited002.gif (http://www.freesmileys.org/smileys.php)

kohtahan voidaan perustaa jonkinsorttinen alajaos palstan isommille, nelivetoisille kulkineille

Saleksi
05.11.2013, 21:55
vaikuttaapi ihan asialliselta projektilta

Heering80
05.11.2013, 22:53
Tässä vielä kuvatus koeajomatkalta. Mittatikkuna meidän nelivuotias.

Keski-Euroopassahan nää autot on aika suosittuja. Ehkäpä suuntaus pikkuhiljaa rantautuu Suomeenkin; onhan täällä paljon mielenkiintoisia alueita iskuetäisyydellä, missä oikeesti tarvitseekin maastokelpoisuutta.

Heering80
12.11.2013, 17:37
No nyt on kontti ostettu ja kotiintoimitusta odotellaan. Kontti tulee kumipyörillä pohjois-Saksasta noin kuun vaihteen tienoilla. Siinä on alumiini-uretaani sandwich-rakenne. Pari milliset alumiinilevyt, joiden välissä noin 6 cm eristevaahdot. Konttilukot kulmissa ja väri on camo. Tosin maalaus pitää sotkea että kontin saa kuljetettua rajan yli ilman kuukausien lupaprosessia..

Alkaa itsekin kohta uskomaan, että vintti on tainnu pimetä kun tämmöstä projektia lähtee käynnistelemään. Mutta eikse niin mene, että ken leikkiin alkaa, se leikin kestäköön. Tommoset kannustukset, mitä ketjun alkuun tulikin, auttaa jaksamaan ja pitää uskoa yllä :)

vmt
12.11.2013, 19:15
Alkaa itsekin kohta uskomaan, että vintti on tainnu pimetä kun tämmöstä projektia lähtee käynnistelemään...

Eikä kun ihan tavallista tervettä puuhaa! ;)

Koppi on ilmiselvästi meikäläisen kopperon isoveli, kun pituutta on metrin verran enemmän ja korkeutta ja leveyttäkin muutama sentti.

Mielenkiinnolla odottelen, millainen tuosta tulee!

sisua45
12.11.2013, 22:34
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3278&pictureid=140020

Vakiorenkaat lienee 10 tai 11R22.5? Tuosta uudet 14.00R20 kummit alle, niin pääsee vähän huonommassakin paikassa. :)

Ja sitten kun siellä huonossa paikassa ajat koppia mutkalle, niin: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=92978

Heering80
12.11.2013, 23:50
Joo tommosii 14r20:sii oon katellu, mutta misukan xzl:llinä. Taitaa jäädä viimeseks hankinnaks siihen ku rahat on jo pari kertaa loppunu.

..vai mitä pidät hintana ja mitkäs noi nyt onkaan?

pee
13.11.2013, 22:12
paljoks tuommonen eristetty koppikontti maksaa Suomeen tuotuna ?

paa privana tietoa jollet julkisesti kehtaa ...

Heering80
13.11.2013, 22:36
Kontti löytyi 1900 euroon, joka on mielestäni paljon laatikosta, mutta toisaalta niitä kaupataan yleisesti tuplahintaankin. Alunperin Saksan armeija on kuuleman mukaan maksanut noista yli neljääkymppiä (siinä on diesel lämmitin ilmeisesti, jonka käyttömukavuus on lähellä nollaa, ja varmaan muutakin hilpettä kuulunut tommoseen hintaan mikäli ees pitää paikkaansa). Tätä sivua kun tutkii, niin ei noi kyllä halvoilta vaikuta http://www.zeppelin-systeme.de/comm09shelterstarte.htm Metrin lyhkäsempää mallia saa sitten yleisesti tuohon kahteen tonniin Zeppelinin valmistamana. Dornier-merkkisiä eristämättömiä saa myös samalla hinnalla tuon saman kokoisia, mutta niissä tulee sitten kylmä...

Kuljetus alveineen tonnin pintaan. Se tulee suoraan armeijan varikolta.

Edit: Oikein kun asiaa mietin, niin eihän toi kontin hinta nyt paha ole. Riippuu niin tarpeesta. Puutarhavajan saisi muualta varmaan halvemmalla..

vmt
13.11.2013, 22:58
Minkäs takia sen lämmittimen käyttömukavuus niin huono?

Itsellä siis on vastaavan tyyppinen koppi, sen valmistaja tosian Scandia ja Tanskan armeijan mallia M/83 (light). Siinä on diesel-lämmitin ja ei siitä muuta huonoa sanottavaa ole, kun puhallusääni tietysti sisällä kuuluu, kun puhallus yhdestä rööristä hyvin lyhyellä kanavalla itse lämppäristä. Teho kyllä riittää lämmittimessä mainiosti, kun ei tartte montaa minuuttia olla päällä täydellä teholla, kun lämpöä on jo parikymmentä astetta alkulämpötilaa enemmän. Siispä puoliteho onkin käyttökelpoisempi.

Heering80
13.11.2013, 23:06
Omakohtaista kokemusta siitä ei ole, mutta matkailuautokäyttöä ajatellen on kuulemma juurikin liian äänekäs. Vertaavat ääntä suihkumoottoriin ;) Sitten joku taisi sanoa, että olisi huono hyötysuhde ja saattaa käryttää. Mut testaamallahan se selviää. Varmaan yksilöerojakin löytyy.

vmt
13.11.2013, 23:31
Siitähän se selviää, kunhan pääset testailemaan. Ääntä on helppo kyllä vaimentaa kanavoimalla jonkin matkaa ja laittamalla väliin sopiva vaimennin, vaikka johonkin punkan alle.

Toivottavasti koppi kotiutuu pian!

Heering80
17.11.2013, 18:03
Nyt ollaan siinä vaiheessa projektia, kun appivanhemmille on kerrottu. Eivät hyväksy, ja voi hitto sitä päivittelyn määrää..

Keskiviikkona tulee auto pihaan :) Ja konttikauppiaskin vastailee vielä viesteihin, vaikka onkin jo rahat saanut. Kyl tää tästä positiivisen puolelle kammetaan.

pee
17.11.2013, 20:35
eikun päätä naksaus ylemmäs !

pee
23.11.2013, 23:48
... kuvia odotellaan ;)

Heering80
24.11.2013, 13:22
... kuvia odotellaan ;)

Paineita paineita :)

Tässä oon yksinhuoltajana ollut tämän viikonloppua, ja tuhlannut aikaa halkotöissä. Ei oo ehtinyt autoa pahemmin puunaamaan, mutta on sieltä jotakin jo lentänyt pihalle. Askartelutilat nyt on mitä on.. Parikyt senttii jää auton puolilleen, kun tonne taskuun parkkeeraa. Ja naapuri tykkää, muahhahaa!!

Puskurilaatikot kun poisti, niin alkaa mesen muodot jo hiljalleen löytymään.

Tommonen vikassa kuvassa oleva hytikkavinssi tuli hommattua kaupan yhteydessä. Hiabin maahantuoma, olikohan joku Wise tms.. Painaa vaan niin saatanasti, että yksin en sitä tuolta saa pois. Huono homma, ei pääse imuroimaan alta ;) Neloskuvassa olevasta kompuratankista olisi tarkoitus tulla hydraulinestetankki.

Viisi kpl tommosia savusukelluslaitteistotelineitä irtosi myöskin (peräkärryy vasten). Siis mihin palomiehet on kiinnittänyt kamojaan selkänojan paikalle. Niissä on hieno salpasysteemi, jonka taakse pullojen yläpää on lukittunut. Vapautusvipu alakulmassa. Jos joku tarvitsee, niin nyt ne on vielä saatavilla. En postita :) Ja tommonen kolmimetrinen BOA.. Ei siinä ollut Mersun merkkiä, joten ei se varmaan mikään tärkeä ollut. Auton alta irtosi kun siellä ryömin.

Heering80
24.11.2013, 13:37
Ja vielä kontti Saksassa ennen lastausta. Tommonen harmittava naarmu siinä on kyljessä, mutta ei mene pinnan läpi. Toi katolle menevä häkkyrä on ilmeisesti savupiippu, joten joku lämppäri siinä kai sit on. Rumahan toi on ku fan, mutta se johtuu vaan tosta vihreestä camo-camosta.

sisua45
24.11.2013, 16:32
Mihin meinaan vinssin laittaa, keulaan vai perään?

Jäähdyttimellä on noin 40 cm pitkä tuulitunneli, koska V6 kone on lyhyt, ja V8 ja V10 koneisissa on jäähdytin samassa paikassa. Jos jäähdytintä toisi 30-35 cm taaksepäin, niin vinssi sopisi rungon poikkipalkin taakse, jäähdyttimen eteen? Siellä on kyllä putkia ja johtoja jonkun verran, mutta kai se sinne uppoisi.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9&pictureid=142507

Kuvassa lyhyt hyttinen MB 1619 -81, samanlainen meininki sullakin konehuoneessa.

Heering80
24.11.2013, 16:52
Taakse ajattelin et vois olla helpompi laittaa mut oon mä ihan keulaakin miettinyt. Siis puskurin päälle/eteen. Oishan se tosin hienoa, jos sais sen pois näkyvistä...

Eli ei hajuakaan vielä :)

Nikuzai
24.11.2013, 19:07
Millanens vaihteisto? ajossa oli joskus 1619 ja siinä oli 8 vaihteinen kuudella kepin kohdalla äkkinäiselle vaikea ajettava :cool:

Kone oli mukava lämpimänä käyntiin lähtemään ei startti kulunut pahemmin kun napilla starttia vauhtipyörään vaan kolautti niin jo kävi :)

Heering80
24.11.2013, 20:13
Tässä on kuusi eteen ja pakki. Ja hitaat versiot kaikista myös. Pirun lyhyitä vaihteita kyllä, mut kaippa ne välitykset jossain käytössä on ihan perusteltavissa. Nyt joutuu veivaa aikas paljon turhaa. Kai tohon jonkun skippailukaavion oppii, kun vähän opettelee.

pee
24.11.2013, 21:26
... tommosest tiedä mitään, mutta moGissa 4 + 4 vaihteinen päävaihteisto, ja tyhjänä kadulla pyöriessä kyllä 1 - 4 aika turhia, eli "iso" puoli 5 - 8 on varsinaiset ajovaihteet

... vinssi vois olla tän kokoisessa molempiin suuntiin käytettävissä parhaimmillaan, ja pohtisin katumusvinssiä enssijaisesti, eli helpolla taaksevetäväksi


onks käyttöohjekirja muuten tallella ?

lievä OT: tuon kaltainen kaunistus seisoo Sörnäisten Rantatiellä HelsinGissä jonkinsortin mainosalustana, suunnilleen Nestettä vastapäätä (merenpuolella) parkissa

sisua45
24.11.2013, 21:35
Meillä ajettiin 1619 "heittokeppi" laatikolla ilman kuormaa 3-5-6-7-8 vaihteilla. Pari kertaa lootasta löytyi iso pakki, vaikkei semmoista edes ole. Jäi iso puoli päälle vielä pakillakin. Meni aika kovaa, kun joskus isolla pihalla kokeilin. :D

Sulla varmaan toimii 2-3-4-5-6, ehkä jaksaa puhtaasti 2-4-5-6.

Nikuzai
25.11.2013, 00:24
Meillä ajettiin 1619 "heittokeppi" laatikolla ilman kuormaa 3-5-6-7-8 vaihteilla. Pari kertaa lootasta löytyi iso pakki, vaikkei semmoista edes ole. Jäi iso puoli päälle vielä pakillakin. Meni aika kovaa, kun joskus isolla pihalla kokeilin. :D



Hauskinta oli "hakata" 1-4 ja jos sopivasti onnistui niin 5 sai vielä pesään hyvin nopealla tahdilla


Ja se pitkä pakki on siellä oikeastikkin ihan haettavissa, kokeileppa pitkä, pitkä ja suoraan pakille niin pitäisi olla pitkä pakki
se on kaiketi et pääsee pehmeistä yli vauhdilla :eek:


En tiedä, mutta onko mersun kutosessa tapana ravistella pakoputki pakosarjoista irti?

Onkohan kukaan nähnyt sellaista punaista siirtolava mersua 7 vuotta sitten mikä piti helvetillistä meteliä, oli nimittäin minä mahdollisesti :D :)

sisua45
25.11.2013, 00:41
Ja se pitkä pakki on siellä oikeastikkin ihan haettavissa, kokeileppa pitkä, pitkä ja suoraan pakille niin pitäisi olla pitkä pakki
se on kaiketi et pääsee pehmeistä yli vauhdilla :eek:


En tiedä, mutta onko mersun kutosessa tapana ravistella pakoputki pakosarjoista irti?

Kun isolta puolelta, vaikka viitoselta, meni pakille, niin 99.5% tapauksissa loota meni pienelle puolelle. En tiedä oliko se vika vai ominaisuus.

Kaikki tuo myyränpelotin V6 ravistelee rikki. :D Pakoputket, kompuran ilmaputkien telineet, jne. Pakoputken korjasin varmaan viis kertaa, kun loppuosa mätäni ja alkuosa murtui. Äänenvaimentimeen teetin uuden kuoren 1.25mm pellistä. Sisuskalut olivat kuin uudet. Tuli muuten koko pienen metalliverstaan väki pihalle kuuntelemaan, kun ajoin suorilla putkilla kotiin. :) Tuntui kierrosherkemmältä?

dirtydog
25.11.2013, 06:50
upee aihio

Nikuzai
25.11.2013, 07:50
Kun isolta puolelta, vaikka viitoselta, meni pakille, niin 99.5% tapauksissa loota meni pienelle puolelle. En tiedä oliko se vika vai ominaisuus.

Kaikki tuo myyränpelotin V6 ravistelee rikki. :D Pakoputket, kompuran ilmaputkien telineet, jne. Pakoputken korjasin varmaan viis kertaa, kun loppuosa mätäni ja alkuosa murtui. Äänenvaimentimeen teetin uuden kuoren 1.25mm pellistä. Sisuskalut olivat kuin uudet. Tuli muuten koko pienen metalliverstaan väki pihalle kuuntelemaan, kun ajoin suorilla putkilla kotiin. :) Tuntui kierrosherkemmältä?


Se kuuluukin vaihtaa pienelle jos vitoselta/pitkältä puolelta siirretään, siksi se pitää "käskeä" päälle

Putkilla on parempi kuin pelkillä pakosarjoilla, voima ei kasvanut, mutta meteli sitäkin enemmän

Ajattelin silloin et jos ei olisi myyntiin mennyt olisin ite tehnyt putken ja pultannut sen laatikkoon kiinni et koko putkisto olisi heilunut koneen kanssa köntässä eikä omaan tahtiin kumeilla rungossa

Heering80
26.11.2013, 16:35
Nyt on puskurista turhat raudat irroitettu. Täytyy kyllä myöntää, että aikaa irroittamiseen tuhrautui niin paljon, ettei tässä itseään kovin näppäräksi voi tuntea. Mutta ainakin ymmärrän nyt myyjän haluttomuuden tehdä hommaa puolestani. "Tunnissa tuon irroittaa, jos vähänkään osaa" ja multa meni kuutisen tuntia :) Muutama pultti oli koteloitu niin näppärästi, että rälläkkä oli ainoa vaihtoehto niiden avaamiseen..

Nyt on auto hyvän näköinen, kuvaa tulee, kun saan puskurin takaisin paikoilleen.

Heering80
27.11.2013, 14:12
Koska on hieman hankalaa pävittää tätä projektia moneen paikkaan, ja muiltakin foorumeilta voi saada hyviä matkailuautovinkkejä, niin ajateltiin pukea projekti blogin muotoon, johon päivitykset sitten keskittyisi. Sitä kautta saapi varmasti myös tuttuja maailmalta, joihin voi sitten törmäillä kun jos auto joskus valmistuu.

Varmasti tänne offipalstan puolellekin kirjoittelen vielä yhtä "aktiivisesti" kuin tuonne blogiin, mutta jos kiinnostaa, niin sitä voi lukea tässä rinnalla. Voi olla eri juttuja nähtävillä siellä.

Tervetuloa seurailemaan http://adventuretruck.blogspot.fi/

Ja kuten luvattu, päivitys tulee olemaan hidasta.

Heering80
02.12.2013, 16:57
Nonni, pulmailen hieman puskurin kanssa.. Vaikuttais siltä, että jostain syystä puskurin osat oli asennettu palokunnan pumppupuskurin keulille väärin päin. Netistä kun katsoo mallikuvia, niin puskuri on kaikissa niin, että kiinnityspultit ja puskurissa oleva aukko on lähempänä yläreunaa kuin alareunaa. Siis just toisin päin kun pumppupuskurissa oli.

Muutenhan tämä ei olisi ongelma, mutta kun umpion lasikuviot ei ole symmetriset, niin nehän sitten kääntyy väärin päin, jos vain käännän puskurin ympäri. Varmaan se sotkee valokuviota jos tommosen asentaa väärin päin. Tekisi mieli vaihtaa umpiot päikseen puskurin päiden välillä, mutta tämmönen perfektionisti jäi ihmettelemään semmoista, kun umpioiden takaosat ei ole nekään symmetriset. Muotoilu viittaisi siihen, että kun vaihdan ne päittäin, niin olisivat niinkuin suunniteltu tehtaalla. Mutta ovat perkeleet vissiin hitsattu puskureihin kiinni (tai ainakin niin ruosteessa ettei irtoa).

Ekassa kuvassa siis johtojen läpivienti, joka hörppää vettä jos asennan taustat "väärin päin". Samassa kuvassa näkyy huonosti kuminen tulppa, jonka uskoisin olevan veden poistolle, mutta se jää yläreunaan jos asennan taustat noin kun ne nyt tossa on.

Teen tässä varmasti kärpäsestä härkäsen, mutta jos joku voisi sanoa mielipiteensä pitäisikö minun hakea isompi leka umpion taustan irroittamiseksi, vai katkaista johdot ja liittää ne umpiolasien vaihdon jälkeen uusiksi (ja jättää umpiontaustat väärin päin)? Kyl mää niin maa kauhiast ihmettelen, miten noi taustat on saatu laitettua oikeinpäin väärinpäin olevaan puskuriin?!?! Ehkä ne ei oo hitsattu kii. Otanpa neuvoa antavan viskihuikan.

Ai niin, kontti on tullut. Kuvia blogissa: http://adventuretruck.blogspot.fi/

sisua45
02.12.2013, 17:27
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9&pictureid=143398

Olisko tästä ohjekirjan skannauksesta hyötyä? Itse en enää muista, mihin suuntaan pohjista johdot lähtivät. Toiselle puolelle vaihdoin H4:n varmaan viisi kertaa, en tiedä mikä sen päälle kävi. :rolleyes:

Joo, niinpäin se puskuri oli meilläkin. Kun ovat tehneet sun paloautoon tuon "mattolaiturin", niin ovat kääntäneet puskurin palaset väärinpäin.

Heering80
02.12.2013, 18:06
Kiitos oli tosta sen verran ainakin hyötyä, että hiffasin ettei mun tartte katkoa lankoja vaan ottaa vaa lamput irti vaihdon ajaksi..

Voipi olla ettei tolla taustan muodolla ja sen asennolla ole sitten mitään varsinaista merkitystä. Tossa kuvassa noi johdot tulee suunnilleen siitä, mistä mun ekassa kuvassa on vedetty musta lisäjohto. Menkööt noin päin kun on.

sisua45
02.12.2013, 18:30
Huomasin nyt vasta sun kuvasta...

Sullahan on noissa puskureissa vielä ajovalojen pyyhkijän moottorit paikoillaan. Ne tulee alapuolelle, ja pissapojan suutin yläpuolelle. Eli tarttis olla niinpäin, kuin ajattelit.

Heering80
02.12.2013, 18:39
Mutta mutta.. Nehän ei ole kiinni umpion taustassa, vaan puskurissa. Siinä mielessä toi puskuri olisi väärinpäin silloin kun keskipalan aukko on ylhäällä. Voikohan noi moottorin ja pissapojan paikan vaihtaa päittäin?

Täs on kyllä kaikki niin päin vittua kuin mahdollista.

sisua45
02.12.2013, 20:19
Mutta mutta.. Nehän ei ole kiinni umpion taustassa, vaan puskurissa. Siinä mielessä toi puskuri olisi väärinpäin silloin kun keskipalan aukko on ylhäällä. Voikohan noi moottorin ja pissapojan paikan vaihtaa päittäin?

Tuosta en ole tietoinen, sopivatko päittäin.

Onko sulla puskurin pääty osissa pieni "astinlauta", tai sen kiinnitysniittien reikiä jäljellä? Se sijaitsee lampusta sisällepäin, ja tietysti puskurin päällä. Siitä vaan tietäisi, kuinkapäin se oikeasti on ollut.

Puskurin päädyt eivät sovi keskikohtaan kuin yhdellä tavalla? Kiinnityspultit ovat epäkeskeisesti joo, mutta ajattelin olisko siellä useampi kuin 2 kpl kiinnitysreikiä.

Täs on kyllä kaikki niin päin vittua kuin mahdollista.

Tuo on hyvän projektin merkki. :D

Heering80
02.12.2013, 21:27
Kävin vielä tarkistamassa, ja kyllä ne päätykappaleet sopii vain toiseen päähän keskiosaa. *** Joo tiedän olisi pitänyt tarkistaa paremmin!! *** Reikiä oli useampia, mutta ei ne kohilleen osunut toisinpäin. Sitten tuossa spekuloidussa yläreunassa on joitain kiinnitysreikiä, alhaalla ei ole. Joten puskuripalojen järjestys ja asento voitaneen lyödä lukkoon. Tosin pyyhkijät on sitten ylempänä ku pissapoika (en nyt pimeässä ja kylmässä viitsiny katsoa saisiko niitten paikkaa vaihdettua).

vmt
02.12.2013, 22:24
Ja sitten kun käyt vähän maastossa kokeilemassa ja ajat puskurin solmuun, niin voitkin tehdä siihen uuden, mieleisen ja kestävämmän. :) Joten eipä siitä alkuperäisestä kannata paljon stressata.

Heering80
03.12.2013, 13:27
Aloitin aamun jakkaran modaamisella. Laitoin tommosta makuualustaa lämpösuojaksi.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/140839897/jakkara.jpg

Johan alkoi ajatus luistaa puskurin kanssa, kun ei ollut munat enää jäässä.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/140839897/pvalmis.jpg

Täytyy kyllä myöntää, että olin aika saamaton ja tyhmä eilen. Ratkaisu kaikkeen oli se, että käänsin ainoastaan keskipalan ympäri, ja sit kaikki oli hienosti. Tarkistin siis palat huonosti (syytän viskinaukkua). Reunapaloista oli rälläköity paloja pois, ja niiden mukana lähti sitten ne toiset pultinreijät, joiden puute sai ajattelemaan että päädyt voi olla tietyin päin keskipalassa.

"Viisauden alku on tosiasioiden tunnustaminen"

Kiitos kuitenkin sparrauksesta :)

sisua45
03.12.2013, 14:24
Tuleehan se sieltä, kun vähän (munille) potkii. :D

Onko maskin lukko rikki, vai eikö palokunnassa ole luotettu sen kiinnipito voimaan? On vaan ensimmäinen mersu, missä olen nähnyt kummilenksut maskissa.

Löysitkö linkun mistä saa maskin päällä olevan pikkuluukun auki? Se on vähän piilossa.

Oletko vielä ajatellut tulee väritystä? Musta väri toimii aina mersujen maskissa, puskurissa ja lokasuojissa, oli sitten minkä värinen muu auto tahansa. Ja kun vanteet vetää mustalla tai hopealla, niin taas paloauto-lookkia häipyy pois.

Ja sitten kun käyt vähän maastossa kokeilemassa ja ajat puskurin solmuun, niin voitkin tehdä siihen uuden, mieleisen ja kestävämmän. :) Joten eipä siitä alkuperäisestä kannata paljon stressata.

Täälläpäin oli yks 8x4 betoniauto-mersu, missä oli aina puskuri solmussa, ja valot näytti mihin sattui. Kuskit ajeli kuorma päällä rakennus työmailla melkein mistä vaan yli, ei oikein pysynyt puskin oikosena... :rolleyes:

Jäähdyttimen alareuna on muistaakseni vähän arassa paikassa, ja ilmanputsarin alareuna kans?

Heering80
03.12.2013, 15:07
Kyllä se konepelti kiinni pysyy ilmankin kumeja, mutta noi yläkulmat jää vähän ulos ja alkaa väpättämään. Johtuu varmaan siitä kun luukun reunan välistä menee johdot noille lisävaloille.. Ja juu pikkuluuku on saatu auki. Nyt juuri en kyllä muista mitä siellä oli.

Ajattelin väriksi jotain khakia tai sitten tämmöistä KLIK (http://www.allrad-lkw-gemeinschaft.de/phpBB3/viewtopic.php?f=33&t=34659).

Heering80
03.12.2013, 16:44
Miten mun kannattais peittää noita läpivientejä, joita jää vaikkapa kattoon kun poistaa vilkut yms turhakkeet.. Täytys olla siisti ja vesitiivis metodi. Katon takaosassa on tommonen metallilärpäke pultattuna muutamalla ruuvilla kiinni. Jos jokaiseen töppää kumitulpan, ni johan on hölmön näköinen.

pee
03.12.2013, 17:44
Miten mun kannattais peittää noita läpivientejä, joita jää vaikkapa kattoon kun poistaa vilkut yms turhakkeet.. Täytys olla siisti ja vesitiivis metodi. Katon takaosassa on tommonen metallilärpäke pultattuna muutamalla ruuvilla kiinni. Jos jokaiseen töppää kumitulpan, ni johan on hölmön näköinen.




... oonpa omaan moGGiin ajatellu samanmoisen onGelman ratkaisuks toista kattopeltiä, ja todennäköisesti pienellä korotuksella

korotuksen alle saa mukavasti tekniikkaa jemmaan, ja tuplapellillä kaupan päälle hiukan aurinGon paahteen suojaa wanhojen safarilantikoiden tapaan halutessaan

Vitura
03.12.2013, 20:16
Tuleehan se sieltä, kun vähän (munille) potkii. :D

Onko maskin lukko rikki, vai eikö palokunnassa ole luotettu sen kiinnipito voimaan? On vaan ensimmäinen mersu, missä olen nähnyt kummilenksut maskissa.

Löysitkö linkun mistä saa maskin päällä olevan pikkuluukun auki? Se on vähän piilossa.

Oletko vielä ajatellut tulee väritystä? Musta väri toimii aina mersujen maskissa, puskurissa ja lokasuojissa, oli sitten minkä värinen muu auto tahansa. Ja kun vanteet vetää mustalla tai hopealla, niin taas paloauto-lookkia häipyy pois.


Täälläpäin oli yks 8x4 betoniauto-mersu, missä oli aina puskuri solmussa, ja valot näytti mihin sattui. Kuskit ajeli kuorma päällä rakennus työmailla melkein mistä vaan yli, ei oikein pysynyt puskin oikosena... :rolleyes:

Jäähdyttimen alareuna on muistaakseni vähän arassa paikassa, ja ilmanputsarin alareuna kans?

Palokunnassa vaan tykätään kumilenksuista, sormilukkohihnoista yms. Vittumoisista tavoista kiinnittää tavaroita ;) terv.sivutoiminen palomies=)
Mut projekti vaikuttaa mielenkiintoselta ja on seurannassa, tsemppiä rakentamiseen!

Heering80
05.12.2013, 19:14
Tämän päivää olen poistellut johtoja tuolta ohjaamon katon yläreunasta. Sinne on ollut kiinnitettynä palokunnan radiovehkeitä, radioo, sisävaloo, kaiutinta, hälyytysvilkkuja, antenneja, äärivaloja, muuntajia jne.. Pari johtonippua vaikutti sen verran erikoisilta, etten tohtinut niitä ihan suoralta kädeltä poistaa. Voisiko arvon raadi katsoa josko tunnistaisi seuraavista kuvista mihin johtoja olisi mahdollisesti käytetty? Voinko napsasta ne pois?

Tässä kuvassa oleva johto meni tuohon pyöreeseen "hälärinpoistajaan". Mikähän tuo olisi?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/140839897/johtoja/halari.jpg

Näistä ei sit ole mitään hajua. Alimman kuvan liittimet on pirun pitkien kaapelien päässä, ja johdot on kerännyt maalia jossain välissä. Eli epäilen et ne ollut autossa jo paloautoksi maalatessa..

https://dl.dropboxusercontent.com/u/140839897/johtoja/johto1.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/140839897/johtoja/johto2.jpg

Jos ei heti vaikuta tutuilta, niin sitten yritän seurata noita huomenna sulakeboxille.

Nämä lähti jo pois.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/140839897/johtoja/roskat.jpg

sisua45
05.12.2013, 21:44
Tuolla ylhäällä on pirusti johtoja tehtaan jäljiltä jo. Siellä on muistaakseni ylikierroksista varoittava summerikin, meillä se ei vaan toiminut. Tuo on ollut tehtaan jäljiltä oranssi? Meidänkin oli. :)

MB 1222 DRD4-7R

Lukeeko noin rekisteriotteessa? Malli numeron perässä kuuluisi olla "A" eli allrad, jokapyöräveto. Jos on tehdaspaloauto, niin silloin olis vielä kirjain F lisäksi.

Minkä ikäinen (1981-88?) peli tämä on, ja mikä on sen rakennemalli (baumuster)? Se lukee repsikan astinlaudan yläpuolella olevassa tyyppikilvessä. Se on tyyliin 615.064.

Meille on jäänyt jonkun verran MB materiaalia, suomenkielisiä korjaamokäsikirjan sivuja ja päällirakenteiden asennusohjeita yms. Mutta ei kaikkiin malleihin. Jos löytyy sun malliin sopivia, niin voisin skannata ja pistää tulemaan.

Heering80
05.12.2013, 22:15
Toi DRD4-7R on meidän projektille antama nimi. Luin joskus national geographicista semmosesta geenimuunnoksesta, joka aiheuttaa ihmisille jonkinlaista levottomuutta ja menohaluja. Altistaa seikkailulle. Se on aika yleinen, ja sitä kutsuttiin tolla nimellä. Seikkailugeeni siis. TÄÄLTÄ (http://ngm.nationalgeographic.com/2013/01/125-restless-genes/dobbs-text) voi lukea lisää jos kiinnostaa.

Tyyppikilven mukaan tää on siis 1222 A. Oisko toi baumuster siis ton VIN:n alkupätkä? Lähetin ton VIN-numeron yhdelle kaverille, joka touhuaa tommosten adventure kuorma-autojen kanssa, ja se sanoi saavansa sillä tietoja auton historiasta. Raporttia odottelen. Todennäköisesti se vaan teettää avaimen ja tulee pöllii auton pihasta ;)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/140839897/kilpi.jpg

Mulla on omistajan käsikirja suomeksi, mutta se on aika supea, ja se käsittelee montaa eri mallia samoissa kansissa. Auto on vm. -85.

sisua45
05.12.2013, 22:31
Toinen yleinen seikkailugeeni on ADHD. :D

Juu, siinähän se seisoo, 615.224. Ja tehtaan jäljiltä neliveto, mutta ei paloauto.

Tuo sun auton tyyppikilpi on puolet pienempi, kuin mitä meillä oli. Siinä oli muistaakseni lueteltu moottori ja vaihteisto yms.

Käyn veljen verstaalla joku päivä, ja haen korjaamokansiot pois. Ei se niitä tartte, kun sillä ei oo enää sitä mersuakaan. :) Katson löytyykö siitä sulle mitään viisautta. Moni meidän teos on kyllä vanhempiin malleihin, noin 1975-1981.

Heering80
05.12.2013, 23:40
Sain saku-foorumeilta kuulla, että toi ekassa kuvassa oleva mustareunanen "nappi" on jäähdytysnesteen ylikuumenemissireeni. Toinen kaveri väitti sen kertovan äänimerkillä pakin kytkeytymisestä. Tiedä häntä.. Hyviä veikkauksia molemmat.

Mut mitä oon katellu, niin mersun omat johdot taitaa olla värjätty tolleen raidallisiksi tai muuten kuvioiduiksi, ja palomiesten laittamat on sitten jotain yksiväristä. Toistaiseksi oon tainnu poistaa vaan yksivärisiä. Saa nähdä mitä tästäkin tulee. Viimeksi kun poistin Patrollista lisävaloja, niin katos muutkin siinä samassa rytäkässä. Sähkö on kyl vaikeeta.

pee
06.12.2013, 08:08
nuo kolme liitintä muutama kuva ylempänä vaikuttavat stuttGartin sukuisilta, mersuissa kun tuppaa olemaan maadoitukset ruskeilla johdoilla, ja noista ne näyttäs löytyvän ...

Heering80
06.12.2013, 11:51
Kun tuolla on radiolle jännitteenmuunnin 24 -> 12 V, niin voinko olettaa et se on paskana kun kytkin 24 V napaan jossa luki +24 v ja maadotin GND-navan, ja kun pistin virrat päälle, niin sulake poksahti. Noiden kahden navan lisäksi laitteessa on vielä tietysti kolmas +12 V-napa, mutta siinä ei ollut mitään kiinni.

Sitten olen löytänyt pari jännitteenalenninta, joissa on sekä + että - 24 V ja samaten + ja - 12 V. Maadotanko noi molemmat miinukset samaan pisteeseen, ja käytän muuten samoin kun tuota ekaa laitetta?

temmi_hoo
06.12.2013, 12:03
Kun tuolla on radiolle jännitteenmuunnin 24 -> 12 V, niin voinko olettaa et se on paskana kun kytkin 24 V napaan jossa luki +24 v ja maadotin GND-navan, ja kun pistin virrat päälle, niin sulake poksahti. Noiden kahden navan lisäksi laitteessa on vielä tietysti kolmas +12 V-napa, mutta siinä ei ollut mitään kiinni.

Sitten olen löytänyt pari jännitteenalenninta, joissa on sekä + että - 24 V ja samaten + ja - 12 V. Maadotanko noi molemmat miinukset samaan pisteeseen, ja käytän muuten samoin kun tuota ekaa laitetta?


Radion jännitemuunnin kuulostaa rikkinäiseltä. Jos siinä on vain nämä kolme napaa, ei sitä muillakaan tavoilla voi kytkeä. Voi olla, että laite toimii väärin täysin ilman kuormaa, joten sitä ehkä voisi testata jollain pienellä kuormalla, kuten vaikkapa jollain muutaman watin 12V hehkulampulla.

Muiden jännitemuunninten merkintätapa on ärsyttävämpi, mutta ne luultavasti kytketään kuten olet sen ajatellutkin. Kannattaa toki testata ensin ilman kuormaa ja sitten sopivan hehkulamppukuorman kanssa.

Jos sulta löytyy tai kaverilta helpon käyntimatkan päässä löytyy oskilloskooppi, olis niillä ihan kiva vilkasta jännitemuunninten antaman 12V jännitteen aaltomuotoa, että onko siinä jotain häiriötä poistettavana. Häiriöitä voi poistaa rinnan kytketyn kondensaattorin ja sarjaan kytketyn ferriittisydänkuristimen avulla.

Heering80
06.12.2013, 12:17
Jos sulta löytyy tai kaverilta helpon käyntimatkan päässä löytyy oskilloskooppi, olis niillä ihan kiva vilkasta jännitemuunninten antaman 12V jännitteen aaltomuotoa, että onko siinä jotain häiriötä poistettavana. Häiriöitä voi poistaa rinnan kytketyn kondensaattorin ja sarjaan kytketyn ferriittisydänkuristimen avulla.

Mun kaveripiiri on kyllä näissä asioissa täysin epäkelpoa seuraa. Ei niiltä löydy mitään kiinnostavaa elektroniikkaa. Enkä kyllä osais yleismittaria hienompaa laitetta käyttääkään (enkä oikeestaan juuri sitäkään).

Mittailin noista muista alentimista vastusta +24:n ja maan väliltä, ja musta tuntuu, ettei sen pitäis juuri mittaria väräyttää. Mutta kyllä, se jotenkin reagoi. En tiiä uskallanko laittaa niitä kiinni mihkään. Toisaalta sulakkeet ei paljoa maksa, kuhan niitä pyhänä jostain löytäis.

Minkälainen laturi mun kantsis tohon autoon hommata. Siis pihassa seisottamisen ajaksi. Onko ne ctekit hyviä?

Nikuzai
06.12.2013, 12:32
Mersun orginaalit radion ja LA;n-johdot ja kaiuttimien johdot? voisko noi olla mitkä tulee kattopaneelin taakse?


Käsittääkseni ne 24-> 12 muuntajat kytketään niin että akusta tulee molemmat 24v johdot ja kohteelle menee molemmat 12v johdot
Mut se kolminapainen voisko olla et ei kuulu maadoittaa kuin rungostaan se 24v asennossa?

Heering80
06.12.2013, 12:46
Ei huono veikkaus. LA-puhelimen olin kokonaan unohtanut.

Uskaltaakohan Biltemasta ostaa tämmöistä: "Fiksu laturi" (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Fiksu-laturi-1224-V-25-A125-A-37736/)
Vai pitääkö suosiolla ottaa tämä: CTek MXT 4 (http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/MXT%204.0)

Viitisen kymppiä siinä säästäis. Periaate on ollut, että mitään alasinta monimutkaisempaa en Biltemasta osta, mutta voishan sitä tapojaan muuttaa, jos jollain ois hyviä kokemuksia tosta.

Heering80
07.12.2013, 12:08
Näistä jännitteenalentimista vielä.. Voiko nää laitteet edes olla tarkoitettu samaan käyttöön? Ihan samat liitännät molemmissa, mutta toisessa noin sata komponenttia sisällä ja toisessa pari hassua. Vai onko niin, että tosta vasemmanpuoleisesta menee läpi puolikas ampeeri, ja toisesta sitten vähän enemmän?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/140839897/muuntajat.jpg

Nikuzai
07.12.2013, 17:40
On niissä varmasti jotain muutakin eroa kuin vm.1980 ja vm.1990


Ite pyöritellyt käsissä noita pudottimia ja samoilla lukemilla oli eripainoisia laitteita ja sit sellanen mistä oli reilusti amp. niin se oli jo raskas

temmi_hoo
08.12.2013, 13:42
Näistä jännitteenalentimista vielä.. Voiko nää laitteet edes olla tarkoitettu samaan käyttöön? Ihan samat liitännät molemmissa, mutta toisessa noin sata komponenttia sisällä ja toisessa pari hassua. Vai onko niin, että tosta vasemmanpuoleisesta menee läpi puolikas ampeeri, ja toisesta sitten vähän enemmän?


Toi vasemmanpuoleinen käyttää jäähdytysripaan kiinnitettyä transistoria käytännössä säädettävänä hukkalämmitysvastuksena, jolloin siis härveli lämmittää samalla teholla kun mitä sen perään kytketty laite kuluttaa sähköä toimiakseen.

Oikeenpuolinen on pikkusen hienompi hakkurimalli, joka lämmittää ainakin vähän vähemmän. Uudemmat hakkurimallit sitten toimii korkeammilla taajuuksilla, jolloin komponentit on huomattavasti pienempiä. Normaalisti tämmösen hakkurihärvelin hyötysuhde on 90% tai parempi, eli virtalähde lämmittää about kymmenesosateholla siitä kulutuslaitteen ottotehosta.

pee
08.05.2014, 19:59
mitäs tälle kuuluu ??

J0hannes
09.05.2014, 01:20
Tuonne blogiin (http://adventuretruck.blogspot.fi/) on ilmestynyt jotain uutta, eikös topicin aloittaja sinne sanonut päivittävänsä projektia ensisijaisesti?