View Full Version : Tyhjältä pöydältä suunnittelemaan expedition autoa
Eli, otsikko sen jo aika tarkasti kertookin. Tarkoitus olisi hankkia/varustella auto pidempää reissua varten. Reitti kulkee Venäjän läpi Mongoliaan ja sieltä kazakstanin, Uzbekistanin, Turkmenistanin ja Iranin läpi kohti Armeniaa ja Georgiaa ja sieltä taas Venäjän läpi kotiin. Aikaa reissuun käytetään noin 3-5kk ja tarkoitus pysytellä kohtuullisen omavaraisena. Alla muutama vaatimus mitä edellisen pitkän reissun perusteella tuli huomattua tarpeellisiksi:
-Ilmastointi
-Kantava alusta
-Sopiva rengastus maastoon ja maantielle
-Etenemisnopeutta pitää pystyä pitämään asfaltilla 120km/h
-Riittävät tilat kahden hengen matkustamiseen tarvittaville varusteille ja elintarvikkeille/vedelle.
-Hyvä huollettavuus
Oletusarvona reissulla on pysytellä tieurilla, mutta mahdollisimman vähän kestopäällysteellä. Hankinnassa on myös kattoteltta, mikä saa hoitaa majoituksen virkaa. Mahdollisesti ja todennäköisesti joudutaan ylittämään joitain jokia tai isompia vesiesteitä. Ja tietkin tuolla kun voivat olla ihan mitä vaan.
Eli, nyt voi vapaasti ideoida perusteluineen mistä lähdetään tekemään seuraavaan seikkailuun kulkinetta. Kokonaisbudjetti autolle varusteluineen on noin 15-20k€.
No Hdj:) , perustellaan nyt sillä että alusta noissa toimii hienosti venäjän kuoppasilla teillä ,turha yrittää lj:llä perässä pysyä (kokemusta on). Koneessa voimaa ja tilatkin hyvät. Ilmastointihan noissa taitaapi olla ja varmasti voi pitää ihan reipasta matkavauhtia.
No Hdj:) , perustellaan nyt sillä että alusta noissa toimii hienosti venäjän kuoppasilla teillä ,turha yrittää lj:llä perässä pysyä (kokemusta on). Koneessa voimaa ja tilatkin hyvät. Ilmastointihan noissa taitaapi olla ja varmasti voi pitää ihan reipasta matkavauhtia.
Ei ole kaikissa ilmastointia. Ja jos vähänkään isommilla renkailla aikoo pitää yli 100km/h matkavauhtia, kannattaa varata peräkärryllinen jerrykannuja mukaan. Aloittajalle lienee kuitenkin selvää, että joissakin asioissa pitää tehdä kompromissi. Niin ja samaa mieltä ollaan, että HDJ on hyvä aihio :cool:
Aloittajalle lienee kuitenkin selvää, että joissakin asioissa pitää tehdä kompromissi.
Jep, kaikkea ei voi valitettavasti saada. Ja kuten jo mainitsin on oletusarvona pysyä jonkunlaisilla tieurilla. Mitä se ikinä sitten tarkoittaakaan. Rengaskoko lienee 32-33" ja alustaan riittänee maltillinen parin tuuman korotus. Näillä pärjäsi hyvin viime reissulla.
http://g.a.d-cd.net/d840618s-960.jpg
Kaikkien expedition autojen äiti ja isä on kuulkaas tässä.
- Ilmastointi löytyy keulasta, kun avaa luukun nokasta. Sisään tulee joko kylmää tai kuumaa ilmaa, riippuu säästä.
- Edessä ja takana on toistakymmentä lehteä pakassa, kyllä kantaa kuormaa.
- Vakiorenkailla menee kohtalaisesti, kapea 33" sopii alle myös. Vähän leikellen mikä vaan.
- Nopeutta ei rajoita kuin pari muuttujaa, ja kuoleman pelko.
- Tilaa riittää vaikka koko Kirgiisi-kylän mummoille.
- Paras mahdollinen huollettavuus tuolla reitillä.
Ja jos pöntöllä teet tuommoisen reissun, niin tarjoan kyllä kaljan.
Näillä pärjäsi hyvin viime reissulla.
Onkos tästä sinun edellisestä reissusta netissä minkäänmoista matkakertomusta ihmeteltäväksi?
Kuulostaa hauskalta :)
http://g.a.d-cd.net/d840618s-960.jpg
Kaikkien expedition autojen äiti ja isä on kuulkaas tässä.
- Ilmastointi löytyy keulasta, kun avaa luukun nokasta. Sisään tulee joko kylmää tai kuumaa ilmaa, riippuu säästä.
- Edessä ja takana on toistakymmentä lehteä pakassa, kyllä kantaa kuormaa.
- Vakiorenkailla menee kohtalaisesti, kapea 33" sopii alle myös. Vähän leikellen mikä vaan.
- Nopeutta ei rajoita kuin pari muuttujaa, ja kuoleman pelko.
- Tilaa riittää vaikka koko Kirgiisi-kylän mummoille.
- Paras mahdollinen huollettavuus tuolla reitillä.
Ja jos pöntöllä teet tuommoisen reissun, niin tarjoan kyllä kaljan.
Toi vaikuttaa samalta, millä edellinen reissu tehtiin... Mutta silloin oli alla kierrejouset. :D Eli Defender 110 oli tuolloin kulkine. Muutoin kuvaus täsmää täysin.
Alla pari linkkiä edelliseen reissuun. Ja jotain saattaa olla myös tulevassa 4x4 maailma lehdessä.
https://www.facebook.com/ProjectCaucasianChallenge2013
http://www.flickr.com/photos/tuomasp/sets/72157634962737502/
Heh, kunnon reissuauton ominaisuuden ovat kansainvälisiä. :D
Oliko se teidän porukka, jolta hajosi moottori mongoliassa? Tai jossain siellä suunnilla.
Ei meiltä hajonnut reissussa muuta kuin pakoputken kannake... =) joten sen puolesta oli hyvä reissu. Ei tuolla reissulla menty sinne saakka, pyörittiin Mustanmeren etelä puolella ja Kaukaasiassa.
eikai nuihin vaatimuksiin ja hintaluokkaan mahdu kestäviä kierrejousialustaisia, oikeasti 4 - vetoisia aihioita kuin Ameriikan tai Saksan suunnasta uitetuista, jos nyt yhtään oon perillä mieltymyksistäsi ? Turha kai ehdotella perusteellista moottori / ruosteremppaa heti alkajaisiks "ihan vaan varmuuden vuoks" ...
Eli, kumpi vaan, kunhan nokalla hyrskyttää Saksalainen Diesel ;)
eikö jo tollaiseen aihioon mene noin 10ke? eikä ees piisaa? ja siihen täys huolto, niin japsiin menee jo aika iso osa varustelubudjetista pelkkiin lakereihin yms varmuutenvuoksi vauhettaviin osiin.. sinänsä brittipiiras puoltaisi paikkaansa? miten jos briteistä, joku postimalli? saisko halvalla aihion
kattoteltta helpottas leiriintymistä reilusti..
itelle oon haaveillut discoa reissuautoksi... ei oo kyllä ikään sellaista ollut että kokemuksia ei ole...
vinssi eteen, renkaat. lisä pa säiliö. helmaputket ja kunnon puskurit, lisää valoa, ja mielellään kahdennetut sähköt, mieto korotus ja jämäkät iskarit
moggirange
05.11.2013, 21:04
Eikös defe ollut hyvä?
slipoveri
05.11.2013, 21:18
http://www.leboncoin.fr/caravaning/490342072.htm?ca=1_s
http://g.a.d-cd.net/d840618s-960.jpg
Kaikkien expedition autojen äiti ja isä on kuulkaas tässä.
- Ilmastointi löytyy keulasta, kun avaa luukun nokasta. Sisään tulee joko kylmää tai kuumaa ilmaa, riippuu säästä.
- Edessä ja takana on toistakymmentä lehteä pakassa, kyllä kantaa kuormaa.
- Vakiorenkailla menee kohtalaisesti, kapea 33" sopii alle myös. Vähän leikellen mikä vaan.
- Nopeutta ei rajoita kuin pari muuttujaa, ja kuoleman pelko.
- Tilaa riittää vaikka koko Kirgiisi-kylän mummoille.
- Paras mahdollinen huollettavuus tuolla reitillä.
Ja jos pöntöllä teet tuommoisen reissun, niin tarjoan kyllä kaljan.
Tää oli kyllä hyvin kiteytetty:D
Oli Defe hyvä, mutta yritän pitää mielen avoimena ja miettiä myös muita vaihtoehtoja. Itse kun sokeutuu aina omiin ajatuksiinsa, niin on hyvä kysyä muidenkin mielipidettä. Tommonen 130 tuuman akselivälillä oleva tuplahyttinen voisi olla melko maukas peli lähteä rakentamaan tulevan reissun kulkinetta. Mutta Suomesta kun ei noita tahdo löytyä ja hinnat on Euroopassakin korkealla.
Eniten korpi remppoja helpottaisi varmaankin tai ainakin ite lähtisin tekemään jonnekkin "tuonne" kuljinta niin, ettei se tartte mitään "erikoisosia" vaan laturinjalka modattaisiin sellaiseksi, että vaikka arolle hylätyn ladan laturi käy soviteholkeilla paikalleen
Napoihin jos olisi mahdollista tekisin vaikka japani jaon ja sit vaikka uaz;in jos venäjälle lähtee
tosin sopivalla spacerilläkin matka jatkuu korjaamolle asti ja sen universal jaonhan ei tartte olla kuin vaikka takana.
Koskaan kun ei tiedä mitä käy, jossain siperiassa ajaa naula laatikkoon vasemmat renkaan hajalle ja 50km lähimmästä kaupungista naulaseen lautaan klo 20.00 ja paikalle notkuu paikallinen sergei uaz;illa vararenkaan kanssa, mutta ilman rengastyökaluja niin olisi mukavaa nakkaa sergein uaz;in kumi alle ja tarjota kaupungin rengaskorjaamolla hömpsyt vodka pullosta ja kaikki olisi tyytyväisiä :)
Joskus luin jutun kun pari suomalaista lähti ajamalla patrollia afrikkaan myymään niin suurin ongelmista oli laturi kun afrikasta ei löytynytkään patukan jalkaan passaavaan 24v laturia
Sit oli pari jousten katkeamista, rengas rikkoja joista muistaakseni pääsivät kun ostivat toyota lukkovanteen joka kylästä kun löytyi 16" kumeja ja sit erikoisin mikä muistaakseni tapahtui oli startin taipaleelle tippuminen :eek:
Itse laittasin jonkun 4x4 jenkki pick-upin. Bensiinihän tuolla on halpaa, polttoainekulut kannattaa kyllä kuitenkin arvioida tarkasti:). Kantavuutta löytyy ja hyvillä iskunvaimentimilla varmastikkin riittävä ajettavuus. Kattoteltalle saa helposti tehtyä alustan. Vahvoja ja yksinkertaisia huoltaa. Ilmastointi löytyy. Automaatti on huono jos ei starttaa. Varalle laturi,startti ni pitäs riittää. Kunnon tupla-akkusysteemi luotettavalla lataussäätimellä ja päävirtakytkimellä. Lisäksi jääkaappi arb tai waeco (tää on tärkein) ja vinssi+ajorampit ja lisävaloja+ötökkärauta, ettei matka katkea hirveen tms. Renkaiksi vaikkapa GY kevlarit maltillisessa koossa. Mitäs meinaatte käyttää navigointiin, tuleeko sat.puhelinta mukaan?
Ja jos mahdollista, niin ulkonäkö mahdollisimman rujoksi, ettei kiinnitä liikaa huomiota.
Siinä muutamia ideoita.
Hessu888
06.11.2013, 11:19
Mites ois ääriolosuhteissa ja sotajoukoissa suosittu 75-sarjanen cruiseri? Hinnat alkaa ~4k€ BJ/PZJ-malleissa ja niihin voi päivittää helposti kutoskoneen HJ:stä tai 80-sarjasista. Ilmastointia noissa ei ole, mutta laittaa vaikka yleismallin ilmatoinnin, jos ei jaksa siirtää sitä jostain purkuhodarista. Hankintahinta koneen vaihdon jälkeenkin on sen verran halpa, että riittää rahaa kunnon varusteisiinkin.
http://2.bp.blogspot.com/-K95cFUtNIag/UP_tDoU-n6I/AAAAAAAAAK0/bzKi3VOOtyc/s1600/kananga055.jpg
Perkeleen kestävää tekniikkaa, ei ylimääräsiä sähköhimmeleitä, kontissa tilaa reilusti ja varaosia luulisi tuohon malliin löytyvän teidän reitiltäkin.
Renkaat ei ainakaan viime reissulla olleet ongelma. Joka kylästä löytyy yksi tai useampia rengasliikkeitä ja paikkaaminen tapahtuu odottaessa. Viime reissu mentiin MT KM2 renkailla siten, että mukana oli yksi vararengas vanteella ja tubeles paikkasarja+kompura. Ei tarvittu vararengasta, eikä paikkasarjaakaan.
Sekin tuli huomattua, että kun auto on tarpeeksi likainen ja nuhjuisen oloinen on ihmisten kiinnostus huomattavasti vähäisempää. Helpottaa monessa paikassa, kuten tullissa... :D "yes yes, camping equipments... "
Harasoo, camping. Itelläkään ei oo ollu renkaitten kanssa ongelmia. Bfg a/t:t. Varalla ollu yksi tais kaksi rengasta, rengasraudat ja kompura. Ja joo kurainen ja räkäinen retkeilyauto ei tusinarosvoja kiinnostaa, lähinnä asianharrastajat innostuvat. Tämmöset reissut on muutenkin suunniteltava ja toteutettava kalustoa säästellen. Esim. Kun jättää panssarit pois, niin ei tule riehuttua pahoissa paikoissa ja samalla rikottua voimansiirtoa jne. Satsaa rauhalliseen ja turvalliseen etenemiseen, niin pääsee kotiakki.
Itse laittasin jonkun 4x4 jenkki pick-upin. Bensiinihän tuolla on halpaa, polttoainekulut kannattaa kyllä kuitenkin arvioida tarkasti
Onhan se bensiini halpaa, mut mongoliassa pitää laskea se ettei sitä välttämättä ole joka asemalla joitten väli voi olla 600km.
Jos jenkki kuluttaa vaikka 12-20L sadalle niin sitä pitää olla aika reilusti mukana vaikka 800Km siirtymälle ja varmuus päälle eli 200L bensaa matkassa tankkeineen taitaa painaa 220Kg ja sit vielä se sijoittelu
dirtysalami
07.11.2013, 20:27
Itse laittasin jonkun 4x4 jenkki pick-upin.
Iranin läpi .... jjjjust, hyvää matkaa.
BJ-40/76
08.11.2013, 19:27
Iranin läpi .... jjjjust, hyvää matkaa.
Joo, ja setä samulin kuvat kylkiin sormi pystyssä!
Vois olla japanilainen auto olla hyvä kompromissi?
Jos tosiaan ottaa varaosiksi startin ja laturi, niin aika varma kapine vois olla joku hdj/hzj 80:nen sähkö ei ole vielä hirveän tärkeässä roolissa (syöttöpumpun magneettiventtiilin voi modata..., toki vain manuaalilaatikkoisissa käyttökelpoinen ILMAN SÄHKÖÄ- ajoihin...)
Hyvässä peruskunnosssa olevan maasturin luulisi selviävän tarkan ennakkohuollon ja asiallisen käytön ansiosta pari öljynvaihtoväliä vieraassa ympäristössä.
Uudemmat diesel koneet voi tuolta reissulta jattaa kotiin. Polttoaineen laatu osassa noita maita on huonompi kuin surkea, joka saa korkeapaine ja pumppusuutin vekottimet potkaisemaan tyhjaa.
lantikka
08.11.2013, 22:15
Miten olis tollainen puolivalmis man doka 4x4 sis minikeittiön, sängyn jääkaapin, lämpöeristetyn kopin ahdetyåun diesel koneen ite oon ajanu sillä jonkun 30tkm , vahingossa tuli moggi ostettua, joten voisin mannista luopua. Jos innostaa soittele tai viesti nolla 4520seitsemän1700
Sami
profiilissa vissiin pari kuvaa rakentelusta?
Joo, ja setä samulin kuvat kylkiin sormi pystyssä!
Vois olla japanilainen auto olla hyvä kompromissi?
Jos tosiaan ottaa varaosiksi startin ja laturi, niin aika varma kapine vois olla joku hdj/hzj 80:nen sähkö ei ole vielä hirveän tärkeässä roolissa (syöttöpumpun magneettiventtiilin voi modata..., toki vain manuaalilaatikkoisissa käyttökelpoinen ILMAN SÄHKÖÄ- ajoihin...)
Hyvässä peruskunnosssa olevan maasturin luulisi selviävän tarkan ennakkohuollon ja asiallisen käytön ansiosta pari öljynvaihtoväliä vieraassa ympäristössä.
No ei kai ne pelkästä ajoneuvon valmistusmaasta vielä sinkoa kaiva esiin! Laittaa vaikka Suomen lipun kylkiin jos pelottaa. Onhan siellä Usa autoja muutenkin, esim. ambulansseina jne.
Varmasti joku Suburban tai Excursion tms. olisi matkamukavimpia vaihtoehtoja, mutta ehkä japseihin tai venakkoihin löytyisi tarpeen vaatiessa varaosia tuolta paremmin?
No ei kai ne pelkästä ajoneuvon valmistusmaasta vielä sinkoa kaiva esiin! Laittaa vaikka Suomen lipun kylkiin jos pelottaa. Onhan siellä Usa autoja muutenkin, esim. ambulansseina jne.
Varmasti joku Suburban tai Excursion tms. olisi matkamukavimpia vaihtoehtoja, mutta ehkä japseihin tai venakkoihin löytyisi tarpeen vaatiessa varaosia tuolta paremmin?
Subbari voi olla jollekkin rikollispomolle matkalla status esine, mutta tusina ruiseri tuskin
Tähänkin pätee maassa maan tavalla, mersu on venäjällä monessa paikassa status auto vieläkin vaikka olisi entinen hampurissa miljoonan kelattu nokileka taksi on se silti mersu
Kuitenkin pitää ottaa huomioon, että matka saattaa mennä "heimoalueille" missä "miliisin" johtaja on se joka eniten maksaa tai jopa edes maksaa "miliisin" palkat (miliisi heittomerkeissä yleisesti lainvalvonnan tarkoituksellistuksena)
Jos suburban/excursio on suomessa kalliimpi kuin ruiseri niin mitä se on venäjällä tai turkmenistanissa
Kazakstanissa on normaalia käytäntöä, että autoradio otetaan yöksi sisälle turvaan ja talot on monissa paikoissa aidattuja
Muista maista en tiedä, mutta kaiketi iranissa heimot juoksentelee ympäriinsä ja mielipide kaiketi voi muuttua yhdessä yössä jopa hyvinkin jyrkäksi infidel vastaiseksi niin jenkkiautolla ei välttämättä ole kaikkein paras valloittaa kyseistä maata ja vielä maalata se muodikkaasti armeija kuosiin :eek:
Missä tahansa pärjää jos on oikein liikkeellä
nykyaikaista tiedon siirtoa ei kannata unohtaa, tönäiset tai olet töykeä jotain mummoa kohtaan kaupungin torilla niin se mummeli saattaa olla matkalla olevan kylänpäällikön tyttären poikaystävän äiti ja kiroaa joka iltaisessa puhelussa pojalleen kuinka paskoja ulkomaalaisia taas turistina, oli ja vielä pramealla jenkillä ajelivat kuin euroopan omistajat niin sepäs onkin sitten mukavaa yrittää apua saada kyseen omaisesta kylästä keskellä ei yhtään mitään armeniassa :rolleyes:
Joskus aikanaan viipurissa käytiin niin omassa porukassa ei ollut mitään ongelmia kun törmäsin virolaiseen mustamäentorin kauppiaaseen ja vaihdoin kuulumiset, kaveri jotain venäjäksi sanoi vieressä seisoneelle kerjäläismummolle ja ei enään koko reissun aikana näkynyt yhtään hihasta nykijää markanpyytäjää saati keltään meistä kadonnut mitään, mutta melkein kaikilta muilta kyseisen reissun bussimatkustajista jotain oli käynyt :D
Subbari voi olla jollekkin rikollispomolle matkalla status esine, mutta tusina ruiseri tuskin
Tähänkin pätee maassa maan tavalla, mersu on venäjällä monessa paikassa status auto vieläkin vaikka olisi entinen hampurissa miljoonan kelattu nokileka taksi on se silti mersu
Kuitenkin pitää ottaa huomioon, että matka saattaa mennä "heimoalueille" missä "miliisin" johtaja on se joka eniten maksaa tai jopa edes maksaa "miliisin" palkat (miliisi heittomerkeissä yleisesti lainvalvonnan tarkoituksellistuksena)
Jos suburban/excursio on suomessa kalliimpi kuin ruiseri niin mitä se on venäjällä tai turkmenistanissa
Kazakstanissa on normaalia käytäntöä, että autoradio otetaan yöksi sisälle turvaan ja talot on monissa paikoissa aidattuja
Muista maista en tiedä, mutta kaiketi iranissa heimot juoksentelee ympäriinsä ja mielipide kaiketi voi muuttua yhdessä yössä jopa hyvinkin jyrkäksi infidel vastaiseksi niin jenkkiautolla ei välttämättä ole kaikkein paras valloittaa kyseistä maata ja vielä maalata se muodikkaasti armeija kuosiin :eek:
Missä tahansa pärjää jos on oikein liikkeellä
nykyaikaista tiedon siirtoa ei kannata unohtaa, tönäiset tai olet töykeä jotain mummoa kohtaan kaupungin torilla niin se mummeli saattaa olla matkalla olevan kylänpäällikön tyttären poikaystävän äiti ja kiroaa joka iltaisessa puhelussa pojalleen kuinka paskoja ulkomaalaisia taas turistina, oli ja vielä pramealla jenkillä ajelivat kuin euroopan omistajat niin sepäs onkin sitten mukavaa yrittää apua saada kyseen omaisesta kylästä keskellä ei yhtään mitään armeniassa :rolleyes:
Joskus aikanaan viipurissa käytiin niin omassa porukassa ei ollut mitään ongelmia kun törmäsin virolaiseen mustamäentorin kauppiaaseen ja vaihdoin kuulumiset, kaveri jotain venäjäksi sanoi vieressä seisoneelle kerjäläismummolle ja ei enään koko reissun aikana näkynyt yhtään hihasta nykijää markanpyytäjää saati keltään meistä kadonnut mitään, mutta melkein kaikilta muilta kyseisen reissun bussimatkustajista jotain oli käynyt :D
En oikein usko että likainen, korotettu, safaritelineillä ja vinsseillä varustettu usamaasturi aiheuttaisi tuollaisia reaktioita yhtään enempää kun mikään muukaan uudehko iso maasturi, ihan tavallisia autoja ne kuitenkin vaan on. Huomiota saa varmasti vaikka millä laitteella olisi liikenteessä. Enemmän varmasti vaikuttaa juuri tuo asiallinen käytös, ettei itse anna aihetta paikallisille harmistua. Mutta topikin aloittaja varmaan tuntee itse kulttuurit ja tavat jo sieltäpäin. Hintatasoa kun katselee esim hdj-suburban välillä, niin vastaavan subben saa melkein puolella siitä hodarit maksaa, jäisi varusteluun hyvin rahaa ja eikai se lisätilakaan haitaksi matkalla olisi. Matkalle mukaan laturi, startti, pmd boxi ja vaikka yksi etupyörän laakeri, niin pärjää jo pitkälle varaosien puolesta.
Eipä tuolla maailmalla ongelmiin joudu, kun muistaa olla herättämättä turhaa huomiota. Toisin sanoen Suomalais-Ugrilaista juomatapaa kannattaa välttää. Monessa paikassa on todella tuomittavaa olla perseet olalla.
Meillä oli Defen etulokareissa Suomenlippu tarrat ja kun muisti kertoa että ei ole Amerikkalainen vaan Suomalainen, niin pärjäsi paikassa kuin paikassa. Tuo diesel laatu homma nyt on vähän niin ja näin, meillä ei ollut mitään ongelmia polttoaineen laadun kanssa. Ehkä aavistus tuli tehohävikkiä ja pakokaasun haju oli pahempi, mutta ei sen suurempia ongelmia. Ja tankattiin niin isojen ketjujen asemilta, kuin hevoskärryn päällä olevasta tankistakin.
Albania on ainoa paikka, missä olen kokenut oloni epämiellyttäväksi ja paikallisen väestön uhkaavaksi. Ja tämäkin tapahtui kaupungissa. Mitä enemmän pysyttelee maaseudulla, sen helpompaa on tulla paikallisväestön kanssa toimeen. Suurin osa on avoimen uteliaita ulkomaaneläviä kohtaan ja harva tuolla oikeasti ikinä kohtaa ulkomaalaisia. Joten heille on jopa kunnia asia saada ulkomaisia ihmisiä vieraaksi. Tämä todettiin Armeniassa, kun menimme ostamaan polttopuita paikallisesta talosta, päädyimme kahdeksan ruokalajin illalliselle täyden tarjoilun kera. Kahden tunnin syömisen ja juomisen jälkeen klapitkin olivat ilmaisia... :) Jos suunnittelee lähtöä tuonne ulkomaille, kannattaa lukea Madventuresin Rikun ja Tunnan kirjoittama opas kulttuurieroista. Lisäksi kannattaa välttää keskustelua politiikasta ja olla arvostelematta paikallisia tapoja tai uskomuksia.
Kannatetaan tuota 130 defeä 300tdi koneella. Tuli koeajettua tuollaista ja oli pidempään reissuun todella hieno peli.
Toinen ääni pullalle =)
Noin, auto tuli hankittua.
Ja reissuun lähdetäänkin jo ensi kesänä, tosin lyhyemmällä kaavalla. Eli ei mennä Kasakstania pidemmälle, mutta onhan sitä siinäkin jo.
Auton valinnassa pitäydyin Land Rover tuotteessa ja tutussa tekniikassa. Eli Discovery 2 Td5 moottorilla ja manuaalilaatikolla. Alle on joskus jo vaihdettu korotettu alusta rautajousilla, joten yksi asia on jo järjestyksessä. Nyt sitten pitäisi enää varustella loput. Listalla seuraavaa:
-Vinssipuskuri ja vinssi
-Alustaan suojaa ohjausvarsille ja perille
-Kattoteline ja kattoteltta
-Riittävästi ledivaloa, niin leirintää kuin maastoajoakin varten
-Tupla-akut
-Navigointi vermeiden ja invertterin asentaminen
http://farm6.staticflickr.com/5475/10872380076_6583ba42b4_z.jpg (http://www.flickr.com/photos/tuomasp/10872380076/)
image (http://www.flickr.com/photos/tuomasp/10872380076/)
Jos jollain lojuu edellämainittuja vermeitä nurkissa, niin kannattaa tarjota. Laitan myös ostoilmoituksen tuonna ostofoorumin puolelle.
Jörmelö_2
18.11.2013, 23:02
Olipa pieni pöytä, kun pelikin on kahdessa viikossa hankittu :D
Tommonen suhattiin Ulanbaattoriin pari kesää sitten 7800Km.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4541&pictureid=142152
Pariin seikkaan kannattaa panostaa varusteissa. Pölytiiviisiin tavaralaatikoihin.Ruuanlaitto varusteisiin, tärinänkestävään kattotelineeseen( tommonen stock tuote ei kestä) Paksukylkiset renkaan/mahd isot, pehmeämpi ajaa. Maa-ankkuri jos kerran vinssikin tulee. manuaali vaihteisto, saa työntämällä käyntiin, jos tulee akkuihin oikosulku/ kaput. Mongoloidin puolella hyvät jarrut, että kerkiää jarruttamaan hiekkasokeudessa vedensyömiin railoihin, tai joskus jopa niitä ennen.Tavaroiden kiinnitykseen kannattaa myös panostaa. noin ens alkuun jotain vinkkejä :D
Mongoloidin puolella hyvät jarrut, että kerkiää jarruttamaan hiekkasokeudessa vedensyömiin railoihin, tai joskus jopa niitä ennen.
Mitenhän lie olisko sellaisesta tien reunan kattelevasta ja varoittavasta kamerasta tohon hommaan?
Jenkeillä kaiketi mahdollisesti ehkä jonkun näköinen järjestelmä joka kattelee sorakasoja tieltä
Autolla matkailua olen itsekin harrastanut. Käytännön kokemuksena se,
että matkailuun teillä on melko hyvä vaihtoehto 2wd.
Koska kuluttaa huomattavasti vähemmän, on vähemmän särkyvää tekniikkaa, jne. Jos ajelee teillä, niin esim. 2wd pakettiauto on edullisempi ja mukavempi kuin "kökkö-maasturi ". ( - tosin maasturi antaa vaikutelman erityisestä sankari-matkailusta tiettömien taipaleiden taa,,, ja kuitenkin niin moneen paikkaan on aivan hyvät tiet !!! ).
- Ongelma on löytää yksinkertainen kulkupeli. Kun niin monet nyky-autot on liian teknisiä ja vaikeita tienpäällä korjata. Käytännön esimerkkinä, monissa idän vuoristoissa ajetaan -50-60-L, 2wd bedfordeilla menestyksekkäästi yhä vieläkin...ja huolto pelaa !
Ellunkana
10.02.2014, 18:55
Jos mä lähtisin niin tekisin tollasen: http://www.real4x4.com/project303.shtml