View Full Version : Kysymyksiä HZJ-80:stä
Tuollainen armeijan vanha "Hozari" löysi tiensä kotinurkkiin ja nyt pitäisi tehdä siittä käytännöllisempi safariauto.
Ensimmäinen kysymys mitä tuosta puuttuu ja mitä tossa on konehuoneessa öljytikun vieressä?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1663&pictureid=141118
Kolme johtoa isoilla latta liittimillä pääsee vapaasti tuolta juurestaan pois???
Turbo vehkeiden moottoroihin pitänee vaihtaa alapäänlaakerit hyvissä ajoin ainakin. Mitä tälläiseen turbottomaan koneeseen kannattaa/pitää tehdä jotta olisi luotettavia kilometrejä edessä? Mittarissa vasta 350 000 ja armeijan huoltokirja siihen asti.
Rengastus ajatuksena olisi 315/75-16, mikä vastaa suunnilleen 34/12.5-16. Kuinka mahtuu pyörimään ja vaatiikoo korotuksen jo noiden kanssa?
bj45lava
04.11.2013, 20:12
Imuhehku taitaa olla ja muistaakseni siihen päälle kuuluu eristinpalikka ja prikka + mutteri.
37" kokoinen rengas mahtuu 50mm korinkorotuksella ja oikeilla vanteilla eli ei tarvii alle 35" kokoon kummoisiakaan muutoksia, toki etujouset yleensä väsähtäneet eli sinne ehkä, muuten vaan vakaajat irti, niin toimii riittävästi tuo alusta.
Imuhehku taitaa olla ja muistaakseni siihen päälle kuuluu eristinpalikka ja prikka + mutteri.
37" kokoinen rengas mahtuu 50mm korinkorotuksella ja oikeilla vanteilla eli ei tarvii alle 35" kokoon kummoisiakaan muutoksia, toki etujouset yleensä väsähtäneet eli sinne ehkä, muuten vaan vakaajat irti, niin toimii riittävästi tuo alusta.
Suunnitelmissa oli tuo pari tuumaa alustan korotusta, kun takaiskarit joutuu jokatapauksessa uusimaan. On hyvä syy vaihdella enemmän palikkaa. Ja tosiaan tuo on vähän etukenossa asennossa tällähetkellä.
Sellainen unohtu kysyä ensimmäisessä viestissä, että onko kellään kokemuksia noista alkuperäisistä mekaanisista vinsseistä, että millaisia voimia kestää ja mitä sille kannattaa tehdä?
-Captain-
04.11.2013, 21:02
Suunnitelmissa oli tuo pari tuumaa alustan korotusta, kun takaiskarit joutuu jokatapauksessa uusimaan. On hyvä syy vaihdella enemmän palikkaa. Ja tosiaan tuo on vähän etukenossa asennossa tällähetkellä.
Sellainen unohtu kysyä ensimmäisessä viestissä, että onko kellään kokemuksia noista alkuperäisistä mekaanisista vinsseistä, että millaisia voimia kestää ja mitä sille kannattaa tehdä?
jos korotusjousia meinaat laittaa niin laita eteen 3"korottavat ja taakse 2" korottavat niin saat auton vaateriin.. ja tuohon vinssiin niin nosta ylemmäs ja taaksepäin niin paljon kun pystyy siirtämään. vahvojahan nuo mekaaniset yleensä on, tosin oma kokemus rajoittuu vanhempiin vinsseihin.
bj45lava
04.11.2013, 21:17
Vinssi kestää kyllä, vaihda siihen ne matopyörän laakerit, ne on ihan vakio kamaa tarvikekaupasta, ja laita sinne öljyä, kun yleensä siellä pesässä on vaan vettä.
Sit runkoon muutamat vahvikkeet, niin kestää vetää laseja myöten pehmeässä.
Mainettaan parempi laite kyllä, jos käyttäjällä on järkeä päässä.
Ja hajoohan se, jos ei oo kun lusikallinen vettä pesässä...ja vitosella pyörittää.
BJ-40/76
04.11.2013, 22:05
kuten bj45lava jo kertoi, niin tuo kuvassa oleva kapine on imusarjan hehku/esivastus; siis kun auto käynnistetään, niin ensin hehkutetaan sylinterin kannessa olevia hehkutulppia suoraan 12 voltilla, ja sitten kun siirtyy jälkihehkutustilaan (huomaa parhaiten jännite/volttimittarista; ei laksa ladata normaalisti) niin sähkö kytketään hehkutulpille tuon imusarjahehkun/esisvastuksen kautta.
Siis kun tuosta puuttuu nuo hilppeet, niin jälkihehkutus ei toimi. Siis tuo isommalla reiällä oleva liitin tulee ensin, sitten tulee noin 5mm paksu muovinen eriste, ja sitten tuo pienemmällä reiällä oleva kiinni mutterilla. -> siis tuo hehkutulppa on noiden johtojen välissä, sähköisesti irti imusarjasta.
Ja tuohon korottamiseen: Jos arvostat ajo-ominaisuuksia, niin casterpuslat ja/tai etutukivarsien rungon pään pudotus.
Ja nuo kallistuksen vakaajat; toimii aikahyvin myös kallistuksenvakaajat paikallaan, toki ristiriipunnassa ei jousta yhtähyvin kuin ilman vakaajia, mutta tienpäällä mukavampi ajella, kun vakaajat on kiinni. Mutta vakaajien/rungon välisiä tankoja pitää jatkaa, muuten ei oikein toimi. itse jatkasin tankoja tuuman vähemmän, mitä korotusta tulee alkuperäiseen.
Ja kokemuksen mukaan etupäätä kannattaa korottaa 10-25mm enemmän kuin takapäätä, jos takaluusterissa ei jatkuvasti ole paljon kuormaa.
Ja tuosta vinssistä; lienee sama ongelma kuin vanhemmissa; sokka katkeaa suhteellisen helposti, eriasteista virittelyä kaipaa, jos ei kiinnosta vaihtaa tuota sokkaa jossain ojassa jääkylmässä liejussa. (Minun bj:ssä joku edellinen omistaja on hitsannut ristikon suoraa napapyörän akseliin:mad:, mutta hyvin on kestänyt:cool: toki 2x kulmavaihteen korvakot on murtunut, kun vinssinkoukku on ollut kiinni hinauskoukussa, ja oksa tms on tökännyt ulosoton päälle; mutta suoralla vedolla on kestänyt vetää 10mm torninosturin vaijeri poikki.... ja noita laakereita ei voi vaihtaa, kun tuo ristikko on hitsattu kiinni 1980 luvulla, stefa vuotaa pikkasen, mutta 80w-90 hypoidiöljy on halpaa, ja ainakin BJ-40:ssä helppo vaihtaa...
Ja nuo kiertokangen laakerit eivät ole HZJ:n ongelma (eikä hdj: nkaan, jos alkuperäiset laakerit on valmistettu noin 1993 jälkeen, toki tiedän, että myös noissa uudemmissa on ollut ongelmia, mutta varaosana on toimitettu "vanhaa varastoa", kun noita laakereita on alunperin muistaakseni 6 eri kokoa, joka lasketaan kiertokangen ja kampiakselin kaulan merkeistä, tarvikkeena myydään vain yhtä kokoa.
Mutta k.o laakerit suht, helppo tarkistaa, suurin ongelma on saada liimattu öljypohja irti.... ja jos on paska tuuri, niin joku kiertokangen pultti voi olla venähtänyt, siis kaipaa uuden pultin...
Jatketaanpas kyselyjä täällä.
Elikkäs Cruiserista veto poissa. Keskilukolla lähtee liikkeelle, ilman sitä etukardaani pyörii ja pieni rutina kuuluu, ja etulukko kytkettynä aparin puolen rengas pyörii. Elikkäs kuskinpuolelta jotain rikki. Näissähän on etuakselissa oikeasti kuluvia osia, että millainen remontti sinne kannattaisi tehdä ja mitä sieltä todennäköisimmin olis mennyt? Ei ole vielä ehtinyt edes napaa purkamaan :(
Poropeukalona kyselen jottei ainakaan huonompaan menis...
BJ-40/76
24.11.2013, 18:45
Jatketaanpas kyselyjä täällä.
Elikkäs Cruiserista veto poissa. Keskilukolla lähtee liikkeelle, ilman sitä etukardaani pyörii ja pieni rutina kuuluu, ja etulukko kytkettynä aparin puolen rengas pyörii. Elikkäs kuskinpuolelta jotain rikki. Näissähän on etuakselissa oikeasti kuluvia osia, että millainen remontti sinne kannattaisi tehdä ja mitä sieltä todennäköisimmin olis mennyt? Ei ole vielä ehtinyt edes napaa purkamaan :(
Poropeukalona kyselen jottei ainakaan huonompaan menis...
Kuskin puolen vetonivelen ja "napalukon" välinen poori korkannut.
Helppo tarkastaa, otat vaan sen 3-4 cm rasvakupin puukolla tms vääntämällä irti, ja jos siinä oleva vetonivelen pää pyörii, mutta "napalukko" (siis se metallikalikka, joka on 6 pultilla pyörän navassa) ei, niin vika on vuuri tuo poorin korkkaaminen.
-> uusi vetonivel ja k.o laippa. (ja mahdollisesti se vetonivelen laakeripusla jos kulunut väljäksi, vähän ajetuista tarvikepuslista kuvia profiilissani)
Tarkista myös toinen puoli, yleensä molemmat aikalailla samalla lailla kuluneet...
Onkos kellään tietoa sähköpeilien kytkennästä? Ihmeellinen vika, kun johdotukset sulakkeet ja kytkin mittarin mukaan pitäis olla kunnossa. Kääntäjämoottorit pyöritelty suoraa akun perässä ja toimii hienosti.
Apumiehen puoleinen peili otettu irti ja se toimii ylös - alas. Sivu suuntaus ei toimi. Maata vasten mittaamalla molempien sähkömoottorien molempiin napoihin tulee + 12v, eli maa hukkuu johonkin välille, tai ei tule ollenkaan kytkimeltä?
Onko kytkimen ja oven välillä jonkinlainen ohjaus poksi vielä? Alkaa aivokapasiteetti loppumaan tuon kanssa.
Onkos tämmöseen peilin asennukseen jotain erityistä konstia jottei lasi hajoais käsiin? tuntuu tuo reuna olevan aika kovaa eikä uskalla hirmuisesti vääntää?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1663&pictureid=147616
Nuo pitäis saada sopimaan yhteen mieluiten ilman sirpaleita...
Hessu888
22.01.2014, 13:58
Eikös tuo muovireunus ole ainakin alun perin irto-osa, joka laitetaan paikalleen vasta kun lasi on paikoillaan? Näin ainakin jossain cruisereissa.
Eikös tuo muovireunus ole ainakin alun perin irto-osa, joka laitetaan paikalleen vasta kun lasi on paikoillaan? Näin ainakin jossain cruisereissa.
Tuo muovireunus ei ole mitenkään aukaistava. Keskellä olevasta valkoisesta osasta menee metalli tanko siiräjämoottoreiden läpi hässäkän toiselle puolelle missä se on kiini. Jos tuon saisaikin kahteen eri osaan homma olis erittäin helppo tehdä.
Tuo muovireunus ei ole mitenkään aukaistava. Keskellä olevasta valkoisesta osasta menee metalli tanko siiräjämoottoreiden läpi hässäkän toiselle puolelle missä se on kiini. Jos tuon saisaikin kahteen eri osaan homma olis erittäin helppo tehdä.
Elikkäs meni melko kiltisti kun vähän lämmitti muovin reunoja ja varovasti paineli peilin reunan alle. HUH!
Onkos kellään tietoa sähköpeilien kytkennästä? Ihmeellinen vika, kun johdotukset sulakkeet ja kytkin mittarin mukaan pitäis olla kunnossa. Kääntäjämoottorit pyöritelty suoraa akun perässä ja toimii hienosti.
Apumiehen puoleinen peili otettu irti ja se toimii ylös - alas. Sivu suuntaus ei toimi. Maata vasten mittaamalla molempien sähkömoottorien molempiin napoihin tulee + 12v, eli maa hukkuu johonkin välille, tai ei tule ollenkaan kytkimeltä?
Onko kytkimen ja oven välillä jonkinlainen ohjaus poksi vielä? Alkaa aivokapasiteetti loppumaan tuon kanssa.
24.11.2013 18:45
Vika löytyi yhdestä katkenneesta johdosta, minkä läpi mittasi aluksi voltteja yleismittarilla, mutta ei jaksanut moottoria pyöräyttää. Nyt korjattu johto ja toimii.
Onkos Nuo etu- ja taka-lukot mahdollista kytkee erillisiin kytkimiin niin että etuakselin lukon saa päälle ilman taka-akselin lukkoa?
Liittimen irti ottamalla ainakin :) Itse kyllä ensin kokeilisin pelastautua takalukon avulla ennen kuin alkaisin tekemään saman tien murrosmurskaa etulukolla.
Seuraavanlainen vika ilmeni kun auto oli pari päivää lämpimässä tallissa.
Tuosta kuvan kohdasta keltapäisen pultin alta alkoi tulemaan naftaa ulos. Auto lähtee käymään ja käy nätisti.
Käsipumpulla jos pumppaa saa melkein noron tulemaan tuolta ainetta.
Mitä tuolle osaa poropeukalo tehdä vai pitääkö ottaa heti osaaviin ihmisiin yhteyttä ettei hajoa enempää?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1663&pictureid=148695
bj45lava
08.02.2014, 23:35
Helppo homma kun muistat ottaa syöttöruuvin pois ennen kannen takaisinlaittoa. Vääntää muuten säätölevyn mutkalle.
Akseliin uus o-rengas Toyotalta ja kanteen tiiviste samalla ei maksa paljoa.
Sit siellä sisällä on jousi ja sen pitopalikka, älä kisko kantta väkisin auki, vaan varovasti jousen pidike talteen, niin onnistuu helposti.
Niin ja älä irroita tota vipua ennenkuin kansi on pöydällä. Pitäis laittaa samaan asentoon kuin irroitettaessa...
Tossa huhussa näkyy viiva ja akselin päässä vastine sille.
Helppo homma kun muistat ottaa syöttöruuvin pois ennen kannen takaisinlaittoa. Vääntää muuten säätölevyn mutkalle.
Akseliin uus o-rengas Toyotalta ja kanteen tiiviste samalla ei maksa paljoa.
Sit siellä sisällä on jousi ja sen pitopalikka, älä kisko kantta väkisin auki, vaan varovasti jousen pidike talteen, niin onnistuu helposti.
Niin ja älä irroita tota vipua ennenkuin kansi on pöydällä. Pitäis laittaa samaan asentoon kuin irroitettaessa...
Tossa huhussa näkyy viiva ja akselin päässä vastine sille.
Missä tuo syöttöruuvi on? Pitää kysellä tyhmiä kun ensimmäinen Diesel autoni :D
Täältä kun katsoo niin onko kyseessä seuraavat tiivisteet ja O-rengas?
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1993_TOYOTA_LAND+CRUISER_HZJ80L-GNMNSW_2203.html
22774-54270
22193-54770
bj45lava
10.02.2014, 11:04
Joo oikeat osat löysit.
Syöttöruuvi on kuvassa näkyvä: 22776-54110
Tässä on sit vakiona päälle hitsattu rajoitin jonka voi ottaa pois, jos huvittaa savua ottaa lisää.
Sit lisäksi joutui muistaakseni ottamaan sen vaimenninventtiilin pois, joka n: 22180-58200
Tollahan säädetään tyhjäkäynnillä tapahtuva mahdollinen humppaus pois päällä olevan kuvun alla ruuvi.
Molemmat lähtee ihan lenkillä pois kannesta ilman irroitusta.
Sit se banjoliitoksella oleva pa-putki kans kannattaa ottaa suosiolla irti myös.
Joo oikeat osat löysit.
Syöttöruuvi on kuvassa näkyvä: 22776-54110
Tässä on sit vakiona päälle hitsattu rajoitin jonka voi ottaa pois, jos huvittaa savua ottaa lisää.
Sit lisäksi joutui muistaakseni ottamaan sen vaimenninventtiilin pois, joka n: 22180-58200
Tollahan säädetään tyhjäkäynnillä tapahtuva mahdollinen humppaus pois päällä olevan kuvun alla ruuvi.
Molemmat lähtee ihan lenkillä pois kannesta ilman irroitusta.
Sit se banjoliitoksella oleva pa-putki kans kannattaa ottaa suosiolla irti myös.
Toyotalta osat aamusta ja nyt on tiivisteet vaihdeltu. Kiitoksia kovasti ohjeista! Helpotti kummasti kun ei tarvinnut ihan sokkona mennä. Vaimenninventtiiliä ei tarvinnut ottaa pois, mutta syöttöruuvi otettiin ja kansi istahti paikalleen kuin ajatus. Jousen kun sai paikalleen niin tuntui menevän kivasti kohdilleen heti.
Banjoliitoksi kun otti auki rupes polttoainetta tulemaan ihan urakalla, eikä meinannut loppua millään. Lopulta tankin korkki auki niin melkoinen paine pääsi sieltä karkuun, eli ilmeisesti pa-tankin huohotin ihan jumissa. Mistä tuon pitäis huohottaa? Korkista vai jostain muualta?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1663&pictureid=149881
Onkos joku noista kolmesta huohotus tankkiin vai sijaitseeko se jossain muualla?
Vasemman puoleinen ja keskimmäinen lähtee moottorille päin ja oikeanpuolimmainen johkin taakse,
mutta ei ole päässyt seuraamaan mihin se menee, eikä noista kuvista saa selkoo mihin sen pitäis mennä.
Mut tuo oikeanpuolimmainen mun arvauksella vois olla se huohotus.. Uskaltaakos tonne lykätä paineilmaa liitoksesta vai onko siellä jotain siivilöitä?
Siinä on putkilähdöt, mutta se suodatin on auton alla, siinä takaakselin kohdilla.
Aivan tavallinen parineuron paperisuodatin, vaihda se, ei mitään paineilma konsteja.
Joo se korvausilmanoton luukku ei näy kuvassa. Se on pyöreän kannen alla tuosta tarkastusluukusta keskelle päin. Omassa oli se suodattimen letku hiekkaa täynnä, kannattaa tarkastaa. Se letku muuten lähtee tuosta kuvan oikeassa laidassa olevasta metalliputkesta. Nyt kun tuo tarkastusluukku on auki niin kannattaisi puhdistaa myös pa-imusihti joka löytyy tuon kannen alta imuputken päästä.
Nimim. Tankki just kunnostuksen alla :).
Siinä on putkilähdöt, mutta se suodatin on auton alla, siinä takaakselin kohdilla.
Aivan tavallinen parineuron paperisuodatin, vaihda se, ei mitään paineilma konsteja.
Eli ilmeisesti tämä?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1663&pictureid=150589
Eli ilmeisesti tämä?
Siinäpä se...
Noniin alkaa vetopuolelta löytymään vika. Onneksi ei ole ollut kiirettä tän kanssa niin saa kiirehtiä muualla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1663&pictureid=155710
Vetari irroitettu ja puhdisteltu. Mitä rasvaa muuten tonne murrokseen kannattaa laittaa kokoomis vaiheessa? Punaista vaseliinia löytyis paljon nurkista...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1663&pictureid=155708
Tämä osa ilmeisesti se kuuluisa murheen kryyni. Ihan hyvän näköinen oli omaan silmään, mutta kuva on vain pepusta. Pitää ottaa ihan oikeella kameralla vielä vaikka kuvat.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1663&pictureid=155709
Murikan päästä spoorit tasoittunut, mutta ei ihan sileät. Ilmeisesti edessä murikan ottaminen auki. Mitäpäs sinne mahdollisesti tarvii uusia ja onko millainen homma saattaa pois ja takas?
Kokemusta lähinnä UAZ:in murikasta ja niistäkin vähän.
dirtysalami
13.05.2014, 15:28
Tamgearsilta uudet pikkurattaat ja taustalevyt sitten uusien vetoakselien kyytipojaksi. Saman näköistä tavaraa oli minullakin kun otin romut irti.
Murikka purkaantuu nätisti, kun on ns eteen purkautuvaa mallia (vaikka purkaantuukin taaksepäin tässä). Olkatapin laakeri, mikä oli kuvissa, kannattaa vaihtaa neulalaakeroituun. Ja ne vetoakselin stefat kunnollisiin, ellei halua tehdä remonttia kahteen kertaan. Oma mein kampfini :
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=120575
Tamgearsilta uudet pikkurattaat ja taustalevyt sitten uusien vetoakselien kyytipojaksi. Saman näköistä tavaraa oli minullakin kun otin romut irti.
Murikka purkaantuu nätisti, kun on ns eteen purkautuvaa mallia (vaikka purkaantuukin taaksepäin tässä). Olkatapin laakeri, mikä oli kuvissa, kannattaa vaihtaa neulalaakeroituun. Ja ne vetoakselin stefat kunnollisiin, ellei halua tehdä remonttia kahteen kertaan. Oma mein kampfini :
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=120575
Jaahas taas opetteleen uutta.
Onkos noista Tamgearsin vetareista kokemuksia? Tarkoitus ajella pääsääntöisesti teitä pitkin.
Mistän noita neulalaakereita olkatappiin?
dirtysalami
14.05.2014, 07:42
Tuossa kotimaasta:
http://www.cros4wd.fi/OrigamiDEAL/index.php?page=product_info&id=28534
Tai, jos joudut vaihtamaan koko olka-akselin/tapin, niin ainakin Milneriltä ostettaessa tulee mukana neulalaakeri.
http://www.milneroffroad.com/toyota-uk/land-cruiser/hdj80-4-2td-1990-1998-ukimport/hdj80-axle-frontrear-0/hdj80-swivel-housing-stub-axle-oem-genuine-part-no-date
Nyt kun autoon saatu leima ja vähän saatu ajokokemustakin tuntuu erittäin miellyttävältä tuo auton alusta. Menee tosi pehmeän tuntuisesti kuoppaisella tiellä pikkurenkaillakin.
Uusi ongelma vain ilmeni että ilmeisesti peräölyt pääsee jostain syystä kuljettajapuolen murrokseen ja sieltä valumaan ulos. Stefa tuli vaihdettua samalla kun vetari.. voi olla jonkinlainen asennusvirhekin, mutta ei ole vielä tullut otettua auki.
Toinen juttu olis renkaiden ihmettely.
Otteessaa lukee että auto on "varutettuna levikesarjalla leveys 190cm ja renkaat vaihtoehtoisesti 275/70 R16"
Autossahan on 215/75-16 renkaat tällä hetkellä ja levikesarjoja ei kyllä näy missään :D
315/75-16 renkaita suunnitellut 16x8 vanteella... millainenkohan offsetti tuohon sopis? 0, -12, -22?
Kaikki mahdolliset vinkit mitä tuolle kannattaa tehtä otetaan vastaan.
-Alustankorotus?
-Levikkeiden asennus ja ulospäin levittävät vanteet?
-jne?
Budjetti tällä hetkellä tosi tiukilla, mutta nuo renkaat löytyy jo.
dirtysalami
30.05.2014, 07:36
Laitoitko ne Tamgearsin stefat sinne akseliputkeen, kuten tauhkasin aiemmin ? Ei taida muuten tulla pitämään. Itselläni vuoto loppui vasta niillä. Vuotaa nimenomaan kuskin puolelta missä pidempi vetari ja todennäköisesti akseli värisee/elää enemmän pituuden vuoksi.
Jos korotat jousitusta ja ajat maantietä, niin caster-kulman korjauspuslat on "pakollinen" hankinta. Ohjautuvuus on muuten aika p..seestä, hakee milloin mihinkin laitaan, kun caster-arvo on väärä.
Laitoitko ne Tamgearsin stefat sinne akseliputkeen, kuten tauhkasin aiemmin ? Ei taida muuten tulla pitämään. Itselläni vuoto loppui vasta niillä. Vuotaa nimenomaan kuskin puolelta missä pidempi vetari ja todennäköisesti akseli värisee/elää enemmän pituuden vuoksi.
Jos korotat jousitusta ja ajat maantietä, niin caster-kulman korjauspuslat on "pakollinen" hankinta. Ohjautuvuus on muuten aika p..seestä, hakee milloin mihinkin laitaan, kun caster-arvo on väärä.
Kyllä on tamgearsin parannellut mallit stefoina.
Millaisellas työkalulla oot itse sen stefan vetänyt sieltä pois? itse piti luovasti käyttää isoa ulosvetäjää ja sai tarttumaan sen vanhaan stefaan.
BJ-40/76
30.05.2014, 19:04
Tarkistitko, että huohotin on auki? Itse olen joutunut teurastamaan aika monta venttiiliä....
Ja muutenkin tuo huohottimen venttiilin deaktivointi on perusteltua, sillä jäähtyessä alipaine vetää stefan väliin kaiken paskan/veden, ja sitten stefa ja kaula alkaa kärsimään.
Tarkistitko, että huohotin on auki? Itse olen joutunut teurastamaan aika monta venttiiliä....
Ja muutenkin tuo huohottimen venttiilin deaktivointi on perusteltua, sillä jäähtyessä alipaine vetää stefan väliin kaiken paskan/veden, ja sitten stefa ja kaula alkaa kärsimään.
Nyt kun tarkasti muistelee niin en. Katselin kyllä sitä putkee, että pitäis varmaan vaihtaa kokonaan ja viedä ihan kunnolla ylös huohotin.
Missäs muuten vaihteistojen huohottimet löytyy?
bj45lava
01.06.2014, 12:10
Vaihdoitko noi tasauspyörästön pikkurattaat, voisin ostaa vanhat, jos jäi yli...
Seuraavanlainen vika ilmeni kun auto oli pari päivää lämpimässä tallissa.
Tuosta kuvan kohdasta keltapäisen pultin alta alkoi tulemaan naftaa ulos. Auto lähtee käymään ja käy nätisti.
Käsipumpulla jos pumppaa saa melkein noron tulemaan tuolta ainetta.
Mitä tuolle osaa poropeukalo tehdä vai pitääkö ottaa heti osaaviin ihmisiin yhteyttä ettei hajoa enempää?
Tein tuossa kesällä saman projektin näinden ohjeiden mukaan. Otin muutaman kuvan jos ne seuraavaa purkajaa jollaintavalla helpottaa...
Vanhan ja uuden tiivisteen ero oli suuri. Ei ihme jos vuoti.
Jäänyt tämä taas vähemmälle, mutta auto on ajossa ja rullailee kivasti paikasta paikkaan.
Vaihdoitko noi tasauspyörästön pikkurattaat, voisin ostaa vanhat, jos jäi yli...
Ei ole vielä ainakaan ajatuksissa ollut hankkiutua eroon noista EHKÄ tarpeellisista varaosista :D
Tein tuossa kesällä saman projektin näinden ohjeiden mukaan. Otin muutaman kuvan jos ne seuraavaa purkajaa jollaintavalla helpottaa...
Vanhan ja uuden tiivisteen ero oli suuri. Ei ihme jos vuoti.
Kiitoksia näistä. Itsellä unohtui moiset taltioinnit tehdä jotta hyöty olisi maksimaalinen, mutta kiva että ollut muillekin hyötyä ja nyt vähän lisävinkkejä kuvien muodossa saatu :)
Vinssistä.
Tuli purettua vinssi paikaltaan pois ja purettua se sit melkoisen atomeiksi kun ei suostunut sillain nätisti pyörimään käsivoimin.
Ensimmäinen asia mistä jo täällä varoitettiin tuli öljyjen muodossa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1663&pictureid=163119
Vettä on tuolla alla puolet :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1663&pictureid=163122
Huohotinkin aavistuksen saanut happea osakseen.
Tarkoitus viedä huohottimelta letku johonkin konetilaan mahdollisimman ylös akseleiden huohottimien kanssa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1663&pictureid=163120
Toisen pään liukulaakeri ja pinta minkä pitäis liukua.. ja näitä on jo siis puhdistettu ja noin 60% paskasta ja ruosteesta on saatu pois.
Hyviä vinkkejä kuinka tuon liukulaakerin saa tuolta kolostaan ulos hajoittamatta alumiinivalupäätä tai mikä onkaan.. :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1663&pictureid=163121
Ja kun kuvat on kivoja niin tämänhetkinen ulkomuoto... kaipaa lässähtäneisiin orkkis jousiin jotain uudistusta. Ajomukavuus on vain tällähetkellä sitä luokkaa että meneekö kuinka pian huonommaksi...?