View Full Version : Pajeron jarrut
2,8 td -97 Pajero ja vikana on, että kun painaa poljinta se painuu aika alas. Vaihdettu uusi jarrupääsylinteri, kokeiltu toista tehostajaa, ilmattu monta kertaa, myös säädin ja ei vain tunnu polkimeen löytyvän kovuutta. Kun painaa pitkään poljinta ja se alkaa painumaan alas, niin jarruvalo alkaa vilkkuun tai jää palamaan. Onko alipainepumppu tehoton vai mikä, voiko sitä mitenkään testata.
2,8 td -97 Pajero ja vikana on, että kun painaa poljinta se painuu aika alas. Vaihdettu uusi jarrupääsylinteri, kokeiltu toista tehostajaa, ilmattu monta kertaa, myös säädin ja ei vain tunnu polkimeen löytyvän kovuutta. Kun painaa pitkään poljinta ja se alkaa painumaan alas, niin jarruvalo alkaa vilkkuun tai jää palamaan. Onko alipainepumppu tehoton vai mikä, voiko sitä mitenkään testata.
Eihän kuse jarrunestettä renkaille??
Mulla taitaa itellä olla oikealla puolella edesssä jarrusatulan männänkumi jo kaput.Huomaa vaan kun on välillä nestettä renkaan sisäpinnalla.
Motonetistä saisi kuulemma uusia satuloita.
Ei se vuoda mistään, jus kattelin kaikki pyörät ja herkistelin satulat ja palat on melko uudet. En vain käsitä ,että voiko siellä olla kumminkin ilmaa, kokeilen ensi viikonloppuna painaa ilmaa säiliön kautta. Purin kesällä sen paineentasaajan takaa, se tappi liikuu pari milliä. En sitten osaa sanoa ,että vaikka siinä on uusi Trw pääsylinteri, niin onko sekään sitten kunnossa. Kun kovaa painaa poljinta sieltä säiliöstä näkyy pientä nestepinnan nousua. Se vanha tuntui ainakin paremalle, kuka näistä tietää.
Joskus samanlaisen ongelman kanssa paininut ja ilmaa siellä oli.
Perinteisesti ilmaamalla ei ilma poistunut, mutta vasta joka jarrusatulan nipasta imemällä ilma saatiin pois.
Oletko imemällä ilmannut?
En ole tajunnut sitä, millä sitä imetään, vai pitäisikö ostaa se bilteman keksintö.
bilteman keksinnöstä tiiä mut tämä ainaki toimii http://www.motonet.fi/fi/tuote/751000/Jarrujen-ilmauslaitejarrunesteen-vaihtotyokalu
neulavuori
05.11.2013, 02:03
perinteisesti ja motonetin imevällä neljästi etujarruja yritin ilmata
aina vaan poljin painui
lopulta "vinkistä" vaihdoin jarruneste säiliön korkin niin jopas alkoi jarrut toimimaaan :eek:
vanha korkki oli jostain syystä hiukan "soikea" eikä täysin tiivis
En ole koskaan tuollaista käyttänyt ja miten se homma tehdään, pitääkö korkki olla kiinni jos imetään ja tietysti jos laitetaan säiliöön painetta silloin hyvinkin kiinni.
Tuntuisi ,että jos imemällä on korkki kiinni ,niin eihän sieltä tule mitään silloin.
Sitten sellaista ,että mitä luulisitte tuosta saavan kun myy sen, siinä on korissa kaksi kynnen kokoista pintaruoste kohtaa, ajettu 302 tkm viime syksynä ja tänä keväänä vaihdettu kaikki etupään nivelet, iskunvaimentajat, kallistuksenvakaajan tangot,molemmat raidetangot kokonaan,apusimpukka, oh-simpukan varsi.
Muuta vikaa en tiedä kuin nyt nuo jarrut ja moottorin takapään stefa pikkusen vuotaa, on vuotanut yli kolme vuotta jonka tuo on minulla ollut, mutta niin vähän ,että eipä ole kannatanut alkaa vaihdattamaan.
En ole koskaan tuollaista käyttänyt ja miten se homma tehdään, pitääkö korkki olla kiinni jos imetään ja tietysti jos laitetaan säiliöön painetta silloin hyvinkin kiinni.
Tuntuisi ,että jos imemällä on korkki kiinni ,niin eihän sieltä tule mitään silloin.
Korkki auki olen tuota käyttäny ni saa lisättyä nestettä tarpeen mukaan. Letku ilmausnippaan kiinni ja laite imemään ja avaa ilmausruuvin. Kun näyttää ettei ilmaa tuu niin ruuvi kiinni, letku irti ja imu pois päältä. Omasta mielestä näppärä laite, tuolla oon ilmannu polttoainesuodattimen vaihdon jälkeenkin.
neulavuori
05.11.2013, 22:54
joo korkki auki ilmataan!
hommaa helpottaa/vähentää hyppimistä jos joku vahtii säiliötä ja kaatelee lisää nestettä
ettei vajoa liikaa ja imaise uudestaan ilmaa :cool:
kannattaa ihan reilusti kierrättää nestettä niin samalla tulee ainakin siihen linjaan uutta nestettä
osta samalla motonetistä uudet ilmaus nipat
maksoi alle 2€/kpl
ei tartte paskaisten ja muljaantuneiden kanssa taistella
perinteisesti ja motonetin imevällä neljästi etujarruja yritin ilmata
aina vaan poljin painui
lopulta "vinkistä" vaihdoin jarruneste säiliön korkin niin jopas alkoi jarrut toimimaaan :eek:
vanha korkki oli jostain syystä hiukan "soikea" eikä täysin tiivis
Tätä en usko?
Eli veti ilma korkin oji nesteeseen jolloin ei ilmaantunut?
Tää on joku piilokamera juttu?
Tai sit en vaan nähnyt tajuta, oli kampikammion poltin nääs palanut.
Oletko ihan vama ettei vuoda mistään putkesta/letkusta jarrunestettä?
Mula korkkasi takaa jarruputki, oli ruostunut puhki. Emäntä oli hakemassa ipanoita koulusta/eskarista kun tuli soitto että jarrut on jotenki oudot ja valo palaa.
Hätäapuna jarrunestettä lisää ja varovasti nilkuttamalla kotiin ja auto ylös tutkintaan.
Diagnoosi: vasemalle takapyörälle menevä putki puhki.
Korjaus: taakse kaikki putket uusiksi (mitsu original, maksoi tiskillä 48€).
Suljettu systeemihän tuo on joten jos se poljin painuu niin jossain on joko ilmaa tai vuoto.
Mulla meni ilmaukseen 1l jarrunestettä jotta saatiin varmuudella kaikki ilma pois piireistä.
Tätä en usko?
Eli veti ilma korkin oji nesteeseen jolloin ei ilmaantunut?
Tää on joku piilokamera juttu?
Tai sit en vaan nähnyt tajuta, oli kampikammion poltin nääs palanut.
Ritari Ässä-sarjassa näin 25-30 vuotta sitten, kuinka konna viilsi puukolla jarrunestesäiliön kanteen reiän. Ja mitä tapahtui, jarrut hävis. :D
Ritari Ässä-sarjassa näin 25-30 vuotta sitten, kuinka konna viilsi puukolla jarrunestesäiliön kanteen reiän. Ja mitä tapahtui, jarrut hävis. :D
toki jos pinta on alhaalla ja palat aika lopussa jolloin sylinterin liike llähentelee maksimia niin voihan se imaista ilmaa systeemiin jolloin jarrut "katoaa"....
mutta... mutta en ihan hetimiten niele tuota jos yhtään on viitsinyt kurkkia edes silloin tällöin
- konepellin alle ja tarkistellut nestepintoja
- katsonut missä kunnossa palat on
Eihän tuo systeemi nyt sen varassa ole että korkki vuotaisi, en usko millään.
Nehän olisi silloin sinetöityjä systeemejä jolloin jarruihin saisi koskea vain jarruihin erikoistunut liike....
Epäilen että aloittajan autossa on nyt jossain ilmaa tai pieni reikä jarruputkessa/letkussa.
Voihan siellä olla jokin todella pieni vuoto jossain, mutta olen monta kertaa kontannut alla lampun kanssa ja tutkinut putkia, vaan en ole nähnyt mitään vuotoon viittaavaa. Jos vuotaisi, niin pitäisi kai neste pinnan aleta, mutta ei alene ja olen monta kertaa painanut , niin paljon kuin vain jaksaa poljinta, että kyllä kait siellä olisi jokin vuotokohta pettänyt lopullisesti.
Kerron ensipyhänä kuinka kävi, kun ilmaan sen taas, jos se ei auta ,niin eipä voi sitten varmaan muuta kuin antautua.
Kukaan ei ole uskaltanut edes arvailla mitä nuo maksaa myydessä tänäpäivänä, mutta mulla on vaan sellainen pakkorako ,että olen ollut työttömänä jo pitkään ja jos saan leiman hävitän tuo olosuhteiden pakosta tavalla tai toisella.
Kysyin vaihtoa 5t autoon ja vastaus oli, että, 3,5 väliin, joten vaikka ruostuu loppuikänsä mökinpihalla, niin ennen se.
Tuo sinun pajeron hinta on n.5-6tonnia. noilla kilometreillä ja huollettu myöskin siisti ainakin kuvissa.
Naurettava tuo hyvitys pajerostasi, olisin haistattanut tuommoselle ehdotukselle.
Racingrabbit
07.11.2013, 09:07
80-lätkä persauksissa.
Huoltoauto? Pakettiauto? Moni paikkainen?
Pakettiauto 2 paikkaa, ei ole ollut vara maksaa noita edullisia veroja. Siinä on vasemassa lokasuojan etualakulmassa kynnen kokoinen pintaruoste, samoin keskipilarin kohdalla helman yläpuolella ohut pintaruoste parin sentin viiva, muuta ruostetta ei korissa näy.
Rahattomana on vain vaikee tehä kauppoja.
neulavuori
07.11.2013, 17:54
no kerrompa omasta jarru operaatiosta enempi
enkä todellakaan ensimmäistä kertaa jarrujen kanssa tekemisissä ollut :D
työkyvyttömänä piti auto hommata joten budjetti oli todella surkea
ostin "jarruttoman" pajeron
konehuoneesta takapyörille piti käytännössä vaihtaa joka ainut putki n8metriä, nipat, letkut ja ilmaus ruuvit
sylinterit ja rummut oli ok
mutta myös uudet kengät ja hilut taakse
edessä vielä kohtuukuntoiset levyt ja paloissakin pintaa n4mm (varaosa auton mukana tuli kyllä uudet paketissa joita en vielä ole vaihtanut kun kelpasi leimallakin)
ilmasin tuolla motonetin kannulla ja välillä perinteisesti kun tuntui olevan ilmaa aina vaan...
takapäätä ilmatessa perä pystyssä ja etupäätä ilmatessa keula ylhäällä
välillä piti ajaakin ja aina vaan tuntui olevan ilmaa
ainakin neljään otteeseen ilmasin ja 1,5L nestettäkin kierrätin putkistojen läpi
hiekalla kun jarrua polki niin sai kaikki renkaat menemään suht yhtä aikaa lukkoon
mutta useasti poljinta piti polkaista kahdesti
taka kengät säätelin pariin otteeseen ihan hollilleen ilman vaikutusta
tehostajan putketkin kävin läpi
186cm ja 140kg kaliberisenä en mielestäni kovin heikolla voimalla poljinta polje :eek:
runnoin poljinta välillä voimalla yrittäen löytää heikon kohdan :p
jarrut siis kyllä toimi mutta mielestäni ei kunnolla
neste säiliön korkki ei ollut täysin pyöreä vaan näytti siltä että on ehkä joskus pudonnut pakosarjalle tms. ja hiukan lämmöstä ovaaliksi muotoutunut
varaosa autosta sitten paremman ja tiiviimmän korkin otin
tässä vaiheessa en ilmannut vaan läksin ajamaan
muutaman risteyksen jälkeen poljin tuntuma "korjaantui"
eikä tuon jälkeen ole ongelmaa enään ollut
syytä vai sattumaa? sitä en osaa sanoa :eek:
Nyt on tehty kaikki konstit mitä vielä ei ole kokeiltu, eli ostin sen Motonetin imurin, mutta kompura oli liian tehoton siihen hommaan, kun siinä on vain 24 l säiliö ja näytti ,että ei riitä imu. Lisäsin toisen säiliön, mutta eipä se juurikaan muuttunut. Sitten vanhaan korkkiin reikä ja painetta sisään, sitten nesteet kyllä virtasi. Se uusi TRW pääsylinteri ei pitänyt kumminkaan, kun painoi jarrua kovaa ,niin säiliössä kupli, eli periksi antoi, no taas irti ja laitoin sen uuden männät vanhaan sylinteriin niin alkoi pitään ja polin on jotakuinkin kova eikä juurikaan painu hirveen alas, hiekkatiellä otti tasaseen ja muutenkin tuntui normaalilta, vai liekkö jo mennyt usko niin että kuvittelee sen olevan nyt hyvä.