PDA

View Full Version : Ostetaan Stihlin raivaussahaan n. 100mm Prototyyppi erikoisruohoterä suojuksineen

Porvoon Hilma
03.11.2013, 19:41
Tää on nyt hiukka erikoisempi projekti. Ostaisin siis prototyypin.

Pitäisi siis saada aikaiseksi sellainen murskaavatyyppinen terä, jonka avulla voisi raivaussahailla pieniä vesoja ja heinää säästettävien puuntaimien välittömässä läheisyydessä.

Tarkennus vielä tuohon kokoon: normiterä on luokkaa 200 mm ja on liian iso tähän hommaan. Tarvitaan pienempi ja siksi tämä koko projekti. Normiterä ei toimi muutenkaan kun hampaat on vain ulkokehällä. Itse asiassa tässä uudessa voisi olla hampaat sisäpuolella ja/ tai alla.

Taimet on pieniä ja sahalla pitäisi päästä taimen viereen. Ajateltu käyttö siten, että terä lasketaan taimen vierestä alas ja huurruutetaan niin heinä murskaantuu ja maa näkyy. Terän pitäisi olla terästä, kestää kierroksia joku 10000 k/min ja olla teroitettavissa. Paras olisi sellainen, jossa ei ole juurikaan hitsisaumoja vaan terä on jotenkin taivutettu muotoon tai sorvattu umpiaineesta.

Oon miettinyt sellaista kuppimaista muotoa, vähän niinkuin etnisen vähemmistön laikassa. Toisena mieleen tulee perämoottorin kolmilapaisen potkurin mallinen tuote.

Lisäksi pitäisi olla sektorisuoja ja joku suojaus, joka estää murskan sinkoamisen taimen päälle. Terä voisi pyöriä vaikka jonkunlaisen lieriön sisällä. Terälevyn täytyy sopia Stihlin raivaussahaan.

Olen varannut hankkeen budjetiksi 120€.

Kiinnostaisikohan tää ketään ? Aikatauluksi olen ajatellut joulukuun puoliväliä.

Yv tai 04050357yheksänkakkonen

moggeli
06.11.2013, 15:23
Vamaan tiedätkin, mutta uittovarusteella on myynnissä tuollainen kuppiterä. Itse olen käyttänyt kolmioterää. Sillä menee pienet pajutkin. eikä ole herkkä kiville. Olen kolmioterällä tehnyt jopa istutuslaikkuja.

Porvoon Hilma
07.11.2013, 18:02
Vamaan tiedätkin, mutta uittovarusteella on myynnissä tuollainen kuppiterä. Itse olen käyttänyt kolmioterää. Sillä menee pienet pajutkin. eikä ole herkkä kiville. Olen kolmioterällä tehnyt jopa istutuslaikkuja.

Kiitos. Tuota kuppia kattelin kyllä silimät kiiluen, että oisko siitä kalua. En vielä ostanut, ajattelin, että olisi sellainen rouhivampi. Piirroskin on jo nenäliinaan tuherrettu.

Kolmioterä on vielä isompi kuin normi sahalaitainen 200 mm, joten entistä huojuvampi tulisi. Haen taimikonhoidon tarkkuustyökalua.

Täytyy kysyä tuosta kuppiterästä lisää, kiitos vinkistä :)

Reetu
09.11.2013, 22:20
Miu kolmioteräst tul potkurimalli ihan vahingossa...
Tosin oijoin sen jo.

Oiskos helpoin muokata tavan kolmiost joku porrasmalli?

Tuota kokojuttua en kyl hokase, miks niin pieni?
Kait se sopii parkytsenttinenkin taimien väliin...

Porvoon Hilma
10.11.2013, 15:08
Juup, kiitos kysymästä.

Kolmioterä on mullakin ja se on varmaan sen 250 mm.

Ongelmana on ihan pienten luonnollisesti syntyneiden kuusen ja männyn taimien esiinkaivaminen heinikosta. Taimet on pieniä ja ne on lähekkäin. Tarvitaan siis tarkkuusistrumentti raivaussahaan. Toisena vaihtoehtona on kontata heinikossa ja niittää heinää raivausveitsellä, mutta minä haluan toimia konevoimalla. Siksi uusi pieni terä.

Piirustus mulla jo on tosiaan piirrettynä, puhtaaksipiirto on kesken, laitan sen tänne ihmteltäväksi :)