View Full Version : Lisävalojen kytkentä. Toimii.
Hei!
Typerä, varmasti miljoona kertaa jauhettu ja sähköistä tietävien mielestä itsestäänselvä kysymys.
Eli onko tämä kytkentä oikein:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1010&pictureid=140892
Tarkoitus saada puotettua lisäpitkät tarvittaessa pois katkaisijan kautta.
Ja mistä esim Hiacessa kannattaa ottaa heräte. Onko se heti valojen takaa pitkien johdosta vai..?
Työvalot olen kyllä saanut aikanaan asennettua onnistuneesti mutta nyt arveluttaa toi että lisäpitkät toimii viiksestä omien pitkien kanssa yhtäikaa.
Minkä ikäinen hiace ? Vanha jussipaitakuljetin vai joku uudenkarhee.
Minkä ikäinen hiace ? Vanha jussipaitakuljetin vai joku uudenkarhee.
Ihan keulallinen vm.2001 2.4D :o
kellukka
01.11.2013, 23:47
Eikös se mee että releen napa 30 olis virta ja 87 lisävalot ja 85 maa ja 86 heräte jonka väliin katkaisin..
kannattaa ottaa heräte. Onko se heti valojen takaa pitkien johdosta vai..?
Näin ainakin miä oon tehny kaikki lisäpitkäasennukset.:)
kellukka
02.11.2013, 00:01
Näin ainakin miä oon tehny kaikki lisäpitkäasennukset.:)
ja mie:)
Eikös se mee että releen napa 30 olis virta ja 87 lisävalot ja 85 maa ja 86 heräte jonka väliin katkaisin..
nii tuo on normi kytkentäreleen kaavio ,,
30 on jatkuva,, 85 on maa, 87 on kulutus ja 86 on käsky.. :eek:
eli ei mitään hätää.. :eek::eek:
Jos toi merkkivalo ei ole ratkaisevan tärkeä niin sen herätteen vois vetää suoraan releelle ja pistää katkaisija sihen releen maajohtoon.
Itse tulee tehtyä yleensä näin niin ei tarvitse turhaan repiä virrallisia naruja edestakas ohjaamon ja konehuoneen väliä.
Ja ton maan voi ottaa jostain kojelaudan alta niin riittää ku vetää yhden johdon konehuoneeseen.
kannattaa katkaisialla katkoa releen maata eikä herätettä. lyhyempiä vetoja virta johdoilla.
kannattaa katkaisialla katkoa releen maata eikä herätettä. lyhyempiä vetoja virta johdoilla.
no riippuu mihin se rele on asennettu.. :eek:
kannattaa katkaisialla katkoa releen maata eikä herätettä. lyhyempiä vetoja virta johdoilla.
nii eix se heräte ois hyvä pätkiä.. :confused::confused::eek:
eli antaa käskyä kun tarvii toimia..?
kellukka
02.11.2013, 00:18
nii tuo on normi kytkentäreleen kaavio ,,
30 on jatkuva,, 85 on maa, 87 on kulutus ja 86 on käsky.. :eek:
eli ei mitään hätää.. :eek::eek:
eli tuo kytkentä käy mihin tahansa.. hmm.. eipä oo tullu ajatelleks:rolleyes:
nii eix se heräte ois hyvä pätkiä.. :confused::confused::eek:
eli antaa käskyä kun tarvii toimia..?
Eipä se rele yhdistä ennen ku saa maata niin silläkin voi käskyttää.
Ja tietysti sitten vaatii samaan aikaan tuon pitkiltä tulevan virran.
Eipä se rele yhdistä ennen ku saa maata niin silläkin voi käskyttää.
Ja tietysti sitten vaatii samaan aikaan tuon pitkiltä tulevan virran.
eikö miinus maadoitteista käytetä missään :confused:
kellukka
02.11.2013, 00:39
eli sitä voi käskyttää kolmella tapaa.. virta,maa,heräte.
nii eix se heräte ois hyvä pätkiä.. :confused::confused::eek:
eli antaa käskyä kun tarvii toimia..?
Ihan se on se ja sama katkooko katkasija herätepiirin plussaa vai maadoitusta.
Sama toiminta.
Tojon valot on usein maaohjattuja eikä tuo normi releen kytkentä aina toimi toivotulla tavalla jolloin on varmin ottaa releen herätteen molemmat johdot lampun kannalta.
H4:ssa takaapäin katsottuna vasen napa on lyhyen ja pitkänvalon yhteinen maa (maaohjatussa siis lyhyen ja pitkän yhteinen +) ja oikeanpuoleinen on pitkälle valolle.
Eli näistä navoista releelle heräte ja katkasija jompaankumpaan johtoon.
Ihan se on se ja sama katkooko katkasija herätepiirin plussaa vai maadoitusta.
Sama toiminta.
Tojon valot on usein maaohjattuja eikä tuo normi releen kytkentä aina toimi toivotulla tavalla jolloin on varmin ottaa releen herätteen molemmat johdot lampun kannalta.
H4:ssa takaapäin katsottuna vasen napa on lyhyen ja pitkänvalon yhteinen maa (maaohjatussa siis lyhyen ja pitkän yhteinen +) ja oikeanpuoleinen on pitkälle valolle.
Eli näistä navoista releelle heräte ja katkasija jompaankumpaan johtoon.
no katsotaan vaikka pellehermannipuistosta päin niin minä ainaki katkon herätettä tai jtn.. :eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek:
ja niin olen tottunut kytkemään,, kaikki muut saavat kytkeä ihan miten itse haluavat.. :eek:
kellukka
02.11.2013, 00:57
eiköhän me kohta jo saada toi viestin aloittaja 4x4 niin sekaisin että se luopuu koko lisävaloista:D
Ihan se on se ja sama katkooko katkasija herätepiirin plussaa vai maadoitusta.
Sama toiminta.
Tojon valot on usein maaohjattuja eikä tuo normi releen kytkentä aina toimi toivotulla tavalla jolloin on varmin ottaa releen herätteen molemmat johdot lampun kannalta.
H4:ssa takaapäin katsottuna vasen napa on lyhyen ja pitkänvalon yhteinen maa (maaohjatussa siis lyhyen ja pitkän yhteinen +) ja oikeanpuoleinen on pitkälle valolle.
Eli näistä navoista releelle heräte ja katkasija jompaankumpaan johtoon.
Itselle ainakin tuolta vaihtosähköpuolen koulutuksesta jäänyt selkäytimeen että aina vaihe viedään kytkimen kautta, ei missään tapauksessa nolla. Eli sitä plussaa kytketään kytkimellä eikä miinusta.
Joo, ei vaikuta toimintaan mutta mitä vähemmän "kuumia karvoja", sitä vähemmän oikosulkuja.
Ja turvallisuus vaihtosähköpuolella. Esim. hehkulampun vaihto, kuinka moni irroittaa sulakkeen lampun vaihdon ajaksi? Kuitenkin jos kytkimestä on käännetty sähköt pois niin lampun vaihto on turvallisempaa jos kytkin katkoo vaihetta eikä nollaa.
kellukka
02.11.2013, 02:02
Itselle ainakin tuolta vaihtosähköpuolen koulutuksesta jäänyt selkäytimeen että aina vaihe viedään kytkimen kautta, ei missään tapauksessa nolla. Eli sitä plussaa kytketään kytkimellä eikä miinusta.
Joo, ei vaikuta toimintaan mutta mitä vähemmän "kuumia karvoja", sitä vähemmän oikosulkuja.
Ja turvallisuus vaihtosähköpuolella. Esim. hehkulampun vaihto, kuinka moni irroittaa sulakkeen lampun vaihdon ajaksi? Kuitenkin jos kytkimestä on käännetty sähköt pois niin lampun vaihto on turvallisempaa jos kytkin katkoo vaihetta eikä nollaa.
itellä kans sellainen periaate ollu että plussat poikki tällaisessa minus=runko autoissa
Joo mut tojoissa on myös maaohjattuja valoja, eli aavistuksen vaikuttaa mistä releelle otetaan ohjaus... Jos ottaa viikseltä/mittariston valolta niin saattaa toimia jännästi väärin kytkettynä...
MikaT:n viestin kun lukee ja ymmärtää, ei voi erehtyä.
moggirange
02.11.2013, 07:38
Releen kyljessä on kytkentäkaavio! Siitä voi ihmetellä mitä ko rele kytkee ja mihin napaan.
Itsekkin olen kytkenyt normi valorelettä miinus-johtoon katkaisijan laittamalla. Oikeastihan se pitäis olla ohjaus-johdossa, mutta samoin toimii kumminpäin vain.
solihull
02.11.2013, 09:26
sama kai se on katkooko relettä maalla vai virralla, mutta mulla on yleensä se periaate sähköjen vetämisessä, että kun laitetta ei käytetä niin virtaa on mahdollisimman vähissä johdoissa ja sulakkeenkin läpi menee jännitettä vain kun laite on käytössä. Tekee kytkennöistä pitkäjohtoisempia, mutta oikosulut ja muut hallitsemattomat laitteen käyttöajan ulkopuoliset riskit pienenee huomattavasti... Sulakkeita ei koskaan ole liikaa ja releillä voi ohjata myös releitä,,,vähentää ainakin kuljetettavia ampeereja ja sitä kautta vahingon vaaraa.
TT
No onko tämä sitten oikein? Tässähän menee ihan sekaisin. Mulle pitää olla konkreettinen kaavio, jota voin katsoa tyhjin silmin kun auto palaa vieressä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1010&pictureid=140917
Alkaa näyttämään siltä, että autotarvikeliikkeen myymä hieno, HELPPO ja KALLIS valmis johtosarja löytyy kohta roskiksesta...
lavanelikko
02.11.2013, 10:58
No onko tämä sitten oikein? Tässähän menee ihan sekaisin. Mulle pitää olla konkreettinen kaavio, jota voin katsoa tyhjin silmin kun auto palaa vieressä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1010&pictureid=140917
Alkaa näyttämään siltä, että autotarvikeliikkeen myymä hieno, HELPPO ja KALLIS valmis johtosarja löytyy kohta roskiksesta...
EI OLE. Toinen lampulta tuleva piuha 85 napaan ja toinen 86 napaan. EI SAMAAN, muuten paukkuu sulakkeet:eek:
Tämä?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1010&pictureid=140918
Oisko helpompi jos joku jaksais piirtää selvän ja oikean kytkennän, kun käytetään kolminapaista katkaisijaa merkkivalolla. Niin ei tarvi arpoa :rolleyes:
Siis tuo eka kuva on oikein.
Ja jos sillä ei toimi tai toimii jotenki oudosti niin sitten mietitään lisää.
E. Tuo katkaisija ei tarvi tuota maata ellei se merkivalo ole siinä itessään ja jos niin sen katkaisijan runko toimii silloin maana.
Ja 86 navalta lähtevä karva on kätevä pyöräyttää sen saman ruuvin alle millä se rele tulee peltiin kiinni.
Siis tuo eka kuva on oikein.
Eli voinko siis vetää nuo molemmat H4:selta tulevat rosvoukset katkaisijan plussaan? Vai teenkö niinkuin ylemmässä piirroksessa; Vasemmasta rosvous releen maa-napaan 86 ja oikeasta rosvous katkaisijan plussaan?
Sori pakko vääntä ratakiskosta.
BJ-40/76
02.11.2013, 12:58
Siis tuo sinun avausviestin kuva on oikein. Nuo 85 ja 86 ovat releen vetokäämin liittimet, ja on aivan sama kumpi niistä on plussa ja kumpi miinus.
Ja jos olisi kyse ns. vanhemmasta toyotasta, niin siellä valoja käytetään seuraavsti: Polttimon yhteiselle kannalle tuodaan 12v silloin kun valot laitetaan päälle, ja sitten maadoitataan joko lyhyen tai pitkän valon liitin.
-> siis kun autossa on valot päällä, niin hehkun kannasta löytyy 2 liitintä kolmesta, joissa on +12v
PS. sen verran minä tuota kytkentää muokkaisin, että tuo sähkön otto tulisi laturin +navasta eikä akulta. (siis jos haluat kirkkaammat halogeenit moottorin käydessä)
Ja jos olisi kyse ns. vanhemmasta toyotasta, niin siellä valoja käytetään seuraavsti: Polttimon yhteiselle kannalle tuodaan 12v silloin kun valot laitetaan päälle, ja sitten maadoitataan joko lyhyen tai pitkän valon liitin.
-> siis kun autossa on valot päällä, niin hehkun kannasta löytyy 2 liitintä kolmesta, joissa on +12v
Eli näin "uudemmassa" riittää kun rosvoaa herätteen yhdestä, eli pitkienjohdosta? Vai Mika_T:n tavalla?
Jos jätän katkaisijan pois niin vedänkö herätteen suoraan 85 napaan?
Aijon kuitenkin jatkaa johtoja lampun-h4 kannan välillä niin ei tarvitse rosvota alkuperäisiä nirunaru johtoja. Ostan vaikka h4 naaraskannan ja johtojen päihin uros abikot, jotka tökkään alkuperäiseen h4 kantaan. Siihen sitten johdon(johtojen?) väliin haaroitus abiko ja siitä sitten releelle. Mä en oikeen perusta niistä rosvoliittimistä.
Tämä?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1010&pictureid=140918
Oisko helpompi jos joku jaksais piirtää selvän ja oikean kytkennän, kun käytetään kolminapaista katkaisijaa merkkivalolla. Niin ei tarvi arpoa :rolleyes:
Tämä toimii varmasti.
Joo siis jos ei kiinnosta selvittää onko ne valot +vai- ohjatut niin sitten sieltä pitkien karvalta johto 85:seen ja 86 :selta sinne polttimon "miinusjohtoon" kumpi se sitten ikinä onkaan, eikä suoraan maahan. Ja katkaisija jompaan kumpaan johtoon.
E. Yläkuvasta tuo releen musta maa pois.
Löyty tuommoinen:
http://www.autosahko.net/kuvat_tuotteet/img_479.jpg
Eli katsoo sähkökynällä Kumpaan(ylempi vai vasen) nastaan tulee virta kun kytkee pitkät päälle. Siitä sitten johto napaan 86 ja h4 kannan oikeasta johdosta sitten johto napaan 85. Halutessaan katkaisija väliin. Ja releestä voi jättää maan pois.
Bingo. Siis tuohon vasemman ja oikean väliin. Jos se on se "miinus valonvaihtajalta" malli niin silloin kun pitkät on päällä, se karva on maissa jo eikä lamppu syty jos toinenpää on rungossa. Eli sen koekynän toinen pää tuohon polttimon oikeaan nastaan.
Jeess tämähän alkaa selkiintymään. Kiitos neuvojille.
Yllätys yllätys mä oo kadottanut kaikki mun abikot, sähkökynän, abikopuristimen ym ym kamat. Ainoastaan kuorintapihdit löyty :D
Aaa joo tosiaan kiitos Andy. Pitkät päälle, kynä kannan plussaan, kynän johto jumpaan kumpaan kantaan ja sitten kun valo kynässä syttyy, niin se on se johto mistä otetaan heräte.
wuntzikka
02.11.2013, 17:28
itse suosinut noita 5 napaisia releitä
87 valot
85 tai 86 maa
85 tai 86 heräte
muistaakseni noilla ei tainnut olla mitään väliä, näin joku mulle joku joskus väitti. ja jos ei pelaa, niin ei ole iso homma vaihtaa nuo abicot releessä toisinpäin.
30 napaan: akku-sulake-katkaisija-rele
sulake sen takia tuonne, koska kerran tuli ongelmia hajonneen katkaisijan takia. sulakkeen pois otolla saa sulakkeen takana olevan sähkön kulkemisen katkaistua kerralla ja yleensä se sulake on helpossa paikassa.
Jeess tämähän alkaa selkiintymään. Kiitos neuvojille.
Yllätys yllätys mä oo kadottanut kaikki mun abikot, sähkökynän, abikopuristimen ym ym kamat. Ainoastaan kuorintapihdit löyty :D
Aaa joo tosiaan kiitos Andy. Pitkät päälle, kynä kannan plussaan, kynän johto jumpaan kumpaan kantaan ja sitten kun valo kynässä syttyy, niin se on se johto mistä otetaan heräte.
Ollos hyvä...
Vaan tommoset kytkennäthän perinteisesti on tehty keittiöveitsellä ja maalarin teipillä...:D
Eli työntele ne karvat sinne polttimon kannan sisään ja releeseenhän ne voi kätevästi surrata siihen releessä olevaan reikään jne....:D:D:D:eek::cool::eek::confused::o noooooot...
Vanhat perinteet kunniaan vai miten se oli :D
Noniin johtoja vedetty kaavan mukaan hyvillä liitoksilla, ei rosvoliittimiä jne vulkanisoituvaa teippiä.
Auton omat valojodot jatkoin ja otin uusista johdoista haaraabikolla sähköt.
Mutta eihän se saatana toimi!! Ainoastaan katkaisijaan syttyy valo...jeee.
Siis kytkentä näin... Mukana myös h4 kannalta mitatut jännitteet.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1010&pictureid=141040
Mitäs nyt sitten
miks tuolla yhellä nastalla kummittelee 0.8 V ? Halloween ???
ja miks lampun kannan maadoitus onkin (uuden ?) releen kautta ??
tää taitaa nyt seota tuon maadoituksen puolella ...
JOs Auto sammutettuna ja valot viiksestä pois,Niin onko lampun kahdessa nastassa plussa?
Sillonhan se ois miinusohjattu...
ja sen voisi kytkeä seuraavasti releen ohjaus suoraan plussaan eli 30+85 yhteen
ja 86 suoraan "pitkän" johtoon ja 87 normaalisti lisävaloille?
Tulikos tuohon sulake rasiaan sulake laitettua?
Jos rele ei vedä niin käännä alkuun nuo 85 ja 86 johdot päikseen ympäri. Ihan vaan siksi että se rele on sähkömagneetti ja napaisuudesta riippuen se joko vetää tai työntää.
Jossain releesä ei ole väliä ja jossain taas on.
Tuo 0.8 voi olla joku vuotojännite yms. Kun nuo mittarit on niin herkkiä...
HiluxMan
03.11.2013, 17:22
Perustarkistus:
1. Onko sulake paikallaan ja ehjä?
2. Napsuuko rele?
Edit: Bj Andy oli nopeampi.
Entäs 86 suoraan maihin eikä lampunkantaan?
Sulake on ehkä.
Rele napsuu.
Johdot jos vaihtaa päittäin, niin katkasian valo ei toimi.
Maa suoraan runkoon. Ei eroa. Rele napsahtaa normaalisti
Sulake on ehkä.
Rele napsuu.
Johdot jos vaihtaa päittäin, niin katkasian valo ei toimi.
Maa suoraan runkoon. Ei eroa. Rele napsahtaa normaalisti
Eli rele on paskana jos muut kytkennät on oikein. Eli mittaa tuleeko 30 navalle sähköä ja ja sitten sille 87 navalle kun pitkät on päällä.
Sitten vaan vianetsinnässä suunta johtoa seuraten lamppujen kautta maihin marsssssssssaahhh....
Releen 86 maihin, niin valot syttyy? Jos nyt jo katkaisijassa tuolla kytkennällä valo palaa. Palaako merkkivalo vain silloin kun pitkät on päällä?
Eikös tuossa kytkennässä nyt polttimon läpi tule aina sama jännite releen käämille molempiin päihin?
Pajares. Valot pois päältä, niin mihinkään kantaan ei tule virtaa.
Katkaisijaan syttyy valo kun pitkät päällä. Samoin rele napsahtaa. Ja kun katkaisijan kääntää pois päältä, niin merkkivalo sammuu.
86 kun laittaa runkoon maihin niin ei eroa.
Lisärien maan muuttaminen eri paikkaan ei auttanut
Lisärien maan muuttaminen eri paikkaan. Ei eroa
Onhan itse lisävaloilla maadoitus kunnossa, ja ehjät polttimet?
Onko niissä lisävaloissa polttimot ja ehjät semmoset?
E. Nopeet syö hitaat.
Ihan uudet polttimon on. Kai ne ny pitäs toimia
Pistä sulakepesään ehjä sulake? Otethan mitannut mihin asti sähkö kulkee, se ei selviä netissä kyselemällä.
Jätä se katkaisija pois sieltä sotkemasta.
Testaa tolleen--->
86 vaikka akun miinukseen ja lisävalojen miinus samaan paikkaan!
87 lisävaloille
30 akkuun
85 kun räpsäyttää akun plussaan,niin pitkien on pakko syttyä:D
Jos ei vieläkään,niin laita suoraan lisävalon +/- akkuun,niin tietää että lampun sisällä on kaikki ok
ja sit kun saat valot toimimaan,niin laitat 85 pitkien johtoon ja katkaisijan väliin:)
Tossa sanoit että kun rele vetää, niin 30 ja 87 on jännitteelllisiä. Otappa umpio auki ja mittaa liittimestä että mitä sinne tulee. Ensin maadoitus akusta tai moottorista tms., jos saat 12 volttia niin sitten lampun maaliitännästä.
Jos sulake on ennen relettä, releelle tulee jännite, ja lähtee jännite, niin seuraava mittauspiste on lisävalon polttimon kanta jos sinne tulee plus puolelle jännite niin ok. Sitten ei ole jäljellä kuin maa ja poltin missä voi olla vikaavikaavikaakaakaaaaaa....
Mihin ne lamput on maadoitettu?
Ok kiitos jätkät. Noilla konsteilla hyvä kokeilla.
Ne on maadotettu hiekkapeltiin pultilla.
Polttimot varmasti 12v eikä 24v?
Se homeinen hiekkapelti ei välttämättä ole maissa... Eli maadoita ne vaikka akulle tai puskurin tms.pulttien alle. Siis jos se sähkö löytää tiensä sinne lampulle mutta ei takaisin maahan.
On 12v. Piti ihan tarkistaa ja kaivaa se paketti sohvan alta kun kissa sen sinne oli laittanut :D
Porvoon Hilma
03.11.2013, 18:48
Tässä on nyt kaikki elementit onnistua. Mä en keksi enää mitään uutta, mutta laitan vaan megakannustuksen :D
Viimeinen yritys tänään ja kävin kokeileen lisärien maan akulle, mutta ei, ei eijei. Polttimot on paikallaan mutten jaksanut tuolla pimeässä alkaa mittaamaan joten menee huomiselle päivän-näölle. Eiköhän muutenkin naapuritaloyhtiön asukkaat oo saanu tarpeeksi valoa olohuoneisiinsa kun olen pitkiä kokoajan testaillut :D
Kävele vielä kerran sinne autolle ja koita antaa akusta suoraan virtaa niille valoille. Toimiiko sitten? Eli releestä johdot irti ja akulta tuleva ja valoille menevä yhteen.
Helppo ja nopea koittaa.
Kävele vielä kerran sinne autolle ja koita antaa akusta suoraan virtaa niille valoille. Toimiiko sitten? Eli releestä johdot irti ja akulta tuleva ja valoille menevä yhteen.
Helppo ja nopea koittaa.
Kiintiö edes takas ramppaamisessa on jo täynnä ja releessä on kiinni semmonen plugi jossa johdot kiinteesti kiinni. Pitäs vetää lisäreiltä asti johdot akulle. Eihän sekään mahoton homma ole mutta saa odottaa huomiseen.
Noissa lisäreissä on muuten parkit mut niidenhän ei pitäs vaikuttaa kun niiden plussa johdot ei oo kytketty mihinkään?
E: Pitää huomenna ostaa tukiraudat valoihin. Sen verta painavat noi Bosch Pilot 175:set, että ei kilpirauta pysy tiukasti väpättämättä. Muoviosa joka on kiinni kilventausta/valorauta/kilpi hässäkän ja puskurin välissä oli revenny irti niin piti laittaa nippusiteellä kiinni. Pitää tehdä toisellepuolelle kans sama homma kun näyttää olevan jotenkin hepposesti liimattu kiinni.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1010&pictureid=141056
HiluxMan
03.11.2013, 20:02
Kiintiö edes takas ramppaamisessa on jo täynnä ja releessä on kiinni semmonen plugi jossa johdot kiinteesti kiinni. Pitäs vetää lisäreiltä asti johdot akulle. Eihän sekään mahoton homma ole mutta saa odottaa huomiseen.
Noissa lisäreissä on muuten parkit mut niidenhän ei pitäs vaikuttaa kun niiden plussa johdot ei oo kytketty mihinkään?
No jos se rele lähtee nyppäämällä irti siitä kannasta, niin johtimen pätkällä jumppaat vaan sulakkeelta tulevan ja lisäpitkille menevän pistokkeen siinä kannassa.
Onkos sulla jo kourallinen kuolleita releitä?
Nykyreleissä kun 85 on diodisulake suojattu maadoitus ja se rele kuolee niin, että naksuu moitteetta, mutta mitään ei kulje läpi tai sitten kopukynä syttyy, mutta valot ei jaksa :D
Eli
-30 akulta plussa sulakkeen läpi
-87 lisävaloille mieluusti sopivan sulakkeen läpi
-86 ohjaus +
-85 katkaisijan kautta maadoitukseen (jos haluaa valoja pätkiä)
Auton valojen napaisuutta kun arvot niin parista kohtaa koekynällä missä lamppu kokeilee et mitä milloinkin tekee
Nissan kingcap antoi erillaisia tuloksia korista, akusta ja koneesta
Joskus tehnyt niin, että johdon pätkät lampun pistokkeen ja lampun väliin,
mutta nykyään on sulaketaulusta pitkien sulakkeesta ohjaus ja valojen puolelta.
Tätä kytkentää suosittelisin melkein koska sulakkeella ohjataan varmaankin auton pitkien ohjausta tai sitten pitkien suoraa virtaa
Jos on tuttuja autonmaahantuojan huollossa töissä vois kysyä onko peräti liitintä mistä saisi ohjauksen
HiluxMan: Totta :D Mulla on semmonen lisärien asennus johtosarja. Sitä pikkusen lyhensin ja muutin muutaman abikon.
Nikuzai: Ei ole muita releitä kuin tuo. Ja käyttäytyy kuin toimis.
Kokeilin myös noin päin johdot, että 86 pitkienjohtoon ja 85 lampun johdon miinuksen, katkaisija välissä.
Siis onhan toi kytkentä jo todettu oikeanlaiseksi. Huomenna ollaan viisaampia kun mittaan tuleeko valoille virtaa tai lyön valot suoraan akkuun kiinni.
Kokeile ehjällä releellä seuraavaks. :rolleyes: Tai mittaa yleismittarilla tuleeko pitkät päällä 12V 87-navalle. Ei tää oo avaruustekniikkaa.
Kokeile ehjällä releellä seuraavaks. :rolleyes: Tai mittaa yleismittarilla tuleeko pitkät päällä 12V 87-navalle. Ei tää oo avaruustekniikkaa.
Postauksessa #47 totesin virran tulevan niin 30-navalle kuin myös 87:lle ;)
Niinpä ei oo avaruustekniikkaa ja siksikös tulee äärimmäisen typerä olo. Huomenna kokeilen noita aikasempia vinkkejä. Suoraavirtaa valoille 30-87 hypyllä, mittari kädessä pyörimistä jne.
E: Taidan jättää sen valokytkimen pois. Jääköön tulevaisuudessa vaikka takatyövaloille.
HiluxMan: Totta :D Mulla on semmonen lisärien asennus johtosarja. Sitä pikkusen lyhensin ja muutin muutaman abikon.
Nikuzai: Ei ole muita releitä kuin tuo. Ja käyttäytyy kuin toimis.
Kokeilin myös noin päin johdot, että 86 pitkienjohtoon ja 85 lampun johdon miinuksen, katkaisija välissä.
Siis onhan toi kytkentä jo todettu oikeanlaiseksi. Huomenna ollaan viisaampia kun mittaan tuleeko valoille virtaa tai lyön valot suoraan akkuun kiinni.
Niinhän se kuulemma saattaa käyttäytyä kuten toimisi, mutta virtaa ei välttämättä tule läpi.
Miten oletkos kokeillut ilman sitä katkaisijaa siinä välissä?
Mulla katkaisija missä valo muistaakseni käyttäyty jotenkin johdonmukaisettomasti olikohan muistaakseni, että jos johdot toisin päin niin valo ja lisärit ei toiminut eli piti muuttaa muistaakseni virtaa ohjaamaan niin toimi muuten ei ollenkaan
Postauksessa #47 totesin virran tulevan niin 30-navalle kuin myös 87:lle ;)
Niinpä ei oo avaruustekniikkaa ja siksikös tulee äärimmäisen typerä olo. Huomenna kokeilen noita aikasempia vinkkejä. Suoraavirtaa valoille 30-87 hypyllä, mittari kädessä pyörimistä jne.
E: Taidan jättää sen valokytkimen pois. Jääköön tulevaisuudessa vaikka takatyövaloille.
Suoraavirtaa 87 navalle niin saat releen ja kaikki muutki kytkennät ja katkaisijat eliminoitua samalla pois. Sopivasti hapettunu rele voi antaa 12V 87-navalle vaikka ei sit jaksakkaa polttaa valoja. Eli jännite tulee mut virtaa ei. Kiinassa ne releetki nykyään tehdään lähes kaikki.
solihull
04.11.2013, 01:33
Kun kyse on 4-5 Ah lampusta ja kaksin kappalein niin läpi saattaa tulla 12 v jännite virtamittarilla mitattuna mutta lamppu ei vaan pala jos jossakin on kosketushäiriötä niin että läpi ei tule VIRTAA tarpeeksi vaan pelkkä heikko jännite. Kannattaa mitata siis myös VIRTAA eikä vaan jännitettä. Tosin en joka kohtaa ed. postauksista jaksanut lukea että mikä se syvin ongelma asiassa nyt vielä onkaan...
Itselle ainakin joskus tulee vastaan ongelma juuri siinä että läpi tulee heikko jännite mutta ei kylliksi virtaa jotta käyttölaite toimisi. Jopa perävaunun valoissa ko. ongelma on aika yleinen vaiva maadoitusvikojen takia.
TT
Sori en jaksanut ihan joka viestiä lukea, tää on kyllä jo vähän huvittava juttu:)
Oletko kertaakaan saanut niitä syttymään ? :D
Olet katsonut että poiltin on paikallaan ja johdot tulee ulos mutta, oletko katsonut onko itse polttimossa johdot kiinni lampun sisäpuolella ? :rolleyes: :D
Niin on hupaisaa mutta hahaa eipä oo mun katkaisijassa vika niin
ku Andy sanoi.
Nimittäin toinen lisäri alkoi palamaan kun ränkläsin itse poltinta. Molemmille kannoille tulee kyllä+12v mutta poltin taitaa olla ranttu.
Olemme siis voiton puolella eikä mun kytkennöissä ole vikaa.
HiluxMan
04.11.2013, 12:30
Tohditko kertoa mitkä lisäpitkät sinulla on, ihan siis mielenkiinnosta kyselen.
Bosch Pilot 175
Joo nyt toimii. En tajua mutta otin polttimon pois pidikkeestä ja laitoin samoin takas. Johan toimi WTF.
Nyt hakemaan tuet jos niillä sais tukevammin valot tuettua.
Joo nyt toimii. En tajua mutta otin polttimon pois pidikkeestä ja laitoin samoin takas. Johan toimi WTF.
Ei maadottanu polttimon kanta, pieni hapettuma polttimoaukon reunassa riittää aiheuttamaan tuon. Tuollainen H1-polttimo kun jää toisinaan hieman kiikkumaan nastansa varaan, maadoittava pinta-ala on pieni.
Ei maadottanu polttimon kanta, pieni hapettuma polttimoaukon reunassa riittää aiheuttamaan tuon. Tuollainen H1-polttimo kun jää toisinaan hieman kiikkumaan nastansa varaan, maadoittava pinta-ala on pieni.
OK hyvä tietää :)
Kuvia:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1010&pictureid=141105
Katkaisija:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1010&pictureid=141106
Vielä ylätuet ja mahdollisesti alas kilventaakse tuet puskuriin niin tulee jeti asennnus. Sitten mahdollisimman pimeelle tielle suuntaamaan valot!
Missä on roikkuvat johdot, missä on teippiliitokset!!! :D:D:D
Enivei siisti asennus ja työvoitto vailla vertaa. :cool::cool:
mericsson
21.11.2020, 17:10
Kyllä, vanhoissa Engelsmanneissa :-)