View Full Version : jeep cherokee -92 muuttumis leikki
Laitinen88
01.11.2013, 20:25
Tästä se ny lähtee. On vähän turkkipeltejä, neliö palkkeja sun muuta osaa hommattu ja kun joku harva ja hyvä viikonloppu tulee nii laitetaa tallii ja eikun ropaamaa. Tarkotuksena olis siis vähän saada pyörää, maa varaa, valoa ja puskuria että pääsis alottaa tän oman offi harrastuksen muittenkaa:D
?...vähän on tabletinkaa onkelmaa noit kuvia lisätä joten se vähän viivästyy....?
42550
Laitinen88
01.11.2013, 21:30
Ja ehdotuksia saa laittaa ja mielipiteitä omatekemistä korotus osista :D
No mun ehdotus korotukseksi olisi, että ostat multa valmiin 3" korotussarjan ;) (kaikki osat uusia ja ajamattomia, mutta ollut autossa kiinni kohta vuoden lämpimässä tallissa pukeilla....ajanpuutteen takia jäänyt auto viimeistelemättä, ja nyt vähän muita suunnitelmia)
Sis. Uudet takapakat (kokonaiset, eikä mitään lisäplareja), etujouset, iskarit eteen ja taakse, vahvemmat alatukivarret eteen ja irroitettavat kallistuksenvakaajan koiranluut.
Tuoreessa kuvassa osat alla, mutta tosiaan ajamattomat :D
Laitinen88
01.11.2013, 21:53
Hei eipä pidetä pois suljettuna ;) yv:llä palataan
Joku kunnollinen 4,5" korotussarja kunnon iskareilla. Simpukkaan vähintään pari tuumaa tiputtava pitman arm, Grand Cherokeen vakio käy hyvin jolloin hinta on edullinen. Taka-akselille lukko ja levyjarrut. Ohjaukseen vahvemmat varret ja mielellään alkuperäisiä ylemmäs. Kallistuksenvakaajt irti. Hieman kaarien leikkelyä ja 33" renkaat alle. Noilla muutoksilla etenee jo kohtuu hyvin ja jatkuvaa huoltoa vaativiksi kohteiksi jää enää etuvetareiden ristikot ja etupyöränlaakerit.
Laitinen88
02.11.2013, 10:29
Joo lukko on aikapakollinen tohon hommata ja toi järeempi ohjaus tanko... lueskelin huolella ton "kakskäyttöauto" topicin ja siit ois tarkotus ottaa mallia.
Oon täs halpoja tapoja joo aatellu et taakse suunnittelin motonetist kärryn lehtiä et olisin orkkiksist ottanu taltee pelkän ylä lehden ja siihe alle uutta (650kg) per puoli vois toimia? Sitte perää korotus tai akselin ja lehen välii? Ja saattaa olla et uusis vakio iskareis ei pituus riitä roikkuu kovin pitkälle. Keulast ei sit oo viel mitää hajuu on varmaa pakko ostaa/teettää jouset ja sit iskurit.
Millanenha lukko näis on keulalla?
Laitinen88
02.11.2013, 10:32
ja jatkuvaa huoltoa vaativiksi kohteiksi jää enää etuvetareiden ristikot ja etupyöränlaakerit.
Mites noitten ristikoiden kaa ku olis tulos 31" kumit kuinka nopeesti tai herkästi napsahtaa?
Simpukkaan vähintään pari tuumaa tiputtava pitman arm, Grand Cherokeen vakio käy hyvin jolloin hinta on edullinen. Taka-akselille lukko ja levyjarrut. Ohjaukseen vahvemmat varret ja mielellään alkuperäisiä ylemmäs.
Miksi? Kääntää mielummin ohjauksen vaikka olkavarsien päälle, panhardi akseliputken yläpuolelle jettä saa kulmat kohdalle, ja kovaa ajoa. Joku 3-4" ei vielä ole niin paljoa, etteikö jo tuolla toimenpiteellä saisi panhardia ja välivartta lähes vaakatasoon :) toki vielä enemmän korotetussa voisi olla tuolle tiputtavalle pitman armille käyttöä. Tosiaan noi alkuperäiset varret on melkoiset rimpulat. Samoiten alatukivarret, ei kannata hirveästi töksäytellä kiviin ja kantoihin..
Oon täs halpoja tapoja joo aatellu et taakse suunnittelin motonetist kärryn lehtiä et olisin orkkiksist ottanu taltee pelkän ylä lehden ja siihe alle uutta (650kg) per puoli vois toimia? Sitte perää korotus tai akselin ja lehen välii?
Suosittelisin ostamaan kokonaan uudet jousipakat ihan suosiolla, saat enemmän ajomukavuutta ja toimivamman alustan. En suosittelisi noita korotusblokkeja akselin ja lehtioen väliin, aiheuttaa axle wrappiä ja alkaa perä pompottaa -> vaurioita. Rasittaa myös ihan turhaan lehtipakkoja.
Ja saattaa olla et uusis vakio iskareis ei pituus riitä roikkuu kovin pitkälle. Keulast ei sit oo viel mitää hajuu on varmaa pakko ostaa/teettää jouset ja sit iskurit.
Eipä tahdo kunnolla riittää edes ~50mm korotukselle vakioiskarit. Etuvieterit ei ihan hirveitä maksa, jos ostat Grand Cherokeen V8- malliset vieterit niin ne korottaa hieman, sitten vaikka korotusblokit vietereiden päälle niin pääset halvalla. Kyllä se alusta niilläkin aika mukavasti joustaa.
Millanenha lukko näis on keulalla?
Se on sellainen avoin malli :D
Mites noitten ristikoiden kaa ku olis tulos 31" kumit kuinka nopeesti tai herkästi napsahtaa?
Jos sulla on ABS:iton malli, niin tuon ikäisessä on vetarit pienillä ristikoilla. Etsi romikselta isoilla ristikoilla olevat vetarit (ts. ABS- jarrullisesta, tai '95->) niin niillä pärjää kohtuuhyvin pikkupyörillä. Tosin romikset on jo aika hyvin tyhjennetty niistä.. :D Käytä vain alkuperäisiä Spicerin rasvanipattomia 5-760x- ristikoita jos on noi isot ristikot, on ylivoimaisesti parhaat hinta-laatusuhteeltaan.
4,5" korotus kyllä vaatii pudottavaa pitman armia vaikka olisi high steer palikatkin. Jamant myy tuota osaa alta viidenkympin ja maailmalta saa vieläkin halvemmalla http://www.jamant.fi/pitmanarm-zjxjmj-cro52005285-p-2064.html Vähempää ei miun mielestä kannata korottaa, koska tälläinen korotus on kuitenkin esissä silloin kun siirrytään 31" ->33" pyöriin. Unohda etulukko D30 akselista jos et halua vaihtaa jatkuvasti uutta välitystä. Vetarin ristikoiden vaihto alkaa sujua rutiinilla muutaman vaihdetun jälkeen, joten osta vaan halvimpia (luokkaa 10 euroa kappale) olevia ristikoita ja vaihda niitä tarpeeksi usein, koska ei ne paremmiksi mainostetut kestä kuitenkaan kovinkaan paljon pidempään. Jousien kohdalla oa yhteyttä nimimerki Jerkkuun ja unohda suosiolla lisälehdet, korotuspalikat ja muut budjettiratkaisut. Pidemmän päälle käy halvemmaksi tehdä kaikki muutokset kunnolla jo ensimmäisellä kerralla.
veli-matti
02.11.2013, 16:44
Jep:D nosta kerralla
eläkä niiku mie että ensin 2" sitten 2" ja vielä kerran 2"
kerralla olisi tullut halvemmaksi:cool:
4,5" korotus kyllä vaatii pudottavaa pitman armia vaikka olisi high steer palikatkin...-
Minkä takia tuota tarvitaan? Hajoaako jotain, vai ei toimi kunnolla ilman? Itellä ollut nyt jonkun vuoden 4,5" korotuksella auto ilman tuota ja ihan toiminut. Kun en ole tiennyt, että tarttisi tuon, niin en ole laittanut.
Minkä takia tuota tarvitaan? Hajoaako jotain, vai ei toimi kunnolla ilman? Itellä ollut nyt jonkun vuoden 4,5" korotuksella auto ilman tuota ja ihan toiminut. Kun en ole tiennyt, että tarttisi tuon, niin en ole laittanut.
Pitman armiin kiinnittyvän nivelen liikevara ei riitä ja nivel saattaapi hajota. Ite hajotin pari osaa ennen kuin tajusin mistä on kyse. Enempi droppia omaavalla pitman armilla sai myös tasattua pyörien kääntymissuhdetta oikean ja vasemman puolen välillä.
Pitman armiin kiinnittyvän nivelen liikevara ei riitä ja nivel saattaapi hajota. Ite hajotin pari osaa ennen kuin tajusin mistä on kyse. Enempi droppia omaavalla pitman armilla sai myös tasattua pyörien kääntymissuhdetta oikean ja vasemman puolen välillä.
Tuo kuulostaa ihan loogiselta, että nivel voipi ottaa itseensä, jos liikevarat ei riitä. Pitääpä vaihtaa ko. osa, jos nivelen joutuu vaihtamaan. Kumpaan suuntaan kääntyy enemmän, jos on orkkisvarsi paikoillaan? Ei nyt muista sitä geometriaa ulkoa.
Itse aiheeseen: mulla on tuolla saman ikäiseen XJ:n liittyvistä puuhasteluista kuvia albumissa, jos vaikka jotain vinkkiä löytyy johonkin.
4,5" korotus kyllä vaatii pudottavaa pitman armia vaikka olisi high steer palikatkin. Jamant myy tuota osaa alta viidenkympin ja maailmalta saa vieläkin halvemmalla http://www.jamant.fi/pitmanarm-zjxjmj-cro52005285-p-2064.html
Jos on sopivasti toteutettu ohjaus, niin ei tarvitse :) Orkkistyylisellä voi olla tarve, mutta kuka hitto sitä inverted-y mallista haluaa edes jättää, se kun on melkoisen hanurista :o
Ainakaan tällaisella joustomäärällä ei vielä ollut ongelmaa pitman armin päässä raidetangonpään liikevaran kanssa. Tuossa aika lähellä tynnyrijoustoa, 4" korotuksella ja pitkillä tukivarsilla 35" renkaat alla:
http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Jeeppiprojekti/Sekalaista/alusta_asennettu_pieni.jpg
Jos joutuu laittamaan pudottavan pitman armin, niin on myös pakko ostaa/ tehdä sellainen panhardin korinpuolen kiinnike joka tiputtaa panhardin päätä riittävästi alas jotta panhard ja välivarsi on samansuuntaiset. Muuten seuraa aika vittumainen määrä bumpseeriä. No, OTK:ksi ohjaus vaihdettuna niin joutuu panhardin kiinnikkeet joka tapauksessa tekemään uudestaan - ja kannattaa melkein muutenkin, koska tuo orkkis on niin paska :D
Unohda etulukko D30 akselista jos et halua vaihtaa jatkuvasti uutta välitystä. vetarin ristikoiden vaihto alkaa sujua rutiinilla muutaman vaihdetun jälkeen, joten osta vaan halvimpia (luokkaa 10 euroa kappale) olevia ristikoita ja vaihda niitä tarpeeksi usein, koska ei ne paremmiksi mainostetut kestä kuitenkaan kovinkaan paljon pidempään.
Ainakin testien mukaan noi Spicerin orkkikset (jenkeistä ~25-30$ kappaleelta muistaakseni) 760x- ristikot oli prosenteissa aivan hiton paljon enemmän vääntöä kestät kuin jotkut 10$ made in honcholand tjsp. tarvikerimpulat. No, rikkihän ne kaikki menee mutta kuitenkin. Samat 5-760x ristikothan on D44 akseleissakin.
Ittellä oli etulukon ja 35" kumien kanssa ko. ristikot, ei mulla ristikoita hajonnut. Yksi etulukko kyllä (ja nyt Grandissä toinen :D ), ja siinä sivussa välityksiä mennyt parit (molemmat lukon hajoamisen seurauksena). Kyllä toi D30 jotain kestää XJ:n alla 31"-33" renkailla, kunhan älyää olla polkematta kaasu pohjassa ihan kaikista pahimmissa paikoissa ja jättää hyppyytykset suosiolla tekemättä. Trussi ja järeä banjon kansi auttaa huomattavasti siinä että hammaspeikko ei iske :) Saa toki silti rikki, itse nyt kyllästyin Grandissa tuohon pikkuperään kun ei 32" renkailla tunnu siinä kestävään mikään muu kuin cromovetarit ja ristikot.
4.5"... Vähempää ei miun mielestä kannata korottaa, koska tälläinen korotus on kuitenkin esissä silloin kun siirrytään 31" ->33" pyöriin.
Nämähän on ihan mielipidekysymyksiä, ja oikeastaan eniten kiinni siitä paljonko haluaa kaaria avartaa. Esim. 75mm:n korotus ja 35" renkaat nostaa mahaa jo 150mm ylemmäs alkuperäisesta, ja banjojen alle tulee 75mm lisää tilaa vs. alkuperäinen rengaskoko. En ihan äkkiä keksi mihin tuolla enää jäisi mahasta kiinni, kunhan laittaa kunnon suoran ja sileän panssarin ettei ole jakolaatikko romuna.
31"-33" renkaat mahtuu pyörimään todella nätisti jo 50-75 millin korotuksella kunhan vain jaksaa käyttää niitä peltisaksia. Veikkaan että sinullakin mahtuisi oman projekti-Jeepin alle aika hyvin 33" renkaat ilman kummempia korotuksen määriä niin, että sisäänjoustoakin olisi kohtuullisesti :)
Pitämällä korotuksen suht matalana säästyy korkeamman korotuksen aiheuttamilta ongelmiltakin. Pahimmat probleemat oikeastaan näissä tulee jyrkistä tukivarsien kulmista, ohjausgeometrian ongelmista, ja takakardaanista (tarttee SYE:n + tuplaristikkokardaanin -> maksaa taas lisää). Eihän nuo ole ylitsepääsemättömiä ongelmia, mutta varsinkin koska Trafi suuressa viisaudessaan on kieltänyt tukivarsien tekemisen itse, niin pitkien tukivarsien hommaaminen (joka omien kokemusteni perusteella jollain 4-5" korotuksella on XJ:ssä tai ZJ:ssä jo aikalailla pakollista) tulee perhanan kalliiksi :(
Mutta omistaja itsehän saa päättää mikä itselle on se paras vaihtoehto, hyvä vain että tulee eri mielipiteitä asiasta. Kaikkihan lopulta riippuu omasta ajotyylistä ja paikoista missä ajaa.
Tältä näyttää 35" x 12.50 rengas 15 x 8 -12ET vanteella ilman alustankorotusta. Pienellä vaivalla ja 33" renkaat tilalla niin saisi vakiokorkuisesta aika hauskan kulkineen mikä ei ainakaan helposti pitäisi kaatua. Se kun tuntunut olevan näitten Jeeppien kummallinen ominaisuus :D :cool:
http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Jeeppiprojekti/Sekalaista/35_orkkisalustalla_huono.jpg
Veikkaan että sinullakin mahtuisi oman projekti-Jeepin alle aika hyvin 33" renkaat ilman kummempia korotuksen määriä niin, että sisäänjoustoakin olisi kohtuullisesti :)
]
Mie oon hylänny ajatukset pikkupyöräisestä Cherokeesta ja siirtynyt 35" kumeihin. 37" olisin halunnut, mutta ei mahdu ilman hirveitä muutoksia ;)
D30+lukko+peruutus=100% varma hammaspeikko; sanotaan amerikan foorumeilla mitä tahansa.
Mie oon hylänny ajatukset pikkupyöräisestä Cherokeesta ja siirtynyt 35" kumeihin. 37" olisin halunnut, mutta ei mahdu ilman hirveitä muutoksia ;)
D30+lukko+peruutus=100% varma hammaspeikko; sanotaan amerikan foorumeilla mitä tahansa.
Meneehän sinne 37" helposti kun venyttää akseliväliä molemmissa päissä muutaman sentin. Etkös sie jo aikamoisia muutoksia tehnyt ;)
En minä amerikanfoorumeista tiedä, mutta itsellä ollut kolme eri HP D30 akselia kolmessa eri Jeepissä, 4.56 sekä 4.88 välityksillä, lukkojen kanssa. 35" kumeilla en saanut välityksiä enkä (vakio)vetareita ajamalla rikki XJ:ssä vaikka kuinka yritin. Tuuria oli varmasti, mutta pyrin kyllä pomputtamista välttämään, muuten aika ronskisti tuli ajettua.
ZJ:ssä sitten onkin hajonnut 4.56 välityksillä ja 32" renkailla (HP akseli kyseessä) oikeastaan kaikki mahdollinen etuperästä :D eli onhan tuo jonkinsortin aikapommi varsinkin jos isoilla renkailla ajaa. Mutta vähän malttia, 31-33 perusmutikat alla niin kyllä sen ehjänä saa aika hyvin pidettyä XJ:n kuutoskoneella vaikka lukolla olisikin. Se on päivänselvää, että jos runtua antaa niin varmasti hajoaa jossain vaiheessa..
Laitinen88
02.11.2013, 23:22
Joo no ehkä kannattaa kuunnella viisaampia ja jättää noi viri viri halppis ratkasut rakentamatta. Joo on abs malli joten kait siin on isommat ristikot sitte? mulle tulee kyl riittää toi 33" pyörä tähän alkuun tosi hyvin ja noin 3-3,5" koro :cool: lukko on etsinnän alla ja jouset etee oli hyvätietää et kävis v8 malli ja tota lisä koroketta aattelinki aluks koittaa :)
Kaikkea kannattaa kokeilla nii voi olla viisaampaa sanottavaa joskus muillekki :D
Tukivarsist sen verran et mitkä olis hinta/laatu suhteeltaa hyvät ja entä takapäässä iskareitten paikan vaihdolla lisää roikku pituutta?
Laitinen88
02.11.2013, 23:23
Kattelin pihalla olevaa raudan määrää tänää mitä kaikkee aijon upottaa siihen nii kuinkaha paljon tulee lisäpainoo :D
Jeps, edessä noi V8 grandin vieterit + parin tuuman korokepalat futaa budjettiratkaisuna ihan hyvin, ja siihen jotkut pidemmät kelpo iskarit. Taakse tosiaan kokonaan uudet pakat eikä mitään virityksiä. OME:lla on kohtuu hyvin joustavia matalamman korotuksen pakkoja, mutta ne on varsin kalliita. Rough Countrylla on ihan ok hintaisia n. 3" korottavia.
Hinta- laatusuhteelta hyviä tukivarsia on esim. Rough Countrylla, tosin niitten maalaustyön laatu on ihan täyttä paskaa. Pallonivelet kuitenkin ihan ok ja toisessa päässä olevat kumipuslat on saman valmistajan kuin alkuperäisetkin. Suosittelen ostamaan sekä ylä- ettå alavarret, ja säädettävää mallia. Vähintään kuitenkin noi alavarret. RC:n iskareita en oikein voi suositella, kato jotain muuta ;)
Takana voi ja kannataa nostaa kantotutkat korkeammalle, eli iskarikiinnikeet akseliputken tasoon. Silloin melkeinpä vakioiskaritkin pitäisi riittää. Säästyt samalla siltö tuskalta, kun kuitenkin yläpään kiinnityspultit katkeaa irrottaessa :D jousipakkojen pultit (varsinkin etummainen, ja riipukkeen ylempi) on usein aika vittumaisia..
Meneehän sinne 37" helposti kun venyttää akseliväliä molemmissa päissä muutaman sentin. Etkös sie jo aikamoisia muutoksia tehnyt ;)
En minä amerikanfoorumeista tiedä, mutta itsellä ollut kolme eri HP D30 akselia kolmessa eri Jeepissä, 4.56 sekä 4.88 välityksillä, lukkojen kanssa. 35" kumeilla en saanut välityksiä enkä (vakio)vetareita ajamalla rikki XJ:ssä vaikka kuinka yritin. Tuuria oli varmasti, mutta pyrin kyllä pomputtamista välttämään, muuten aika ronskisti tuli ajettua.
ZJ:ssä sitten onkin hajonnut 4.56 välityksillä ja 32" renkailla (HP akseli kyseessä) oikeastaan kaikki mahdollinen etuperästä :D eli onhan tuo jonkinsortin aikapommi varsinkin jos isoilla renkailla ajaa. Mutta vähän malttia, 31-33 perusmutikat alla niin kyllä sen ehjänä saa aika hyvin pidettyä XJ:n kuutoskoneella vaikka lukolla olisikin. Se on päivänselvää, että jos runtua antaa niin varmasti hajoaa jossain vaiheessa..
Menee jo vähän offtopic jutusteluksi, mutta älä rupea ainakaan suuriin akseliväli muutoksiin jos meinaat pitää autosi kilvissä.
"3. Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen auton mallisarjan puitteissa. Muutos on tehtävä auton valmistajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Jollei näissä ohjeissa muuta määrätä, on jarrujen voimansiirron laitteet muutettava siten, ettei aiheuteta ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia."
Käsittäkseni pidemmällä akselivälillä olevaa Cherokeeta ei tehtaan jäljiltä ole valmistettu. Alustan valinnassa hintaero 3,5" - 5,5" sarjojen välillä ei ole järkyttävän suuri http://de.4x4-garage.com/index.php/cPath/23_175_59_24
Etuakselin kohdalla voit vaikka lukaista MikaU:n Rolling Jeep topicista miten sellainen kestää ilman lukkoa ;) Hitto kun tallia siivotessa heitin roskiin kasan hajonneita D30 4.88:1 välityksiä, niistä olisi voinut laittaa opetuskuvan. Joka tapauksessa välitys oli joka kerta vainaa jos "unohtui" lukko päälle peruutettaessa pahemmassa paikassa.
Eihän niitä 31" isompiakaan leimaan saa, joten ei kait sillä väliä jos akseliväli kasvaa.. ;)
En minä ole missään välissä sanonut että D30 olisi mikään kestävä akseli, ihan tarpeeksi sitä on tullut murjottua itsekin.
Meinaan vain sitä, että järkevällä käytöllä on ihan toimiva peli lukollisena ja hieman isommillakin kumeilla. Jostain syystä ko. akselilla varustettuja Jeeppejä koluaa Rubicon trailia, Moabin reittejä, kymmenistä muista puhumattakaan ihan jatkuvasti ilman että ne kaikki sinne polun varteen mäjähtää kappaleiksi joka reissulla. En tiedä mikä sitten olisi Suomeen tuoduissa välityksissä sun muissa eroa, jos täällä ne ei kestä yhtään mitään, ja toisella puolella maailmaa kymmenet tuhannet ihmiset ajaa niillä aivan yhtä pahoja reittejä.. vai onko kyse kuitenkin ajotyylistä? ;) kuten jo yllä totesin, XJ:ssä mulla ei välityksiä mennyt vaikka aika reippaasti sillä ajoinkin. ZJ:ssä taas ei ole pysynyt ehjänä ollenkaan.
Kuten sanottua kaiken saa rikki, mutta jos ajotyyli on ronskimpi niin sitten vahvempaa kamaa alle. Toyotan isompaa akselia tai sitten D60-14b tyyppistä ratkaisua..
Laitinen88
03.11.2013, 16:04
täst se tuli tallii ja sen verran hillitysti et mahtuu ulos ovest viel :D puskurii ja lokareita vähän leikkailin tänää viel kevyesti kesken mut joo mites ku toi näyttäis ihan pitmanilta? ja kallistuksen vakaajatki on jo irrotettu :p
Rubiconilla on laatupalikoita. 3,5":n Rubicon Express Super Ride ja 33":set. Kaaria pitää vielä leipoa..
http://imageshack.us/a/img203/1363/zdkq.jpg
http://imageshack.us/a/img41/5711/zrcm.jpg
Renegade
03.11.2013, 20:34
mut joo mites ku toi näyttäis ihan pitmanilta?
Kyllä toi näyttää ihan vakiovarrelta tossa simpukassa... Ainakin mulla on vakiossa ihan samanmoinen... En sitten tiedä kuinka monta milliä toi Pitman Arm eroaa tosta vakiosta, mutta kovasti on samannäköinen.
Kyllä toi näyttää ihan vakiovarrelta tossa simpukassa... Ainakin mulla on vakiossa ihan samanmoinen... En sitten tiedä kuinka monta milliä toi Pitman Arm eroaa tosta vakiosta, mutta kovasti on samannäköinen.
Tuossapa tuo meikän droppaava:
42661
Laitinen88
04.11.2013, 10:42
Tuossapa tuo meikän droppaava:
42661
no joo on kyl selvä ero :D
Laitinen88
08.11.2013, 06:28
vähä keskeneräistä kuvaa ja uusia renkaita ootellessa :D
42816
42817
Laitinen88
09.11.2013, 17:36
tänää vähän tuli ropailtu taas eteempäin päivän mittaa tallissa autoa. noh tein itse ja säästin tosin viel uudet ja 5-10cm pidemmät iskarit olis otettava tai korottaa iskurin alapäätä :D
42864
putki on 1,5mm ja pohja 3mm levyä
42865
näin
42866
noin 10 tuli lisää maa varaa pohjalle
42867
vasenpuoli on viel korottamatta on aika lintallaa :D
42868
siinä loppu tulos seuraavaks renkaat alle ja sit varmaa viikolla kerkee takapään lehdet takoa itse uusiks ja tekemää koropalat taka riippaa ;)
mielipiteitä kuunnellaa mut tuntu toimivan :p
tänää vähän tuli ropailtu taas eteempäin päivän mittaa tallissa autoa. noh tein itse ja säästin tosin viel uudet ja 5-10cm pidemmät iskarit olis otettava tai korottaa iskurin alapäätä :D
42864
putki on 1,5mm ja pohja 3mm levyä
Aika ohkasta putkea seinämältään, ehkä se kestää mitä tarvitsee, mutta 1,5mm:n seinämällä putki johon tulee aikamoisia tällejä jousituksen liikkuessa, eikä kaikki kuormitus taatusti tule tasaisena vaan vääntääkin putkea.. No, ehkä toikin kestää tai sitten ei. Toisena tulee mieleen että tuo putken pää kun on vain leikattu poikki, niin tulee aika helvetinmoinen rasitus sille kohdalle koria jousitolpan pohjaan. En nyt muista kuinka paksu on tuosta se pelti (siinä on pari peltiä päällekkäin), mutta olisi ihan hyvä jos olisi vähän paremmin oikean mallisena tuo korotuspalan pää.
Eipä nämä nyt kovin kalliit olisi ja jäisi ainakin jousi kunnolla kuten pitäisi ja yläpäässä kuorma jakaantuisi isommalle pinta-alalle:
http://www.amazon.com/Cherokee-Front-Budget-Boost-Spacers/dp/B006IVC9I6
Laitinen88
09.11.2013, 19:54
no joo oot ihan oikees ei ehkä paras ratkasu mut on se onneks muokattavissa viel jälkeenpäin :D ja toi 3mm pohja on käännetty tonne putken sisää ja hitsattu kiinni myös siektä joten uskon kylklä putken kestävän mutta koron ja korin välissä oleva kumi??? varmasti uppoo siihen, vähän päivittelen tota patenttia sitten ku saan korokkeet rakennettua iskareihin/pidemmät ja samalla pitman ja uus ohjaus iskari :)
perän jouset olis tarkotus takoo itse uuteen muotoon ja ostaa/tehdä 10cm korotus riippuun 5mm latasta ja väliin vahvikkeeks samaa tavaraa että ei väänny :)
jos huomenna pohja panssaria rakentelis turkki pellistä ja sen jälkee ku noi em. on tehty nii vaihtelis helmat palkeiks :D
ps... ei tästä kaunis tuu viel pitkää aikaa. mut onha se oma ;)
Varaudu takajousien pikaiseen väsähdykseen. Nämä XJ:n takalatit ei ole ihan sieltä parhaasta päästä kuormankantokyvyltään, ja kerran väsyneet jouset kuolee aika äkkiä, varsinkin pidempien riippujen kanssa. Mutta saa niistä toki väliaikaisen hyödyn :)
Laitinen88
09.11.2013, 20:12
Varaudu takajousien pikaiseen väsähdykseen. Nämä XJ:n takalatit ei ole ihan sieltä parhaasta päästä kuormankantokyvyltään, ja kerran väsyneet jouset kuolee aika äkkiä, varsinkin pidempien riippujen kanssa. Mutta saa niistä toki väliaikaisen hyödyn :)
jep väliaikanen onki vaa kuha saa kerättyä rahaa uusiin tai sit hyvii käyteetyihin :D kun kaikki on tehty nii ei oo jäljellä ku vaa jousien vaihto
Laitinen88
09.11.2013, 20:19
nyt on kyl pakko kysyy... kierre jouset taakse?
Jos budjettiratkaisua kaipaa niin vaikka ZJ- mallin Grand cherokeesta taka- akseli ja tukivarret (ja panhardi), ja TJ- mallin Wranglerin vakiot takavieterit. Noilla eväillä persaus pitäisi korottua hieman ja saa akselimassoiltaan riittävästi kantavan akselin ja varret.
Toki sitten voi suoraan laittaa jonkun long-arm coil konversion suuresta maailmasta, mutta ne tahtoo maksaa pitkälti toista tuhatta :D Tai sitten vain apuvieterit lehtijousien lisäksi, mutta se nyt on vähän hullun hommaa jos minulta kysytään. Eli joko kokonaan uudet pakat taakse, tai sitten muuttaa vietereille.
Laitinen88
09.11.2013, 20:32
Pakat tulee uusiks siis :D
WinChester
13.11.2013, 22:27
Normaalit korotusjouset ja taakse juu ja pitkät takariipukkeet niiden kiinnikkeiden pudotussatsilla. Joustaa sisään ja ulos ihan tajuttoman paljon ja on melkein vietereiden veroinen ajomukavuus. Ja taakse sitten 100mm joustonrajoittimet, niin ei uudet hienot jouset lässähdä (kuten eräillä...)
Tästä malli mimmoiset itse tein:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=73593&page=3#72