View Full Version : L200 käyntiin lähtö ongelmia
Turpaani
28.10.2013, 17:39
Elikkä 02vm l200 olisi sellainen vika että ei millään tahdo ruveta nostamaan kylmänä kierroksia välillä pitää jopa pitää 30sec kaasua pohjassa ennenkuin kierrokset nousee, alhaalla ei ole vääntöjä yhtään varsinkaan kylmänä eli pitää nostattaa sen verran kierroksia että turbo lähtee mukaan että pääsee liikkeelle ja lähtee huonosti käyntiin lämpimänä ja mitä kylmempi ilma sen paremmin lähtee käyntiin kylmänä. lämpimänä joutuu joskus sahaan n.30sec ennenkuin lähtee käyntiin ja ostin auton tälläisena joten ei tietoa milloin/miten vika on tullut
Nyt jo tehtyä
- jako näyttäs olevan kohdallaan, yläpään merkit passas kohdalleen ja kampuran siimapyörän merkki osu T:n kohdalle
- polttoaineen suodattimenjalan takaisku venttiilii toimii
- polttoaineen suodatin vaihdettu
- haperoja suuttimien välisiä letkuja vaihdettu uusiin
- kaikki antureiden liittimet käyty läpi ettei ole hapettuneet
Toivottavasti vika löytyisi kun häiritsee aika paljon käyttiksessä tuommoinen vika
lavanelikko
28.10.2013, 17:55
Kansi paskana... Samaa viikaa oli aikoinansa omassa tosin vm -96 L:ssä...
karvanoppa
28.10.2013, 17:56
Pyöriikö turbo? ettei siivet jumittaisi?
Turpaani
28.10.2013, 18:14
Huoltokirjan mukaan turbo uusittu 1v sitten ja kyllä kun turbo lähtee mukaan niin toimii hyvin. Mikä kannessa oli vikana? olen n.5tkm ajanut ja ei ainakaan nesteitä öljyä ole syönyt ja ei ole mennyt sekaisin.
edit.
ja tuosta kierrosten nostamisesta niin se käy tyhjäkäyntiä ja siitä ei meinaa kierrokset nousta kylmänä
Huoltokirjan mukaan turbo uusittu 1v sitten ja kyllä kun turbo lähtee mukaan niin toimii hyvin. Mikä kannessa oli vikana? olen n.5tkm ajanut ja ei ainakaan nesteitä öljyä ole syönyt ja ei ole mennyt sekaisin.
edit.
ja tuosta kierrosten nostamisesta niin se käy tyhjäkäyntiä ja siitä ei meinaa kierrokset nousta kylmänä
Muutama vaihtoehto
85kw.syöttöpumppu ongelmia (sähköohjattu)
kaasupolkimen potentiometri
Moottorinojausboksi
Turpaani
29.10.2013, 16:04
Tässä on myös se käyntiin lähtemis ongelma että tuskin tuossa potentiometrissä mutta hyvinkin voi olla tuossa pumpussa. Miten pumpun kunnon/toimivuuden voi testata?
Turpaani
29.10.2013, 16:08
kertaan vielä viat
- Ei vääntöjä yhtään ennen kuin turbo lähtee mukaan
- lämpimänä kun seissyt jonkin aikaa (n.20min) niin käynnistyvyys erittäin huono 20-60sec joutuu sahaan käyntiin
- kylmänä lähtee kohtuudella käyntiin n.5-10sec sahauksella
- kylmänä ei meinaa nostaa kierroksia yhtään
- kylmänä valkoista savua jonkin aikaa tupruttaa
En tiedä onko vika mutta moottori lämpenee normaali lämpöön erittäin nopeasti
Tomppaa_
29.10.2013, 16:18
Säädä venttiilit ja kellota pumpun ajotus.
Turpaani
29.10.2013, 16:51
venttiilien säätö onnistuu mutta miten tuo pumpunkellotus tapahtuu? spesiaali työkaluja?
Tomppaa_
29.10.2013, 18:32
Tuosta selvinnee idea http://www.netikka.net/vepiku/ajoitus.htm
Anoppikokelaan vm -03 L200:sen sai eilen illalla hakea tien päältä, kun sinne oli hyytyny...
Oireet:
Puutu ajossa, ei jaksanu kulkea ensin vitosella, sittemmin edes nelosella. Anoppikokelas sai kitkuteltua huoltamon pihaa ja auto sammu kun päästi kaasun. Eikä enää millään käyntii...
Aattelin et on pa-häriö, ja vaihoin suodattimen, ilmasin jne.
Konetta sai sahata TODELLA kauan ennenkun lähti käyntii. Kun käynnistyi, niin sammui melkein heti. Kaasu pohjassa kävi vähän kauemmin... Tätä toistelin jonkun aikaa ku aattelin et on ilmaa vielä jossain. Sitten kun sai käymään tyhjäkäyntiä omin voimin(ihan kuin ei kävisi kaikilla), niin ei ota alkuun kierroksia, poljin pohjassa noin 10s nousee lähes normaalisti.
Raotin suutinputkia, josko sielä olisi ilmaa; 1 ja 2 tuli ainetta ok ja kone pysy käynnissä. 3 ja 4 ei ainetta ja kone sammu. Mihin tämä viittaa?
Mittarissa 150tkm, öljyt ja nesteet normaalit...
Tomppaa_
29.10.2013, 21:19
Kokeile puhaltaa paineilmaa tankkiin päin josko olisi imusihti tukkeessa. Kyllähän tuo polttoaineen puutteelta kuullostaa. Voit myös koettaa laittaa syöttöpumpun letkut suoraan puhtaaseen polttoaineastiaan. Se on varmin ja varmaan helpoin tapa sulkea monta vikapaikkaa pois.
Kokeile puhaltaa paineilmaa tankkiin päin josko olisi imusihti tukkeessa. Kyllähän tuo polttoaineen puutteelta kuullostaa. Voit myös koettaa laittaa syöttöpumpun letkut suoraan puhtaaseen polttoaineastiaan. Se on varmin ja varmaan helpoin tapa sulkea monta vikapaikkaa pois.
Mutta se mikä ihmetyttä eniten, kun suutin putkien avaaminen vaikuttaa erilailla?
Minusta 1 ja 2 toimii normaalisti, ei vaikuta käyntiin?
3 ja 4 sammuttaa auton, eikä tule polttoainetta...
Voiko joku vika/paska estää 3 ja 4 tulevan polttoaineen jakajassa..? :eek:
Miten käy jos suutin on särki?
Irtotankilla kokeiltu, ei vaikutusta.
Onko mitää muita ideoita miten alkais sulkea vaihtoehtoja pois..?
Suutin, jakaja...
Tomppaa_
30.10.2013, 20:01
Mutta se mikä ihmetyttä eniten, kun suutin putkien avaaminen vaikuttaa erilailla?
Minusta 1 ja 2 toimii normaalisti, ei vaikuta käyntiin?
3 ja 4 sammuttaa auton, eikä tule polttoainetta...
Voiko joku vika/paska estää 3 ja 4 tulevan polttoaineen jakajassa..? :eek:
Miten käy jos suutin on särki?
Jos kolmosen ja nelosen putkia löysäämällä auto sammuu niin ne ovat toimivat sylinterit. Eli ykkönen ja kakkonen pimeenä. Harvoin suutin kiinni hajoaa mutta kai kaikki on mahdollista? Sammutussolenoidi saattaisi ehkä tehdä tuollaista jos jäisi osittain kiinni tai olisi roska välissä. Nestepäässäkin voi vikaa olla. Kannattaa varmaan viedä asiansa osaavalle dieselkorjaamolle kun rupeaa menemään aika haastavaksi jos ei kokemusta kovin paljoa dieseltekniikasta ole.
Jos kolmosen ja nelosen putkia löysäämällä auto sammuu niin ne ovat toimivat sylinterit. Eli ykkönen ja kakkonen pimeenä. Harvoin suutin kiinni hajoaa mutta kai kaikki on mahdollista? Sammutussolenoidi saattaisi ehkä tehdä tuollaista jos jäisi osittain kiinni tai olisi roska välissä. Nestepäässäkin voi vikaa olla. Kannattaa varmaan viedä asiansa osaavalle dieselkorjaamolle kun rupeaa menemään aika haastavaksi jos ei kokemusta kovin paljoa dieseltekniikasta ole.
Ok. No mut ei kai se sammuttimessa vika oo, kun ainetta tulee ykkösen ja kakkosen putkista? Eli sit se olis vissiin suuttimessa vika? (aine ei pääse sylinteriin asti?)
Kyllä se lähtee ammattilaisen hoivii, mikäli ei pien vika selviä.
Häirittee vaa ku joka putkesta tulee ainetta mut silti ei käy kaikilla...
Vai voiko esim kansivika tehä tommosta..?
Tomppaa_
31.10.2013, 18:56
Aikasemmin kirjotit että osasta putkista ei tuu ainetta. :D Tossa tapauksessa suuttimet irti ja dieselpajaan testiin.
Aikasemmin kirjotit että osasta putkista ei tuu ainetta. :D Tossa tapauksessa suuttimet irti ja dieselpajaan testiin.
Nii 3 ja 4 ei tuu juuri ainetta ulos ja kone sammu, 1 ja 2 tulee suihkuna ainetta ja kone käy... :D
Alkaa olee jo itekki iha solmussa näitten kans. Onneks ei oo enempää suuttimia :D:D
Täytyy varovasti koittaa saada suuttimet irti.
Nii 3 ja 4 ei tuu juuri ainetta ulos ja kone sammu, 1 ja 2 tulee suihkuna ainetta ja kone käy... :D
Alkaa olee jo itekki iha solmussa näitten kans. Onneks ei oo enempää suuttimia :D:D
Täytyy varovasti koittaa saada suuttimet irti.
Pitkä hylsy vääntimeen, niin suuttmet lähtee nätisti irti sieltä... Koko tais olla 22mm... Voin tuon kyllä tarkistaa, kun ittellä kyseinen hylsy tallissa ja sillä ruuvattu omiakin 4D56 tekniikkasen suuttimia ees taas... Ja otettu irti ppurkuun menneistä kansistakin.
Tänää sain suuttimet huollosta, ei mitää vikaa. No, ompahan ainaki ne huollettu...
Aloin purkaa lisää... Kaks keinuvipua poikki! :eek:
Voiko kone olla vaurioitunu alakerrasta, kun ei venttiilit oo päässy aukee normaalisti? Toinen on ilmeisesti imu ja toinen pako...
Tomppaa_
10.11.2013, 17:37
Jako hypänny 99% varmuudella jos keinuja poikki. Hyvällä tuurilla muuten on ehjää. Tarkista jakopää. Ja jos teet jakopään itse niin huolehdi että kampuran pultti tulee tiukasti KIINNI, eli pulttipyssyllä hakkaamalla.
Jako hypänny 99% varmuudella jos keinuja poikki. Hyvällä tuurilla muuten on ehjää. Tarkista jakopää. Ja jos teet jakopään itse niin huolehdi että kampuran pultti tulee tiukasti KIINNI, eli pulttipyssyllä hakkaamalla.
Juu, ilmeisesti näin oli käyny. Nokkakeppi hiottavaks ja uudet nostajat tuli. Samalla tietysti jakopääremppa, yms normi huoltoa...
Turpaani
01.08.2014, 21:36
Laitetaas vastausta kun vika on viimein löytynyt, jollekkin voi olla helpotusta jos on samanlaiset oireet. Eli vika on pumpun magneetti venttiilissä ei jaksa enään jousta vetää kunnolla, niin ei siksi lähde käyntiin, sieltä kun on otti shimmi levyt jousen välistä pois niin toimi 2kk normaalisti ja nyt taas temmppuilee joten joutaa vaihtoon koko kikkare.