PDA

View Full Version : Talvirenkaat voblottaa/täristää. Aurauskulmat pielessä?


erazer
24.10.2013, 21:19
Elikkä auto on 4runner ja ei mitään kori virityksiä.
Ensin vähän historiaa. Kesärenkaat on 265/75 15" katukuviolla vakio toyotan valseilla ja toimi normaalisti. Aurauskulmissa säätämisen varaa kun vähän vedättää oikealle ja ratti on vähän vinossa vasempaan. Tarkoitus säädättää vasta katsastuksen jälkeen mahdollisten väljyyksien takia .

No vaihdoin nyt kesällä hommaamani aika hyväkuntoiset nastakummit kokoa 31" eli saman kokoset kuin kesärenkaatkin ,vanteet on mangelssit 8tuumaa leveät ,et:tä en muista mutta levittää jonkin verran enemmän mitä alkuperäiset. Alussa renkaat voblatti jo liikkeelle lähdössä (myös kytkin pohjassa) ja 50 -60 vaudissa
km/h ku tuntu että rengas lähtee justiinsa irti. 75-80 Km/h vauhdissa alkaa rattia täristään. No ajattelin et renkaat tasapainotukseen niin sillä asia ok .
Mutta renkaiden vispaus ja voblaus ei lähtenytkään toki väheni jonkin verran ,nyt alkaa vispata siinä 55Km vauhissa ja mut ratti tärisee samassa n.80km vauhissa. Sen vain huomasin et nuilla vanteilla ratti on melkein suorassa suoraan ajaessa.

nyt sit asiaan eli oisko mulla aurauskulmat noin pielessä joka vois aiheuttaa ton vispauksen mitä se ei kesärenkailla tee? toinen ajatus oli se kun on nuissa aurauskulmissa korjaamisen varaa ja noi vanteet levittää jonkin verran niin ne liittyis jotenkin toisiinsa..
Vai onko mitä muita mahtollisuuksia tuohon vispukseen?

kenppi
24.10.2013, 22:12
Ohjauskulmat voi vaikuttaa tuohon, jos ovat sopivasti pielessä. Toinen asia mikä vaikuttaa, on vanne itsessään. Onko vanteen keskireikä paljon isompi, kuin napa? Pyöränpultit ei riitä pelkästään keskittämään vannetta vaan keskireiän tulis olla aina oikean kokoinen, tai sovitusholkit väliin.

Mulla oli aikoinaan autossa samaa vikaa, että ratti vispaa ja renkaat täristää. Renkaat oli painotettu just eikä melkeen ja soviterenkaatkin oli välissä. Eivät vaan olleet tarpeeksi timmit sinne väliin niin vanne ei keskittynyt kunnolla. Kävin hakemassa rengasliikkeestä uudet niin loppu vapinat.

-MaTTi-
24.10.2013, 22:32
Alussa renkaat voblatti jo liikkeelle lähdössä (myös kytkin pohjassa) ja 50 -60 vaudissa
km/h ku tuntu että rengas lähtee justiinsa irti.

Tuopa sen ongelman kertoo, ei oo renkaat (vanteet) pyöreet tai ei ainaskaan keskellä napaa. Rengaskoneeseen kiinni ja katot mikä mättää, tasapainoitus huolella niin että on varmasti kunnolla keskittynyt. Mutta jos pikkuvauhdissa jo voblaa, niin ei auta tasapainotukset siihen. Voi olla runkovikakin jossain gummissa.

Pyöränkulmien kans touhuilu ihan turhaa, se ei tällasta ongelmaa korjaa.

mäksä
24.10.2013, 22:40
Elikkä auto on 4runner ja ei mitään kori virityksiä.
Ensin vähän historiaa. Kesärenkaat on 265/75 15" katukuviolla vakio toyotan valseilla ja toimi normaalisti. Aurauskulmissa säätämisen varaa kun vähän vedättää oikealle ja ratti on vähän vinossa vasempaan. Tarkoitus säädättää vasta katsastuksen jälkeen mahdollisten väljyyksien takia .

No vaihdoin nyt kesällä hommaamani aika hyväkuntoiset nastakummit kokoa 31" eli saman kokoset kuin kesärenkaatkin ,vanteet on mangelssit 8tuumaa leveät ,et:tä en muista mutta levittää jonkin verran enemmän mitä alkuperäiset. Alussa renkaat voblatti jo liikkeelle lähdössä (myös kytkin pohjassa) ja 50 -60 vaudissa
km/h ku tuntu että rengas lähtee justiinsa irti. 75-80 Km/h vauhdissa alkaa rattia täristään. No ajattelin et renkaat tasapainotukseen niin sillä asia ok .
Mutta renkaiden vispaus ja voblaus ei lähtenytkään toki väheni jonkin verran ,nyt alkaa vispata siinä 55Km vauhissa ja mut ratti tärisee samassa n.80km vauhissa. Sen vain huomasin et nuilla vanteilla ratti on melkein suorassa suoraan ajaessa.

nyt sit asiaan eli oisko mulla aurauskulmat noin pielessä joka vois aiheuttaa ton vispauksen mitä se ei kesärenkailla tee? toinen ajatus oli se kun on nuissa aurauskulmissa korjaamisen varaa ja noi vanteet levittää jonkin verran niin ne liittyis jotenkin toisiinsa..
Vai onko mitä muita mahtollisuuksia tuohon vispukseen?

munkin mielestä tuo kulmien kanssa leikkiminen on vain rahan tuhlausta.. :eek:

jos runnerin nivelet on kunnossa niin lähtisin etsimään vikaa renkaista,, eli oisko vyöt poikki..?
minkä ikäiset renkaat ovat,, minkä merkkiset ja miten muutenkin kuluneet..?
vanteita en välttämäti rupeis syyttämään..

erazer
25.10.2013, 11:35
munkin mielestä tuo kulmien kanssa leikkiminen on vain rahan tuhlausta.. :eek:

jos runnerin nivelet on kunnossa niin lähtisin etsimään vikaa renkaista,, eli oisko vyöt poikki..?
minkä ikäiset renkaat ovat,, minkä merkkiset ja miten muutenkin kuluneet..?
vanteita en välttämäti rupeis syyttämään..
kävin aamulla rengasliikkeestä hakeen uudet mutterit ja soviterenkaat.vielä tärisyttää siinä 60km\h jälkeen mutta ei lähellekkään enää niin paljon. Renkaat on general at2 ja 3 vuotta vanhat. Kulutus pintaa on, kunto hyvä. Tänään tasapainotus koneessa näki kyllä että pari rengasta eli sivuttain jonkin verran.

bluevan
25.10.2013, 11:47
Soviterenkaat ??
Aika harva ymmärtääkseni maasturissa moisia on käyttänyt/tarvinnut.
Kuinkakohan monessa on jämptti sovite edes liukuhihnalta lähteissään.
Hyvät mutterit ja ristikiristyksellä yleensä kohdistunut oikein.

Tomppaa_
25.10.2013, 12:15
Juu aika harvassa maasturissa tuntuu olevan tiukka keskieikä. Lähinnä henkilöautojuttuja?

Arpe
25.10.2013, 12:20
Pyöränpultit ei riitä pelkästään keskittämään vannetta vaan keskireiän tulis olla aina oikean kokoinen, tai sovitusholkit väliin.

Ei kaikis maasturin akseleissa oo ohjuria navan keskellä. Eli pärjää vaik sellasella vanteella mis ei oo keskireikää ollenkaan.
Pakko mennä pelkillä pulteilla..

wikke
25.10.2013, 15:23
Eli pärjää vaik sellasella vanteella mis ei oo keskireikää ollenkaan.
Pakko mennä pelkillä pulteilla..

Millä ajelet? :)

Nikuzai
25.10.2013, 16:48
Jokos aloittajalle selvisi mikä siinä ratin asennossa on?

Omassa käyttiksessä leveämmät ja 35ET;llä olevat kesäset niin ratti on oikealle vinossa suoraan mennessä ja 49ET;llä talvisilla suorassa tai vähemmän oikealle vinossa. Joskus harvemmin vasemmalle vinossa, mutta sitäkin joskus tekee.

Tuulessa ajautuu minne haluaa ja urista kanssa haluaa haeskella eli ei passaa nukahtaa rattiin :rolleyes:


Muistaakseni pikkuisen syö oikeata etusta, mutta nyt ehkä sentin matalemmilla takasilla ei syönyt kuin molempia etusia tasaisesti.
Katsastuksessa välyksiä ei ollut

Nuhapumppu
25.10.2013, 18:09
Ei kaikis maasturin akseleissa oo ohjuria navan keskellä. Eli pärjää vaik sellasella vanteella mis ei oo keskireikää ollenkaan.
Pakko mennä pelkillä pulteilla..
Juu ei kaikissa olekkaan,mutta 90% on ja kyllä sen vanteen on suositeltavaa olla keskitetty kunnolla,jos on alumiini vanne kyseessä. Esim. entisessä työpaikassa etsittiin yhteen LC:hen kunnon sovite renkaat,kun vanteissa ei niitä ollut ja keskireikä oli tyyliin 12mm liian iso. Asiakkaan mukaan täristi kiihdytyksissä voimakkaasti,ja 90-100km/h vauhdissa,sovite renkaat väliin niin ongelmat katosi sillä. Peltivanne ei sovitteita tarvitse,vaikka on niitä niihinkin laitettu.

JiiPee
25.10.2013, 18:57
Minulla on ollut Mazdarangerissa ainakin viidet eri vanteet ja kaikissa liian iso keskireikä. Vanteesta johtuvaa heittoa ei ole ollut, eli kyllä kartiomutterit on keskittäneet ne riittävästi. Yhdet täristi tietyssä nopeudessa, mutta se johtui päällä olleista nokialaisista renkaista, joissa oli rungossa heittoa.

Jos on suorakartio tai pallokartio mutterit/ruuvit, niin kyllä niillä vanne keskittyy, kun ei ensin vedä sitä ensimmäistä heti täyteen momenttiin. Kiristys kahdessa vaiheessa ja mahdollisimman lähellä kolmion muotoista kaaviota käyttäen, niin vanne asettuu napaan kyllä keskelle.

Jos on sylinterin mallisella suoraseinäisellä reiällä olevat vanteet, joissa käytetään olakkeella varustettuja muttereita/ruuveja, niin sitten keskireikä keskittää ja se pitää olla jämpti. Minulla on vanhassa peräkärryssä tuollaiset kevytmetallivanteet.

LöpöLassi
25.10.2013, 19:17
jos ei kartio mutterit toimi nii haiskahtaa runko vialta.. ja jos parissa oli sivuttais heittoo ni oothan laittanu ne taakse.

Puukkilainen
25.10.2013, 19:37
Korotetussa Wrangler JK:ssa woblailu on jonkun sortin tyyppivika. 285/75R16 renkailla menee täysin hienosti, mutta 315/75/R16 renkaat vispaa siinä 80km/h vauhdissa. Usein tässä mallissa vika löytyy vähän myöten antavasta raidetangon päästä, pienestä välyksestä track barin päässä taikka drag link end:in välyksestä.

Omalla kohdalla huomasin, että pyöreät renkaat auttaa asiaan ehkä parhaiten...

Arpe
26.10.2013, 14:11
Millä ajelet? :)

Sillo ku oli viel Bj,ni siinä ei taka-akselilla ollu keskitysranttia ollenkaan vaan takavanteet tuli ainoastaan pulttien varaan.
Eli Bj-42 oli kyseessä ja puolkevennetyllä taka-aksulalla.

Joukka
26.10.2013, 15:43
Koska käytät samoja vanteita kuin aiemmin, niin vian täytyy olla renkaan runkoviassa (vyö poikki), josta aiheutuu renkaan pintakuvion heittoa sivu- ja pystysuunnassa.
Vaihda etu ja takarenkaiden paikkaa, niin loppuu ratin väpinä. Ongelmat toki siirttyy taka-akselille, mutta ei tunnu enään ratissa, ainakaan paljon.
Runkovammasella ei tietty kannata ajella lainkaan, mutta takana se ei vaikuta ratin vapinaan kovin paljon. Rengas voi olla tasapainossa, mutta se ei auta pomppiseen eikä sivuittain vetelyyn.

Alumiinivanne on tarkempi ristiin rastiin kiristämisessä, jotta keskittää, peltivanne menee melkein väkisin keskelle jo toisella pultin kiristämisellä.
Kiristä aluvanteella eka ja toka pultti vähän, löysää ekaa ja kiristä kolmatta vähän, niin keskitys on ok.
Ne keskireikien sovitepalat toki auttaa keskittämisessä, mutta ei niitä tarvi.

/Joukka

wikke
26.10.2013, 16:14
Sillo ku oli viel Bj,ni siinä ei taka-akselilla ollu keskitysranttia ollenkaan vaan takavanteet tuli ainoastaan pulttien varaan.
Eli Bj-42 oli kyseessä ja puolkevennetyllä taka-aksulalla.

Meinasin vaan että keskireijäton vanne olisi aika monessa maasturissa öö, hivenen haasteellinen... : )

Arpe
26.10.2013, 17:10
Meinasin vaan että keskireijäton vanne olisi aika monessa maasturissa öö, hivenen haasteellinen... : )

Jep tarkotin että berttaan olis sattunu vaikka sellanen vanne mikä olis keskeltä ummessa. Tosin tietty ainoastaan taakse.
Vanteissa missä keskireikä ei keskitä kannattaa panostaa pulttien tasaiseen kiristämiseen ja kiristää "ristiin" sekä tiukata useammassa vaiheessa,ni vanne keskittyy paremmin.

wikke
26.10.2013, 17:31
Jep tarkotin että berttaan olis sattunu vaikka sellanen vanne mikä olis keskeltä ummessa. Tosin tietty ainoastaan taakse.
Vanteissa missä keskireikä ei keskitä kannattaa panostaa pulttien tasaiseen kiristämiseen ja kiristää "ristiin" sekä tiukata useammassa vaiheessa,ni vanne keskittyy paremmin.

Kunhan vinoilin... Tulee itse kyllä kaikissa kiristettyä löysien jälkeen vartti kerrallaan ristiin, aina momenttiin asti.

Berttoja ollut kolme joista kaksi vielä ikiprojektina.

dirtysalami
27.10.2013, 08:56
mihin perustuu väite, että keskittymisessä olisi eroja alu/peltivanteiden kesken ? Hirttääkö alumiini pahemmin mutterin rautapintaan ja ei sen takia siirry keskemmälle.

Mä oon pärjännyt siedettävästi ihan henkilöautoissakin ilman keskitysrenkaita. Vähän konstikasta se joskus on, kun pitää varovasti kiristellä ristiin ja tarkistaa pyörittämällä että tuliko heittoa. Jos ihan sukkana pistää pulttipyssyllä kiinni niin menee vanne varmasti pari milliä sivuun. Pitäs varmaan alentua hommaamaan ne holkit.

-MaTTi-
27.10.2013, 09:11
Aluvanteessa ottaa laippa myös laajemmalta alalta napaan kiinni, mitä peltivanteessa. Saattaa selittää osaltaan.