View Full Version : hilux etupään rasvanipat?
Olen jossain lukenut että hiluxin etupäässä on jossain tulppia tai ruuveja jotka voi poistaa ja tilalle laittaa rasvanipat että pystyy voitelemaan jotain. Missä kyseiset paikat ovat ja miksei niissä ole rasvanippojaa vaan tulpatut. Mistä löytää kuvan paikoista tai jos teillä on liittäkää vastaukseen. Mitä rasvaa suosittelette niihin paikkoihin ja mitä kardaanien ristiin. paikkakunnalla on melkein vain Teboilin rasvat myynnissä.
Pallonivelissä on joissain versioissa tulpatut reiät. Ja mitä rasvoihin tulee niin Teboililta Solid2 joka paikkaan.
Joissain tukivarren pallonivelissä ei ole edes niitä reikiä rasvanipalle.
vartiainen
23.10.2013, 08:51
Olen jossain lukenut että hiluxin etupäässä on jossain tulppia tai ruuveja jotka voi poistaa ja tilalle laittaa rasvanipat että pystyy voitelemaan jotain. Missä kyseiset paikat ovat ja miksei niissä ole rasvanippojaa vaan tulpatut. Mistä löytää kuvan paikoista tai jos teillä on liittäkää vastaukseen. Mitä rasvaa suosittelette niihin paikkoihin ja mitä kardaanien ristiin. paikkakunnalla on melkein vain Teboilin rasvat myynnissä.
Kiinteäakselisissa on siinä kääntöpäässä päällä sellanen neliökantainen tulppa mihin menee 1/2 tuuman hylsyn kanta. Se irti ja siihen huulille painaa prässin ja painaa rasvaa sisään. Toyota suosittaa kääntöpäähän moly-rasvaa ja navan laakeriin jotain muuta vaseliinia. Jos painaa nipan avulla paineella, menee rasva stefojen läpi "väärään" paikkaan.
http://i157.photobucket.com/albums/t64/vesuriankka/hiluakseli_zps461820b5.jpg
Eikö kardaanin ristiniveliin tule eri rasva kuin palloniveliin?
Ristinivelissä "neulalaakerit" pyörii todella nopeaa ja en ite ainakaan ole mustaa niihin laittanut vaan yleisrasvaa.
vartiainen
23.10.2013, 16:45
Jos oikein muistan niin ristikoihin litiumperustainen nlgi 2.
Ristinivelissä "neulalaakerit" pyörii todella nopeaa
Ei ne mihkään pyäri, jos nivel on ristikon kohdalta suora niin niissä ei oo mitään liikettä :rolleyes:
Harvompa se ristikko niin suorassa on että ei neulat pyöri. Ja liike on sitten kans aika nopeaa.
Taitaa nivelristikon neulalaakeri kuolla yleensä voitelun puutteeseen/vähyyteen useammin kuin riittävän usein käytettyyn "väärään" voiteeseen?
Taitaa nivelristikon neulalaakeri kuolla yleensä voitelun puutteeseen/vähyyteen useammin kuin riittävän usein käytettyyn "väärään" voiteeseen?
Ehkäpä näin mutta jos tietää mitä sinne pitää laittaa ja kysyjälle vastataan niin miksi laittaa muuta!
Ehkäpä näin mutta jos tietää mitä sinne pitää laittaa ja kysyjälle vastataan niin miksi laittaa muuta!
Toki suositeltua voidetta kannattaa käyttää. Minä en kumminkaan ole huomannut kestossa eroa "mustalla" ja yleisrasvalla voideltujen välillä kardaanin nivelissä, kun n. 10 tuhannen km välein on rasvattu.
Mutta laitetaan siis sitä suositeltua rasvaa ja tarpeeksi usein - paino sillä "riittävän usein".
Sinne murrokseen voipi lisätä sitä vassua ihan vaan avaamalla tulpan ja ruuttailemalla rasvarässillä niin paljon kun vapaasti menee. Monesti käy niin, että vetarin stefat kuluu väljiksi ajan myötä ja puolen miljoonan matkalla peräöljyt pesee murroksen putipuhtaaksi vasukasta. Ilmiön tietää, jos eturenkaiden sisäpuolet on märät öljystä.
Ite oon suosinu murroksissa molybdeenisulfidia sisältäviä mustia vassuja kuten teboil Universal M, mutta esim. viime murrosremontissa ei ollu tyrkyllä ku MDS ja Solid 2, joten murrokseen tuli mansikkahyytelöt.
Pääasia, et siellä on jotain, ja paljon.
Eikö kardaanin ristiniveliin tule eri rasva kuin palloniveliin?
Ristinivelissä "neulalaakerit" pyörii todella nopeaa ja en ite ainakaan ole mustaa niihin laittanut vaan yleisrasvaa.
Niin, mainitsemani rasva soveltuu todellakin hyvin kumpaankin kohteeseen... Murrosniveleen ei suositella mutta henkilöautokokemuksen perusteella kestää sielläkin.
Ja alunalkaen oletin kun hiluksista kysellään tarkentamatta mallia ja kirjoittaa nimimerkillä TARO59 niin ilmeisesti 110 korinen...
Niin, mainitsemani rasva soveltuu todellakin hyvin kumpaankin kohteeseen... Murrosniveleen ei suositella mutta henkilöautokokemuksen perusteella kestää sielläkin.
Ja alunalkaen oletin kun hiluksista kysellään tarkentamatta mallia ja kirjoittaa nimimerkillä TARO59 niin ilmeisesti 110 korinen...
Turhaa kai näistä jankkaa mutta solid 2 tuoteselosteessa suositellaan käytettäväksi hitaasti pyöriviin liuku- ja vierintälaakereihin.
Ristinivelen "neulalaakeri" ei ole hitaasti pyörivä, joten kuinka todella hyvin sitten käy kohteeseen.
BJ-40/76
23.10.2013, 23:01
Toisessa on tuo tb:n moly-vaseliini, ja toisessa suolaveden kestävä "veneen potkuriakseli vaseliini" ja tuota potkuriakseli vassua on pelkästään veneessä; no, taisin kerran rasvata sillä HJ-61 lukkovivut akselista.
Mutta noihin kardaanin ristikoihin; jos sinne pistetään tarvikeristikko (Oliko GMP tms, musta paketti ja keltaiset tehosteet, ja olikohan gut-xxx tms koodit)
Niin noissa HDJ-80 ristikoissa tuo alkuperäinen vaseliini on sivistyneesti sanottuna lonkkanivelten välistä! siis noin +5 asteen lämpötilassa oli kuin jääkaappikylmää voita!
Kasasin kardaanin, ja yritin saada tuota tb:n moly vassua tulemaan läpi; tuli 2 kupista, mutta ei millään noista 2 muusta; k.o nivel alkoi täristämään usemman 10tkm jälkeen, ja nuo 2 kuppia, siis mistä tuo tb:n moly vassu ei tullut läpi, oli loppu, toki käyttöolosuhteilla lienee osansa asiaa.(ja nuo kaksi, mistä tursusi tuo tb:n vassu ulos, oli melkein uudet.
Seuraavan/kaikki siitä eteenpäin, olen kaapinut/pessyt keskitähden puhtaaksi, ja k.o tb:n molya reilusti kasauksessa, ja eipä ole tarvinnut enää vaihdella samoja ristikoita! p.s jos ostat ristikon, niin pistä vaseliinituubi ja ristikko pakastimeen, jos molemmat rasvat on notkeita, niin ok.....
P.s Alkuperäiseen kysymykseen; tuosta tarosta ei kokemusta, mutta ainakin noiden omien autojen kanssa olen tullut toimeen, kun tuo vetarin/suojakumi on sormella kaavittu puhtaaksi, ja täytetty tuolla tb:n moly:llä.
Ja jos jäykkäakselinen (etu) tojota niin 10-20 ruikkausta 1-2 vuoden välein, jos offia, niin huomattavasti useammin.
ja edes minä en voitele k.o tb:n vaseliinilla laturin laakereita tms.
Turhaa kai näistä jankkaa mutta solid 2 tuoteselosteessa suositellaan käytettäväksi hitaasti pyöriviin liuku- ja vierintälaakereihin.
Ristinivelen "neulalaakeri" ei ole hitaasti pyörivä, joten kuinka todella hyvin sitten käy kohteeseen.
No, 8000 tuntia käytetty runko-ohjatun koneen kardaaneissa eikä yhtään ristikkoa ole mennyt joten toiminee... Sitä paitsi, ei ne autossa kovin villisti pyöri kun ristikot ovat niin loivassa kulmassa, hieman edestakaisin liikkuu vain.
Juu kaipa sitä hifistelemällä saa paremman keston ja toimivuuden, mutta nuo vanhan maailman maataistelukoneet tuskin ovat kovin kranttuja vaseliinilaaduille. Omassa Bj:ssä kaikki nivelet on tähän asti voideltu samalla tuotteella, usein jollain molyrasvalla. Ristikoiden laakerit ovat takana kestäneet omaa käyttöä viimeiset 15 v. Ehkä ne on vaihdettu joskus 35 v aikana, tai sitten ei. Etukardaanin taaempi ristikko on väljä. Laatikon palkin ja pohjapanssarin takia on saanut selvästi harvemmin rasvaa. Tuskin siis siinäkään vika väärässä voiteessa.
Eli rasvaaminen riittävän usein.
No tärkeintä on säännöllinen voitelu, ei niinkään vaseliininlaatu niinkuin täällä kokemuksista kerrotaan.
Itte kuitenki pistän suosituksien mukaan ja nuo teboilin tuubit maksavat vain muutaman euron kappale.
Mites nyt kun ristikoista puhetta jos joskus vaihtaa niin onko mitään hyötyä jos joka kuppiinristikossa laittaisi oman nipan :confused:
Mites nyt kun ristikoista puhetta jos joskus vaihtaa niin onko mitään hyötyä jos joka kuppiinristikossa laittaisi oman nipan :confused:
Ristikon nipasta menee poraus joka kuppiin.
Ristikon nipasta menee poraus joka kuppiin.
Ei ole kaikissa ja on sellainenkin ristikko tullut vastaan missä oli yksi kanava jäänyt poraamisesta jollekkin muulle, mutta jos joka kuppiin on reikä niin meneekö ne kuin herkästi tukkoon vai onko se kanava sellainen ikusuus laitos ettei koskaan voikkaan mennä tukkoon
oishan se helpompi jokainen kuppi itsenäisesti rasvata kuin toivoa et jokaiseen menisi tarpeeksi
Kai niihin kuppeihinkin voi nipat laittaa. Taitaa vaan olla melko kovaa kampetta porata ja kierteyttää.
Kivillä menee kyllä helposti nipat poikki, jos vähän nappaa kiinni.
Kannattaakin rasvaa painaa niin kauan että joka kupin juuresta tulee ulos tavaraa. Muuten rasvaustulos on ihan uskonasia.
BJ-40/76
24.10.2013, 19:52
Ei ole kaikissa ja on sellainenkin ristikko tullut vastaan missä oli yksi kanava jäänyt poraamisesta jollekkin muulle, mutta jos joka kuppiin on reikä niin meneekö ne kuin herkästi tukkoon vai onko se kanava sellainen ikusuus laitos ettei koskaan voikkaan mennä tukkoon
oishan se helpompi jokainen kuppi itsenäisesti rasvata kuin toivoa et jokaiseen menisi tarpeeksi
Kurkistappa sinne maasturin alle, ja kuvittele että offivehkeessä olisi vajaa sentin nippa jokaisessa kupissa pystyssä:o
Ainakin minun bj:stä olisivat lähteneen, kun joskus kardaani meinaa "hipoa" isänmaata.
Toki joissain vehkeissä voisi toimiakkin.
Mutta jos joku tarvike ristikko, missä yksi nippa keskellä, niin putsatkaa se alkuperäinen tökötti sieltä sistikon sisältä pois, on varsinkin viileässä niin kovaa, että rasvapässillä ei saa vassua menemään kaikkiin kuppeihin.
Ja jos ristikosta puuttuu tehtaan jäljiltä k.o poraus, niin palauta takaisin!
Joskus sattui semmoien ristikko autotarvikkeesta, että valu oli niin niukka, että kun oli hiottu laakeripinta, niin yhdessä sakarassa näkyi yhdellä laitaa valujäljet laakeripinnalla:eek: