View Full Version : dana44 kaventaminen
petroman
22.10.2013, 22:21
Nonni. Kertokaapas, mikä on helpoin tie reilun kymppäsentin liian leveän akselin sovittamiseen yj-jeepin takalistoon.
Vanteen offset kävi mielessä, mutta vissiin lie myytävänä lyhkäsempiä vetareita, jos kuitenkin lyhentais akseliputkia.
Samalla pulttijakokin ehkäpäs muuttuis 5.5 tuumasta 4.5:een...
Eli haluttu leveys olis yyjiin dana35:n mitta.
Mulla oli joskus jossain ameriikan 4wd lehti missä kavensivat D44 akselit ja se tehtiin muistaakseni perämurikan puolesta, eli putki poikki ja sorvasivat peräkopasta putken tilan tyhjäksi ja sen jälkeen putki uudestaan hitsaten kiinni. Tosin pitää olla hyvät mittalaitteet ja/tai jigit että saa akseliputket linjaan.
Uudelleenputkitus on paras tapa akselin kavennukseen/ levennykseen, mutta voi tehdä myös esim. niin että katkaisee putken suunnilleen keskeltä, putsaa niin hyvin sisältä kuin mahdollista, sorvauttaa ainesputkesta sisälle tiukalla sovitteella riittävän pitkän pätkän (esim. 30cm pätkän), minkä sitten ensin kylmässä kutistaa sisäputken että painuu putkeen sisälle, tulppahitsillä kiinni, sitten toinen puoli ja sama homma, lopuksi vielä täydellä saumalla ympäri katkaistusta kohdasta. Jos haluaa kunnolla varmistaa niin vielä akselin päälle trussi.
Voi toki vahvistaa katkaistun myös päälipuolelta, mutta ei ainakaan omasta mielestä ihan yhtä hyvä ratkaisu.
Eikö FSJ:n D44 ole melkolailla samanlevyinen YJ:n akselin kanssa?
Tai etsit jostain Metric ton Comanchen D44:sen.......
Kyllähän narrow- track FSJ D44 pitäisi olla riittävän lähellä, että lopun pystyy tarvittaessa pelaamaan vanteen ET:llä.
D60 etuperästä nappasin joskus putket irti murikasta ja vaihdoin puolet, jotta sai murkulan samaan laitaan kardaanin kanssa. Tulppa hitsit snurraten auki, iso kierretangon pätkä muttereineen ja prikkoineen väliin, reilusti hikoilua ja vot putket irti. Takas laittaessa murikka noin 300asteiseks, niin pitäis mennä putket heittämällä sisään. Tuolleen tein ja ajattelin tehä samal viisii jos CJiihin hommaan joskus noi dana 4neloset.
T:Laaksonen
petroman
25.10.2013, 19:20
Kiitosta vaan tähänastisista tiedoista!
Ajatushan alkaa ikäänkuin muotostua.. Saas nähdä, eskaloituuko toiminnaksi milloin.. Eli tulpat auki, putket pois, lyhennys sopivaksi ja kasaan.
Ennen actionia pitäis vissiin etsiskellä sopivanmittaasia vetareita, onkos kellään tietoa, mistä löytyy tietoa niistä?
Yksi vaihto-ehto tietysti olis Karpiola, soitin heille ja hintaa/tikku tulis noin niinku alustavasti 300 + alvi. Ei tuokaan niin pahalta kuulostanut..
Pulttijako vaihtuis samalla..
Ja vois kaventaa akselin siten että banjo olis tismalleen keskellä. Kävis samanmittainen tikku puolin, jos toisin.
Tuleekos arvon raadille näistä mitään merkillepantavaa mieleen?
Putkien linjaus suoraan on helpoin tehdä kahdella tavalla: murikan poskilaakeripukkeihin sorvataan pyöreät kiekot ja samaten akseliputken päihin naputuspiukalla sovitteella. Kiekkoihin tehdään sorvissa esim 6mm reiät keskelle ja niistä kurkistellaan valoa vasten linjaa. Tai vaihtoehtoisesti kiekkoihin tehdään isommat reiät ja suoraa akseliterästä apuna käyttäen linjataan putket.
Itse tein n. 13v sitten Full Floater D44:n CJ:hin, Akseliputki on Wagoneerista joka katkaistu molemmista päistä sopivaan mittaan ja putkien päihin hitsattu jostain vanhasta D44:sta laipat joissa 6-pulttijako ja niihin sopi suoraan etunavoista spindlet ja navat.
Vetarit on tehty rikkinäisistä pitkistä D44 etutikuista ja niissä kiinni laipat hitsaamalla.
Yleensä on rapsahtanut tuosta hitsisaumasta....... Täytyy seuraavan kerran tehdä niihin myös krymppisovitus kun hajoaa :D
Nyt viime vuodet niitä on kiusattu 35" renkailla.
Ennen actionia pitäis vissiin etsiskellä sopivanmittaasia vetareita, onkos kellään tietoa, mistä löytyy tietoa niistä?
XJ:ssä ollut tuota tavallista semifloat- D44:ää takana, käsittääkseni akselin leveys on likipitäen sama YJ:n kanssa. Pulttijakokin täsmää.
Yksi vaihto-ehto tietysti olis Karpiola, soitin heille ja hintaa/tikku tulis noin niinku alustavasti 300 + alvi. Ei tuokaan niin pahalta kuulostanut..
Pulttijako vaihtuis samalla..
Esim. Quadratecistä cromo- vetarit XJ:n D44:ään on ~300$ sarja, tulee laakereineen, akselistefoineen pinnapultteineen päivineen. Lähetyskulut on yleensä sadan dollarin luokkaa, siihen tulli + alv. niin jää satsille hintaa max. 400€.
Löytyy toki sitten 4wd.com:ista yms. myös, taitaa saada myös Rockautosta nykyään.
Hj:n akselit eteen ja taakse?
Yleiseti akselin kaventamisesta ohje.
http://www.carcraft.com/howto/ccrp_0801_rear_axle_modifications/viewall.html
Ja sitten vähän jytymmän akselin tekemisen video :D
http://www.powerblocktv.com/episodes/XT2013-01/2-car-garage-crawler-part-2-hudlow-axles