View Full Version : Neliveto/Napalukot
Tuli hankittua ensimmäinen nelivetopeli vanhoina päivinä ja nyt tiedustelisin seuraavaa:
Talvi tulossa ja kun kyseessä on hiluxi niin takavedolla ei pitkälle potkita liukkaalla mutta miten on napalukkojen laita eli mekaaniset ovat ja jos ne ovat päällä niin pyörii kaikki laatikkoa myöten mutta silloinhan voi laittaa nelivedon päälle tarvittaessa mutta mitä kaikki pyörivat osat tykkää siitä jos jatkuvasti päällä.
Voihan ajaa koko ajan nelivedollakin mutta poislukien polttoaineen kulutuksen kasvua (mikä sinäänsä tapahtuu jo edellisessä lukkojen lukituksessa) niin onko jotain muuta haittaa paitsi pyriminen.
Jos napalukot ovat off asennossa pitääkö vetonivelet silloin pyöriä vai ei?
Pyörimään tarkotetut osat tykkää pyörimisestä. Eli anna mennä jos lisääntyny polttoaineen kulutus,mikä on n.0.5-1 litran luokkaa ei jännitä eikä etuvoimansiirrosta kuulu mitään ylimääräisiä värinöitä. Jos vikaa on niin korjaa ne.
Off tai free asennossa ei vetareiden kuulu pyöriä takavedolla koska ne pyörät on silloin irti voimansiirrosta.
Itse pidin edellisessä 170 koppasessa hiluxissa sen 4 talvea mitä minulla kerkes olemaan, niin aina talvella napikset kiinni. Vetarit pyörii aina 4wd asennossa ja napalukot kytkee vain vedon pyörään.
Edit. Andy kerkeskin jo vastaamaan ennen mua.
Tervetuloa porukkaan !
Itte ajelin talvet pääsääntöisesti kuvaamallasi tavalla ; napalukot kiinni , takaveto ...sit kun alkoi pupeltaa taikka meno hiipua ...napilla neliveto päälle ja matka jatku...TOIMII !
No kuluuhan nuo osat kun liikkuvat , mutta aika marginaalista tuo mun mielestä on.
Mun BJ oli nelikko päällä melkoisen kankea peli talvellakin , joten takavedolla ajelin pääosan ( niin ja M+S renkailla )
Käsittääkseni nyt on kone seis ja pyörä irti maasta ...oletan :)
Jos napalukot on off-asennossa , pyörännapa( rengas) on kytketty irti "woimalinjasta".
Renkaasta pyörittäen vetonivelen ei pitäisi off-asennossa pyöriä.
:) olimpa mää hiras ....
Ite ajan laiskana kesät/talvet napalukot kiinni, niin tein aikoinaan hj:lla ja kun tulin järkiini ja ostin suzukin ni sama juttu napikset kiinni, enkä ole huomannut menettäväni mitään
BJ-40/76
22.10.2013, 22:35
Siis ainakin noilla minun tojotilla, jotka uusimmillaan 1990.
Mutta; jos ajelet jatkuvasti naplukot kiinni, niin kun silloin pyörii kaikki voimansiirron osat, niin kulutusta tulee hiukkasen lisää, ja kaikki etuperän osat kuluu...
-> itse ajaisin normaalisti napalukot auki takavedolla, ja jos/kun alkaa keli/reitti näyttämään siltä, että nelivetoa tarvitaan, niin sitten napalukot kiinni...
p.s jos ajelet napalukot kiinni, ja neliveto päällä, niin kun sattuu suolattu/sula risteys, niin joku rengas lipsuu vajaa puoli kierrosta.... (siis monellakaan hilux- kuskilla ei tee mieli ottaa sutia märällä asfaltilla tahallaan....)
Tuli hankittua ensimmäinen nelivetopeli vanhoina päivinä ja nyt tiedustelisin seuraavaa:
Talvi tulossa ja kun kyseessä on hiluxi niin takavedolla ei pitkälle potkita liukkaalla mutta miten on napalukkojen laita eli mekaaniset ovat ja jos ne ovat päällä niin pyörii kaikki laatikkoa myöten mutta silloinhan voi laittaa nelivedon päälle tarvittaessa mutta mitä kaikki pyörivat osat tykkää siitä jos jatkuvasti päällä.
Voihan ajaa koko ajan nelivedollakin mutta poislukien polttoaineen kulutuksen kasvua (mikä sinäänsä tapahtuu jo edellisessä lukkojen lukituksessa) niin onko jotain muuta haittaa paitsi pyriminen.
Jos napalukot ovat off asennossa pitääkö vetonivelet silloin pyöriä vai ei?
Kattava määrä tuli vastauksia sinulle jo, napalukot off asennossa niin vetonivelet ei pyöri. On asennossa sitten pyörii murikka ja kartaani vetareiden lisäksi, laatikko pyörii vasta silloin kun kepistä nykäiset nelikon päälle. Tuo kuluminen / kulutus on riippuvainen sun ajo km määrästä. Itselle kun tulee se 30 000km vuoteen niin ajelen napaulukot auki, talvella jos on liukkaampaa keliä niin saattaa jonkun päivän olla kiinni vaikka takapotkulla mennäänkin. 410 000km mittarissa eikä noita ole tarvinnut sen enempää korjata tai vaihdella, etupyörän laakeri on toinen uusittu.
BJ-40/76
23.10.2013, 17:04
Kattava määrä tuli vastauksia sinulle jo, napalukot off asennossa niin vetonivelet ei pyöri. On asennossa sitten pyörii murikka ja kartaani vetareiden lisäksi, laatikko pyörii vasta silloin kun kepistä nykäiset nelikon päälle. Tuo kuluminen / kulutus on riippuvainen sun ajo km määrästä. Itselle kun tulee se 30 000km vuoteen niin ajelen napaulukot auki, talvella jos on liukkaampaa keliä niin saattaa jonkun päivän olla kiinni vaikka takapotkulla mennäänkin. 410 000km mittarissa eikä noita ole tarvinnut sen enempää korjata tai vaihdella, etupyörän laakeri on toinen uusittu.
Ainakin vanhemmassa hiluxissa (kuten bj/hj:kin) pyörii kaikki samat osat napalukot kiinni, kuin nelivedolla. ainoastaan voima ei tule läpi, kun mekaaninen kytkin auki pyörivien kappaleiden välistä, uudemmasta hiluxista en tiedä.
Aivan, sinne jakolootaanhan se liike loppuu "uudemmissakin". Eli paljon on pyöriviä osia kun lukot kiinni ajelee takavedolla.
Ainakin vanhemmassa hiluxissa (kuten bj/hj:kin) pyörii kaikki samat osat napalukot kiinni, kuin nelivedolla. ainoastaan voima ei tule läpi, kun mekaaninen kytkin auki pyörivien kappaleiden välistä, uudemmasta hiluxista en tiedä.
Pyöriikö jakolaatikko muka jos kepistä ei ole nelikko kytkettynä?
Pyöriikö jakolaatikko muka jos kepistä ei ole nelikko kytkettynä?
Pyörii jos auto liikkuu, mutta pyörittämiseen ei tule voimaa moottorilta vaan pyörivistä etupyöristä jos on napalukot kytkettynä.
Voihan ajaa koko ajan nelivedollakin mutta poislukien polttoaineen kulutuksen kasvua (mikä sinäänsä tapahtuu jo edellisessä lukkojen lukituksessa) niin onko jotain muuta haittaa paitsi pyriminen.
No en minä ajaisi minkään mallin tai merkin autolla pitävällä alustalla (= märkä tai kuiva asvaltti) kiinteä neliveto päällä. On aika rankkaa koko voimalinjalle kun etu- ja takapää on yhtä puuta, vaikka tasauspyörästöt ei akseleilla lukossa olisikaan.
Mitä noihin napiksiin tulee, niin jos itsellä olisi auto napalukoilla niin ne olisi jatkuvasti kytkettynä. Jos olisi automaattinapikset ne lentäisi hevon kuuseen ja laittaisin kiinteät tilalle. Kukaan täysjärkinen jaksa olla pomppimassa autosta ulos kun tarttee laittaa neliveto päälle.. samantienhän sitä voisi ottaa nelivedon kahvankin pois hytistä ja siirtää se jakolaatikon kylkeen auton alle :D
Miteskäs muuten ainakaan kierukka perällistä autoa ei saa hinata niin mites onko minkään maasturin etuperä sellaista mallia, ettei kestäsi pyöriä napojen voimalla?
Mites nämä highpinion perät jotka taitaa haluta hypoidi öljyt onko niissä erotus niin korkea, että jotain kuluu/lahaa erityisesti vastaan tai jopa rikkoontuu?
Tuleeko kellekkään mieleen, että olisi ruvennut osat kulumaan suuremmin/nopeammin kun on etuperän mallia vaihtanut?
Ei ainakaan näitten amerikanihmeiden LP tai HP peristä ole valituksia näkynyt että kestääkö hinaamista, napikset tai ei. Eli ihan vapaasti saa kiskoa, jakolaatikko yleensä pitää laittaa vapaalle ja pääaski parkille tai vaihteelle. Tiedä sitten miten Japanianmaan vermeissä, mutta tuskinpa kovin paljon erilaisia ovat?
Niin ja tossa mun avossa on kiinteät napalukot ollu jo tehtaalta, ainaskin oletan tuskin niitä siihen on kukaan vaihtanu jälkikäteen