PDA

View Full Version : 4runner käyntiongelmia!


Halmine-
22.10.2013, 06:17
Eli kyseessä olis 2.4td runneri joka käy tyhjäkäynnillä epätasaisemmin kuin 3pyttynen traktori. Eli pitää plot plot plot potpot zukuzuku ääntä. Mutta kaasua painaessa tasaantuu.
Haastavasta paikasta lähdettäessä auto meinaa tukehtua eli on pakko antaa kaasua kytkintä vasten oikeen perkeleesti ettei hyydy.
Vaihdoin jo dieselsuodattimen mutta ei vaikuttanut 50km jälkeenkään.

Autosta on pakoputki poikki ennen peräpönttöä, voiko se vaikuttaa käyntiin diesseleissä kun ei esim. anna vastapaineita? Vai onko kyse suuttimista?
Imuvuodot on tutkittu eikä ole irtonaisia letkuja/liittimiä.

Autoon on asennettu välijäähdytin ja ahdot nostettu 0,5bariin ja syötöt nostettu samalla.
Autossa myös vapaavirtaussuodatin.
Pientä apua tartettais pikaisesti!

-MaTTi-
22.10.2013, 08:32
No ei oo pakoputkessa vika ainakaan, ellei sitten ole aivan tukossa.

Suuttimet, pumppu ja sen ajoitus - noista olis syytä aloittaa vianhaku. Tietysti sillä edellytyksellä että pumpulle tulee ainetta ja pääsee takaisin.
Ahdot nostettu 0,5 bariin?? Kyllähän se orkkiskunnossakin n. 0,6 bar pitäisi ahtaa.

Halmine-
22.10.2013, 11:11
Otteeseen oli merkitty ainakin muutokseksi 0,5ahdot, kuuleman mukaan vakiona olisi 0,3bar mutta vannomaan en mene. Putki ei ole tukossa että täytyypi lähteä etsimään vikaa suuttimista. Onnistuuko se noilla puhdistusfluideilla mitä laitetaan tankkiin vai pitääkö ruveta oikein avaamaan?

Jappi
22.10.2013, 14:07
Ja puristukset mittaukseen jos ei suuttimista löydy kummia.

Halmine-
22.10.2013, 15:18
Öljyt vaihdettiin niin ei ainakaan jäteöljykippaan tullu metallin näköstä hippusta että kyl männänrenkaat pitäis olla tallella ja sitämyöten puristukset? Olisko jako hypänny sekasin jakopäästä kun viime vaihdosta on vierähtänyt tovi?

2,4TD
22.10.2013, 17:35
Otteeseen oli merkitty ainakin muutokseksi 0,5ahdot, kuuleman mukaan vakiona olisi 0,3bar mutta vannomaan en mene. Putki ei ole tukossa että täytyypi lähteä etsimään vikaa suuttimista. Onnistuuko se noilla puhdistusfluideilla mitä laitetaan tankkiin vai pitääkö ruveta oikein avaamaan?

Muistaakseni noissa Tojoissa vakioahdot on 0,7bar

Halmine-
23.10.2013, 05:39
No nyt auto meinaa sammua tyhjäkäynnillä, kone heiluu aivan perkeleesti eikä meinaa lähteä millään liikkeelle.

Issu
23.10.2013, 05:58
Kenties ilmaa ?

pee
23.10.2013, 06:09
käryääkö ? haiseeko ?

...imuvuodot tukittu tarkoittaa mitä ?

Halmine-
23.10.2013, 06:18
Juu sen unohdin mainita että käryää tyhjäkäynnillä ja haisee aika pahalle. Imuvuodoilla tarkoitan että alipaineletkut ja kaikki muut on tutkittu ja liitokset on kunnossa.
Mitä mahtaa meinata jos käryää ja haisee? Tupruttaa tietysti mustaa paljon enemmän kiihdytyksessä kun ei käy tasaisesti, mutta tyhjäkäynnillä haisee ja käryää.

H&K
23.10.2013, 06:35
Voisko olla sama vika ku tossa toisessa ajankohtasessa topickissa?

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=116287

Samppa79
23.10.2013, 06:38
0,7bar ahtaa ihan vakiona, mittaa mitä näyttää. Ilmavaivoilta nuo kuulostaa. Kirkasta letkua väliin ja tutkimaan mitä mukana kulkee. Tankin päältä voi löytyä jotakin ihan silmämääräisesti.

Halmine-
23.10.2013, 07:32
Luin edellämainitusta topicista jossa oli samantyyppiset viat tuosta sihvilästä mikä oli paskainen. Voisin lähteä sitä katsomaan nyt seuraavaksi. Missä tuo sihvilä mahtaa sijaita?

pee
23.10.2013, 08:21
Kitkera haju viittaa huonoon palamiseen, vois aivan hyvin olla suutinperäistäkin vaivaa, eli huono suihku, pisaroiminen ...

Kovasti sininen taas ajoitusmurheisiin, ilmavaivoihin ...

Ahdon puute polttoainepulaan ...

Imuvuodoista diesel ei juuri piittaa, ennenkuin tietty ahdoilla ...

Halmine-
23.10.2013, 09:21
Laitoin suuttimen puhdistusaineet tankkiin,
toivotaan että sillä saa tarvittavat vaikutukset mutta otan silti vielä sen suodattimen esiin ja katon että onko paskainen.
Tarttee vaan löytää reitti miten siihe pääsee käsiks.

Halmine-
24.10.2013, 05:36
Suodatinta ei löytyny vielä joten puhalsin letkuun paineilmaa 15min eikä tapahtunu muutosta, huomasin pienen lisäongelman myöskin, moottorin oikea kylki (edestä katsoen) oli öljyssä kuon myös moottorin pohja. Auto vienyt öljyä huomattavan paljon viime kilometreillä. Voiko tuo vaikuttaa käyntiin? Kannen tiiviste?

2,4TD
25.10.2013, 05:07
Suodatinta ei löytyny vielä joten puhalsin letkuun paineilmaa 15min eikä tapahtunu muutosta, huomasin pienen lisäongelman myöskin, moottorin oikea kylki (edestä katsoen) oli öljyssä kuon myös moottorin pohja. Auto vienyt öljyä huomattavan paljon viime kilometreillä. Voiko tuo vaikuttaa käyntiin? Kannen tiiviste?

Onkos tuossa öljynsuodatin oikealla puolella pakosarjan alla?
Josko sen joskus vaihtaa niin ne öljyt valuu pitkin koneen kylkeä, etupäästä aikojen saatossa sitten kuluu etupään kampiakselin stefa.
Jos ne ahdotkin on niin olemattomat niin joku oikea kipu siellä taitaa olla, suuttimet, pummpu?

Halmine-
25.10.2013, 05:44
Öljynsuodatin on pakosarjan ja turbon alapuolella moottorin vasemmalla puolella etupuskurista katsoen ja se on vaihdettu eikä se puoli koneesta ole öljyssä. Auto tupruttaa sinistä savua myöskin ja haju on kitkerä. Öljyä kuluu nyt oikeen todenteolla, tuntuu niinkuin palotilaan valuis öljyä ja kannentiiviste olis menny? Mutta öljyjen vaihdon yhteydessä ei öljyssä näkyny harmaata pintaa vaan puhtaan mustat olivat. Sitäpaitsi venttiilit nakuttaa nyt enemmän kun ennen.

-MaTTi-
25.10.2013, 09:23
Öljynsuodatin on pakosarjan ja turbon alapuolella moottorin vasemmalla puolella etupuskurista katsoen ja se on vaihdettu eikä se puoli koneesta ole öljyssä. Auto tupruttaa sinistä savua myöskin ja haju on kitkerä. Öljyä kuluu nyt oikeen todenteolla, tuntuu niinkuin palotilaan valuis öljyä ja kannentiiviste olis menny? Mutta öljyjen vaihdon yhteydessä ei öljyssä näkyny harmaata pintaa vaan puhtaan mustat olivat. Sitäpaitsi venttiilit nakuttaa nyt enemmän kun ennen.

Aika vainaalta kuullostaa jo. :( Kone ylös ja auki, voi olla männänrenkaita poikki ja kiertokangen laakeriluiskat luiskahtamaisillaan.

mh1983
25.10.2013, 10:12
Oisko kiertokanki tehnyt reijän lohkon kylkeen.

Samppa79
25.10.2013, 14:03
Noista turbon ahtopaineista päätellen on syytä tarkastaa myös paljonko sitä kautta menee öljyä koneeseen. Aiheuttaa käryä, hajua ja muuta käyntiongelmaa myös. Mulla levisi öljyä moottorin kylkeen öljypohjan tiivisteestä.

kenppi
25.10.2013, 16:07
Oisko kiertokanki tehnyt reijän lohkon kylkeen.

Jos on reikä lohkossa niin sen kyllä aivan varmasti huomaa jokainen :D

Nimim. 4k koneessa tennispallon kokoinen reikä startin alla ja kolinat sen mukaiset :D

Paziman
12.03.2014, 22:02
tarkista kaikki putket ja suodattimet itellä oli tankki ruosteessa ja täyttöputki puhki. mut jos ei auta nii en tiä sit. :) tietenki se söi jo yhen pumpunki sököksi ku rupes hyytyilee.... :)

Viipo
13.03.2014, 04:08
tarkista kaikki putket ja suodattimet itellä oli tankki ruosteessa ja täyttöputki puhki. mut jos ei auta nii en tiä sit. :) tietenki se söi jo yhen pumpunki sököksi ku rupes hyytyilee.... :)

Puolisen vuotta vanha topikki, joten luulis ongelman jo ratkenneen, kun ei muuta oo kuulunu.

Ite oisin veikannu halennutta mäntää öljynkulutuksen suhteen ja lopsottavan äänen suhteen palanutta pakoventtiiliä.
Saattas olla ihan kansikin halki.