View Full Version : Oulun seudun jakohihnaongelma
http://www.iltalehti.fi/autot/2013102117629000_au.shtml
Hesarissakin sivun juttu.
Aika erikoiselta kuulostaa, eikä ole edes aprillipäivä. :eek:
Onko oululaisilla palstalaisilla enemmän sisäpiirin tietoa/esson baarin juttuja aiheesta?
Kuljukka
21.10.2013, 09:39
Valitettavasti on, toki työni puolesta ei omakohtasta kokemusta... vielä:D
Kovin tieteellistä tietoa ei ole mutta ko suuntaista kokemusta on ilmassa ollut jo pitempään.
Maahantuojan koulutuksissa kun on ihmetelty tiettyjä ongelmia niin muualla ei ole vastaavia ollut.
Johtusko se vain noista Gatesin remmeistä....
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=165477
Kaks remmiä menny porukoitten autoista muutaman vuojen sissää. Ollu kyllä kumpiki iha siinä vaihtovälin tuntumasa. Oliko toisella remmillä ajettu 95tkm ja suositus vaihtaa 90tkm. Toisella tais olla pikkusen vajjaa.
oulun motonet myy ainakin venyviä jakopään hihnoja :D
Jos se väitetty tienpinnasta irtoava metallimuju löytää tiensä suljettuun jakohihnakoteloonkin, ja kuluttaa hihnapyöristä lähtien kaikki paskaks, niin mitä se sama pöly aiheuttaa sitten muissa moottorin osissa? Johan tuollainen taikapöly menee ilmanputsarin läpi koneeseenkin?:D
On tainnu tämän diagnoosin tehny itsekkin nauttia samaa taikapölyä :D kuulostaa aikas ihmeelliseltä mutta maailmahan on ihmeitä täynnä.
Jos se väitetty tienpinnasta irtoava metallimuju löytää tiensä suljettuun jakohihnakoteloonkin, ja kuluttaa hihnapyöristä lähtien kaikki paskaks, niin mitä se sama pöly aiheuttaa sitten muissa moottorin osissa? Johan tuollainen taikapöly menee ilmanputsarin läpi koneeseenkin?:D
Luulis olevan ilmafiltterinki yhtä ruskee, mut eiköhän se tuo tiestä irtoava, oktomurskeesta peräisin oleva metallimuju oo joka tapauksessa syypäänä näissä. Vaikka tän mukaan ei ole: http://www.taloussanomat.fi/sivu.php?page_id=1
Yllättävän paksussa mujussa on kyllä jakopäänkopan sisus tuossa yhessä volkkarifooruminki Audissa, kuvissa 50 tkm ajettu remmi.
http://aijaa.com/tyCks9
http://aijaa.com/a3GDtc
Ihan kun olis turvesuolla ajeltu. :eek:
Ja ei tosiaan mitenkään pelkästään VAGgiin liittyvä ongelma, myös muissa merkeissä tuollapäin samaan tautia. Jossain oli juttua että Hiaceissa samaa ongelmaa, mutta Hiluxeissa ei. :) Sama kone.
Mitenköhän onkos lämmöllä jotain tekoa, jakohihnahan on yleensä melkein alimpia osia autossa ja lämminkin monesti kitkan ja muun vuoksi
Sekä ilmanottohan on yleensä keulassa monesti ajovalon takana eikä auton alla missä leijuvaa pölyä on aina ajaessa, harvemmin pöly valojen eteen alta enään nousee.
BJ-40/76
21.10.2013, 17:58
Tuo pöly ei välttämättä näytä tuolle suodattimessa.
Aikanaan kun tuota ilmiötä mietin, niin tein sivistymättömän arvauksen; tuo pöly, kosteus, kumi ja hihnapyöristä syöpyvä materiaali muodostaa tuon ruostepölyn. (siis tuo pöly on syövyttävää kosteuden ja kumin rikin kanssa)
Raitisilmasuodattimet ja koneen ilmansuodattimet ovat samanvärisiä kuin muualta tulleissa autoissa.
Ja tuo ilmiö ei käsittääkseni koske kaikkia autoja samassa laajuudessa, VAG peräisissä nähtävästi pahimmastapäästä.
Kuljukka
21.10.2013, 18:23
Vag autoista kokemusta enemmänkin ja tuo ongelma enimmääkseen 2000-> autoissa.
Eipä tuolle pölylle ole fakta selitystä olemassa mutta jotain tekemistä on hihna/hammaspyörä materiaaleillakin. Jotka ei tuota usko niin welcome to see:D
Nuhapumppu
21.10.2013, 19:48
Tuo pöly ei välttämättä näytä tuolle suodattimessa.
Aikanaan kun tuota ilmiötä mietin, niin tein sivistymättömän arvauksen; tuo pöly, kosteus, kumi ja hihnapyöristä syöpyvä materiaali muodostaa tuon ruostepölyn. (siis tuo pöly on syövyttävää kosteuden ja kumin rikin kanssa)
Raitisilmasuodattimet ja koneen ilmansuodattimet ovat samanvärisiä kuin muualta tulleissa autoissa.
Ja tuo ilmiö ei käsittääkseni koske kaikkia autoja samassa laajuudessa, VAG peräisissä nähtävästi pahimmastapäästä.
Ihan volvoissa,citikoissa,pösöissä ja toyotissa esimerkiksi samaa ongelmaa,että ei ole vain volkkarin ongelma,tuo volkkari on liitetty tuohon siksi että sen maahantuojahan tuota ensin alkoi tutkimaan ja toi moisen ongelman julkisuuteen. Täällähän on veikkailtu kaikkea tuosta oktomurskasta tiesuolaan ja suolaustekniikkaan. Itse epäilen tuota oktomurskaa,sitä kerta kun on muuallakin ja suurimmaksi osaksi tuo ongelma on liitetty tuohon ohikulku moottoritiehen jossa moista ei eräiden tietojen mukaan ole käytetty.
Tuo pöly taas ei ole syy,vaan seuraus joka sisältää kumia,lasikuitua ja metallia,tämä ihan VTT:llä tutkittua,tosin VTT ei löytänyt jakopäästä mitään ylimääräistä mutta ehkä he eivät osanneet/tietäneet etsiä sitä tarkemmin. Eräiden toisten tutkimusten mukaan tuolta jakopäistä ja suodattimista on löydetty BI-metalli seoksia,tuli vaan kuultua kun tuosta aiheesta oli koulutus gatesin toimesta. Tuo ongelma on myöskin moniura hihnoissa,nekin kun ovat alkaneet ruskehtamaan/kulumaan nopeammin. Muutaman vanhemmankin auton tiedän joissa moista pölyä on havaittavissa ollut,nekun eiväit käy enää korjaamoilla remmien vaihdoissa niin niiden ongelman seuraaminen on vähän vaikeampaa. Mutta tästähän pitäisi olla tyytyväinen,tällähän on työllistävä vaikutus korjaamoalalla.
Vag autoista kokemusta enemmänkin ja tuo ongelma enimmääkseen 2000-> autoissa.
Eipä tuolle pölylle ole fakta selitystä olemassa mutta jotain tekemistä on hihna/hammaspyörä materiaaleillakin. Jotka ei tuota usko niin welcome to see:D
Eikös se oo melkein VAG missä on ennenkin jo kautta aikain hihnapyöriä kulunut ja normaalissa remminvaihdossa ollut tapana ainakin merkkihuollossa vaihtaa? Muissa merkeissä ei hihnapyörät silleen kulu.
KoniJeep
21.10.2013, 21:01
http://www.hs.fi/autot/Volkswagen+Jakohihnojen+katkeamisen+syy+on+selvite tty/a1382322035922?ref=tf_iHShuutoboksi_etusivu&jako=704e5d755df8197f480a6fb5b229a009
Volkswagen: Jakohihnojen katkeamisen syy on selvitetty
Eikös se oo melkein VAG missä on ennenkin jo kautta aikain hihnapyöriä kulunut ja normaalissa remminvaihdossa ollut tapana ainakin merkkihuollossa vaihtaa? Muissa merkeissä ei hihnapyörät silleen kulu.
Jep, VAGgineita tiedän Oulussa vaikka kuinka monta, joihin on pitänyt pyöriä vaihtaa - joko ennen tai jälkeen remmin katkeamisen. On bensoja ja tiisseleitä. Muista merkeistä ei ole tiedossa yhtään yksilöä.
Ainakin yhden korjaamon tiedän luopuneen Gates -remmien käytöstä ja siirtyneet pelkästään Continentaliin. Ongelma kuulemma korjaantui tällä ja reklaamaatiot remmien osalta loppui siihen. Tämä vain yhden korjaamon kertomaa.
--Mika
Äkkiä tulee mieleen gatesin laatu onkelma kun joku vuosi sitten meni kaverin vanetesta juuri vaihettu jakoremmi poikki, mikä meni vaihtajan vakuutuksen piikkiin ja remppa teetettiin toisaalla ja pistettiin uusi gates sinne tilalle. No joku siinä vaati vielä jälki tarkastusta ja siinä yhteydessä paljastui että uusikin remmi oli jo pitkänmatkaa menossa riekaleiksi.
Sitä en enää muista kuka sen rempan loppujen lopuksi maksoi mutta selkeesti hihnassa se vika oli eikä sinne enäää kolmatta gatesia laitettu.
Kuljukka
22.10.2013, 19:52
Eikös se oo melkein VAG missä on ennenkin jo kautta aikain hihnapyöriä kulunut ja normaalissa remminvaihdossa ollut tapana ainakin merkkihuollossa vaihtaa? Muissa merkeissä ei hihnapyörät silleen kulu.
Yhen kuluneen pyörän olen nähnyt toyotassakin, -91 bensa carinassa 500tkm:D
Kyllähän nuita valitettavasti menee pelkkien kilometrienkin puolesta ilman ylim, kulumista.
Ei ole vag yksin tämän ongelman kanssa täällä.
Tuntuu vaan että ei tämä ihan kaikissa ole ongelma, lähinnä tuoreemmissa autoissa?
Arska-tehtaalta
22.10.2013, 19:56
Ettei toi olis jotenkin hihnaan kehittyvään sähköön liittyvä juttu, siis mikäli pöly on magneettista...
Eli pitää laittaa ryssätyylinen maadoitus hihnalle :D
Tänään tilasin escorttiin gatesin remmin ja kuulemma gates;in 5 tuntia kestäneessä koulutuksessa oli sanottu että ongelmia ei ole :eek:
Ihan kuin varas sanoisi, ettei varkaus ole ongelma :p joten täytyy tarkistella sitä remmiä useammin :rolleyes:
Kohta siellä on joka toisella syöpä :O
Kuljukka
22.10.2013, 22:28
Kohta siellä on joka toisella syöpä :O
Sole mikhän ku minä en kuitenkaan ole se joka toinen;)
Tässä on suuremman luokan salaliitto! http://www.jkry.org/~drsnu/nerd/adolfassa.gif
Samsonite
23.10.2013, 04:49
Eikös se oo melkein VAG missä on ennenkin jo kautta aikain hihnapyöriä kulunut ja normaalissa remminvaihdossa ollut tapana ainakin merkkihuollossa vaihtaa? Muissa merkeissä ei hihnapyörät silleen kulu.
10 vuotta on eukko Volkkareilla ja Auteilla posottanu eikä yhtäkään hihnapyörää ole mennyt. Eikä niitä ole vaihdettu huollossa edes tavankaan vuoksi. :D
Kuljukka
23.10.2013, 07:29
10 vuotta on eukko Volkkareilla ja Auteilla posottanu eikä yhtäkään hihnapyörää ole mennyt. Eikä niitä ole vaihdettu huollossa edes tavankaan vuoksi. :D
10v sama eukko??:D Hyvää tuuria.. Ei ne pyörätkään joka moottori tyypissä kulu.
Ainaki tää uutinen on hyvä kikka parantaa varaosien ja remonttien myyntiä. Tai ehkä tää ongelma koskeeki enemmän niitä VAG kuskeja, jotka aina hiillostaa edelläajavan puskurissa kiinni.
-Jarkko-
23.10.2013, 11:57
Ettei toi olis jotenkin hihnaan kehittyvään sähköön liittyvä juttu, siis mikäli pöly on magneettista...
Eli pitää laittaa ryssätyylinen maadoitus hihnalle :D
Tuo staattinen sähköisyys tuli myös täällä ensimmäisenä mieleen.
Kävisivät kurkistamassa kaivosten ja louhosten kulkuneuvoja lähemmin niin saattaisi löytyä uutta näkökulmaa metallia sisältävän pölyn kertymiseen kummallisiin paikkoihin :rolleyes:
Samsonite
23.10.2013, 13:25
10v sama eukko??:D Hyvää tuuria.. Ei ne pyörätkään joka moottori tyypissä kulu.
Korjaan, 23 vuotta. Vähän on jo kulunut. :D
10 vuotta on eukko Volkkareilla ja Auteilla posottanu eikä yhtäkään hihnapyörää ole mennyt. Eikä niitä ole vaihdettu huollossa edes tavankaan vuoksi. :D
Jaa ettäkö oikein kymmenenvuotta saman muijan kanssa ilman yhtään jakopää remonttia?
Äkkiä tulee mieleen gatesin laatu onkelma
Empä ole tälläsestä kuullut vaikka 1997-2012 välillä oon myyny satoja - todennäköisesti muutamia tuhansia - Gatesin jakopään hihnoja ja settejä. Ropleemakeissejä en muista kuin max yhden käden sormilla laskettavan määrän.
Reilun vuoden olenkin sitten myyny INAa ja SKF:ää, ja just tänään tuli eka reklaamaatio kun INAn kiristin oli väsynyt 30tkm matkalla - huomattiin onneksi ennekuin mitään pääsi tapahtumaan.
Samsonite
23.10.2013, 17:58
Jaa ettäkö oikein kymmenenvuotta saman muijan kanssa ilman yhtään jakopää remonttia?
Kuulemma miehellä on alatukivarrensuojakumit jakopääremonttia tärkeemmät pitempään pietyn muijan kanssa...:p
Kuulemma miehellä on alatukivarrensuojakumit jakopääremonttia tärkeemmät pitempään pietyn muijan kanssa...:p
Ettei ois nyt ment tukivars ja vetoakseli sekaisin... :D