keltsi
21.10.2013, 08:32
Kysyin asiasta eilen FJDC:n foorumilla, mutta laitetaan vielä tännekkin. Täällä on kuitenkin paljon enemmän käyttäjiä ja ehkä joku toinenkin on joskus törmännyt samanlaiseen ongelmaan...
Nyt rupeaa omat keinot ja ideat (sekä hermot) olemaan lopussa. Ei toi Cherokeen ohjustehostin vieläkään toimi Kerrataas vähän historiaa tuon tehostimen kanssa painimisista:
Useampi vuosi takaperin lisäsin tehostimen öljylle jäähdyttimen öljyn paluupuolelle sekä vaihdoin uudet öljyt (Gulf Power Steering Fluid). Ohjaus toimi tämän jälkeen nornaalisti, kunnes kerran tallilta lähtiessäni ohjaus meni "jumiin" pyörät sai juuri kääntymään, kun roikkui kaksin käsin ratista ja tehostimen pumppu piti melkoista meteliä. Tutkin öljynkiertoa irroittelemalla öljyletkuja simpukasta ja pumpusta. Jostain syystä paineistettu öljy ei päässyt tehostimeen, vaan pumpun paineenrajoitusventtiili kierrätti öljyä pumpusta suoraan säiliöön ja pumppu sekä öljy lämpenivät rajusti. Hommasin käytetyn Chevrolet S10:n simpukan ja sillä ohjaus lähti heti toimimaan.
Tänä keväänä katsastuksen jälkeen säätelin ohjausvarren pituutta tallinpihalla ja kääntelin renkaita laidasta laitaan moottori sammutettuna ja renkaat ilmassa. Tästähän se ei tykännyt, vaan jällen tehostus katosi. Tällä kertaa vain osittain, eli tehostus toimi osittain, mutta pumppu piti jälleen kovaa ääntä ja kävi kuumana. Nyt päätin ostaa uudet pumpun + simpukan ja siten päästä viimein näistä ongelmista eroon.
Nyt sitten sain nuo uudet osat vihdoin kiinni ja ilmattua. Kaikki toimi jälleen hienosti kunnes tuli ajaa pieni testilenkki ja n. viiden minuutin jälkeen tehostin häipyi jälleen Auto tallin ja jälleen letkuja irroitteleman. Lopputuloksena taas sama, ettei simpukka ota öljyä vastaan pumpulta, öljy kiertää jälleen paineenrajoitusventtiilin kautta säiliöön ja lämpenee todella kuumaksi... Ei auta vaikka ohittaa jäähdyttimen tuosta kierrosta.
Nykyinen setuppi on: hi-flow pumppu (uusi), Durangon simpukka (uusi), hydrauliikkaliikkeessä teetetty paine letku (vanha), paluuletkuna öljynkestävää kumiletkua ja öljynä Gulf PSF:ää.
Löytyykö arvon raadilta ideoita mistä tuota kadonnutta ohjaustehostusta pitäisi lähteä hakemaan??? Onko simpukassa tai pumpussa jotain "venttiiliä" jota alkuperäisien putkien/letkujen nipat pitäisivät paikoillaan?
Nyt rupeaa omat keinot ja ideat (sekä hermot) olemaan lopussa. Ei toi Cherokeen ohjustehostin vieläkään toimi Kerrataas vähän historiaa tuon tehostimen kanssa painimisista:
Useampi vuosi takaperin lisäsin tehostimen öljylle jäähdyttimen öljyn paluupuolelle sekä vaihdoin uudet öljyt (Gulf Power Steering Fluid). Ohjaus toimi tämän jälkeen nornaalisti, kunnes kerran tallilta lähtiessäni ohjaus meni "jumiin" pyörät sai juuri kääntymään, kun roikkui kaksin käsin ratista ja tehostimen pumppu piti melkoista meteliä. Tutkin öljynkiertoa irroittelemalla öljyletkuja simpukasta ja pumpusta. Jostain syystä paineistettu öljy ei päässyt tehostimeen, vaan pumpun paineenrajoitusventtiili kierrätti öljyä pumpusta suoraan säiliöön ja pumppu sekä öljy lämpenivät rajusti. Hommasin käytetyn Chevrolet S10:n simpukan ja sillä ohjaus lähti heti toimimaan.
Tänä keväänä katsastuksen jälkeen säätelin ohjausvarren pituutta tallinpihalla ja kääntelin renkaita laidasta laitaan moottori sammutettuna ja renkaat ilmassa. Tästähän se ei tykännyt, vaan jällen tehostus katosi. Tällä kertaa vain osittain, eli tehostus toimi osittain, mutta pumppu piti jälleen kovaa ääntä ja kävi kuumana. Nyt päätin ostaa uudet pumpun + simpukan ja siten päästä viimein näistä ongelmista eroon.
Nyt sitten sain nuo uudet osat vihdoin kiinni ja ilmattua. Kaikki toimi jälleen hienosti kunnes tuli ajaa pieni testilenkki ja n. viiden minuutin jälkeen tehostin häipyi jälleen Auto tallin ja jälleen letkuja irroitteleman. Lopputuloksena taas sama, ettei simpukka ota öljyä vastaan pumpulta, öljy kiertää jälleen paineenrajoitusventtiilin kautta säiliöön ja lämpenee todella kuumaksi... Ei auta vaikka ohittaa jäähdyttimen tuosta kierrosta.
Nykyinen setuppi on: hi-flow pumppu (uusi), Durangon simpukka (uusi), hydrauliikkaliikkeessä teetetty paine letku (vanha), paluuletkuna öljynkestävää kumiletkua ja öljynä Gulf PSF:ää.
Löytyykö arvon raadilta ideoita mistä tuota kadonnutta ohjaustehostusta pitäisi lähteä hakemaan??? Onko simpukassa tai pumpussa jotain "venttiiliä" jota alkuperäisien putkien/letkujen nipat pitäisivät paikoillaan?