Kirjaudu sisään

View Full Version : remmiahdin kysymys


triiit
20.10.2013, 13:12
Sain tuossa suzuki sj:hin tungettu mitsu sapporon koneen ja nyt alko ahneus iskemään,kun onnistu liian helpolla tekniikan vaihto...

koska kone on matalapuristeiseksi tehty,ajattelin että pistän vielä eatonin m62 remmiturbon ja vesiruiskun kiinni niin sitten ehkä olis hyvä.mutta en ole varma miten ison kaasarin pistän,koska nyt on kiinni 38:t tuplat ja ajattelin että pistän turbon imemään kaasarista niinkun jenkit pistää,ehkä selviän vähemmällä rakentamisella silleen,eikä tule ylimäärästä romua konehuoneeseen,joka alkaa olla aika ahdas

askarruttaa toi kaasarin koko kun tällä rakennusmallila mitä meinaan luulen että tulee liikaa pensaa koneeseen..kun sittenhän imutilanne muuttuu siten että kone imis kumpiakin kaasareita yhtäaikaa jokasta sylinteriä kohden,kun nyt on yksi kurkku jokaselle...

jos joku tietää jotain,sanokoon

Juippa
20.10.2013, 13:33
Töräytä turbo Galantin kilkkeet kiinni ja hanaa...

Toi ois kai helpoin tapa...

suzs205
20.10.2013, 16:08
askarruttaa toi kaasarin koko kun tällä rakennusmallila mitä meinaan luulen että tulee liikaa pensaa koneeseen..kun sittenhän imutilanne muuttuu siten että kone imis kumpiakin kaasareita yhtäaikaa jokasta sylinteriä kohden,kun nyt on yksi kurkku jokaselle...


Kaasareitten tarkoitushan on vain säätää ilman/bensan suhdetta, sen pitäisi olla suht vakio. Jos halutaan lisää tehoa tarvitaan lisää bensaa ja samalla lisää ilmaa jotta bensan ja ilman suhde säilyy vakiona. Eli lisää ilmaa saadaan laittamalla useampi kaasari tai isontamalla kaasaria. useammalla kaasarilla saadaan imusarja lyhyemmäksi eli moottorin luonne erilaiseksi kuin yhdellä kaasarilla ja pitkällä imusarjalla.

Eli ei vaikuta bensan/ilman suhteeseen, mutta muita vaikutuksia on.

triiit
20.10.2013, 18:45
elikkäs jos laita siihen isommat tuplat ja turbo on niitten ja koneen välissä,ei haittaa mitään vaikka "kanavat menee yhteen ahtimessa" ja siitä sitten eroovat omille sylintereillesä?ei tule siis liikaa pensaa?

joo kävi kyllä mielessä se galantin turbo satsi,mutta kun hommasin jo ton eatonin ja vesiruutan ja noi mikunin vakio tuplat on niin vittumaiset et vaihtuu kyllä dellortoiks taikka jonkun jenkki kasin kaasariks,mikäli tää mun suunnitelma on ees mahollinen....

että tälläsiä typeriä kysumyksiä taas

Juippa
20.10.2013, 19:29
Mites ois sit ruisku ja yksi iso kaasuläppä?

Eiks noi kaasarit ala olee vähä vintage juttu? ;)

Juippa
20.10.2013, 19:31
Iha bye the way. Kaverilla on ollu pariki alkuperäistä turbo galanttia. Oli hauskoja laitteita. Ja koneet kesti kauheeta rääkkiä. Jos tommonen setti löytys olis se kyllä helppoin tohon työntää.

hunter hdj
20.10.2013, 19:41
Speksien perusteella jotain .....

Vähemmän kaasarien säätämistä ym synkronointia.

Jos vain 1 kpl vaakaimuja vaan paikalleen esim mainitsemasi dellorto 40-45mm turbon imupuolelle.

Ford OHC koneita ahtoivat Englannissa 70-luvulla tuolla samalla taktiikalla paitsi et oli perinteinen pakokaasu ahdin. Ahtimen imuilman otossa oli 4 kurkkuinen jenkki kaasari.

Sitä en halua tietää kun ahtoletku räjähtää kone huoneessa ja esim 1.5 bar paineinen ilma bensa seos tussahtaa konehuoneeseen kuinka korkealle Escortin konepelti lensi :D

Kuplan kone 1kpl vaakaimuja ahtimen imupuolella. Vois must verrata jos mekaanisen ahtimen imupuolelle kaasari. 1 kaasarilla 300hv?

http://www.youtube.com/watch?v=s2qwEpDfnVM

sisua45
20.10.2013, 20:30
http://i8.photobucket.com/albums/a18/gammacrush/0613121718.jpg

Jenkeissä ahdettiin pitkänokka-datsuneita (240Z) 70-luvulla. Vakiona koneessa on kaksi kaasaria. Tais olla juuttuvakurkkuinen mikuni?

Ahdettaessa käytettiin vain yhtä kaasaria, koska kaksi oli liikaa. Suuttimet tietysti vaihdettiin uuteen uskoon.

Ja ahdin tosiaan imi kaasaria näissä virityksissä.

Mitsun koneeseen riittää varmasti yksi tupla kaasari.

Edit: Aussien viri-viri Isuzu: http://www.gmh-torana.com.au/forums/topic/37115-supercharged-gemini-help/

BJ-40/76
20.10.2013, 22:36
Onko tuo sinun "sapporon" kone 2 litranen ja 8 venttiilinen; ja vanhempi kuin n. 1983?

Ja onko nuo mikunin tuplakaasarit vakio?

Mulla on omakohtaista rassaus kokemusta vain n. 1982 2L bensa Galantista, ja tuo kone oli 2 kurkkuisella kaasarilla: Tuo kone on tehty sen verran vanhanaikaisesti, että 10-20 vuotta uudempien puristussuhteisiin ei voi verrata.

Mutta jos meinaat uusia kaasarit, niin olisko syytä uusia ruiskuksi?

Tuosta minun tuntemasta mitsun 2 Litran koneesta voi varmaan E98:lla repiä tehoja noin 200 hv remmi ahtimella ( alkaa nakuttamaan, kun palotilan muoto on mitä on, ja puristussuhde em. mukaan) Ja remmiahtimella tuo nakutus tulee esille nimenomaan sen takia, että "alle max väännön" tuo kone hengittää orkkiksena hyvin, ja virtausvastukset on pienehköt, ja eatonin hyötysuhde kohtuullinen....

Minä rakentaisin vaikkapa mekaruutan k.o koneeseen...

p.s voimistelin noiden Mikunien kanssa -80/-90 taittessa, olivat kiinni parissa toyotassani, ja nimenomaan DOHC kannessa, missä oli valussa kolme soittorautaa kolmiossa....

p.s tuo Galantin 170hv turbo on eri kone (yksityiskohdilta) kuin tuo Galantin vapari.

triiit
23.10.2013, 14:46
se on se vapari 2.0 kone.mutta sisällä on turbo saabin männät,porattu 2,4 litraseks,laakerit uudet,kupari tiiviste kannessa,kanavat auottu.se on tehty matala puristeiseksi.rakentaja sano et pitäs kestää lähelle 500 hv,mutta en siihen pyri,koska vahvistettu jakis tuskin sitä enää käsittelee,pääasia,että vähän keulis..

noi mikunit tuntu olevan niin vittumaiset et yritä tehä niistä kyllä mitää,se o varma.ruiskuakaan en pistä,koska en pistä.pitää mennä sillä yhellä isolla dellortolla alkuu

mutta nyt sain hyviä tietoja taas!

triiit
23.10.2013, 14:52
sitä piti vielä kysyä,että voikos tossa imusarjan keskellä,koneessa kiinni olevan venttiilin heittää pois,jos vaan nappaa sisältä sen työntötangon irti joka sitä ohjailee?mikä sitä yleensäkin liikuttaa?

se on meinaan vähän tiellä,kun teen mahdl.lyhyen imusarjan remmille

BJ-40/76
23.10.2013, 16:59
sitä piti vielä kysyä,että voikos tossa imusarjan keskellä,koneessa kiinni olevan venttiilin heittää pois,jos vaan nappaa sisältä sen työntötangon irti joka sitä ohjailee?mikä sitä yleensäkin liikuttaa?

se on meinaan vähän tiellä,kun teen mahdl.lyhyen imusarjan remmille

Siis onko se semmoinen kaasareiden välillä olevaan kanavaan menevä venttiili?

Jos on, niin se on sitävarten, että kun kääntää virrat pois, niin sitä kautta pääsee raakaa ilmaa ilmansuodattimesta kaasareiden ohi, ja seos menee niin laihalle että ei käy jälkiläyntiä. (ainakin toyotassa oli k.o lailla tupla 40mm mikuneilla)

p.s aika raskaasti porattu, jos 2 litraisesta porattu 2,4 litraiseksi, mutta minä katselisin kaikessa rauhassa uutta lohkoa....

Nikuzai
23.10.2013, 17:50
p.s aika raskaasti porattu, jos 2 litraisesta porattu 2,4 litraiseksi, mutta minä katselisin kaikessa rauhassa uutta lohkoa....


Voihan se olla et ei ole porattu 2,4 litraiseksi vaan on matala lakiset saabin männät laitettu jolloin litrat kasvaa ja puristukset madaltuu.

Arska
23.10.2013, 18:48
Voihan se olla et ei ole porattu 2,4 litraiseksi vaan on matala lakiset saabin männät laitettu jolloin litrat kasvaa ja puristukset madaltuu.

Just.

RIPAX
23.10.2013, 22:32
Voihan se olla et ei ole porattu 2,4 litraiseksi vaan on matala lakiset saabin männät laitettu jolloin litrat kasvaa ja puristukset madaltuu.
Tai sitte ei.:)

sisua45
23.10.2013, 22:41
Voihan se olla et ei ole porattu 2,4 litraiseksi vaan on matala lakiset saabin männät laitettu jolloin litrat kasvaa ja puristukset madaltuu.

:D:D:D

Nikuzai
23.10.2013, 23:24
Voihan se olla et ei ole porattu 2,4 litraiseksi vaan on matala lakiset saabin männät laitettu jolloin litrat kasvaa ja puristukset madaltuu.



Mitäs v*tun hauskaa ja mahdotonta tossa nyt sitten on?

BJ-40/76
23.10.2013, 23:49
Siis moottorin tilavuus on se, mitä mäntä tekee liikettä edestakaisin sentteinä, kerrottuna:
sylinterin halkaisijan puolikas (esim jos halkaisija on 84mm, niin 4.2cm) itsellään ja piillä (4,2cm x 4,2cm x 3,14...= n.55,4cm2) kerrottuna iskupituudella sentteinä JA sylinterien lukumäärällä saadaan iskutilavuus l. moottorin koko.

Ja jos palaan alkupeläiseen kommenttin: niin oletetaan seutaavaa: alkuperäinen sylinterin halkaisiaja 84mm (pistin taannoin k.o männät Lada Nivaan?)

ja yllä olevan mukaan Nimellis tilavuudella laskien: 2000cm3 jaettuna 55,4cm2 on 36,1 cm, ja kun sylintereitä on 4 niin isku on 9.025 cm (olisko 90mm?)

Ja jos porataan 2000cm3 -> 2400cm3; niin sylinterin halkaisijan täytyy kasvaa em. kaavan mukaan, siis poikkipinta-ala on (2400/2000) x n.55,4cm2 = 66,4 cm2, joka puolestaan tarkoittaa noin 92 porausta? siis n.8mm lisää?????

Mutta paljon hyviä muistoja noista isoista mitsuista; tuo minun 2,3td taisi painaa 1250kg, ja "antoi aika paljon ajattelemisen aihetta bensa autoille" tuossa 1980/90 taitteessa, toki hintana oli 2 perää, ja paljon vaihteisto-ongelmia; vaati veronsa, että 2->3 vaihtaminen onnistui voimalla...... "peli oli menetetty", jos kaasun joutui nostamaan lattiasta.....

sisua45
24.10.2013, 07:38
Mitäs v*tun hauskaa ja mahdotonta tossa nyt sitten on?

Mäntien korkeus, tai kiertokankien pituus ei vaikuta iskun pituuteen millään tavalla. Iskun pituuden määrää kampiakseli, ei mikään muu.

Nikuzai
24.10.2013, 09:19
No jaaah


Olen ollut siinä käsityksessä, että litratilavuus ei liity männän liikkeeseen vaan siihen männän ja kannen väliin jäävään tilaan

pahvi_
24.10.2013, 09:42
No, oot varmaan käsittäny väärin

Siis ISKUtilavuus

Jappi
24.10.2013, 12:41
Jep, ainoa vaihtoehto poraamiselle tilavuuden kasvattamiseksi on iskun pidentäminen eli stroukkaus.

Nikuzai
24.10.2013, 17:31
Persekeles intetään lisää kunnes jompi kumpi osapuoli joko te muut tai minä olen tyytyväinen :D


Elikkäs vaikka karikoidusti männän päälle jää yläkuolokohdassa 1L tilaa ja iskun pituus on 78mm X 78 mm halkaisijaisella männällä

koneen litratilavuus on vain 372.71 cm3. ja sitä litrasta palotilaa ei lasketa sylinterin tilavuuteen?

AlluK
24.10.2013, 17:36
^ Mahdoitko laskea vain yhden sylinterin tilavuutta?

sisua45
24.10.2013, 17:46
sitä litrasta palotilaa ei lasketa sylinterin tilavuuteen?

Ei lasketa. Palotila ei ole iskutilavuutta.

triiit
24.10.2013, 17:48
no nyhä alko kauhea vääntö,tarkkaa tilavuutta vaikea sanoa avaamatta,mutta hyvin lähellä 2,4l.ja miksi vaihtaa uudet lohkot,kun on just tehty kone?täytyyhän se ekana saada rikottua,mitäs järkeä sitä muuten olis vaihtaa?

Arska
24.10.2013, 17:52
Persekeles intetään lisää kunnes jompi kumpi osapuoli joko te muut tai minä olen tyytyväinen :D


Elikkäs vaikka karikoidusti männän päälle jää yläkuolokohdassa 1L tilaa ja iskun pituus on 78mm X 78 mm halkaisijaisella männällä

koneen litratilavuus on vain 372.71 cm3. ja sitä litrasta palotilaa ei lasketa sylinterin tilavuuteen?

Eikö kannattais vähän perehtyä moottoritekniikkaan ennenkuin alkaa kauheasti pätemään. Kirjastosta löytynee ihan hyviä teoksia aiheesta.

sisua45
24.10.2013, 17:58
Eikö kannattais vähän perehtyä moottoritekniikkaan ennenkuin alkaa kauheasti pätemään. Kirjastosta löytynee ihan hyviä teoksia aiheesta.

Näin atomi-aikana sen virkaa toimittaa wikipedia :):

http://fi.wikipedia.org/wiki/Iskutilavuus
http://fi.wikipedia.org/wiki/Puristussuhde

Nikuzai
24.10.2013, 19:01
Noh puolet sentäs olin oikeassa eli puristusta voidaan madaltaa mäntiä muutamalla/vaihtamalla

BJ-40/76
24.10.2013, 19:36
no nyhä alko kauhea vääntö,tarkkaa tilavuutta vaikea sanoa avaamatta,mutta hyvin lähellä 2,4l.ja miksi vaihtaa uudet lohkot,kun on just tehty kone?täytyyhän se ekana saada rikottua,mitäs järkeä sitä muuten olis vaihtaa?

Siis en kehoittanut vaihtaan, oli vain vihjeenä, että noita lohkoja voi olla työläs löytää, sitten jos alkaa mennä vedet ja öljyt sekaisin.

siis tuo noin 8mm lisää porausta on k.o lohkolle minusta aika paljon, väittäsin että ei onnistu. (siis sylinterin seinämät menee niin ohueksi, että eivät kestä rasitusta, itseasiassa voi paistaa valo läpi jostain kohtaan)
Jos sinulla on vanha kannentiiviste, niin kuvittele 2 sylinterin väli 8mm pienemmäksi, ja sylinterin/kannen pulttien väli 4 mm pienemmäksi....

Jos sinua kiinnostaa tarkka tilavuus, niin ota nokka-akseli pois, pyöritä esim. 1. sylinteri yläkuolokohtaan ja täytä tulpanreijästä sylinteri täyteen moottoriöljyä, ja sitten veivaan 1. alakuolokohtaan, (tai siis 2 yläkuolokohtaan), ja täytä mittalasilla sylinteri uudelleen täyteen öljyä; tuo määrä mitä meni yläkuolokohdan ja alakuolokohdan "väliin", on sen sylinterin tilavuus. siis jos on 2,4 litrainen 4 sylinterinen kone, niin silloin öljyä pitäisi mennä 600 cc (cm3)

Ja iskupituuden voi mitata esim. työntömitalla suoraan sylinterin suuntaisesti männän päästä esim. työntömitalla.

Muista poistaa oljy ennen käynnistysyritystä! (imaise enimmät pois esim. ruiskulla tms. ja loput lähtee ilman tulppaa suoritettavassa ensimmäisessä starttauksessa.

Auttaa vaan yritin, masentaminen ei ollut tarkoitus. Itse aikanaan noita juttuja joutu opettelemaan kantapään kautta, ja vieläkin muistan sen tunteen, kun homma ei mennyt oikein putkeen; meinasin epähuomiossa porauttaa 1500 ladan lohkon sapporon männille; kone oli kyllä 1600 ladan kone, mutta jo kerran porattu 1500-> 1600... -> Siis ajokuntoinen kone levällään, ja hakemaan uutta (muistakseni 2106 numerolla olevaa...)
ja tuossa ladassa tuo 200 cm3 suurennos vaati sen että jotain sylintereitä piti siirtää muistaakseni milli johonkin suuntaan.

P.S Ja onko tuo sitten varmasti 2 litrainen kone? Sapporossa oli 2,4 litrainenkin vaihtoehto.....

Mutta joka tapauksessa; onnea projektiin!

Mikki
25.10.2013, 17:17
Iskun pituuden määrää kampiakseli, ei mikään muu.
VÄÄRIN!!!

Kaasupolkimella on todistettavasti saatu iskunpituutta pidennettyä. Yleensä myös veivin pituus on muuttunut samalla ja mäntä on ylettänyt KUUBAAN saakka..:D:D:D:D

Kysy vaikka keneltä kisamieheltä!

ja naurukaasulla asiaa on vielä parannettu!!;););)

sisua45
25.10.2013, 17:30
VÄÄRIN!!!

Kaasupolkimella on todistettavasti saatu iskunpituutta pidennettyä. Yleensä myös veivin pituus on muuttunut samalla ja mäntä on ylettänyt KUUBAAN saakka..:D:D:D:D

Kysy vaikka keneltä kisamieheltä!

ja naurukaasulla asiaa on vielä parannettu!!;););)

Älä sekoita pieniä päitä enempää. :D

Toinen missä iskutilavuus usein muuttuu, on esson baari. Yhellä valiant miehellä oli kuulemma yli kuuslitranen kone autossaan. Kummasti se vaan kallistetulta kuutoselta kuulosti, kun ajoi pois? :)

Kala92
25.10.2013, 17:38
VÄÄRIN!!!

Kaasupolkimella on todistettavasti saatu iskunpituutta pidennettyä. Yleensä myös veivin pituus on muuttunut samalla ja mäntä on ylettänyt KUUBAAN saakka..:D:D:D:D

Kysy vaikka keneltä kisamieheltä!

ja naurukaasulla asiaa on vielä parannettu!!;););)

Niin mutta sillonhan koneessa pitää olla ilmaveivit ja niitten hintahan PRICELESS! :D

Poukko
25.10.2013, 17:55
VÄÄRIN!!!

Kaasupolkimella on todistettavasti saatu iskunpituutta pidennettyä. Yleensä myös veivin pituus on muuttunut samalla ja mäntä on ylettänyt KUUBAAN saakka..:D:D:D:D

Kysy vaikka keneltä kisamieheltä!

ja naurukaasulla asiaa on vielä parannettu!!;););)

Ja tämän jälkeen iskutilavuus määräytyy käsivarsien ja lekanvarren yhdistetyn pituunen mukaan.

1Chevy80
25.10.2013, 18:57
Ja jokusen galantin 2l koneen tuhonneena tiedän että siitä ei pelkästään poraamalla saa 2.4l:sta, ei yksinkertaisesti riitä sylintereissä seinämät. Ainut on laittaa 100mm iskulla oleva kampi joka siinnä 2.4 sapporon koneessakin on.

triiit
26.10.2013, 07:50
vaikea sanoa,konetta purkamatta täytyy uskoa sitä jonka sen myi ja rakenti.en usko pätkääkään,että olis kusettanu.luotan kaveriin senverran,että en edes kyseenalaista koneen kokoa .jos muitaki palikoita on joutunu vaihtamaan,niin mitäs sitte?

hiluvitkutin
26.10.2013, 08:11
vaikea sanoa,konetta purkamatta täytyy uskoa sitä jonka sen myi ja rakenti.en usko pätkääkään,että olis kusettanu.luotan kaveriin senverran,että en edes kyseenalaista koneen kokoa .jos muitaki palikoita on joutunu vaihtamaan,niin mitäs sitte?

Nii, mitäs sitte? Eikai mitään.

1Chevy80
26.10.2013, 08:13
Jeps remmifööni kiinni yhdellä sopivan kokoisella kaasarilla varustettuna.