Kirjaudu sisään

View Full Version : Öljypohjan tilavuus


Hyppönen
18.10.2013, 23:14
Kuinka paljon on vara pienentää öljytilavuutta Roverin 3,5 koneessa ja mitä ongelmia öljypohjan pienennyksestä seuraa? n. 4 litraa on leikattu pois ja n. 2l on suht helposti tehtävissä tilalle.

ZeiZei
19.10.2013, 08:19
Laita tuollainen kuivasumppujärjestelmä:

http://www.johnealesroverv8.co.uk/21.html

Nikuzai
19.10.2013, 08:31
Miten tollanen kuiva sumppu syöttää öljyn järjestelmään ja tarviiko se jonkin erikoisemman pumpun "likaisen" öljyn vuoksi?

HeikkiH
19.10.2013, 08:42
Tuossapa kuva kuivasumpun komponenteista:

http://www.ricwood.com/images/race_engine_images/drysump/ds6.gif

kokkolanpoika
21.10.2013, 18:02
Roverin kone ottaa n:2l öljyä kiertoon kun kone käy. Että kyllä se tilavuus sais olla sen 4l vähintään ja varauksella tehdä loiskelevyt pohjaan ettei se öljy sitten kaarteissa katoa johonkin.. Mihin käyttöön kone on tulossa?

Ja toi kuivasumppu kitti maksaa jotain 3-4000e jos semmosen haluaa roveriin. Että en kyllä sitä ekana mihinkään 3.5litraiseen vakiomoottoriin laittaisi. Pelkkä pumppu taitaa olla reilun 1300e..

BJ-40/76
21.10.2013, 23:37
Eikä kuivasumpuista:rolleyes:

Mutta jos kyseesä ei ole Formula F1, eikä edes samalla dekadilla oleva kapine:

Niin, siis tuommoinen köyhän miehen "kuivasumppu" on jo museoikäisissä moottoripyörissä; öljypumpun akselilla on kaksi pumppua, MUISTAAKSENI tuo painepumppu, joka työntää öljyä laakereille, on pikkasen pienempi? kuin tuo "siirtopumppu", joka imee öljypohjasta öljyt tuonne säiliöön; siis mistä painepumppu pumppaa ne takaisin koneeseen.

-> siis pistetään tuulettajan remmiin sopiva ohjaustehostimen lamellipumppu imemään öljypohjasta öljyä, joka pumpataan öljyn suodattimen kautta vaikka 10 litran tankkiin, josta orkkis öljypumppu imee...

Ja tuossa lamellipumpun ja säiliön välissä vois olla kunnollinen öljyn jäähdytin, vaikka termostaattiohjattu fekti?

Toki vaatii pari pikkuista juttua; kuten esim. eston, että säiliö ei valu tyhjäksi moottoriin....

Ja vielä pelkistetympi toteutus: k.o hammaspyörä/lamelli pumppu imee oljypohjan "väärästä" päästä, ja täyttää öljypumpun imusihdin syvennystä.

K.o ideaa saa lainata... ja myös automaatteihin; toki idea taitaa olla aika vanha.... joten lisenssi tulot lienee utopiaa:eek:

p.s Olin lähes varma, että jo -90 luvulla k.o systeemiä käytettiin proto luokan maastureissa, mutta ei kuulemma ainakaan yhdessä menestyneessä RR:n automaattivaihteistossa.