PDA

View Full Version : 6.2l GM Diesel käynnistyy ja sammuu.


Juippa
16.10.2013, 21:09
Kyseinen ongelma tuli käyttikseen -84 k10 pikuppi.

Eli törähtää nätisti tulille, käy sekuntin ja sammuu. Sama jatkuu 5-10 kertaa välillä tarttee sahata startilla yli 4 sek. Kaasulla ei vaikutusta, eikä sillä onko kone kylmä/lämmin.

Jossain vaiheessa 0-10 startti yrityksen jälkeen jää käyntiin eikä oireile mitenkään ennenkuin on taas aika startata uudelleen.

Onkohan tämä taas näitä tavallisimpia ilma vikoja mitä noiden linjastoissa vanhemmiten esiintyy? Eikö tuommoisen ilman sekaan vetämisen kuuluisi näkyä tyhjäkäynnillä tai ajossa?
Tuttu veikkasi että ovat suuttimet tulleet tiensä päähän, eli vuotaisivat?

Onko kellään ideoita?

Koneen kilsoista ei hajua mutta taitaa olla alkuperänen ja remppaamaton/avaamaton. Ollut mulla käyttälaitteena vajaa kolme vuotta.

Juippa
17.10.2013, 19:36
Kukaan ostanut suuttimia 6.2 tai 6.5 gm diisseleihin?
Mistä kandee hommata?

sjeeppi
17.10.2013, 20:11
kokeileppa diesel 100:sta tankkiin ja vaihda suodatin

Bj Andy
17.10.2013, 20:12
En ny keksi muuta kuin joku virtalukon pohja on tullu tiensä päähän eli antaa sammutussolkulle sähkö startatessa mutta ei enää kun laskee avaimesta irti. Paitsi sitten välillä.

Jos ny muuta niin älä ainakaan rupea randomina säätämään niiden polttoainelaitteiden kanssa ennen kuin halvat vikapaikat on katottu läpi, seurauksena on vain ilmavaivainen,sähkövikainen,suutinpuoli, vehje missä on vielä ajoituskin pielessä.

Suutiviat ilmenee kovana savutuksena ja/tai kalkatuksena ja jonkun pytyn käymättömyytynenä.

Sten
17.10.2013, 20:27
tarkista myös se sähkösammutin. Niissä tulee silloin tällöin se että toimii tietyn aika ja sit sammuu. Ja joskus kestää ennen kuin saa käyntiin uudestaan. Ne oireilee vähän eri tavalla.

Juippa
17.10.2013, 20:52
Tosta oli hytin ja koneen välinen maadoitus mennyt poikki kuukaus takaperin. Silloin maadoitti juurikin stumpparin läpi-< ei sammunut. Silloin tuli käytyä sähköt läpi autosähkärin kanssa aika perusteellisesti. Virtalukon liukupalikkakin vaihdettiin uuteen samalla ja kohdistettiin oikein. Suodatin on vaihdettu uuteen heinäkuun loppupuolella. Tossa on se voipurkin kokonen ja muotoinen suodatin.

Tutulla joka noiden kanssa pelaillut enemmän meinas että jää suuttimia vuotamaan kun sammuttaa ja sen takia tarttee ilmata startilla ennenkuin jää käyntiin. Kuulostaako järkeenkäyvältä?

On viimesen vuoden aikana tehnyt pari kertaa sen että on saanut sahata ja sahata(hyvät akut ja startti kondiksessa) ja yhtäkkiä kun akut alkaa hiipuun nii lähtee ku palmun alta? Tosiaan kaks kertaa noin tehny, silloin pölläyttäny aika komeesti.

Mulla on tossa yks varakone jossa suuttimet paikoillaan. On vaan seissyt 10v kuivassa tallissa. Ajattelin että vaihtaisin ne paikalleen ja näkisi että häviääkö vika vaikka ei muuten kävisi nätisti. Kuulostaako tyhmältä? Äkkiähän noi vaparissa vaihtaa?

Juippa
17.10.2013, 20:54
Pitää testaa vielä se stumppari, toimi hyvin silloin ku noita sähköjä parsittiin kasaan... Voihan se silti hajota myöhemmin.. ::rolleyes:

Juippa
17.10.2013, 20:56
En ny keksi muuta kuin joku virtalukon pohja on tullu tiensä päähän eli antaa sammutussolkulle sähkö startatessa mutta ei enää kun laskee avaimesta irti. Paitsi sitten välillä.

Jos ny muuta niin älä ainakaan rupea randomina säätämään niiden polttoainelaitteiden kanssa ennen kuin halvat vikapaikat on katottu läpi, seurauksena on vain ilmavaivainen,sähkövikainen,suutinpuoli, vehje missä on vielä ajoituskin pielessä.

Suutiviat ilmenee kovana savutuksena ja/tai kalkatuksena ja jonkun pytyn käymättömyytynenä.

Eihän tossa pumpun ajoitus muutu jos suuttimet vaihtaa...
Eri asia jos joutuu natopumppua vaihtaan ton vanhan saastemallin tilalle....
Tosin ois pari tehdaskorjattua tossa hyllyllä odottamassa... :o

Jappi
18.10.2013, 02:37
Eihän ole bensamallin tankki? Niissä on senverta tiheä sihti imuputkessa ettei huono dieselpolttoaine kulje läpi...

valtatie
18.10.2013, 06:53
Heavy vaniin vaihdoin kaikki naftalinjat ja käytin tankin pois. Ei auttanut. Vika oli siirtopumpussa joka on koneessa kiinni vänkärin puolella.

Bj Andy
18.10.2013, 08:08
Jep. Tuo siirtopumppu on mahdollinen vikapaikka ku tua jakajapumppu imee ittekseen jos saa vaan alun...

Jos nuo teikäläisen suuttimet kusee niin paljon että ne laskee joka suihkuputken tyhjäksi niin tienoo on silloin valkoisen kitkerän katkun vallassa kun kone käy.

Rölli
18.10.2013, 08:49
Ääni tolle siirtopumpulle.
Oliko toi nyt sellanen et se suodatin on siellä koneen takaosassa, jollain lailla veemäisessä paikassa? Ei jaksa kaikkea muistaa kun siitä on aikaa ku itsellä tuollainen oli.

Noh kuitenkin, siinä suodattimen alla on jotain pieniä O-renkaita tai rengas mikä voi olla tullut matkansa päähän. Valuttaa suodatinta tyhjäksi pikkuhiljaa.

Oli juurikin ongelmia käynnistyksessä ja vanhemman polven asentaja teki välittömästi diagnoosin tuohon kohtaan. Ja oikeassa oli.

Juippa
18.10.2013, 10:19
Noh, viikonloppuna laitetaan läpinäkyvää letkua nii näkyy jos ilmaa menee soudattimelle. Suodatin jalka on tulipellissä apparin edessä ihan helpossa paikassa. Kaikki siivisteet on suodattimessa ja vaihtuu siten aina suodattimen vaihdon yhteydessä.

Moni korvaa noita siirtopumppuja sähkösillä turhaan. Mutta sähkösellä voi ton siirtopumpun viankin testaa pois. Ei se siirtopumppu silti ehdi käynnistämisen yhteydessä lykkää diisseliä ruiskupumpulle asti. Naftasuodatin on kumminkin täynnä ja paineen alasena kun lähdetään starttaan. Eli ilmaa on oltava silloin jossain hyvin lähellä suutinta-> hörähtää täysillä käyntiin ja sammuu samointein...

Ja mitä pari muuta tommosta 6.2 diisseli pikkistä o ollu, nii niissä ilmavuito on aina ilmennyt eka vaikeana ja ehkä rykivänä tyhjäkäyntinä. Vaikka on ollut neulanpään kokoinen reikä linjassa. Nyt kun kone jää käymää. Katoaa kaikki viat. Ei nyi eikä käy huonosti/vaivalloisesti. Ei rasittaessa tai tyhjiksellä, jne.

Kiitos vinkeistä, viikonloppuna ku ehtii nii ihmetellään tota kaverin kaa enempi!

mettäsika
18.10.2013, 20:54
ja sit siellä syöttöpumpulta lähtevässä paluuletkussa on jonkunlainen suuntaventtiili jos se on jumissa niin rupee vittuilemaan ...

mikkoimp
18.10.2013, 21:02
itsellä virtalukon pohja oireillut saman tapaisesti, en saanut sahata ja sahata mutta sitten kun avaimesta vähän hellittää niin hörähtää ja joskus sammui samantien. tosin erimerkkinen ja eri sytytystä käyttävä moottori..

tarkasta nyt vielä siis uudelleen tuo ettei sammutin saa virtaa väärään aikaan tai ole vaan jotenkin jumissa..

Juippa
19.10.2013, 20:24
Okay, päivitystä tähän...

Akkuja latailtiin ja sahattiin laite käymään. Käytettiin kone lämöseksi ja sammutettiin. Samalla mittailtiin että stumppari ja muut sähkö hööbelit toimii kuin pitääkin. Hyvä niin, ei jääny mitään huomaamatta edellisessä sähkörempassa... :)

Seuraavaksi laitoin läpinäkyvästä letkusta 10cm pätkän sutarista pumpulle menevän letkun väliin. Näkee jos sutarin läpui tulee tiisselin seassa ilmaa. Myös ruiskupumpun paluu linja vaihdettiin läpinäkyvään.

Konetta taas tulille, käynnistyi hyvin. Laakista käymään. Hirvee tiiraiu näkyykö letkujsta ilmakuplia... Paluuletkusta tuli pientä ilmakuplaa, annettiin koneelle vähä vauhtia ja pidettiin maltillisilla kierroksilla hetki. Nyt loppui ilmakuplat paluuletkusta, eikä näy pumpulle menevässä letkussakaan ilmaa. :confused:

Kone sammuksiin, minuutin odottelu ja starttaamaan. Käynnistyi heti, ilmaa ei näkynyt. Sammutettiin ja päätettiin juoda kupit kahvia ja odotella hetki.
10min myöhemmin mentiin taas starttaamaan, käynnistyh heti.
Samalla kuulen ku kaveri huutaa: Nonii!! -Nyt sitä ilmaa tulee!
Kone sammuu heti lauseen jälkeen. Oli kuulemma isoja ilmakuplia suodattimesta pumpulle menevässä letkussa.

Startattiin taas. Kone lähti käymään vähä ontuen, ilmaa tuli tasaseen letkua pitkin pumpulle. Minuutin ku kävi hieman "hörppien" niin kuplat taas lakkasivat. Anettiin runtua, ei muutosta. Enemmän runtua! Ei muutosta vaikka kui ryntäytteli tai piti kierroksilla?

Sammutettiin ja annettiin taas olla rauhassa hetken. Käymään taas ja startatessa taas ilmaa letkun sekaan? Hävis sit parin starttaamiesn jälkeen eikä näkynyt enään kun kone taas kävi. Sama toistettiin pariin kertaan ja aina sama juttu ilmakuplien kanssa.

Mietittiin että joko pumppu tai suodatin vetäsee ilmaa jostain. Putsailtiin vähän paikkoja jarruputsilla ja laitettiin kone käyntiin. Kone kun kävi nii ruikkastiin vähän jarruputsia suodattimen päälle, otti kierroksia samointein! Äkkiä kone sammuksiin. Suodatin irti, putsausta ja takasin. Kone käymään. Lähti heti, hetken näky taas kuplaa kerta oli sutari ollut irti. Mutta sen jälkeen kun starttailtiin niin ei kuplia enää tullut!?

Sutarin tiivisteet näytti ihan ehjiltä. Voiko se suodattimen jalka jotenkin kulua ja päästää ilmaa läpi? On siis neljä putkenpätkää pystyssä mitävasten se suodatin tulee. Näyttivät iha hyviltä silmämääräisesti. Entä onko kellään hajua mitä sähköjä tohon menee? ainakin vesisensori löytyy. Onko jotain lämmityksiä? Tarviiko kun ajan kuitenkin talvella? Jos vaihtaisi erimallisen suodatin jalan ton tilalle, että saa kierrettävän suodattimen ton voipurkin tilalle!? :p

Maanantaina on ostoslistalla jokatapauksessa uusi suodatin ja uusi siirtopumppu. Sit katotaan jatkuuko ongelmat.

murkula_
19.10.2013, 20:50
Noiden "voipurkki" suodattimien kanssa on tullut tapeltua jokusen kerran.
Mä en tiedä onko mulle tullut kaikki paskat vai enkö osaa asentaa niitä :D

Olen suosiolla hakenut paikallisesta rattoriliikkeestä cav suodattimen jalan ja suodattimen.
Sen jälkeen ei ole ilmavaivoja esiintynyt...

Juippa
19.10.2013, 21:31
No tää kävi mielessä joo. Pari noita tohon on ilman ongelmia vaidettu. Mutta jotenki toi tuntuu vähän vikaherkältä systeemiltä.

Rölli
19.10.2013, 21:44
Katoppa nyt onko siellä niiden putkenpätkien juuressa tai jossain O-renkaita.

Hitto kun en silloin aikanaan itse nähnyt missä se siellä oli. Mut jossain siellä suodattimen "alla". Eli suodatin pois ja tutkimaan. Ymmärtääkseni oli vielä melkoisen pienikin.

HeikkiH
19.10.2013, 23:42
Entä onko kellään hajua mitä sähköjä tohon menee? ainakin vesisensori löytyy. Onko jotain lämmityksiä? Tarviiko kun ajan kuitenkin talvella? Jos vaihtaisi erimallisen suodatin jalan ton tilalle, että saa kierrettävän suodattimen ton voipurkin tilalle!? :p

Maanantaina on ostoslistalla jokatapauksessa uusi suodatin ja uusi siirtopumppu. Sit katotaan jatkuuko ongelmat.

On joo lämmityskin. Mut eipä sitä kaivannut, mulla oli Blazerissä sellaset kierrettävät suotimet rintapellissä mallia CAV.

hiluvitkutin
20.10.2013, 00:46
Osta vaan tilalle sieltä traktori liikkeestä se suodatin paketti.
Sen jälkeen ei suodatkimetkaan paljoo maksa.

Juippa
20.10.2013, 09:53
Katoppa nyt onko siellä niiden putkenpätkien juuressa tai jossain O-renkaita.

Hitto kun en silloin aikanaan itse nähnyt missä se siellä oli. Mut jossain siellä suodattimen "alla". Eli suodatin pois ja tutkimaan. Ymmärtääkseni oli vielä melkoisen pienikin.

Ne tiivisteet on aina suodattimessa. Eli uusiutuvat aina suodattimen vaihdon yhteydessä.

Noista yleismallin suodatin jaloista löysin stanadynen mallin johon saa optiona ton lämmityksen. Tammer disel myy sitä ainaski. Pitää vähä pyöritellä illalla kuuklea ja kurkkia että mistä saa ja mitäkin. Ois plussa kyllä tuo suodattimien helppo saatavuus. Ei aina tarttis erikseen tilailla jenkkiputkista tai käydä usa-liikkeissä.

Kerta sinisessä kaupassakin on tohon öljysutareitakin! :D

Rölli
20.10.2013, 11:25
Juu toki mä sen tiedän et suodattimen tiivisteet on suodattimessa mut tuskinpa ne ainoat on mitä se suodatinjalka sisältää.

Mut turha siitä on kinata. Mulla tuollainen vika korjaantui laakista kun asentaja vaihtoi sen jonkun olemattoman o-renkaan sinne suodattimen maastoon.

Tokkopa oli ainutlaatuinen vika kun heti arvas mistä on kyse.

Juippa
20.10.2013, 13:38
Juu toki mä sen tiedän et suodattimen tiivisteet on suodattimessa mut tuskinpa ne ainoat on mitä se suodatinjalka sisältää.

Mut turha siitä on kinata. Mulla tuollainen vika korjaantui laakista kun asentaja vaihtoi sen jonkun olemattoman o-renkaan sinne suodattimen maastoon.

Tokkopa oli ainutlaatuinen vika kun heti arvas mistä on kyse.

Ok, kiitti vinkistä.

Googlella löysin että sen jalan takapuolella pitäs olla vissiin sen WIF-sensorin o-rengas joka alkaa vanhemmiten vuotaan. Siis water in fuel sensori. On kuulemma ison kolikon kokonen jos oikein jenkkilää luin. :D

Ja mun ka saa kinata, pitääkin kun oo usein vähä liika itseppäinen! :rolleyes:

Kiitos kaikille vinkeistä, päivitän korjauksen tulokset tänne alkuviikolla.

blazer
21.10.2013, 20:45
Omassa kulkineessa vähän saman tapasia oireita. Käynistyy kuin palmun alta ja nostaa ittekkseen kierroksia nopeasti ja kuolee siihen. Sitten saakin startata lappu lattiassa akut melkeen tyhjäksi. Tämä tapahtuu yeensä parin päivän seisomisen jälkeen. Vika korjaantui pariksi kuukaudeksi kun vaihto suodattimen, mutta nyt sama vika ilmaantunut taas kummittelemaan...

Juippa
21.10.2013, 22:10
Toivottavasti ei sama ku mulla... :(

Öljypinta saatiin nousemaan tänään puolella litralla kun vaan piti käsipumpulla pienen paineen sutarille... Valuu todennäköisesti pumpun akselia pitkin jakopäähän. Selittää miks on yhtäkkiä merkannut allensa, vaikka kone on aina ollut rasvanen kauttaaltansa, ei se ole paria tippaa enempää viikossa allensa tipauttanut tai öljyä liikaa syönyt. Nyt on melkee 4dl öljyy saatu koneen alle ja silti öljyä on vajaa puol litraa enempi ku ennenku aloteltiin tänää... :mad: Vittu.

Kampuran stefan välistä tulee ku konetta käyttää, nafta tietenki tekee juoksevammaksi.

Oletettaen että saan ruiskupumpun vaihdettua ja kone olisi kunnossa sen jälkeen. Jääkö tuo stefa uusien öljyjen jälkeen vielä vuotamaan dorkana vai kehtaako sillä talven rullata noin?

Tarkoitus on ollut ens kesänä tehdä kattavampi kunnostus koneelle, kannattaako tekohengittä talveksi vai laittaa lihoiksi nyt ja ostaa joku talvikäyttis talveksi? Iha ku ei olis rahanmenoo ja muuta ohjelmaa tarpeeks.... :mad::mad::mad:

Juippa
21.10.2013, 22:14
Eli sutarilta pumpulle menevä letku tyhjenee pumpulle. Läpinäkyvästä letkusta näkee kun tiisseli katoaa pumppuun... Menee n7min niin on sutarilta lähtevä letku kokonaan tyhjä pumpulle päin. Sutarissa vielä kamaa just letkulähdön alapuolella. Tuskin pääsee pumpun läpi suuttimeen ja sieltä pyttyyn? Ei kai noin nopsaa voi vuotaa noin paljon läpi kun akselia pitkin jakopäähän?

e:
Ja pumpun koko ympäristö kuiva. Tosiaan vajaa puol litraa diiseliä tosiaan loroteltu jonnekkin. Missän ei märkää ja öljypinta noussut melkein puolella litralla. Konetta ei käytetty tai pyöritetty kun lämpöseks ja sai sitten olla rauhassa n.3h ku pidettiin pientä painetta sutarilleppäin.

Bj Andy
21.10.2013, 22:29
Eli siirtopumpun kalvo(jos siellä semmonen on) on saanu saman vaivan ku entinen tyttä. Eli siinä on reikä....?

Tai jos se vuotaa syöttöpumpusta niin senkun vaihat sieltä toisen tilalle jos niitä kerran on ja annat mennä.

Juippa
21.10.2013, 22:35
Sori, en ehkä tarkentanut tarpeeksi. Siis sutarilta ruiskupumpulle lähtevä letku tyhjenee ruiskupumpun läpi jonnekkin koneeseen. Ja ilmaa tulee koneen puolelta suodatinta päin. Eli ns. vastakarvaan...

Siirtopumppu näyttäisi toimivan ihan ok. Laitettiin sen jälkeen käsipumppu linjaan nostamaan tankista diseliä sutariin josta se pääsee valumaan ruiskupumpun läpi koneeseen.

Pari-kolme pumppausta ilmattuun järjestelmään painetta niin saa parin minuutin jälkeen pumpata taas samoin verran. Sen verta nopsaan laskee paine. Ja käsipumpussa on takaisinisku venttiili, joten ei päästä paineita takas tankillepäin.

E:
Ja joo, siirtopumppu on mekaanisesti nokasta toimiva kalvopumppu.

Juippa
21.10.2013, 22:38
Tai jos se vuotaa syöttöpumpusta niin senkun vaihat sieltä toisen tilalle jos niitä kerran on ja annat mennä.

No näin meinattiin tehä, alko vaan askaruttaan että töräyttääköhän toi kampuran stefasta jatkossa kaikki öhlit pihalle? Ku on öljy/diesel sekoitetta päässyt tuleen jo enempi läpi.

Kokeilemallahan tuokin selviää tosin. :o

Juippa
22.10.2013, 22:24
Nonii, uus pumppu paikallaan. Kerettiin ilmaamaan systeemi ja saatiin kone käymään jotenkuten... Kaasua piti vähän pitää mutta kävi nätisti kaikilla vaikka imusarja irti.

Huomenna loppu palikat kasaan ja uudet öljyt ja uus sutari kiinni ja säätöä...

Juippa
27.10.2013, 23:52
Joo,
Vaihdettua on nyt tehdasuusi nato-pumppu, uusi siirtopumppu.
Joku hyvä suodatinjalka pitäs keksiä vielä tuohon. Käsipumpullinen, niin oisi ilmaaminen helppoa jatkossa.

Siirtopumppu imee vielä kovemmilla ryntäytyksillä pari herneenkokoista ilmakuplaa jotka jäävät aina pyörimään suodattimen yläosaan. Eli pitä kai tutkia/uusia naftalinjat tankille vielä varuiksi.

Mutta diiselin valuminen öljyn sekaan on loppunut ja ei taho kusta allensa enään tuoreilla öljyilläkään.

Käyntioireet loppu ja lähtee taas käyntiin hyvin. Mitä nyt ne pari ilmakuplaa välillä horjuttaa tyhjäkäyntiä.

Yksi startti poltettiin perinteiden ylläpitämiseksi noissa ilmaus sessioissa. Vanha kesti mutta uusi välitetty otti heti lämmöstä itseensä vaikka yritettiin varoa starttien liikaa kuormittamista. Avattiin startti ja oli solenoidin kytkentälevy palanut paskaksi, hiilistä osa jumittunut lämmöstä-> ei pyörinyt kuin ihan hitaasti... En suosittele noita välitettyjä taiwanin paskastartteja kenellekkään! :mad:

Et semmonen update tähän hommaan...

E:
Mistäs voisi kysellä hyvää letkua diisel linjaan?

On ne läpinäkyvät letkut vaan niin hyviä tommoseen vianhakuun! Jotain IKH:n yleisletkua, kesti ainakin sen viikon diisseliä, mut nyt tarttis saada jotkut paremmat tilalle...

valtatie
28.10.2013, 12:36
Laita niin pitkä letku ennen suodatinta + siihen takaisku, että voit ottaa sen letkun irti ja imeä ensin naftat siirtopumpun läpi suodattimelle ennen starttausta. Lähtee suht heti käyntiin.

Juippa
28.10.2013, 19:14
Laita niin pitkä letku ennen suodatinta + siihen takaisku, että voit ottaa sen letkun irti ja imeä ensin naftat siirtopumpun läpi suodattimelle ennen starttausta. Lähtee suht heti käyntiin.

Eikös se olisi helpompaa ku ois käsipumppu suodattimen jalassa? Sais sen suodattimenkin ilmattua samalla?

valtatie
29.10.2013, 08:49
Eikös se olisi helpompaa ku ois käsipumppu suodattimen jalassa? Sais sen suodattimenkin ilmattua samalla?

Letku hommeli on halvempaa ja helpompaa kuin startin vaihto.:rolleyes: