Kirjaudu sisään

View Full Version : Gen1 pajeron kitkalukollisen taka-akselin kempitys/tönkötys??


Pjuustinen
09.10.2013, 18:14
Nyt jos ois jollain tarkassa muistissa miten on tehny kyseisestä akselista ''tönkön'' Vois auttaa tietämätöntä.. Tarkat ohjeet kempityksestä tai kitkalukon muuntamisesta ns tönköksi . Ja mielellään rautalangasta vääntämällä kiitos!!

sull45
09.10.2013, 18:36
Moi eikos sulle kitkalukon kiristus sopii,omalla pajerolla lisattu molemmin puolin 0,7mm peltilevyt,ja toimi maastossa aika hyvin

Micco
09.10.2013, 19:56
Ei kannata suinpäin mennä hitsaamaan, ainakaan jos auto jokapäiväisessä ajossa. Mieluummin "kiristää" kitkalukkoa, niin saa palautettua ennalleen jos alkaa kaduttamaan. Emännälle kun ostettiin pajero missä oli lukko kiristetty käytännössä 100%.seksi, niin oli aika kankea ja julma ajettava asfaltilla. Pahaa teki kaupanpihallakin tehdä hiukan jyrkempiä käännöksiä, ja takana jousipakoissa lehdet joka päivä eritavalla sikin soki. Palautin perän alkuperäiseen uskoon...tai siis otin varaosa naperosta välityksen, niin tuli ihan eri autoksi, tosin metsä ominaisuudet tietty heikkeni.

Pjuustinen
09.10.2013, 20:34
Oiskos niitä kiristys ohjeita? : ) Lähinnä niitä haeskelen ja miten kiristys on toteutettu.

Jax_KiBez
09.10.2013, 21:08
Itseäkin kiinnostaisi tietää takaperän lukon kiristys, mitä kaikkea joutuu purkaa ja miten shimmi lisätään ja mihin. Ei kovin paljoa lukko kiristy takana tällä hetkellä, toimii mutta heikosti, eikös ton joku n. 25% tarraava pitäisi uutena olla?

Nuhapumppu
09.10.2013, 22:02
Shimmit pannaan sinne kitkapakkaan sekaan vaan,itsellä 2kpl 1mm shimmejä ja rikat käännetty väärinpäin. Kauaahan se tiukattu lukko ei asvaltti ajoa kestä,tuli se huomattua. Seuraavaksi itsellä sulaa puikko tasauspyörästöön:D
Ihan ekana sinne perään kannattaa kokeilla kuitenkin vaihtaa öljyt,ja oikeat LSD öljyt jos haluaa että lukko kestää pidempään.

sull45
10.10.2013, 05:18
Moi,tosi on,jos pajero on jokapäiväkäytossa niin kemppia taakse ei kannata laitta,väänta niin helvetisti,oman pajerossa on molemmissa akselissa kiristetut kitkalukot,olen noiden kitkalukkojen kanssa tapellut pari vuotta,purkat murikan ja teraslevy 07 -1,0 mm viimeisen levyn taakse, sitten LSD öljylla levyt paikalle,mutta ei kuivana, vaan öljya joka levyn välin ,multa voi saada lukkoperäöljya GL5 lisäainella 10e litra.

Pjuustinen
10.10.2013, 11:01
Tiedä kyllä kitkalukon periaatteen ja öljytarpeen.. Haen ohjeita kitkalukon kiristykseen en öljyn vaihtoon kiitos vain.

Nuhapumppu
10.10.2013, 16:32
Tiedä kyllä kitkalukon periaatteen ja öljytarpeen. Haen ohjeita kitkalukon kiristykseen en öljyn vaihtoon kiitos vain.
Sinne kitkaan pitää siis tehdä tuollaiset 4sakaraiset shimmit. Tuosta näkee myös aikahyvin miten perä purkaantuu.http://imperio.1g.fi/kuvat/exautot/Pajero/Huollot/Taka-akseli2/Photo+6.8.2011+18.48.18.jpeg
Mutta karkeasti se menee näin,perä ylös,rummut irti,käsijarruvaijerit irti,vetoakselit irti,ovat kiinni niillä neljällä pultilla jotka näkyvät akselissa sisäpuolella nykäise vetarit ulos ja ota murikka irti.
Seuraavaksi kun murikka on lattialla/pyödällä ota laakerien säätömutterien lukitukset irti,löysää laakeripukkeja vähän ja pyöritä säätömutterit irti. Tämän jälkeen irroita laakeripukit ja laakeri koolit ,älä sekoita kooleja. Nyt on sitten välitys kädessä,siitä pulttaat lautaspyörän irti,lautaspyörää voi joutua vähän koputtelemaan että lähtee irti. Lautaspyörän alta paljastuu 4kpl ristipää uppokanta ruuveja,ne irti niin murikka halkeaa jolloinka pääset käsiksi kitkapakkoihin ja tasauspyöriin. Toivottavasti tästä on edes jotain apua

Pjuustinen
10.10.2013, 17:15
Kiitoksia nyt alkaa olla ohjeet kohdallaan tällaisia ohjeita hakusessa! Ja jos jollain vielä jotain tarkennettavaa tai jotain niksejä niin saa kertoa..

Pjuustinen
10.10.2013, 17:20
Mites nuo shimmilevyt kannattaa tehdä? mietin et onko se mitta miten millilleen et ottaako tuosta kitkalevystä mallin ihan piirtämällä vai pitäskö viedä jonnekkiin metallialan virmaan malli ja teetättää plasmalla vai voiko tollasen yhden levyn ottaa esim toisesta murikasta vai meneekö liian napakaks vai saako ees kasaa.

Pjuustinen
10.10.2013, 17:34
Ja löytyskö nuhapumpulta vastaavaa tietoo etuakselista kun ois tarkotus laittaa etuakseliin kaiserlukko kuhan rahatilanne korjautuu. Niin vastaavat tiedot ja kuvat ois tervetulleita. Ja onko kenelläkään kokemusta kyseisestä lukosta tekeekö mitään?? Ja jos jollain joutavaa kaiser lukkoa käytettyä 7,25'' perään niin tarjota saa.. tai tiukattua tai kempattua taka murikkaa niin tarjota saa...

sull45
10.10.2013, 17:43
Moi,ei ma sulle midän öljynvaihtosta kirjoitanut ,jos periaate selvä sitten tiedät itsekin et pida purka,teknikasta pidas päälekatsottavana näke miten aukea,ei see nyyd midan raketitieto ole

sull45
10.10.2013, 17:49
Moi,onks pajerossa olemassa 7,25 välitysta

Pjuustinen
10.10.2013, 17:57
7,25'' eli 7,25 tuuman etuperään on saatavissa kaiser lukko välityksistä en ole puhut mitään! Ja eise perän purku varmaan mitään raketti tietoutta ole mutta en ole ikinä aukassut joten ajattelin kysyä neuvoa ja kiitos nuhapumpun sain sitä. Jos kysyn tarkkoja ohjeita niin minua ei kiinnosta että mitä kukakin on omalle autolleen tehnyt vaan MITEN!

Nikuzai
10.10.2013, 19:41
Eise perän purku varmaan mitään raketti tietoutta ole mutta en ole ikinä aukassut joten ajattelin kysyä neuvoa ja kiitos nuhapumpun sain sitä.
Jos kysyn tarkkoja ohjeita niin minua ei kiinnosta, että mitä kukakin on omalle autolleen tehnyt vaan MITEN!


Jos torjut kaiken muun neuvon kuin mitä kysyt niin lopulta kukaan ei jaksa kirjoitella sinun kysymyksiin.

Ja kuitenkin kerrot, että et ole koskaan aukaissut perää, muttet halua ottaa vastaan neuvoa kasaamisesta öljyn kanssa.


Näin ystävällisenä neuvona :)

Pjuustinen
10.10.2013, 19:42
Shimmit pannaan sinne kitkapakkaan sekaan vaan,itsellä 2kpl 1mm shimmejä ja rikat käännetty väärinpäin. Kauaahan se tiukattu lukko ei asvaltti ajoa kestä,tuli se huomattua. Seuraavaksi itsellä sulaa puikko tasauspyörästöön:D
Ihan ekana sinne perään kannattaa kokeilla kuitenkin vaihtaa öljyt,ja oikeat LSD öljyt jos haluaa että lukko kestää pidempään.


Mites kun itelläni on semmonen käsitys ja saatan olla oikeessa : D että kun kitkalukolliseen perään laitetaan tavan öljyt niin kitka lisääntyy ja lukko pitää koska LS lisäaine lisää luistoa. Niin meneekö se kitkalukko paskaks jos ajelee mettä käytössä tavan öljyllä??

sull45
10.10.2013, 19:53
Moi,ei see paskaaksi mene mutta ei vaan toimi

sull45
10.10.2013, 20:00
oikealla öljylla saa kaikki neli vetäman

Pjuustinen
10.10.2013, 20:03
Tai ostaa toyotan.

Sami89
10.10.2013, 20:08
Tai ostaa toyotan.

Ei sekään kauaa toimi.:D menee joko murros tai katkee vetari.:D:D

Pjuustinen
10.10.2013, 20:11
Olen vain joskus kuullut puhuttavan että on ajettu normi öljyllä kitkallisella perällä ja lukko on pitänyt tosi hyvin mutta vähän ajan kuluttua ei enää ollenkaan että onko sit levyt vahingoittunut. mutta liekkö totta. koska Ls lisäaine lisää luistoa ei kitkaa. Näin olen ymmärtänyt.

Pjuustinen
10.10.2013, 20:13
Ei sekään kauaa toimi.:D menee joko murros tai katkee vetari.:D:D


Niin MUTTA vetareita saa uusii 4x4 vetosia pajeroita ei :D

sull45
10.10.2013, 20:26
kaikkia voi puhua ,mutta oikeat öljyt pidä sittenkin olla,jumalauta,osko mua mulla on kokemusta ja olen pärjanyt aika hyvin maastossa nii viron mudassa kiun suomen kivilla

Pjuustinen
10.10.2013, 21:00
Mites nuo shimmilevyt kannattaa tehdä? mietin et onko se mitta miten millilleen et ottaako tuosta kitkalevystä mallin ihan piirtämällä vai pitäskö viedä jonnekkiin metallialan virmaan malli ja teetättää plasmalla vai voiko tollasen yhden levyn ottaa esim toisesta murikasta vai meneekö liian napakaks vai saako ees kasaa.


Mut joo nyt pitää lopettaa turhat jorinat että tule kenellekkään paha mieli. Noihin kysymyksiin jos löytys joltain tietäjältä vastaus niin pajero mies hiljenee mutta vain hetkeksi.

mikaelt
10.10.2013, 21:16
Kait nuo saa ihan peltisaksilla tehtyä, leikkaukset kun pyöristää mirkkelillä tai viilalla. Vähä on itekki suunniteltu tuota samaa, kun ei oo vielä paikkoja saatu tarpeeks rikki ;)
- Purkaminen kyllä onnistuu, mutta mites kasaaminen? Lueskelin tuota pajeron perän huolto-ohjetta nii kauheen tarkkaa oli, värien kans värkkäämistä ym...Mutta oli varmaa uusilla osilla, mites samojen osien takas laittaminen?

Öljystä vielä...Aikoinaan kun jeeppiin teetin isompaa huoltoa, niin huoltomies sano ettei vanhaan (260tkm) ajettuun perään erillistä lisäainetta tarvi, vaan LS öljy kelpaa. Jos on uus perä tai uudet pinnat niin sitte on tarkempaa, ettei samantien hajoa liiasta kitkasta.

Nuhapumppu
10.10.2013, 21:38
Olen vain joskus kuullut puhuttavan että on ajettu normi öljyllä kitkallisella perällä ja lukko on pitänyt tosi hyvin mutta vähän ajan kuluttua ei enää ollenkaan että onko sit levyt vahingoittunut. mutta liekkö totta. koska Ls lisäaine lisää luistoa ei kitkaa. Näin olen ymmärtänyt.
Aivan oikein olet ymmärtänyt,LS öljyssä on lisäaine joka luistonaikana estää kitkapakkoja kulumasta,ja näin ollen lisää lukon elinikää. Kaiserin lukosta ei ole kokemuksia. Ja ei sen shimmin tartte olla ihan millilleen,kunhan vaan menee sinne kitkapakkojen koloon eikö hölkkäse aivan hervottomana.

khn81
11.10.2013, 10:08
Kaiserin lukko on ihan pätevä kampe. Ois kuitenkin hyvä olla manuaaliset napalukot.

Pjuustinen
11.10.2013, 14:41
Niin tosiaan mites se perän kasaus sitten onko siinä jotain semmosia tarkkoja juttuja mitä pitää tietää esim laakereissa tai jotain muuta??

sull45
11.10.2013, 14:51
Moi,ittes olen purkanut näin että üksi laakeri jää paikkallees,sieltä poulelta että perän saat pois nostettua ,sitten hammastus ei mene vääriksi